- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстрований в Міністерстві
юстиції України
1 червня 2012 р.
за № 882/21194
Про затвердження Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками в митній службі України
1. Затвердити Порядок здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками в митній службі України, що додається.
2. Департаменту податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України (Чмерук М.О.) і Департаменту боротьби з контрабандою, аналізу ризиків та протидії корупції Державної митної служби України (Попівняк О.І.) в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
3. Державній митній службі України (Калєтнік І.Г.) у 30-денний термін після набрання чинності цим наказом доопрацювати відповідні програмно-інформаційні комплекси для забезпечення реалізації вимог цього наказу.
4. Цей наказ набирає чинності з дня набрання чинності
Митним кодексом України від 13 березня 2012 року, але не раніше дня офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра фінансів України Мярковського А.І. та заступника Голови Державної митної служби України Дериволкова С.Д.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва |
М.Ю. Бродський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів
України
24.05.2012 № 597
Зареєстрований в Міністерстві
юстиції України
1 червня 2012 р.
за № 882/21194
ПОРЯДОК
здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками в митній службі України
І. Загальні положення
1.1. Цей Порядок розроблено з метою підвищення ефективності роботи митних органів під час митного контролю та митного оформлення за рахунок упровадження методів управління ризиками, у тому числі аналізу ризиків із використанням інформаційних технологій.
1.2. Цей Порядок встановлює єдиний підхід до здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками в митній службі України.
1.3. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
автоматизована система аналізу та управління ризиками Державної митної служби України (далі - АСАУР) - сукупність програмно-інформаційних комплексів, які забезпечують функціонування системи управління ризиками Держмитслужби України (далі - СУР) під час контролю із застосуванням СУР;
випадковий відбір - це спосіб відбору об'єктів для митного контролю, коли кожен об'єкт основи вибірки має однакову імовірність бути відібраним;
виявлений ризик - ризик, щодо якого у митних органів наявна інформація про порушення законодавства України з питань державної митної справи;
індикатори ризику - критерії із заданими наперед параметрами, використання яких дає можливість здійснювати вибір об'єкта контролю, що становить ризик;
модуль АСАУР - одна з підсистем АСАУР, що входить до складу модуля автоматизованої системи митного оформлення товарів та транспортних засобів (далі - АСМО) і забезпечує роботу АСАУР під час митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів;
негативна історія профілю ризику - показник, який кількісно характеризує наявність у певний період порушень законодавства України з питань державної митної справи, описаних у профілі ризику, і враховується при визначенні ступеня ризику за профілем ризику (у бік підвищення ступеня ризику);
область ризику - згруповані об'єкти аналізу ризику, щодо яких є потреба у застосуванні окремих форм митного контролю або їх сукупності, а також у підвищенні ефективності митного контролю;
орієнтування - інформація про осіб та/або транспортні засоби, за допомогою яких можуть бути вчинені порушення законодавства України з питань державної митної справи, а також інформація про товари, що можуть бути об'єктом правопорушення, яка створена митними органами самостійно за результатами здійснення аналітичної роботи або отримана митними органами;
оцінка ризику - визначення ймовірності виникнення ризику і наслідків порушень законодавства України з питань державної митної справи у разі проявлення ризику;
позитивна історія профілю ризику - показник, який кількісно характеризує наявність у певний період фактів митного оформлення, які підтвердили відсутність порушень законодавства з питань державної митної справи, і враховується при визначенні ступеня ризику за профілем ризику (у бік зниження ступеня ризику);
потенційний ризик - ризик, який не був виявлений, але умови для його виникнення існують;
профіль ризику - сукупність відомостей про області, індикатори ризику та заходи, необхідні для запобігання або мінімізації ризиків;
регіональний профіль ризику - профіль ризику, який наповнюється митницями і застосовується в кожній митниці у межах визначених нею значень індикаторів ризику. При цьому під наповненням профілю ризику розуміється визначення конкретних значень окремих індикаторів ризику та інших параметрів профілю ризику (перелік відповідних індикаторів ризику та інших параметрів профілю ризику визначається у профілі ризику);
селективність профілю ризику - показник профілю ризику, який кількісно характеризує його вибіркову здатність (числове значення від 0 до 100, що показує відсоток митних оформлень, який профіль ризику дає можливість відбирати із загальної кількості митних оформлень);
ступінь ризику - результат кількісної оцінки ризику;
центральний профіль ризику - профіль ризику, який наповнюється структурним підрозділом Держмитслужби України чи спеціалізованим митним органом в межах компетенції і застосовується у всіх митницях.
1.4. Здійснення митними органами аналізу, виявлення та оцінки ризиків, у тому числі з використанням інформаційних технологій, включають систематичне:
а) виявлення умов і факторів, що впливають на виникнення ризиків;
б) визначення областей ризику;
в) визначення індикаторів ризику;
г) здійснення оцінки імовірності виникнення ризиків та можливої шкоди у разі їх проявлення.
1.5. Аналіз, виявлення та оцінка ризиків, розроблення і реалізація практичних заходів з управління ризиками, аналіз результатів та коригування вжитих заходів здійснюються митними органами та їх структурними підрозділами в межах компетенції, зокрема підрозділами, які здійснюють або організують, координують здійснення:
митного контролю та виконання митних формальностей;
перевірки правильності класифікації товарів згідно з
УКТ ЗЕД;
перевірки правильності визначення країни походження товарів;
перевірки правильності визначення митної вартості товарів;
справляння митних платежів, контролю правильності обчислення, своєчасності та повноти їх сплати;
застосування передбачених законом заходів митно-тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, здійснення контролю за дотриманням суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та громадянами встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення окремих видів товарів через митний кордон України;
заходів щодо недопущення переміщення через митний кордон України товарів, на які встановлені заборони та/або обмеження щодо переміщення через митний кордон України, а також товарів, які не відповідають вимогам якості та безпеки;
контролю за дотриманням правил переміщення валютних цінностей через митний кордон України;
сприяння захисту прав інтелектуальної власності, вжиття заходів щодо запобігання переміщенню через митний кордон України товарів з порушеннями охоронюваних законом прав інтелектуальної власності;
запобігання та протидії контрабанді, боротьби з порушеннями митних правил;
контролю діяльності підприємств, які надають послуги з декларування товарів, перевезення та зберігання товарів, що переміщуються через митний кордон України чи перебувають під митним контролем, та здійснюють інші операції з такими товарами;
контролю за доставкою зазначених товарів до митного органу призначення;
документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи;
аналізу та управління ризиками з метою визначення форм та обсягів митного контролю;
ведення митної статистики та обміну даними митної статистики з митними органами інших країн.
Держмитслужба України визначає структурний підрозділ Держмитслужби України або спеціалізований митний орган, на який покладено функції з координації застосування СУР (далі - центральний підрозділ з питань координації застосування СУР).
1.6. Розроблення і реалізація практичних заходів з управління ризиками здійснюються з урахуванням:
а) результатів аналізу та оцінки ризиків;
б) результатів аналізу необхідних ресурсів та очікуваних результатів реалізації запланованих заходів.
1.7. Управління ризиками в митних органах здійснюється на стратегічному, тактичному та оперативному рівнях.
1.8. На стратегічному рівні управління ризиками Держмитслужба України за результатами аналізу, виявлення та оцінки ризиків визначає пріоритетні напрями реалізації заходів з управління ризиками та затверджує Реєстр ризиків.
1.9. Реєстр ризиків повинен містити, зокрема:
а) пріоритетні напрями розробки та реалізації заходів з управління ризиками;
б) структурні підрозділи Держмитслужби України, спеціалізовані митні органи, митниці, відповідальні за реалізацію відповідного напряму;
в) орієнтовні показники щодо частки відібраних для контролю переміщень товарів та транспортних засобів.
1.10. На тактичному рівні управління ризиками митні органи за результатами аналізу, виявлення та оцінки ризиків та відповідно до Реєстру ризиків розробляють заходи з управління ризиками. Для цього використовуються такі інструменти:
а) індикатори ризику;
б) профілі ризику;
в) орієнтування;
г) методичні рекомендації щодо роботи посадових осіб митних органів з аналізу, виявлення та оцінки ризиків за певними напрямами контролю під час митного контролю та оформлення;
ґ) випадковий відбір.
1.11. На оперативному рівні управління ризиками митні органи застосовують зазначені у пункті 1.10 цього розділу інструменти з управління ризиками у конкретних випадках переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України, зокрема при здійсненні контролю із застосуванням СУР, для визначення форм та обсягу митного контролю.
1.12. Контроль із застосуванням СУР, що здійснюється відповідно до статті
337 Митного кодексу України, може бути реалізований автоматизованим, неавтоматизованим та комбінованим способами з використанням інструментів, зазначених у пункті 1.10 цього розділу.
1.12.1. Автоматизований контроль із застосуванням СУР здійснюється шляхом використання інформаційних технологій, у тому числі за допомогою АСАУР.
1.12.2. Неавтоматизований контроль із застосуванням СУР здійснюється у випадках, коли оцінка ризику у конкретному випадку переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України не може бути здійснена автоматизовано.
1.12.3. Комбінований контроль із застосуванням СУР здійснюється шляхом поєднання автоматизованого та неавтоматизованого способів.
1.12.4. При розробленні заходів з управління ризиками перевага надається автоматизованому способу контролю із застосуванням СУР.
ІІ. Профілі ризику
2.1. Залежно від можливості автоматизації застосування профілі ризику можуть бути використані в документальному (неавтоматизований контроль) або електронному вигляді (автоматизований або комбінований контроль).
2.2. Профіль ризику повинен бути представлений у формах паспорта профілю ризику і програмного коду профілю ризику.
2.2.1. Паспорт профілю ризику формується для документальних та електронних профілів ризику і використовується для документального опису профілю ризику.
Примірна форма паспорта електронного профілю ризику наведена у додатку 1 до цього Порядку.
Форма паспорта документального профілю ризику повинна містити перелік областей ризику, індикаторів ризику, заходів, необхідних для запобігання або мінімізації ризиків (форм та обсягу митного контролю), а також відомості про митний орган, який затвердив профіль ризику, термін дії профілю ризику.
Паспорт профілю ризику призначений для використання виключно митними органами і є документом для службового користування.
2.2.2. Програмний код профілю ризику формується тільки для електронних профілів ризику, використовується для їх програмної реалізації й імплементується до одного з таких модулів АСАУР:
модуль АСАУР при митному оформленні за допомогою митної декларації (в тому числі електронної митної декларації);
модуль АСАУР при митному оформленні за допомогою попередньої митної декларації, яка містить всю необхідну інформацію для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму (в тому числі електронної попередньої митної декларації);
модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення ("Журнал пункту пропуску");
модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення ("Пасажирський пункт пропуску");
модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для залізничного сполучення;
модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для морського сполучення;
та інші.
2.3. До профілю ризику формується також аналітична довідка, форму якої наведено в додатку 2 до цього Порядку. Аналітична довідка формується з метою опису розглянутих у профілі ризику областей ризику, визначення можливих заходів для подальшої мінімізації ризику.
2.4. Електронні профілі ризику розробляються центральним підрозділом з питань координації застосування СУР.
Документальні профілі ризику розробляються структурними підрозділами Держмитслужби України, митними органами та підлягають погодженню із центральним підрозділом з питань координації застосування СУР.
2.5. Залежно від способу наповнення профілів ризику значеннями індикаторів ризику застосовуються центральні та регіональні профілі ризику.
2.6. Розроблення профілю ризику передбачає:
а) визначення індикаторів ризику;
б) попередню оцінку селективності профілю ризику;
в) визначення впливу негативної та позитивної історії профілю ризику на ступінь ризику (здійснюється тільки для електронних профілів ризику);
г) визначення алгоритму обчислення ступеня ризику за профілем ризику та визначення залежно від ступеня ризику адекватних цьому ризику заходів, необхідних для запобігання або мінімізації ризиків (форм та обсягу митного контролю).
Для регіонального профілю ризику також визначаються індикатори ризику та інші параметри профілю ризику, які повинні наповнюватись митницями, та відповідальні структурні підрозділи митниць.
2.7. Рішення про затвердження електронних профілів ризику, внесення змін до них, припинення дії електронних профілів ризику приймається Експертною комісією із застосування системи управління ризиками, яка утворюється Держмитслужбою України, крім випадків, визначених пунктом 2.8 цього розділу.
На підставі рішень Експертної комісії із застосування системи управління ризиками, оформлених протоколом засідання, наказом Держмитслужби України затверджуються електронні профілі ризику, зміни до них.
................Перейти до повного тексту