1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
Р І Ш Е Н Н Я
N 45 від 11.11.97
м.Київ
( Рішення втратило чинність на підставі Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку N 125 від 17.02.2009 )
Про затвердження нової редакції Положення про саморегулівну організацію ринку цінних паперів
Розглянувши нову редакцію Положення про саморегулівну організацію ринку цінних паперів, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Внести зміни та доповнення до Положення про саморегулівну організацію ринку цінних паперів, затвердженого наказом Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку N 329 від 23.12.1996 р. та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 26 грудня 1996 р. за N 749/1774, виклавши його в новій редакції (додається).
2. Керівнику Прес-центру Шевкіній Л.В. забезпечити опублікування нової редакції Положення про саморегулівну організацію ринку цінних паперів у встановленому порядку.
3. Повідомити Міністерство юстиції про набуття чинності нової редакції Положення про саморегулівну організацію ринку цінних паперів.
4. Контроль за виконанням рішення покласти на члена Комісії Волкова М.Ф.
Голова Комісії О.Мозговий
Затверджено
рішенням Державної комісії
з цінних паперів та фондового ринку
від 11 листопада 1997 р. N 45
Положення про саморегулівну організацію ринку цінних паперів
Це Положення про саморегулівну організацію ринку цінних паперів (далі - Положення) розроблено відповідно до Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Закону України "Про підприємства в Україні", Закону України "Про об'єднання громадян" та визначає порядок реєстрації і анулювання, а також здійснення діяльності саморегулівних організацій ринку цінних паперів і порядок здійснення державного регулювання та контролю за їх діяльністю.
I. Загальні питання
1. Саморегулівна організація є безприбутковою організацією з правами юридичної особи, що провадить свою діяльність відповідно до законодавства України та цього Положення, має самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку, штампи та бланки із своїм найменуванням.
Саморегулівна організація створюється у організаційно-правових формах, передбачених законодавством, діє на основі Статуту, установчого договору (якщо це передбачено для обраної організаційно-правової форми) (далі - установчі документи), а також правил цієї організації.
2. Статус саморегулівної організації можуть одержати:
а) громадські організації фізичних осіб - професійних учасників ринку цінних паперів;
б) об'єднання юридичних осіб - професійних учасників ринку цінних паперів;
в) фондові біржі.
Статус саморегулівної організації надається Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) тим організаціям та об'єднанням, які мають достатньо ресурсів для виконання статутних зобов'язань (достатня кількість кваліфікованих спеціалістів, комп'ютерного обладнання, засобів зв'язку, грошових коштів на здійснення контролю за діяльністю своїх членів, яка має відповідати законодавству України та інше) саморегулівної організації щодо розробки та впровадження правил, стандартів та вимог до здійснення операцій на фондовому ринку, сертифікації фахівців фондового ринку, надання дозволів (ліцензій) особам, які здійснюють професійну діяльність на фондовому ринку у випадку делегування таких повноважень, збору, узагальнення та аналітичної обробки статистичної інформації про професійну діяльність на фондовому ринку, впровадження кодексів поведінки, регламентів та правил здійснення операцій з цінними паперами, забезпечення своєчасного інформування учасників про зміни внутрішніх процедур, правил діяльності та законодавства про цінні папери, та всі зміни, що вносяться до нього. Якщо Комісією буде визначено, що СРО не має достатньо ресурсів для виконання статутних зобов'язань, то Комісія позбавляє об'єднання статуту СРО.
3. Об'єднання, зазначене в підпункті б пункту 2 цього Положення, яке одержало статус саморегулівної організації, може створити торговельно-інформаційні системи, в яких воно є єдиним засновником.
4. Метою застування та діяльності саморегулівної організації є:
1) забезпечення високого професійного рівня діяльності учасників ринку цінних паперів;
2) представництво учасників саморегулівної організації та захист їх професійних інтересів;
3) професійна підготовка та підвищення кваліфікації фахівців - учасників саморегулівної організації, уповноважених здійснювати операції з цінними паперами;
4) інформування своїх учасників стосовно законодавства про цінні папери та про всі зміни, що вносяться до нього;
5) розроблення та контроль за дотриманням норм та правил поведінки, регламентів, правил здійснення операцій з цінними паперами, вимог до професійної кваліфікації фахівців - учасників саморегулівної організації, уповноважених здійснювати операції з цінними паперами, та інших документів, передбачених законодавством;
6) впровадження ефективних механізмів розв'язання спорів між учасниками саморегулівної організації і учасниками саморегулівної організації та їх клієнтами;
7) розроблення та впровадження заходів щодо захисту клієнтів учасників саморегулівної організації та інших інвесторів, а також додержання етичних норм та правил поведінки учасників саморегулівної організації у їх взаєминах з клієнтами.
5. Саморегулівна організація не має права:
1) обмежувати можливості своїх учасників щодо надання послуг на ринку цінних паперів;
2) створювати нерівні умови для вступу до організації будь-якої особи або для діяльності будь-кого з учасників;
3) координувати діяльність своїх учасників будь-яким способом, який порушує антимонопольне законодавство;
4) провадити діяльність, не пов'язану з метою створення саморегулівної організації, визначену установчими документами та цим Положенням.
6. Професійні учасники ринку цінних паперів об'єднуються в саморегулівні організації за видами професійної діяльності. Кожний учасник ринку цінних паперів може входити до складу кількох саморегулівних організацій згідно з функціями, які він виконує відповідно до дозволу, або бути учасником однієї саморегулівної організації у разі, коли її правила стосуються всіх функцій (видів діяльності), які він може виконувати відповідно до дозволу.
7. Саморегулівна організація приймає до складу своїх учасників будь-яких осіб, що мають відповідний дозвіл на здійснення операцій з цінними паперами, а також відповідають вимогам правил саморегулівної організації. До всіх учасників саморегулівної організації повинні застосовуватися однакові вимоги. Відмова у прийнятті до саморегулівної організації учасника, який отримав ліцензію, може бути оскаржена до Комісії.
8. Учасники саморегулівної організації не одержують прибутків від її діяльності.
9. Майно та кошти саморегулівної організації формуються за рахунок внесків її засновників та учасників, їх діяльності, пов'язаної з виконанням саморегулівною організацією своїх функцій, та інших надходжень, не заборонених законодавством України. Майно та кошти саморегулівної організації спрямовуються виключно на забезпечення мети створення саморегулівної організації та покриття витрат, пов'язаних з її діяльністю.
II. Вимоги до установчих документів і правил саморегулівної організації
10. Установчі документи і правила саморегулівної організації повинні бути спрямовані на створення відкритого й упорядкованого ринку цінних паперів, забезпечення гідної поведінки його учасників і належного балансу між інтересами учасників організації та громадськості. Установчі документи саморегулівної організації повинні відповідати вимогам, установленим законодавством для обраної юридичною особою організаційно-правової форми, а також з урахуванням вимог Комісії.
11. Саморегулівні організації не повинні передбачати у своїх документах положення, які породжують:
а) дискримінацію прав учасників організації або їх клієнтів;
б) безпідставне обмеження на вступ до організації та вихід з неї;
в) обмеження, що безпідставно перешкоджають розвитку конкуренції між її учасниками.
12. Установчі документи саморегулівної організації повинні містити:
а) положення про порядок призначення (обрання) і звільнення її керівників та їх функціональні обов'язки;
б) положення про порядок обрання та функціонування її виконавчого органу і його компетенцію.
13. Правила саморегулівної організації повинні забезпечувати представництво інтересів кожного з її учасників у таких процедурах:
а) прийняття, внесення поправок або скасування будь-якого правила чи положення про саморегулівну організацію;
б) висування кандидатів на керівні посади і вибори до органів управління та участь в управлінні справами саморегулівної організації;
в) розподіл обгрунтованих виплат, відрахувань чи інших витрат серед учасників саморегулівної організації.
14. Правила саморегулівної організації повинні містити положення, що зобов'язують її учасників діяти відповідно до законодавства.
15. Правила саморегулівної організації повинні передбачати нормативи достатності власних коштів при здійсненні операцій з цінними паперами як одну з умов вступу до саморегулівної організації. Ці нормативи не можуть бути нижчими, ніж встановлені Комісією. До всіх учасників конкретної саморегулівної організації мають застосовуватися однакові нормативи достатності власних коштів.
16. Правила саморегулівної організації повинні містити вимоги щодо забезпечення відкритості інформації її учасників для перевірок, які проводяться за ініціативою саморегулівної організації, здійснення контролю з боку саморегулівної організації із застосуванням санкцій та здійсненням інших заходів. Правилами саморегулівної організації мають бути передбачені санкції, що застосовуються цією організацією до свого учасника у разі недотримання або порушення ним вимог правил саморегулівної організації, а саме: попередження; штраф (якщо це передбачено договорами); тимчасове припинення участі в саморегулівній організації; виключення з її складу.
17. Санкції, що застосовуються до учасника саморегулівної організації, повинні відповідати характеру порушення. В цих документах також має бути передбачено, що перед застосуванням санкцій саморегулівна організація має проінформувати учасника про такий намір, надати йому можливість дати відповідні пояснення, навести виправдувальні докази тощо. Саморегулівна організація може звернутися до Комісії з пропозицією щодо накладання санкцій або з проханням призупинити або анулювати дозвіл на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів.
18. У разі застосування саморегулівною організацією санкції до свого учасника або у разі звернення до Комісії про призупинення або скасування дозволу на провадження діяльності на ринку цінних паперів, саморегулівна організація повинна надіслати учаснику письмове повідомлення про виявлення порушення з обгрунтуванням причин застосування санкції. Короткий опис такого повідомлення надсилається до Комісії, яка інформує про це громадськість.
Вимоги, зазначені у пунктах 12 - 17 цього Положення, можуть також міститися в установчих документах саморегулівної організації.
19. В разі виявлення саморегулівною організацією ознак порушення чинного законодавства з боку учасників, саморегулівна організація зобов'язана у дводенний термін повідомляти про це Комісію.
20. Учасник саморегулівної організації може оскаржити рішення цієї організації про застосування до нього санкції у Комісії.
III. Порядок реєстрації громадської організації або об'єднання як саморегулівної організації
21. Підставою здійснення діяльності громадською організацією або об'єднанням як саморегулівною організацією є Свідоцтво про реєстрацію громадської організації або об'єднання як саморегулівної організації (надалі - Свідоцтво).
22. Свідоцтво можуть отримати громадські організації фізичних осіб або об'єднання юридичних осіб, установчі документи та правила яких відповідають вимогам законодавства та розділу 2 цього Положення.
23. Свідоцтво видається Комісією.
IV. Умови видачі Свідоцтва
24. Для отримання Свідоцтва про реєстрацію об'єднання як саморегулівної організації, воно повинно відповідати наступним вимогам:
а) мінімальний розмір активів саморегулівної організації (якщо вона є об'єднанням юридичних осіб) має становити розмір не менший мінімального розміру активів, які повинна мати юридична особа-учасник саморегулівної організації, що здійснює окремий вид професійної діяльності на ринку цінних паперів.
б) частка державної власності в активах саморегулівної організації не повинна перевищувати 20 відсотків.
в) у разі формування активів об'єднання довгостроковими (не менше року) державними цінними паперами, їх частка не повинна перевищувати 50 відсотків;
г) формування активів недержавними цінними паперами для саморегулівної організації не дозволяється.
25. Під час реєстрації саморегулівної організації Комісія перевіряє відповідність заявника та поданих ним установчих документів і правил вимогам цього Положення та іншим актам законодавства, аналізує кількісний стан та місцезнаходження учасників, їх професійну діяльність, оцінює здатність заявника належним чином виконувати функції, які покладаються на саморегулівну організацію.
26. Відмова Комісії у реєстрації саморегулівної організації може бути оскаржена заявником до арбітражного суду.
27. Саморегулівна організація зобов'язана подавати Комісії відомості про всі зміни у складі її учасників протягом 10 робочих днів з моменту їх внесення, а також інформацію про всі зміни та доповнення, внесені до її установчих документів та правил, із стислим обгрунтуванням причин внесення цих змін.
28. Саморегулівна організація зобов'язана подавати до Комісії інформацію про всі зміни у складі її учасників протягом 10 робочих днів з моменту прийняття відповідного рішення.
29. Саморегулівна організація зобов'язана подавати Комісії зміни і доповнення, що вносяться в установчі документи та правила саморегулівної організації або до списку її учасників, разом із обгрунтуванням причин таких змін і доповнень для погодження.
Саморегулівна організація може здійснювати діяльність з урахуванням внесених змін та доповнень, якщо протягом 45 робочих днів з моменту їх надходження Комісія не надіслала саморегулівній організації письмове повідомлення про відмову в їх погодженні із зазначенням причини цієї відмови. У випадку внесення змін і доповнень до установчих документів саморегулівної організації Комісія має право протягом цих 45 робочих днів повідомити саморегулівну організацію про свій намір провести детальну перевірку змін і доповнень. У такому разі Комісія має додатково 30 робочих днів для перевірки.
У виняткових випадках саморегулівна організація може здійснювати свою діяльність з урахуванням змін і доповнень з моменту їх внесення.
В таких випадках саморегулівна організація інформує про це Комісію протягом 3 робочих днів з моменту внесення змін і доповнень.
Якщо Комісія не погодила цих змін і доповнень протягом 45 робочих днів з моменту одержання інформації та повідомила про це саморегулівну організацію, остання повинна утриматись від здійснення діяльності з урахуванням внесених змін та доповнень. Комісія може провести детальну перевірку внесених змін і доповнень, про що вона повинна повідомити саморегулівну організацію протягом 45 робочих днів з моменту одержання інформації від саморегулівної організації. При цьому Комісія має право вимагати від саморегулівної організації утриматись додатково протягом 30 робочих днів від здійснення діяльності з урахуванням змін та доповнень.
30. У разі виявлення суперечностей між правилами саморегулівної організації та нормативними актами, виданими Комісією після реєстрації зазначеної організації, саморегулівна організація повинна протягом 2 місяців внести відповідні зміни до своїх документів і подати їх Комісії.

................
Перейти до повного тексту