- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 квітня 2022 р.
за № 431/37767
Про затвердження Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринках капіталу - депозитарної діяльності
Відповідно до пункту 13 частини першої
статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків",
Закону України "Про депозитарну систему України",
Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Ліцензійні умови провадження професійної діяльності на ринках капіталу - депозитарної діяльності, що додаються.
3. Юридичні особи, які мають ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу - депозитарної діяльності, зобов’язані:
привести свої внутрішні документи у відповідність до цих Ліцензійних умов протягом шести місяців після набрання чинності цим рішенням, якщо інше не встановлено стандартами корпоративного управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків, встановленими НКЦПФР;
привести структуру власності у відповідність до вимог цих Ліцензійних умов протягом шести місяців після набрання чинності цим рішенням, у разі якщо в структурі власності такої особи є іноземна(і) юридична(і) особа(и) та/або фізична(і) особа(и) - іноземець(ці) - протягом року.
Вимоги цих Ліцензійних умов щодо початкового капіталу застосовуються лише до юридичних осіб, які мають намір провадити депозитарну діяльність і подали до НКЦПФР заяву та відповідні документи для отримання ліцензії.
4. Департаменту методології регулювання професійних учасників ринку цінних паперів (Курочкіна І.) забезпечити:
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
5. Це рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування, крім абзацу другого пункту 4 глави 1 розділу II, речення другого абзацу третього підпункту 4 пункту 1 розділу III, речення другого підпункту 12 пункту 6 та речення другого пункту 7 розділу IV цих Ліцензійних умов, які набирають чинності з дня набрання чинності порядком, передбаченим абзацом третім частиною сімнадцятою
статті 71 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Барамію І.
Голова Комісії |
Р. Магомедов |
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби фінансового моніторингу України Голова Антимонопольного комітету України Перший заступник Міністра цифрової трансформації України |
І. Черкаський О. Піщанська О. Вискуб |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів та фондового
ринку
10 лютого 2022 року № 114
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 квітня 2022 р.
за № 431/37767
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
провадження професійної діяльності на ринках капіталу - депозитарної діяльності
I. Загальні положення
1. Ці Ліцензійні умови встановлюють вимоги, обов’язкові для виконання при отриманні ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу - депозитарної діяльності (далі - ліцензія), при провадженні такої діяльності та особливості поєднання такої діяльності з окремими видами професійної діяльності на ринках капіталу.
2. У цих Ліцензійних умовах терміни вживаються в таких значеннях:
безперервне надання послуг - надання послуг без відхилення від вимог до надання послуг, визначених внутрішніми документами ліцензіата та/або його договорами з клієнтами/депонентами;
відокремлений підрозділ заявника/ліцензіата - філія, інший підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням і здійснює всі або частину її функцій щодо провадження депозитарної діяльності та/або окремого виду професійної діяльності на ринках капіталу (у випадку поєднання депозитарної діяльності депозитарної установи з діяльністю з торгівлі фінансовими інструментами), крім спеціалізованого структурного підрозділу;
заявник - юридична особа, створена за законодавством України, яка має намір провадити депозитарну діяльність і подає до НКЦПФР заяву та відповідні документи для отримання ліцензії;
керівні посадові особи - особи, які здійснюють виконавчі функції, та особи, які здійснюють наглядові функції;
керівник заявника/ліцензіата - особа, яка виконує функцію одноосібного виконавчого органу або голова колегіального виконавчого органу заявника/ліцензіата;
ліцензіат - юридична особа, створена за законодавством України, яка має ліцензію, отриману в установленому законодавством порядку;
опосередкована істотна участь - володіння у заявнику/ліцензіаті, яке настає, якщо особа або група осіб прямо або опосередковано володіє часткою (акціями) в статутному капіталі однієї чи кількох юридичних осіб у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата, у такому розмірі, який забезпечує можливість контролювати через цю особу (цих осіб) 10 і більше відсотків статутного капіталу заявника/ліцензіата;
особи, які здійснюють наглядові функції - голова та члени наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду юридичної особи відповідно до внутрішніх документів ліцензіата), інші особи, які мають повноваження на визначення стратегії, цілей і загального напряму діяльності юридичної особи, наглядають за процесом прийняття управлінських рішень та контролюють цей процес;
приміщення - частина внутрішнього об’єму будівлі, обмежена будівельними елементами, з можливістю входу і виходу, яка використовується ліцензіатом (в тому числі його відокремленими та/або спеціалізованими структурними підрозділами) при провадженні депозитарної діяльності;
прямий власник заявника/ліцензіата - особа, яка є власником частки (акцій) у статутному капіталі заявника/ліцензіата;
публічна компанія - це:
публічне акціонерне товариство;
іноземна юридична особа, що є емітентом акцій, які допущені до торгів на хоча б одному з наступних регульованих ринків:
New York Stock Exchange (NYSE);
Hong Kong Exchanges and Clearing;
London Stock Exchange (LSE);
Japan Exchange Group;
регульовані ринки, що входять до Nasdaq, Inc.;
регульовані ринки країни, що входить до Європейського Союзу, та Швейцарії;
сертифікований фахівець - фізична особа, на ім’я якої виданий сертифікат НКЦПФР на право вчинення дій, які безпосередньо пов’язані з провадженням професійної діяльності на ринках капіталу, термін дії якого не закінчився;
системний ризик - ризик того, що подія, дія чи низка подій чи дій можуть мати наслідком значні збої у роботі особи, яка провадить депозитарну діяльність, і як наслідок - у роботі реального сектора економіки, а також може завдати шкоди великій кількості учасників ринків капіталу;
спеціалізований структурний підрозділ заявника/ліцензіата - департамент, управління, відділ, сектор тощо, що є невід’ємною частиною внутрішньої організаційної структури заявника/ліцензіата або його відокремленого підрозділу та має інше місцезнаходження, ніж ліцензіат або його відокремлений підрозділ;
стаж роботи на керівних посадах - стаж роботи як керівної посадової особи та/або як заступника керівної посадової особи професійного учасника ринків капіталу, та/або як керівника та/або заступника керівника відокремленого, спеціалізованого структурного та/або функціонального підрозділу професійного учасника ринків капіталу, та/або як керівника та/або заступника керівника в об’єднаннях (асоціаціях) осіб, які провадять професійну діяльність на ринках капіталу, що набули статусу саморегулівної організації, та/або на посаді державної служби не нижче категорії Б в Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку та/або НКЦПФР, та/або на посаді Голови або члена такої комісії;
стаж роботи на ринках капіталу - це загальний стаж роботи фізичної особи:
на керівних посадах / як фахівця суб’єкта господарювання, що провадить професійну діяльність на ринках капіталу;
та/або на керівних посадах / як фахівця в об’єднаннях (асоціаціях) осіб, які провадять професійну діяльність на ринках капіталу;
та/або на посаді державної служби в Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку та/або НКЦПФР та/або на посаді Голови або члена такої комісії.
Терміни "ділова репутація", "особа, яка здійснює виконавчі функції", "особа, яка здійснює управлінські функції", "офіційний канал зв’язку", "посадові особи професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків", "початковий капітал", "професійна діяльність на організованих товарних ринках", "професійна діяльність на ринках капіталу", "професійні учасники організованих товарних ринків", "учасники ринків капіталу" вживаються у значеннях, визначених Законом України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
Терміни "депозитарна діяльність", "депозитарна установа", "депозитарна діяльність депозитарної установи", "діяльність із зберігання активів інститутів спільного інвестування", "діяльність із зберігання активів пенсійних фондів" вживаються у значеннях, наведених у
Законі України "Про депозитарну систему України".
Терміни "істотна участь", "контролер", "контроль" вживаються у значеннях, визначених
Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
Терміни "асоційована особа", "ключовий учасник у структурі власності юридичної особи", "ланцюг володіння корпоративними правами юридичної особи", "структура власності юридичної особи" вживаються у значеннях, визначених
Законом України "Про банки і банківську діяльність".
Терміни "кінцевий бенефіціарний власник" та "траст" вживаються у розумінні
Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
Термін "форс-мажорні обставини" вживається у значенні, визначеному
Законом України "Про торгово-промислові палати в Україні".
Терміни "профіль ризиків", "функціональний підрозділ професійного учасника" вживаються у значенні, визначеному у стандартах корпоративного управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків, встановлених НКЦПФР (далі - Стандарти).
Інші терміни, які вживаються у цих Ліцензійних умовах, використовуються у значеннях, визначених законами України та нормативно-правовими актами НКЦПФР.
3. Вимогам, установленим цими Ліцензійними умовами, повинні відповідати:
заявник та власники істотної участі у заявнику, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники заявника, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів;
ліцензіат, власники істотної участі у ліцензіаті, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники ліцензіата, посадові особи ліцензіата протягом усього часу, коли вони зберігають свій статус або мають істотну участь у ліцензіаті.
Ліцензіат повинен виконувати вимоги, встановлені цими Ліцензійним умовами, протягом усього строку провадження депозитарної діяльності.
4. Відповідно до цих Ліцензійних умов НКЦПФР може видати ліцензії на провадження таких видів діяльності:
депозитарної діяльності депозитарної установи;
діяльності із зберігання активів інститутів спільного інвестування;
діяльності із зберігання активів пенсійних фондів.
5. У разі поєднання депозитарної діяльності депозитарної установи з окремим видом професійної діяльності на ринках капіталу заявник/ліцензіат повинен одночасно виконувати та відповідати всім вимогам, встановленим ліцензійними умовами, які застосовуються до виду діяльності, які поєднує заявник/ліцензіат.
Депозитарна діяльність депозитарної установи може поєднуватися з діяльністю із зберігання активів інститутів спільного інвестування та зберігання активів пенсійних фондів.
Депозитарна діяльність депозитарної установи може поєднуватися з діяльністю з торгівлі фінансовими інструментами та/або банківською діяльністю за умови провадження таких видів діяльності окремими структурними підрозділами депозитарної установи в порядку, встановленому НКЦПФР.
II. Вимоги, яким повинен відповідати заявник для отримання ліцензії та ліцензіат під час провадження депозитарної діяльності
1. Загальні вимоги
1. Ліцензіат при провадженні депозитарної діяльності зобов’язаний дотримуватись вимог законодавства України та внутрішніх документів ліцензіата.
2. Ліцензію можуть отримати юридичні особи, у тому числі банки, зареєстровані у формі акціонерного товариства або товариства з обмеженою відповідальністю.
Особою, яка провадить депозитарну діяльність, не може бути юридична особа, яка відповідає хоча б одному з таких критеріїв:
до особи застосовано санкції відповідно до
Закону України "Про санкції";
особа має серед учасників (засновників, акціонерів) юридичних осіб, зареєстрованих у державах (юрисдикціях), внесених до переліку держав (юрисдикцій), що не виконують чи неналежним чином виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням)доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, сформованого у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України на основі висновків міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, та оприлюдненого на офіційному вебсайті Державної служби фінансового моніторингу України;
особа та/або учасники (засновники, акціонери) особи включені відповідно до закону до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
особа підконтрольна юридичним особам, створеним відповідно до законодавства держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України" та/або особам, зазначеним у абзацах третьому, п’ятому цього пункту, та/або має таких осіб серед власників істотної участі, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників.
3. Якщо заявник/ліцензіат створений і діє на підставі модельного статуту, рішення про його створення, яке підписується усіма засновниками, повинно містити відомості про вид товариства, його найменування, місцезнаходження, предмет і цілі діяльності, склад засновників (учасників), розмір статутного капіталу, розмір часток кожного з учасників, порядок внесення ними вкладів, а також інформацію про провадження діяльності на основі модельного статуту.
4. Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата, власників істотної участі у заявнику/ліцензіаті має бути прозорою і такою, що відповідає вимогам цих Ліцензійних умов.
Вимоги цього пункту не застосовуються до заявника/ліцензіата, власників істотної участі у заявнику/ліцензіаті, що є банком.
Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата є прозорою та такою, що відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо розкриває інформацію щодо системи взаємовідносин юридичних та фізичних осіб в структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата і надає змогу визначити:
усіх ключових учасників (включаючи публічні компанії) і контролерів заявника/ліцензіата;
усіх ключових учасників кожної юридичної особи, яка існує у ланцюгу володіння корпоративними правами заявника/ліцензіата;
усіх власників істотної участі в заявнику/ліцензіаті;
усіх кінцевих бенефіціарних власників у заявнику/ліцензіаті або їх відсутність у випадках, передбачених абзацом двадцять третім цього пункту;
відносини контролю між усіма вказаними особами.
Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата є такою, що не відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо НКЦПФР встановлений факт, що заявник/ліцензіат підконтрольний або має серед власників істотної участі:
юридичну особу, створену відповідно до законодавства держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України";
особу, до якої застосовано санкції відповідно до
Закону України "Про санкції";
особу, що включена до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції.
Структура власності юридичної особи власників істотної участі у заявнику/ліцензіаті є такою, що не відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо НКЦПФР встановлений факт, що власник істотної участі у заявнику/ліцензіаті підконтрольний або має серед власників істотної участі:
юридичну особу - резидента держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України";
особу, до якої або до посадових осіб якої застосовані санкції згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішеннями Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, які передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій;
особу, до якої або до посадових осіб якої застосовані санкції відповідно до
Закону України "Про санкції";
особу, яка або посадові особи якої включені до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції.
Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата є такою, що не відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо вона є непрозорою, а саме не дотримані вимоги щодо її прозорості, визначені абзацами третім - восьмим цього пункту, та/або якщо:
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата наявна конструкція щодо взаємного володіння часткою статутного капіталу (зустрічні інвестиції) однієї особи в іншій, та/або
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата наявний траст, про який не розкрита інформація відповідно до довідки про схематичне зображення структури власності юридичної особи - заявника (додаток 1), та/або довірчим власником такого трасту не погоджено НКЦПФР намір набуття або збільшення істотної участі, якщо на момент набуття істотної участі таке погодження було передбачено законодавством, та/або
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата (крім публічної компанії) наявні особи, які мають юридичне право володіти, користуватись та розпоряджатись правами, що становлять істотну участь у заявнику/ліцензіаті, але при цьому діють за вказівками кінцевих бенефіціарних власників, інформація про яких не розкрита згідно з цими Ліцензійними умовами, та/або
структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата складається виключно з осіб, які володіють участю у статутному капіталі заявника/ліцензіата у розмірі менше 10 %, та/або
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата відсутня інформація про кінцевого(их) бенефіціарного(их) власника(ів) осіб, яким одноосібно/спільно у сукупності (при додаванні акцій/часток всіх цих осіб) належить більше 90 % статутного капіталу заявника/ліцензіата, крім осіб, якими або контролерами яких є держава, Національний банк України, територіальна громада, міжнародна фінансова організація, публічна компанія, фізична особа, права якої на акції/частки статутного капіталу заявника/ліцензіата або права голосу за ними не є формальними (особа не є комерційним агентом, номінальним власником або номінальним утримувачем, або лише посередником щодо такого права), та/або
власниками істотної участі порушений порядок погодження набуття такої істотної участі.
5. Ділова репутація заявника/ліцензіата, юридичної особи, яка є власником істотної участі, у тому числі контролером заявника/ліцензіата, або яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) власника істотної участі, у тому числі контролера заявника/ліцензіата, є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо:
особу не було звільнено від виконання функцій довірчого власника трасту або не було припинено інші фідуціарні відносини з цією особою у зв’язку з порушенням або неналежним виконанням нею обов’язків;
відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про власну особу, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом трьох років із дня надання такої інформації);
відсутні факти визнання особи банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках;
відсутні факти перебування протягом більше шести місяців у складі органу управління іноземної фінансової установи / товарної біржі протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи / товарної біржі неплатоспроможною або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від виконання обов’язків і володіння участю у фінансовій установі / товарній біржі надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії такої фінансової установи / товарної біржі, у тому числі іноземної, станом на будь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом відповідної країни рішення про визнання фінансової установи / товарної біржі неплатоспроможною або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх трьох років, якщо йому передувала вимога відповідного державного органу, у тому числі уповноваженого органу іноземної країни щодо заміни цієї особи на посаді в зв’язку з неналежним виконанням особою посадових обов’язків, яке призвело до порушення фінансовою установою / товарною біржою вимог законодавства;
особою не вчинено грубих та/або системних порушень вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів;
відсутні факти невідповідності діяльності особи вимогам до ділової практики та/або професійної етики;
до особи не застосовувались економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій, органами іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України") або України;
особа не позбавлялась, в установленому законодавством порядку, права займатися певною діяльністю;
особа не включена до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, в установленому законодавством порядку;
відсутні факти порушення особою порядку погодження набуття істотної участі у фінансовій установі / товарній біржі;
відсутні інші ознаки невідповідності ділової репутації вимогам, визначеним відповідними державними органами (у тому числі відповідними іноземними державними органами), що виявлені відносно періодів роботи особи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, державне регулювання щодо яких здійснюють відповідні державні органи.
Наявність вищезазначених ознак встановлюється за останні п’ять календарних років, що передують оцінці ділової репутації особи, якщо інше не встановлено у змісті самих ознак.
Ділова репутація фізичної особи, яка є власником істотної участі, у тому числі контролером, кінцевим бенефіціарним власником заявника/ліцензіата, або яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) власника істотної участі, у тому числі контролера заявника/ліцензіата, є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо:
особу не було звільнено з роботи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках на вимогу державного органу, у тому числі іноземного (за винятком випадків, коли особа була звільнена у зв’язку з відмовою у погодженні особи на посаду керівника або посадової особи системи внутрішнього контролю);
особу не було звільнено з роботи (у тому числі з роботи в іноземних юридичних особах) протягом останніх п’яти років за систематичне або одноразове грубе порушення особою своїх посадових обов’язків та/або правил трудового розпорядку, порушення законодавства про протидію корупції, вчинення розкрадання, зловживання владою / службовим становищем або іншого правопорушення (при роботі в юридичних особах - резидентах - звільнення на підставі пунктів 3, 4, 7, 8 частини першої
статті 40, пунктів 1, 1-1, 2,3 частини першої
статті 41, абзацу дев’ятого частини першої
статті 43-1 та
статті 45 Кодексу законів про працю України, а також з підстав, визначених частиною п’ятою
статті 66 Закону України "Про державну службу";
особу не було звільнено від виконання функцій довірчого власника трасту або не було припинено інші фідуціарні відносини з цією особою у зв’язку з порушенням або неналежним виконанням нею обов’язків;
у разі якщо особа обіймала посади, необхідність погодження призначення на які відповідним державним органом передбачена законодавством, відсутні факти обіймання особою посади/посад керівника або посадової особи системи внутрішнього контролю фінансової установи / товарної біржі (виконання обов’язків за посадою) протягом більше шести місяців без погодження відповідним державним органом на таку посаду/посади (застосовується з першого дня сьомого місяця після дня обрання (призначення) особи на посаду (у разі обіймання кількох посад або однієї посади кілька разів без погодження з відповідним державним органом - після дня обрання (призначення) особи на першу з таких посад та протягом трьох років із дати усунення цього порушення);
відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про власну особу, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом трьох років із дня надання такої інформації);
відсутні факти перебування протягом більше шести місяців на посаді керівника фінансової установи / товарної біржі або посадової особи системи внутрішнього контролю фінансової установи/ товарної біржі (або виконання обов’язків за посадою) протягом року, що передує даті рішення про визнання такої фінансової установи / товарної біржі банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або віднесення банку до категорії неплатоспроможних або про відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю у фінансовій установі / товарній біржі надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії такої фінансової установи / товарної біржі станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про визнання фінансової установи / товарної біржі банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або віднесення банку до категорії неплатоспроможних або про відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
відсутні факти перебування протягом більше шести місяців у складі органу управління або на посаді посадової особи системи внутрішнього контролю іноземної фінансової установи / товарної біржі протягом року до прийняття уповноваженим органом відповідної країни рішення про визнання такої фінансової установи / товарної біржі неплатоспроможною або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії іноземної фінансової установи / товарної біржі станом на будь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи / товарної біржі неплатоспроможною або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх трьох років, якщо йому передувала вимога відповідного державного органу, у тому числі уповноваженого органу іноземної країни щодо заміни цієї особи на посаді в зв’язку з неналежним виконанням особою посадових обов’язків, яке призвело до порушення фінансовою установою / товарною біржою вимог законодавства;
ділова репутація особи є бездоганною у розумінні
Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (наявність ознаки встановлюється за останні три календарні роки, що передують оцінці ділової репутації особи);
особою не вчинено грубих та/або системних порушень вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів;
відсутні факти двох та більше неявок особи (без поважних причин) на складання протоколу про адміністративне правопорушення вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів;
відсутні факти невідповідності діяльності особи вимогам до ділової практики та/або професійної етики;
до особи не застосовувались економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій, органами іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України") або України;
особа не позбавлялась, в установленому законодавством порядку, права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю;
особа не включена до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, в установленому законодавством порядку;
відсутні факти порушення особою порядку погодження набуття істотної участі у фінансовій установі / товарній біржі;
відсутні інші ознаки невідповідності ділової репутації вимогам, визначеним відповідними державними органами (у тому числі відповідними іноземними державними органами), що виявлені відносно періодів роботи особи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, державне регулювання щодо яких здійснюють відповідні державні органи.
Наявність вищезазначених ознак встановлюється за останні п’ять календарних років, що передують оцінці ділової репутації особи, якщо інше не встановлено у змісті самих ознак.
Ділова репутація фізичної особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) або є посадовою особою / працівником системи внутрішнього контролю заявника/ліцензіата (крім банку) або яка є головним бухгалтером заявника/ліцензіата (крім банку) (особою, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата (крім банку) або, у разі покладання ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата (крім банку) на юридичну особу, з якою заявником/ліцензіатом укладений договір про здійснення бухгалтерського обліку, особою, яка безпосередньо здійснює ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата (крім банку) (далі - особа, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата)) є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо вона відповідає вимогам Стандартів.
У власників істотної участі заявника/ліцензіата, посадових осіб заявника/ліцензіата та інших фахівців заявника/ліцензіата має бути відсутній конфлікт інтересів (суперечності між особистими інтересами і правами і обов’язками власника істотної участі в заявнику/ліцензіаті та/або посадовими обов’язками особи в заявнику/ліцензіаті) або є можливість усунення такого конфлікту інтересів.
Особа, яка вважає, що з поважних причин до неї не повинні застосовуватися певні ознаки невідповідності ділової репутації (крім ознаки, зазначеної в абзаці двадцять сьомому цього пункту) вимогам, зазначеним у цьому пункті, має право надати з цього приводу до НКЦПФР відповідне обґрунтоване клопотання у паперовій або електронній формі із дотриманням вимог
Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг", яке підлягає розгляду у строки та в порядку, визначені у
Законі України "Про звернення громадян" із забезпеченням, у тому числі, права особи особисто викладати свої аргументи та бути присутньою при розгляді клопотання. За результатами розгляду клопотання НКЦПФР приймає рішення або про задоволення клопотання шляхом незастосування до особи певних ознак невідповідності ділової репутації вимогам, зазначеним у цьому пункті, або про відмову у задоволенні клопотання із зазначенням причин.
Аудиторський звіт щодо річної фінансової звітності (консолідованої фінансової звітності) можуть надавати суб’єкти аудиторської діяльності, включені, у тому числі на період проведення ними обов’язкового аудиту фінансової звітності ліцензіата, до розділу "Суб’єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності" або розділу "Суб’єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес" Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності.
7. Власники істотної участі у заявнику/ліцензіаті повинні відповідати наступним вимогам.
Власник істотної участі у заявнику/ліцензіаті:
спроможний забезпечити виконання своїх фінансових зобов’язань;
має можливості у майбутньому надавати в разі потреби фінансову допомогу ліцензіату в рамках вжиття заходів з метою приведення діяльності ліцензіата у відповідність із вимогами законодавства;
зобов’язаний у разі зменшення показників діяльності ліцензіата, що використовуються для вимірювання та оцінки ризиків його діяльності, таким чином, що існує ризик невиконання ним пруденційних нормативів, встановлених НКЦПФР, або виникає ризик неспроможності виконання ліцензіатом своїх фінансових зобов’язань, строк виконання яких настав:
1) надати фінансову допомогу ліцензіату в рамках вжиття заходів з метою приведення його діяльності у відповідність із вимогами законодавства або з метою виконання ліцензіатом своїх фінансових зобов’язань у розмірі, пропорційному до розміру його участі у ліцензіаті; або
2) ініціювати розгляд загальними зборами учасників (акціонерів) ліцензіата питання про його ліквідацію та у разі якщо загальними зборами не підтримано його пропозицію прийняти рішення про ліквідацію ліцензіата зобов’язаний виконати дії, передбачені підпунктом 1 цього пункту.
8. Керівник заявника/ліцензіата (його відокремлених та/або спеціалізованих структурних підрозділів) не може одночасно працювати в інших професійних учасниках ринків капіталу та/або організованих товарних ринків.
Керівник заявника/ліцензіата, члени колегіального виконавчого органу заявника/ліцензіата повинні відповідати вимогам щодо професійної придатності, встановленим Стандартами.
9. Особа, яка виконує обов’язки керівника ліцензіата, може бути призначена на строк не більше ніж три місяці, крім випадку тимчасової відсутності керівника.
У разі припинення трудових правовідносин з керівником (у тому числі звільнення) або тимчасової відсутності (відпустка, відрядження, тимчасова непрацездатність) керівника ліцензіата уповноважений орган ліцензіата зобов’язаний не пізніше наступного робочого дня після дати припинення трудових правовідносин з керівником (у тому числі звільнення) / встановлення факту тимчасової відсутності керівника призначити з числа сертифікованих фахівців ліцензіата особу, що виконуватиме його обов’язки, яка має стаж роботи на ринках капіталу не менше одного року.
Уповноважений орган ліцензіата не пізніше закінчення тримісячного строку перебування на посаді особи, яка виконує обов’язки керівника, повинен призначити на посаду нового керівника, крім випадку тимчасової відсутності керівника. Такий керівник повинен відповідати вимогам до керівника, установленим цими Ліцензійними умовами.
Вимоги цього пункту не поширюються на ліцензіатів - банки.
10. Фізична особа, яка займає посаду головного бухгалтера (фізична особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку) заявника/ліцензіата або, у разі покладання ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата на юридичну особу, з якою заявником/ліцензіатом укладений договір про здійснення бухгалтерського обліку, фізична особа, яка безпосередньо здійснює ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата, повинна відповідати таким вимогам щодо професійної придатності:
мати кваліфікаційне посвідчення фахівця з питань бухгалтерського обліку професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків. У разі відсутності такого документа у тримісячний строк після прийняття на роботу на посаду головного бухгалтера заявника/ліцензіата або укладення договору про здійснення бухгалтерського обліку юридичною особою пройти підвищення кваліфікації;
мати стаж роботи на ринках капіталу та організованих товарних ринках на посаді бухгалтера або головного бухгалтера не менше двох років або на (в) будь-якому(-ій) іншому(-ій) підприємстві, організації, установі на посаді бухгалтера або головного бухгалтера не менше п’яти років.
Зазначені фізичні особи не можуть бути посадовими особами в іншому професійному учаснику ринків капіталу та/або організованих товарних ринків.
Ліцензіат у разі звільнення особи, яка займає посаду головного бухгалтера, або особи, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку ліцензіата, або закінчення строку дії / розірвання договору з юридичною особою, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку ліцензіата, повинен протягом трьох місяців призначити головного бухгалтера (особу, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку ліцензіата) або укласти договір з юридичною особою, на яку покладається ведення бухгалтерського обліку ліцензіата.
Вимоги цього пункту не поширюються на ліцензіатів - банки.
11. Ліцензіат та його відокремлені підрозділи зобов’язані протягом усього строку провадження депозитарної діяльності виконувати вимоги законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Ліцензіат щодо відокремлених підрозділів розташованих у державах, в яких рекомендації Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) не застосовуються або застосовуються недостатньою мірою, зобов’язаний провести оцінку заходів запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, що здійснюються в таких державах.
У разі якщо здійснення зазначених заходів не дозволяється законодавством такої держави, ліцензіат зобов’язаний повідомити відповідному суб’єкту державного фінансового моніторингу, що відповідно до
Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" виконує функції державного регулювання та нагляду за суб’єктом первинного фінансового моніторингу, про відповідні запобіжні заходи, що ліцензіат буде вживати для мінімізації ризиків використання діяльності відокремленого підрозділу з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму чи фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
12. Ліцензіат для забезпечення здійснення депозитарної діяльності повинен:
впроваджувати та підтримувати системи та процедури, які є достатніми для забезпечення безпеки, цілісності та конфіденційності інформації, беручи до уваги характер відповідної інформації, складність та різноманітність діяльності такого ліцензіата;
використовувати системи та засоби, які забезпечують безперервність, постійність надання послуг та захист інформації, яка обробляється в програмно-технічному комплексі.
13. Ліцензіат у разі переривань надання послуг, а також у випадках збоїв зв’язку, наслідком яких можуть бути переривання в наданні послуг більш ніж на три години, повинен в найкоротший строк поінформувати НКЦПФР офіційним каналом зв’язку про факт зазначеної події, оприлюднити інформацію про факт події на власному вебсайті (або іншим чином повідомити всіх клієнтів) та до кінця наступного робочого дня від дати події оприлюднити на власному вебсайті та подати до НКЦПФР детальну інформацію про обставини, причини й наслідки події. При цьому ліцензіат повинен вживати заходів для швидкого відновлення надання послуг та/або виконання зобов’язань ліцензіата, в тому числі з дотриманням положень плану забезпечення безперервності та дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій.
14. Ліцензіат зобов’язаний мати власний вебсайт, номери засобів зв’язку та адресу електронної пошти для офіційного каналу зв’язку.
15. Депозитарна установа у разі прийняття її уповноваженим органом рішення про припинення провадження депозитарної діяльності депозитарної установи або припинення як юридичної особи до дати подання органу ліцензування заяви про анулювання ліцензії, а також заяви про анулювання ліцензії на провадження діяльності із зберігання активів ІСІ та/або ліцензії на провадження діяльності із зберігання активів ПФ (у разі наявності зазначених видів ліцензій) зобов’язана здійснити всі необхідні дії щодо завершення зазначеного виду (видів) депозитарної діяльності, встановлені
Положенням про припинення депозитарною установою провадження професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності, затвердженим рішенням НКЦПФР від 08 квітня 2014 року № 431, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 квітня 2014 року за № 459/25236 (у редакції рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14 листопада 2019 року № 690).
2. Організаційні та операційні вимоги
1. Заявник/ліцензіат забезпечує організацію корпоративного управління відповідно до Стандартів.
2. Заявник/ліцензіат створює необхідну внутрішню структуру та необхідні механізми для виконання своїх зобов’язань відповідно до вимог цих Ліцензійних умов.
3. Організаційна структура заявника/ліцензіата має бути побудована таким чином, щоби було забезпечено:
ефективне управління заявником/ліцензіатом, у тому числі шляхом відповідного розподілу обов’язків;
здійснення нагляду за операційною діяльністю заявника/ліцензіата;
запобігання та врегулювання конфліктів інтересів;
відповідальність за неналежну організацію корпоративного управління.
4. Заявник/ліцензіат зобов’язаний створити комплексну, ефективну систему внутрішнього контролю, що включає підсистеми комплаєнсу, управління ризиками та внутрішнього аудиту відповідно до Стандартів.
5. Заявник/ліцензіат незалежно від організаційно-правової форми повинен створити орган, відповідальний за здійснення нагляду відповідно до вимог Стандартів.
Орган, відповідальний за здійснення нагляду, повинен встановлювати стратегічні цілі заявника/ліцензіата, контролювати актуальність таких цілей та періодично оцінювати прогрес у їх досягненні. Орган, відповідальний за здійснення нагляду, повинен затверджувати внутрішні положення, що регулюють діяльність органів управління заявника/ліцензіата (крім тих, що віднесені до виключної компетенції загальних зборів акціонерів (учасників) такого ліцензіата), функціонування системи внутрішнього контролю, а також внутрішні політики щодо надання послуг клієнтам/депонентам (крім документів технічного характеру), контролювати адекватність та ефективність виконання їхніх вимог. Орган, відповідальний за здійснення нагляду повинен вживати відповідних заходів для усунення будь-яких недоліків, виявлених під час контролю.
Положення внутрішніх політик заявника/ліцензіата мають передбачати серед інших такі повноваження органу, відповідального за здійснення нагляду:
контроль здійснення заявником/ліцензіатом депозитарної діяльності в межах професійної діяльності, включаючи професійні компетентності, загальні та спеціальні знання і досвід працівників заявника/ліцензіата, а також ресурси, процедури та механізми, необхідні для надання послуг та здійснення професійної діяльності, з урахуванням характеру, масштабу і складності діяльності заявника/ліцензіата та всіх вимог законодавства, яким він повинен відповідати;
затвердження та контроль виконання внутрішніх політик щодо продуктів та послуг, що пропонуються або надаються з урахуванням положення про управління ризиками та відповідно до характеристик і потреб осіб, яким такі продукти та послуги пропонуються чи надаються;
контроль виконання внутрішніх політик щодо проведення відповідного стрес-тестування у випадках, визначених законодавством;
контроль виконання політики (положення) щодо винагороди осіб, які беруть участь у наданні послуг, спрямованої на заохочення відповідального надання послуг, справедливого поводження з особами, яким надаються послуги, а також уникнення конфлікту інтересів у відносинах з такими особами;
контроль цілісності фінансової звітності і системи подання звітності, в тому числі шляхом здійснення фінансового та операційного контролю;
затвердження та контроль організації комплаєнсу, управління ризиками та внутрішнього аудиту;
контроль розкриття інформації відповідно до вимог
Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" та надання інформації клієнтам/депонентам;
контроль діяльності осіб, які здійснюють виконавчі функції, та керівників підрозділів системи внутрішнього контролю.
Члени органу, відповідального за здійснення нагляду, повинні мати повний і безумовний доступ до всієї інформації та документів, необхідних для здійснення нагляду за прийняттям управлінських рішень особами, які здійснюють виконавчі функції.
6. Ліцензіат повинен створити структурний підрозділ або призначити окрему посадову особу, або визначити працівника, відповідального за розгляд скарг.
Ліцензіат повинен повідомляти скаржника про своє рішення стосовно скарги. Прийняте за результатами розгляду скарг рішення ліцензіата може бути оскаржене в судовому порядку.
7. Колективна придатність органу, відповідального за здійснення нагляду, повинна відповідати вимогам, встановленим Стандартами.
8. Заявник/ліцензіат повинен:
створити та забезпечити функціонування механізму виявлення, запобігання та усунення конфліктів інтересів між будь-якими такими особами: ліцензіатом, в тому числі його акціонерами (учасниками), посадовими особами, працівниками, будь-якими контролерами, афілійованими особами та власниками істотної участі, зокрема, у випадках, якщо такі конфлікти інтересів можуть виявитися шкідливими для виконання будь-яких функцій ліцензіата;
запровадити належні механізми та системи для виявлення всіх значних ризиків для його діяльності та вживати ефективні заходи для зменшення цих ризиків;
мати засоби раціонального управління технічними аспектами роботи ліцензіата, включаючи створення ефективних механізмів для усунення ризиків перебоїв у роботі систем у випадку форс-мажорних обставин;
мати прозорі та недискреційні правила і процедури, які передбачають ефективну взаємодію з клієнтами, здійснення депозитарного обліку;
мати достатні фінансові ресурси для забезпечення його функціонування.
При дотриманні вимог, викладених у цьому пункті, заявник/ліцензіат повинен враховувати характер, масштаб та складність своєї діяльності.
9. Ліцензіат повинен забезпечити наявність достатньої кількості працівників, але не менше трьох, з необхідними навичками та достатніми знаннями для виконання операцій в системі депозитарного обліку.
Заявник/ліцензіат встановлює вимоги до своїх працівників, які здійснюють операції в системі депозитарного обліку. Працівники, зазначені у цьому пункті, повинні відповідати цим вимогам під час прийому на роботу, або отримати їх внаслідок професійної підготовки після прийняття на роботу. Заявник/ліцензіат повинен забезпечувати, щоб професійні навики цих працівників залишались актуальними, та проводити оцінювання цих навиків на регулярній основі.
Підготовка працівників, про яких йдеться у цьому пункті, повинна відповідати досвіду та рівню відповідальності персоналу з урахуванням характеру, масштабу та складності їх діяльності.
Працівники, зазначені у цьому пункті, повинні включати працівників з достатнім рівнем повноважень, щоб ефективно виконувати свої функції під час провадження депозитарної діяльності заявника/ліцензіата.
10. Наглядова рада заявника/ліцензіата, який має намір або здійснює депозитарну діяльність, не може делегувати свої повноваження іншим органам заявника/ліцензіата (в тому числі комітетам наглядової ради) з прийняття рішень щодо питань, які можуть змінити профіль ризиків заявника/ліцензіата. Положення про органи управління заявника/ліцензіата мають передбачати механізми виявлення, запобігання та усунення конфліктів інтересів між такими органами управління та їх членами.
3. Порядок визначення початкового, статутного та власного капіталу заявника та ліцензіата
1. Розмір початкового капіталу заявника, який має намір або провадить депозитарну діяльність депозитарної установи, має становити не менше 4 мільйонів гривень, для провадження діяльності із зберігання активів інститутів спільного інвестування - не менше 25 мільйонів гривень.
Розмір початкового капіталу заявника - банку повинен бути не менше розміру регулятивного капіталу, встановленого Національним банком України.
2. Для розрахунку початкового капіталу заявника до його складу включаються один або декілька таких елементів:
емісійний дохід, що належить до інструментів капіталу;
накопичені прибутки або збитки;
накопичений інший сукупний дохід;
інші резерви.
Заявник вважається таким, що не відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо сформований ним початковий капітал включає елементи, не передбачені цим пунктом.
3. Джерела походження коштів, за рахунок яких сформовано статутний капітал заявника/ліцензіата повинні бути підтверджені на підставі офіційних документів або їх копій, засвідчених в установленому порядку.
Для отримання ліцензії на провадження депозитарної діяльності депозитарної установи юридична особа повинна мати сплачений коштами статутний капітал у мінімальному розмірі не менш як 7 мільйонів гривень.
У статутному капіталі депозитарної установи частка іншої депозитарної установи, інвестиційної фірми повинна становити не більш як 5 відсотків.
При провадженні діяльності із зберігання активів інститутів спільного інвестування депозитарна установа повинна мати сплачений коштами статутний капітал у розмірі не менше ніж 25 мільйонів гривень.
4. Ліцензіат повинен дотримуватися нормативних значень пруденційних нормативів, встановлених НКЦПФР для осіб, які провадять депозитарну діяльність.
5. Вимоги пунктів 1-4 цієї глави не застосовуються до банків.
6. Мінімальний розмір статутного капіталу та фінансовий стан банку для отримання ліцензії на провадження депозитарної діяльності повинен відповідати вимогам, встановленим Національним банком України.
4. Вимоги до технічного та програмного забезпечення
1. Ліцензіат для здійснення депозитарної діяльності повинен мати належне обладнання, зокрема комп’ютерну техніку з відповідним програмним забезпеченням, канали зв’язку (далі - програмно-технічний комплекс).
2. Заявник/ліцензіат повинен мати умови та засоби для фізичної та інформаційної безпеки, призначені для захисту його програмно-технічного комплексу, зокрема: мінімізації ризиків кібератак на програмно-технічний комплекс, ризиків несанкціонованого доступу тощо. Заявник/ліцензіат повинен запровадити систему захисту інформації відповідно до законодавства, яка передбачатиме: перелік засобів захисту інформації, перелік посадових осіб та/або працівників особи, яка провадить депозитарну діяльність, на яких наказом керівника такої особи покладені обов’язки щодо захисту інформації із зазначенням того, коли та кому (дата, прізвище, ініціали та підпис відповідальної особи) передані для користування та зберігання засоби захисту інформації та/або документи до них.
3. Програмно-технічний комплекс, в тому числі спеціалізовані програмні продукти, програмне забезпечення автоматизованих, інформаційних систем, програмне забезпечення спеціалізованих інформаційно-комунікаційних систем, які створюються та/або використовуються ліцензіатом при здійсненні депозитарної діяльності, для формування форм подання до НКЦПФР звітних даних різних видів та інформації, повинні відповідати наступним вимогам до програмних продуктів на ринках капіталу та організованих товарних ринках:
1) мати достатні програмні та технічні потужності для провадження депозитарної діяльності;
2) мати здатність забезпечувати безперервність надання послуг у випадках виникнення технічних та/або технологічних проблем;
3) бути розробленими з врахуванням операційних потреб та ризиків ліцензіата;
4) передбачати механізми контролю входу, запобігання несанкціонованому доступу чи використанню даних, збереження автентичності інформації та відслідковування протоколювання здійснених дій;
5) забезпечувати адресну та швидку передачу даних;
6) бути випробуваними для того, щоб забезпечити виконання цих умов;
7) відповідати вимогам до програмних продуктів, які використовуються на ринках капіталу та організованих товарних ринках, та програмного забезпечення автоматизованих, інформаційних та інформаційно-комунікаційних систем, призначених для здійснення професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, депозитарної діяльності Центрального депозитарію цінних паперів (далі - Центральний депозитарій), встановленим НКЦПФР.
4. Програмне забезпечення депозитарних установ повинно відповідати вимогам законодавства та забезпечувати виконання функцій, операцій, визначених
Положенням про провадження депозитарної діяльності, затвердженим рішенням НКЦПФР від 23 квітня 2013 року № 735, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 червня 2013 року за № 1084/23616 (далі - Положення про провадження депозитарної діяльності):
відокремлене ведення всіх рахунків у цінних паперах одночасно;
забезпечення формування депозитарного балансу;
роздрукування виписок, довідок з рахунків у цінних паперах;
можливість видачі інформації про стан рахунків у цінних паперах, інформації про операції на
рахунках у цінних паперах та іншої інформації, передбаченої законодавством, за останні п’ять років, в тому числі інформації з будь-якого програмного забезпечення, яке використовувалось депозитарною установою протягом цього строку.
Депозитарна установа повинна забезпечити надійність і безпечність своєї діяльності відповідно до законодавства України, а також відповідність цим Ліцензійним умовам кваліфікації працівників, системи безпеки, технічних засобів, програмного забезпечення, організації діловодства та механізму внутрішнього контролю.
Забезпечення безпеки депозитарної діяльності у депозитарній установі має досягатися систематичними, цілеспрямованими та узгодженими за цілями, завданнями і часом організаційними, технічними та інженерними заходами, спрямованими на забезпечення конфіденційності, цілісності та доступності інформації, що міститься у системі депозитарного обліку.
Депозитарна установа повинна мати програмно-технічний комплекс, який забезпечить виконання вимог, установлених НКЦПФР для цієї діяльності, у тому числі забезпечить виконання вимог щодо взаємодії депозитарної установи з Центральним депозитарієм та подання до НКЦПФР звітних даних та інформації у вигляді електронних документів із застосуванням кваліфікованого електронного підпису.
Депозитарна установа повинна бути обладнана системними і програмно-технічними засобами та засобами зв’язку, які мають запобігати втратам, крадіжкам, несанкціонованому знищенню, викривленню, підробленню, копіюванню інформації і відповідати вимогам міжнародних та національних стандартів.
Програмно-технічні засоби, які безпосередньо використовуються для створення, обробки, передачі, зберігання, знищення інформації, що міститься в системі депозитарного обліку, повинні забезпечувати її резервування.
Депозитарна установа, на агрегованому рахунку (рахунках) якої в Центральному депозитарії обліковуються цінні папери, має забезпечити дублювання або резервування оригінальних інформаційних масивів. Зберігання оригіналів та копій повинно бути географічно рознесено (відстань між їх розташуванням повинна бути не менш 1500 м). Така депозитарна установа повинна забезпечити розміщення резервної обчислювальної системи в Центрах обробки даних (далі - ЦОД) та доступ до таких інформаційних масивів уповноваженої особи Центрального депозитарію на підставі відповідного договору.
Депозитарна установа має право розмістити основну обчислювальну систему в ЦОД.
Зазначені ЦОД повинні відповідати вимогам міжнародного стандарту TIA-942 не менше ніж Tier 3.
Депозитарна установа повинна мати два незалежних джерела електроживлення, а також джерела додаткового безперервного електроживлення на випадок зникнення електричного струму в електромережі.
5. Система депозитарного обліку, що використовується ліцензіатом, повинна забезпечувати:
можливість взаємодії з іншими інформаційними системами ліцензіата, у тому числі з системою електронного документообігу, а також взаємодії з Центральним депозитарієм;
повний цикл збирання, одержання, зберігання, оброблення, відображення, реєстрації, аналізу та розподілення інформації, в тому числі приймати від клієнтів/депонентів, обробляти та передавати розпорядження та документи з фіксацією дати та часу їх отримання.
6. Ліцензіат повинен забезпечити:
можливість програмно-технічного комплексу наростити, в розумні строки, програмну складову та обчислювальну спроможність (масштабування), щоб справлятись з зростаючими потоками розпоряджень/документів без суттєвого погіршення ефективності цієї системи;
тестування програмно-технічного комплексу, в тому числі системи депозитарного обліку та інформаційно-комунікаційних систем, які створюються та/або використовуються ліцензіатом при здійсненні депозитарної діяльності, для формування форм подання до НКЦПФР звітних даних різних видів та інформації на регулярній основі відповідно до строків, встановлених внутрішніми документами ліцензіата.
7. Компоненти програмно-технічного комплексу можуть бути у власності ліцензіата або використовуватися ним на основі права користування. При цьому договір про користування будь-яким компонентом програмно-технічного комплексу має бути укладено на строк не менше трьох років або одного року, якщо умовами договору передбачена його пролонгація. Ліцензіат зобов’язаний заздалегідь вживати заходів для продовження дії відповідних договорів або для заміни компонентів програмно-технічного комплексу та негайно, але не пізніше наступного робочого дня, інформувати НКЦПФР офіційним каналом зв’язку у разі, якщо йому стало відомо про виникнення загрози втрати прав ліцензіата на програмно-технічний комплекс або будь-який з його компонентів.
8. Ліцензіат має мати можливість здійснювати дистанційне управління програмно-технічним комплексом, а також можливість запуску, функціонування та роботи з системою обліку такого ліцензіата з альтернативної платформи, якщо наявний програмно-технічний комплекс не функціонує належним чином або доступ до нього обмежений або відсутній з будь-яких причин.
5. Вимоги до внутрішніх документів заявника/ліцензіата
1. Депозитарна установа повинна розробити, затвердити відповідним органом управління та використовувати, зокрема, внутрішнє положення про депозитарну діяльність, що визначає порядок надання фінансових послуг, яке повинно містити інформацію, що визначена
Положенням про провадження депозитарної діяльності.
2. Заявник/ліцензіат для провадження депозитарної діяльності повинен мати затверджені уповноваженим органом управління внутрішні документи (правила, положення, регламенти тощо), які відповідають вимогам нормативно-правових актів НКЦПФР, в тому числі Стандартам, зокрема:
про виконавчий орган;
про наглядову раду (у разі її створення) або інший орган, відповідальний за здійснення нагляду;
про комітет(и) наглядової ради або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду (у разі її (його) створення);
про організацію контролю (комплаєнсу);
про політику з питань винагород;
про порядок організації та здійснення внутрішнього аудиту;
про систему управління ризиками із зазначенням видів ризиків, методики їх розрахунку, заходів зниження ризиків, порядок та умови їх застосування;
про систему обробки інформації, що використовується для депозитарної діяльності;
про систему безпеки депозитарної діяльності;
про порядок розгляду скарг структурним підрозділом або посадовою особою/працівником заявника/ліцензіата, відповідальними за розгляд скарг;
план забезпечення безперервності та дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій;
інші внутрішні документи, які вимагаються Стандартами.
При розробці документів, зазначених у цьому пункті, заявник/ліцензіат повинен брати до уваги економічну суть, обсяг та складність операцій, які будуть ним здійснюватися, та перелік послуг, які будуть надаватися в рамках такої діяльності.
Ліцензіат зобов’язаний регулярно, але не рідше одного разу на рік, якщо інше не передбачено законодавством, переглядати внутрішні політики, що регламентують провадження депозитарної діяльності.
3. Заявник/ліцензіат щодо своїх відокремлених та спеціалізованих структурних підрозділів (у разі їх створення) повинен розробити та затвердити уповноваженим органом управління відповідні внутрішні документи (правила, положення, регламенти тощо), які відповідатимуть вимогам нормативно-правових актів НКЦПФР, що регулюють провадження депозитарної діяльності, та визначатимуть порядок провадження діяльності таким відокремленим та/або спеціалізованим структурним підрозділом.
Положення про відокремлений та/або спеціалізований структурний підрозділ, який провадить депозитарну діяльність, має містити, зокрема:
основні види діяльності, повноваження;
вимоги до наявності мінімальної кількості сертифікованих фахівців (у тому числі керівних посадових осіб);
порядок взаємодії (підпорядкування) керівників та фахівців відокремленого та/або спеціалізованого структурного підрозділу;
порядок взаємодії відокремленого та/або спеціалізованого структурного підрозділу з центральним апаратом, який забезпечує роботу виконавчого органу заявника/ліцензіата;
вимоги до наявності програмно-технічного комплексу;
вимоги до приміщення;
умови ліквідації.
6. Вимоги до розкриття інформації ліцензіатом
1. Ліцензіат зобов’язаний розкривати, оприлюднювати та подавати до НКЦПФР у строки, в порядку і за формами, встановленими законом та/або НКЦПФР, інформацію, передбачену законом та нормативно-правовими актами НКЦПФР.
2. Ліцензіат, зобов’язаний на власному вебсайті оприлюднювати:
повне найменування, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України (далі - ідентифікаційний код), місцезнаходження ліцензіата та графік його роботи;
відомості про власників істотної участі (у тому числі контролерів ліцензіата), якщо ліцензіат є системно важливим підприємством та/або підприємством, що становить суспільний інтерес;
відомості про склад наглядової ради або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду (у разі її (його) створення), та виконавчого органу ліцензіата;
відомості про відокремлені та/або спеціалізовані структурні підрозділи ліцензіата;
відомості про наявні ліцензії, інформацію про зупинення дії ліцензії;
інформацію про умови та порядок діяльності ліцензіата, яка повинна, зокрема, включати перелік послуг, що надаються ліцензіатом, порядок та умови їх надання, вартість/тарифи за надання цих послуг;
документи (правила, положення, регламенти тощо), що визначають порядок провадження депозитарної діяльності;
у строки, передбачені частиною третьою
статті 14 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність (у разі складення консолідованої фінансової звітності), яка має бути складена відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та відповідати міжнародним стандартам фінансової звітності, разом з копією аудиторського звіту, складеного відповідно до
Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", міжнародних стандартів контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг та з урахуванням положень
Вимог до інформації.
Зазначена інформація повинна бути оприлюднена у вільному цілодобовому доступі українською мовою у візуальній формі, що дає змогу сприймати зміст інформації людиною і відтворювати інформацію на папері для необмеженого завантаження, копіювання у формі, що дає змогу сприймати зміст інформації у машиночитальному форматі, за кожний звітний період та перебувати на ньому протягом п’яти років з дати її оприлюднення.
3. Ліцензіат зобов’язаний дотримуватись правил і обмежень розкриття та використання інформації (зокрема, інформації, що становить професійну таємницю; що може бути віднесена до конфіденційної інформації), передбачених законами та нормативно-правовими актами НКЦПФР.
Для подання до НКЦПФР звітності та/або звітних даних самостійно програмно-технічний комплекс ліцензіата повинен забезпечувати виконання вимог технічного регламенту підключення та протоколу взаємодії зовнішніх програмно-технічних комплексів із програмно-технічним комплексом НКЦПФР.
7. Вимоги до приміщення заявника/ліцензіата
1. Загальна площа нежитлового приміщення для провадження ліцензіатом депозитарної діяльності депозитарної установи, яке складається з окремих кімнат, повинна становити не менше ніж 20 кв.м. При цьому таке приміщення повинно відповідати встановленим для цього виду професійної діяльності вимогам та мати операційний зал для провадження цієї діяльності. Вимоги до приміщення відокремленого підрозділу депозитарної установи такі самі, як і до приміщення депозитарної установи.
Загальна площа нежитлового приміщення депозитарної установи для провадження депозитарної діяльності, а саме діяльності із зберігання активів інститутів спільного інвестування та депозитарної діяльності депозитарної установи, яке складається з окремих кімнат, повинна становити не менше ніж 40 кв.м.
Загальна площа нежитлового приміщення депозитарної установи для провадження діяльності з торгівлі фінансовими інструментами та депозитарної діяльності, а саме депозитарної діяльності депозитарної установи, діяльності із зберігання активів інститутів спільного інвестування, яке складається з окремих кімнат, повинна становити не менше ніж 60 кв.м.
Загальна площа нежитлового приміщення депозитарної установи, яке складається з окремих кімнат, для провадження діяльності з торгівлі фінансовими інструментами та депозитарної діяльності депозитарної установи повинна становити не менше ніж 40 кв.м.
У разі організації депозитарною установою діяльності в складі відокремлених та/або спеціалізованих структурних підрозділів, які є невід’ємною частиною її внутрішньої організаційної структури та мають інше місцезнаходження, ніж депозитарна установа, загальна площа нежитлового приміщення за кожним таким підрозділом повинна становити не менше 15 кв.м.
Загальна площа нежитлового приміщення (нежитлових приміщень) заявника/ліцензіата може включати площу приміщення, що знаходиться у його власності або користуванні, за його місцезнаходженням, зазначеним у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та місцезнаходженням відокремленого та/або спеціалізованого структурного підрозділу ліцензіата (у разі їх створення), іншим місцезнаходженням приміщень ліцензіата, що розташоване(-і) в одній або в декількох будівлях за умови дотримання всіх вимог до приміщення щодо кожного з таких нежитлових приміщень.
Приміщення вважається повністю відокремленим, якщо воно одночасно не використовується іншими юридичними особами, громадськими формуваннями, що не мають статусу юридичної особи, та фізичними особами - підприємцями.
Виконавчий орган ліцензіата (крім банку) повинен знаходитись у нежитловому приміщенні за місцезнаходженням ліцензіата. Документи, що стосуються провадження депозитарної діяльності, повинні зберігатися у цьому приміщенні.
Приміщення заявника/ліцензіата (його відокремленого та/або спеціалізованого структурного підрозділу) повинні бути обладнані охоронною, пожежною сигналізацією та забезпечені цілодобовою охороною, зокрема шляхом укладання договору щодо цілодобової охорони у разі, якщо документом, що підтверджує право власності або користування приміщенням, не передбачено здійснення такої охорони приміщень.
За місцезнаходженням (тимчасовим місцезнаходженням) ліцензіата (його відокремленого та/або спеціалізованого структурного підрозділу) повинна бути вивіска із зазначенням найменування та місця його розташування (поверх та номери кімнат за наявності), а також графіка роботи.
Така вивіска повинна бути розташована біля входу в приміщення, яке займає ліцензіат (його відокремлений та/або спеціалізований структурний підрозділ та/або відповідний функціональний підрозділ), та/або в холі будівлі, в якій воно знаходиться, якщо в цій будівлі знаходяться офіси інших юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Ліцензіат зобов’язаний забезпечити доступ особам з інвалідністю та маломобільним групам населення до приміщення, в якому здійснюється прийом клієнтів ліцензіата, з метою доступності для таких осіб, послуг які надаються згідно з ліцензією на провадження депозитарної діяльності.
Вимоги цього пункту не поширюються на банки.
Банк (його відокремлені та/або спеціалізовані структурні підрозділи) для провадження певного виду професійної діяльності на ринках капіталу повинен (повинні) мати окреме приміщення, яке повністю відокремлене від інших приміщень банку та забезпечує дотримання банком вимог, установлених
Положенням щодо організації діяльності банків.
3. Ліцензіат зобов’язаний забезпечити безперешкодний доступ уповноважених осіб НКЦПФР до приміщень, в яких він провадить депозитарну діяльність, у зв’язку з реалізацією ними повноважень відповідно до законодавства України.
8. Вимоги до персоналу заявника/ліцензіата
1. Здійснювати дії (операції), які пов’язані з безпосереднім провадженням депозитарної діяльності відповідно до внутрішніх документів (правил, положень тощо) ліцензіата, що визначають порядок провадження депозитарної діяльності, мають право тільки сертифіковані фахівці.
2. Особи, що забезпечуватимуть(ють) функціонування системи внутрішнього контролю заявника/ліцензіата, та фахівці, які підпадають під визначення ідентифікованого персоналу згідно з Стандартами, повинні відповідати вимогам, встановленим Стандартами.
Особи, які відповідно до посадових обов’язків здійснюють дії (операції), які пов’язані з безпосереднім провадженням депозитарної діяльності, а саме заступник(и) керівника (особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу) ліцензіата (у разі наявності), керівник(и) та заступник(и) керівника(ів) (у разі наявності) відокремленого, спеціалізованого структурного, функціонального підрозділу ліцензіата та фахівці ліцензіата, мають бути сертифіковані НКЦПФР для вчинення дій, які безпосередньо пов’язані з провадженням депозитарної діяльності, і не можуть одночасно працювати в інших професійних учасниках ринків капіталу та/або організованих товарних ринків.
Для ліцензіата, який є банком, вимоги абзацу другого цього пункту до заступників керівника ліцензіата поширюються на заступника керівника банку або члена виконавчого органу, який згідно з розподілом обов’язків відповідно до внутрішніх документів банку відповідає за здійснення банком депозитарної діяльності.
Працівники ліцензіата, які безпосередньо здійснюють депозитарну діяльність, не можуть одночасно працювати в інших підрозділах ліцензіата, які здійснюють інші види професійної діяльності на ринках капіталу, ніж депозитарна діяльність.
Необхідна кількість сертифікованих фахівців ліцензіата на провадження депозитарної діяльності депозитарної установи встановлюється ліцензіатом самостійно, але повинна бути такою, щоб забезпечити безперервність надання послуг і відповідати організаційній структурі ліцензіата, але не менше трьох - для депозитарної установи, та не менш двох (у тому числі керівна посадова особа) - для відокремленого підрозділу, який провадить цей вид діяльності.
Для заявника (крім банку) при отриманні ліцензій на провадження депозитарної діяльності депозитарної установи та діяльності із зберігання активів інститутів спільного інвестування необхідна кількість сертифікованих фахівців ліцензіата встановлюється ліцензіатом самостійно, повинна бути не менше чотирьох сертифікованих фахівців (у тому числі керівні посадові особи) та по два сертифікованих фахівців (у тому числі керівна посадова особа) - для відокремленого підрозділу, який провадить цей вид діяльності.
У разі організації заявником депозитарної діяльності у складі спеціалізованих структурних підрозділів, які мають інше місцезнаходження, ніж заявник (у тому числі в іншому регіоні), кількість сертифікованих фахівців (у тому числі керівник цього підрозділу) повинна становити не менше двох по кожному такому підрозділу.
3. Якщо кількість сертифікованих фахівців ліцензіата (у тому числі у відокремлених підрозділах) менша ніж необхідна їх кількість, встановлена ліцензіатом самостійно з врахуванням вимог абзаців четвертого, п’ятого пункту 2 цієї глави, ліцензіат зобов’язаний протягом трьох місяців забезпечити необхідну їх кількість та повідомити про це НКЦПФР в установленому порядку.
У разі зменшення у ліцензіата, який є банком, при провадженні депозитарної діяльності кількості сертифікованих фахівців, установленої при отриманні ліцензії, що пов’язане із введенням тимчасової адміністрації, такий ліцензіат повинен відновити потрібну кількість сертифікованих фахівців протягом трьох місяців після припинення тимчасової адміністрації та повідомити про це НКЦПФР в установленому порядку.
4. Порядок призначення та виплати винагороди фізичним особам, які за договором (контрактом) працюють у ліцензіата, має відповідати Стандартам.
................Перейти до повного тексту