- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови
Центральної виборчої комісії
N 114 від 28.03.2014 )
Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України
1. Затвердити Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України (додається).
2. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Центральної виборчої комісії від 22 вересня 2004 року
N 642 "Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України".
3. Цю постанову надіслати окружним виборчим комісіям з виборів Президента України.
Голова Центральної виборчої комісії | В.ШАПОВАЛ |
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 8 грудня 2009 року N 432
ПОРЯДОК
розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок застосовується виборчими комісіями при розгляді передбачених Законом України
"Про вибори Президента України" (далі - Закон) скарг, що стосуються призначення, підготовки і проведення виборів Президента України.
1.2. Відповідно до частини першої статті
93 Закону скарги, що стосуються призначення, підготовки і проведення виборів Президента України, розглядаються відповідними виборчими комісіями згідно з цим та іншими законами України.
1.3. Під скаргою на рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів та учасників виборчого процесу з виборів Президента України слід розуміти звернення, в якому міститься інформація щодо порушення законодавства України про вибори Президента України та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб'єктів виборчого процесу з виборів Президента України, поновити порушені виборчі права.
2. Суб'єкти звернення зі скаргою. Предмет оскарження
2.1. Відповідно до статті
91 Закону суб'єктом звернення зі скаргою до виборчої комісії у передбачених законом випадках можуть бути:
2.1.1. кандидат на пост Президента України;
2.1.2. довірена особа кандидата на пост Президента України - від імені кандидата на пост Президента України;
2.1.3. політична партія, виборчий блок політичних партій - суб'єкти виборчого процесу, тобто ті, які висунули кандидатів на пост Президента України і кандидати від яких зареєстровані Центральною виборчою комісією;
2.1.4. виборча комісія;
2.1.5. виборець - громадянин України, який відповідно до статті
2 Закону має право голосу на виборах Президента України. При цьому виборець має право звернутися зі скаргою в разі, якщо рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта оскарження порушено його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі.
2.2. Щодо окремих видів порушень
Законом передбачені спеціальні суб'єкти звернення із скаргою чи оскарження порушень до відповідної виборчої комісії. Зокрема:
2.2.1. згідно з частиною першою статті
104 Закону кожен суб'єкт виборчого процесу має право оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, члена виборчої комісії до виборчої комісії вищого рівня;
2.2.2. відповідно до пункту 5 частини сьомої статті
69 Закону офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України, від політичної партії, виборчого блоку політичних партій має право у разі виявлення порушень закону звернутися із скаргою щодо таких порушень лише до тієї виборчої комісії, до повноважень якої
Законом віднесено розгляд відповідної категорії скарг (скарги з питань внесення змін до списку виборців, організації та проведення голосування і підрахунку голосів на виборчій дільниці подаються офіційним спостерігачем лише до відповідної дільничної виборчої комісії (пункт 10 частини першої статті
27 Закону) ; скарги на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії подаються лише до окружної виборчої комісії відповідного територіального виборчого округу (частина друга статті
104 Закону) ) ;
2.2.3. згідно з частиною першою статті
103 Закону кандидат на пост Президента України, політична партія (виборчий блок політичних партій) - суб'єкт виборчого процесу мають право оскаржувати дії іншого кандидата на пост Президента України, його довіреної особи, якщо ці дії спрямовані на порушення встановленого законом порядку висунення кандидата, проведення передвиборної агітації, інші порушення їх прав або виборчих прав громадян;
2.2.4. частиною другою статті
103 Закону встановлено, що виборець має право оскаржувати дії кандидата на пост Президента України, його довіреної особи лише у разі, якщо ці дії (у формі насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця) порушують його виборчі права;
2.2.5. громадянин має право подати скаргу щодо допущених при складанні попереднього списку виборців неправильностей, у тому числі невключення, неправильного включення або виключення із списку виборців його або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися (частини третя та четверта статті
32 Закону) .
2.3. Відповідно до статті
92 Закону предметом оскарження до виборчої комісії можуть бути лише:
2.3.1. рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій та їх членів;
2.3.2. дії кандидатів на пост Президента України, їх довірених осіб.
2.4. Інші порушення законодавства України про вибори Президента України можуть бути оскаржені до суду в порядку адміністративного судочинства.
3. Суб'єкти розгляду скарг
3.1. Виборчі комісії розглядають скарги, зазначені у статтях
91 та
92 Закону (частина перша статті 93 Закону).
3.2. До суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються:
- рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових та службових осіб - за місцезнаходженням відповідного органу, підприємства, установи, закладу, організації, посадової (службової) особи, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, у порядку, передбаченому статтею
174 Кодексу адміністративного судочинства України;
- акти чи дії політичних партій (виборчих блоків політичних партій) - суб'єктів виборчого процесу, об'єднань громадян, їх посадових осіб чи повноважних представників, які стосуються виборчого процесу, крім тих рішень чи дій, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції - за місцезнаходженням органу об'єднання громадян, виборчого блоку, акти чи дії якого оскаржуються, у порядку, передбаченому статтею
175 Кодексу адміністративного судочинства України;
- дії чи бездіяльність засобів масової інформації, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників - за місцезнаходженням засобу масової інформації, дії чи бездіяльність якого оскаржуються, у порядку, передбаченому статтею
174 Кодексу адміністративного судочинства України;
- дії чи бездіяльність офіційних спостерігачів від кандидатів на пост Президента України, політичних партій (виборчих блоків політичних партій) - суб'єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори Президента України, в порядку, передбаченому статтею
175 Кодексу адміністративного судочинства України;
3.3. До Центральної виборчої комісії або до суду оскаржуються:
- рішення, дії чи бездіяльність окружної виборчої комісії або члена такої комісії (згідно з частиною третьою статті
104 Закону) ;
- дії кандидата на пост Президента України, його довіреної особи в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі.
3.4. До окружної виборчої комісії або до суду оскаржуються:
- рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, окремого члена дільничної виборчої комісії (згідно з частиною другою статті
104 Закону) .
3.5. Дії довіреної особи кандидата на пост Президента України в територіальному виборчому окрузі можуть бути оскаржені до Центральної виборчої комісії, відповідної окружної виборчої комісії або до суду.
3.6. До дільничної виборчої комісії оскаржуються порушення законодавства України про вибори Президента України з питань внесення змін до списку виборців, організації та проведення голосування і підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, крім тих, що зазначені в пунктах 3.2, 3.3, 3.4 цього Порядку (згідно з пунктом 10 частини першої статті
27 Закону) .
3.7. У разі прийняття судом до розгляду позову з того ж питання і з тих же підстав, що є предметом скарги, яка розглядається відповідною виборчою комісією, така виборча комісія зобов'язана зупинити розгляд цієї скарги до набрання рішенням суду законної сили. Суд повинен повідомити відповідну виборчу комісію та комісію вищого рівня про надходження позову не пізніш як на наступний день з дня надходження позову.
4. Строки подання скарги до виборчої комісії
4.1. Загальний строк оскарження встановлено у частині першій статті
94 Закону, відповідно до положень якої скарга, що стосується призначення, підготовки та проведення виборів Президента України, може бути подана протягом п'яти днів після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності.
4.2. Законом встановлені також і спеціальні строки оскарження.
4.2.1. Відповідно до частини третьої статті
94 Закону скарга щодо порушень, які мали місце до дня голосування, може бути подана не пізніше часу закінчення дня, що передує дню початку голосування. Згідно з частиною першою статті
18 Закону всі строки, визначені в
Законі, обчислюються в календарних днях. Частиною першою статті
75 Закону визначено, що голосування проводиться у день виборів та в день повторного голосування з 8 до 20 години. Таким чином, під словосполученням "днем початку голосування" слід розуміти день виборів та день повторного голосування.
4.2.2. Згідно з частиною четвертою статті
94 Закону скарга щодо порушень, які мали місце в день голосування, може бути подана до виборчої комісії, яка допустила порушення, не пізніше закінчення голосування (до 20 години дня виборів та дня повторного голосування), а до виборчої комісії вищого рівня або до суду - не пізніше двадцять четвертої години дня, наступного за днем голосування, в порядку, встановленому
Законом.
4.3. При розгляді виборчою комісією питання щодо дотримання суб'єктом звернення зі скаргою строків оскарження, встановлених
Законом, виборча комісія повинна також враховувати такі положення
Закону.
4.3.1. Відповідно до частин другої та третьої статті
18 Закону першим днем строку, який відповідно до
Закону має початися у зв'язку з настанням певної події, є день, наступний після дня настання вказаної події; останнім днем строку, який відповідно до
Закону має закінчитися у зв'язку з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події.
4.3.2. Відповідно до частини другої статті
94 Закону бездіяльність, що може бути оскаржена відповідно до
Закону, вважається вчиненою в останній день строку, в який мала бути, але не була вчинена відповідна дія.
4.3.3. Враховуючи положення статей
18,
94 Закону, обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються.
4.3.4. Згідно з частиною п'ятою статті
94 Закону зміна або уточнення вимог скаржника під час розгляду скарги у виборчій комісії не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків, якщо вони викликані виявленням обставин, невідомих раніше суб'єкту звернення зі скаргою.
При цьому скаржник має довести, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою.
4.3.5. Згідно з частиною другою статті
96 Закону днем подачі скарги вважається день фактичного отримання скарги суб'єктом розгляду скарги.
4.3.6. Відповідно до частини п'ятої статті
94 Закону строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає.
5. Приймання та реєстрація скарг
5.1. Приймання та реєстрація скарг, поданих до окружних і дільничних виборчих комісій, здійснюються відповідно до Порядку ведення діловодства виборчих комісій та комісій з референдумів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 січня 2006 року
N 284.
6. Вимоги до змісту і форми скарги. Наслідки подачі неналежно оформленої скарги
6.1. Невідкладно після надходження скарги виборча комісія перевіряє дотримання суб'єктом звернення зі скаргою вимог
Закону щодо форми та змісту скарги, передбачених у статті
95 Закону.
6.2. Згідно з частиною першою статті
95 Закону скарга подається до виборчої комісії в письмовій формі.
6.3. Частиною другою статті
95 Закону встановлено, що скарга повинна містити:
1) назву виборчої комісії, до якої вона подається;
2) прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина України або точну назву та місцезнаходження (офіційну поштову адресу) виборчої комісії чи політичної партії (виборчого блоку політичних партій) - заявника скарги;
3) назву суб'єкта оскарження та його поштову адресу;
4) суть порушеного питання;
5) виклад обставин і зазначення доказів, якими заявник скарги обґрунтовує свої вимоги;
6) чітко сформульовані вимоги;
7) перелік документів і матеріалів, що додаються;
8) зазначення зацікавлених осіб, яких суб'єкт подання скарги вважає за потрібне залучити до розгляду скарги;
9) підпис заявника скарги (представника юридичної особи - заявника) із зазначенням дати підписання.
6.4. Скарга підписується особою, яка її подає.
6.4.1. Якщо скарга подається від імені кандидата на пост Президента України його довіреною особою, то:
1) у скарзі зазначаються також прізвище, ім'я та по батькові, місце проживання або місцезнаходження (поштова адреса), вид та номер засобів зв'язку кандидата на пост Президента України, в інтересах якого подається скарга;
2) до скарги додається засвідчена відповідно до вимог законодавства копія посвідчення довіреної особи, виданого в порядку, встановленому
Законом.
6.4.2. Скарга, яка подається від імені виборчої комісії, підписується головою виборчої комісії, в разі його відсутності - заступником голови виборчої комісії, а в разі невиконання ними цієї функції - іншим членом комісії, визначеним рішенням комісії, що додається до скарги, із засвідченням підпису печаткою виборчої комісії.
6.4.3. Скарга, що подається від імені політичної партії (виборчого блоку політичних партій), підписується керівником цієї партії (керівниками політичних партій, що входять до блоку, або керівником виборчого блоку, визначеним угодою про утворення виборчого блоку) чи іншою уповноваженою на те особою із засвідченням підпису печаткою політичної партії (печатками політичних партій, що входять до виборчого блоку). До скарги додається оригінал або засвідчена відповідно до вимог законодавства копія документа, що підтверджує повноваження особи, яка її подає.
Керівник політичної партії (керівники політичних партій, що входять до виборчого блоку, або керівник виборчого блоку, визначений угодою про утворення виборчого блоку) діє як представник відповідної політичної партії (виборчого блоку політичних партій) без додаткового уповноваження.
................Перейти до повного тексту