1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
29.11.1999 N 662
Про стан роботи податкових органів з розгляду апеляцій платників податків
(Витяг)
Розглянувши доповідну записку Головного управління апеляцій про стан роботи з розгляду скарг платників податків, Колегія ДПА України відмічає, що в органах ДПС проведено організаційну роботу з укомплектування кадрами підрозділів апеляцій, забезпечення захисту законних інтересів платників податків при оскарженні ними рішень податкових органів.
Аналіз розгляду апеляцій, задоволених на користь платників податків, та матеріали перевірок свідчать про неправомірне стягнення податків через наявність прогалин у законодавстві та про недостатній професійний рівень перевіряючих і приймаючих рішення про застосування фінсанкцій. Більшість скасованих рішень були прийняті за матеріалами перевірок, в яких було нечітко викладено зміст порушень, не зазначено порушених норм законодавчих актів та їх конкретних пунктів і статей. При розгляді скарг платників встановлено непоодинокі випадки невідповідності прийнятих рішень вимогам Інструкції про порядок застосування та стягнення фінсанкцій органами державної податкової служби.
Викликає стурбованість збільшення кількості скарг підприємств і підприємців на перевірки та рішення, прийняті податковими органами, про стягнення фінсанкцій за порушення порядку застосування ЕККА і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, норм з регулювання обігу готівки, валютного законодавства та з ліцензування. Зазначені скарги становлять 45 % від загальної кількості скарг на рішення про застосування фінсанкцій. У значній кількості скарг платники податків оскаржують дії працівників ДПІ щодо здійснення податкового контролю, недотримання вимог Указу Президента України "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" та відомчих нормативних актів щодо порядку проведення перевірок, вилучення документів, оформлення матеріалів перевірок. Наприклад, в акті перевірки ТОВ, складеному старшим державним податковим ревізором-інспектором відділу застосування непрямих методів в оподаткуванні та методології податкових розслідувань УПР ГВПМ ДПІ у м. Львові, не вказано дати початку перевірки, а в скарзі директора цього ТОВ зазначається, що перевірка проводилася протягом шести місяців, одночасно при проведенні якої товариство ще тричі перевірялося з питань його взаєморозрахунків з іншим ТОВ.
Керівники та фахівці деяких ДПІ не повною мірою виконували вимоги чинного законодавства щодо провадження справ про адмінправопорушення, допускали неправомірне накладення штрафів на посадових осіб підприємств і громадян.
ДПА Київської, Житомирської, Кіровоградської, Одеської, Миколаївської областей та АР Крим не виконували вимог ДПА України, і рішення за розглядом окремих скарг платників податків підписувались заступниками голів ДПА та відповіді надавались без обгрунтування законодавчими актами скасованих рішень про застосування фінсанкцій, а також не завжди витребували від ДПІ необхідні для розгляду матеріали перевірок і висновки з питань, порушених у скаргах платників податків, та не з'ясовували наявності порушених кримінальних справ за матеріалами перевірок і позовів платників податків до суду на рішення, які оскаржувались. Зазначені та ДПА Хмельницької й Івано-Франківської областей на порушення вимог п. 3 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби в окремих випадках не забезпечили своєчасного надсилання апеляцій платників податків до ДПА та не надсилали разом із скаргами документів, необхідних для розгляду, зокрема, висновків ДПІ щодо поданих платниками зауважень і пояснень, що призводило до ускладнення та несвоєчасного розгляду скарг платників податків. У більшості рішень, прийнятих за розглядом скарг платників податків, при скасуванні оскаржених рішень про застосування фінсанкцій або постанов про накладення штрафу не зазначалося про необхідність повернення платнику сум донарахованих перевіркою податків і застосованих фінсанкцій та штрафів, у разі їх сплати, а при залишенні без змін оскаржених рішень не вказувалося про можливість оскарження рішення до ДПА України чи до арбітражного суду або суду.
Аналіз результатів розгляду скарг платників податків та притягнення до відповідальності працівників, за матеріалами перевірок яких прийняті рішення після розгляду скарг платників скасовано, свідчить, що в податкових органах, де повною мірою виконувались вимоги Колегії ДПА України щодо забезпечення дотримання вимог чинного законодавства при здійсненні податкового контролю, зменшується кількість скарг та скасованих оскаржувальних рішень. Більшість ДПА за неправомірне прийняття рішень про застосування фінсанкцій і винесення постанов про накладення адмінстягнень не притягали до дисциплінарної відповідальності начальників (заступників) ДПІ, а обмежувалися лише обговоренням фактів скасування рішень та звертали їх увагу на допущені порушення й необхідність посилення контролю за додержанням вимог законодавства.

................
Перейти до повного тексту