- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
07.06.2024 № 1714/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 червня 2024 р.
за № 863/42208
Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану
1. Затвердити Зміни до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, що додаються.
2. Адміністратору Державного реєстру актів цивільного стану громадян вжити відповідних заходів, необхідних для реалізації цього наказу.
3. Департаменту приватного права (Ференс О.) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року
№ 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади".
4. Цей наказ набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра юстиції України Горовця Є.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної міграційної служби України Заступник Міністра цифрової трансформації України Генеральний директор державного підприємства "Національні інформаційні системи" | Н. Науменко О. Борняков О. Бережний |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
юстиції України
07 червня 2024 року № 1714/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 червня 2024 р.
за № 863/42208
ЗМІНИ
до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану
1. У
Правилах державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 18 жовтня 2000 року за № 719/4940 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 24 грудня 2010 року № 3307/5):
1) у главі 1 розділу II:
у пункті 1:
в абзаці першому слово "відділом" замінити словом "органом";
абзац другий викласти в такій редакції:
"Відомості, зазначені в актових записах про народження фізичної особи та її походження, шлюб, смерть, складених виконавчими органами сільських, селищних та міських рад на паперових носіях та в електронній формі, вносяться до Державного реєстру актів цивільного стану громадян протягом трьох робочих днів з дня надходження актового запису до відповідного відділу державної реєстрації актів цивільного стану.";
після абзацу другого доповнити абзацом третім такого змісту:
"З метою ведення відділами державної реєстрації актів цивільного стану звітності відповідно до
Інструкції про ведення звітності відділами державної реєстрації актів цивільного стану, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 24 січня 2013 року № 169/5, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29 січня 2013 року за № 189/22721, складені виконавчими органами сільських, селищних та міських рад актові записи про народження фізичної особи та її походження, шлюб, смерть мають бути передані відповідним відділам державної реєстрації актів цивільного стану не пізніше 3-го числа після закінчення звітного місяця.".
У зв’язку з цим абзаци третій - шостий вважати відповідно абзацами четвертим - сьомим;
абзац шостий доповнити новим реченням такого змісту: "Актовий запис, складений виконавчим органом сільської, селищної та міської ради, може засвідчуватися тільки підписом посадової особи, яка провела державну реєстрацію акту цивільного стану, і скріплюватися печаткою відповідного органу за умови, якщо таке право закріплено в її посадовій інструкції та положенні про орган державної реєстрації актів цивільного стану.";
у пункті 2:
абзац другий викласти в такій редакції:
"В актових записах цивільного стану у графах: "Дата народження", "Дата смерті" число і рік вказуються арабськими цифрами, місяць - словом; "Місце народження" та "Місце смерті" зазначаються повна офіційна назва держави та відомості про адміністративно-територіальну одиницю. У графі "Місце народження" актових записів про шлюб, зміну імені, смерть вказуються відомості про адміністративно-територіальну одиницю, зазначену в паспорті громадянина України (далі - паспорт), паспортному документі іноземця або документі, що посвідчує особу без громадянства (далі - паспортний документ), чи у випадках, передбачених законодавством, за даними Єдиного державного демографічного реєстру.";
абзац третій після слів "не заповнюються" доповнити словами ", у тому числі у зв’язку з їх відсутністю в обумовлених законодавством випадках чи" та після слів "які вносяться до них," доповнити словами "не передбачені відповідною заявою або";
у пункті 3:
абзац перший викласти в такій редакції:
"3. Для державної реєстрації актів цивільного стану, повторної видачі свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану подаються заява, документи чи у випадках, передбачених цими Правилами, у відповідній заяві зазначаються відомості про документи, які підтверджують факти, що підлягають державній реєстрації, а також пред’являється паспорт або паспортний документ заявника.";
абзац десятий викласти в такій редакції:
"Заява про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану формується та реєструється, а актовий запис цивільного стану складається за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян. На заяві про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, а також на актовому записі цивільного стану заявник за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у них, проставляє власний підпис, крім випадків, передбачених цими Правилами.";
після пункту 3 доповнити пунктом 4 такого змісту:
"4. Якщо заявником є людина з фізичними порушеннями, що унеможливлюють власноручне підписання ним заяви про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, актового запису цивільного стану, відповідні заяви можуть подаватися, а актовий запис складатися без проставлення таким заявником власного підпису. У такому випадку подання заяви про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, складання актового запису цивільного стану відбувається у присутності свідка, залученого відповідним заявником.
Свідком не може бути залучено особу з частковою чи неповною цивільною дієздатністю, з обмеженою цивільною дієздатністю чи недієздатну особу, а також осіб з числа: посадових осіб органу державної реєстрації актів цивільного стану, до якого звернувся заявник; другого з батьків у всіх випадках, визначених законодавством, пов’язаних із захистом інтересів дитини; другого з наречених; другого з подружжя у разі розірвання шлюбу за заявою подружжя; осіб, які не можуть прочитати або проставити власний підпис на заяві чи актовому записі цивільного стану.
Якщо заявником є особа з порушенням зору, посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану вголос зачитується текст заяви про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, актового запису цивільного стану.
Особа з порушеннями слуху та/або мовлення під час подання заяви про державну реєстрацію акту цивільного стану, повторну видачу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, складання актового запису цивільного стану може залучати перекладача жестової мови, у тому числі в режимі онлайн.
Свідком, перекладачем жестової мови пред’являється паспорт або паспортний документ.
Про особливості подання таких заяв до відповідної заяви та до графи "Для відміток" актового запису цивільного стану вносяться такі відомості: "Заяву / актовий запис цивільного стану подано / складено у присутності заявника, який є особою з порушенням зору, текст якому зачитано, або свідка / перекладача жестової мови, його прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), реквізити паспорта або паспортного документа", які скріплюються підписом свідка або у разі фізичної присутності перекладача жестової мови.".
У зв’язку з цим пункти 4-14 вважати відповідно пунктами 5-15;
пункт 7 після слова "подаються" доповнити словом " / пред’являються" та після слів "в установленому порядку" доповнити словами ", які залишаються у справах органу державної реєстрації актів цивільного стану, який прийняв заяву.";
2) главу 2 розділу III викласти в такій редакції:
"2. Державна реєстрація шлюбу
1. Для державної реєстрації шлюбу жінкою та чоловіком особисто подається заява про державну реєстрацію шлюбу.
Якщо жінка та/або чоловік не можуть через поважну причину особисто подати заяву про державну реєстрацію шлюбу, така заява, справжність підпису (підписів) на якій засвідчено нотаріально, може бути подана їх представниками, що діють на підставі нотаріально посвідченої довіреності, або надіслана засобами поштового зв’язку.
2. Заява про державну реєстрацію шлюбу подається до будь-якого органу державної реєстрації актів цивільного стану за вибором жінки та чоловіка за умови, що державна реєстрація шлюбу буде проводитися у приміщенні відповідного органу.
Для державної реєстрації шлюбу, що буде проводитися не у приміщенні органу державної реєстрації актів цивільного стану, відповідна заява подається до органу державної реєстрації актів цивільного стану в межах адміністративно-територіальної одиниці, де планується державна реєстрація шлюбу.
3. Під час особистого подання заяви про державну реєстрацію шлюбу жінкою та чоловіком з метою встановлення їх особи пред’являються документи, що посвідчують їх особу, передбачені пунктом 3 глави 1 розділу II цих Правил.
У разі подання заяви про державну реєстрацію шлюбу представником жінки та/або чоловіка таким представником пред’являється документ, що посвідчує його особу, передбачений пунктом 3 глави 1 розділу II цих Правил, та нотаріально посвідчена довіреність.
4. Посадова особа органу державної реєстрації актів цивільного стану формує та реєструє заяву про державну реєстрацію шлюбу за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян в день її отримання або не пізніше наступного робочого дня, якщо така заява надійшла засобами поштового зв’язку, з внесенням відомостей про:
а) наречених:
прізвище;
власне ім’я;
по батькові (за наявності);
дата народження;
місце народження (за відомостями паспорта чи паспортного документа, а у випадках, передбачених законодавством, за даними Єдиного державного демографічного реєстру);
громадянство;
унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності);
реквізити документа, шо посвідчує особу (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий, строк дії (за наявності));
сімейний стан (у шлюбі не перебуває, шлюб розірвано або вдівець / вдова);
документи, що підтверджують сімейний стан (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий) - у разі коли у відомостях про сімейний стан зазначено "шлюб розірвано" або "вдівець / вдова";
прізвище, обране у зв’язку з державною реєстрацією шлюбу;
абонентський номер мобільного телефону;
адреса електронної пошти (за наявності);
б) державну реєстрацію шлюбу:
дата та час, обрані для державної реєстрації шлюбу;
місце державної реєстрації шлюбу.
У разі подання заяви про державну реєстрацію шлюбу в електронній формі з одночасним отриманням платних послуг, що надаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану, додатково зазначаються відомості про:
платні послуги, що бажають отримати наречені:
доставку та вручення повторно виданих свідоцтв та інших документів про державну реєстрацію актів цивільного стану фізичній особі за місцем її проживання (перебування) за заявами, поданими в електронній формі (у разі обрання обряду державної реєстрації шлюбу в режимі відеоконференції);
поштову адресу (у разі обрання обряду державної реєстрації шлюбу у режимі відеоконференції).
У разі подання заяви про державну реєстрацію шлюбу представником додатково зазначаються відомості про такого представника:
прізвище;
власне ім’я;
по батькові (за наявності);
унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
реквізити документа, що посвідчує особу (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий, строк дії (за наявності));
реквізити документа, що підтверджує повноваження представника (тип, серія (за наявності), номер, дата видачі, ким виданий, строк дії (за наявності), додаткові відомості (за наявності));
абонентський номер мобільного телефону;
адреса електронної пошти (за наявності).
У разі подання заяви про державну реєстрацію шлюбу в електронній формі, така заява має містити відомості, передбачені цим пунктом.
5. Формування заяви про державну реєстрацію шлюбу в разі особистого звернення жінки та чоловіка здійснюється на підставі документів, що пред’являються ними, а у разі подання заяви їх представником або надсилання засобами поштового зв’язку - на підставі заяви, складеної жінкою та/або чоловіком у паперовій формі (додаток 6) і справжність підпису (підписів) на якій засвідчено нотаріально, та документів, що пред’являються таким представником (у разі подання заяви представником).
6. За відсутності зауважень до відомостей, зазначених у сформованій заяві про державну реєстрацію шлюбу, у разі особистого звернення жінки та чоловіка ними проставляються підписи на відповідній заяві (крім випадку, передбаченого абзацом першим пункту 4 глави 1 розділу II цих Правил), а в разі подання заяви їх представником - проставляється власний підпис такого представника.
У разі подання заяви про державну реєстрацію шлюбу через представника або шляхом надіслання її поштою посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану до сформованої заяви вносяться такі відомості: "Справжність підпису нареченого / нареченої засвідчено нотаріусом" та зазначаються дані нотаріуса (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), нотаріальний округ чи державна нотаріальна контора), дата та за яким реєстровим номером засвідчено справжність підпису нареченого / нареченої, а у випадку надіслання заяви поштою додатково зазначається, що заява надійшла поштою та дата її надходження до органу державної реєстрації актів цивільного стану.
7. За тимчасової відсутності доступу до Державного реєстру актів цивільного стану громадян для подання заяви про державну реєстрацію шлюбу використовується її паперова форма (додаток 6).
8. У разі якщо жінка та/або чоловік є іноземцем чи особою без громадянства, такими жінкою та/або чоловіком пред’являються документи, що підтверджують законність перебування на території України, та в разі наявності громадянства декількох країн також пред’являються відповідні паспортні документи.
З усіх паспортних документів та документів, що підтверджують законність перебування на території України, пред’явлених відповідним заявником, що є іноземцем чи особою без громадянства, посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану виготовляються їх копії.
У разі якщо жінка та/або чоловік є іноземцем чи особою без громадянства і заява про державну реєстрацію шлюбу подається представником або надсилається засобами поштового зв’язку, до заяви додаються копії паспортних документів та документів, що підтверджують законність перебування на території України, засвідчені нотаріально, та їх переклади на українську мову, засвідчені в установленому порядку.
Орган державної реєстрації актів цивільного стану, до якого подано заяву про державну реєстрацію шлюбу, надсилає запит до територіального органу Державної міграційної служби України за місцем подання такої заяви з метою перевірки законності перебування іноземця або особи без громадянства на території України станом на день державної реєстрації шлюбу.
Запит до територіального органу Державної міграційної служби України надсилається органом державної реєстрації актів цивільного стану не пізніше наступного робочого дня з дня подання / надходження заяви про державну реєстрацію шлюбу з використанням системи електронної взаємодії органів виконавчої влади чи у разі її відсутності - на електронну адресу відповідного територіального органу Державної міграційної служби України. У разі неможливості надсилання запиту в електронній формі, такий запит надсилається в паперовій формі на поштову адресу відповідного територіального органу Державної міграційної служби України.
До запиту додаються виготовлені посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану копії заяви про державну реєстрацію шлюбу, паспортних документів та документів, що підтверджують законність перебування на території України, відповідного заявника, що є іноземцем чи особою без громадянства, а також копії перекладів на українську мову відповідних документів. У разі якщо заяву про державну реєстрацію шлюбу подано представником або надіслано засобами поштового зв’язку, до запиту додаються копії паспортних документів та документів, що підтверджують законність перебування на території України, засвідчені нотаріально, що були додані до відповідної заяви.
Територіальний орган Державної міграційної служби України у строки, визначені
Законом України "Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг", але не пізніше ніж за день до дати державної реєстрації шлюбу повідомляє відповідний орган державної реєстрації актів цивільного стану про результати перевірки законності перебування іноземця або особи без громадянства на території України.
9. У разі якщо жінка та/або чоловік перебували у шлюбі, відомості про документ, що підтверджує припинення попереднього шлюбу (свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, свідоцтво про смерть іншого з подружжя в попередньому шлюбі тощо), зазначаються в заяві про державну реєстрацію шлюбу.
Якщо таким документом є рішення суду, посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану отримується примірник відповідного рішення у порядку, передбаченому абзацами п’ятим, сьомим пункту 3 глави 1 розділу II цих Правил.
Якщо таким документом є документ про підтвердження припинення попереднього шлюбу, що передбачений законодавством іноземної держави та виданий її компетентним органом, такий документ пред’являється відповідним заявником.
10. У разі якщо жінка та/або чоловік не досягли шлюбного віку, посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану за вказаними у заяві про державну реєстрацію шлюбу реквізитами рішення суду про надання права на шлюб отримується примірник відповідного рішення суду у порядку, передбаченому абзацами п’ятим, сьомим пункту 3 глави 1 розділу II цих Правил.
11. У разі укладення шлюбу на морському судні або судні внутрішнього плавання відомості про відповідний акт, складений капітаном судна, зазначаються в заяві про державну реєстрацію шлюбу, поданій у спосіб, передбачений пунктом 1 цієї глави.
У такому випадку посадова особа органу державної реєстрації актів цивільного стану під час формування заяви про державну реєстрацію шлюбу вносить до неї відомості про укладення шлюбу на морському судні або судні внутрішнього плавання та дату укладення шлюбу, а відповідний акт, складений капітаном судна, долучається до паперової форми заяви.
12. Посадова особа органу державної реєстрації актів цивільного стану під час особистого подання заяви про державну реєстрацію шлюбу жінкою та чоловіком зобов’язана їх ознайомити з умовами і порядком державної реєстрації шлюбу, їхніми правами та обов’язками як майбутніх подружжя і батьків, обов’язком повідомити один одному про стан свого здоров’я, попередити наречених про відповідальність за приховання відомостей про наявність перешкод для державної реєстрації шлюбу.
У разі якщо наречені чи один із них є іноземцем або особою без громадянства, посадова особа органу державної реєстрації актів цивільного стану також повідомляє про необхідність надсилання ним запиту щодо підтвердження територіальним органом Державної міграційної служби України законності перебування на території України станом на день державної реєстрації шлюбу.
13. Посадова особа органу державної реєстрації актів цивільного стану під час особистого подання заяви про державну реєстрацію шлюбу жінкою та чоловіком повідомляє їм про можливість здійснення медичного обстеження та за їх бажанням видає направлення на добровільне медичне обстеження особи, яка подала
заяву про реєстрацію шлюбу (форма № 147-2/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 20 грудня 2002 року
№ 480, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 січня 2003 року за № 44/7365.
14. За бажанням наречених одночасно з державною реєстрацією шлюбу відділом державної реєстрації актів цивільного стану можуть надаватися платні послуги з організації та проведення індивідуальних обрядів державної реєстрації шлюбу відповідно до
Порядку надання платних послуг відділами державної реєстрації актів цивільного стану, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 27 грудня 2010 року № 3335/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 року за № 1380/18675.
У разі обрання нареченими платної послуги з організації та проведення обряду державної реєстрації шлюбу у режимі відеоконференції додатково надається платна послуга з доставки та вручення повторно виданих свідоцтв та інших документів про державну реєстрацію актів цивільного стану фізичній особі за місцем її проживання (перебування) за заявами, поданими в електронній формі.
15. Державна реєстрація шлюбу проводиться після закінчення одного місяця від дня подання нареченими заяви про державну реєстрацію шлюбу, крім випадку укладення шлюбу на морському судні або судні внутрішнього плавання.
За наявності поважної причини та документа, який підтверджує її наявність, з дозволу керівника органу державної реєстрації актів цивільного стану державна реєстрація шлюбу проводиться до закінчення зазначеного строку, а у заяві про державну реєстрацію шлюбу посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану зазначається фактична дата реєстрації шлюбу.
У разі якщо документ, що підтверджує поважну причину, надано після подання заяви про державну реєстрацію шлюбу, державна реєстрація шлюбу проводиться до закінчення зазначеного строку з дозволу керівника органу державної реєстрації актів цивільного стану на підставі спільної письмової заяви наречених у довільній формі та відповідного документа, які подаються до органу державної реєстрації актів цивільного стану нареченими особисто.
У разі вагітності нареченої, народження нею дитини та якщо є безпосередня загроза для життя нареченої або нареченого, що підтверджується документально, державна реєстрація шлюбу проводиться в день подання відповідної заяви або у будь-який інший день за бажанням наречених протягом одного місяця.
16. Після прийняття заяви про державну реєстрацію шлюбу посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян встановлюється сімейний стан наречених. Щодо наречених чи одного з них, які раніше перебували у шлюбі, встановлюється факт припинення попереднього шлюбу або визнання такого шлюбу недійсним.
У разі якщо в актовому записі про шлюб не проставлено відмітки про його розірвання на підставі рішення суду про розірвання шлюбу, ухваленого судом після набрання чинності
Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану вчиняються дії, передбачені пунктом 3 глави 3 розділу III цих Правил.
У разі якщо наречені чи один із них раніше перебували в шлюбі, в графі "Для відміток" актового запису про шлюб посадовою особою органу державної реєстрації актів цивільного стану вносяться відомості про документ, що підтверджує припинення попереднього шлюбу (дата складання та номер актового запису про розірвання шлюбу (смерті), найменування органу державної реєстрації актів цивільного стану, яким проведено державну реєстрацію відповідного акту цивільного стану; дата та номер рішення суду про розірвання шлюбу, найменування суду) або визнання попереднього шлюбу недійсним (дата та номер рішення суду про визнання шлюбу недійсним, найменування суду), або анулювання актового запису про шлюб (дата складання висновку про анулювання актового запису про шлюб, який є недійсним, найменування відділу державної реєстрації актів цивільного стану, яким анульовано актовий запис про шлюб).
17. Якщо є відомості про наявність перешкод для державної реєстрації шлюбу, керівник органу державної реєстрації актів цивільного стану може відкласти таку реєстрацію, але не більш як на три місяці, про що органом державної реєстрації актів цивільного стану у письмовій формі повідомляються наречені.
Рішення про відкладення державної реєстрації шлюбу може бути оскаржене в судовому порядку.
................Перейти до повного тексту