1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
18.06.2007 N 508
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
5 липня 2007 р.
за N 769/14036
Про затвердження Програми підготовки персоналу з авіаційної безпеки
Відповідно до Закону України "Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації" та з метою приведення у відповідність до стандартів та рекомендованої практики нової редакції (8-е видання, липень 2006 року) Додатка 17 "Безпека. Захист міжнародної цивільної авіації від актів незаконного втручання" до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Програму підготовки персоналу з авіаційної безпеки (далі - Програма), що додається.
2. Заступнику Міністра - голові Державіаадміністрації Коліснику А.А.:
2.1. Забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
2.2. Довести зазначений наказ до відома керівників авіаційних суб'єктів усіх форм власності та навчально-тренувальних центрів цивільної авіації з авіаційної безпеки.
3. Наказ Мінтрансу України від 17.02.2003 N 109 "Про затвердження Програми підготовки авіаційного персоналу в галузі авіаційної безпеки", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17.04.2003 за N 310/7631, визнати таким, що втратив чинність.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Корнієнка В.В.
Міністр
ПОГОДЖЕНО:
В.о Голови Державного комітету
України з питань регуляторної
політики та підприємництва
М. Рудьковський



К.О.Ващенко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту та зв'язку
України
18.06.2007 N 508
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
5 липня 2007 р.
за N 769/14036
ПРОГРАМА
підготовки персоналу з авіаційної безпеки
1. Загальні положення
1.1. Програма підготовки персоналу з авіаційної безпеки (далі - Програма) розроблена з метою впровадження вимог щодо підготовки авіаційного персоналу служб авіаційної безпеки, а також авіаційного персоналу, що має відношення до авіаційної безпеки, у відповідності до стандартів і рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації та Європейської конференції цивільної авіації.
Програма визначає вимоги та рекомендації стосовно підбору персоналу, змісту програм навчання (курсів), підготовки авіаційного персоналу в галузі авіаційної безпеки авіаційних суб'єктів цивільної авіації України, а також критерії його сертифікації на підставі вимог Повітряного кодексу України та Державної програми авіаційної безпеки цивільної авіації.
1.2. Програма є обов'язковою для юридичних осіб, які здійснюють підбір, підготовку, сертифікацію авіаційного персоналу служб (підрозділів) авіаційної безпеки та авіаційного персоналу, що в своїй виробничій діяльності має відношення до авіаційної безпеки, в авіаційних суб'єктах цивільної авіації, зареєстрованих на території України, незалежно від форм власності та відомчої підпорядкованості.
1.3. Програма встановлює вимоги до авіаційного суб'єкта за організацією з підбору, підготовки і сертифікації персоналу з авіаційної безпеки.
1.4. Програма використовується посадовими особами Державної авіаційної адміністрації (далі - Державіаадміністрація) для визначення стандартів і рекомендованої практики до підбору авіаційного персоналу служб авіаційної безпеки, а також спроможності навчальних закладів здійснювати підготовку за заявленими напрямами та сертифікувати авіаційний персонал з питань авіаційної безпеки.
2. Нормативні посилання
Під час розроблення цієї Програми використовувалися такі нормативно-правові акти: Повітряний кодекс України;
Закон України "Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації";
постанова Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 N 1526 "Про створення Державної авіаційної адміністрації";
Національний класифікатор України, Класифікатор професій ДК 003:2005, затверджений наказом Держспоживстандарту України від 26.12.2005 N 375;
Положення про службу авіаційної безпеки авіаційного суб'єкта, затверджене наказом Державіаслужби від 15.03.2005 N 188, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 29.06.2005 за N 697/10977;
Правила сертифікації навчально-тренувальних центрів з підготовки персоналу з авіаційної безпеки, затверджені наказом Державіаслужби від 09.12.2005 N 936, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24.01.2006 за N 63/11937;
Конвенція про міжнародну організацію цивільної авіації (Чикаго, 1944) та Додаток 17 "Безпека. Захист міжнародної цивільної авіації від актів незаконного втручання" (8-е видання, липень 2006 року);
Док 30, Частина II. "Безпека. Політика країн-членів Європейської конференції цивільної авіації" (12-е видання, квітень 2007 року).
(Текст пункту 2 змінено згідно з ДІ ОВУ N 57, 2007 р., стор. 95)
3. Визначення термінів та скорочення
3.1. Визначення термінів
У цій Програмі терміни мають такі визначення:
авіаційний суб'єкт - авіаційне підприємство, аеропорт, аеродром, експлуатант;
авіаційний персонал - особовий склад авіаційного підприємства, організації, підрозділу, навчального закладу, що складається з авіаційних спеціалістів за професійною ознакою;
авіаційні правила - правила, що визначають і регулюють порядок діяльності авіації України з метою забезпечення безпеки польотів і екологічної безпеки;
керівник авіаційного суб'єкта - особа, на яку покладено відповідні функції та обов'язки з керівництва авіаційним суб'єктом, забезпечення авіаційної безпеки та господарської діяльності;
навчальний план - документ, що визначає мету навчання, перелік обов'язкових навчальних предметів, механізм міжпредметних зв'язків, форми, періодичність, терміни контролю знань, умінь і навичок слухачів, вимоги до основних засобів навчання та плановий рівень підготовки випускника;
навчальна програма - документ, що визначає зміст знань, умінь, навичок та способи і методи їх формування;
первинна підготовка - здобуття авіаційним персоналом знань та умінь у галузі авіаційної безпеки, яких вони раніше не мали;
перепідготовка - навчання, спрямоване на оволодіння іншою спеціалізацією у галузі авіаційної безпеки персоналом, який здобув первинну підготовку;
підвищення кваліфікації - навчання авіаційного персоналу, що дає змогу розширювати і поглиблювати раніше здобуті знання, уміння і навички на рівні стандартів та сучасних вимог у галузі авіаційної безпеки;
Свідоцтво - юридичний документ, що встановлює особу власника Свідоцтва, визначає її право на здійснення професійної діяльності в галузі цивільної авіації та підтверджує наявність у неї потрібних знань, освіти, навичок;
Сертифікат навчально-тренувального центру - документ, який свідчить про те, що навчально-тренувальний центр відповідає вимогам для здійснення підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації персоналу з питань авіаційної безпеки;
сертифікація навчально-тренувального центру - офіційна процедура перевірки здатності навчально-тренувального центру в забезпеченні відповідності встановленим вимогам підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації персоналу з питань авіаційної безпеки;
слухач - особа, зарахована до навчального закладу на навчання за програмами відповідних курсів підготовки, перепідготовки чи підвищення кваліфікації;
служба авіаційної безпеки - спеціальний підрозділ, який виконує функції захисту авіаційного суб'єкта, незалежно від форм власності, від актів незаконного втручання, інших протиправних посягань на їх безпечну, нормальну діяльність;
спеціальна перевірка (представників САБ) - перевірка ідентичності особи, її біографії на можливість виконувати посадові обов'язки в контрольованих зонах або зонах обмеженого доступу авіаційного суб'єкта без супроводу;
спеціальні технічні засоби контролю - спеціальні пристрої, призначені для самостійного використання або використання як частини будь-якої системи для забезпечення захисту від актів незаконного втручання;
суб'єкт аеропортової діяльності - аеропорт, структурний підрозділ аеропорту (аеропортова служба) або іншого підприємства, суб'єкти комерційного обслуговування в аеропортах, інші підприємства незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які здійснюють аеропортову діяльність;
фізичний контроль - процедура проведення контролю на безпеку вповноваженими особами шляхом фізичного огляду ручної поклажі та багажу без використання технічних засобів контролю на безпеку;
член екіпажу - особа, призначена експлуатантом для виконання визначених обов'язків на борту повітряного судна протягом польоту.
3.2. Визначення інших термінів, які застосовуються в цій Програмі, наведено в Законі України "Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації".
3.3. Скорочення
У цій Програмі скорочення мають такі значення:
АБ - авіаційна безпека;
АНВ - акт незаконного втручання;
ВОХОР - воєнізована охорона;
ЄКЦА - Європейська конференція цивільної авіації;
ІКАО - Міжнародна організація цивільної авіації;
ПС - повітряне судно;
САБ - служба авіаційної безпеки;
СЕП - стандартна експлуатаційна процедура;
СТЗК - спеціальні технічні засоби контролю;
ТУМР - типові учбово-методичні рекомендації;
УАБ - управління авіаційної безпеки;
ЦА - цивільна авіація.
4. Основні завдання Програми
4.1. Створення системи державного контролю за обов'язковістю підготовки персоналу САБ, а також іншого персоналу, діяльність якого пов'язана із забезпеченням АБ.
4.2. Визначення організаційно-адміністративних засад підготовки персоналу з АБ.
4.3. Забезпечення якісного підбору сертифікованих співробітників САБ, які за певними рисами підходять для проходження навчання як інструктори з АБ.
4.4. Приведення процесу підготовки у відповідність до сучасних методів у процесі навчання.
4.5. Забезпечення періодичності підготовки/перепідготовки:
- один раз на 2 роки для керівного складу з АБ і операторів підрозділу контролю на безпеку авіаційного суб'єкта;
- один раз на 3 роки для інших категорій.
5. Загальні вимоги до організації навчання
5.1. З метою забезпечення послідовного підходу до реалізації цілей навчання авіаційним суб'єктам та суб'єктам аеропортової діяльності необхідно визначити основні категорії персоналу, які повинні проходити регулярну підготовку в галузі АБ, зокрема:
5.1.1. Керівний склад та персонал САБ авіаційних суб'єктів:
- вищий керівний склад (заступники керівників авіаційних суб'єктів та навчальних закладів з питань АБ тощо);
- керівники середньої ланки (керівники служб авіаційної безпеки, керівники структурних підрозділів, начальники змін служб АБ, інспектори, інструктори, начальники ВОХОР, заступники начальника ВОХОР, начальники варти ВОХОР тощо);
- працівники САБ, які виконують:
а) контроль на безпеку пасажирів, членів екіпажу ПС, ручної поклажі та багажу;
б) контроль на безпеку вантажу та бортових припасів;
в) патрулювання, охорону ПС та об'єктів ЦА;
г) контроль доступу до контрольованих зон авіаційних суб'єктів;
ґ) обов'язки водія автомобіля САБ тощо.
5.1.2. Персонал, що має відношення до АБ:
- керівний склад авіаційних суб'єктів та навчальних закладів ЦА;
- пілоти;
- члени кабінного екіпажу;
- працівники інженерно-технічної служби (керівники інженерних служб, начальники змін, інженери, техніки, водії тощо);
- працівники служби пасажирських перевезень (керівник, агент тощо);
- працівники служби вантажних перевезень (керівник, агент тощо);
- працівники підприємства бортового харчування (керівник, начальник зміни, водій тощо);
- персонал з обслуговування пасажирів категорії VIP та залів офіційних делегацій в аеропортах.
5.1.3. Інші категорії персоналу авіаційних суб'єктів, які не мають безпосереднього відношення до АБ, але виконують свої посадові обов'язки в зонах обмеженого доступу, повинні бути ознайомлені із заходами АБ. Перелік таких посад визначається УАБ Державіаадміністрації та затверджується керівником Державіаадміністрації або особою, що виконує його обов'язки.
5.2. Заняття з АБ проводяться окремо, у складі навчальних груп, у залежності від категорії співробітників та їх посадового положення.
5.3. Для підтримки свого професійного рівня спеціалісти САБ направляються на курси підвищення кваліфікації відповідно до встановленої періодичності навчання.
5.4. Підготовка спеціалістів з АБ здійснюється в сертифікованих Державіаадміністрацією навчально-тренувальних центрах з АБ у встановленому порядку.
5.5. Під час проведення занять з АБ проводиться перевірка засвоєння слухачами навчального матеріалу.
5.6. Навчання персоналу повинно мати конкретний характер і бути спрямовано на отримання слухачами знань, необхідних для належного виконання своїх функціональних обов'язків за штатною посадою.
5.7. Якісна підготовка слухачів здійснюється тільки кваліфікованими (бажано вищої кваліфікації) викладачами, які мають практичні навички в галузі АБ та сертифікат інструктора з АБ.
5.8. З метою забезпечення якісного проведення занять та повного засвоєння слухачами учбового матеріалу викладачі повинні:
- планувати кожне заняття заздалегідь та переглядати плани попередніх занять, перш ніж користуватися ними;
- підготувати для проведення занять технічну та навчально-методичну базу;
- під час підготовки учбового матеріалу керуватися документами ІКАО/ЄКЦА, положеннями Державної програми авіаційної безпеки цивільної авіації, цією Програмою, а також іншими нормативними документами з питань АБ;
- мати перед собою матеріали для лекційних та практичних занять;
- починати заняття зі стислого огляду попереднього матеріалу і користуватися результатами опитування для орієнтування під час його повторення та закріплення;
- ілюструвати матеріал конкретними прикладами і практичними проблемами;
- кожне заняття завершувати підбиттям підсумків з пройденої теми, а також коротким ознайомленням з матеріалом теми наступного заняття.
5.9. Навчально - тренувальні заклади (центри) повинні складати план підготовки, який затверджується керівником УАБ Державіаадмінстрації. План повинен містити назву курсів, дату та час їх проведення, а також прізвища викладачів (інструкторів), які можуть залучатися для проведення занять і мають для цього відповідний сертифікат інструктора з АБ та інші документи, що підтверджують їх професійний рівень.
5.10. У кожному авіаційному суб'єкті розробляється та затверджується його керівником річний план навчання спеціалістів за конкретними програмами з АБ та передбачається для цього відповідна стаття витрат.
5.11. Під час навчального процесу використовуються сучасні технічні засоби та методи навчання. Заняття проводяться в спеціально обладнаних для цього приміщеннях.
5.12. Спеціалісти авіаційних суб'єктів, уперше призначені до штату САБ, проходять курси базової підготовки для отримання відповідного свідоцтва/сертифіката, а потім - курси підвищення кваліфікації через певні періоди, визначені в п. 4.5 цієї Програми, або по закінченні терміну дії свідоцтва/сертифіката, а також у разі необхідності перепідготовки спеціалістів.
5.13. Адміністрація навчальних закладів здійснює облік видачі слухачам відповідних сертифікатів або свідоцтв.
6. Вимоги до підбору кандидатів для служб авіаційної безпеки
6.1. З метою направлення на навчання та наступної роботи в САБ підбираються кандидати, які відповідають таким основним вимогам:
- наявність громадянства України;
- спроможність за станом здоров'я до практичної роботи (бажано проходження військової служби в частинах Міністерства оборони України, Прикордонних військ України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України). Особливу увагу під час відбору необхідно приділяти стану зору, розрізненню кольорів, слуху, мові та здатності розрізняти запахи;
- на день прийняття до САБ віком від 18 до 50 років, але від 21 року - для виконання функцій, пов'язаних з використанням зброї;
- наявність середньої освіти;
- перспектива подальшої службової діяльності.
Процедури з виконання робіт із зберігання, носіння вогнепальної, пневматичної чи холодної зброї здійснюються згідно з вимогами п. 5.1 наказу МВС України від 21.08.98 N 622, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.10.98 за N 637/3077.
Не допускаються до роботи в САБ особи, які мають групи інвалідності.
Обов'язково робиться спеціальний запит до правоохоронних органів.
6.2. Попередні перевірки, у тому числі спеціальні, при прийманні на роботу є обов'язковими з метою визначення, чи має кандидат необхідні якості для виконання обов'язків у галузі АБ.
У кожному разі кандидати повинні заповнити відповідну форму з вичерпними даними про свою освіту, рівень підготовки, роботу за останні 5 років.
Кандидати повинні бути опитані вповноваженим представником керівного складу САБ, спеціально підготовленим для цієї роботи.
Після опитування надається письмове підтвердження, що надана інформація про освіту, сімейний стан кандидата тощо є повною і не містить даних, які можуть бути підставою для відмови при прийманні на роботу.
Рішення про прийняття на роботу кандидата з урахуванням усіх якостей та критеріїв приймається керівником авіаційного суб'єкта.
Авіаційні суб'єкти згідно з установленим порядком подають до сертифікованого навчально-тренувального закладу (центру) заявку на підготовку персоналу і після погодження з центром умов підготовки направляють їх на навчання.
6.3. Персонал авіаційних суб'єктів та інших суб'єктів аеропортової діяльності, який постійно працює у контрольованих, стерильних зонах та зонах обмеженого доступу, що охороняються, при прийманні на роботу також проходить попередні перевірки, в тому числі спеціальні, у порядку, визначеному законодавством.
7. Вимоги до змісту програм підготовки різних категорій персоналу цивільної авіації із забезпечення авіаційної безпеки
7.1. Вимоги до змісту програм базуються на навчально-методичних розробках, що рекомендовані як для проведення курсів ICAO, так і національних курсів та орієнтовані на працівників САБ, а також інший персонал, який причетний до забезпечення АБ.
7.1.1. Базова підготовка персоналу САБ
(тривалість курсу - 12 робочих днів)
Мета даного курсу, за яким іде не менше шести місяців стажування на місцях під керівництвом кваліфікованого спеціаліста в галузі АБ, полягає в базовій підготовці фахівців з АБ в авіаційному суб'єкті щодо їхнього вміння виконувати певні завдання згідно з вимогами існуючої нормативно-правової бази.
У процесі вивчення курсу слухачі ознайомлюються з метою, структурою і методикою навчання, відповідною нормативною базою, роботою в авіаційному суб'єкті, контролем доступу до контрольованої зони, виявленням зброї, вибухових пристроїв та інших заборонених до перевезення предметів, системою врегулювання кризових ситуацій в авіаційному суб'єкті, а також заходами з патрулювання і охорони важливих об'єктів, контролю на безпеку пасажирів, багажу, у тому числі спеціальними технічними засобами контролю, забезпеченням безпеки в зоні обмеженого доступу, супроводом осіб і вантажів у контрольованій зоні авіаційного суб'єкта, захистом ПС на стоянці.
Після закінчення курсу співробітники САБ повинні вміти:
- підтримувати надійний зв'язок у межах САБ і співпрацювати з іншими службами авіаційного суб'єкта;
- контролювати переміщення осіб і транспортних засобів;
- охороняти і патрулювати в авіаційному суб'єкті уразливі зони, засоби і ПС;
- виявляти зброю і вибухові/запальні пристрої;
- доглядати пасажирів та їхній багаж;
- супроводжувати осіб і вантажі;
- діяти в умовах кризової ситуації в авіаційному суб'єкті.
7.1.2. Вищий керівний склад авіаційного суб'єкта
(тривалість курсу - 3-5 робочих днів)
Мета даного курсу - навчити вищий керівний склад авіаційного суб'єкта планувати, координувати і здійснювати заходи стосовно забезпечення АБ відповідно до вимог існуючої нормативно-правової бази.
У процесі вивчення курсу слухачі ознайомлюються з метою, структурою і методикою навчання, міжнародними і національними нормативно-правовими документами, управлінням САБ авіаційного суб'єкта, фінансовими, людськими, матеріальними ресурсами, набором і підготовкою кадрів, СЕП, а також плануванням заходів у разі непередбачених або кризових ситуацій, керівництвом зворотними діями при загрозі АБ.
Після закінчення курсу слухачі повинні вміти:
- обґрунтовувати необхідність виконання стандартів та рекомендованої практики ІКАО і національних документів з АБ;
- застосовувати основні методи керування в галузі АБ і розуміти роль керівника САБ;
- забезпечувати планування, розвиток, організацію людських, фінансових і матеріальних ресурсів, необхідних для ефективної роботи САБ;
- надавати консультації в розробці та оновленні курсів і СЕП;
- відпрацьовувати з персоналом підрозділів САБ превентивні заходи захисту;
- надавати консультації у розробці заходів у разі кризових ситуацій в авіаційному суб'єкті і керувати діями щодо захисту ПС, споруд та об'єктів авіаційного суб'єкта;
- керувати групою з урегулювання кризових ситуацій, у тому числі під час загрози безпечній діяльності ЦА;
- надавати консультації у розробці і здійсненні програми підбору і підготовки персоналу САБ та інших співробітників, що працюють в авіаційному суб'єкті.
7.1.3. Керівний склад САБ авіаційного суб'єкта
(тривалість курсу - 3-5 робочих днів)
Мета даного курсу полягає у навчанні призначених співробітників САБ авіаційного суб'єкта контролювати виконання попередніх заходів захисту від АНВ відповідно до затвердженої програми з АБ.
У процесі вивчення курсу слухачі ознайомлюються з метою, структурою і методикою навчання, керівництвом САБ, стандартними процедурами контролю на безпеку пасажирів і багажу, забезпеченням ефективності використання СТЗК, розкладом чергувань САБ, їх дислокацією та постановкою завдань, а також керівництвом оперативними діями, контролем відповідності СЕП при спостереженні і догляді пасажирів, оцінкою діяльності співробітників САБ, відповідними заходами безпеки при інцидентах та контролі за ними.
Після закінчення курсу керівний склад повинен уміти:
- керувати діями підлеглих відповідно до програм з АБ в авіаційному суб'єкті;
- організовувати необхідні відповідні превентивні заходи в кризових ситуаціях;
- контролювати виконання СЕП з АБ;
- контролювати виконання заходів контролю на безпеку пасажирів і багажу відповідно до затверджених СЕП;
- контролювати виконання співробітниками функціональних обов'язків і за необхідності здійснювати перепідготовку співробітників на робочому місці;
- обґрунтовувати дії і виробляти практичні навички в підлеглих;
- забезпечувати підбір і розстановку кадрів;
- забезпечувати підготовку доповідей про інциденти, АНВ та звітність роботи з АБ;
- підтримувати взаємодію з органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями з питань АБ.
7.1.4. Організація дій у кризовій ситуації
(тривалість курсу - 5 робочих днів)
Мета даного курсу - навчити керівний персонал розробляти плани та здійснювати практичні заходи при виникненні кризових ситуацій.
У процесі вивчення курсу слухачі ознайомлюються з метою, структурою і методикою навчання, концепцією врегулювання кризових ситуацій, складом групи керівництва та планом дій у кризовій ситуації, роботою оперативного центру керування діями, проведенням перевірок і тренувань.
Після закінчення курсу слухачі повинні вміти:
- обґрунтовувати необхідність планування організації дій у кризовій ситуації;
- визначати основні елементи плану організації дій у кризовій ситуації;
- обґрунтовувати склад і функції членів групи керівництва організацією та діями в кризовій ситуації;
- визначати, які засоби та обладнання необхідні для забезпечення планових дій в умовах кризової ситуації;
- здійснювати проведення практичних тренувань для забезпечення дій у кризових ситуаціях на рівні сучасних вимог.
7.1.5. Інструктори з авіаційної безпеки
(тривалість курсу - 6 робочих днів)
Мета даного курсу полягає у навчанні персоналу, призначеного з числа досвідчених співробітників САБ, умінню організовувати спеціалізовані курси з підготовки фахівців у галузі АБ, використовуючи для цього заздалегідь підготовлені на базі національних нормативних документів методичні матеріали і рекомендовані ІКАО навчальні методичні розробки з АБ.

................
Перейти до повного тексту