- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 червня 2022 р.
за № 615/37951
Про затвердження Технічного регламенту енергетичного маркування енергоспоживчої продукції
Відповідно до частини другої
статті 8 Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності"; постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року
№ 1057 "Про визначення сфер діяльності, в яких центральні органи виконавчої влади та Служба безпеки України здійснюють функції технічного регулювання";
Положення про Міністерство енергетики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2020 року № 507, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Технічний регламент енергетичного маркування енергоспоживчої продукції, що додається.
2. Директорату з питань формування енерго- та ресурсоефективної політики в установленому законодавством порядку забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з 01 серпня 2023 року.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
енергетики України
27 квітня 2022 року № 164
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 червня 2022 р.
за № 615/37951
ТЕХНІЧНИЙ РЕГЛАМЕНТ
енергетичного маркування енергоспоживчої продукції
I. Предмет і сфера застосування
1. Цей Технічний регламент встановлює основні вимоги, що застосовуються до енергоспоживчої продукції (далі - продукція), що вводиться в обіг або в експлуатацію.
Цей Технічний регламент передбачає маркування цієї продукції та надання стандартної інформації щодо енергоефективності продукції, споживання енергії та інших ресурсів під час використання продукції, а також додаткову інформацію про продукцію, з метою зменшення споживання ними енергії.
2. Дія цього Технічного регламенту не поширюється на:
продукцію, яка була у використанні, якщо вона не імпортується з третьої країни;
транспортні засоби для пасажирських або вантажних перевезень.
II. Терміни та визначення
У цьому Технічному регламенті терміни вживаються у таких значеннях:
база даних продукції - систематизований набір даних щодо продукції, що складається з відкритої частини для споживачів, інформація з якої щодо параметрів продукції є доступною за допомогою електронних засобів, онлайнового порталу для доступу, та частини бази даних, що стосується відповідності, з чітко визначеними вимогами до доступу та безпеки;
введення в експлуатацію - використання продукції за її призначенням споживачем (користувачем) в Україні в перший раз;
введення в обіг - надання продукції на ринку України в перший раз;
виробник - будь-яка фізична чи юридична особа (резидент чи нерезидент), яка виготовляє продукцію або доручає її розроблення чи виготовлення та реалізовує цю продукцію під своїм найменуванням або торговельною маркою (знаком для товарів та послуг);
гармонізований європейський стандарт - європейський стандарт, прийнятий на основі запиту Європейської Комісії для застосування законодавства Європейського Союзу щодо гармонізації;
група продукції - група продукції, що має однакову основну функціональність;
дистанційний продаж - надання продукції для продажу, прокату чи лізингу за поштовим замовленням, каталогом, через Інтернет, шляхом телемаркетингу або в будь-який інший спосіб, за допомогою якого не очікується, що потенційний споживач може побачити продукцію, що продається;
додаткова інформація - інформація, яку вказано в технічних регламентах енергетичного маркування за типами продукції, щодо функціональних і екологічних характеристик продукції;
допустиме відхилення для цілей перевірки відповідності - максимальне допустиме відхилення результатів вимірювань та розрахунків для цілей перевірки відповідності, що здійснюються органами державного ринкового нагляду або від імені таких органів, порівняно зі значеннями заявлених або опублікованих параметрів, що відображають відхилення, які виникають внаслідок міжлабораторних відмінностей;
еквівалентна модель - модель, яка має однакові технічні характеристики, що стосуються етикетки, і той самий інформаційний лист продукції, але яка вводиться в обіг або експлуатацію тим самим постачальником як інша модель з іншим ідентифікатором моделі;
енергетична етикетка - етикетка встановленої форми, яка містить інформацію про рівень ефективності споживання продукцією енергетичних та інших основних ресурсів (клас та показники енергоефективності), а також додаткову інформацію;
енергетичне маркування - інформування споживача про рівень ефективності споживання продукцією енергетичних та інших основних ресурсів, а також надання додаткової інформації шляхом використання енергетичної етикетки;
енергоефективність - співвідношення між вихідною кількістю отриманих результатів діяльності (продуктивності), послуг, товарів або енергії та вхідною енергією;
енергоспоживча продукція - товар або система, що впливає на споживання енергії під час використання, який вводиться в обіг або експлуатацію, включаючи деталі, що впливають на споживання енергії під час використання, які вводяться в обіг або в експлуатацію для споживачів і призначені для вбудовування в продукцію;
етикетка зі зміненою шкалою - етикетка для конкретної групи продукції, шкала якої зазнала зміни і відрізняється від етикеток до зміни шкали, хоча і зберігає візуальну та сприйнятливу узгодженість з усіма етикетками;
змінна шкала - дія, внаслідок якої вимоги для отримання певного класу енергоспоживання на етикетці для конкретної групи продукції стають суворішими;
ідентифікатор моделі - літерно-цифровий код, який вирізняє конкретну модель продукції серед інших моделей під тією самою торговою маркою (знаком для товарів та послуг) або під тим самим найменуванням постачальника;
імпортер - будь-яка фізична чи юридична особа резидент України, яка вводить в обіг на ринку України продукцію походженням з іншої країни;
інформаційний лист продукції - стандартний документ, що містить інформацію стосовно продукції, у друкованій чи електронній формі;
модель - версія продукції, всі одиниці якої мають однакові технічні характеристики, які відповідають етикетці та інформаційному листу про продукцію, та мають однаковий ідентифікатор моделі;
надання на ринку - будь-яке платне або безоплатне постачання продукції для розповсюдження, споживання чи використання на ринку України в процесі здійснення господарської діяльності;
постачальник - виробник-резидент України, уповноважений представник виробника-нерезидента, або імпортер, який вводить в обіг продукцію;
розповсюджувач - будь-яка інша, ніж виробник або імпортер, фізична чи юридична особа в ланцюгу постачання продукції, яка надає продукцію на ринку;
система - комбінація декількох товарів, які разом виконують конкретну функцію в передбаченому середовищі та енергоефективність яких може бути визначена як єдине ціле;
споживач - фізична або юридична особа, яка купує, бере в прокат або отримує продукцію для власного використання, незалежно від того, чи пов’язані її цілі з торговельною діяльністю, підприємницькою діяльністю, ремеслом чи професією;
технічна документація - документація, достатня для оцінювання органами державного ринкового нагляду достовірності етикетки та інформаційного листа продукції, включно з протоколами випробувань або подібними технічними даними;
уповноважений представник - будь-яка фізична чи юридична особа - резидент України, яка одержала від виробника письмове доручення діяти від його імені стосовно визначених завдань.
III. Загальні обов’язки постачальників
1. Постачальник повинен забезпечити, щоб кожна окрема одиниця продукції, що вводиться в обіг, безкоштовно супроводжувалася точними друкованими етикетками та інформаційними листами продукції відповідно до цього Технічного регламенту та прийнятих технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції.
Як альтернатива наданню інформаційного листа продукції разом із продукцією, технічні регламенти енергетичного маркування за типами продукції можуть передбачати, що постачальнику достатньо ввести параметри із такого інформаційного листа продукції до бази даних продукції.
У такому разі постачальник надає розповсюджувачу інформаційний лист продукції в друкованій формі на його запит.
Технічні регламенти енергетичного маркування за типами продукції можуть передбачати, що етикетка друкується на упаковці продукції.
2. Постачальник повинен безкоштовно, і в будь-якому випадку, протягом п’яти робочих днів на вимогу розповсюджувача надати розповсюджувачу друковані етикетки, включаючи етикетки зі зміненою шкалою, та інформаційні листи продукції.
3. Постачальник повинен забезпечити точність етикеток та інформаційних листів про продукцію, які він надає, та надати технічну документацію, достатню для оцінки точності.
4. Після введення одиниці моделі в експлуатацію постачальник повинен інформувати споживача щодо внесення будь-яких змін, які мають бути внесені в одиницю моделі за допомогою оновлення, яке може зашкодити параметрам маркування енергоефективності для такої одиниці продукції, як визначено у відповідному технічному регламенті енергетичного маркування за типами продукції. Постачальник повинен інформувати споживача про мету оновлення та про зміни параметрів, включаючи будь-які зміни в класі етикетки. Протягом періоду, пропорційного середньому строку служби продукції, постачальник повинен надавати споживачу можливість відмовитись від оновлення без уникнення втрати функціональності.
5. Постачальник не повинен вводити в обіг продукцію, розроблену таким чином, щоб характеристики моделі автоматично змінювалися в умовах випробування, з метою досягнення сприятливішого рівня будь-якого з параметрів, визначених у відповідному технічному регламенті енергетичного маркування за типами продукції, чи включених до будь-якої документації, що надається разом із продукцією.
IV. Обов’язки постачальників щодо бази даних продукції
1. Постачальник повинен з 01 січня 2025 року перед введенням в обіг одиниці нової моделі, на яку поширюється дія технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, вносити інформацію про таку модель до бази даних продукції та функціональні критерії - до відкритої частини бази даних (додаток).
2. Якщо одиницю моделі, на яку поширюється дія технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, вводять в обіг з 01 серпня 2023 року до 01 січня 2025 року, постачальник повинен внести до бази даних продукції інформацію щодо такої моделі до 30 червня 2025 року, як визначено в додатку до цього Технічного регламенту.
Перед внесенням даних до бази даних продукції постачальник повинен зробити електронну версію технічної документації доступною для інспектування протягом 10 днів з дня отримання запиту від державних органів ринкового нагляду.
3. Постачальник може вносити до бази даних продукції інформацію, як зазначено в додатку до цього Технічного регламенту, щодо моделей, одиниці яких були введені в обіг до введення в дію цього Технічного регламенту.
4. Продукція, до якої вносяться зміни, що стосуються етикетки або інформаційного листа, вважається новою моделлю. Якщо постачальник більше не вводить в обіг одиниці моделі, він повинен вказати це у базі даних.
5. Обов’язки, зазначені у пунктах 1, 2 цього розділу, не застосовують до обігрівальних комплексів, якщо надання етикеток для таких комплексів є виключним обов’язком розповсюджувача та які зазначені у:
6. Після введення в обіг останньої одиниці моделі постачальник повинен зберігати інформацію щодо такої моделі у частині відповідності бази даних продукції протягом 15 років.
У відповідних випадках, зважаючи на середній строк служби продукції, відповідно до пункту 2 розділу XI цього Технічного регламенту може бути передбачений коротший строк зберігання інформації.
Інформація з відкритої частини бази даних продукції не повинна видалятися.
V. Обов’язки розповсюджувачів
1. Розповсюджувач повинен:
демонструвати у видимий спосіб етикетку, надану постачальником або оприлюднену відповідно до пункту 2 цього розділу для одиниць моделі, на яку поширюється дія відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, зокрема, і для дистанційного продажу через Інтернет;
надавати споживачам інформаційний лист продукції, а на запит - також і в друкованій формі у пункті продажу.
2. У разі якщо, незважаючи на пункт 1 розділу III цього Технічного регламенту, розповсюджувач не має етикетки або інформаційного листа, він повинен звернутися до постачальника згідно з пунктом 2 розділу III цього Технічного регламенту з проханням їх отримати або, за власним рішенням, роздрукувати чи завантажити їх з бази даних продукції для електронного відображення, якщо такі функції доступні для такої продукції.
VI. Інші обов’язки постачальників і розповсюджувачів
Постачальник і розповсюджувач повинні:
зробити посилання на клас енергоефективності продукції та діапазон класів енергоефективності, наявних на етикетці, у візуальній рекламі та технічних рекламних матеріалах для конкретної моделі відповідно до належного технічного регламенту енергетичного маркування за типами продукції;
з власної ініціативи або на вимогу органів державного ринкового нагляду співпрацювати з ними та вживати негайних заходів для усунення будь-якого випадку невідповідності вимогам, визначеним у цьому Технічному регламенті та відповідних технічних регламентах енергетичного маркування за типами продукції;
не надавати та не демонструвати інші етикетки, знаки, символи чи написи, які не відповідають вимогам цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, якщо це може ввести в оману чи заплутати споживачів щодо споживання енергії чи інших ресурсів під час використання;
для продукції, на яку не поширюється дія технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, не поставляти або демонструвати ярлики, що імітують етикетки, передбачені відповідно до цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції;
для продукції, не пов’язаної з енергоспоживанням, не постачати, не демонструвати ярлики, що імітують етикетки, передбачені відповідно до цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції.
VII. Державний ринковий нагляд і державний контроль енергоспоживчої продукції
1. Державний ринковий нагляд і державний контроль енергоспоживчої продукції здійснюється відповідно до
Закону України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції" з урахуванням вимог цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції органами державного ринкового нагляду в межах сфери їх відповідальності і передбачає встановлення наявності енергетичної етикетки, її відповідності вимогам, зазначеним у розділі VIII цього Технічного регламенту, а також перевірку відповідності фактичних технічних характеристик енергоспоживчої продукції вимогам цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції.
2. Органи державного ринкового нагляду використовують методи вимірювань і розрахунків відповідно до технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції.
3. У разі наявності підстав вважати, що енергоспоживча продукція, на яку поширюється дія цього Технічного регламенту, становить ризик для здоров’я або безпеки людей, довкілля або інших аспектів захисту суспільних інтересів, органи державного ринкового нагляду повинні провести перевірку характеристик стосовно цієї продукції за всіма відповідними вимогами цього Технічного регламенту або відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції. У разі необхідності постачальники та розповсюджувачі повинні співпрацювати з органами державного ринкового нагляду для цілей такої перевірки.
4. Якщо під час проведення перевірки, зазначеної у пункті 3 цього розділу, органами державного ринкового нагляду встановлено, що енергоспоживча продукція не відповідає вимогам цього Технічного регламенту або відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, орган державного ринкового нагляду невідкладно вимагає від постачальника або, за необхідності, розповсюджувача вжити протягом визначеного строку всіх необхідних коригувальних заходів щодо приведення такої продукції у відповідність із встановленими вимогами, у разі неможливості цього - залежно від характеру визначеного ризику вилучити продукцію з обігу та/або відкликати до приведення її у відповідність із встановленими вимогами.
Постачальник або, за необхідності, розповсюджувач повинен забезпечити вжиття всіх необхідних обмежувальних (коригувальних) заходів стосовно всієї продукції, яку надано ним на ринку.
5. Якщо протягом строку, зазначеного в пункті 4 цього розділу, постачальник або, за необхідності, розповсюджувач не вжив належних обмежувальних (коригувальних) заходів, орган державного ринкового нагляду відповідно до методики вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів вживає таких обмежувальних (коригувальних) заходів:
................Перейти до повного тексту