1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
09.04.2002 № 187/243
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 квітня 2002 р.
за № 398/6686
Про затвердження Положення про професійне (професійно-технічне) навчання на основі модульної технології
( Заголовок в редакції Наказу Міністерства соціальної політики № 110/85 від 31.01.2018 ) ( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 110/85 від 31.01.2018 )
З метою реалізації Закону України "Про затвердження Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки" та створення умов для отримання робітничих професій і підвищення соціального захисту окремих категорій громадян, які не можуть на рівних конкурувати на ринку праці,
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Положення про професійне (професійно-технічне) навчання на основі модульної технології, що додається.
( Пункт 1 в редакції Наказу Міністерства соціальної політики № 110/85 від 31.01.2018 ) ( Пункт 2 виключено на підставі Наказу Міністерства соціальної політики № 110/85 від 31.01.2018 ) ( Пункт 3 виключено на підставі Наказу Міністерства соціальної політики № 110/85 від 31.01.2018 )
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступників міністрів відповідно до розподілу обов’язків.
( Пункт 2 в редакції Наказу Міністерства соціальної політики № 110/85 від 31.01.2018 )
Міністр праці
та соціальної політики України

І. Сахань
Міністр освіти і науки України В. Кремень
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства праці
та соціальної політики
та Міністерства освіти
і науки України
09.04.2002 № 187/243
(у редакції наказу Міністерства
соціальної політики України,
Міністерства освіти
і науки України
31.01.2018 № 110/85)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 квітня 2002 р.
за № 398/6686
ПОЛОЖЕННЯ
про професійне (професійно-технічне) навчання на основі модульної технології
І. Загальні положення
1. Цим Положенням визначається порядок організації процесу навчання на основі модульної технології в закладах професійної (професійно-технічної) освіти, на підприємствах, в установах, організаціях різних організаційно-правових форм і форм власності (далі - суб’єкт освітньої діяльності).
Підприємства, установи, організації можуть проводити формальне та неформальне професійне (професійно-технічне) навчання на основі модульної технології.
Модульна система професійного (професійно-технічного) навчання - гнучка педагогічна технологія організації процесу навчання, в основу якої покладено опанування особою модульних навчальних блоків у визначеній професії за індивідуальною освітньою траєкторією.
2. Професійне (професійно-технічне) навчання (підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації) на основі модульної технології проводиться з метою забезпечення мобільності осіб у процесі навчання, формування та розвитку професійних компетентностей особи, необхідних для виконання завдань та обов’язків за певною професією у відповідній галузі, забезпечення її конкурентоздатності на ринку праці та перспектив кар’єрного зростання впродовж професійної діяльності.
3. Підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти на основі модульної технології проводиться за професіями, технологічно нескладними та не пов’язаними з підвищеною небезпекою і шкідливими умовами праці.
4. Професійне (професійно-технічне) навчання на основі модульної технології застосовується насамперед для навчання осіб, які з різних причин не мають змоги навчатися за очною (денною, вечірньою) формою здобуття освіти, зокрема:
жінок, які виховують дітей;
осіб, які проживають у віддаленій від закладу професійної (професійно-технічної) освіти місцевості;
осіб з інвалідністю;
безробітних;
працівників підприємств, організацій, установ;
інших осіб, які потребують професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації без відриву від роботи чи постійного місця проживання.
5. Професійне (професійно-технічне) навчання на основі модульної технології може проводитись за дистанційною формою здобуття освіти. Організація процесу навчання за дистанційною формою здобуття освіти проводиться відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 року № 466 "Про затвердження Положення про дистанційне навчання", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 квітня 2013 року за № 703/23235.
6. У цьому Положенні терміни вживаються у таких значеннях:
модульна освітня програма - єдиний комплекс освітніх компонентів (предметів вивчення, дисциплін, модульних навчальних блоків, індивідуальних завдань, контрольних заходів тощо), спланованих та організованих для досягнення визначених результатів навчання;
модульний навчальний блок - комплект навчальних елементів, які створюють макет логічно довершеної, прийнятної частини роботи в межах трудової (професійної) діяльності, що базується на окремій одиниці (трудовій функції) професійного стандарту або кваліфікаційній характеристиці професії з чітко визначеними початком і закінченням;
навчальний елемент - навчальний матеріал, необхідний для набуття здобувачем професійної (професійно-технічної) освіти професійних компетентностей, що охоплює одну трудову дію/трудову функцію;
пакет модульної навчально-методичної документації - навчально-методичний комплекс, що містить методичні та дидактичні матеріали, необхідні для індивідуалізованого професійного (професійно-технічного) навчання відповідно до вимог професійного стандарту або кваліфікаційної характеристики професії.
ІІ. Організація навчально-виробничого процесу
1. Для організації навчально-виробничого процесу суб’єкт освітньої діяльності має сформувати пакет навчально-методичної документації, що містить:
освітньо-кваліфікаційну характеристику випускника закладу професійної (професійно-технічної) освіти;
модульні освітні плани;
модульні освітні програми;
перелік необхідних матеріалів, інструментів, обладнання і допоміжних засобів;
перелік основних обов’язкових засобів навчання;
навчальні елементи;
систему контролю знань, умінь і навичок здобувача професійної (професійно-технічної) освіти та критерії кваліфікаційної атестації випускників; критерії, правила та процедури оцінювання здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти;
завдання для вхідного тестування претендентів на навчання;
завдання для тестування щодо засвоєння навчального елемента;
завдання для проміжного тестування за модульними навчальними блоками (контрольні питання та практичні завдання);
тести для проведення кваліфікаційної атестації (кваліфікаційні пробні завдання/кваліфікаційні іспити);
інструкції для здобувача професійної (професійно-технічної) освіти та викладача.
Пакет модульної навчально-методичної документації призначається для багаторазового використання.
2. Модульні освітні плани та програми, тестові завдання та інструкції, зазначені в пункті 1 цього розділу, розробляються закладами професійної (професійно-технічної) освіти, науково-методичними установами, іншими суб’єктами освітньої діяльності за участю представників роботодавців, погоджуються із замовниками кадрів і затверджуються відповідно до чинного законодавства.
Індивідуальний освітній план здобувача професійної (професійно-технічної) освіти формується педагогічними працівниками/інструкторами, які проводять професійне (професійно-технічне) навчання, на основі модульних освітніх планів з урахуванням результатів вхідного тестування та структурно-логічної схеми підготовки. Вхідне тестування осіб проводиться з метою виявлення рівня їхніх знань, умінь і навичок за певною професією. Індивідуальний освітній план погоджується на засіданні методичної комісії та затверджується керівником закладу професійної (професійно-технічної) освіти або керівником підрозділу, до повноважень якого належить організація та проведення професійного (професійно-технічного) навчання працівників підприємства.
3. Професійне (професійно-технічне) навчання на основі модульної технології проводиться за модульними освітніми програмами, розробленими відповідно до стандартів професійної (професійно-технічної) освіти, вимог професійних стандартів або кваліфікаційних характеристик професії, типових освітніх програм, потреб ринку праці та спрямованими на досягнення визначених результатів навчання, зокрема набуття особою необхідних для певного виду діяльності знань, умінь, навичок, особистих якостей.
Опанування теоретичного матеріалу, набуття професійних навичок та умінь відбувається відповідно до індивідуальної модульної освітньої програми, що розробляється на основі модульної освітньої програми.
Індивідуальна модульна освітня програма здобувача професійної (професійно-технічної) освіти готується у двох примірниках (один отримує здобувач професійної (професійно-технічної) освіти разом із пакетом навчальних елементів, інший залишається у педагогічного працівника/інструктора для контролю та звітності).
4. Зарахування осіб до закладу професійної (професійно-технічної) освіти на професійне (професійно-технічне) навчання на основі модульної технології проводиться відповідно до затверджених в установленому порядку правил прийому, розроблених закладом професійної (професійно-технічної) освіти на основі Типових правил прийому до професійно-технічних навчальних закладів України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 14 травня 2013 року № 499, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 травня 2013 року за № 823/23355.
До закладу професійної (професійно-технічної) освіти особи зараховуються за наказом директора закладу освіти.
5. Професійне (професійно-технічне) навчання на основі модульної технології може організовуватися на договірних умовах.
У разі професійного (професійно-технічного) навчання зареєстрованих безробітних між державною службою зайнятості та суб’єктом освітньої діяльності укладається договір про професійне навчання безробітних.
Порядок професійного (професійно-технічного) навчання зареєстрованих безробітних регулюється наказом Міністерства соціальної політики України та Міністерства освіти і науки України від 31 травня 2013 року № 318/655 "Про затвердження Порядку професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації зареєстрованих безробітних", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19 червня 2013 року за № 1029/23561.

................
Перейти до повного тексту