- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ГРОМАД, ТЕРИТОРІЙ ТА ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
07 травня 2024 р.
за № 657/42002
Про затвердження Положення про присвоєння та підтвердження кваліфікації членів екіпажів суден внутрішнього плавання
Відповідно до пункту 3 частини третьої
статті 5,
статті 30 Закону України "Про внутрішній водний транспорт", абзацу сто сорок першого підпункту 20 пункту 4 Положення про Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2015 року № 460 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2022 року № 1400), та з метою імплементації положень
Директиви (ЄС) 2017/2397 Європейського парламенту і Ради від 12 грудня 2017 року про визнання професійних кваліфікацій у внутрішньому судноплавстві та про скасування директив Ради 91/672/ЄЕС та 96/50/ЄС, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про присвоєння та підтвердження кваліфікації членів екіпажів суден внутрішнього плавання, що додається.
2. Установити, що:
датою початку функціонування Реєстру кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди та послужних книжок, інших кваліфікаційних документів членів екіпажу українських суден внутрішнього плавання, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв) є день розміщення на офіційному вебсайті Адміністрації судноплавства повідомлення про початок його функціонування;
до впровадження та введення в експлуатацію інформаційно-комунікаційної системи у сфері підготовки та дипломування членів екіпажів суден Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України здійснює збір, зберігання, перегляд, надсилання, прийняття, обробку, розгляд інформації у сфері підготовки членів екіпажів суден внутрішнього плавання засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема, з використанням посадовими особами Адміністрації судноплавства відповідних електронних кабінетів користувача, які створюються на Єдиному державному вебпорталі електронних послуг;
документи членів екіпажів українських суден внутрішнього плавання, що підтверджують кваліфікацію та надають право на управління суднами внутрішнього плавання, використання суднового радіолокатора, радіотелефона, електронних картографічних та навігаційно-інформаційних систем, видані до набрання чинності цим наказом, підлягають обов’язковому обміну до 31 грудня 2031 року включно у порядку, передбаченому Положенням, затвердженим цим наказом. Починаючи з 01 січня 2032 року, зазначені у цьому абзаці документи, втрачають чинність.
3. Визнати таким, що втратив чинність,
наказ Міністерства інфраструктури України від 07 жовтня 2014 року № 490 "Про затвердження Положення про порядок видачі посвідчення судноводія торговельного судна, яке допущено до плавання судноплавними річковими внутрішніми водними шляхами", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24 жовтня 2014 р. за № 1324/26101.
4. Управлінню морського та річкового транспорту забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
5. Сектору зовнішніх комунікацій забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Юрія Васькова.
Віце-прем’єр-міністр з відновлення України - Міністр |
О. Кубраков |
ПОГОДЖЕНО: Міністр освіти і науки України Перший заступник Міністра цифрової трансформації України Міністр охорони здоров’я України Голова Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України Голова Державної регуляторної служби України Заступник Голови спільного представницького органу об’єднань профспілок Керівник Секретаріату Спільного представницького органу роботодавців на національному рівні |
О. Лісовий О. Вискуб В. Ляшко Є. Ігнатенко О. Кучер В. Добровольський Р. Іллічов |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
розвитку громад, територій
та інфраструктури України
29 березня 2024 року № 265
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
07 травня 2024 р.
за № 657/42002
ПОЛОЖЕННЯ
про присвоєння та підтвердження кваліфікації членів екіпажів суден внутрішнього плавання
І. Загальні положення
1. Це Положення встановлює умови та процедури для присвоєння та підтвердження кваліфікацій осіб, які беруть участь в експлуатації суден, що плавають внутрішніми водними шляхами, з урахуванням положень
Закону України "Про внутрішній водний транспорт" та
Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 2017/2397 від 12 грудня 2017 року про визнання професійних кваліфікацій у внутрішньому судноплавстві та про скасування директив Ради 91/672/ЄЕС та 96/50/ЄС (далі - Директива № 2017/2397) і визначає:
порядок ведення Реєстру кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди та послужних книжок, інших кваліфікаційних документів членів екіпажів українських суден внутрішнього плавання, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв) та доступу до інформації, яку він містить;
перелік членів палубної команди екіпажу судна;
порядок присвоєння кваліфікації з урахуванням класифікації морських і внутрішніх водних шляхів;
порядок видачі, поновлення, обміну, зупинення дії та скасування кваліфікаційних документів членів екіпажу судна внутрішнього плавання, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв), їх форму та заходи для запобігання підробці таких документів;
вимоги щодо віку, професійної компетентності, адміністративної відповідності, стану здоров’я та часу плавання членів екіпажу судна внутрішнього плавання;
строк дії кваліфікаційних документів членів палубної команди судна;
вимоги до членів державної кваліфікаційної комісії.
2. Дія цього Положення поширюється на громадян України, іноземців (крім громадян держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом; фізичних осіб, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до
Закону України "Про санкції") та осіб без громадянства, які на законних підставах проживають на території України, студентів (курсантів) закладів вищої та фахової передвищої освіти, які проходять підготовку та підтвердження кваліфікації з метою отримання кваліфікаційних документів, на капітанів (судноводіїв), членів екіпажу суден внутрішнього плавання; заклади охорони здоров’я, заклади вищої, фахової передвищої та професійно-технічної освіти, а також на підприємства, установи та організації, які здійснюють підготовку капітанів (судноводіїв) та членів екіпажу суден внутрішнього плавання, державне підприємство "Сервісний центр морського та річкового транспорту", до основних завдань якого належить організаційно-технічне забезпечення надання послуг у сфері морського і внутрішнього водного транспорту, Адміністрацію судноплавства, Мінінфраструктури, МОН, МОЗ.
3. Це Положення застосовується до осіб, які беруть участь в експлуатації таких категорій суден внутрішнього плавання:
1) річкові судна або судна змішаного плавання довжиною 20 метрів і більше або для яких добуток довжини, ширини та осадки становить об’єм у 100 кубічних метрів або більше;
2) плавуче обладнання;
3) пасажирські судна;
4) судна технічного флоту;
5) буксири та штовхачі, призначені для:
буксирування, кантування або штовхання суден, зазначених у підпунктах 1-4 цього пункту;
руху суден, зазначених у підпунктах 1-4 цього пункту, які входять до зчаленої групи;
6) самохідні пороми.
4. Це Положення не поширюється на осіб, які:
1) керують малими, спортивними або прогулянковими суднами (в тому числі водними мотоциклами);
2) задіяні в пересуванні поромів, що не пересуваються самостійно;
3) беруть участь в експлуатації суден внутрішнього плавання, що їх використовують Збройні Сили України та інші утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи спеціального призначення, Адміністрація судноплавства, а також служби цивільного захисту, пожежні та інші аварійно-рятувальні служби.
Особи, що керують прогулянковими (в тому числі вітрильним судном або водним мотоциклом) або малими суднами, можуть керувати такими суднами на підставі отриманого міжнародного посвідчення на право управління прогулянковим судном або посвідчення судноводія малого/маломірного судна, виданого до набрання чинності
Законом України "Про внутрішній водний транспорт".
Особи, що керують суднами, які вказані в підпунктах 2 та 3 цього пункту та не вказані в пункті 3 цього розділу, можуть отримувати кваліфікаційні посвідчення, визначені в цьому Положенні, за бажанням.
5. У цьому Положенні терміни вживаються у таких значеннях:
великий склад суден - склад суден, у якого добуток загальної довжини та загальної ширини судна (суден), що штовхаються, становить 7000 квадратних метрів або більше;
верифікація - процес перевірки достовірності документів та відповідність їх встановленим цим Положенням вимогам;
державна кваліфікаційна комісія (далі - ДКК) - колегіальний орган, який створюється Адміністрацією судноплавства з числа її посадових осіб з метою визначення рівня підготовки та перевірки знань осіб для отримання документів відповідно до
статті 30 Закону України "Про внутрішній водний транспорт";
документ про освіту - документ про вищу, фахову передвищу або професійну (професійно-технічну) освіту, який видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню (освітньо-професійну) програму закладу освіти, акредитовану у встановленому законодавством порядку, та пройшла атестацію;
електронна система - інформаційно-комунікаційна система Адміністрації судноплавства у сфері підготовки та дипломування членів екіпажу суден, визначена постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року
№ 1499 "Деякі питання присвоєння звань особам командного складу морських суден";
ідентифікаційний номер члена екіпажу (CID EU) - номер, сформований у базі даних членів екіпажу Європейського Союзу (ECDB), який ідентифікує члена палубної команди, зареєстрованого у цій базі даних, і який є унікальним для власника;
ідентифікаційний номер члена екіпажу (CID UA) - номер, сформований у Реєстрі, який ідентифікує члена палубної команди і який є унікальним для власника;
іспит - перевірка компетенцій (знань, умінь та навичок), що передбачає перевірку теоретичних знань (комп’ютерний іспит) та/або виконання практичних завдань (практичний іспит) в обсязі та порядку, передбачених відповідними програмами підготовки;
кваліфікаційне посвідчення - документ, виданий Адміністрацією судноплавства відповідно до
статті 30 Закону України "Про внутрішній водний транспорт", цього Положення та стандартів CESNI ES-QIN, що підтверджує відповідний рівень професійної компетентності, необхідний для безпечної експлуатації судна внутрішнього плавання;
компетентність - доведена здатність особи використовувати знання та навички, що їх вимагають встановлені національним та міжнародним законодавством стандарти для належного виконання завдань, необхідних для експлуатації суден внутрішнього плавання;
медична довідка - документ про придатність до роботи на суднах внутрішнього плавання за станом здоров’я, виданий в установленому законодавством порядку;
навчально-тренажерний заклад (далі - НТЗ) - підприємство, установа або організація, що здійснює підготовку членів екіпажу суден внутрішнього плавання за схваленими Адміністрацією судноплавства програмами підготовки, а також має запроваджену відповідно до законодавства систему стандартів якості;
операційний рівень - рівень відповідальності, пов’язаний зі службою в якості матроса, матроса першого класу чи стернового та забезпеченням контролю за виконанням усіх завдань у межах визначеної зони відповідальності цієї особи відповідно до належних процедур і під керівництвом особи, що працює на рівні управління;
осадка - вертикальна відстань у метрах між найнижчою точкою корпусу, без урахування кіля чи інших стаціонарних деталей, та ватерлінією;
підтверджений стаж плавання - стаж плавання члена палубної команди судна внутрішнього плавання, занесений до послужної книжки та підтверджений Адміністрацією судноплавства;
Портал Дія - Єдиний державний вебпортал електронних послуг;
посвідчення суднового радіооператора - національне посвідчення, видане відповідно до Регламенту радіозв’язку, який є додатком до Міжнародної конвенції електрозв’язку, що надає право експлуатувати станції радіозв’язку на судні внутрішнього плавання;
початковий рівень - рівень відповідальності, пов’язаний зі службою в якості палубного матроса та забезпеченням належного виконання завдань членів палубної команди управлінського/операційного рівня;
програма підготовки - програма підготовки НТЗ у галузі внутрішнього судноплавства, яка відповідає встановленим Мінінфраструктури вимогам, а також вимогам стандартів CESNI ES-QIN, та схвалена Адміністрацією судноплавства;
Регламент радіозв’язку - Регламент радіозв’язку, який є додатком або розглядається як додаток до Міжнародної конвенції електрозв’язку;
Реєстр - Реєстр кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди та послужних книжок, інших кваліфікаційних документів членів екіпажів українських суден внутрішнього плавання, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв) - інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення реєстрових даних та надання реєстрової інформації щодо кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди та послужних книжок, інших кваліфікаційних документів членів екіпажу, що стосуються судноплавства на внутрішніх водних шляхах України, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв);
спеціальний дозвіл капітана (судноводія) - документ, що підтверджує відповідний рівень додаткової професійної компетентності, необхідний для виконання завдань, що становлять ризик для судноплавства;
стандарти CESNI ES-QIN - Європейські стандарти кваліфікацій у галузі внутрішнього судноплавства Європейського комітету з розробки стандартів у галузі внутрішнього судноплавства;
статус "активний" - означає, що кваліфікаційні посвідчення членів палубної команди, кваліфікаційні посвідчення фахівців, також спеціальні дозволи капітанів (судноводіїв) є дійсними;
статус "втрачений" - означає, що кваліфікаційні посвідчення членів палубної команди, кваліфікаційні посвідчення фахівців, а також спеціальні дозволи капітанів (судноводіїв) були оголошені Адміністрацією судноплавства такими, що втрачені;
статус "закінчився" - означає, що кваліфікаційні посвідчення членів палубної команди, кваліфікаційні посвідчення фахівців, а також спеціальні дозволи капітанів (судноводіїв) більше не є чинними через закінчення строку їх дії або у разі виникнення змін, що зумовлюють необхідність зміни відомостей, внесених до Реєстру;
статус "зупинений" - означає, що кваліфікаційні посвідчення членів палубної команди, кваліфікаційні посвідчення фахівців, а також спеціальні дозволи капітанів (судноводіїв) тимчасово не діють, оскільки Адміністрацією судноплавства вжито заходів з тимчасового припинення дії таких документів з міркувань безпеки або громадського порядку;
статус "скасований" - означає, що кваліфікаційні посвідчення членів палубної команди, кваліфікаційні посвідчення фахівців, а також спеціальні дозволи капітанів (судноводіїв) втратили чинність в результаті виявлення невідповідності особи кваліфікаційним вимогам та прийняття рішення про скасування таких документів;
схвалена освітня програма - єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик, контрольних заходів тощо), спрямованих на досягнення передбачених такою програмою результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої або освітньої та професійної (професійних) кваліфікації (кваліфікацій), узгоджений з Адміністрацією судноплавства;
управлінський рівень - рівень відповідальності, пов’язаний із службою в якості капітана (судноводія) судна та забезпеченням належного виконання іншими членами палубної команди всіх завдань з експлуатації судна внутрішнього плавання;
фахівець з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо (Liquefied natural gas expert, LNG) - особа, яка має відповідну кваліфікацію, щоб брати участь у процедурі бункерування судна, що працює на зрідженому природному газі, або щоб керувати таким судном в якості капітана (судноводія);
фахівець з перевезень пасажирськими суднами (Passenger navigation expert) - особа, що працює на борту судна і має відповідну кваліфікацію для вживання заходів у надзвичайних ситуаціях на борту пасажирських суден.
6. Перелік членів палубної команди судна внутрішнього плавання:
капітан (судноводій);
стерновий;
матрос першого класу;
матрос;
палубний матрос;
практикант.
Капітан (судноводій) відноситься до управлінського рівня кваліфікацій палубної команди.
Стерновий, матрос першого класу та матрос відносяться до операційного рівня кваліфікацій палубної команди.
Палубний матрос та практикант відносяться до початкового рівня кваліфікацій палубної команди.
7. Професійні компетентності для безпечної експлуатації судна внутрішнього плавання членами палубної команди підтверджуються такими документами:
1) документ про освіту відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня, освітньо-професійного, освітнього ступеня;
2) кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання - для капітана (судноводія);
3) кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - для стернового, матроса першого класу, матроса, палубного матроса, практиканта;
4) посвідчення суднового радіооператора - для капітана (судноводія) та стернового;
5) кваліфікаційне посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо - для членів екіпажу суден, які беруть участь у бункеруванні суден зрідженим природним газом, капітанів (судноводіїв) суден, на яких зріджений природний газ використовується як паливо;
6) кваліфікаційне посвідчення фахівця з перевезень пасажирськими суднами - для членів екіпажу пасажирських суден, на яких покладаються обов’язки щодо вжиття заходів у разі виникнення надзвичайних ситуацій на борту таких суден.
Члени палубної команди повинні мати кваліфікаційні посвідчення, що підтверджують відповідний рівень професійної компетентності, необхідний для безпечної експлуатації судна внутрішнього плавання.
8. Додатково до кваліфікаційного посвідчення капітани (судноводії) суден внутрішнього плавання, які плавають в умовах, що потребують особливої уваги до безпеки судноплавства, повинні мати відповідні спеціальні дозволи, які підтверджують спеціальну компетенцію:
1) спеціальний дозвіл з керування великими складами суден;
2) спеціальний дозвіл з керування судном, що здійснює плавання в умовах обмеженої видимості за допомогою радіолокатора;
3) спеціальний дозвіл з керування судном, що здійснює плавання морськими водними шляхами, віднесеними до переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних;
4) спеціальний дозвіл з керування судном, що здійснює плавання водними шляхами, що становлять особливий ризик для судноплавства;
5) спеціальний дозвіл з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо.
Капітани (судноводії) суден внутрішнього плавання, які мають чинні документи про освіту, що відповідають вимогам
Конвенції ПДНВ, не зобов’язані отримувати спеціальний дозвіл для здійснення плавання морськими водними шляхами, віднесеними до переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних.
9. Строки дії кваліфікаційних посвідчень та спеціальних дозволів:
1) кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія):
віком до 60 років - строк дії обмежений тринадцятьма роками, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
віком від 60 до 70 років - строк дії обмежений п’ятьма роками, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
віком після 70 років - строк дії обмежений двома роками, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
2) кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди (крім капітана):
дійсне до віку 60 років, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
віком від 60 до 70 років, строк дії обмежений п’ятьма роками, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
віком після 70 років, строк дії кваліфікаційного посвідчення складає два роки, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
3) кваліфікаційне посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо (для членів екіпажу суден, які беруть участь у бункеруванні суден зрідженим природним газом, капітанів (судноводіїв) суден, на яких зріджений природний газ використовується як паливо) - строк дії обмежений п’ятьма роками;
4) кваліфікаційне посвідчення фахівця з перевезень пасажирськими суднами (для членів екіпажу пасажирських суден, на яких покладаються обов’язки щодо вжиття заходів у разі виникнення надзвичайних ситуацій на борту таких суден) - строк дії обмежений п’ятьма роками.
Строк дії спеціальних дозволів закінчується одночасно із закінченням строку дії кваліфікаційного посвідчення капітана (судноводія).
10. Члени палубної команди, які мають чинні кваліфікаційні посвідчення, можуть виконувати:
капітан (судноводій) - функції стернового, матроса першого класу, матроса або палубного матроса;
стерновий - функції матроса першого класу, матроса або палубного матроса;
матрос першого класу - функції матроса або палубного матроса;
матрос - функції палубного матроса.
11. Відповідність кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди посадам на суднах внутрішнього плавання зазначено у розділі IV цього Положення.
Для зайняття посад, що не належать до палубної команди, допускаються особи, які мають документ про освіту за освітньою (освітньо-професійною) програмою, що надає компетентності згідно з посадовими обов’язками члена екіпажу.
12. Капітан (судноводій) та інші члени екіпажу повинні мати чинну медичну довідку.
Члени екіпажу судна внутрішнього плавання, які не є членами палубної команди, повинні пройти початкову підготовку з питань безпеки на суднах, проведену НТЗ, та отримати відповідне свідоцтво, форма якого наведена в додатку 1 до цього Положення.
Схвалені освітні програми мають відповідати стандартам CESNI ES-QIN, вимогам національних стандартів освіти за спеціальністю "Морський та внутрішній водний транспорт" відповідного рівня та ступеня та цьому Положенню.
Перелік свідоцтв членів екіпажів суден внутрішнього плавання, що видаються НТЗ та які засвідчують успішне проходження відповідної підготовки, наведений в додатку 2 до цього Положення.
Форма та перелік свідоцтв про складання практичного іспиту на тренажері керування судном (або на борту судна), що видаються закладами освіти або НТЗ та які засвідчують успішне проходження практичної відповідної підготовки, наведені у додатку 3 до цього Положення.
Строк дії свідоцтв, що видаються НТЗ, які необхідні для отримання в Адміністрації судноплавства кваліфікаційних документів (за потреби), становить п’ять років з дати їх видачі.
14. Адміністрація судноплавства в частині кваліфікаційних документів членів палубної команди суден внутрішнього плавання здійснює:
видачу, поновлення, обмін кваліфікаційних документів членів палубної команди судна внутрішнього плавання та спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв), що є платними адміністративними послугами, розмір плати за які встановлений частиною сьомою
статті 30 Закону України "Про внутрішній водний транспорт";
скасування або зупинення дії кваліфікаційних документів, спеціальних дозволів капітана (судноводія) відповідно до розділу XI цього Положення;
видачу, поновлення та обмін послужної книжки члена екіпажу судна внутрішнього плавання.
15. Послужна книжка і кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди екіпажу судна внутрішнього плавання (крім капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання) оформлюються одним документом (послужна книжка, комбінована із кваліфікаційним посвідченням).
Форма та зміст внесених даних про час плавання, перевірку автентичності та підтвердження записів, порядок отримання, строки підготовки та видачі Адміністрацією судноплавства послужної книжки наведені у розділі XIII цього Положення.
16. Інформація щодо отримання адміністративних послуг, пов’язаних з видачею, поновленням та обміном кваліфікаційних документів, зокрема, щодо порядку надання адміністративних послуг, адреси, за якими здійснюється надання адміністративних послуг, режим доступу до приміщень, в яких здійснюється прийом кандидатів, контактні номери телефонів розміщується на офіційному вебсайті Адміністрації судноплавства.
17. Адміністрація судноплавства та державне підприємство "Сервісний центр морського та річкового транспорту" мають забезпечити вільний доступ до своїх приміщень, в яких здійснюється прийом кандидатів, забезпечивши належні умови для доступу маломобільних груп населення, облаштування у місцях прийому кандидатів інформаційних стендів, інформаційних терміналів та/або інших засобів доведення інформації до кандидатів із зразками відповідних документів та інформацією в обсязі, достатньому для отримання кандидатом адміністративної послуги без сторонньої допомоги.
18. Подані НТЗ на погодження Адміністрації судноплавства програми підготовки протягом двадцяти робочих днів з дня їх отримання підлягають погодженню або повертаються НТЗ разом із переліком зауважень, з обґрунтуванням щодо дотримання вимог стандартів CESNI ES-QIN, а також вимог до освітніх (освітньо-професійних) програм, тренажерного обладнання, суден внутрішнього водного транспорту, що використовуються для виконання практичних завдань під час підготовки та складання іспиту, затверджених Мінінфраструктури.
НТЗ публікує на власному вебсайті програми підготовки після їх погодження Адміністрацією судноплавства.
НТЗ та заклади освіти, які здійснюють підготовку капітанів (судноводіїв) та членів екіпажу суден внутрішнього плавання, повинні впровадити та підтримувати систему стандартів якості у сфері підготовки членів екіпажу суден внутрішнього плавання, яка відповідає вимогам цього Положення, стандартам CESNI ES-QIN, а також вимогам освітніх (освітньо-професійних) програм, тренажерного обладнання, суден внутрішнього плавання, що використовуються для виконання практичних завдань під час підготовки та складання іспиту. Зазначена система стандартів якості повинна бути сертифікована класифікаційним товариством (визнаною організацією), уповноваженим на здійснення нагляду за виконанням на суднах внутрішнього плавання вимог, встановлених законодавством та міжнародними договорами України у сфері внутрішнього водного транспорту та судноплавства відповідно до
Закону України "Про внутрішній водний транспорт" або органом з оцінки відповідності, який акредитований Національним агентством з акредитації України для провадження відповідної діяльності. Документи зазначеної системи стандартів якості у сфері підготовки членів екіпажу суден внутрішнього плавання публікуються на вебсайті НТЗ/закладу освіти.
НТЗ та заклади освіти, які впровадили та підтримують сертифіковану систему стандартів якості, включаються до переліку НТЗ та закладів освіти із зазначенням свідоцтв членів екіпажу суден внутрішнього плавання / документів про освіту, які ними видаються, погоджених Адміністрацією судноплавства програм підготовки, а також строків дії виданих сертифікатів щодо системи стандартів якості у сфері підготовки членів екіпажу суден внутрішнього плавання. Зазначений перелік розробляється Адміністрацією судноплавства та оприлюднюється на її офіційному вебсайті. Адміністрація судноплавства забезпечує зберігання зазначених переліків та усіх змін до них протягом п’ятнадцяти років.
19. Правила заповнення кваліфікаційних документів наведені в додатку 4 до цього Положення.
II. Кваліфікаційні посвідчення
1. Для отримання кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (практикант) кандидат повинен:
бути за віком не молодше ніж 16 років;
мати підписану угоду (або трудовий договір, або контракт, або лист-виклик, або направлення закладу освіти для проходження практики) про стажування (практику). Угода може бути підписана як персонально кандидатом з роботодавцем, так і закладом освіти;
мати підтвердження початкової підготовки з питань безпеки на суднах в НТЗ за програмою підготовки, схваленою Адміністрацією судноплавства;
мати довідку про навчання (в закладі освіти за схваленою освітньою (освітньо-професійною) програмою) та направлення для проходження практики.
Підставою для включення до складу членів екіпажу є довідка про навчання та направлення для проходження практики від закладу освіти, видана за згодою з судновласником або особою, яка його представляє.
2. Для отримання кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (палубний матрос) кандидат повинен:
бути віком не молодше ніж 16 років;
мати підтвердження базової підготовки з безпеки праці на суднах внутрішнього плавання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти за програмою підготовки, схваленою Адміністрацією судноплавства; або
мати підтвердження початкової підготовки з питань безпеки на суднах в НТЗ за програмою підготовки, схваленою Адміністрацією судноплавства.
3. Для отримання кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (матрос) кандидат повинен:
1) бути віком не молодше ніж 17 років та мати підтвердження закінчення навчання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти за дворічною програмою (академічний рік), схваленою Адміністрацією судноплавства, яка охоплює стандарти компетенції для операційного рівня та включає стаж плавання принаймні 90 днів; або
2) бути віком не молодшим ніж 18 років та накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 360 днів на суднах внутрішнього плавання в якості члена палубної команди/накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 180 днів на суднах внутрішнього плавання в якості члена палубної команди, якщо кандидат може надати доказ наявності принаймні 250 днів стажу роботи в якості особи командного або рядового складу на морському судні; або
3) бути віком не молодшим ніж 18 років, а також:
мати підтвердження закінчення навчання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти за програмою, схваленою Адміністрацією судноплавства, яка розрахована на період принаймні дев’яти місяців, охоплює стандарти компетенції для операційного рівня та включає стаж плавання принаймні 90 днів;
мати принаймні 500 днів стажу роботи в якості особи командного або рядового складу на морському судні до прийому на навчання за схваленою програмою / мати підтвердження закінчення курсу професійно-технічного навчання тривалістю принаймні три роки до прийому на навчання за схваленою програмою.
4. Для отримання кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (матроса першого класу) кандидат повинен:
1) бути віком не молодшим ніж 18 років та мати підтвердження закінчення навчання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти за трирічною програмою (академічний рік), схваленою Адміністрацією судноплавства, яка охоплює стандарти компетенції для операційного рівня та включає стаж плавання принаймні 270 днів; або
2) бути віком не молодшим ніж 18 років та накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 180 днів на посаді матроса на судні внутрішнього плавання.
5. Для отримання кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (стерновий) кандидат повинен:
1) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 180 днів на посаді матроса першого класу на судні внутрішнього плавання;
мати посвідчення суднового радіооператора; або
2) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати підтвердження проходження навчання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти за трирічною програмою навчання, схваленою Адміністрацією судноплавства, яка охоплює стандарти компетенції для операційного рівня та включає стаж плавання принаймні 360 днів;
скласти практичний іспит для стернового на тренажері керування судном внутрішнього плавання (або на борту судна);
мати посвідчення суднового радіооператора; або
3) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати принаймні 500 днів стажу роботи на посаді капітана морського судна або на іншій посаді управлінського рівня;
скласти практичний іспит для стернового на тренажері керування судном внутрішнього плавання (або на борту судна);
мати посвідчення суднового радіооператора.
6. Для отримання кваліфікаційного посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання кандидат повинен:
1) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати підтвердження проходження навчання у закладі вищої або фахової передвищої освіти за освітньою або освітньо-професійною програмою, затвердженою у визначеному законодавством порядку, яка розрахована на період принаймні три роки та охоплює стандарти компетенції для управлінського рівня;
накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 360 днів у рамках освітньої (освітньо-професійної) програми або після її завершення;
мати посвідчення суднового радіооператора; або
2) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди (стернового);
мати підтвердження проходження підготовки з додаткових професійних компетенцій на відповідність стандартам CESNI ES-QIN для управлінського рівня;
накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 180 днів на посаді стернового;
скласти практичний іспит для капітана на тренажері керування судном внутрішнього плавання (або на борту судна);
мати посвідчення суднового радіооператора; або
3) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати підтвердження проходження підготовки з додаткових професійних компетенцій на відповідність стандартам CESNI ES-QIN для управлінського рівня;
накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 540 днів на посаді члена палубної команди судна внутрішнього плавання/накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 180 днів на посаді члена палубної команди судна внутрішнього плавання, якщо кандидат може надати доказ наявності стажу роботи принаймні 500 днів стажу роботи в якості особи командного або рядового складу на морському судні;
скласти практичний іспит для капітана (судноводія) на тренажері керування судном внутрішнього плавання (або на борту судна);
мати посвідчення суднового радіооператора; або
4) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати принаймні 500 днів стажу роботи в якості особи командного або рядового складу на морському судні до прийому на навчання за освітньою (освітньо-професійною) програмою / мати підтвердження закінчення курсу професійного (професійно-технічного) навчання тривалістю принаймні три роки до прийому на навчання за освітньою (освітньо-професійною) програмою;
мати підтвердження проходження навчання у закладі вищої або фахової передвищої освіти за освітньою або освітньо-професійною програмою, затвердженою у визначеному законодавством порядку, яка розрахована на період принаймні півтора роки та охоплює стандарти компетенції для управлінського рівня;
скласти практичний іспит для капітана (судноводія) на тренажері керування судном внутрішнього плавання (або на борту судна);
накопичити підтверджений стаж плавання на судні внутрішнього плавання принаймні 180 днів за освітньою (освітньо-професійною) програмою та принаймні 180 днів після її завершення;
мати посвідчення суднового радіооператора.
Зразок кваліфікаційного посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання встановлено додатком 5 до цього Положення.
7. Для отримання посвідчення суднового радіооператора кандидат повинен:
бути віком не молодше ніж 18 років;
мати підтвердження проходження підготовки з виконання функції суднового радіооператора судна внутрішнього плавання в НТЗ;
здати практичний іспит на тренажері керування судном внутрішнього плавання в частині радіозв’язку або на тренажері суднового радіооператора (або на борту судна).
Зразок посвідчення суднового радіооператора встановлено додатком 6 до цього Положення.
8. Для отримання кваліфікаційного посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо, кандидат повинен відповідати таким вимогам:
1) для капітанів (судноводіїв) суден внутрішнього плавання:
бути за віком не молодше ніж 18 років;
відповідати вимогам стандартів компетентностей для фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо;
2) для членів екіпажу суден внутрішнього плавання, які беруть участь у бункеруванні суден зрідженим природним газом:
бути за віком не молодше ніж 18 років;
відповідати вимогам стандартів компетентностей для фахівця з бункерування суден зрідженим природним газом на суднах, на яких зріджений природний газ використовується як паливо.
Зразок кваліфікаційного посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо, встановлено додатком 7 до цього Положення.
9. Для отримання кваліфікаційного посвідчення фахівця з перевезень пасажирськими суднами кандидат повинен:
бути за віком не молодше ніж 18 років;
відповідати вимогам стандартів компетентностей для фахівця з пасажирського судноплавства.
Зразок кваліфікаційного посвідчення фахівця з перевезень пасажирськими суднами встановлено додатком 8 до цього Положення.
10. У разі, якщо подані кандидатом документи для отримання кваліфікаційного посвідчення, відповідають вимогам, встановленим цим Положенням, Адміністрацією судноплавства з одночасним внесенням відповідного запису до Реєстру:
вноситься запис до оригіналу послужної книжки "Кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - Практикант", "Кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - Палубний матрос"/"Кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - Матрос"/"Кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - Матрос першого класу"/"Кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - Стерновий";
видається посвідчення суднового радіооператора;
видається кваліфікаційне посвідчення: капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання/фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо/фахівця з перевезень пасажирськими суднами.
III. Спеціальні дозволи для капітанів (судноводіїв) суден внутрішнього плавання
1. Для отримання капітаном (судноводієм) судна внутрішнього плавання спеціального дозволу з керування великими складами суден він повинен:
відповідати стандартам компетентності для капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання з керування великими складами суден;
накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 720 днів на судні внутрішнього плавання, у тому числі 540 підтверджених днів з кваліфікацією капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання та принаймні 180 підтверджених днів керування великими складами суден, які штовхаються, під керівництвом іншого капітана, який має спеціальний дозвіл на керування великими складами суден.
2. Для отримання капітаном (судноводієм) судна внутрішнього плавання спеціального дозволу з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо, він повинен:
відповідати стандартам компетентності для фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо;
мати свідоцтво про підготовку фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо.
3. Для отримання спеціального дозволу з керування судном, що здійснює плавання в умовах обмеженої видимості за допомогою радіолокатора, капітан (судноводій) повинен відповідати стандартам компетентності для плавання за допомогою радіолокатора.
4. Для отримання спеціального дозволу з керування судном, що здійснює плавання морськими водними шляхами, віднесеними до переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних, капітан (судноводій) повинен мати підтвердження проходження підготовки з додаткових професійних компетенцій на відповідність стандартам CESNI ES-QIN для управлінського рівня.
5. Для отримання спеціального дозволу з керування судном, що здійснює плавання внутрішніми водними шляхами, що становлять особливий ризик для судноплавства, капітан (судноводій) повинен:
мати підтверджений стаж плавання не менше одного року на посаді капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання;
пройти ділянки, які становлять конкретні ризики для судноплавства, із капітаном (судноводієм), що має необхідний спеціальний дозвіл,- не менше трьох разів вверх та трьох разів вниз за течією, протягом одного року до дати подачі документів;
мати підтвердження проходження підготовки з додаткових професійних компетенцій на відповідність стандартам CESNI ES-QIN для управлінського рівня.
6. У разі, якщо подані капітаном (судноводієм) судна внутрішнього плавання документи для отримання спеціального дозволу відповідають вимогам, встановленим цим Положенням, Адміністрацією судноплавства оформлюється нове кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання, до якого вноситься інформація щодо: спеціального дозволу на керування великими складами суден/спеціального дозволу для здійснення плавання в умовах обмеженої видимості за допомогою радіолокатора/спеціального дозволу з керування судном, що здійснює плавання морськими водними шляхами, віднесеними до переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних/спеціального дозволу для плавання водними шляхами, що становлять особливий ризик для судноплавства, або видається кваліфікаційне посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо, з одночасним внесенням відповідних даних до Реєстру.
IV. Відповідність кваліфікаційних посвідчень посадам на суднах
1. Таблиця відповідності кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди посадам на суднах внутрішнього плавання наведена в додатку 9 до цього Положення.
2. Вимоги для зайняття посад:
1) мати кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання для зайняття посади:
капітана, капітана-механіка (суднового), змінного капітана, змінного капітана-першого помічника механіка (суднового), змінного капітана-другого помічника механіка (суднового), змінного капітана-другого помічника механіка, капітана-змінного механіка (суднового), капітана-дублера та інші посади, суміщені з посадою капітана;
судноводія (особа, на яку покладається управління судном, у тому числі судноводіння), судноводія-механіка (суднового), судноводія-помічника механіка (суднового) та інші посади, суміщені з аналогічною посадою судноводія;
командира земснаряда (землесоса або іншого плавзасобу), командира земснаряда (землесоса або іншого плавзасобу)-помічника механіка (суднового), змінного командира земснаряда (землесоса або іншого плавзасобу) та інші посади, суміщені з посадою командира земснаряда (землесоса або іншого плавзасобу);
2) мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (стернового) для зайняття посади стернового, стернового-моториста та інші посади, суміщені з посадою стернового;
3) мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (матроса першого класу) для зайняття посади боцмана, старшого матроса, матроса першого класу, матроса першого класу-моториста, матроса першого класу-повара та інші посади, суміщені з посадою матроса першого класу;
4) мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (матроса) для зайняття посади матроса, матроса другого класу, шкіпера та інших посад, суміщених з посадою матроса;
5) мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (палубного матроса) для зайняття посади палубного матроса та інших посад, суміщених з посадою палубного матроса.
3. Займати суміщені посади капітана (судноводія) та механіка мають право особи, які отримали кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія) та документ про освіту за спеціальністю механіка або судноводія-механіка.
4. Під час перебування на борту судна практиканта така особа повинна мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (практиканта).
5. Інші члени екіпажу судна внутрішнього плавання, які не є членами палубної команди, відповідно до цього Положення можуть не мати кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання.
V. Створення та організація роботи ДКК
1. Для здійснення Адміністрацією судноплавства повноважень і виконання функцій відповідно до цього Положення Адміністрацією судноплавства з числа її посадових осіб утворюється ДКК.
2. До обов’язків ДКК належить:
1) участь в організації та проведенні практичних іспитів (в тому числі в дистанційному форматі);
2) організація та забезпечення складення кандидатами комп’ютерних іспитів та проведення засідань ДКК відповідно до вимог законодавства;
3) оформлення протоколів ДКК із засвідченням результатів складання іспитів;
4) ознайомлення кандидата з результатом складеного комп’ютерного іспиту;
5) здійснення аналізу документів, що подаються кандидатами для отримання кваліфікаційного документа;
6) внесення відомостей, зазначених у заявах кандидатів про отримання кваліфікаційних документів, та у документах, що додані до цих заяв, до електронної системи;
7) звірка відомостей про стаж плавання члена екіпажу судна внутрішнього плавання, які були ним самостійно внесені до електронної системи, з відомостями у послужній книжці/судновому журналі;
8) внесення відомостей до Реєстру;
9) забезпечення видачі Адміністрацією судноплавства кваліфікаційних документів;
10) підготовка:
повідомлень кандидатам про залишення заяви без руху або про залишення заяви без розгляду відповідно до
Закону України "Про адміністративну процедуру", рішень Адміністрації судноплавства про відмову у видачі кваліфікаційних документів;
кваліфікаційних документів, які видаються Адміністрацією судноплавства.
Покладення на ДКК додаткових функцій не дозволяється.
3. Персональний склад ДКК, а також зміни до нього, затверджуються наказом Адміністрації судноплавства.
ДКК складається із голови, його заступника та членів ДКК.
Голова ДКК відповідає за дотримання порядку роботи ДКК та виконання її функцій, встановлених цим Положенням. Заступник голови ДКК виконує обов’язки голови у разі його відсутності.
4. ДКК працює на засадах демократичності, об’єктивності, прозорості та відкритості.
Члени ДКК у своїй діяльності керуються
Конституцією України,
Кодексом торговельного мореплавства України, Законами України
"Про внутрішній водний транспорт",
"Про транспорт",
"Про державну службу",
"Про запобігання корупції", законодавством Європейського Союзу у сфері внутрішнього водного транспорту, нормативно-правовими актами України у сферах внутрішнього водного і морського транспорту та судноплавства, цим Положенням, а також повинні володіти державною мовою, мати стаж плавання капітаном (судноводієм) не менше трьох років та не мати конфлікту інтересів.
До спеціальних та індивідуальних програм підвищення кваліфікації посадових осіб Адміністрації судноплавства відповідно до
Закону України "Про державну службу", які входять до складу ДКК, обов’язково включаються норми
Директиви 2017/2397, стандартів CESNI ES-QIN, Регламенту радіозв’язку та цього Положення.
5. Інформація про склад ДКК та адреси місць роботи членів ДКК розміщуються на офіційному вебсайті Адміністрації судноплавства протягом п’яти робочих днів після її утворення.
VI. Оцінювання професійної компетенції членів палубної команди
1. Оцінювання професійної компетенції членів палубної команди здійснюється ДКК, створеною відповідно до розділу V цього Положення.
2. Процедура оцінювання ДКК професійної компетенції членів палубної команди складається з таких етапів:
проведення комп’ютерного іспиту;
участь у проведенні практичного іспиту (в тому числі в дистанційному форматі);
здійснення верифікації документів, наданих кандидатом до заяви про отримання кваліфікаційного документа (зокрема, перевірка достатності стажу плавання).
3. Практичний іспит включає перевірку практичних навичок з керування судном або використання суднового обладнання на спеціальному тренажері (або на судні) у межах кваліфікаційних вимог.
Тренажерне обладнання (або судно) повинно відповідати технічним та функціональним вимогам, які визначаються Мінінфраструктури, та мають свідоцтво про схвалення типу. В свідоцтві зазначається, на яке саме оцінювання компетенції надано схвалення стосовно тренажерного обладнання (для отримання якого кваліфікаційного посвідчення чи спеціального дозволу воно може бути використане).
4. Якщо програма практичного іспиту є частиною схвалених освітніх (освітньо-професійних) програм закладів освіти, практичний іспит проводиться такими закладами за участі ДКК (в тому числі в дистанційному форматі).
В інших випадках практичний іспит проводиться НТЗ за участі ДКК (в тому числі в дистанційному форматі).
Заклади освіти та НТЗ повідомляють ДКК про проведення практичного іспиту не менше ніж за десять робочих днів до запланованої дати його проведення.
Підтвердження успішного проходження практичного іспиту засвідчується свідоцтвом про складання практичного іспиту на тренажері (або на борту судна).
Обов’язковий практичний іспит за участі ДКК складається для отримання:
кваліфікаційного посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання;
кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди (стернового);
спеціального дозволу з керування судном, що здійснює плавання в умовах обмеженої видимості за допомогою радіолокатора;
кваліфікаційного посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо;
кваліфікаційного посвідчення фахівця з перевезень пасажирськими суднами;
кваліфікаційного посвідчення суднового радіооператора. У такому випадку ДКК зараховує практичну частину іспиту на підставі виданого свідоцтва про складання практичного іспиту на тренажері (або на борту судна).
5. Свідоцтва про складання практичного іспиту, які були видані компетентними органами держав-учасниць ЄС, визнаються як еквівалентні відповідним свідоцтвам, які видаються закладами освіти або НТЗ.
VII. Порядок проведення комп’ютерного іспиту та отримання протоколу ДКК
1. Перевірка теоретичних знань, умінь та навичок відбувається виключно шляхом проходження комп’ютерного іспиту у формі комп’ютерного тестування.
Перелік питань для комп’ютерного іспиту разом із відповідями на них затверджується Адміністрацією судноплавства за погодженням з Мінінфраструктури та розміщується на її офіційному вебсайті.
2. Для допуску до складання комп’ютерного іспиту кандидат подає до Адміністрації судноплавства заяву про допуск до складання комп’ютерного іспиту за формою, наведеною в додатку 10 до цього Положення. Заява подається в паперовій формі до Адміністрації судноплавства або через державне підприємство "Сервісний центр морського та річкового транспорту" (особисто, через представника або реєстрованим поштовим відправленням), або в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису кандидата, засобами Порталу Дія шляхом внесення відомостей до заяви. До заяви про допуск до складання комп’ютерного іспиту додається копія документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або копія сторінок документа, що посвідчує особу іноземця чи особу без громадянства (для зазначених осіб), на яких містяться відомості про власне ім’я, прізвище та дату народження власника і його фотокартка. Копія документа, що додається кандидатом до заяви у паперовій формі, має бути належним чином засвідчена кандидатом шляхом проставлення відмітки "Згідно з оригіналом", особистого підпису кандидата та прізвища, власного імені, по батькові (за наявності) і дати засвідчення копії. Оригінал такого документа пред’являється кандидатом члену ДКК перед складанням комп’ютерного іспиту.
На вимогу кандидата у день надходження заяви Адміністрація судноплавства чи державне підприємство "Сервісний центр морського та річкового транспорту" видає (надсилає) йому письмове підтвердження реєстрації його заяви із зазначенням дати та номера реєстрації. Реєстрація заяви, поданої в електронній формі, підтверджується автоматично надісланим електронним повідомленням.
3. ДКК чи державне підприємство "Сервісний центр морського та річкового транспорту" не пізніше п’яти робочих днів з дати реєстрації заяви про допуск до складання комп’ютерного іспиту повідомляє кандидата про дату, час та місце проведення комп’ютерного іспиту шляхом направлення йому інформаційного повідомлення на адресу електронної пошти, зазначену у заяві, але не пізніше ніж за два робочі дні до визначеної дати проведення комп’ютерного іспиту.
4. Кандидат впродовж одного робочого дня від дати отримання повідомлення про дату та час проведення комп’ютерного іспиту має право направити клопотання про перенесення часу або дати проведення такого іспиту.
5. Комп’ютерний іспит проводиться ДКК у спеціальному приміщенні державного підприємства "Сервісний центр морського та річкового транспорту" за особистої присутності кандидата.
Перед початком проведення комп’ютерного іспиту член ДКК здійснює ідентифікацію кандидата за документом, що посвідчує особу. У разі невизначення особи така особа до комп’ютерного іспиту не допускається.
Налаштування автоматизованих робочих місць для проведення комп’ютерного іспиту повинно забезпечувати відсутність можливості будь-якого зовнішнього втручання у проведення комп’ютерного іспиту. Під час проведення комп’ютерного іспиту використовуються технічні засоби контролю, зокрема аудіо- та відеофіксація, з можливістю доступу в режимі реального часу з метою здійснення спостереження за його проведенням. Застосування технічних засобів контролю (зокрема фото-, аудіо- та відеотехніки) здійснюється з моменту початку кожного комп’ютерного іспиту та ведеться безперервно до його завершення. Особи, які не погоджуються з використанням технічних засобів контролю під час проведення іспиту, не допускаються до нього.
6. Перевірка знань кандидата здійснюється за заліковим принципом та вважається успішно складеною, якщо кандидат надав правильні відповіді на щонайменше 80 % запитань комп’ютерного іспиту.
Під час проведення комп’ютерного іспиту тестові запитання для кожного кандидата обираються автоматично за допомогою програмного забезпечення з переліку запитань, визначених для отримання відповідного кваліфікаційного документа, шляхом випадкового вибору.
Комп’ютерний іспит має містити питання з кожної теми на предмет ефективного досягнення необхідного рівня компетентності для управлінського та операційного рівня відповідно до програм та стандартів CESNI ES-QIN з урахуванням району плавання та суднового обладнання.
Комп’ютерний іспит включає 20 тестових запитань. Кожне тестове запитання передбачає 4 варіанти відповіді, один з яких є правильним. Загальний час для проведення іспиту становить 30 хвилин.
Після закінчення кандидатом проходження комп’ютерного іспиту або після закінчення часу, відведеного для його проходження, здійснюється автоматичне визначення результатів комп’ютерного іспиту за допомогою системи комп’ютерного тестування.
7. У разі неможливості продовження комп’ютерного іспиту з технічних причин член ДКК оголошує перерву до їх усунення. У разі неможливості усунення технічних несправностей автоматизованого робочого місця результат комп’ютерного іспиту анулюється, кандидату пропонується складення комп’ютерного іспиту на іншому автоматизованому робочому місці або в інший час чи день.
8. Комп’ютерний іспит вважається не складеним, якщо кандидат під час його проходження використовував будь-які джерела інформації на паперових чи електронних носіях (підручник, навчальний посібник, електронну книгу, рукописні матеріали тощо), засоби мобільного зв’язку, а також підказки інших осіб. У такому випадку член ДКК, який забезпечує проведення іспиту, припиняє проведення іспиту, інформує про це кандидата та здійснює запис про це в протоколі ДКК.
9. Кандидати, які не склали успішно комп’ютерний іспит, допускаються до повторного складання іспиту не раніше ніж через десять днів після проведення першого комп’ютерного іспиту.
Кандидати, які повторно не склали успішно комп’ютерний іспит, допускаються до наступного іспиту не раніше ніж через три місяці після повторного іспиту.
10. Результати проходження комп’ютерного іспиту оформлюються протоколом ДКК, форма якого передбачена додатком 11 до цього Положення, з занесенням відповідного запису ("зараховано", "не зараховано").
Після завершення комп’ютерного іспиту член ДКК ознайомлює кандидата з результатом складеного комп’ютерного іспиту, за яким автоматично за допомогою системи комп’ютерного тестування оформлюється протокол ДКК, який підписується членом ДКК за допомогою кваліфікованого електронного підпису, після чого член ДКК роздруковує підписаний протокол ДКК та видає його кандидату в паперовій формі.
Будь-які виправлення у протоколі ДКК не допускаються.
Протокол ДКК дійсний протягом року з дати здачі комп’ютерного іспиту.
Результат комп’ютерного іспиту після його завершення завантажується членом ДКК до електронної системи.
VIII. Видача кваліфікаційних документів
1. Для отримання кваліфікаційних документів кандидат подає заяву про отримання кваліфікаційних документів за формою, наведеною в додатку 12 до цього Положення, в паперовій формі до Адміністрації судноплавства чи державного підприємства "Сервісний центр морського та річкового транспорту" (особисто, через представника або реєстрованим поштовим відправленням) або в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису кандидата, засобами Порталу Дія шляхом внесення відомостей до заяви. До заяви додаються документи відповідно до переліку документів, що додаються до заяви про отримання кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди та послужних книжок, інших кваліфікаційних документів членів екіпажів українських суден внутрішнього плавання, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв), наведеному в додатку 13 до цього Положення. Копії документів при подачі в паперовій формі мають бути належним чином засвідчені кандидатом шляхом проставлення відмітки "Згідно з оригіналом", особистого підпису кандидата та прізвища, власного імені, по батькові (за наявності) і дати засвідчення копій.
У разі подання кандидатом заяви у паперовій формі до Адміністрації судноплавства або через державне підприємство "Сервісний центр морського та річкового транспорту" відомості, зазначені в заяві та у документах, що додані до заяви, вносяться протягом одного робочого дня до електронної системи для подальшого розгляду виключно з використанням такої системи.
Усі документи, які подаються кандидатом для отримання кваліфікаційного документа, повинні бути складені українською мовою.
На вимогу кандидата у день надходження заяви Адміністрація судноплавства чи державне підприємство "Сервісний центр морського та річкового транспорту" видає (надсилає) йому письмове підтвердження реєстрації його заяви із зазначенням дати та номера реєстрації. Реєстрація заяви, поданої в електронній формі, підтверджується автоматично надісланим електронним повідомленням.
2. Арифметична та форматологічна перевірка наявності стажу плавання, необхідного згідно з цим Положенням для видачі кваліфікаційного документа, здійснюється електронною системою. За результатами перевірки в електронній системі створюється електронний висновок про відповідність стажу плавання члена екіпажу вимогам цього Положення чи деталізований електронний висновок про невідповідність стажу плавання вимогам цього Положення. У висновку про невідповідність наводиться вичерпна деталізована інформація з посиланням на вимоги цього Положення.
У разі отримання кваліфікаційних документів за накопиченим стажем плавання комп’ютерний іспит в ДКК не складається.
3. Адміністрацією судноплавства протягом трьох, десяти або двадцяти робочих днів (в залежності від розміру сплаченого адміністративного збору) з дня внесення до електронної системи відомостей, зазначених у заяві, або з дня подання заяви в електронній формі до електронної системи засобами Порталу Дія, кандидату видається відповідний кваліфікаційний документ з одночасним внесенням відповідного запису до Реєстру або приймається рішення про:
залишення заяви без руху;
залишення заяви без розгляду;
відмову у видачі кваліфікаційного документа з обґрунтуванням причини відмови.
Про готовність кваліфікаційного документа кандидату повідомляється через електронну систему та на адресу електронної пошти, що зазначена у заяві. Кваліфікаційний документ видається члену екіпажу в Адміністрації судноплавства чи в державному підприємстві "Сервісний центр морського та річкового транспорту".
4. У разі подання кандидатом неповного пакета документів, необхідного для отримання кваліфікаційного документа (в тому числі при виявленні недостатнього стажу плавання), або виявлення недостовірних відомостей у поданих документах, Адміністрація судноплавства протягом трьох робочих днів з дня отримання заяви надсилає кандидату письмове повідомлення про залишення заяви без руху, в якому зазначається вичерпний перелік підстав для залишення такої заяви без руху (з посиланням на порушені вимоги законодавства), спосіб та строк усунення недоліків, який не може перевищувати п’ятнадцяти робочих днів з дня отримання такого повідомлення, порядок та строки оскарження рішення про залишення заяви без руху. Якщо кандидат протягом п’ятнадцяти робочих днів не усунув недоліки, зазначені в повідомленні, Адміністрація судноплавства повертає кандидату таку заяву і додані до неї документи без розгляду.
Анонімна заява (зі змісту якої неможливо встановити особу кандидата) залишається без розгляду.
Підстави для відмови у видачі кваліфікаційних документів визначені частиною восьмою
статті 30 Закону України "Про внутрішній водний транспорт".
5. Документи, що подаються кандидатом для отримання кваліфікаційного документа, залишаються в його особовій справі, яка зберігається Адміністрацією судноплавства протягом 75 років.
6. Для отримання кваліфікаційного документа кандидат подає до Адміністрації судноплавства оригінали документів, які потребують внесення додаткових відомостей до них, заміни послужної книжки члена екіпажу судна внутрішнього плавання або кваліфікаційного посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання. Оригінали таких документів додаються або при поданні відповідних заяв на отримання кваліфікаційних документів, або при особистому отриманні кандидатом кваліфікаційних документів.
IX. Поновлення кваліфікаційних документів
1. Поновлення кваліфікаційних документів після закінчення строків їх дії або видача нових на заміну пошкоджених, втрачених здійснюється без складення іспиту в ДКК (крім кваліфікаційного посвідчення фахівця з перевезень пасажирськими суднами або кваліфікаційного посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо). Поновлення кваліфікаційних документів після закінчення строків їх дії здійснюється у разі, якщо кандидати відповідають мінімальним вимогам щодо віку, компетенції, стажу плавання та вимогам придатності за станом здоров’я для відповідної кваліфікації/посади, на яку вони претендують.
2. Пошкоджені документи, а також документи, повернені як знайдені після видачі нового кваліфікаційного документа, повертаються Адміністрації судноплавства, про що робиться відповідний запис в Реєстрі.
3. Продовження строку дії кваліфікаційного посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо, здійснюється після надання документів, які підтверджують необхідний стаж плавання:
не менше 180 днів за останні п’ять років, або
не менше 90 днів за останній рік.
4. Для поновлення кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання після закінчення строку його дії або видача нового на заміну пошкодженого або втраченого здійснюється на підставі заяви, поданої власником до Адміністрації судноплавства чи державного підприємства "Сервісний центр морського та річкового транспорту", до якої додаються:
копія документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або копії сторінок документа, що посвідчує особу іноземця чи особу без громадянства (для зазначених осіб), на яких містяться відомості про власне ім’я, прізвище та дату народження власника і його фотокартка;
кваліфікаційне посвідчення (у разі продовження строку дії);
кваліфікаційне посвідчення, що підлягає поновленню (у разі пошкодження);
засвідчена копія письмової заяви до Національної поліції про втрату кваліфікаційного посвідчення із зазначенням обставин втрати (у разі втрати);
копії чинних свідоцтв про проходження підготовки в НТЗ (у разі продовження строку дії);
копія та оригінал послужної книжки члена екіпажу судна внутрішнього плавання з підтвердженим стажем плавання;
копія посвідчення суднового радіооператора (для капітанів (судноводіїв));
копія чинної медичної довідки (у разі продовження строку дії);
фотокартка розміром 3,5 x 4,5 см (на матовому папері, якщо подається у паперовій формі);
копія документа про сплату адміністративного збору.
5. Для поновлення кваліфікаційного посвідчення фахівця з перевезень пасажирськими суднами після закінчення строку його дії або видачі нового на заміну пошкодженого або втраченого подається заява, документи, зазначені в пункті 4 цього розділу, а також:
копія чинного свідоцтва про підготовку фахівця з перевезень пасажирськими суднами внутрішнього плавання;
копія чинного свідоцтва про складання практичного іспиту для фахівця з перевезень пасажирськими суднами на борту судна внутрішнього плавання або з використанням тренажерного обладнання.
6. Для поновлення кваліфікаційного посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо, після закінчення строку його дії або видачі нового на заміну пошкоджених або втрачених подається заява, документи, зазначені в пункті 4 цього розділу, а також:
копія чинного свідоцтва про підготовку фахівця з керування судном внутрішнього плавання, на якому зріджений природний газ використовується як паливо (для капітана (судноводія));
копія чинного свідоцтва про підготовку фахівця судна внутрішнього плавання, на якому зріджений природний газ використовується як паливо (для членів екіпажу суден, які беруть участь у бункеруванні суден зрідженим природним газом).
7. Для поновлення спеціального дозволу капітана (судноводія) подається заява, до якої додаються такі документи:
копія документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або копії сторінок документа, що посвідчує особу іноземця чи особу без громадянства (для зазначених осіб), на яких містяться відомості про власне ім’я, прізвище та дату народження власника і його фотокартка;
кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія);
раніше виданий спеціальний дозвіл капітана (судноводія);
копія чинної медичної довідки;
копія документа про сплату адміністративного збору.
8. Вимоги до подання заяви та документів, які додаються до неї, процедура розгляду документів, прийняття відповідних рішень та видачі кваліфікаційних документів Адміністрацією судноплавства визначені розділом VIII цього Положення.
X. Обмін кваліфікаційних документів
1. Посвідчення судноводія торговельного судна, яке допущено до плавання судноплавними річковими внутрішніми водними шляхами України або посвідчення судноводія торговельного судна, яке допущено до плавання Європейськими внутрішніми водними шляхами, які були видані до набрання чинності цим
Положенням відповідно до Положення про порядок видачі посвідчення судноводія торговельного судна, яке допущено до плавання судноплавними річковими внутрішніми водними шляхами, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 07 жовтня 2014 року № 490, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 жовтня 2014 року за № 1324/26101, підлягають обміну на кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія) відповідно до таблиці відповідності кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди посадам на суднах внутрішнього плавання, наведеної в додатку 9 до цього Положення, за зразком згідно з додатком 5 до цього Положення.
2. Члени суднової команди судна, які мають свідоцтва стернового, боцмана, матроса першого класу, матроса другого класу, які видані до набрання чинності цим Положенням, повинні не пізніше 31 грудня 2031 року включно отримати кваліфікаційні посвідчення членів палубної команди (стернового, матроса першого класу, матроса).
3. Обмін кваліфікаційних документів здійснюється відповідно до таблиці обміну кваліфікаційних документів, які видані до набрання чинності цим Положенням, на кваліфікаційні документи членів палубної команди з підтвердженням додаткових професійних компетенцій згідно з додатком 14 до цього Положення.
4. Обмін кваліфікаційних документів, зазначених в пунктах 1-3 цього розділу, здійснюється на підставі заяви до Адміністрації судноплавства чи державного підприємства "Сервісний центр морського та річкового транспорту", до якої додаються:
копія документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або копії сторінок документа, що посвідчує особу іноземця чи особу без громадянства (для зазначених осіб), на яких містяться відомості про власне ім’я, прізвище, дату та місце народження власника і його фотокартка;
документи, які засвідчують кваліфікацію на право зайняття посади члена палубної команди на судні внутрішнього плавання;
копія чинної медичної довідки;
копія документа про сплату адміністративного збору.
5. Вимоги до подання заяви та документів, які додаються до неї, процедура розгляду документів, прийняття відповідних рішень та видачі кваліфікаційних документів Адміністрацією судноплавства визначені розділом VIII цього Положення.
XI. Процедура зупинення дії, скасування кваліфікаційних документів
1. Дія кваліфікаційного документа може бути тимчасово (не більш як на тридцять днів) зупинена Адміністрацією судноплавства у разі:
дій або бездіяльності власника кваліфікаційного документа, які спричинили аварійну подію за його участю (про що Адміністрація судноплавства поінформована в установленому порядку компетентними органами або адміністраціями інших країн), результатом якої стала пряма загроза безпеці людей, майну або навколишньому природному середовищу на внутрішніх водних шляхах;
невиконання власником кваліфікаційного документа законних вимог уповноважених посадових осіб (про що Адміністрація судноплавства поінформована такими уповноваженими посадовими особами), унаслідок чого виникла або могла виникнути загроза безпеці людей, майну або навколишньому природному середовищу на внутрішніх водних шляхах;
направлення власника кваліфікаційного документа на позачерговий медичний огляд у зв’язку з його непридатністю виконувати свої обов’язки на судні за станом здоров’я (про що Адміністрація судноплавства поінформована судновласником або власником кваліфікаційного документа).
У випадку, передбаченому абзацом другим цього пункту, власник кваліфікаційного документа, протягом строку, на який зупинено дію кваліфікаційного документа, повинен повторно скласти комп’ютерний іспит відповідно до його кваліфікації та здати відповідний практичний іспит в НТЗ.
Дія кваліфікаційного документа відновлюється в разі успішної здачі комп’ютерного іспиту в ДКК та практичного іспиту в НТЗ. У разі нездачі власником кваліфікаційного документа зазначених іспитів протягом строку зупинення дії кваліфікаційного документа такий кваліфікаційний документ підлягає скасуванню Адміністрацією судноплавства.
Заява на проходження комп’ютерного іспиту подається в порядку, визначеному розділом VII цього Положення.
2. Кваліфікаційні документи, які видані з порушенням вимог
статті 30 Закону України "Про внутрішній водний транспорт" або вимог цього Положення, підлягають скасуванню Адміністрацією судноплавства.
3. У разі виявлення обставин, передбачених пунктами 1, 2 цього розділу, Адміністрація судноплавства протягом одного робочого дня приймає рішення про зупинення дії або скасування кваліфікаційного документа.
Рішення Адміністрації судноплавства про зупинення дії або скасування кваліфікаційного документа повідомляється власнику кваліфікаційного документа за допомогою засобів зв’язку (електронна пошта, номер телефону), які зазначені в заяві про отримання кваліфікаційних документів.
4. Рішення про зупинення дії або скасування кваліфікаційного документа вноситься до Реєстру шляхом зміни статусу кваліфікаційного документа на "зупинений" або "скасований".
Рішення про зупинення дії або скасування кваліфікаційного документа може бути оскаржене в судовому порядку.
5. Власник кваліфікаційного документа, дію якого було зупинено відповідно до абзацу четвертого пункту 1 цього розділу, за умови отримання чинної медичної довідки з висновками про медичну придатність для зайняття відповідної посади на судні, може подати заяву до Адміністрації судноплавства про відновлення дії кваліфікаційного документа.
До такої заяви додається копія медичної довідки, а також копія документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, або копії сторінок документа, що посвідчує особу іноземця чи особу без громадянства (для зазначених осіб), на яких містяться відомості про власне ім’я, прізвище, дату та місце народження власника.
За результатами розгляду заяви Адміністрація судноплавства у строк, що не перевищує п’ять робочих днів, приймає рішення про поновлення дії кваліфікаційного документа з одночасним внесенням відповідного запису до Реєстру, а саме змінює статус документа на "активний".
У разі ненадходження заяви власника кваліфікаційного документа протягом строку зупинення його дії такий кваліфікаційний документ підлягає скасуванню Адміністрацією судноплавства.
XII. Оскарження рішень
1. Рішення про відмову у видачі/поновленні/обміні кваліфікаційного документа, а також процедура проведення комп’ютерного іспиту можуть бути оскаржені кандидатом протягом тридцяти календарних днів з дня отримання ним такого рішення або проведення комп’ютерного іспиту.
2. Скарга подається в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису кандидата, засобами Порталу Дія або у паперовій формі до Адміністрації судноплавства (поштовим відправленням особисто/через представника).
................Перейти до повного тексту