1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
07.12.2023 № 20-рп
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 січня 2024 р.
за № 89/41434
Про затвердження Змін до Положення про порядок подання та розгляду заяв про попереднє отримання дозволу Антимонопольного комітету України на концентрацію суб’єктів господарювання
Відповідно до пункту 11 частини третьої статті 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", абзацу тринадцятого підпункту 6 пункту 6 розділу І та абзацу четвертого пункту 4 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 09 серпня 2023 року № 3295-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства про захист економічної конкуренції та діяльності Антимонопольного комітету України", з метою приведення нормативно-правових актів Антимонопольного комітету України у відповідність до законодавства Антимонопольний комітет України ПОСТАНОВИВ:
1. Внести до розпорядження Антимонопольного комітету України від 19 лютого 2002 року № 33-р "Про затвердження Положення про порядок подання заяв до Антимонопольного комітету України про попереднє отримання дозволу на концентрацію суб’єктів господарювання (Положення про концентрацію)", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 березня 2002 року за № 284/6572, такі зміни:
заголовок викласти у такій редакції:
"Про затвердження Положення про порядок розгляду заяв та справ про концентрацію суб’єктів господарювання ";
пункт 1 викласти у такій редакції:
"1. Затвердити Положення про порядок розгляду заяв та справ про концентрацію суб’єктів господарювання, що додається".
2. Затвердити Зміни до Положення про порядок подання та розгляду заяв про попереднє отримання дозволу Антимонопольного комітету України на концентрацію суб’єктів господарювання, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 лютого 2002 року № 33-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 березня 2002 року за № 284/6572 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 21 червня 2016 року № 14-рп), що додаються.
3. Установити, що у період дії воєнного стану положення частини другої статті 22 Закону України "Про захист економічної конкуренції" не застосовується до процедури набуття підприємствами, установами, організаціями, що належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, господарськими товариствами, 50 і більше відсотків часток (акцій, паїв) у статутних капіталах яких належить державі, або їх підконтрольними суб’єктами безпосереднього або опосередкованого контролю над одним або кількома суб’єктами господарювання чи частинами суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері енергетики та житлово-комунальних послуг, якщо метою набуття контролю є недопущення виникнення або усунення наслідків надзвичайних ситуацій або збоїв у тепло-, енерго-, електро-, водопостачанні або водовідведенні чи постачанні природного газу.
4. Юридичному департаменту (Максименко А.) забезпечити в установленому порядку подання цього розпорядження на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
5. Це розпорядження набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього розпорядження залишаю за собою.

Голова Комітету

П. Кириленко

ПОГОДЖЕНО:

Перший заступник Міністра цифрової
трансформації України

Голова Національного агентства з питань
запобігання корупції

Голова Національного банку України

Голова Національної комісії з цінних паперів
та фондового ринку

Голова Фонду державного майна України
О. Вискуб


О. Новіков

А. Пишний


Р. Магомедов

В. Коваль
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження
Антимонопольного
комітету України
07 грудня 2023 року № 20-рп
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 січня 2024 р.
за № 89/41434
ЗМІНИ
до Положення про порядок подання та розгляду заяв про попереднє отримання дозволу Антимонопольного комітету України на концентрацію суб’єктів господарювання
( Див. текст )
1. Заголовок викласти в такій редакції:
"Положення
про порядок розгляду заяв та справ про концентрацію суб’єктів господарювання ".
2. У розділі I:
1) у пункті 2 слова ", а також їх розгляду та одержання висновків з питань концентрації суб’єктів господарювання" замінити словами "та одержання попередніх висновків щодо концентрації суб’єктів господарювання, розгляду заяв та справ про концентрації суб’єктів господарювання";
2) пункт 3 викласти в такій редакції:
"3. Терміни вживаються в цьому Положенні в такому значенні:
адміністративна колегія Комітету - постійно діюча адміністративна колегія Комітету, тимчасова адміністративна колегія Комітету;
вертикальні відносини (між учасниками концентрації) - фактичні або потенційні, прямі або непрямі відносини між учасниками концентрації, один з яких діє на ринках товарів, виробництво та/або реалізація яких потребує або може потребувати використання товарів, що обертаються на ринках, на яких діє інший учасник концентрації;
горизонтальні відносини (між учасниками концентрації) - відносини між учасниками концентрації, які конкурують чи мають можливість конкурувати між собою на ринку з одними й тими самими товарними та територіальними (географічними) межами;
державний уповноважений - державний уповноважений Комітету;
дозвіл - дозвіл органів Комітету на концентрацію;
задіяний ринок товару (товарний ринок) - ринок товару (товарний ринок), на якому відбувається або на який впливає або може вплинути концентрація суб’єктів господарювання, з визначеними товарними й географічними межами відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05 березня 2002 року № 49-р, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 01 квітня 2002 року за № 317/6605;
заява - заява про надання дозволу на концентрацію або попередніх висновків;
заявники - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю, орендар, одержувач фінансового лізингу, концесіонер, орендодавець, суб’єкти господарювання, фізичні та юридичні особи, які в межах своїх повноважень приймають рішення про концентрацію, здійснюють концентрацію, здійснюють управління об’єктом набуття контролю;
кінцевий бенефіціарний власник (контролер) - фізична особа, яка незалежно від формального володіння має можливість здійснювати вирішальний вплив на управління або господарську діяльність юридичної особи безпосередньо або через інших осіб. При цьому кінцевим бенефіціарним власником (контролером) не може бути особа, яка має формальне право на 25 чи більше відсотків статутного капіталу або право голосу в юридичній особі, але є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) або є тільки посередником щодо такого права;
недружнє придбання - набуття прямого або опосередкованого контролю над цілим або частинами одного або декількох інших суб’єктів господарювання чи іншими активами в осіб, які не здійснюють контролю над ним, у разі відмови цього суб’єкта господарювання надати заявнику (уповноваженій ним особі) інформацію, необхідну для надання дозволу органів Комітету;
органи Комітету - Комітет, адміністративна колегія Комітету, державний уповноважений, адміністративні колегії територіального відділення Комітету;
показники учасників концентрації - вартість (сукупна вартість) активів та обсяг (сукупний обсяг) реалізації товарів;
попередні висновки - попередні висновки стосовно концентрації суб’єктів господарювання;
ринки товару, на яких відбувається концентрація, - це ринки, на яких має чи матиме місце оборот товарів, що виробляються та/або реалізуються: суб’єктами господарювання, які утворюються внаслідок злиття або приєднання учасників концентрації; суб’єктами господарювання, які спільно створюються учасниками концентрації; з використанням майна, над яким унаслідок концентрації набувається контроль; суб’єктами господарювання, частки (акції, паї) яких придбаваються;
ринки товару, на які впливає чи може впливати концентрація, - такими ринками вважаються: ринки товарів, виробництво та/або реалізація яких потребує використання товарів, що обертаються на ринках, на яких відбувається концентрація; ринки товарів, використання яких є потрібним для виробництва та/або реалізації товарів, що обертаються на ринках, на яких відбувається концентрація; ринки, на яких обертаються товари, що використовуються або споживаються разом із товарами, які обертаються на ринках, на яких відбувається концентрація;
ринок товару вищого рівня (висхідний ринок) - ринок товарів, виробництво (реалізація) яких є необхідними для виробництва (реалізації) товарів, що обертаються на ринку, на якому здійснюється концентрація;
ринок товару нижчого рівня (низхідний ринок) - ринок товарів, виробництво (реалізація) яких потребує використання товарів, що обертаються на ринку, на якому здійснюється концентрація;
фінансовий лізинг - вид цивільно-правових відносин, що виникають із договору фінансового лізингу;
термін "концесія" вживається в цьому Положенні у значенні, наведеному в Законі України "Про концесію".
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон)".
3. У розділі II:
1) у пункті 1 слова "товарних ринків, зловживанню монопольним (домінуючим) становищем, обмеженню конкуренції" замінити словами ", суттєвого обмеження конкуренції на товарних ринках, зловживання монопольним (домінуючим) становищем, координації поведінки у вигляді антиконкурентних узгоджених дій";
2) пункт 2 викласти в такій редакції:
"2. Концентрацією визнаються:
1) злиття або приєднання суб’єктів господарювання, які не були пов’язані відносинами контролю між собою;
2) набуття одним або декількома суб’єктами господарювання прямого або опосередкованого контролю над цілим або частинами одного або декількох інших суб’єктів господарювання чи іншими активами, зокрема, шляхом:
безпосереднього або опосередкованого придбання, набуття у власність в інший спосіб, одержання в управління, оренду, лізинг, концесію чи набуття в інший спосіб права користування активами у вигляді єдиного майнового комплексу або структурного підрозділу суб’єкта господарювання, у тому числі придбання активів суб’єкта господарювання, що ліквідується;
укладення правочинів щодо придбання прав, які дають змогу визначати умови господарської діяльності, давати обов’язкові до виконання розпорядження або виконувати функції органу управління суб’єкта господарювання та/або забезпечувати вирішальний вплив на формування органу управління, на результати голосувань чи прийняття рішень органами суб’єкта господарювання;
безпосереднього або опосередкованого придбання, набуття у власність в інший спосіб чи одержання в управління часток (акцій, паїв), що забезпечує можливість чинити вирішальний вплив, у тому числі досягнення чи перевищення 25 або 50 відсотків голосів у вищому органі управління відповідного суб’єкта господарювання;
призначення або обрання на посаду керівника, заступника керівника спостережної ради, правління, іншого наглядового чи виконавчого органу суб’єкта господарювання особи, яка вже обіймає одну чи декілька із зазначених посад в інших суб’єктах господарювання, або створення ситуації, за якої більше половини посад членів спостережної ради, правління, інших наглядових чи виконавчих органів двох чи більше суб’єктів господарювання обіймають одні й ті самі особи;
3) створення двома й більше суб’єктами господарювання суб’єкта господарювання, який самостійно здійснюватиме повнофункціональну господарську діяльність протягом тривалого періоду";
3) у пункті 4:
перше речення підпункту 1 викласти в такій редакції:
"створення двома й більше суб’єктами господарювання суб’єкта господарювання, який самостійно не здійснюватиме повнофункціональну господарську діяльність протягом тривалого періоду";
підпункт 2 викласти в такій редакції:
"2) придбання часток (акцій, паїв) суб’єкта господарювання особою, основним видом діяльності якої є проведення фінансових операцій чи операцій з цінними паперами, якщо таке придбання здійснюється з метою наступного перепродажу часток (акцій, паїв), за умови, що зазначена особа не бере участі в голосуванні у вищому органі чи інших органах управління суб’єкта господарювання. У такому разі наступний перепродаж має бути здійснений суб’єктам господарювання, не пов’язаним відносинами контролю із цією особою, основним видом діяльності якої є проведення фінансових операцій чи операцій із цінними паперами, протягом одного року з дня придбання часток (акцій, паїв)";
доповнити новим підпунктом такого змісту:
"6) набуття у власність банком активів у вигляді єдиного майнового комплексу, часток (акцій, паїв) суб’єкта господарювання в результаті звернення стягнення на предмет застави (іпотеки) чи іншого забезпечувального обтяження, або в результаті набуття у власність банком предмета застави (іпотеки) чи іншого забезпечувального обтяження в інший спосіб, у тому числі в межах процедур банкрутства або виконавчого провадження за умови, що банк та пов’язані з ним відносинами контролю суб’єкти господарювання не братимуть участі в голосуванні у вищому органі чи інших органах управління суб’єкта господарювання, частки (акції, паї) якого є предметом застави (іпотеки) чи іншого забезпечувального обтяження, та не використовуватимуть активи у вигляді єдиного майнового комплексу, який є предметом застави (іпотеки) чи іншого забезпечувального обтяження, для здійснення господарської діяльності протягом усього періоду володіння предметом застави (іпотеки) чи іншим забезпечувальним обтяженням";
4) доповнити новим пунктом такого змісту:
"5. Учасники концентрації суб’єктів господарювання визначаються відповідно до статті 23 Закону".
4. Розділ III виключити.
У зв’язку з цим розділи IV-XIV вважати відповідно розділами III-XIII.
5. У розділі III:
1) назву розділу викласти в такій редакції:
"III. Визначення складу учасника концентрації - групи суб’єктів господарювання ";
2) пункт 1 викласти в такій редакції:
"1. Групою суб’єктів господарювання є два або більше суб’єктів господарювання, пов’язаних між собою відносинами контролю, внаслідок чого такі суб’єкти господарювання розглядаються як єдиний суб’єкт господарювання для цілей оцінки концентрації та обчислення фінансових показників та часток на ринку.
Склад групи суб’єктів господарювання встановлюється виходячи з можливості, у тому числі підтвердженою практикою господарських операцій, однієї чи декількох юридичних та/або фізичних осіб чинити вирішальний вплив на господарську діяльність іншої особи, зокрема прийняття рішень щодо:
1) встановлення загальних умов обороту товарів на ринку (ціни, асортименту товарів, обсягів попиту та пропозиції, обсягів реалізації товарів чи їх придбання, інших умов придбання або реалізації товарів);
2) визначення обсягів виробництва, ринків товарів, напрямів техніко-технологічного розвитку, інвестицій;
3) визначення джерел постачання, кола продавців, покупців або споживачів;
4) укладання угод, умов прийняття іншими суб’єктами господарювання додаткових зобов’язань;
5) можливості однієї особи не допускати прийняття іншою особою, що здійснює господарську діяльність, рішень, зазначених у підпунктах 1-4 цього пункту.
Якщо суб’єкт(и) господарювання, що належить(ать) до групи суб’єктів господарювання, здійснює(ють) спільний контроль над суб’єктом господарювання разом із третьою особою, яка не належить до групи, що розглядається, то частиною групи вважається лише спільне підприємство. Третя особа та група суб’єктів господарювання, з якою вона пов’язана, не враховуються до складу групи суб’єкта господарювання";
3) після пункту 1 доповнити пунктами 2, 3 такого змісту:
"2. Вирішальний вплив (контроль) може здійснюватись одноосібно чи спільно та поширюватися на один або декілька суб’єктів господарювання (їх частину).
3. Склад групи суб’єктів господарювання розраховується на дату подання заяви.
У разі якщо концентрація станом на дату подання заяви вже здійснена, то склад групи суб’єктів господарювання розраховується на дату здійснення такої концентрації".
У зв’язку з цим пункти 2-5 вважати відповідно пунктами 4-7;
4) у пунктах 4-7 слова "вирішальний вплив" у всіх відмінках замінити словами "можливість чинити вирішальний вплив" у відповідному відмінку.
6. Розділі IV викласти в такій редакції:
"IV. Одержання дозволів і попередніх висновків
1. Концентрація може бути здійснена лише за умови попереднього одержання дозволу, якщо:
1) сукупні вартісні показники усіх учасників концентрації, з урахуванням відносин контролю, у тому числі за кордоном, перевищують суму, еквівалентну 30 мільйонам євро, і при цьому вартісні показники в Україні не менш як у двох учасників концентрації, з урахуванням відносин контролю, перевищують суму, еквівалентну 4 мільйонам євро, у кожного; або
2) вартісні показники в Україні хоча б одного учасника концентрації, з урахуванням відносин контролю, перевищують суму, еквівалентну 8 мільйонам євро, і при цьому обсяг реалізації товарів хоча б одного іншого учасника концентрації, з урахуванням відносин контролю, у тому числі за кордоном, перевищує суму, еквівалентну 150 мільйонам євро.
2. Вартісними показниками учасника концентрації є більша з таких сум: сукупна вартість активів станом на останній день останнього фінансового року або сукупний обсяг реалізації товарів (робіт, послуг) суб’єкта господарювання за останній фінансовий рік.
3. Еквіваленти сум в євро в національній валюті України визначаються за офіційним валютним курсом, встановленим Національним банком України, що діяв в останній день фінансового року.
4. Визначення показників учасників концентрації здійснюється відповідно до розділу V цього Положення.
5. Дії, які не вважаються концентрацією, не потребують попереднього одержання дозволів.
6. Комітет чи адміністративна колегія Комітету надають попередні висновки щодо концентрації".
7. У розділі V:
1) доповнити пунктами 1-3 такого змісту:
"1. При розрахунку вартісних показників учасників концентрації у випадках, якщо об’єкт набуття контролю (з урахуванням підконтрольних йому юридичних осіб) безпосередньо або опосередковано не має активів і при цьому не здійснював господарську діяльність на території України протягом останніх двох фінансових років та в поточному році, не враховуються вартісні показники суб’єктів господарювання та частин суб’єктів господарювання (незалежно від наявності у таких частин статусу юридичної особи), відносини контролю з якими припиняються внаслідок концентрації.
2. Для цілей розрахунку вартісних показників учасників концентрації сукупність правочинів, передбачених підпунктом 2 пункту 2 розділу II цього Положення, вчинених протягом двох років між одними й тими самими суб’єктами господарювання, що впливають або можуть вплинути на умови обороту товарів на одному й тому самому ринку та суміжних із ним ринках, вважаються однією концентрацією суб’єктів господарювання на дату вчинення останнього правочину.
В такому випадку строк, у який вчиняється правочин, передбачений у пункті 1 цього розділу, розраховується з дати вчинення першого правочину, а вартісні показники учасників концентрації визначаються за останній фінансовий звітний рік, що передував року здійснення останнього правочину.
При цьому такі правочини можуть бути вчинені як між тими самими особами, так і між особами в межах тих самих груп суб’єктів господарювання, незалежно від зміни їх складу.
3. При розрахунку вартісних показників учасників концентрації, які спільно контролюються декількома суб’єктами господарювання, дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) та вартість активів розподіляються порівну між суб’єктами господарювання, які здійснюють контроль незалежно від кількості часток (паїв, акцій) та/або голосів, якими володіють (управляють) такі суб’єкти господарювання".
У зв’язку з цим пункти 1-9 вважати відповідно пунктами 4-12;
2) пункт 5 викласти в такій редакції:
"5. Обсяг реалізації товарів підприємств, організацій та інших юридичних осіб усіх форм власності (крім банків і бюджетних установ) відповідно до їх фінансової звітності й консолідованої фінансової звітності відповідає даним графи 3 рядка 2000 "Чистий дохід від реалізації продукції (товарів робіт, послуг)" Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) ( форма № 2) та/або Консолідованого звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) ( форма № 2-к).
Обсяг реалізації товарів підприємств, організацій та інших юридичних осіб, у тому числі іноземних компаній та транснаціональних корпорацій, які для складання фінансової звітності застосовують міжнародні стандарти фінансової звітності (далі - МСФЗ), визначається на підставі фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності, складеної на основі таксономії фінансової звітності за МСФЗ";
3) пункт 6 виключити.
У зв’язку з цим пункти 7-12 вважати відповідно пунктами 6-11;
4) пункт 6 викласти в такій редакції:
"6. Вартість активів підприємств, організацій та інших юридичних осіб усіх форм власності (крім банків і бюджетних установ) відповідно до їх фінансової звітності й консолідованої фінансової звітності відповідає даним графи 4 рядка 1300 Балансу (Звіту про фінансовий стан) ( форма № 1) та/або Консолідованого балансу (Звіту про фінансовий стан) ( форма № 1-к).
Вартість активів підприємств, організацій та інших юридичних осіб, у тому числі іноземних компаній та транснаціональних корпорацій, які для складання фінансової звітності застосовують МСФЗ, визначається на підставі фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності, складеної на основі таксономії фінансової звітності за МСФЗ";
5) у пункті 9 після слів "сума доходів" доповнити словами "(включаючи вартість страхових премій)";
6) пункт 10 виключити.
У зв’язку з цим пункт 11 вважати пунктом 10;
7) доповнити новим пунктом такого змісту:
"11. У випадку якщо концентрація не відбулась, вартісні показники учасників концентрації розраховуються по групі суб’єктів господарювання, визначеній відповідно до розділу III цього Положення, за останній фінансовий звітний рік, що передував року подання заяви, а в разі якщо концентрація вже здійснена, - за останній фінансовий звітний рік, що передував року, у якому така концентрація була здійснена".
8. У розділі VI:
1) пункти 1, 2 викласти в такій редакції:
"1. При перевищенні показниками учасників концентрації значень, наведених у статті 24 Закону та пункті 1 розділу IV цього Положення, учасники концентрації, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю, орендар, одержувач фінансового лізингу, концесіонер, орендодавець, суб’єкти господарювання, фізичні та юридичні особи, які в межах своїх повноважень приймають рішення про концентрацію, здійснюють концентрацію, здійснюють управління об’єктом набуття контролю, повинні звернутися із заявою про надання дозволу.
2. За відсутності перевищення показниками учасників концентрації значень, наведених у статті 24 Закону та пункті 1 розділу IV цього Положення, учасники концентрації, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю, орендар, одержувач фінансового лізингу, концесіонер, орендодавець, суб’єкти господарювання, фізичні та юридичні особи, які в межах своїх повноважень приймають рішення про концентрацію, здійснюють концентрацію, здійснюють управління об’єктом набуття контролю, мають право ініціативно звернутися із заявою про надання дозволу";
2) пункт 3 виключити.
У зв’язку з цим пункти 4-9 вважати відповідно пунктами 3-8;
3) пункт 3 викласти в такій редакції:
"3. Подання заяви здійснюється органами державної влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю, орендарем, одержувачем фінансового лізингу, концесіонером, орендодавцем, суб’єктами господарювання, фізичними та юридичними особами, які в межах своїх повноважень приймають рішення про концентрацію, здійснюють концентрацію або які здійснюють управління об’єктом набуття контролю";
4) пункт 5 викласти в такій редакції:
"5. Заявники подають до Комітету спільну заяву про надання дозволу на концентрацію";
5) пункт 6 доповнити новим реченням такого змісту: "Така заява може бути подана одноосібно";
6) у пункті 8 слова та цифру "у розділі X" замінити словами та цифрами "у розділі IX".
9. У розділі VII:
1) в абзаці першому пункту 1 слово "висновки" замінити словами "попередні висновки";
2) підпункт 4 пункту 1 викласти в такій редакції:
"4) яка призводить до створення суб’єкта господарювання, який за наслідками концентрації досягає монопольного (домінуючого) становища, чи суттєвого обмеження конкуренції на ринку";
3) пункт 2 виключити.
У зв’язку з цим пункти 3-7 вважати відповідно пунктами 2-6;
4) пункт 4 викласти в такій редакції:
"4. Адміністративна колегія Комітету приймає рішення про надання дозволу та надає попередні висновки стосовно концентрації, за винятком питань, підвідомчих Комітету";
5) пункти 5, 6 виключити.
10. У розділі VIII:
1) у пункті 2:
у підпунктах 2, 3, 7, 8, 10 слово та цифру "розділу X" замінити словом та цифрами "розділу IX";

................
Перейти до повного тексту