- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ ТА У СПРАВАХ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 липня 2002 р.
за № 610/6898
Про затвердження Типового положення про територіальні курси, навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдіяльності
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
№ 174 від 31.08.2005
Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій
№ 1143 від 27.08.2012 )
(Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
№ 174 від 31.08.2005)
2. Начальнику Департаменту кадрової політики генерал-майору Шевченку І.О. разом з начальником юридичного управління Новіковим А.С. забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції.
4. Начальнику Департаменту кадрової політики генерал-майору Шевченку І.О. до 1 червня 2002 року розробити та подати на затвердження проект наказу МНС України "Про визначення мережі територіальних курсів (учбово-методичних центрів) цивільної оборони".
5. Начальнику управління справами Адміністративного департаменту Дяченку Г.П. у 10-денний термін після державної реєстрації цього наказу забезпечити його тиражування та надсилання начальникам територіальних підрозділів Міністерства для використання в роботі.
6. Директору Державного підприємства "Агентство інформації, міжнародного співробітництва та розвитку Чорнобильінтерінформ" Покутному П.Г. опублікувати Типове положення про територіальні курси (учбово-методичні центри) цивільної оборони у журналі "Надзвичайна ситуація", газеті "Вісник Чорнобиля" та видати окремою брошурою (кількістю 200 прим.).
7. Скасувати накази начальника штабу Цивільної оборони України від 09.09.94 № 304 "Про введення в дію "Положення про територіальні курси цивільної оборони" та МНС України від 31.10.97 № 260 "Про атестування педагогічних працівників (невійськовослужбовців) курсів цивільної оборони України".
8. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Державного секретаря Луцька В.С.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МНС України
23.04.2002 № 107
(у редакції наказу МНС України
27.08.2012 № 1143 ( z1647-12 ))
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 липня 2002 р.
за № 610/6898
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про територіальні курси, навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдіяльності
І. Загальні положення
1.1. Територіальні курси, навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдіяльності (далі - курси, центри) є державними навчально-методичними установами системи освіти у сфері цивільного захисту, що здійснюють функціональне навчання (підвищення кваліфікації) керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту, іншу освітню діяльність з післядипломної освіти та координацію і методичний супровід навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях та в умовах терористичного акту.
1.2. Засновниками курсів, центрів є Міністерство надзвичайних ситуацій України (далі - МНС України), Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (далі - засновники).
1.3. У своїй діяльності курси, центри керуються
Конституцією України, Законами України
"Про освіту",
"Про вищу освіту",
"Про інноваційну діяльність",
"Про Цивільну оборону України",
"Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру", актами Президента України, Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту та МНС України, цим Положенням і своїми статутами (положеннями).
1.4. Ліквідація та реорганізація (злиття, приєднання, поділ, перетворення, виділення) курсів, центрів здійснюються згідно з чинним законодавством.
1.5. Курси, центри функціонують як суб'єкти освітньої діяльності мережі навчально-методичних установ єдиної державної системи цивільного захисту (далі - мережа навчально-методичних установ).
Мережа навчально-методичних установ забезпечує:
координацію спільної діяльності з реалізації законодавства у сфері цивільного захисту щодо навчання населення на підприємствах, в установах, організаціях з питань захисту і дій у надзвичайних, аварійних ситуаціях та в умовах терористичних актів;
умови для інноваційного розвитку та впровадження гнучкої системи функціонального навчання керівних кадрів і фахівців за наскрізними навчальними планами і програмами на основі раніше здобутих знань та умінь у сфері цивільного захисту в закладах освіти і досвіду практичної роботи за фахом;
чітку організаційну структуру, упорядковану сукупність навчально-методичних установ та якість їх освітньої діяльності;
організаційно-технологічну та інформаційно-комунікаційну підтримку дистанційного навчання з метою доступності та збільшення кількості фахівців, що проходять навчання за програмами підвищення кваліфікації;
ефективне використання педагогічних і науково-педагогічних кадрів, навчально-матеріальної бази, науково-методичних та інформаційних ресурсів;
спільне розроблення навчально-методичного забезпечення, апробацію та використання результатів наукових досліджень та експериментальної роботи;
підвищення кваліфікації кадрів навчально-методичних установ;
встановлення міжнародних зв'язків і здійснення міжнародної діяльності в галузі освіти.
1.6. Структура мережі навчально-методичних установ формується за пропозиціями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з курсів І-ІІІ категорій, курсів вищої категорії міст Києва і Севастополя, навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Автономної Республіки Крим, областей та визначається МНС України.
1.7. Курси вищої категорії міст Києва та Севастополя, центри є юридичними особами, діють на підставі статутів, що затверджуються їх засновниками.
Курси І-ІІІ категорій здійснюють свою діяльність у складі центрів або за рішенням їх засновників як окремі юридичні особи.
Курси I, II категорій забезпечують потреби з функціонального навчання у містах, віднесених відповідно до I, II груп з цивільного захисту.
Курси III категорії забезпечують потреби з функціонального навчання у містах, віднесених до III групи з цивільного захисту, та містах, що розміщуються у зонах можливого сильного радіоактивного забруднення атомних електростанцій.
1.8. Курси вищої категорії міст Києва та Севастополя, центри можуть створювати відокремлені структурні підрозділи - навчально-консультаційні пункти (представництва).
1.9. Курси І-ІІІ категорій, які не є юридичними особами, навчально-консультаційні пункти (представництва) діють на підставі положень, які затверджуються керівниками центрів за погодженням із засновниками.
1.10. Курси, центри розпочинають навчально-методичну діяльність з функціонального навчання лише після проведення Інститутом державного управління у сфері цивільного захисту (далі - Інститут) експертизи рівня їх програмно-методичного забезпечення, документів, що засвідчують проходження педагогічними працівниками додаткової спеціальної підготовки у сфері цивільного захисту, та навчальної матеріально-технічної бази.
За результатами експертизи курси, центри отримують сертифікат (додаток 1), який є підставою для внесення інформації у Державний реєстр курсів, навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, що проводять функціональне навчання керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту (далі - Державний реєстр курсів, центрів).
1.11. Обсяги функціонального та професійно-технічного навчання, що здійснюють курси, центри, визначаються державним замовленням на підготовку кваліфікованих робітників, підвищення кваліфікації, перепідготовку кадрів та за договорами з юридичними і фізичними особами.
ІІ. Завдання та повноваження центрів, курсів
2.1. Головними завданнями центрів є:
функціональне навчання (підвищення кваліфікації цільового призначення) керівних кадрів і фахівців, на яких поширюється дія законів у сфері цивільного захисту, на основі здобутих ними знань і умінь за дисциплінами з безпеки життєдіяльності і цивільного захисту в системі вищої освіти та практичного досвіду;
здійснення освітньої діяльності відповідно до отриманих ліцензій, зокрема первинної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації робітничих кадрів для потреб органів і підрозділів цивільного захисту;
надання інших послуг згідно з переліком платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами і установами освіти;
проведення спеціального навчання з питань пожежної безпеки;
упровадження інноваційних педагогічних технологій, методів і форм навчання у процес безперервної освіти, застосування сучасних систем для підвищення якості навчання, створення відкритого інформаційно-освітнього простору (дистанційного навчання);
здійснення науково-методичної діяльності з розроблення навчальних планів, програм, посібників, методичних матеріалів, інших педагогічних програмних засобів, рецензування навчально-методичної літератури, статей;
проведення дослідно-експериментальної роботи з методології, змісту, теорії і практики післядипломної освіти та професійного навчання кадрів на виробництві;
координація і методичний супровід навчання населення діям у надзвичайних, аварійних ситуаціях за місцем роботи, навчання та проживання;
проведення атестації педагогічних працівників курсів, центрів;
участь у заходах в рамках міжнародного співробітництва.
2.2. Головними завданнями курсів є:
проведення спеціалізованих навчальних курсів (тематичних семінарів) з виконання певних завдань, робіт чи групи робіт у складі органів управління, аварійно-рятувальних служб та формувань;
здійснення практичного навчання на підприємствах, в установах, організаціях, пов’язаного із набуттям особою досвіду виконання завдань і обов'язків під час підготовки та проведення спеціальних об’єктових тренувань, навчань з цивільного захисту, локалізації і ліквідації аварійних ситуацій та аварій;
організація дослідно-експериментальної роботи із вдосконалення форм і методів проведення на підприємствах, в установах та організаціях спеціальних об’єктових тренувань, навчань з цивільного захисту, надання методичної допомоги педагогічним працівникам закладів і установ освіти з організації та проведення заходів Дня цивільного захисту та Тижня безпеки дитини;
забезпечення виконання умов договорів про навчання з юридичними і фізичними особами;
надання консультаційних, аналітичних та інших кваліфікованих послуг з питань організації, планування та здійснення заходів цивільного захисту на підприємствах, в установах, організаціях, розроблення програмної та навчально-методичної документації з навчання персоналу діям в умовах надзвичайних, аварійних ситуацій та аварій;
підготовка і видання експрес-інформацій, навчальних, методичних і наочних матеріалів, рекомендацій, пам’яток, оригінал-макетів інформаційно-довідкових кутків та виконання інших робіт з навчання;
здійснення методичного керівництва консультаційними пунктами з питань цивільного захисту при органах місцевого самоврядування та допомога навчальним закладам в питаннях підготовки з цивільного захисту;
формування, використання бази даних про стан навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, поширення інформації з питань цивільного захисту;
розвиток професійної майстерності педагогічного складу та впровадження передового вітчизняного і міжнародного досвіду.
2.3. Курси, центри у процесі виконання головних завдань взаємодіють з:
2.3.1. Територіальними органами МНС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі за напрямами:
виконання планів функціонального навчання керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту;
організація спеціальних об’єктових навчань, тренувань з цивільного захисту та навчально-тренувальних занять на потенційно небезпечних об’єктах з відпрацювання дій за можливими аварійними ситуаціями;
підвищення кваліфікації осіб начальницького складу та професійно-технічного навчання робітничих кадрів для потреб органів і підрозділів цивільного захисту;
проведення виробничого навчання і виробничої практики слухачів центрів на базі органів і підрозділів цивільного захисту;
залучення до проведення занять висококваліфікованих фахівців, у тому числі спеціалізованих аварійно-рятувальних служб цивільного захисту;
здійснення просвітницьких і практично-навчальних заходів з підготовки населення до дій в умовах терористичного акту;
проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи з метою підвищення рівня обізнаності населення з питань цивільного захисту, техногенної безпеки.
2.3.2. Територіальними органами Державної інспекції техногенної безпеки України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі за напрямами:
перевірка організації та стану навчання персоналу на підприємствах, в установах та організаціях до дій у разі виникнення аварійних ситуацій, аварій та надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру;
виконання місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями вимог щодо обов’язковості проходження навчання керівними кадрами і фахівцями на курсах за функціональними програмами навчання у сфері цивільного захисту.
2.3.3. Структурними підрозділами Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, до компетенції яких належать питання цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, за напрямами:
підготовка проектів регіональних і місцевих програм щодо здійснення заходів з підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях, планів комплектування курсів, центрів слухачами та забезпечення їх повного і своєчасного виконання;
вивчення потреби місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій у функціональному навчанні та ведення кількісного обліку осіб, які пройшли навчання на курсах, у центрах;
визначення регіональної складової функціональних програм навчання у сфері цивільного захисту;
розроблення планів-графіків проведення на підприємствах, в установах, організаціях спеціальних об’єктових навчань, тренувань з цивільного захисту та навчально-тренувальних занять на потенційно небезпечних об’єктах з відпрацювання дій за можливими аварійними ситуаціями;
визначення напрямів роботи курсів, центрів щодо їх сприяння виконанню місцевими органами виконавчої влади стосовно обов'язкового вивчення громадянами основних способів захисту і дій у надзвичайних ситуаціях, зокрема підготовки учнів і студентів з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту;
надання щорічних організаційно-методичних рекомендацій Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій щодо навчання населення захисту і діям у надзвичайних ситуаціях;
закріплення за курсами, центрами навчальних об'єктів.
ІІІ. Структура та управління курсами, центрами
3.1. Структура та штатний розпис курсів, центрів затверджуються відповідно до чинного законодавства.
3.2. Центр може мати у своєму складі обласні курси удосконалення (підвищення кваліфікації) керівних кадрів, кабінети, відділення, лабораторії, навчальні пункти, інші навчальні, методичні, видавничі, адміністративно-господарські підрозділи.
Обласні курси удосконалення (підвищення кваліфікації) керівних кадрів - структурний підрозділ післядипломної освіти центру, що здійснює спеціалізоване поглиблення, розширення і оновлення знань, умінь і навичок особи з вищою освітою у сфері цивільного захисту, провадить інноваційну та/або науково-методичну діяльність і має відповідний рівень кадрового та матеріально-технічного забезпечення.
До складу курсів можуть входити циклові комісії, кабінети, лабораторії, навчальні містечка, навчальні та інші відокремлені підрозділи.
Структурні підрозділи курсів, центрів діють на підставі положень про них.
Центрам, які пройшли експертизу та за її результатами одержали сертифікати з правом поширення діяльності з функціонального навчання на декілька областей або мають сучасну навчально-матеріальну і технологічну базу, оснащену мультимедійними засобами, локальну мережу, доступ до мережі Інтернет, а також належне кадрове забезпечення, у тому числі працівниками з науковими ступенями і вченими званнями, МНС України може бути надано статус міжрегіонального центру або науково-методичного центру.
Зазначені центри здійснюють спеціальну додаткову підготовку педагогічних працівників курсів, центрів, створюють сприятливі умови для задоволення потреб регіонів у підвищенні кваліфікації, спеціалізації осіб начальницького складу за місцем роботи через реалізацію разом з вищими навчальними закладами цивільного захисту різних форм навчання.
3.3. Курси, центри знаходяться у підпорядкуванні своїх засновників з усіх питань діяльності. Організаційно-методичне управління в частині провадження освітньої діяльності як суб’єктів мережі навчально-методичних установ здійснює Інститут.
З питань організації первинної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації робітничих кадрів для потреб органів і підрозділів цивільного захисту центр керується наказами відповідного керівника територіального органу управління МНС України в Автономній Республіці Крим, області.
3.4. Безпосереднє управління діяльністю курсів, центрів, що мають статус юридичної особи, здійснює директор (начальник), який діє на засадах єдиноначальності.
Кандидат на заміщення посади директора (начальника) повинен мати повну вищу освіту, досвід роботи за фахом на керівних посадах у сфері цивільного захисту та педагогічний стаж не менше ніж п'ять років.
Директор (начальник) курсів, центрів призначається на посаду за рекомендаціями загальних зборів колективу курсів, центрів Міністром надзвичайних ситуацій України і попереднім погодженням з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями та Інститутом.
Директор (начальник) курсів, центрів є за посадою членом територіальної міжвідомчої атестаційної комісії з атестації аварійно-рятувальних служб та рятувальників.
3.5. Керівництво обласними курсами удосконалення (підвищення кваліфікації) керівних кадрів, курсами І-ІІІ категорій, що не мають статусу юридичної особи, здійснює завідувач (начальник), який призначається на посаду та звільняється з посади директором (начальником) центру за рекомендаціями загальних зборів колективу курсів, центрів.
Кандидат на заміщення посади завідувача (начальника) курсів повинен мати повну вищу освіту, досвід роботи у сфері цивільного захисту і стаж педагогічної діяльності не менше ніж п’ять років.
3.6. Керівник курсів, центрів відповідає за провадження освітньої та іншої статутної діяльності на курсах, у центрі, за результати фінансово-господарської діяльності, стан і збереження будівель та іншого майна, яке передано курсам, центрам у користування.
Керівник курсів, центрів у межах наданих йому повноважень:
організовує роботу курсів, центру, контролює навчальний процес і відповідає за результати діяльності курсів, центру;
розробляє, погоджує та подає на затвердження засновникам (засновнику) проекти статутів курсів, центру;
розробляє та подає через Інститут на затвердження МНС України штатний розпис;
приймає на роботу та звільняє з роботи інших працівників курсів, центру;
затверджує положення про структурні підрозділи курсів, центру, функціональні обов'язки працівників, правила внутрішнього трудового розпорядку, забезпечує дотримання умов охорони праці;
видає накази і розпорядження, обов'язкові для виконання всіма працівниками і структурними підрозділами курсів, центру;
керує роботою педагогічної ради;
забезпечує організацію та проведення контролю за виконанням навчальних планів і програм;
здійснює контроль за якістю роботи педагогічних та інших працівників курсів, центру;
застосовує заходи морального та матеріального заохочення, притягає до дисциплінарної відповідальності;
є розпорядником майна і коштів, укладає договори;
представляє курси, центр на підприємствах, установах та організаціях;
забезпечує захист інформації з обмеженим доступом;
забезпечує підготовку та своєчасне подання звітності.
Функціональні обов'язки керівника курсів, центрів розробляються на підставі цього Положення, статутів (положень) курсів, центрів.
................Перейти до повного тексту