1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
31.10.2012 № 948
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної фіскальної служби № 22 від 31.07.2014 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків
Відповідно до вимог статей 75 - 86 розділу II Податкового кодексу України, з метою виконання рішення Колегії ДПС України від 21.05.2012 № 1 "Щодо місії, стратегічного бачення та цілей органів державної податкової служби, а також ключових показників діяльності ДПС України на 2012 рік" про покращення процедур донарахування і представлення інтересів ДПС України при оскарженні донарахувань, забезпечення розробки та впровадження операційних і управлінських процедур із запобігання донарахувань з високою вірогідністю відміни в ході оскарження, а також встановлення єдиного порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
2.1. накази ДПА України:
від 27.05.2008 № 355 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок платників податків";
від 05.12.2008 № 760 "Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок платників податків, затверджених наказом ДПА України від 27.05.2008 № 355";
від 16.03.2009 № 120 "Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок платників податків, затверджених наказом ДПА України від 27.05.2008 № 355";
від 16.02.2010 № 85 "Про затвердження Змін до Методичних рекомендацій";
від 18.05.2010 № 346 "Про внесення змін до деяких наказів ДПА України";
від 21.07.2010 № 527 "Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок платників податків, затверджених наказом ДПА України від 27.05.2008 № 355";
від 09.08.2010 № 594 "Про внесення змін до деяких наказів ДПА України";
від 26.10.2010 № 826 "Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок платників податків, затверджених наказом ДПА України від 27.05.2008 № 355";
від 14.04.2011 № 213 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків та внесення змін до наказу ДПА України від 27.05.2008 № 355";
від 14.11.2005 № 506 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення перевірок платників податків - юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, щодо яких прийнято рішення про припинення (закриття)";
від 17.04.2007 № 238 "Про затвердження Змін до наказу ДПА України від 14.11.2005 № 506";
2.2. накази ДПС України:
від 08.08.2012 № 703 "Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків, затверджених наказом ДПА України від 14.04.2011 № 213";
від 12.12.2011 № 211 "Про внесення Змін до Методичних рекомендацій щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків, затверджених наказом ДПА України від 14.04.2011 № 213".
3. Головам ДПС в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі, Окружної державної податкової служби - Центрального офісу з обслуговування великих платників податків ДПС забезпечити:
3.1. доведення наказу до підпорядкованих органів державної податкової служби та практичне використання Методичних рекомендацій у роботі;
3.2. ведення журналу реєстрації перевірок, призначених у порядку пп. 78.1.11 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, відповідно до додатка 9 до Методичних рекомендацій та наповнення його інформацією з 01.01.2011.
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Голова О.В. Клименко
Додаток 1
до наказу ДПС України
31.10.2012 № 948
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків
Методичні рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків (далі - Методичні рекомендації) розроблено відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) для застосування посадовими (службовими) особами органів ДПС при організації, проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок платників податків з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також фактичних перевірок щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства стосовно укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Дія Методичних рекомендацій не поширюється на проведення фактичних перевірок структурними підрозділами, до функцій яких входить здійснення контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів.
I. Організація та проведення перевірок платників податків
1.1. Координаційні робочі групи, що беруть участь в організації, проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок платників податків
Координаційні групи включають групу Податкового контролю та Інформаційно-аналітичну групу.
До складу групи Податкового контролю входять фахівці підрозділів податкового контролю, оподаткування фізичних осіб та боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом.
До складу Інформаційно-аналітичної групи входять фахівці підрозділів:
податкового контролю (координатор групи при проведенні перевірок юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів, представництв іноземних компаній);
оподаткування фізичних осіб (координатор групи при проведенні перевірок платників податків на доходи фізичних осіб та самозайнятих осіб);
юридичного;
оподаткування юридичних осіб;
погашення податкового боргу;
прогнозування, аналізу, обліку та звітності;
боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом;
інформатизації та обліку платників податків;
контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів;
податкової міліції.
При надходженні від групи Податкового контролю повідомлення про призначення перевірки платника податків з метою забезпечення якісного, оперативного та у повному обсязі відпрацювання питань, що виникають під час організації, проведення та оформлення матеріалів перевірки платника податків, керівники структурних підрозділів Інформаційно-аналітичної групи призначають відповідальних працівників за її супроводження.
Відповідальні працівники беруть участь у проведенні перевірки, спільних нарадах (у разі необхідності) та/або у межах компетенції вживають заходів для виявлення ризиків у діяльності платника податків, забезпечення повною мірою підрозділів групи Податкового контролю, які здійснюють (очолюють) перевірки, доперевірочними матеріалами, письмовими висновками, інформацією (документальним підтвердженням) щодо питань, які виникають у ході проведення перевірки, роз'ясненнями та консультаціями органів ДПС, судовою практикою та іншою інформацією, що може бути використана в ході проведення перевірки та при оформленні результатів.
У разі виникнення необхідності заміни відповідальних працівників із об'єктивних причин (тривала хвороба, переведення до іншого підрозділу органу ДПС або звільнення працівника органу ДПС тощо) керівники структурних підрозділів "Інформаційно-аналітичної групи" призначають нових відповідальних працівників за супроводження перевірки.
Для забезпечення оперативного обміну інформацією між органами ДПС, керівниками (заступниками керівників) органів ДПС, структурними підрозділами органів ДПС та відповідальними особами використовуються засоби зв'язку поштової системи Fossmail STA (іншої запровадженої в органі ДПС інформаційної системи управління документами). У разі необхідності надання відповідних документів в паперовому вигляді - такі документи надаються додатково.
Підрозділи та/або працівники підрозділів податкового контролю, та оподаткування фізичних осіб, що приймають участь в організації, проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок платників податків, відповідним рішенням керівника органу ДПС в залежності від кількісного складу та фахового розподілу обов'язків між працівниками підрозділу розподіляються на підгрупу Податкового контролю та Інформаційно-аналітичну.
Підгрупа Податкового контролю за галузевим розподілом складається із Підгрупи з проведення перевірок великих та середніх платників та Підгрупи з проведення спеціальних перевірок. До функцій Підгрупи з проведення спеціальних перевірок входить забезпечення проведення зустрічних звірок та спеціальних перевірок, а саме: електронних перевірок, перевірок відповідно до підпункту 78.1.11 пункту 78.1 статті 78 Кодексу , повноти оподаткування податком на додану вартість тощо.
Інформаційно-аналітична підгрупа за функціональним розподілом складається з Аналітичної підгрупи та Інформаційної підгрупи.
Координацію взаємодії групи Податкового контролю з Інформаційно-аналітичною групою здійснює керівник відповідного органу ДПС.
Координацію взаємодії підгрупи Податкового контролю з Інформаційно-аналітичною підгрупою підрозділу податкового контролю або оподаткування доходів фізичних осіб здійснює заступник керівника органу ДПС, який відповідно до розподілу обов'язків здійснює керівництво відповідним підрозділом.
1.2. Прийняття рішення про проведення перевірки платника податків
1.2.1. Рішення про проведення документальної планової, позапланової та фактичної перевірки приймається керівником органу ДПС відповідно до пункту 77.4 статті 77, пункту 78.4 статті 78, пункту 79.2 статті 79 та пункту 80.2 статті 80 розділу II Кодексу із зазначенням суб'єкта (об'єкта), перевірка якого проводиться, мети, виду перевірки, підстав для проведення перевірки, дати початку та тривалості перевірки тощо, яке з урахуванням вимог Кодексу оформлюється наказом:
1.2.1.1. ДПС України, Окружної державної податкової служби - Центрального офісу з обслуговування великих платників податків ДПС (далі - Окружний центральний офіс) - для проведення документальних планових та позапланових перевірок платників податків із залученням працівників територіальних органів ДПС.
При цьому до проведення документальних планових та позапланових перевірок платників, що проводяться за рішенням керівників інших органів ДПС, можуть залучатися працівники територіальних органів ДПС за письмовим дозволом (погодженням) Голови ДПС України або голови Окружного центрального офісу або заступника Голови ДПС, який згідно з розподілом обов'язків забезпечує координацію роботи підрозділів, що здійснюють документальні перевірки платників податків;
1.2.1.2. ДПС в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, регіонального підрозділу Окружного центрального офісу - для проведення документальних планових та позапланових або фактичних перевірок платників податків із залученням працівників органів ДПС відповідного регіону.
При цьому до проведення документальних планових та позапланових або фактичних перевірок платників податків, що проводяться за рішенням керівника органу ДПС, на обліку в якому перебувають такі платники податків, працівники органів ДПС цього регіону можуть залучатися за письмовим дозволом (погодженням) голови ДПС в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.
1.2.1.3. Органу ДПС, на обліку в якому перебувають платники податків, для проведення документальних планових та позапланових або фактичних перевірок платників податків із залученням працівників цього органу ДПС (за умови відсутності рішень керівників органів ДПС вищого рівня про проведення перевірки такого платника податків із цих питань за відповідні періоди).
1.2.2. У разі отримання територіальними органами ДПС до або під час проведення документальної планової або позапланової виїзної перевірки платника податків інформації про направлення повідомлення ДПС України про включення такого платника податків до Реєстру великих платників податків із зазначенням нового місця податкового обліку, до проведення перевірки можуть залучатися посадові (службові) особи органу ДПС, визначеного у повідомленні ДПС України як нове місце податкового обліку платника податків.
При цьому звернення керівника (заступника керівника) органу ДПС, визначеного у повідомленні ДПС України як нове місце податкового обліку платника податків, є підставою для обов'язкового залучення посадових (службових) осіб такого органу ДПС до проведення перевірки відповідного платника податків.
1.2.3. При організації проведення документальної позапланової або фактичної перевірки обґрунтовані пропозиції щодо необхідності її проведення оформлюються доповідною запискою (висновком) за підписом керівника відповідного структурного підрозділу, який має інформацію, що може слугувати підставою для проведення документальної позапланової або фактичної перевірки відповідно до чинного законодавства.
Доповідна записка (висновок) надається на розгляд керівника органу ДПС, який приймає рішення про доцільність проведення такої перевірки та визначає підрозділ, який буде здійснювати (очолювати) цю перевірку, відповідати за її організацію, у т. ч. направлення повідомлення до Інформаційно-аналітичної групи, координацію дій залучених до перевірки працівників інших структурних підрозділів, а також реалізацію матеріалів перевірки.
Наказ про проведення перевірки, що здійснюється відповідно до підпункту 78.1.11 пункту 78.1 статті 78 Кодексу , видається керівником органу ДПС на підставі відповідної постанови (ухвали) про призначення перевірки.
1.2.4. Продовження строків проведення документальних та фактичних перевірок здійснюється відповідно до статті 82 розділу II Кодексу за наказом органу ДПС, яким було призначено таку перевірку. Кількість наказів про продовження строків перевірки не обмежується за умови дотримання визначеної статтею 82 розділу II Кодексу тривалості перевірки та забезпечення надання платнику податків (посадовим особам платника податків або його законним (уповноваженим) представникам) копії зазначеного наказу та пред'явлення направлення з відміткою про продовження перевірки.
Продовження проведення перевірки розпочинається у перший робочий день за останнім робочим днем здійснення перевірки, зазначеним у направленні на перевірку. Наказ про продовження перевірки видається у ході проведення перевірки для недопущення перерви між датою закінчення перевірки згідно з першим направленням та датою продовження перевірки, зазначеною у відповідному наказі, на підставі доповідної записки керівника підрозділу органу ДПС, який здійснював (очолював) таку перевірку, з викладенням підстав та причин необхідності такого продовження.
У разі продовження строків проведення документальної перевірки, призначеної відповідно до пп. 78.1.11 п. 78.1 ст. 78 Кодексу, орган ДПС, що здійснює (очолює) перевірку, не пізніше наступного робочого дня з дня видання відповідного наказу повідомляє про це орган (особу), що призначив перевірку, з інформуванням причин і підстав продовження строків проведення перевірки.
1.2.5. За рішенням керівника органу ДПС, яким було призначено перевірку, проведення документальної планової або позапланової виїзної перевірки великого платника податків може бути зупинено на строк, визначений у п. 82.4 ст. 82 розділу II Кодексу , з подальшим поновленням проведення на невикористаний строк, про що видається відповідний наказ із зазначенням строку зупинення та обставин, що спричинили таке зупинення.
Наказ про зупинення документальної планової чи позапланової виїзної перевірки видається на підставі доповідної записки керівника підрозділу органу ДПС, який організував (очолював) таку перевірку, з викладенням об'єктивних причин необхідності такого зупинення.
Копія наказу органу ДПС про зупинення перевірки не пізніше наступного робочого дня вручається платнику податків (посадовим особам платника або його законному (уповноваженому) представнику) під підпис.
За необхідності поновлення перевірки керівник органу ДПС, який видав наказ про зупинення перевірки, може видати наказ про поновлення документальної планової або позапланової виїзної перевірки до закінчення терміну, на який її було призупинено. Наказ видається на підставі доповідної записки керівника підрозділу органу ДПС, який організував (очолював) перевірку, у разі усунення (закінчення дії) обставин, що стали підставою для такого зупинення. У такому випадку орган ДПС може поновити перевірку не раніше наступного робочого дня з дня вручення платнику податків копії наказу про поновлення перевірки із зазначенням дати такого поновлення.
У разі зупинення документальної виїзної перевірки великого платника податків, призначеної відповідно до підпункту 78.1.11 пункту 78.1 статті 78 Кодексу , орган ДПС, що здійснює (очолює) перевірку, не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття відповідного рішення (наказу) повідомляє орган (особу), що призначив перевірку, з інформуванням причин і підстав зупинення перевірки.
1.2.6. У разі якщо під час проведення документальної перевірки до органу ДПС за місцем обліку від платника податків надійшло повідомлення про втрату, пошкодження або дострокове знищення документів або вилучення документів правоохоронними та іншими органами (у зв'язку з чим особами, які здійснюють (очолюють) перевірку, обґрунтовано встановлено неможливість подальшого проведення перевірки), такі особи складають акт довільної форми, який реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів у порядку, передбаченому пунктом 1.4.5 цього розділу Методичних рекомендацій.
При цьому до такого акта додаються копії отриманих від платника податків документів, що підтверджують втрату, пошкодження або дострокове знищення документів, звернення платника із заявою до правоохоронних органів, копії протоколу вилучення документів правоохоронними та/або іншими органами тощо (за наявності). У разі ненадання відповідних документів платником податків особа, яка здійснює (очолює) перевірку, вживає заходів для документування в акті (додатках до акта) переліку документів (за необхідності - згрупованих за типами), відсутність яких унеможливлює подальше проведення перевірки.
В акті зазначаються причини неможливості продовжувати перевірку у терміни, вказані у направленні та наказі, та робиться відповідний запис про проведення зазначеної перевірки після усунення причин, які призвели до неможливості її проведення.
На підставі цього акта органом ДПС, яким було призначено перевірку, видається наказ про перенесення термінів проведення такої перевірки на строк, визначений відповідно до пункту 44.5 статті 44 або пункту 85.9 статті 89 розділу II Кодексу , копія якого вручається платнику податків (посадовим особам платника податків або його законним (уповноваженим) представникам).
У разі вилучення оригіналів документів правоохоронними або іншими органами підрозділ, який проводить (очолює) перевірку, забезпечує підготовку та направлення у той же день письмового запиту до відповідного органу про надання органу ДПС копій зазначених документів або забезпечення доступу до перевірки таких документів.
У запиті зазначаються: перелік вилучених документів, дані протоколу (іншого документа), на підставі якого були вилучені документи, посилання на пункт 85.9 статті 85 розділу II Кодексу щодо обов'язку відповідного органу забезпечити протягом 3 робочих днів з дня отримання запиту надання органу ДПС копій документів або доступу його посадовим (службовим) особам до перевірки таких документів.
Новий наказ про проведення перевірки не видається та нові направлення на проведення перевірки не виписуються. У разі якщо терміни, визначені пунктом 44.5 статті 44 Кодексу, достроково скорочуються - видається наказ про поновлення перевірки не пізніше наступного робочого дня, копія якого вручається платнику податків (посадовим особам платника податків або його законним (уповноваженим) представникам).
Після отримання копій всіх вилучених правоохоронними та іншими органами документів або забезпечення доступу до них терміни проведення перевірки поновлюються не пізніше наступного робочого дня, про що видається наказ про поновлення перевірки, копія якого вручається платнику податків (посадовим особам платника податків або його законним (уповноваженим) представникам).
1.2.7. Після усунення причин, передбачених підпунктами 1.4.5 та 1.4.6 пункту 1.4 розділу I Методичних рекомендацій , через які своєчасно не розпочато перевірку, наказ про проведення видається у порядку, встановленому пунктом 1.2 розділу I Методичних рекомендацій.
1.2.8. В обов'язковому порядку проекти наказів візуються юридичним підрозділом.
1.3. Оформлення направлення на проведення перевірки
1.3.1. Для проведення документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки платника податків формується направлення на перевірку в одному примірнику окремо на кожну посадову (службову) особу, що буде проводити перевірку (зразок форми направлення наведено у додатку 1 до Методичних рекомендацій, додається).
Направлення на проведення документальної планової або позапланової виїзної або фактичної перевірки підписується керівником (заступником керівника) органу ДПС, який очолює таку перевірку та видав наказ про її проведення, та скріплюється гербовою печаткою цього органу (у тому числі у разі залучення до перевірки працівників інших органів ДПС).
Факсимільне відтворення підпису керівника (заступника керівника) на направленні на проведення документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки не допускається.
1.3.2. Направлення на проведення перевірки реєструється в органі ДПС, що його виписав, у Журналі обліку видачі направлень на перевірку посадовим особам органу ДПС, що ведеться за формою згідно з додатком 2 до Методичних рекомендацій (додається).
Записи до такого журналу вносяться структурним підрозділом, відповідальним за реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС. Разом з тим за повноту внесення інформаційних даних до журналів реєстрації відповідних документів, визначених цими Методичними рекомендаціями, відповідають працівники структурного підрозділу органу ДПС, який здійснює перевірку.
За відсутності єдиного територіального розміщення в окремих органах ДПС допускається ведення кількох журналів обліку видачі направлень - за відповідними територіями.
У журналі в обов'язковому порядку вказуються тип перевірки, підстави для проведення (відповідний підпункт, пункт та стаття Кодексу), дата початку та тривалість (кількість робочих днів або діб (для фактичної перевірки)).
1.3.3. У разі виникнення під час проведення документальної виїзної або фактичної перевірки необхідності додаткового залучення працівників органів ДПС до складу перевіряючих, направлення на перевірку оформляється відповідно до пункту 1.3 цього розділу Методичних рекомендацій.
Підставою для додаткового залучення працівників органів ДПС до складу перевіряючих є доповідна записка керівника структурного підрозділу органу ДПС, який здійснює (очолює) таку перевірку, на ім'я керівника (заступника керівника) відповідного органу ДПС з викладенням об'єктивних причин необхідності додаткового залучення до складу перевіряючих інших працівників органу ДПС (значні обсяги операцій, проведених платником податків у періоді, що перевіряється; виникнення інших питань, що належать до компетенції органів ДПС; тривала хвороба або звільнення працівника органу ДПС, які сталися під час проведення перевірки тощо).
При цьому в акті перевірки вчиняється відповідний запис.
За необхідності додаткового залучення до перевірки працівників інших територіальних органів ДПС видається відповідний наказ, підставою для видання якого є відповідний письмовий дозвіл заступника Голови ДПС України або голови Окружного центрального офісу, наданий згідно з вимогами підпункту 1.2.1.1 пункту 1.2 цього розділу, чи рішення (дозвіл) керівника ДПС в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, прийняте з дотриманням вимог підпункту 1.2.1.2 пункту 1.2 цього розділу Методичних рекомендацій.
1.3.4. При виданні наказу про продовження термінів проведення документальної виїзної перевірки нові направлення на перевірку не виписуються. Про продовження строків перевірки вказується у направленнях, що виписувались на проведення перевірки, із зазначенням основних реквізитів наказу та кількості робочих днів (діб), на які продовжено перевірку.
1.3.5. Після усунення причин, передбачених підпунктами 1.4.5 та 1.4.6 пункту 1.4 розділу I Методичних рекомендацій , через які своєчасно не розпочато перевірку, направлення на проведення документальної планової або позапланової виїзної або фактичної перевірки оформляється відповідно до пункту 1.3 цього розділу Методичних рекомендацій.
1.4. Умови, порядок допуску посадових осіб до проведення перевірки та надання платником документів
Допуск посадових (службових) осіб до проведення документальних планових або позапланових виїзних та фактичних перевірок визначено статтями 77 - 81 розділу II Кодексу .
1.4.1. Організація проведення документальної планової перевірки
Документальна планова перевірка платника податків проводиться згідно із затвердженим ДПС України планом-графіком проведення планових документальних перевірок (далі - план-графік).
Підрозділ органу ДПС, який очолює документальну планову перевірку згідно з планом-графіком, направляє рекомендованим листом з повідомленням про вручення (або вручає під розписку) платнику податків (посадовій особі платника податків або його законному (уповноваженому) представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку документальної планової перевірки:
копію наказу про проведення документальної планової перевірки;
письмове повідомлення про проведення перевірки (із залишенням копії в органі ДПС).
Повідомлення про проведення документальної планової перевірки складається за формою, наведеною у додатку 3 до Методичних рекомендацій (додається).
Повідомлення підписується керівником (або заступником керівника) органу ДПС, завіряється гербовою печаткою цього органу та реєструється в Журналі реєстрації повідомлень про проведення перевірок платників податків, який ведеться структурним підрозділом, відповідальним за реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС, за формою згідно з додатком 4 до Методичних рекомендацій (додається).
Факсимільне відтворення підпису керівника (заступника керівника) на повідомленні про проведення документальної перевірки не допускається.
Після усунення причин, визначених пунктами 1.4.5 та 1.4.6 розділу I Методичних рекомендацій, через які своєчасно не розпочато документальну планову перевірку, повідомлення надсилається у порядку, передбаченому п. 77.4 ст. 77 Кодексу .
Підрозділ органу ДПС, який очолює документальну планову перевірку, за 10 календарних днів до початку перевірки забезпечує інформування інших органів виконавчої влади відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1234 "Про затвердження Порядку координації проведення планових виїзних перевірок органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати контроль за нарахуванням і сплатою податків та зборів" (за умови одночасного проведення перевірки).
1.4.2. Організація проведення документальних планових та позапланових невиїзних перевірок
При організації документальних планових та позапланових невиїзних перевірок необхідно враховувати особливості їх проведення, визначені статтею 79 розділу II Кодексу .
Так, документальна планова та позапланова невиїзна перевірка здійснюється на підставі наказу про проведення, оформленого з дотриманням вимог, передбачених розділом I цих Методичних рекомендацій, та за наявності обставин для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 розділу II Кодексу .
Підрозділи органу ДПС, які очолюють здійснення документальної планової або позапланової невиїзної перевірки, забезпечують надсилання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення (посадовій особі або законному (уповноваженому) представнику) під підпис копії наказу про проведення документальної планової або позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення, складеного за формою згідно з додатком 5 до Методичних рекомендацій (додається).
Зазначене повідомлення підписується керівником (або заступником керівника) органу ДПС, завіряється гербовою печаткою цього органу та реєструється у Журналі реєстрації повідомлень про проведення перевірок платників податків у порядку, визначеному пунктом 1.4.1 цього розділу Методичних рекомендацій.
1.4.3. Особливості організації та проведення документальних перевірок платників податків, які мають відокремлені підрозділи
При організації документальної перевірки платника податків, який має відокремлені підрозділи, вживаються заходи щодо одночасного проведення перевірки такого платника податків - юридичної особи та її не знятих з обліку відокремлених підрозділів.
Якщо юридична особа та її відокремлені підрозділи перебувають на обліку в різних органах ДПС (основне місце обліку) або ця особа (її підрозділи) перебуває на обліку в інших органах ДПС за місцем розташування (реєстрації) її підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, організацію взаємодії відповідних органів при проведенні перевірки здійснює той орган ДПС, який проводить (очолює) перевірку юридичної особи.
У такому випадку підрозділи органів ДПС, які очолюють перевірку платника податків - юридичної особи, не пізніше ніж за 12 робочих днів до початку проведення інформують засобами електронного зв'язку органи ДПС:
за основним місцем обліку, в якому перебуває цей платник податків (у разі проведення перевірки іншим органом ДПС);
за основним місцем обліку, в якому перебувають відокремлені підрозділи такого платника податків;
за неосновним місцем обліку, в яких такий платник податків перебуває за місцем розташування (реєстрації) підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність.
При цьому підрозділи органу ДПС, що очолюють перевірку платника податків - юридичної особи, забезпечують його повідомлення у порядку, передбаченому пунктом 1.4 цього розділу Методичних рекомендацій, а також направлення (вручення) копії наказу у встановлених Кодексом випадках.
Органи ДПС, у яких за основним та неосновним місцем обліку перебувають відокремлені підрозділи платника податків, забезпечують їх повідомлення (незалежно від форми сплати податку на прибуток та ПДВ) про початок документальної перевірки, а також дотримання інших вимог Кодексу щодо організації документальних перевірок, а також інформування органу ДПС, що здійснює перевірку платника податків - юридичної особи, про початок перевірки відокремленого підрозділу.
При проведенні перевірки платника податків, який має відокремлені підрозділи (незалежно від форми сплати податків) або перебуває на обліку в декількох органах ДПС, орган ДПС, що здійснює перевірку платника податків - юридичної особи, забезпечує координацію інших органів ДПС щодо одночасного проведення перевірки юридичної особи, її не знятих з обліку відокремлених підрозділів, а також перевірки платника податків з питань повноти та своєчасності сплати окремих податків і зборів, на обліку щодо яких він перебуває.
У разі проведення перевірки платника податків, який має відокремлені підрозділи та сплачує податок на прибуток та/або податок на додану вартість консолідовано, орган ДПС, що здійснює перевірку платника податків - юридичної особи, не пізніше трьох робочих днів з дня початку перевірки надсилає органам ДПС, в яких на обліку перебувають відокремлені підрозділи, інформацію про дані показників звітності з податку на додану вартість та податку на прибуток кожного звітного періоду, а також інформацію про основні питання та ризики несплати податків, які виявлені доперевірочним аналізом або під час перевірки та підлягають дослідженню при проведенні перевірки відокремленого підрозділу.
Органи ДПС, на обліку в яких перебувають відокремлені підрозділи платника податків, не пізніше трьох робочих днів з дня початку їх перевірки надсилають органу ДПС, який здійснює перевірку платника податків - юридичної особи:
інформацію про дані показників звітності з податку на додану вартість та з податку на прибуток кожного звітного періоду (у разі якщо платник податків перебуває на консолідованій сплаті податків);
інформацію про встановлені або можливі порушення, які виявлені доперевірочним аналізом або під час перевірки відокремленого підрозділу та підлягають дослідженню при проведенні перевірки юридичної особи або інших відокремлених підрозділів (незалежно від форми сплати податків).
Органи ДПС, на обліку в яких перебувають відокремлені підрозділи (незалежно від форми сплати податків) або у яких юридична особа перебуває за неосновним місцем обліку (за місцем розташування рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність), забезпечують проведення перевірок відокремлених підрозділів такого платника податків або перевірки з питань дотримання цим платником податків вимог законодавства щодо повноти та своєчасності сплати окремих податків і зборів, на обліку щодо сплати яких він перебуває у такому органі ДПС. Ці ж органи ДПС забезпечують своєчасне інформування і надання матеріалів такої перевірки до закінчення перевірки платника податків - юридичної особи органу ДПС, що проводить його перевірку, у визначений цим органом термін, але не пізніше, ніж за 3 дні до завершення перевірки.
У разі виникнення необхідності зупинити перевірку відокремленого підрозділу або продовжити термін проведення, таке зупинення (подовження) здійснюється за обов'язковим письмовим погодженням з органом ДПС, який проводить перевірку юридичної особи.
У разі зупинення перевірки платника податку - юридичної особи або продовження терміну, орган ДПС, який здійснює таку перевірку, у день прийняття відповідних рішень забезпечує повідомлення про це органів ДПС, які здійснюють перевірки відокремлених підрозділів такого платника податків.
У разі допущення органами ДПС, що здійснюють перевірки відокремлених підрозділів або у яких юридична особа перебуває за неосновним місцем обліку, порушень вимог пункту 1.4.3 цього розділу Методичних рекомендацій, орган ДПС, який здійснює перевірку платника податків - юридичної особи, ініціює перед органом ДПС вищого рівня питання про притягнення до відповідальності у встановленому порядку посадових осіб органів ДПС, які допустили порушення.
1.4.4. Особливості організації та проведення фактичних перевірок платників податків, які мають відокремлені підрозділи або інші об'єкти, де провадять діяльність
У разі організації фактичної перевірки платника податків органом ДПС за місцем, яке зазначене у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, та у разі якщо такий платник податків має відокремлені підрозділи або інші об'єкти, де провадиться діяльність та які розташовані поза межами його державної реєстрації, зазначеної у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, та основного місця обліку, орган ДПС, який проводить (очолює) перевірку такого платника, може ініціювати організацію проведення перевірки таких відокремлених підрозділів або інших об'єктів за їх фактичним місцезнаходженням.
У такому випадку підрозділ органу ДПС, який очолює перевірку, не пізніше ніж за 10 робочих днів до початку проведення засобами електронного зв'язку надає до органу ДПС, на території якого провадять діяльність відокремлений підрозділ або інший об'єкт, запит щодо проведення перевірки господарського об'єкта такого платника податків разом із переліком питань, які необхідно відобразити в акті перевірки, та обставин для проведення перевірки.
У разі якщо платник податків (його відокремлені підрозділи) провадить діяльність не за місцем, зазначеним у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, орган ДПС, на території якого провадить діяльність такий платник (його відокремлені підрозділи), може ініціювати проведення перевірки такого платника податків (його відокремлених підрозділів), при цьому надає запит до органу ДПС, на обліку в якому перебуває такий платник, з питань надання інформації щодо наявності обставин для проведення перевірки.
1.4.5. Організація роботи у разі відсутності платника податків за місцезнаходженням
У разі коли при організації документальної планової та позапланової або фактичної перевірки встановлено відсутність платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за місцезнаходженням (місцем проживання), у той же день складається акт перевірки місцезнаходження платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників).
Акт реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів, який ведеться структурним підрозділом, до функцій якого віднесено реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС, за формою згідно з додатком 6 до Методичних рекомендацій (додається).
В акті на першому аркуші у верхньому лівому куті зазначаються дата реєстрації та номер акта, який складається із порядкового номера Спеціального журналу реєстрації актів, коду структурного підрозділу, що його склав, та коду за ЄДРПОУ платника податків (реєстраційного номера облікової картки платника податків - фізичної особи або номера та серії паспорта (для фізичних осіб, які через релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДПС і мають відмітку у паспорті)).
При цьому підрозділом органу ДПС, який встановив відсутність платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за місцезнаходженням (місцем проживання), не пізніше наступного робочого дня після складання цього акта доповідною запискою повідомляє керівника (заступника керівника) органу державної податкової служби та у випадках, передбачених пп. 350.1.3 п. 350.1 статті 350 Кодексу , передає підрозділу податкової міліції органу ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків, запит на розшук відповідних осіб.
До запиту надається інформація про результати проведених заходів структурним підрозділом ДПС шляхом спілкування (телефон, пошта, факс, виїзд за місцезнаходженням тощо) із платником податків щодо з'ясування його фактичного місцезнаходження (місця проживання).
Крім того, відповідними структурними підрозділами вживаються інші заходи, передбачені Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженим нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади, що формує державну фінансову політику, та/або відповідного розпорядчого документа ДПС України.
1.4.6. У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб органу ДПС до проведення перевірки складається акт, який засвідчує факт відмови, та вживаються заходи, передбачені пунктом 81.2 статті 81 та статтею 94 розділу II Кодексу .
Цей акт реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів у порядку, передбаченому пунктом 1.4.5 цього розділу Методичних рекомендацій.
1.4.7. У разі ненадання платником податків документів для проведення перевірки, працівником підрозділу, який здійснює (очолює) таку перевірку, складається акт у довільній формі, що фіксує такий факт.
Цей акт реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів у порядку, передбаченому пунктом 1.4.5 цього розділу Методичних рекомендацій.
При цьому платнику податків направляється (вручається) лист-роз'яснення щодо можливості застосування податковими органами норм пункту 44.6 статті 44 Кодексу : якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 статті 44 Кодексу , платник податків не надає посадовим особам органу ДПС, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складання такої звітності.
1.4.8. У випадках, передбачених пунктом 44.7 статті 44 розділу Кодексу, зокрема, якщо під час проведення перевірки платник податків надає документи менше ніж за три дні до дня її завершення або коли надіслані у передбаченому абзацом першим цього пункту порядку документи надійшли до контролюючого органу менше ніж за три дні до дня завершення перевірки, складається акт довільної форми, що засвідчує такий факт, який реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів у порядку, передбаченому пунктом 1.4.5 цього розділу Методичних рекомендацій.
1.5. Діяльність постійних комісій із розгляду спірних питань
При виникненні спірних питань у межах термінів проведення документальної перевірки за поданням відповідального за проведення перевірки підрозділу такі питання виносяться на розгляд постійних комісій із розгляду спірних питань при відповідних територіальних органів ДПС, засідання яких та прийняття рішення по суті питання організовується в обов'язковому порядку до підписання акта перевірки посадовими особами платника податків або його законними (уповноваженими) представниками.
До складу постійних комісій із розгляду спірних питань повинні входити досвідчені фахівці відповідних підрозділів органів ДПС, до функцій яких віднесено здійснення податкового контролю, адміністрування податків та зборів, погашення податкового боргу, розгляд скарг платників податків на податкові повідомлення-рішення органів ДПС (у разі наявності) та супроводження справ у судах.
У разі розгляду спірних питань, що виникають при проведенні перевірок платників податків - юридичних осіб, очолювати таку комісію повинен заступник керівника органу ДПС, який відповідно до розподілу обов'язків здійснює керівництво підрозділом податкового контролю, а при розгляді спірних питань, що виникають при проведенні перевірок платників податків - фізичних осіб, - заступник керівника органу ДПС, який відповідно до розподілу обов'язків здійснює керівництво підрозділом оподаткування фізичних осіб.
Склад комісій затверджується наказом керівника органу ДПС. В обов'язковому порядку заступником керівника органу ДПС, який очолює комісію, до розгляду спірних питань залучаються працівники підрозділу органу ДПС, які здійснюють (очолюють) перевірку та порушили такі спірні питання.
За результатами розгляду спірних питань, що виникли в ході проведення перевірки, на засіданні постійних комісій із розгляду спірних питань приймається обґрунтований висновок щодо вирішення кожного спірного питання до підписання акта перевірки, в тому числі у разі винесення таких спірних питань на розгляд комісії, створеної при регіональному органі ДПС.
За результатами розгляду спірних питань складається протокол, який підписується всіма членами комісії, в якому по кожному спірному питанню повинно бути чітко визначено: суть питання, перелік документів, які надано платником податків при проведенні перевірки та їх зміст, інші документи та факти, встановлені в ході проведення перевірки структурними підрозділами органів ДПС, норми податкового та іншого законодавства, що регулюють це питання, результати обговорення та позицію кожного із членів комісії, які брали участь у засіданні, висновок комісії щодо сум розрахованих занижень податкових зобов'язань та виявлених перевіркою порушень податкового законодавства, достатності наявних доказів чи необхідності додаткового дослідження фінансово-господарських операцій платника податків (його контрагентів) із визначенням відповідних структурних підрозділів, відповідальних за таке дослідження, вжиття інших заходів тощо.
Відповідальним за повноту змісту протоколу та його реалізацію є заступник керівника органу ДПС, який очолює комісію.
Протокол засідання постійної комісії у день підписання реєструється у Журналі реєстрації протоколів, складених за результатами проведених засідань постійних комісій (далі - Журнал реєстрації протоколів), який ведеться структурним підрозділом, відповідальним за реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС, за формою згідно з додатком 7 до Методичних рекомендацій (додається).
При цьому в протоколі на першому аркуші у верхньому лівому куті зазначаються дата складання протоколу засідання постійної комісії та номер протоколу, який складається із порядкового номера Журналу реєстрації протоколів, коду структурного підрозділу, відповідального за проведення перевірки, коду за ЄДРПОУ платника податків (реєстраційного номера облікової картки платника податків або номера та серії паспорта (для фізичних осіб, які через релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДПС і мають відмітку у паспорті).
Висновки комісії в обов'язковому порядку враховуються при подальшому проведенні перевірки та складанні акта (довідки) перевірки.
1.6. Оформлення матеріалів перевірки
1.6.1. За результатами документальної планової або позапланової та фактичної перевірки складається акт (довідка), який підписується, реєструється та вручається (надсилається) платнику податків (посадовим особам (уповноваженим представникам) платника податків) з дотриманням вимог щодо порядку оформлення і реалізації матеріалів перевірок, встановлених статтею 86 розділу II Кодексу та відповідними нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що формує державну фінансову політику, та/або відповідного розпорядчого документа ДПС України.
При цьому акт (довідка) документальної планової або позапланової чи фактичної перевірки складається на бланку органу ДПС, який видав наказ про проведення перевірки та виписав направлення на таку перевірку.
1.6.2. У разі незгоди платника податків або його законних (уповноважених) представників із висновками акта (довідки) документальної перевірки чи фактами та даними, викладеними в акті (довідці), та надання ним заперечень до акта (довідки) перевірки до органу ДПС за основним місцем обліку такого платника податків, відповідний підрозділ такого органу ДПС здійснює розгляд отриманих заперечень - у разі організації та здійснення такої перевірки, або координацію їх розгляду та узагальнення матеріалів - у разі здійснення перевірки іншим органом ДПС.
Керівником (заступником керівника) відповідного органу ДПС обов'язково визначається уповноважена особа, яка є відповідальною за організацію розгляду заперечень згідно з порядком, встановленим статтею 86 Кодексу, а також структурні підрозділи, які залучаються до їх розгляду.
У разі надання платником податків або його законними (уповноваженими) представниками до органу ДПС за основним місцем обліку такого платника податків заперечень до акта (довідки) перевірки, що здійснювали (очолювали) працівники іншого органу ДПС, уповноважена особа готує супровідний лист (із зазначенням дати отримання заперечень та граничного терміну надання відповіді платнику податків), який разом із копією заперечень не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання надсилається засобами електронного зв'язку для розгляду до цього органу ДПС. Орган ДПС, що здійснював (очолював) перевірку, інформує про отримання заперечень та направляє засобами електронного зв'язку до органу ДПС за основним місцем обліку платника податків у терміни, що забезпечують своєчасне надання відповіді платнику податків згідно із пунктом 86.7 статті 86 розділу II Кодексу , відповідним чином оформлені обґрунтовані висновки про їх розгляд для врахування, у т. ч. при прийнятті податкових повідомлень-рішень, підготовці рішень про результати розгляду скарг та вжиття інших заходів щодо узгодження (у тому числі судового) визначених перевіркою грошових зобов'язань.
Заперечення розглядаються відповідним підрозділом органу ДПС, що здійснював (очолював) таку перевірку. В обов'язковому порядку за письмовим зверненням, підготовленим уповноваженою особою, до розгляду заперечень залучаються працівники підрозділу органу ДПС, яким зроблені висновки, що заперечуються платником податків.
При надходженні заперечень до висновків акта (довідки) перевірки, проведеної відповідно до пп. 78.1.11 п. 78.1 ст. 78 Кодексу , уповноваженою особою, не пізніше наступного робочого дня вживаються заходи щодо повідомлення ініціатора перевірки.
Отримані заперечення можуть бути винесені уповноваженою особою на розгляд постійних комісій із розгляду спірних питань, склад та діяльність яких передбачені у п. 1.5 цього розділу Методичних рекомендацій.
Складений за результатами розгляду заперечень висновок у день затвердження керівником органу ДПС, що здійснював (очолював) перевірку, реєструється в Журналі реєстрації висновків, складених за результатами розгляду заперечень платника податків до акта (довідки) перевірки (далі - Журнал реєстрації висновків), що ведеться структурним підрозділом, відповідальним за реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС, за формою згідно з додатком 8 до Методичних рекомендацій (додається).
1.6.3. У разі встановлення за результатами перевірки порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства, за розглядом матеріалів перевірки керівником (заступником керівника) органу ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків, приймаються та надсилаються платнику податків податкові повідомлення-рішення за формами, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Якщо порушення було встановлено в ході документальної перевірки, яку здійснювали (очолювали) працівники органу ДПС іншого, ніж орган ДПС, де на обліку перебуває платник податків (є платником відповідних податків або зборів), орган ДПС, працівники якого здійснювали (очолювали) таку перевірку, забезпечує складання та надання (направлення) не пізніше наступного робочого дня такому органу ДПС матеріалів перевірки, а також висновку у довільній формі щодо сум податків, які підлягають донарахуванню за результатами перевірки (зменшення (збільшення) сум заявленого бюджетного відшкодування або від'ємної різниці між сумою податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ, або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток). Зазначений висновок є обов'язковим для врахування при прийнятті відповідних податкових повідомлень-рішень, а у разі наявності заперечень до акта перевірки з урахуванням висновку органу ДПС, що проводив перевірку, передбаченого пунктом 1.6.2 цього розділу Методичних рекомендацій.
У разі якщо платник податків (його відокремлені підрозділи) здійснює свою діяльність не за основним місцем обліку платника податків, орган ДПС, який проводив фактичну перевірку, не пізніше трьох робочих днів з дня реєстрації акта (довідки) в цьому органі направляє акт (довідку) до органу ДПС за основним місцем обліку платника податків. Копія акта (довідки) перевірки з відміткою про реєстрацію в журналі реєстрації актів (довідок) перевірок зберігається в органі ДПС, який проводив перевірку.
Реалізація матеріалів перевірок, призначених відповідно до пп. 78.1.11 п. 78.1 ст. 78 Кодексу , здійснюється з урахуванням норм п. 86.9 ст. 86 Кодексу , при цьому матеріали перевірки разом з висновками органу ДПС супровідним листом не пізніше трьох робочих днів з дня, наступного за днем складання, передаються до органу ДПС, що ініціював перевірку.
У супровідному листі, з метою забезпечення подальшої реалізації органами ДПС норм пункту 58.4 статті 58 Кодексу , структурним підрозділом, що здійснював перевірку, обов'язково вказується необхідність надання ініціатором перевірки до органу ДПС, що її здійснював, повідомлення про дату та реквізити направлення матеріалів до судових органів та подальшого надання, за наявності, у п'ятиденний термін завіреної копії рішення суду або рішення про закриття кримінальної справи за нереабілітуючими підставами після набрання ним законної сили.
Підрозділ ДПС, що проводить такі документальні перевірки, веде окремий облік матеріалів перевірок в Журналі реєстрації перевірок, призначених у порядку пп. 78.1.11 п. 78.1 ст. 78 Кодексу, за формою згідно з додатком 9 до Методичних рекомендацій, здійснює не пізніше останнього числа кожного кварталу інвентаризацію таких матеріалів, за результатами якої надсилає запити до правоохоронних (підрозділів податкової міліції або слідчих підрозділів податкової міліції) і судових органів щодо стану досудового слідства та/або розгляду справ в судах. Внесенню до журналу підлягає інформація за матеріалами перевірок, які направлялись до відповідних органів, що призначили перевірку, починаючи з 01.01.2011.
Після отримання рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення про закриття кримінальної справи за нереабілітуючими підставами вживаються заходи щодо реалізації матеріалів перевірок згідно з вимогами Кодексу.
Відповідальність за передбачений Кодексом обов'язок винесення податкових повідомлень-рішень за результатами перевірок, призначених у порядку пп. 78.1.11 п. 78.1 ст. 78 Кодексу, покладається на орган ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків, що перевірявся.
II. Взаємодія між підрозділами органів ДПС при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків
2.1. Виявлення та опрацювання податкових ризиків у діяльності платників
Організації проведення документальної або фактичної перевірки в обов'язковому порядку передує процедура встановлення податкових ризиків у діяльності платника податків у разі, якщо робота, що проводиться з платником податків на підставі норм Кодексу, не сприяла їх усуненню або податковий ризик не було підтверджено.
Податкові ризики може бути виявлено при отриманні податкової інформації у встановленому Кодексом порядку.
Податковий ризик - можливість втрати бюджетних надходжень внаслідок вірогідного або встановленого порушення податкового та валютного законодавства.
Податкові ризики встановлюються під час первинного аналізу отриманої із внутрішніх та/або зовнішніх джерел податкової інформації, а також під час проведення органами ДПС вторинного аналізу діяльності платника податків, у т. ч і під час підготовки до перевірки - доперевірочного аналізу, та/або під час проведення перевірки платника.
Податкові ризики, встановлені під час первинного аналізу, підлягають опрацюванню відповідними структурними підрозділами Інформаційно-аналітичної групи або групи Податкового контролю у порядку, встановленому нормативними документами ДПС України, та/або за визначенням керівника (заступника керівника) органу ДПС. Під час такого опрацювання, зокрема відповідно до норм Кодексу, направляються запити платнику податків з метою отримання пояснень та їх документального підтвердження, у разі необхідності проводяться зустрічні звірки тощо.
У разі якщо при проведенні первинного аналізу податкових ризиків робота, що проводиться з платником податків, не сприяє їх усуненню шляхом добровільного коригування платником податків податкової звітності або податковий ризик не було підтверджено, керівником (заступником керівника) органу ДПС відповідно до норм статей 77, 78 залежно від істотності можливих втрат бюджету приймається рішення про проведення документальної позапланової перевірки або врахування результатів опрацювання ризиків під час проведення документальної планової перевірки у подальшому.
2.1.1. З метою забезпечення ефективності використання часу, який відводиться для проведення перевірок суб'єктів господарювання, та враховуючи передбачені чинним законодавством обмеження термінів проведення органами ДПС перевірок платників податків, підрозділ групи Податкового контролю, який очолює документальну перевірку згідно з планом-графіком або здійснює (очолює) документальну позапланову (фактичну) перевірку, в обов'язковому порядку забезпечує проведення доперевірочного аналізу діяльності платника податків.
За результатами доперевірочного аналізу виявляються податкові ризики у діяльності платника податків, що можуть свідчити про можливі порушення податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС України, які необхідно дослідити при проведенні перевірки.
Доперевірочний аналіз є невід'ємною частиною процесу підготовки до проведення документальних перевірок дотримання податкового, валютного та іншого законодавства та фактичних перевірок і здійснюється на підставі інформації, отриманої від відповідних структурних підрозділів, а також іншої наявної в органі ДПС інформації щодо платника податків, отриманої як з внутрішніх, так і зовнішніх джерел.
При організації документальних перевірок доперевірочний аналіз здійснюється з опрацюванням:
а) інформації інформаційно-аналітичних систем органів ДПС всіх рівнів, що дозволяє виявити ризики у діяльності платника податків;
б) показників фінансової (за наявності) та податкової звітності (при виявленні розбіжностей аналізуються їх причини);
в) інформації про пов'язаних осіб;
г) інформації, отриманої з НКЦПФР, про укладені угоди з цінними паперами;
д) інформації, отриманої від інших підрозділів;
е) інформації щодо проведених операцій з нерезидентами;
є) інформації із відкритих джерел (ЗМІ, Інтернету тощо);
ж) інформації щодо взаємовідносин з будь-якими контрагентами;
з) інформації щодо застосування платником податків схем ухилення від оподаткування або схем мінімізації (за наявності);
і) іншої інформації щодо платника податків, яка може бути використана при проведенні доперевірочного аналізу, з метою визначення можливих ризиків порушень платником податків чинного законодавства та питань, що підлягають першочерговій перевірці.

................
Перейти до повного тексту