1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ОГЛЯДОВИЙ ЛИСТ
06.07.2009 N 14082/7/23-4017/354
Державним податковим
адміністраціям у Автономній
Республіці Крим, областях,
мм. Києві та Севастополі
( Лист втратив чинність на підставі Листа Державної податкової служби N 8199/7/10-1017/1114 від 23.03.2011 )
Щодо окремих питань стосовно контролю за додержанням податкового законодавства платниками податків - юридичними особами
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 210 від 01.04.2010 )
Державна податкова адміністрація України з метою поліпшення стану організації контрольно-перевірочної роботи, єдиного методологічного підходу до організації та проведення перевірок платників податків - юридичних осіб і реалізації їх матеріалів повідомляє наступне.
I. Щодо порядку, підстав, термінів проведення перевірок юридичних осіб органами державної податкової служби
1.1. Порядок повідомлення платника податків про проведення виїзної перевірки, терміни проведення перевірки та їх продовження.
Письмове повідомлення про проведення планової виїзної перевірки надсилається платнику податків одноразово, не пізніше, ніж за десять днів до дня її проведення.
Не допускається повторна виписка повідомлення про проведення планової виїзної перевірки одного і того ж платника податків із зміною термінів її проведення.
Надсилання повідомлення про проведення позапланової виїзної перевірки не передбачається.
Відповідно до статті 11-1 Закону України від 4 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні" (із змінами та доповненнями) (далі - Закон N 509) виїзна позапланова перевірка здійснюється на підставі виникнення обставин, викладених у зазначеній статті, за рішенням керівника податкового органу, яке оформляється наказом.
Наказ оформляється на бланку податкового органу окремо на перевірку кожного суб'єкта господарювання.
При цьому наказ на проведення виїзної позапланової перевірки оформляється також на перевірки, які проводяться на звернення платника податків.
Копія наказу вручається платнику податків разом з направленням на проведення перевірки.
Направлення на проведення планових та позапланових виїзних перевірок оформляється в 2-х примірниках, один з яких вручається платнику податків під розписку.
Разом з цим згідно з Указом Президента України від 23 липня 1998 року N 817 "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" за пропозицією (вимогою) платника податку перевіряючі повинні зареєструватися в Журналі відвідування суб'єкта підприємницької діяльності представниками контролюючих органів (з обов'язковим зазначенням у ньому термінів і мети відвідування, посади і прізвища представника, з його підписом).
При організації перевірок з питань підтвердження відносин, щодо правомірності заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість тощо необхідно використовувати право органів державної податкової служби на здійснення невиїзних документальних перевірок суб'єктів господарювання відповідно до пунктів 1, 3 та 4 статті 11 Закону N 509.
У разі необхідності проведення позапланових виїзних перевірок за обставинами, передбаченими пунктами 1, 3 та 5 частини шостої статті 11-1 Закону, обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби направляється платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Датою отримання запиту вважається дата його вручення платнику.
Продовження термінів проведення планової та позапланової виїзних перевірок здійснюється відповідно до статті 11-1 Закону N 509 за рішенням керівника органу державної податкової служби, який виписав направлення на перевірку.
При цьому рішення керівника органу державної податкової служби про продовження терміну проведення планової та позапланової виїзної перевірки оформляється наказом.
Продовження проведення перевірки розпочинається в перший робочий день за останнім робочим днем, зазначеним у направленні на перевірку. Тому наказ на продовження проведення перевірки необхідно оформляти в ході проведення перевірки та не допускати перерви між датою закінчення перевірки згідно першого направлення та датою продовження перевірки, зазначеної в наказі на продовження.
Підставою для прийняття рішення (оформлення наказу) про продовження терміну проведення планової чи позапланової виїзної перевірки є доповідна записка керівника підрозділу органу ДПС, який здійснював (очолював) таку перевірку, з викладенням об'єктивних причин необхідності такого продовження (факти зволікання платником податків у наданні документів на перевірку, значні обсяги операцій, проведених платником податків у періоді, що перевіряється, відсутність податкового обліку або ведення його з порушенням встановленого порядку (неведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат платником податків - фізичною особою), значний період, що перевіряється, а також необхідність залучення до перевірки інших працівників або зміна за об'єктивних причин складу бригади перевіряючих тощо).
Після прийняття рішення (наказу) про продовження термінів проведення перевірки виписується нове направлення на перевірку (у 2-х примірниках), перший примірник якого разом з копією наказу на продовження терміну проведення перевірки вручається платнику податків під розписку.
При цьому, у наказі на продовження термінів проведення перевірки та направленні зазначається термін продовження перевірки, а у разі залучення додаткових працівників або їх заміни - вказується новий склад бригади перевіряючих.
Встановлені Законом N 509 обмеження у термінах проведення позапланових виїзних перевірок зберігаються і для перевірок, що проводяться на звернення платника податків (зокрема, під час реорганізації (ліквідації)).
Проведення реорганізації (припинення) підприємства є однією із підстав проведення позапланової виїзної перевірки і надання платнику податків копії наказу керівника податкового органу про її проведення здійснюється на загальних підставах, передбачених статтею 11-2 Закону N 509.
1.2. Оформлення документів при організації перевірок філій (відокремлених підрозділів).
Відповідно до п. 1.5 розділу 1 Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації та проведенні перевірок платників податків, затверджених наказом ДПА України від 27.05.2008 N 355, організацію взаємодії відповідних органів при проведенні перевірки платника податків, який має філії (відокремлені підрозділи), здійснює той орган ДПС, який проводить (очолює) перевірку юридичної особи. При цьому, підрозділи органів ДПС, які очолюють перевірку платника податків - юридичної особи, не пізніше ніж за 12 робочих днів до початку її проведення інформують засобами електронного зв'язку органи ДПС, на обліку в яких, зокрема, перебувають філії (відокремлені підрозділи) такого платника податків.
Повідомлення на проведення планової виїзної перевірки, відповідно до частини 4 статті 11-1 Закону України від 04.12.90 N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні" (далі - Закон N 509), надсилається на адресу платника податків не пізніше, ніж за десять днів до дня проведення зазначеної перевірки.
Направлення на проведення планової та позапланової виїзної перевірки, відповідно до п. 1.13 розділу 1 Методичних рекомендацій, виписується в 2-х примірниках, перший примірник якого (при проведенні позапланових виїзних перевірок - разом з копією наказу) вручається платнику податків під розписку.
Спеціальним законом з питань оподаткування є Закон України від 21 грудня 2000 року N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами". Згідно пункту 1.1 статті 1 цього Закону платниками податків є юридичні особи, їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, а також фізичні особи, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не мають такого статусу, на яких згідно з законами покладено обов'язок утримувати та/або сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі), пеню та штрафні санкції.
Таким чином, оформлення відповідних документів (наказів, направлень) на проведення перевірок філій (відокремлених підрозділів) не суперечить чинному законодавству.
1.3. Підстави для проведення перевірок з питань правомірності заявленого до відшкодування із бюджету податку на додану вартість.
Підстави та порядок проведення органами державної податкової служби планових та позапланових виїзних перевірок встановлені статтею 11-1 Закону України від 4 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні" (із змінами та доповненнями) (далі - Закон N 509). При цьому позаплановою виїзною перевіркою вважається перевірка, не передбачена в планах роботи органу державної податкової служби, що проводиться за наявності підстав, вказаних в цій статті.
Зокрема, пунктом 9 частини шостої статті 11-1 Закону N 509 встановлено, що підставою для проведення перевірки органом державної податкової служби є подання платником декларації з від'ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.
Згідно із статтею 11-1 Закону N 509 терміни проведення позапланових перевірок не повинні перевищувати 10 робочих днів, а у відношенні суб'єктів малого підприємництва - 5 робочих днів. Продовження термінів проведення позапланової виїзної перевірки можливо на термін не більше до 5 робочих днів, а у відношенні суб'єктів малого підприємництва - 2 робочих днів.
У відповідності до підпункту 7.7.5 пункту 7.7 статті 7 Закону України від 3 квітня 1997 року N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість" (далі - Закон N 168) протягом 30 днів, наступних за днем отримання податкової декларації, податковий орган проводить документальну невиїзну перевірку (камеральну) заявлених у ній даних. За наявності достатніх підстав вважати, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства, податковий орган має право протягом такого ж строку провести позапланову виїзну перевірку (документальну) платника для визначення достовірності нарахування такого бюджетного відшкодування.
При цьому позапланова перевірка проводиться в порядку та терміни, встановлені Законом N 509.
Із врахуванням вказаного вище позапланові виїзні перевірки з питань правомірності заявленого до відшкодування із бюджету податку на додану вартість можуть проводитись або у відповідності до пункту 9 частини шостої статті 11-1 Закону N 509, або у відповідності із підпунктом 7.7.5 пункту 7.7 статті 7 Закону N 168.
1.4. Підстави для проведення невиїзної документальної перевірки.
Розділом 2 Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації та проведенні перевірок платників податків, затверджених наказом ДПА України від 27.05.2008 N 355, визначено порядок взаємодії при проведенні невиїзної документальної перевірки та дії відповідних підрозділів органів ДПС, а не лише підрозділів оподаткування юридичних осіб.
Відповідно до пункту 2.3 розділу 2 невиїзні документальні перевірки можуть проводитися посадовими особами органу ДПС з письмового дозволу керівника (заступника керівника) органу ДПС про проведення перевірки.
Письмовим дозволом при проведенні такої перевірки є резолюція керівника на відповідних документах, зокрема, у вигляді службових або доповідних записок керівника відповідного структурного підрозділу або листах платників податків щодо надання пояснень та їх документального підтвердження на запит податкового органу.
Так, розділом 3 Типової інструкції з діловодства в органах державної податкової служби України (далі - Типова інструкція), затвердженої наказом ДПА України від 01.07.98 N 315 (із змінами), встановлено порядок організації роботи з документами, які надходять до органів державної податкової служби. Зокрема, пунктом 3.4 цього розділу передбачений порядок розгляду вхідної кореспонденції керівництвом органу ДПС. При цьому, підпунктом 3.4.5 пункту 3.4 встановлено, що наслідки розгляду вхідної кореспонденції фіксуються в резолюціях.
Відповідно до підпункту 2.3.13 розділу 2 Типової інструкції резолюція - це напис на документі, зроблений керівником органу ДПС, що містить вказівки щодо виконання документа.
Таким чином, накладання резолюції (керівника (заступника керівника) органу ДПС) на документі засвідчує надання доручення щодо виконання такого документу, в тому числі може містити дозвіл на проведення невиїзної документальної перевірки.
II. Щодо прав та обов'язків органів ДПС і платників податків під час проведення перевірок
2.1. Дії податкових органів при проведенні перевірок платників податків працівниками ДПА України, ДПА у АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.
У разі коли планову виїзну або позапланову виїзну перевірку платника податків очолює (проводить) ДПА України, ДПА у АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - орган ДПС вищого рівня), а не орган ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків, враховується наступний порядок взаємодії:
1. Орган ДПС вищого рівня, що очолює планову виїзну перевірку, відповідно до пункту 1.3 розділу I Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації та проведенні перевірок платників податків, затверджених наказом ДПА України від 27.05.2008 N 355 (далі - Методичні рекомендації), зобов'язаний забезпечити направлення платнику податків повідомлення про проведення перевірки (із зазначенням у ньому назви органу ДПС, що буде її очолювати) у порядку та терміни, передбачені Законом України "Про державну податкову службу в Україні", а також інформування інших контролюючих органів відповідно до Порядку координації проведення планових виїзних перевірок органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати контроль за нарахуванням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року N 619.
При цьому, з метою дотримання передбачених законодавством прав платника податків, у випадку коли платник податків, що підлягатиме перевірці, та орган ДПС вищого рівня розташовані у різних населених пунктах, необхідно забезпечити завчасне (більше ніж за десять календарних днів) направлення повідомлення такому платнику податків.
2. У разі прийняття органом ДПС вищого рівня рішення щодо очолення (проведення) планової виїзної перевірки, такий орган ДПС зобов'язаний забезпечити завчасне не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку місяця, в якому заплановано проведення перевірки, інформування органу ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків, а також відповідної ДПА у АР Крим, області, мм. Києві та Севастополі (у разі, якщо перевірку очолює ДПА України) про проведення ним перевірки, з метою:
надання ними протягом 3 робочих днів з дня отримання повідомлення узагальнених матеріалів щодо результатів проведеного на районному (обласному) рівні доперевірочного аналізу, а також пропозицій щодо участі його працівників у проведенні перевірки;
забезпечення вжиття організаційних заходів щодо проведення такої перевірки.
Крім того, згідно пункту 1.4 розділу I Методичних рекомендацій, підрозділом органу ДПС вищого рівня, що очолює планову перевірку, на відповідному рівні здійснюється інформування за 10 календарних днів до її початку підрозділів погашення прострочених податкових зобов'язань, оподаткування юридичних осіб, оподаткування фізичних осіб, економічного аналізу та прогнозування, податкової міліції, боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, а у разі здійснення платником податків зовнішньоекономічної діяльності - підрозділи контролю у сфері ЗЕД, з метою визначення їх участі у проведенні перевірки, а також отримання інформації для проведення доперевірочного аналізу.
До проведення планової або позапланової виїзної перевірки у порядку, передбаченому пунктами 1.11 та 1.12 розділу I Методичних рекомендацій, можуть залучатися працівники вищенаведених підрозділів центрального, обласного і районного рівнів.
При цьому, з метою якісного проведення аналізу фінансово-господарської діяльності та виявлення ризиків у діяльності платника податків, ефективного здійснення перевірок, проведення донарахувань та повного і своєчасного погашення донарахованих сум податків, ДПА України наголошує на необхідності залучення для її здійснення оптимального складу перевіряючих та включення їх до направлення до початку перевірки.
3. Орган ДПС вищого рівня, працівники якого очолюють перевірку, зобов'язаний забезпечити складання та вручення платнику податків направлення на проведення перевірки, оформленого з дотриманням вимог Закону України "Про державну податкову службу в Україні". При цьому направлення виписується на бланку органу ДПС вищого рівня та реєструється у відповідному журналі, який повинен вестись у цьому органі ДПС, з дотриманням вимог пункту 1.14 розділу I Методичних рекомендацій.
4. Орган ДПС вищого рівня, що очолює планову виїзну або позапланову виїзну (за сукупними показниками фінансово-господарської діяльності) перевірку, забезпечує проведення до початку перевірки доперевірочного аналізу діяльності платника податків на підставі наявної інформації та баз даних, а також узагальнених матеріалів щодо результатів проведеного на районному (обласному) рівні доперевірочного аналізу.
5. У разі коли при організації виїзної планової чи позапланової перевірки встановлено відсутність платника податків (його посадових осіб) за місцезнаходженням, або якщо платник відмовляється від проведення перевірки за наявності законних підстав для її проведення, або неможливо розпочати перевірку, відповідно до пунктів 1.15, 1.16 та 1.17 розділу I Методичних рекомендацій працівниками, що очолюють перевірку, складаються відповідні акти довільної форми. Зазначені акти складаються на бланку органу ДПС вищого рівня, реєструються у Спеціальному журналі реєстрації актів цього органу, який ведеться за формою згідно з додатком 7 до наказу ДПА України від 11.09.2008 N 584 "Про затвердження зразків форм актів перевірок та Методичних рекомендацій щодо їх оформлення".
Копії зазначених актів, а також відповідні запити (повідомлення) та матеріали передаються підрозділам податкової міліції, обліку платників податків та оподаткування юридичних або фізичних осіб та іншим відповідним підрозділам органу ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків, для вжиття ними необхідних заходів щодо встановлення місцезнаходження платника податків, прийняття рішення про застосування адміністративного арешту активів такого платника податків та інших, а також інформування про їх вжиття працівників органу ДПС вищого рівня, що очолюють перевірку.
Крім того, у випадках, передбачених пунктами 1.21, 1.23, 1.27 - 1.29, 1.31, 1.35, 1.37 та 1.39 розділу І Методичних рекомендацій, працівниками органу ДПС вищого рівня, що очолювали перевірку, передаються до органу ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків, відповідні запити, матеріали та інформація, що пов'язана із проведенням перевірки, для вжиття відповідними підрозділами цього органу необхідних заходів, передбачених Методичними рекомендаціями та іншими нормативно-правовими актами ДПА України, а також своєчасного повідомлення про вжиті заходи працівників органу ДПС вищого рівня, що очолюють перевірку.
6. У разі виникнення спірних питань у межах термінів перевірки, яку очолюють працівники ДПА у АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, такі питання виносяться на розгляд постійних комісій при цій державній податковій адміністрації. У випадку, якщо спірні питання виникли при проведенні перевірки, яку очолюють працівники ДПА України, такі спірні питання розглядаються ДПА України.

................
Перейти до повного тексту