- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 лютого 2007 р.
за № 129/13396
Про затвердження нормативно-правових актів щодо надання соціально-медичних послуг бездомним особам та особам, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
( У заголовку та тексті Наказу слова "бездомним громадянам" в усіх відмінках замінено словами "бездомним особам" у відповідних відмінках, слова "особам, звільненим з місць позбавлення волі" в усіх відмінках замінено словами "особам, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк" у відповідних відмінках, слова "закладах соціального захисту для бездомних громадян та осіб, звільнених з місць позбавлення волі" у всіх відмінках замінено словами "закладах соціального захисту для бездомних осіб та центрах соціальної адаптації осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
1. Затвердити Інструкцію про організацію надання соціально-медичних послуг та проведення санітарно-гігієнічних і протиепідемічних заходів у закладах соціального захисту для бездомних осіб та центрах соціальної адаптації осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк (далі-Інструкція), що додається.
3. Органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій забезпечити неухильне виконання затвердженої Інструкції та Порядку у підвідомчих закладах соціального захисту для бездомних осіб та центрах соціальної адаптації осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк.
4. Головним державним санітарним лікарям Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя прийняти затверджену Інструкцію до керівництва та застосування при здійсненні державного санітарно-епідемічного нагляду.
5. Органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров'я, структурним підрозділам з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій забезпечити виконання функцій відповідно до цього Порядку та щорічно, до 1 лютого, подавати інформацію про стан виконання цього наказу Міністерству охорони здоров'я України й Міністерству соціальної політики України.
6. Управлінню у справах бездомних осіб та осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, Міністерства праці та соціальної політики (О.Суліма) забезпечити державну реєстрацію цього наказу в Міністерстві юстиції України.
Міністр праці та соціальної політики України |
М. Папієв |
Міністр охорони здоров'я України |
Ю. Поляченко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства праці
та соціальної політики України,
Міністерства охорони
здоров'я України
24.01.2007 № 28/26
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 лютого 2007 р.
за № 129/13396
ІНСТРУКЦІЯ
про організацію надання соціально-медичних послуг та проведення санітарно-гігієнічних і протиепідемічних заходів у закладах соціального захисту для бездомних осіб, центрах соціальної адаптації осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк
( Заголовок Інструкції із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
( У тексті Інструкції слова "територіальний заклад охорони здоров'я", "територіальний медичний заклад" в усіх відмінках замінено словами "заклад охорони здоров'я за територіальним розташуванням" у відповідних відмінках; слова "закладах соціального захисту для бездомних громадян та осіб, звільнених з місць позбавлення волі" в усіх відмінках замінено словами "закладах соціального захисту для бездомних осіб, центрах соціальної адаптації звільнених осіб" у відповідних відмінках; слова "бездомних громадян" в усіх відмінках замінено словами "бездомних осіб" у відповідних відмінках; слова "первинної медичної допомоги" в усіх відмінках замінено словами "першої медичної допомоги" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція, затверджена відповідно до Законів України
"Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей",
"Про соціальну адаптацію осіб, які відбувають чи відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк",
"Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення",
"Про соціальні послуги" ,
"Основ законодавства України про охорону здоров'я", регулює порядок забезпечення соціально-медичним обслуговуванням бездомних осіб та осіб, звільнених з місць позбавлення волі (далі - клієнти), та дотримання державних санітарно-гігієнічних норм і протиепідемічних правил у закладах соціального захисту для бездомних осіб та осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк (далі - заклад/установа).
1.2. Закладами є:
- Будинок нічного перебування (далі - нічліжний будинок) - заклад соціального захисту для ночівлі (розміщення на ніч) бездомних осіб, прийом до якого не потребує попереднього медичного обстеження.
- Центр реінтеграції бездомних осіб (далі - Центр) - заклад соціального захисту для бездомних осіб, діяльність якого спрямована на поступове повернення особи до самостійного повноцінного життя шляхом надання їй комплексу соціальних послуг з урахуванням індивідуальних потреб.
- Центр соціальної адаптації звільнених осіб - соціальна установа, діяльність якої спрямована на поступове повернення звільнених осіб до самостійного загальноприйнятого соціально-нормативного життя в суспільстві шляхом надання їм соціальних послуг та сприяння в отриманні іншої допомоги з урахуванням індивідуальних потреб.
- Соціальний готель - заклад соціального захисту для проживання бездомних осіб, який має у своєму складі окремі номери (кімнати).
( Абзац п'ятий пункту 1.2 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
1.3. Діяльність закладів регулюється наказами Міністерства праці та соціальної політики від 14.02.2006
№ 31 "Про затвердження Типових положень про заклади соціального захисту для бездомних осіб та звільнених осіб", зареєстрованим у Міністерстві юстиції 21.04.2006 за № 474/12348, та від 03.04.2006
№ 98 "Про затвердження Типового положення про соціальний готель", зареєстрованим у Міністерстві юстиції 18.04.2006 за № 450/12324.
1.4. Соціально-медичне обслуговування клієнтів та дотримання державних санітарно-гігієнічних норм і протиепідемічних правил має забезпечуватися комплексом таких заходів:
- первинний медичний огляд;
- перша медична допомога;
- організація консультації лікаря;
- направлення у заклад охорони здоров'я за територіальним розташуванням;
- санітарно-гігієнічний та протиепідемічний нагляд та контроль;
( Абзац шостий пункту 1.4 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
- профілактично-оздоровчі заходи;
- забезпечення при потребі виробами медичного чи реабілітаційного призначення (окулярами, слуховими апаратами, вело- та крісло-колясками, протезно-ортопедичними виробами тощо).
1.5. У разі різкого погіршення стану здоров'я клієнта або виникнення гострого стану в клієнта працівники закладу обов'язково викликають бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги. Екстрена та планова медична допомога надається лікарями закладу охорони здоров'я за територіальним розташуванням.
2. Порядок і організація соціально-медичного обслуговування в закладах соціального захисту для бездомних осіб, центрах соціальної адаптації осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк
Соціально-медичне обслуговування клієнтів закладів повинно бути організоване з урахуванням профілю закладу, контингенту клієнтів, а також наявності ліжко-місць. Організація роботи з клієнтами має залежати від їх індивідуальних потреб.
Для організації соціально-медичного обслуговування у закладах утворюються такі структурні підрозділи:
- приймально-карантинне відділення;
- ізолятор;
- медичний блок (кімната фельдшера/медсестри);
- медичний пост (при необхідності).
2.1. Приймально-карантинне відділення
Приймально-карантинне відділення повинно мати не менше двох кімнат, з розподілом на чоловічу та жіночу половини, зі штучним освітленням, що має бути як загальним, так і місцевим, умивальник, ванну кімнату, санвузол, окремий вхід.
У приймально-карантинному відділенні під час влаштування до закладу обов'язково здійснюються реєстрація, медичний огляд, санітарна обробка клієнта.
2.1.1. Реєстрація клієнта
На кожного клієнта закладу/установи заводиться особова справа, куди підклеюються або підшиваються всі медичні документи, необхідні для зарахування до закладу/установи, окремо довідка про стан здоров'я за
формою первинної облікової документації № 027/о "Виписка із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого", затвердженою наказом Міністерства охорони здоров'я України від 14 лютого 2012 року
№ 110 "Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров'я незалежно від форми власності та підпорядкування", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 661/20974.
( Абзац другий підпункту 2.1.1 пункту 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
У разі проведення обстеження або лікування клієнта до особової справи додаються дані лабораторних досліджень, профілактичних оглядів, процедурні листи, консультаційні записи лікарів, виписки з історій хвороб клієнта з лікувального закладу, у якому проводилося лікування.
Особові справи клієнтів зберігаються в алфавітному порядку в картотеці закладу протягом 5 років. Інформація про клієнтів є конфіденційною. Збирання, зберігання та використання цієї інформації здійснюються згідно з вимогами Закону України
"Про захист персональних даних" .
( Абзац четвертий підпункту 2.1.1 пункту 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
2.1.2. Медичний огляд
Медичний огляд клієнта проводиться медичним працівником закладу. Оглядається шкірний, волосяний покрови клієнта, вимірюються температура тіла, артеріальний тиск, пульс. При виявленні педикульозу або корости безпосередньо медичним працівником закладу (в обов'язковому порядку) за допомогою спеціалізованого набору засобів проводяться відповідні протиепідемічні заходи згідно з діючим законодавством.
2.1.3. Санітарна обробка
Після медичного огляду проводиться санітарна обробка клієнта. Санітарна обробка передбачає купання клієнтів, стрижку волосся, нігтів, обробку уражень та ушкоджень шкіри з урахуванням пункту 3.2 цієї Інструкції. Ушкодження шкіри обробляються антисептичними засобами, зареєстрованими в установленому порядку.
( Абзац другий підпункту 2.1.3 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
2.1.4. Термін перебування клієнта в приймально-карантинному відділенні залежить від тривалості медичного обстеження, яке клієнт повинен пройти в закладі охорони здоров'я за територіальним розташуванням, або від тривалості інкубаційного періоду інфекційного захворювання, але не менше 21 дня. Після перебування у приймально-карантинному відділенні на період відповідного обстеження або спостереження клієнти переводяться до житлових приміщень закладу або закладів охорони здоров'я в залежності від медичних показань.
2.1.5. Приймально-карантинне відділення повинно бути забезпечено:
- набором медикаментів для надання першої медичної допомоги;
( Абзац другий підпункту 2.1.5 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
- відповідним медичним інструментарієм;
- відповідним посудом та інвентарем для прибирання;
- дезінфекційними засобами, дозволеними для застосування в Україні;
- господарським милом;
- обмінним фондом білизни.
2.2. Ізолятор
2.2.1. До ізолятора направляються клієнти з підозрою на інфекційне захворювання до встановлення діагнозу, а в разі їх нетранспортабельності - для лікування на місці (за узгодженням із закладом чи установою за територіальним розташуванням, що здійснює державний санітарно-епідеміологічний нагляд та контроль).
2.2.2. Приміщення ізолятора має забезпечувати якісну дезінфекцію. Перебуваючи в ізоляторі, необхідно суворо дотримуватися державних санітарних норм та правил, санітарно-гігієнічних та санітарно-протиепідемічних правил і норм, протиепідемічних правил і норм.
2.2.3. Ізолятор має бути забезпечений:
- набором медикаментів для надання першої медичної допомоги;
( Абзац другий підпункту 2.2.3 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
- відповідним медичним інструментарієм;
- відповідним посудом та інвентарем;
- дезінфекційними засобами, дозволеними для застосування в Україні;
- господарським милом;
- обмінним фондом білизни, що зберігається, обробляється та переться окремо від загальної маси білизни. Білизна, забруднена мокротинням, сечею тощо, негайно заливається дезінфекційними засобами, дозволеними для застосування в Україні. Для збирання та зберігання брудної білизни виділяються спеціальні клейончасті мішки, поліетиленові баки або спеціальні візки.
2.2.4. У разі підтвердження діагнозу інфекційного захворювання хворий в обов'язковому порядку госпіталізується до закладу охорони здоров'я.
2.2.5. Медичний працівник закладу надсилає "Екстрене повідомлення про інфекційне захворювання, харчове, гостре професійне отруєння, надзвичайну реакцію на щеплення" про кожен виявлений випадок інфекційного захворювання у відповідний заклад чи установу за територіальним розташуванням, що здійснює державний санітарно-епідеміологічний нагляд та контроль за
обліковою формою № 058/о, затвердженою наказом МОЗ України від 10.01.2006 № 1, зареєстрованою у Міністерстві юстиції 08.06.2006 за № 686/12560.
2.2.6. Кожний випадок інфекційного захворювання та відповідне екстрене повідомлення в обов'язковому порядку реєструються в журналі обліку інфекційних захворювань за
обліковою формою № 060/о, затвердженою наказом МОЗ України від 10.01.2006 № 1, зареєстрованою у Міністерстві юстиції 08.06.2006 за № 686/12560.
2.3. Медичний блок
2.3.1. Медичний блок складається з двох кімнат:
- кімната фельдшера/медсестри;
- процедурна.
2.3.2. Медична частина повинна мати обладнання, передбачене табелем матеріально-технічного оснащення, а також набір лікарських засобів та медичних виробів для надання медичної допомоги.
2.3.3. Приміщення має бути забезпечене водопроводом, каналізацією, опаленням, вентиляцією та гарячим водопостачанням.
2.3.4. Внутрішнє оздоблення приміщень повинно відповідати їх функціональному призначенню. Поверхня стін, стель, перегородок та підлоги має бути гладкою, легкодоступною для вологого прибирання та дезінфекції.
2.3.5. Підлога, стіни, столи, шафи, стільці та інше обладнання систематично ретельно миються засобами, дозволеними для використання в Україні.
2.3.6. Світильники повинні бути закритого типу і доступні для вологої обробки.
2.3.7. Медичний інструментарій багаторазового використання після кожного використання підлягає обов'язковим дезінфекції та стерилізації. Для проведення парентеральних ін'єкцій використовуються лише одноразові шприци.
2.3.8. Опромінення медичних приміщень обов'язкове (кварцування).
2.4. Медичний пост утворюється за потреби безпосередньо в приймально-карантинному відділенні (ізоляторі) для спостереження за станом здоров'я хворого клієнта та надання медичної допомоги.
2.5. Організація харчування клієнтів у закладах/установах повинна забезпечувати виконання вимог державних санітарних норм та правил, санітарно-гігієнічних та санітарно-протиепідемічних правил і норм, протиепідемічних правил і норм.
2.5.1. Відповідні приміщення у закладах/установах повинні використовуватись з дотриманням вимог державних санітарних норм і правил, санітарно-гігієнічних та санітарно-протиепідемічних правил і норм, державних будівельних норм і правил.
2.5.2. Їдальня повинна бути забезпечена холодною і гарячою водою, каналізацією, центральним опаленням і припливно-витяжною вентиляцією.
2.5.3. Вологе прибирання приміщень, сховищ проводиться не рідше одного разу на добу в кінці робочого дня. Після кожного відпуску продовольства прибираються продукти, які розсипалися, сміття.
2.5.4. Загальне прибирання приміщень, сховищ з видалення пилу зі стін, стелі, тари з продовольством, стелажів проводиться за потреби, але не рідше одного разу на тиждень.
2.5.5. Перед прийняттям продовольства на зберігання проводиться профілактична дезінфекція (дезінсекція, дератизація). У разі виявлення комах або гризунів негайно здійснюється хімічна обробка приміщень (дезінсекція або дератизація).
2.5.6. Усі працівники кухні, продовольчих складів, їдальні, обслуговуючий персонал, який бере участь у роздаванні їжі, повинні проходити попередній (до прийняття на роботу) і періодичний (один раз на рік) обов'язкові профілактичні медичні огляди в установленому законодавством порядку.
2.6. Для зберігання одягу клієнтів та персоналу в приміщенні закладу облаштовуються:
- вішалка або гардеробна кімната для верхнього одягу клієнтів, який попередньо (при потребі) переться та обробляється в дезкамері;
- сушильня для одягу та взуття;
- окремі кімнати-гардеробні для збереження спецодягу персоналу.
3. Санітарно-гігієнічні та протиепідемічні заходи із запобігання і профілактики інфекційних хвороб у закладах соціального захисту для бездомних осіб, центрах соціальної адаптації осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк
3.1. Організація протиепідемічних та санітарно-гігієнічних заходів у закладах повинна бути організована з урахуванням профілю закладу, контингенту клієнтів, з обов'язковим дотриманням державних санітарних норм та правил, санітарно-гігієнічних та санітарно-протиепідемічних правил і норм, протиепідемічних правил і норм.
( Абзац перший пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
3.1.1. Організація і відповідальність за додержання та виконання протиепідемічних та санітарно-гігієнічних заходів покладається на керівника закладу. Контроль за проведенням і виконанням протиепідемічних та санітарно-гігієнічних заходів здійснює медичний працівник закладу (фельдшер/медсестра).
3.1.2. Протиепідемічні та санітарно-гігієнічні заходи розробляються медичним працівником разом з адміністрацією закладу, закладом чи установою за територіальним розташуванням, що здійснює державний санітарно-епідеміологічний нагляд та контроль.
( Підпункт 3.1.2 пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
3.1.3. Протиепідемічні та санітарно-гігієнічні заходи із запобігання і профілактики інфекційних захворювань уключають:
- своєчасне активне виявлення, облік та ізоляцію всіх інфекційних хворих та хворих на гарячку з невстановленим діагнозом з наступною госпіталізацією їх до спеціалізованих лікувальних закладів;
- спостереження за особами, які контактували з інфекційними хворими, при необхідності їх лабораторне обстеження;
( Абзац третій підпункту 3.1.3 пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
- проведення заходів із запобігання розповсюдженню інфекційних захворювань (обробка інфекційного осередку, санація носіїв), збудників інфекційних хвороб;
- проведення заходів щодо попередження парентеральних вірусних гепатитів, ВІЛ-інфекції, зокрема використання разового інструментарію, наявність аптечки для медпрацівників на випадок одержання травм під час маніпуляцій тощо;
- поточну дезінфекцію;
- санітарну обробку клієнтів під час їх приймання до закладу, дезінфекцію всіх речей та предметів особистого користування;
- здійснення додаткових санітарно-протиепідемічних заходів, запропонованих санітарно-епідеміологічною станцією, після госпіталізації інфекційного хворого;
( Абзац дев'ятий підпункту 3.1.3 пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 1246/884 від 22.12.2015 )
- проведення інформаційно-освітньої роботи серед клієнтів та працівників закладу (лекції, бесіди, кінофільми, буклети, брошури, санітарні листки тощо).
................Перейти до повного тексту