1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ВИЩИЙ АРБІТРАЖНИЙ СУД УКРАЇНИ
Л И С Т
N 01-8/23 від 24.01.97
м.Київ
Арбітражним судам України
Про деякі питання практики застосування окремих норм чинного законодавства у вирішенні спорів
( Із змінами, внесеними згідно з Листом Вищого арбітражного суду N 01-8/570 від 25.10.2000 Листами Вищого господарського суду N 01-8/1042 від 02.10.2001 N 01-8/1305 від 29.11.2001 N 01-8/537 від 19.05.2003 )
У порядку інформації доводяться до відома відповіді Вищого арбітражного суду України на запити щодо застосування окремих норм чинного законодавства у вирішенні спорів.
1. Якими законодавчими актами слід керуватись при визначенні поняття "дочірнє підприємство"?
Чинне законодавство України, у тому числі Цивільний кодекс України, Закон України "Про підприємства в Україні", не визначає поняття "дочірнє підприємство" і не передбачає особливостей створення таких підприємств. Отже створення, реорганізація, ліквідація, а також діяльність дочірнього підприємства, тобто такого, яке засновано іншим ("материнським") підприємством, регламентуються загальними нормами Законів України "Про власність", "Про підприємництво", "Про підприємства в Україні" та ін.
( Пункт 2 виключено на підставі Листа Вищого господарського суду N 01-8/537 від 19.05.2003 )
( Пункт 3 виключено на підставі Листа Вищого господарського суду N 01-8/1042 від 02.10.2001 )
4. Чи може бути визнаний недійсним кредитний договір, підписаний головою правління банку, якщо він не затверджений загальними зборами акціонерів, як це передбачено умовами установчого договору?
Відповідно до статті 41 Закону України "Про господарські товариства" до компетенції загальних зборів акціонерного товариства віднесено не укладення договорів, а затвердження договорів, укладених на суму, що перевищує вказану в статуті товариства. Таким чином, лише недодержання встановленого установчими документами порядку, за яким потрібне затвердження кредитного договору, підписаного головою правління банку без порушення наданих йому повноважень, не може бути підставою для визнання такого договору недійсним.
5. Який порядок передачі земельної ділянки у колективну власність колективному сільськогосподарському підприємству, якщо в межах землекористування колективного сільськогосподарського підприємства функціонує дві або більше сільських рад?
( Абзац перший пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Листом Вищого господарського суду N 01-8/1042 від 02.10.2001 )
Відповідно до частини 9 статті 17 Земельного кодексу України передача земельної ділянки у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, здійснюється сільськими, селищними, міськими радами за місцем розташування земельної ділянки на підставі клопотань зазначених підприємств, кооперативів чи товариств. Будь-яких винятків з цього правила чинне законодавство не містить.
( Абзац перший відповіді пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Листом Вищого господарського суду N 01-8/1305 від 29.11.2001 )
Що ж до тимчасового порядку проведення робіт по видачі державних актів колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших сільськогосподарських підприємств на право колективної власності на землю, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15 березня 1995 року N 18 (зі змінами і доповненнями, внесеними наказом Держкомзему від 26.09.96 N 83, то арбітражному суду у вирішенні спору необхідно застосовувати його з урахуванням вимог пункту 1 статті 83 Арбітражного процесуального кодексу України. Відповідно до цієї норми арбітражний суд відмовляє у задоволенні вимог сторін, якщо ці вимоги грунтуються на акті державного чи іншого органу, що не відповідає законодавству.
( Абзац другий відповіді пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Листом Вищого господарського суду N 01-8/1305 від 29.11.2001 ) ( Пункт 6 виключено на підставі Листа Вищого господарського суду N 01-8/1042 від 02.10.2001 )
7. Які кошти слід вважати такими, що одержані без достатніх підстав і підлягають стягненню з підприємства торгівлі в доход держави за позовами податкових органів?
Кошти, одержані без достатніх підстав, які згідно з пунктом 11 статті 10 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" підлягають стягненню в доход держави, це, у даному разі, усі кошти, що одержані від торгівлі, наприклад, алкогольними напоями або тютюновими виробами без отримання відповідних ліцензій.

................
Перейти до повного тексту