1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Правила


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
N 542 від 20.08.2001 Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 вересня 2001 р.
за N 795/5986
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
20.08.2001 N 542
( Правила втратили чинність на підставі Наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури N 788 від 05.09.2023 )
Правила перевезення вантажів навалом і насипом (ст. 37 Статуту)
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства транспорту N 334 від 28.05.2002 N 54 від 31.01.2004 Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 540 від 12.09.2005 Наказами Міністерства інфраструктури N 138 від 08.06.2011 N 513 від 14.10.2014 )
1. Загальні положення
1.1. Вантажі, які не потребують упакування, в залежності від фракційного складу перевозяться навалом або насипом, без підрахунку місць. У перевізних документах на ці вантажі у графі "Найменування вантажу" проставляється: "Навалом" чи "Насипом". Вантажі, які можуть перевозитись навалом і насипом, зазначені в додатку 1.
Перевезення навалом або насипом небезпечних вантажів здійснюється згідно з Правилами перевезення небезпечних вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 25 листопада 2008 року N 1430, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 26 лютого 2009 року за N 180/16196.
( Пункт 1.1 глави 1 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 513 від 14.10.2014 ) ( Підпункт 1.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 138 від 08.06.2011 )
1.2. Вантажі, які потребують захисту від атмосферних опадів і розпилення (цемент, вапно, мінеральні добрива тощо), перевозяться у критих або спеціалізованих вагонах (хоперах-цементовозах, мінераловозах тощо).
Вантажі, які не потребують захисту від атмосферних опадів (руда, вугілля, щебінка тощо), перевозяться у відкритому рухомому складі та у спеціальних вагонах.
У разі перевезення вантажів навалом або насипом у критих вагонах застосовуються дверні загородження: дошки, обаполи, щити, крафт-папір, а також затарені вантажі.
1.3. Після вивантаження забруднювальних вантажів із критих та спеціальних (спеціалізованих) вагонів одержувач повинен промити ці вагони у спеціально обладнаних місцях. Не промиваються вагони після перевезення цих вантажів у тарі (упаковці), якщо не було розсипання вантажу у вагоні.
У разі відсутності в одержувача умов та можливостей для промивання вагонів залізниця може виконувати ці роботи з оплатою за договором, виходячи із ставок зборів за промивання вагонів, затверджених відповідною залізницею.
Промивання вагонів після вивантаження вантажів, зазначених у додатку 2, не провадиться: при перевезенні цих вантажів у вагонах відкритого типу, а також кільцевими маршрутами (у разі повернення порожніх вагонів після вивантаження за перевізними документами); якщо вагони після вивантаження використовуються під навантаження таких же вантажів; при здвоєних операціях; після вивантаження власних та орендованих вагонів, а також спеціалізованих вагонів, які використовуються для перевезення одних і тих самих вантажів.
( Пункт 1.3 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 540 від 12.09.2005 )
У разі необхідності перевезення порожніх вагонів для промивання на іншу станцію таке перевезення здійснюється за перевізними документами з оплатою провізних платежів.
( Пункт 1.3 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 540 від 12.09.2005; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 513 від 14.10.2014 )( Пункт 1.3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 540 від 12.09.2005 )
1.4. На порожні цистерни після вивантаження цементу, вапна або інших вантажів, що перевозились насипом, хопери-цементовози, мінераловози, зерновози та інші спеціалізовані вагони парку залізниць одержувач складає пересильні накладні форми ГУ-27-СП (додаток 3).
Порожні власні та орендовані спеціалізовані вагони підприємств, установ та організацій перевозяться за перевізними документами.
1.5. Одночасно з пересильною накладною одержувач заповнює корінець пересильної накладної, яка залишається на станції відправлення порожнього вагона.
1.6. Зворотний бік пересильної накладної заповнюється на станції нового навантаження вагона.
У разі виявлення на станції нового навантаження у вагоні залишків вантажу, неочищення кузова працівником станції оформляється акт загальної форми, який разом із пересильною накладною надсилається залізниці вивантаження для стягнення з одержувача штрафу за здавання неочищеного рухомого складу і плати за користування вагоном згідно зі статтями 35 і 123 Статуту тільки за час його затримки під очищенням.
2. Перевезення зернових та інших вантажів насипом
( Заголовок глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 513 від 14.10.2014 )
2.1. До пред’явлення до перевезення зернових вантажів, насіння олійних та зернобобових культур вантажовласник повинен у випадках, визначених законодавством, отримати відповідні документи дозвільного характеру.
( Пункт 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 513 від 14.10.2014 )
2.2. Жито, пшениця, овес, ячмінь, гречка, просо, кукурудза в зерні, насіння олійних та бобових культур, рис нерушений, зернові відходи та відходи переробки зерна, висівки, комбікорми, жом сушений, макуха (що містить не більше 1,5% олії і більше 11% вологи), шрот (що містить більше 1,5% олії і більше 11% вологи) перевозяться насипом у спеціалізованих вагонах для зерна (далі - вагони-зерновози), а також у критих вагонах з дверними загородженнями (щитами).
( Абзац перший пункту 2.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту N 54 від 31.01.2004 )
Перед завантаженням проса, насіння льняного та гірчичного, сорго, чумизи відправник повинен обклеїти стіни критих вагонів та щити папером або іншими матеріалами.
Інші зернові вантажі, крупа та насіння каліброваної кукурудзи перевозяться у тарі.
Борошно перевозиться у тарі або у спеціалізованих вагонах-борошновозах (власних чи орендованих).
2.3. Під навантаження зернових вантажів подаються справні та очищені, а в разі потреби промиті вагони.
( Абзац перший пункту 2.3 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 513 від 14.10.2014 )
Відправник зобов'язаний перед навантаженням переконатися, що вагони справні та придатні для перевезення (очищені, не заражені шкідниками, не мають отворів та щілин, через які можливе просипання вантажу).
2.4. Для перевезення зернових вантажів насипом у критих вагонах хлібні щити надаються і встановлюються у вагоні відправником, а вивантажуються із вагона одержувачем.
( Пункт 2.4 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 513 від 14.10.2014 )
2.5. Щити прибиваються до дверних стійок через отвори у металевих рамках щитів з кожного боку двома цвяхами довжиною 100-110 мм.
Люкові засуви хлібних щитів прибивати забороняється.
2.6. Поверхня зерна у міждверному просторі критого вагона має бути на 10 см нижче верхньої кромки щита. Збільшення висоти навантаження зерна у бік торцевих стін вагона допускається на відстані не менше 150 см від краю щита.
Просо та насіння льону завантажуються на 10 см нижче верхнього краю щита без підйому до торцевих стін вагона.
У разі завантаження вантажів насипом вище рівня бокових люків критого вагона відправник повинен щільно зачинити ці люки і з внутрішнього боку закрити їх тканиною або цупким папером у декілька шарів.
2.7. Перед завантаженням вагона-зерновоза необхідно перевірити щільність закриття розвантажувальних люків. Перевірку слід провадити обертанням штурвала за годинниковою стрілкою, при цьому важільна система механізму розвантаження повинна перейти через "мертву точку".
Штурвал приводу механізму закріплюється фіксатором.
У разі завантаження вагона через один завантажувальний люк необхідно відкрити кришку другого люка для виходу повітря з вагона.
2.8. Вивантаження із вагона-зерновоза провадиться у такій послідовності. Перед вивантаженням необхідно відкрити одну кришку завантажувального люка, щоб запобігти розрідженню повітря у кузові вагона, потім звільнити штурвал розвантажувального механізма від фіксації, обертаючи його проти годинникової стрілки, відкрити кришку розвантажувального люка.
Вантаж, який завис на стінах вагона, необхідно видалити за допомогою вібратора або спеціальними лопатами з подовженою ручкою.
Встановлення вібраторів на вагоні-зерновозі провадиться на спеціально обладнаних місцях. Включення вібраторів провадиться періодично на 2-3 секунди до повного вивантаження.
Після вивантаження необхідно видалити залишки вантажу з розвантажувальних кришок та гумового ущільнювача, закрити кришки люків обертанням штурвалів до переходу важільної системи за "мертву точку" та зафіксувати штурвали.
Момент переходу важелів за "мертву точку" характеризується своєрідним полегшенням обертання штурвала наприкінці закривання.
Для справного та правильно відрегульованого механізму зусилля на штурвалі при відкриванні та закриванні кришок люків має бути у межах до 25 кг.
2.9. Після виконання вантажних операцій завантажувальні та розвантажувальні люки закриваються. Вагони-зерновози з відкритими люками від одержувача (відправника) залізницею не приймаються.
У разі необхідності допускається промивання вагонів-зерновозів з обов'язковим сушінням їх та за умови збереження при цьому гумових ущільнювачів.
2.10. Перевезення зерна вологістю до 16%, а проса - до 15% включно провадиться на загальних підставах як у прямому залізничному, так і в прямому змішаному сполученнях.
Зерно вологістю понад 16% і просо вологістю понад 15% можуть перевозитися на особливих умовах, погоджених відправником, одержувачем і Укрзалізницею у порядку, встановленому статтею 63 Статуту залізниць України.
2.11. Зерно, заражене шкідниками, рослинними хворобами або бур'янами, може перевозитися на підприємства, призначені для переробки такого зерна. Дезінсекція вагонів і хлібних щитів після перевезення зараженого зерна провадиться засобами і за рахунок одержувачів.
Після проведення дезінсекції одержувач зобов'язаний надати станції довідку про те, що вагони знезаражені.
Начальник Департаменту транспортної політики Г.М.Легенький
Додаток 1
до пункту 1.1 Правил перевезення
вантажів навалом та насипом
ПЕРЕЛІК ВАНТАЖІВ,
які допускаються до перевезення навалом (насипом), із зазначенням номерів номенклатурних груп згідно з Єдиною тарифно-статистичною номенклатурою вантажів
01 25, 26
Зернові та зернобобові Матеріали та вироби
культури будівельні промислового
виробництва
04
Овочі, картопля, баштанні 28
культури, буряки свіжі Цемент
07 29
Добрива органічні Флюси
08 30
Лісоматерали круглі Вогнетриви, азбест, слюда
09 31, 32
Продукція лісопильного та Метали чорні, прокат чорних
фанерного виробництва металів (дрібних фракцій,
з яких неможливо зформувати
10 пакети, зв'язки), Феросплави
Дрова, деревина паливна для (крім небезпечних) фракцій
технологічних потреб, більше 13 мм
подрібнена
33
Метали кольорові (дрібних
11 фракцій, з яких неможливо
Інша продукція лісової зформувати пакети, зв'язки)
промисловості
41
Вироби металеві
12 (позицій 1, 4)
Вироби та деталі з деревини
43
14 Добрива мінеральні, сировина
Руда залізна та марганцева гірничо-хімічна для
виробництва мінеральних
15 добрив
Сировина кольорових металів,
сировина сірчана 45
Каучук, гума, вироби
16 гумово-технічні, вуглець
Вугілля кам'яне технічний (сажа)
17 47
Кокс Продукція коксохімічної та
лісохімічної промисловості
52 Цукор-сирець
18
Торф та торфова продукція 53
Сіль, крім кухонної
19 54
Сланці горючі Продукція комбікормової
та відходи харчової
промисловості
22
Бітум і парафін тверді, 56
церезин Вантажі позиції 4 (кістка
харчова, ратиці, роги тощо)
23, 27, 34
Матеріали мінерально- 68
будівельні природні. Попіл. Вантажі позиції 5,
Шлаки крім меблів
24 69
Сировина мінеральна Вантажі позиції 2
промислова. Матеріали
формувальні, абразивні
( Додаток 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту N 54 від 31.01.2004, Наказом Міністерства транспорту та зв'язку N 540 від 12.09.2005 )
Додаток 2
до пункту 1.3 Правил перевезення
вантажів навалом та насипом
ПЕРЕЛІК ВАНТАЖІВ,
після вивантаження яких провадиться промивання вагонів
Алебастр молотий Концентрат нефеліновий
Азбест Крейда
Асфальт природний Крон
Барит (шпат важкий) Купорос мідний
Бій графітовий та цегляний Магнезит
Бітум кам'яновугільний Макулатура різна
Макуха (крім гранульованої)
Борошно вапнякове Мергель (порошок
Борошно деревне вогнетривкий)
Борошно доломітове Металовироби змащені
Борошно кормове різне Пегматит
Борошно хвойно-вітамінне Попіл різний
Брикети кам'яновугільні, Пил інертний
буровугільні, торф'яні Пил торф'яний
Вапно, вапняки Порошок асфальтовий
Вата мінеральна Порошок магнезитовий
Відходи азбестові, Порошок скляний
кольорових металів Порошок шамотовий
та вапняних порід Добрива мінеральні в
критих вагонах
Вугілля деревне Руберойд
Вуглець технічний (сажа) Сировина тютюнова та махорка
Гажа (гіпсовий мергель) Сіль
Гіпс Сірка різна

................
Перейти до повного тексту