1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 29 від 11.12.96
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 грудня 1996 р.
за N 723/1748
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної податкової служби N 1001 від 23.12.2010 )
Про затвердження Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків державними податковими адміністраціями
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Державної податкової адміністрації N 93 від 03.03.98 N 82 від 02.03.2001 N 260 від 30.05.2003 N 578 від 16.12.2005 )
На виконання Закону України "Про державну податкову службу в Україні" та з метою поліпшення організації роботи податкових адміністрацій щодо розгляду скарг (апеляцій) платників податків на рішення державних податкових адміністрацій,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків державними податковими адміністраціями.
2. Начальнику Головного управління апеляцій - Лонюку І.І. подати зазначене Положення до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
3. Начальнику Управління справами Коваленку В.В. у десятиденний термін після державної реєстрації Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків державними податковими адміністраціями забезпечити його тиражування та надсилання державним податковим адміністраціям усіх рівнів.
4. Начальникам управлінь і відділів Державної податкової адміністрації України, виконуючим обов'язки голів державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах і районах, організувати вивчення зазначеного Положення з працівниками податкових органів, довести його до відома платників податків і забезпечити суворе дотримання вимог чинного законодавства при розгляді скарг платників податків.
Голова М.Я.Азаров
Затверджено
наказом Державної податкової
адміністрації України
від 11 грудня 1996 року N 29
(у редакції наказу Державної
податкової адміністрації
України від 02.03.2001 N 82
( z0238-01 )
Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби
( У тексті Положення слова "фізична особа" і "юридична особа" у відповідних відмінках замінено словами "фізична особа - платник податку" і "юридична особа - платник податку" у відповідних відмінках згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
1. Кожна особа має право оскаржити рішення органів державної податкової служби, якщо вони обмежують її права, установлені законами України, в адміністративному або в судовому порядку.
2. Це Положення, розроблене на підставі норм, передбачених Законами України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", "Про державну податкову службу в Україні", "Про звернення громадян", Кодексом України про адміністративні правопорушення та іншими законодавчими актами України, визначає порядок подання та розгляду органами державної податкової служби скарг платників податків при оскарженні ними в адміністративному порядку:
1) податкових повідомлень, податкових повідомлень-рішень (далі - податкові повідомлення) про визначення сум податкових зобов'язань, штрафних (фінансових) санкцій та податкових вимог щодо податкового боргу;
( Підпункт 1 абзацу першого пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
2) рішень про:
заборону здійснення операцій із заставленими активами платника податків (припис);
( Абзац другий підпункту 2 абзацу першого пункту 2 в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
розподіл суми податкових зобов'язань або податкового боргу між платниками податків, що виникають унаслідок реорганізації;
погашення податкових зобов'язань, забезпечених податковою заставою, до проведення реорганізації;
установлення солідарної відповідальності за сплату податкових зобов'язань платника податку, що реорганізовується;
поширення права податкової застави на всі активи платника податків, який створюється шляхом об'єднання інших платників податків;
продаж активів, що перебувають у податковій заставі; самостійне визначення органами державної податкової служби складу активів, що підлягають продажу (акт опису);
( Абзац сьомий підпункту 2 абзацу першого пункту 2 в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
арешт активів;
дострокове розірвання договорів про розстрочення, відстрочення податкових зобов'язань за ініціативою органу державної податкової служби;
подання платником податків нової податкової декларації з виправленими показниками;
застосування штрафних (фінансових) санкцій;
( Підпункт 2 абзацу першого пункту 2 доповнено абзацом згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
3) постанов по справі про адміністративне правопорушення.
( Підпункт 3 абзацу першого пункту 2 в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 ) ( Абзац перший пункту 2 в редакції Наказу ДПА N 260 від 30.05.2003 )
Органи державної податкової служби розглядають скарги платників податків стосовно податкових повідомлень про суми податкових зобов'язань з податків і зборів (обов'язкових платежів), які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім акцизного збору та податку на додану вартість (з урахуванням випадків, коли законом обов'язок їх стягнення або контролю покладається на податкові органи), ввізного та вивізного мита та інших податків, зборів (обов'язкових платежів), які відповідно до законів справляються при ввезенні (пересиланні) товарів і предметів на митну територію України або вивезенні (пересиланні) товарів і предметів з митної території України, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
( Абзац другий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
Не може бути оскаржене платником податків в адміністративному або судовому порядку податкове зобов'язання, самостійно визначене платником податків у податковій декларації (розрахунку). У разі коли у майбутніх податкових періодах платник податків самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (розрахунку), такий платник податків зобов'язаний подати нову податкову декларацію, що містить виправлені показники.
Якщо орган державної податкової служби нараховує фізичній особі - платнику податку податкове зобов'язання, не пов'язане із здійсненням цією фізичною особою - платником податку підприємницької діяльності, з використанням непрямих методів і фізична особа - платник податку не погоджується з таким нарахуванням, спір вирішується виключно судом за поданням органу державної податкової служби.
( Абзац п'ятий пункту 2 виключено на підставі Наказу Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
3. Дія цього Положення не поширюється на розгляд скарг (заяв) платників податків на податкові повідомлення, рішення, які зазначені в пункті 2 цього Положення, щодо яких подано позови до суду, а також на рішення податкової міліції.
( Абзац перший пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003, в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
З урахуванням строків давності платник податків має право оскаржити в суді рішення органу державної податкової служби про нарахування податкового зобов'язання у будь-який момент після отримання відповідного податкового повідомлення. У цьому випадку зазначене рішення контролюючого органу не підлягає адміністративному оскарженню. Платник податків зобов'язаний письмово повідомляти орган державної податкової служби про кожний випадок судового оскарження його рішень.
( Абзац другий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
Відмова в прийнятті скарги (заяви) платника податків забороняється. Реєстрація скарги (заяви) повинна відбуватися в день її подання або надходження до органу державної податкової служби.
( Абзац третій пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
У скарзі (заяві) має бути зазначено:
1) прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання фізичної особи - платника податку, а для юридичної особи - платника податку - її найменування, місцезнаходження, а також адресу, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) за скаргою (заявою);
( Підпункт 1 абзацу четвертого пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
2) найменування органу державної податкової служби, яким видано податкове повідомлення, рішення або постанова по справі про адміністративне правопорушення, що оскаржується, дата і номер; назва податку, збору (обов'язкового платежу) або штрафної (фінансової) санкції та сума;
( Підпункт 2 абзацу четвертого пункту 3 в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
3) суть порушеного питання, прохання чи вимоги й обґрунтування незгоди платника податків із сумою податкового зобов'язання, визначеною органом державної податкової служби в податковому повідомленні, або незгоди з іншим рішенням органу державної податкової служби;
( Підпункт 3 абзацу четвертого пункту 3 в редакції Наказу ДПА N 260 від 30.05.2003 )
4) про подання чи неподання позовної заяви до суду про визнання недійсним податкового повідомлення або рішення органу державної податкової служби, а також про повідомлення чи неповідомлення відповідного органу державної податкової служби про подання повторної скарги (заяви) органу державної податкової служби вищого рівня;
( Підпункт 4 абзацу четвертого пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
5) підпис фізичної особи - платника податку, а для юридичної особи - платника податку - підпис керівника або особи, яка виконує обов'язки керівника юридичної особи - платника податку. Якщо скарга (заява) в інтересах фізичної особи - платника податку або юридичної особи - платника податку подається її представником, то до скарги (заяви) долучається копія довіреності, оформленої відповідно до вимог законодавства, і підпис представника юридичної особи - платника податку на скарзі (заяві) повинен бути скріплений печаткою юридичної особи - платника податку;
( Підпункт 5 абзацу четвертого пункту 3 в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
6) перелік документів і розрахунків, що додаються до скарги (заяви), у разі надсилання скарги (заяви) поштою додається опис укладеного та повідомлення про вручення.
( Абзац четвертий пункту 3 доповнено підпунктом шостим згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
Скарга (заява) повинна бути викладена в письмовій формі та надіслана до органу державної податкової служби поштою з повідомленням про вручення або передана фізичною особою - платником податку чи юридичною особою - платником податку через представника.
( Абзац п'ятий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
Скарга (заява), оформлена без дотримання вимог, зазначених у підпункті 5 абзацу четвертого цього пункту, або оформлена без дотримання вимог, зазначених у підпунктах 1-4 абзацу четвертого і абзаці п'ятому цього пункту, та не дає змоги розглянути скаргу (заяву) по суті, повертається особі, яка її подала (надіслала), з відповідними роз'ясненнями не пізніше п'яти днів від дня отримання такої скарги (заяви).
( Абзац шостий пункту 3 в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )( Абзац сьомий пункту 3 виключено на підставі Наказу Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
Якщо питання, порушені у скарзі (заяві), одержаній органом державної податкової служби, не входять до повноважень органів державної податкової служби, то така скарга (заява) в термін не більше п'яти днів пересилається за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється особі, яка подала скаргу (заяву). Скарга (заява), подана з порушенням порядку, установленого цим Положенням, не підлягає розгляду по суті і повертається особі, яка подала скаргу (заяву), з роз'ясненням порядку і строків оскарження податкових повідомлень, рішень або постанов по справі про адміністративне правопорушення.
( Абзац сьомий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
Не розглядаються повторні звернення одним і тим же органом державної податкової служби від однієї і тієї ж особи з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті.
Дата подання скарги (заяви) - день фактичного подання скарги (заяви) до відповідного органу державної податкової служби, а в разі надсилання скарги (заяви) поштою - дата відправлення скарги (заяви), зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення та на конверті.
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
У разі відсутності повідомлення про вручення і опису вкладення поштового відправлення та відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв'язку на поштовому відправленні (конверті, бандеролі), що унеможливлює з'ясування фактичної дати отримання відділенням поштового зв'язку скарги (заяви), - датою подання скарги (заяви) вважається дата фактичного надходження скарги (заяви) до органу державної податкової служби.
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
4. Подання первинної скарги
4.1. У разі коли платник податків вважає, що орган державної податкової служби невірно визначив суму податкового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межі його компетенції, встановленої законом, такий платник податків має право звернутися до органу державної податкової служби, податкове повідомлення або рішення якого оскаржується, зі скаргою про перегляд цього рішення, яка подається у письмовій формі та може супроводжуватися документами, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати.
Обов'язок доведення того, що нарахування суми податкового зобов'язання, здійснене органом державної податкової служби відповідно до законодавства, є помилковим, покладається на платника податків за винятком випадків нарахування податкового зобов'язання за непрямими методами.
( Підпункт 4.1 пункту 4 доповнено абзацом згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
4.2. Скарга повинна бути подана до органу державної податкової служби протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання платником податків податкового повідомлення або іншого рішення органу державної податкової служби.
4.3. Якщо відповідно до закону орган державної податкової служби самостійно визначає податкове зобов'язання платника податків за причинами, не пов'язаними із порушенням податкового законодавства, такий платник податків має право на адміністративне оскарження рішень органу державної податкової служби протягом тридцяти календарних днів від дня отримання податкового повідомлення або відповіді органу державної податкової служби на скаргу, замість десятиденного строку, визначеного у підпункті 4.2 цього пункту.
4.4. Зазначений у підпункті 4.3 цього пункту тридцятиденний термін для оскарження поширюється:
1) на суми податкового зобов'язання із земельного податку, нарахованого громадянам - власникам земельних ділянок та землекористувачам;
2) на суми податкового зобов'язання з прибуткового податку з громадян, нарахованого фізичним особам - суб'єктам підприємницької діяльності, громадянам, іноземним громадянам та особам без громадянства на підставі подання ними декларацій про очікувані або про фактично одержані доходи;
3) на рішення про: розподіл суми податкових зобов'язань або податкового боргу між платниками податків, що виникають унаслідок реорганізації; установлення солідарної відповідальності за сплату податкових зобов'язань платника податку, що реорганізовується; поширення права податкової застави на всі активи платника податків, який створюється шляхом об'єднання інших платників податків.
Оскарження сум податкових зобов'язань з прибуткового податку, визначених органом державної податкової служби за результатами виявлених перевірками недостовірних даних, заявлених суб'єктом підприємницької діяльності у деклараціях про одержані доходи та проведені витрати (перевіркою виявлені порушення податкового законодавства), здійснюється протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення або відповіді (рішення) органу державної податкової служби на скаргу (заяву).
( Пункт 4 доповнено підпунктом 4.4 згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003 )
4.5. Податкові вимоги і рішення про: заборону здійснення операцій із заставленими активами платника податків; погашення податкових зобов'язань, забезпечених податковою заставою, до проведення реорганізації; продаж активів, що перебувають у податковій заставі; самостійне визначення органами державної податкової служби складу активів, що підлягають продажу (акт опису); арешт активів; дострокове розірвання договорів про розстрочення, відстрочення податкових зобов'язань за ініціативи органу державної податкової служби можуть бути оскаржені протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання такого рішення або відповіді (рішення) органу державної податкової служби на скаргу (заяву).
( Пункт 4 доповнено підпунктом 4.5 згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003, із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
4.6. Суми штрафних (фінансових) санкцій за порушення податкового законодавства та законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності, застосування яких законодавством віднесено до компетенції органів державної податкової служби, можуть бути оскаржені протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення або відповіді (рішення) органу державної податкової служби на скаргу (заяву).
( Пункт 4 доповнено підпунктом 4.6 згідно з Наказом ДПА N 260 від 30.05.2003, із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 578 від 16.12.2005 )
5. Подання повторної скарги
5.1. У разі коли орган державної податкової служби надсилає платнику податків рішення про повне або часткове незадоволення його скарги, такий платник податків має право звернутися протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання відповіді, з повторною скаргою до органу державної податкової служби вищого рівня, а при повторному повному або частковому незадоволенні скарги - до органу державної податкової служби вищого рівня із дотриманням зазначеного десятиденного строку для кожного випадку оскарження та зазначеного двадцятиденного строку для відповіді на нього.
( Абзац другий підпункту 5.1 пункту 5 виключено на підставі Наказу ДПА N 260 від 30.05.2003 )
5.2. До документів, які додаються до скарги (заяви), належать: податкове повідомлення про визначення суми податкового зобов'язання; акт перевірки та інші документи (розрахунки), на підставі яких визначено податкове зобов'язання; первинна скарга платника податків та документи, що підтверджують докази незгоди платника податків з визначеною сумою податкового зобов'язання та штрафних (фінансових) санкцій або неправомірність прийнятого органом державної податкової служби рішення.
У разі оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення необхідно подати ксерокопії акту перевірки, протоколу про адміністративне правопорушення та постанови по справі про адміністративне правопорушення, рішення, прийнятого за розглядом скарги на таку постанову.
До скарги також необхідно подати належної якості ксерокопії рішення, прийнятого за розглядом первинної скарги, а у відповідних випадках повторної скарги (заяви) платника податків, та інші наявні у платника податків документи, що засвідчують обставини справи.
Платник податку також повинен повідомити про подання чи неподання позовної заяви до суду про визнання недійсним податкового повідомлення або іншого рішення органу державної податкової служби, оскарження до суду постанови по справі про адміністративне правопорушення, наявність постанови про порушення кримінальної справи.
( Підпункт 5.2 пункту 5 в редакції Наказу ДПА N 260 від 30.05.2003 )
5.3. Якщо платник податків до скарги (заяви) не додав ксерокопій документів, зазначених у підпункті 5.2 цього пункту, орган державної податкової служби вищого рівня, що уповноважений розглядати скаргу (заяву), витребує ксерокопії зазначених документів від органу державної податкової служби, рішення якого оскаржується, у тому числі документи, що були надані платником податків з первинною скаргою, про підтвердження доказів незгоди з визначеною сумою податкового зобов'язання та штрафних (фінансових) санкцій або неправомірності іншого рішення, прийнятого органом державної податкової служби.
Якщо в повторній скарзі (заяві) порушуються питання або додаються документи, що не були предметом оскарження та розгляду за первинною скаргою, то такі питання і документи не підлягають розгляду по суті, а заявник інформується про необхідність розгляду цих питань органом державної податкової служби, рішення якого оскаржується.
( Підпункт 5.3 пункту 5 в редакції Наказу ДПА N 260 від 30.05.2003 ) ( Підпункт 5.4 пункту 5 виключено на підставі Наказу ДПА N 260 від 30.05.2003 )
5.4. Якщо платник податків до скарги не додав зазначених документів, орган державної податкової служби вищого рівня, що уповноважений розглядати скаргу, витребує від органу державної податкової служби, рішення якого оскаржується, документи, передбачені підпунктом 5.3 пункту 5 цього Положення.
Якщо в повторній скарзі від платника податків, отриманій органом державної податкової служби вищого рівня, порушуються питання, що не розглядалися у первинній або повторній скарзі, зазначена скарга направляється на новий розгляд до органу державної податкової служби, рішення якого оскаржується.
6. Скарга (заява), подана із дотриманням порядку і строків, визначених пунктом 4 та підпунктом 5.1 пункту 5 цього Положення, зупиняє виконання платником податків податкових зобов'язань, визначених у податковому повідомленні, на строк від дня подання такої скарги (заяви) до органу державної податкової служби до дня закінчення процедури адміністративного оскарження. Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржуються, не надсилаються, а сума податкового зобов'язання, що оскаржується, вважається неузгодженою.
У разі коли останній день строків, зазначених у підпунктах 4.2 і 4.3 пункту 4, підпунктах 5.1 і 5.2 пункту 5, пункті 8, включаючи встановлені за рішенням керівника органу державної податкової служби (або його заступника), пункті 13 цього Положення припадає на вихідний або святковий день, останнім днем таких строків вважається перший наступний робочий день.
7. Скарга (заява), подана з порушенням порядку і строків, визначених пунктом 4 та підпунктом 5.1 пункту 5 цього Положення, не підлягає розгляду органами державної податкової служби.
Граничні строки для подання заяв про перегляд рішень органів державної податкової служби підлягають продовженню керівником органу державної податкової служби (його заступником) за письмовим запитом платника податків, якщо такий платник податків протягом зазначених строків:
1) перебував за межами України;
2) перебував у плаванні на морських судах за кордоном України у складі команди (екіпажу) таких суден;
3) перебував у місцях позбавлення волі за вироком суду;
4) мав обмежену свободу пересування у зв'язку з ув'язненням чи полоном на території інших держав або через інші обставини непереборної сили, підтверджені документально;
5) був визнаний за рішенням суду безвісно відсутнім або перебував у розшуку у випадках, передбачених законодавством.
Продовження граничних строків для подання заяв про перегляд рішень органів державної податкової служби із зазначених підстав здійснюється для платників податків - фізичних осіб - платників податку, а також для посадових осіб юридичної особи - платника податку, якщо протягом граничних строків, визначених у підпунктах 4.2 та 4.3 пункту 4 та підпункті 5.1 пункту 5 цього Положення, така юридична особа - платник податку не мала інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори (обов'язкові платежі), а також вести податковий облік та звітність.

................
Перейти до повного тексту