1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ
ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-92/11 від 06.11.2000
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Державним комітетом промислової політики України, Міністерством економіки України, Державним комітетом стандартизації, метрології та сертифікації України
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В С Т А Н О В И В:
Міністерство промислової політики України, Міністерство зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України, Державний комітет України у справах захисту прав споживачів видали наказ від 06.08.99 N 293/587/22 "Про заходи щодо забезпечення виконання постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку гарантійного обслуговування або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів" від 22.02.99 N 251" (далі - Наказ), яким було затверджене Положення про порядок виготовлення, замовлення, застосування і зберігання форм бланків документів суворої звітності з гарантійного обслуговування або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів (далі - Положення).
Згідно з пунктом 1.2 Положення воно визначає порядок виготовлення, замовлення, застосування та зберігання форм тих бланків документів суворого обліку, які застосовують в процесі реалізації гарантійних зобов'язань виготівника, імпортера, продавця, виконавця технічно складних побутових товарів.
Аналіз Наказу та Положення виявив норми, які створюють перешкоди для здійснення підприємницької діяльності, призводять до необірунтованих витрат суб'єктів підприємницької діяльності.
1. Відповідно до пункту 1.4 Положення до бланків суворої звітності були віднесені бланки форм N 1-гарант - N 5-гарант та N 7-гарант, затверджені як додатки постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.99 N 251 "Про затвердження Порядку гарантійного обслуговування або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів" (далі - Постанова N 251).
Зокрема, згідно з підпунктом "б" пункту 1.4 Положення передбачається виготовлення бланків за формами N 1-гарант - N 5-гарант, N 7-гарант з друкарською нумерацією відповідно до Правил виготовлення бланків цінних паперів і документів суворого обліку, затверджених спільним наказом Мінфіну від 25.11.93 N 98, СБУ від 15.11.93 N 118, МВС від 24.11.93 N 740.
В пункті 1.1 Положення зазначається, що воно було розроблено відповідно до Постанови N 251. Наказ згідно з його преамбулою також був виданий на виконання Постанови N 251.
Проте Постанова N 251 не містить норм, які зобов'язували Мінпромполітики, МЗЕЗторг та Держспоживзахист видавати Наказ, тому посилання на неї є некоректним.
Згідно з абзацом 3 пункту 25 Порядку гарантійного обслуговування або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів (далі - Порядок), затвердженого Постановою N 251, бланки гарантійних талонів (N 1-гарант - N 5-гарант) повинні виготовлятися на замовлення виготівника, мати друковану нумерацію, видаватися, обліковуватися і зберігатися уповноваженими виготівником (продавцем, виконавцем) особами як бланки документів суворої звітності відповідно до встановленого порядку. Відповідно до абзацу 2 пункту 34 Порядку на виготовлення бланків квитанцій за формою N 7-гарант поширюються вимоги, встановлені абзацом 3 пункту 25 Порядку.
Отже, стосовно виготовлення бланків за формами N 1-гарант - N 5-гарант, N 7- гарант пунктами 25 та 34 Порядку встановлено лише вимоги щодо виготовлення цих бланків на замовлення виготівника товарів та обов'язкового розміщення на них друкованої нумерації.
В Постанові N 251 та Порядку відсутня вказівка на виготовлення бланків форм N 1- гарант - N 5-гарант, N 7-гарант відповідно до Правил виготовлення бланків цінних паперів і документів суворого обліку, затверджених спільним наказом Мінфіну від 25.11.93 N 98, СБУ від 15.11.93 N 118, МВС від 24.11.93 N 740.
Крім того, віднесення бланків форм 1-гарант - N 5-гарант, N 7-гарант до бланків суворої звітності не передбачено Номенклатурою бланків цінних паперів і документів суворого обліку, що виготовляються за ліцензією Мінфіну, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93 N 283 "Про встановлення порядку виготовлення бланків цінних паперів і документів суворого обліку".
2. Віднесення бланків форм N 1-гарант - N 5-гарант та N 7-гарант до бланків суворої звітності є недоцільним з точки зору вдосконалення державного контролю за документообігом в сфері робіт з гарантійного обслуговування технічно складних побутових товарів.
При запровадженні бланків суворої звітності головною метою є захист цих бланків від знищення та несанкціонованої зміни даних, що в них містяться, для забезпечення виконання державними органами контролю своїх функцій.
Проте відповідно до пунктів 7 та 25 Порядку бланки форм N 1-гарант - N 5-гарант, N 7-гарант використовуються виключно у взаємовідносинах виготівника технічно складних побутових товарів, продавця та споживача цих товарів, а також виконавця робіт з гарантійного обслуговування.
Згідно з абзацом 1 підпункту 5.4.3 пункту 5.4 статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (в редакції Закону України від 22.05.97 N 283/97-ВР) до валових витрат відносяться будь-які витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, проданих платником податку, вартість яких не компенсується за рахунок покупців таких товарів, але не більше від суми, яка відповідає рівню гарантійних замін, прийнятих (оприлюднених) платником податку, але не вище 10 відсотків від сукупної вартості таких товарів, що були продані, та по яких не закінчився строк гарантійного обслуговування.
Таким чином, застосування бланків форм N 1-гарант - N 5-гарант та N 7-гарант не впливає на правильність віднесення до валових витрат платника податку на прибуток витрат на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійні заміни товарів.
Відповідно до абзацу 2 підпункту 5.4.3 пункту 5.4 статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" наказом ДПА України від 27.06.97 N 203 був затверджений Порядок обліку бракованих товарів, повернутих покупцями, у разі здійснення гарантійних замін товарів, а також обліку покупців, що отримали таку заміну або послуги з ремонту (обслуговування).
Отже, за умови нормативного врегулювання порядку віднесення на валові витрати витрат на гарантійне обслуговування товарів та порядку обліку бракованих товарів, причому без застосування бланків форм N 1-гарант - N 5-гарант, N 7- гарант, з точки зору державних контролюючих органів не існує необхідності у віднесенні цих бланків до бланків суворої звітності. Також є сумнівною необхідність запровадження єдиного реєстру цих бланків відповідно до пункту 2 Наказу, оскільки його дані не будуть використовуватися контролюючими органами.
3. Положення містить норми, які ставлять під сумнів доцільність віднесення бланків, що друкуються за формами N 1-гарант - N 5-гарант, до категорії бланків суворої звітності.
Відповідно до підпунктів 2.2.1, 2.3.2, 2.4.3, 2.5.3, 2.6.1 Положення документи, що друкуються за формами N 2-гарант - N 5-гарант та N 7-гарант, визначені як первинні документи з обліку та накопичення обсягів робіт з гарантійного обслуговування або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів.
Однак форми N 2-гарант - N 5-гарант без підтвердження даних, що в них містяться, даними інших документів не можуть вважатися підставою для розрахунків між виготівником, продавцем та виконавцем за проведення робіт з гарантійного обслуговування технічно складних побутових товарів.
Згідно з абзацом 1 пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 N 88, первинні документи (на паперових і машинозчитуваних копіях інформації) для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі обов'язкові реквізити: назва підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), код форми, дата і місце складання, зміст господарської операції та її вимірники (у натуральному і вартісному виразі), посади, прізвища і підписи осіб, відповідальних за дозвіл та здійснення господарської операції і складання первинного документа.
Форми N 2-гарант - N 5-гарант не мають таких обов'язкових реквізитів як:
1) дати і місця складання документа (наявні лише графи для дат виготовлення, продажу, введення в експлуатацію товарів та проведення робіт з гарантійного обслуговування);
2) вимірників робіт з гарантійного обслуговування товарів у вартісному виразі (наявні тільки графи для вимірників робіт з гарантійного обслуговування у натуральному виразі);
3) посади, прізвища і підпису особи, відповідальної за дозвіл на здійснення робіт з гарантійного обслуговування товарів;
4) посади, прізвища і підпису особи, відповідальної за складання документа.
Здійснення розрахунків загальної вартості проведених робіт з гарантійного обслуговування на підставі даних, які містяться в формах N 2-гарант - N 5- гарант, є неможливим без використання даних щодо тарифів на виконання кожного виду робіт та вартості складових частин товарів, використаних для заміни тих частин, що вийшли з ладу.

................
Перейти до повного тексту