- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
09.01.2024 № 15
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 січня 2024 р.
за № 114/41459
Про затвердження Вимог безпеки комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття"
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 62 від 26.01.2024 )
1. Затвердити Вимоги безпеки комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття", що додаються.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
3. Департаменту з безпеки радіаційних технологій та поводження з РАВ (Наталія РИБАЛКА) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Виконуючий обов’язки Голови - Головного державного інспектора з ядерної та радіаційної безпеки України | О. Коріков |
ПОГОДЖЕНО: Міністр охорони здоров’я України Тимчасово виконуючий обов’язки Голови Державної служби України з надзвичайних ситуацій В.о. Голови Державного агентства України з управління зоною відчуження | В. Ляшко В. Демчук А.О. Тимчук |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної інспекції
ядерного регулювання України
09 січня 2024 року № 15
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 січня 2024 р.
за № 114/41459
ВИМОГИ
безпеки комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття"
I. Загальні положення
1. Ці Вимоги встановлюють мету, критерії, принципи та правила забезпечення ядерної та радіаційної безпеки комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття".
2. Ці Вимоги обов’язкові для ліцензіата, який здійснює діяльність з експлуатації комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття", включно з проєктуванням, виготовленням, монтажем, випробуванням, технічним обслуговуванням та ремонтом споруд, систем і обладнання комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття".
3. У цих Вимогах терміни вживаються в таких значеннях:
аварія - порушення експлуатації комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття", внаслідок якого стався вихід радіоактивних речовин та/або іонізуючого випромінювання в кількості, що перевищує межі безпечної експлуатації, визначені у звіті з аналізу безпеки експлуатації комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття";
( Абзац другий пункту 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 62 від 26.01.2024 )
вилучення неорганізованих радіоактивних відходів з об’єкта "Укриття" - комплекс операцій із збирання неорганізованих радіоактивних відходів об’єкта "Укриття" в пакувальний комплект або спеціальне обладнання, здійснення їх переміщення за межі об’єкта "Укриття" на облаштовану ділянку конфайнмента, призначену для подальшого виконання операцій з попередньої обробки вилучених неорганізованих радіоактивних відходів;
експлуатація комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття" - діяльність, спрямована на досягнення мети, для якої був побудований конфайнмент, включно з експлуатацією споруд, систем та обладнання комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття", підтриманням об’єкта "Укриття" в безпечному стані, перетворенням об’єкта "Укриття" для зменшення ступеня його небезпеки;
звіт з аналізу безпеки експлуатації комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття" - документ ліцензіата, в якому обґрунтовується безпека комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття" і діяльності на ньому;
комплекс конфайнмента (нового безпечного конфайнмента) та об’єкта "Укриття" - комплекс, який складається з конфайнмента та об’єкта "Укриття" та в якому забезпечується безпечне поводження з радіоактивними відходами, які знаходяться в об’єкті "Укриття", включно з його перетворенням;
неорганізовані радіоактивні відходи - скупчення радіоактивних відходів в об’єкті "Укриття" (у тому числі паливовмісних матеріалів), які в хаотичному вигляді утворилися внаслідок запроєктної аварії на 4-му енергоблоці Чорнобильської АЕС та реалізації заходів із управління цією аварією;
нестабільні конструкції об’єкта "Укриття" - конструкції споруд об’єкта "Укриття", для яких не підтверджена їх достатня міцність, несуча здатність, стійкість та/або надійність з огляду на запобігання аваріям унаслідок відмов цих конструкцій;
об’єкт "Укриття" - об’єкт, створений у період управління запроєктною аварією на 4-му енергоблоці Чорнобильської АЕС з метою обмеження розповсюдження радіоактивних речовин із зруйнованого 4-го енергоблока, який складається зі зруйнованого 4-го енергоблока, споруд, систем та обладнання, які призначені, зокрема, для утримання радіоактивних речовин, підтримання скупчень паливовмісних матеріалів у підкритичному стані, контролю стану об’єкта "Укриття", зменшення наслідків потенційних аварій. Склад об’єкта "Укриття" визначається в звіті з аналізу безпеки експлуатації комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття";
паливовмісні матеріали - пошкоджене в результаті запроєктної аварії ядерне паливо зруйнованого 4-го енергоблока Чорнобильської АЕС незалежно від його фізико-хімічного стану, тепловидільні збірки басейну витримки касет 4-го енергоблока, а також будь-які матеріали (фрагменти активної зони, суміші, розплави, розчини, хімічні сполуки тощо), до складу яких входять елементи паливної матриці та їх вміст становить понад один ваговий відсоток;
перетворення об’єкта "Укриття" - поступове зменшення ступеня небезпеки об’єкта "Укриття" (поточних та потенційних радіаційних впливів об’єкта "Укриття" на персонал, населення та навколишнє природне середовище), зокрема, за допомогою демонтажу/укріплення нестабільних конструкцій об’єкта "Укриття", вилучення паливовмісних матеріалів та інших радіоактивних відходів;
підтримання об’єкта "Укриття" в безпечному стані - забезпечення стану об’єкта "Укриття", за якого не порушуються визначені та обґрунтовані в звіті з аналізу безпеки експлуатації комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття" межі та умови безпечної експлуатації комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття", які характеризують обмеження виходу радіоактивних речовин із об’єкта "Укриття" за встановлені межі, а також обмеження імовірностей критичних подій.
Інші терміни вживаються в значеннях, наведених у Законах України
"Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку",
"Про поводження з радіоактивними відходами",
"Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблока цієї АЕС на екологічно безпечну систему",
"Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії",
Технічному регламенті щодо пакувальних комплектів для зберігання та захоронення радіоактивних відходів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2018 року № 884,
Державних гігієнічних нормативах "Норми радіаційної безпеки України (НРБУ-97)", затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14 липня 1997 року
№ 208, введених у дію постановою Головного державного санітарного лікаря України від 01 грудня 1997 року № 62,
Державних гігієнічних нормативах "Норми радіаційної безпеки України; доповнення: Радіаційний захист від джерел потенційного опромінення (НРБУ-97/Д-2000)", затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 12 липня 2000 року № 116 (далі - НРБУ-97/Д-2000),
Умовах і вимогах безпеки (ліцензійних умовах) провадження діяльності у сфері поводження з радіоактивними відходами, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 22 жовтня 2002 року № 110, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 06 листопада 2002 року за № 874/7162 (у редакції наказу Державної інспекції ядерного регулювання України від 20 серпня 2014 року № 118),
Основних санітарних правилах забезпечення радіаційної безпеки України, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 02 лютого 2005 року № 54, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20 травня 2005 року за № 552/10832 (далі - Основні санітарні правила забезпечення радіаційної безпеки України),
Загальних положеннях безпеки при поводженні з радіоактивними відходами до їх захоронення, затверджених наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 01 серпня 2017 року № 279, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 22 серпня 2017 року за № 1045/30913 (далі - Загальні положення безпеки при поводженні з радіоактивними відходами до їх захоронення),
Загальних положеннях безпеки при захороненні радіоактивних відходів, затверджених наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 13 серпня 2018 року № 331, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 вересня 2018 року за № 1008/32460 (далі - Загальні положення безпеки при захороненні радіоактивних відходів).
4. У цих Вимогах вживаються такі скорочення:
ДВв - допустимий рівень газо-аерозольного викиду через вентиляційну трубу конфайнмента;
ДВн - допустимий рівень газо-аерозольного викиду через нещільності конфайнмента;
ДСальфа - допустимий рівень скидів по альфа-випромінюючих радіонуклідах;
ДСCs - допустимий рівень скидів по радіонукліду-137Cs;
ДСSr - допустимий рівень скидів по радіонукліду-90Sr;
ЗАБ - звіт з аналізу безпеки експлуатації комплексу конфайнмента та об’єкта "Укриття";
ОУ - об’єкт "Укриття";
ПВМ - паливовмісні матеріали;
РАВ - радіоактивні відходи;
Рн - референтна імовірність критичних подій;
сігма Cs - щільність забруднення території, обумовленого викидом радіонукліду-137Cs;
SPu - щільність забруднення території, обумовленого викидом суміші радіонуклідів-239+240Pu.
II. Мета, критерії та принципи безпеки комплексу конфайнмента та ОУ
1. Загальною метою безпеки комплексу конфайнмента та ОУ та діяльності на ньому є захист населення, навколишнього природного середовища та персоналу від негативних радіаційних впливів.
2. Діяльність ліцензіата під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ спрямовується на досягнення загальної мети безпеки, підтримку ОУ в безпечному стані та його перетворення.
3. Кінцевою метою перетворення ОУ для досягнення загальної мети безпеки може розглядатися створення в межах конфайнмента на місці існування ОУ об’єкта з пасивними бар’єрами із забезпеченням неперевищення допустимих радіаційних впливів від цього об’єкта на критичні групи населення в довгостроковий період відповідно до вимог
Загальних положень безпеки при захороненні радіоактивних відходів.
4. Ліцензіат здійснює діяльність з експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ із забезпеченням неперевищення лімітів доз опромінення персоналу, викидів і скидів.
5. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ забезпечує неперевищення допустимих рівнів газо-аерозольних викидів ДВв та ДВн для певної комбінації значень ДВв та ДВн, вказаних у таблиці 1.
Таблиця 1
Комбінація ДВв та ДВн | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
ДВв, МБк/місяць | 4500 | 4000 | 3500 | 3000 | 2500 |
ДВн, МБк/місяць | 190 | 450 | 700 | 800 | 810 |
6. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ забезпечує неперевищення допустимих рівнів скидів ДСSr, ДСCs та ДСальфа, вказаних у таблиці 2.
Таблиця 2
ДСSr, МБк/місяць | 320 |
ДСCs, МБк/місяць | 650 |
ДСальфа, МБк/місяць | 13 |
7. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ забезпечує неперевищення вказаних у таблиці 3 референтних імовірностей критичних подій Рн, які внаслідок викидів радіоактивних речовин із конфайнмента можуть призвести до забруднення територій, на яких проживає або на яких заплановане проживання населення, залежно від щільності забруднення території сігма Cs та сігма Pu, обумовленого викидом радіонуклідів-137Cs та-239+240Pu відповідно.
Таблиця 3
Щільність забруднення територій, кБк/м-2 | Референтні імовірності критичних подій Рн, подія/рік |
сігма Cs | сігма Pu | |
< 0,7 | < 0,06 | 1x 10–2 |
0,7 / < 7 | 0,06 / < 0,5 | 2x 10–4 |
7 / < 50 | 0,5 / < 4 | 2x 10–5 |
більше або дорівнює 50 | більше або дорівнює 4 | 1x 10–7 |
8. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ забезпечує реалізацію на майданчику комплексу конфайнмента та ОУ та прилеглій території організаційних і технічних заходів щодо мінімізації навантаження на споруди категорії I конфайнмента від потенційного зовнішнього вибуху. Забезпечується зменшення навантаження впливу повітряної ударної хвилі від зовнішнього вибуху нижче навантаження від впливу екстремального вітру з імовірністю 10-4/рік.
9. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ здійснює організаційні заходи для забезпечення неперевищення імовірності 10-7/рік ненавмисного падіння на конфайнмент літального апарата, що може призвести до руйнування захисної споруди конфайнмента та забруднення територій, на яких проживає або на яких заплановане проживання населення, зі щільністю забруднення території сігма Cs більше або дорівнює 50 кБк/м-2 та/або сігма Pu, більше або дорівнює 4 кБк/м-2.
10. Основними принципами безпеки комплексу конфайнмента та ОУ є:
мінімізація РАВ;
взаємозалежність стадій поводження з РАВ;
зменшення тягаря на майбутні покоління;
забезпечення культури безпеки;
зобов’язання щодо забезпечення безпеки;
реалізація стратегії глибокоешелонованого захисту;
застосування апробованої інженерно-технічної практики;
впровадження системи управління діяльністю;
урахування людського фактору;
урахування досвіду поводження з РАВ;
забезпечення радіаційного захисту;
забезпечення захищеності (фізичного захисту);
оцінка безпеки;
забезпечення пожежної безпеки.
( Абзац шістнадцятий пункту 10 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 62 від 26.01.2024 )
11. Допускається не застосовувати принцип мінімізації РАВ для РАВ, які знаходяться в зонах і приміщеннях ОУ, що не обслуговуються.
12. Ліцензіат забезпечує застосування принципу зниження тягаря на майбутні покоління під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ з урахуванням призначення та функцій конфайнмента.
13. Ліцензіат здійснює заходи для забезпечення необхідними фінансовими, матеріальними та людськими ресурсами діяльності з експлуатації споруд, систем та обладнання комплексу конфайнмента та ОУ, з підтримання ОУ в безпечному стані, з виконання досліджень ОУ та з реалізації заходів щодо перетворення ОУ.
14. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ розробляє, впроваджує, оцінює та постійно поліпшує систему управління діяльністю, яка охоплює весь комплекс заходів з експлуатації споруд, систем та обладнання комплексу конфайнмента та ОУ, з виконання досліджень ОУ, з підтримки ОУ в безпечному стані, зі створення споруд, систем та обладнання для перетворення ОУ.
15. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ (зокрема, під час виконання досліджень ОУ, підтримки ОУ в безпечному стані, під час створення споруд, систем та обладнання для демонтажу/укріплення нестабільних конструкцій ОУ, вилучення ПВМ та інших неорганізованих РАВ з ОУ, під час перетворення ОУ) підтримує зв’язок з організаціями, які брали участь у подібних роботах у попередній період, з метою отримання рекомендацій, зокрема, щодо компенсуючих заходів у разі відхилень від критеріїв підтримання ОУ в безпечному стані та перетворення ОУ.
16. Ліцензіат виконує дослідження та прогнозування змін стану ОУ з метою своєчасного виявлення та усунення факторів, які можуть призводити до порушень нормальної експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ, виникнення аварійних ситуацій та аварій.
17. Ліцензіат під час розроблення технологій перетворення ОУ (демонтажу/укріплення конструкцій ОУ, вилучення ПВМ та інших неорганізованих РАВ з ОУ тощо) застосовує заходи із запобігання аварійним ситуаціям та аваріям з урахуванням недостатності досвіду застосування технологій для таких видів робіт та операцій. Такі заходи обґрунтовуються в ЗАБ.
18. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ застосовує заходи, що унеможливлюють помилки персоналу, які можуть призвести до обвалення конструкцій ОУ, до пожежі в ОУ, до виникнення в скупченнях ПВМ самопідтримуваної ланцюгової реакції поділу. Такі заходи обґрунтовуються в ЗАБ.
19. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ здійснює оцінки безпеки комплексу конфайнмента та ОУ з метою прийняття обґрунтованих рішень, які, зокрема, стосуються:
модифікацій комплексу конфайнмента та ОУ;
заходів із підтримки ОУ в безпечному стані;
проєктів (робочих проєктів) щодо перетворення ОУ;
введення в експлуатацію побудованих (змонтованих) споруд, систем та обладнання для перетворення ОУ;
проєктів виконання робіт із демонтажу/укріплення нестабільних конструкцій, а також вилучення ПВМ та інших неорганізованих РАВ з ОУ;
завершення етапів робіт із демонтажу/укріплення нестабільних конструкцій ОУ, з вилучення ПВМ та інших неорганізованих РАВ з ОУ;
визначення рівня пожежної безпеки та вжитих заходів щодо недопущення пожежі.
Результати оцінок безпеки документуються в ЗАБ. Допускається результати оцінок безпеки документувати в окремих звітах з аналізу безпеки, які є додатками до ЗАБ.
20. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ забезпечує охорону від пожеж, реалізацію вимог законодавства, норм, правил, стандартів з пожежної безпеки та утримання рівня пожежної безпеки не нижчим встановленого на початку експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ.
21. Ліцензіат забезпечує інформування населення, громадськості, органів місцевого самоврядування про рівень безпеки комплексу конфайнмента та ОУ, про його можливий негативний вплив на населення та навколишнє природне середовище, про засоби та заходи його попередження.
22. Ліцензіат надає до Держатомрегулювання щорічний звіт про стан безпеки комплексу конфайнмента та ОУ.
Складовою частиною цього звіту є звіт про виконану діяльність з експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ.
III. Вимоги безпеки поводження з РАВ, які знаходяться в комплексі конфайнмента та ОУ
1. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ забезпечує впровадження інтегрованого процесу поводження з РАВ, які знаходяться в комплексі конфайнмента та ОУ, з урахуванням призначення та функцій конфайнмента, визначених у проєкті конфайнмента.
( Пункт 2 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 62 від 26.01.2024 )
3. Під час тимчасового зберігання неорганізованих РАВ в ОУ ліцензіат визначає характеристики цих РАВ в обсязі, необхідному для:
оцінки безпеки поточного та прогнозованого стану тимчасового зберігання неорганізованих РАВ в ОУ;
розроблення проєктних і технологічних рішень з підтримки безпечного стану неорганізованих РАВ під час їх тимчасового зберігання в ОУ;
розроблення проєктних і технологічних рішень з демонтажу/укріплення конструкцій ОУ, з вилучення неорганізованих РАВ з ОУ, з подальшого поводження в конфайнменті з демонтованими конструкціями та вилученими РАВ.
4. Під час поводження в конфайнменті з демонтованими конструкціями та вилученими РАВ з ОУ ліцензіат забезпечує визначення характеристик демонтованих конструкцій та РАВ в обсязі, необхідному для:
передачі переведених у категорію РАВ демонтованих конструкцій та РАВ із комплексу конфайнмента та ОУ на інший об’єкт, призначений для поводження з РАВ;
виконання класифікації переведених в категорію РАВ демонтованих конструкцій та РАВ із комплексу конфайнмента та ОУ відповідно до типу сховищ для захоронення РАВ.
5. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ забезпечує безпеку тимчасового зберігання неорганізованих РАВ в ОУ в період до вилучення цих РАВ.
З цією метою ліцензіат:
визначає обґрунтовані критерії безпечного поточного стану зберігання неорганізованих РАВ в ОУ та заходи з контролю їх поточного стану відповідно до визначених критеріїв;
виконує прогнозування змін стану неорганізованих РАВ в ОУ з метою своєчасного розроблення та впровадження заходів із підтримки цих РАВ у безпечному стані відповідно до визначених критеріїв та/або своєчасного їх вилучення з ОУ;
реалізує заходи з підтримки неорганізованих РАВ в ОУ в безпечному стані відповідно до визначених критеріїв.
Ліцензіат обґрунтовує в ЗАБ заходи з забезпечення безпеки тимчасового зберігання неорганізованих РАВ в ОУ.
6. Ліцензіат визначає критерії безпечного стану зберігання неорганізованих РАВ в ОУ з урахуванням встановлених в проєкті конфайнмента вимог і критеріїв щодо обмежень виходу за встановлені межі радіоактивних речовин і іонізуючого випромінювання, а також обмежень імовірностей та наслідків критичних подій, що призводять до потенційного опромінення. Ліцензіат обґрунтовує зазначені критерії в ЗАБ.
7. Ліцензіат здійснює попередню обробку РАВ у конфайнменті відповідно до встановлених у проєкті конфайнмента функцій щодо поводження з РАВ, вилучених з ОУ, та РАВ, що утворилися під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ.
Допускається не виконувати розділення РАВ, що вилучені із зон та приміщень ОУ, що не обслуговуються, з метою звільнення частини РАВ від регулюючого контролю.
8. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ забезпечує тимчасове зберігання ПВМ в ОУ та виконує заходи, спрямовані на запобігання виникненню самопідтримуваної ланцюгової реакції поділу.
Ліцензіат, зокрема, здійснює:
контроль параметрів ПВМ, які характеризують стан підкритичності ПВМ;
превентивне та оперативне введення до скупчень ПВМ речовин, які поглинають нейтрони;
дослідження ПВМ, аналіз нейтронно-фізичних процесів з метою розроблення та реалізації заходів із запобігання виникненню самопідтримуваної ланцюгової реакції поділу.
9. Ліцензіат під час експлуатації комплексу конфайнмента та ОУ під час поводження з ПВМ, вилученими із ОУ, забезпечує:
дотримання умов, за яких унеможливлюється виникнення самопідтримуваної ланцюгової реакції поділу;
запобігання виникненню умов, за яких ефективний коефіцієнт розмноження нейтронів Кеф для обладнання з подільними матеріалами може перевищити 0,95 під час нормальної експлуатації, порушень нормальної експлуатації, аварійних ситуацій і аварій;
запобігання ушкодженню упаковок із ПВМ;
запобігання несанкціонованому доступу до упаковок із ПВМ.
Під час зберігання упаковок з ПВМ підкритичність забезпечується геометрією розташування упаковок з ПВМ.
................Перейти до повного тексту