- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови
Центральної виборчої комісії
N 432 від 08.12.2009 )
Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України
1. Затвердити Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України (додається).
2. Виборчим комісіям з виборів Президента України забезпечити неухильне дотримання цього Порядку.
3. Цей Порядок надіслати територіальним виборчим комісіям з виборів Президента України.
Голова Центральної виборчої комісії | С.КІВАЛОВ |
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 22 вересня 2004 року N 642
ПОРЯДОК
розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України
1. Загальні положення
1.1. Відповідно до частини першої статті
93 Закону скарги, що стосуються призначення, підготовки і проведення виборів Президента України, можуть бути подані до суду або до відповідної виборчої комісії.
1.2. Під скаргою на рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів та учасників виборчого процесу з виборів Президента України слід розуміти звернення, в якому міститься інформація про порушення законодавства України про вибори Президента України та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб'єктів виборчого процесу з виборів Президента України, поновити порушені виборчі права.
Скарга за формою та змістом повинна відповідати положенням статті
95 Закону.
1.3. Скарги, що надходять до виборчих комісій, відрізняються від заяв.
Під заявою слід розуміти звернення до виборчої комісії, в якому міститься прохання сприяти реалізації виборчих прав по виборах Президента України, надати консультативно-методичну допомогу чи рекомендації щодо організації підготовки та проведення виборів Президента України, роз'яснення з питань застосування законодавства України про вибори Президента України або в якому висловлюються думки, рекомендації, поради стосовно вдосконалення законодавства України з питань виборів Президента України та правового регулювання виборів Президента України, покращання діяльності виборчих комісій тощо.
1.6. При вирішенні питання, що являє собою звернення - скаргу чи заяву, виборча комісія повинна виходити із змісту звернення, що надійшло до комісії, відповідно до визначення понять скарги і заяви, викладених у пунктах 1.2, 1.3 цього Порядку, а не лише з назви звернення.
1.7. При вирішенні питання щодо розгляду скарги виборча комісія повинна перевірити:
1) чи належить розгляд відповідної скарги до її повноважень;
2) чи є скаржник належним суб'єктом звернення зі скаргою;
3) чи дотримано суб'єктом строки оскарження відповідно до статті
94 Закону;
4) чи дотримано суб'єктом звернення вимоги статті
95 Закону щодо належного оформлення скарги за формою та змістом.
2. Предмет та суб'єкт оскарження. Суб'єкт звернення зі скаргою
2.1. Відповідно до статті
92 Закону предметом та суб'єктами оскарження можуть бути:
1) рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій та їх членів;
2) рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, їх посадових і службових осіб;
3) рішення, дії чи бездіяльність органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб;
4) рішення, дії чи бездіяльність підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових і службових осіб;
5) акти та дії об'єднань громадян, крім тих, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції;
6) дії та бездіяльність засобів масової інформації, їх власників, посадових і службових осіб;
7) дії та бездіяльність кандидатів на пост Президента України, їх довірених осіб, уповноважених представників та офіційних спостерігачів від кандидатів на пост Президента України;
8) дії та бездіяльність політичних партій, виборчих блоків політичних партій - суб'єктів виборчого процесу, офіційних спостерігачів від політичних партій, виборчих блоків політичних партій;
9) дії та бездіяльність виборців.
2.2. Відповідно до статті
91 Закону суб'єктом звернення зі скаргою можуть бути:
1) кандидат на пост Президента України, від імені якого зі скаргою може також звертатися його довірена особа;
2) політична партія, виборчий блок політичних партій - суб'єкти виборчого процесу, тобто ті, які висунули кандидатів на пост Президента України;
3) виборча комісія;
4) виборець - громадянин України, який відповідно до статті
2 Закону має право голосу на виборах Президента України. При цьому, виборець має право звернутися зі скаргою в разі, якщо рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта оскарження порушено його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі.
2.3. Крім того,
Законом передбачені спеціальні суб'єкти звернення із скаргою щодо окремих видів порушень чи оскарження порушень до відповідного органу. Зокрема:
- згідно з частиною першою статті
101 Закону зі скаргою на рішення чи дії об'єднань громадян, виборчого блоку, його посадової особи чи повноважного представника має право звернутися також і місцева організація політичної партії (блок місцевих організацій політичних партій) - суб'єкт відповідного виборчого процесу;
- згідно з частиною другою статті
102 Закону зі скаргою на дії чи бездіяльність засобів масової інформації, їх власників, посадових і службових осіб мають право звернутися з власної ініціативи Центральна чи територіальна виборча комісія;
- згідно з частиною другою статті
34 Закону оскаржити допущені при складанні списку виборців неправильності має право громадянин України;
- згідно з пунктом 5 частини сьомої статті
69 Закону офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України, від політичної партії, виборчого блоку політичних партій має право звернутися із скаргою щодо порушень Закону в разі їх виявлення лише до відповідної виборчої комісії. Разом з тим, з урахуванням положень статті
104 Закону офіційний спостерігач має також право звернення до відповідного суду зі скаргою на рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, окремого члена виборчої комісії;
- згідно з частиною першою статті
104 Закону кожен суб'єкт виборчого процесу має право оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, члена виборчої комісії.
3. Суб'єкти розгляду скарг
3.1. Відповідно до частини першої статті
93 Закону суб'єктами розгляду скарг є виборча комісія або суд.
3.2. Виключно до суду оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, закладу чи організації, їх посадової чи службової особи (згідно з частиною першою статті
100 Закону);
2) рішення чи дії об'єднання громадян, виборчого блоку, його посадової особи чи повноважного представника, які стосуються виборчого процесу, крім тих рішень чи дій, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян належать до його внутрішньої організаційної діяльності або його виключної компетенції (згідно із статтею
101 Закону;
3) рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії до Верховного Суду України (згідно з частиною другою статті
93 Закону).
3.3. У разі подання до виборчої комісії скарг, зазначених у пункті 3.2 цього Порядку, виборча комісія залишає скаргу без розгляду.
3.4. До Центральної виборчої комісії оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії або члена такої комісії (згідно з частиною третьою статті
104 Закону);
2) дії кандидата на пост Президента України, його довіреної особи, якщо ці дії спрямовані на порушення встановленого законом порядку висунення кандидата, проведення передвиборної агітації, інші порушення прав інших кандидатів на пост Президента України або виборчих прав громадян (згідно зі статтею
103 Закону);
3) дії чи бездіяльність загальнодержавних засобів масової інформації, їх власників, посадових та службових осіб, які порушують встановлений законом порядок діяльності засобів масової інформації під час виборчого процесу, а також порушення встановлених законом обмежень щодо ведення передвиборної агітації загальнодержавними засобами масової інформації (згідно з частинами першою, четвертою статті
102 Закону);
4) інші порушення законодавства України про вибори Президента України, крім тих, що зазначені в пункті 3.2 цього Порядку (згідно з пунктом 3 статті
17 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію").
3.5. До територіальної виборчої комісії оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії або її члена (згідно з частиною другою статті
104 Закону);
2) дії чи бездіяльність регіональних або місцевих засобів масової інформації, їх власників, посадових та службових осіб, які порушують встановлений законом порядок діяльності засобів масової інформації під час виборчого процесу, а також порушення встановлених законом обмежень щодо ведення передвиборної агітації регіональними чи місцевими засобами масової інформації (згідно з частинами першою, четвертою статті
102 Закону);
3) інші порушення законодавства України про вибори щодо організації та проведення виборів Президента України в межах відповідного територіального виборчого округу, крім тих, що зазначені в пунктах 3.2, 3.4 цього Порядку (згідно з пунктом 16 частини першої статті
26 Закону).
3.6. До дільничної виборчої комісії оскаржуються порушення законодавства України про вибори Президента України з питань внесення змін до списку виборців, організації та проведення голосування і підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, крім тих, що зазначені в пунктах 3.2, 3.4, 3.5 цього Порядку (згідно з пунктом 10 частини першої статті
27 Закону).
3.7. Скаргу на допущені при складанні списку виборців неправильності може бути подано громадянином до дільничної чи до територіальної виборчої комісії або безпосередньо до місцевого суду за місцезнаходженням виборчої дільниці.
Особливості розгляду такої категорії скарг встановлено у статті
34 Закону.
4. Строки подання скарги до виборчої комісії
4.1. Загальний строк оскарження встановлено у частині першій статті
94 Закону, відповідно до положень якої скарга, що стосується призначення, підготовки та проведення виборів Президента України, може бути подана протягом семи днів після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності.
4.2.
Законом встановлені також і спеціальні строки оскарження.
4.2.1. Згідно з частиною третьою статті
94 Закону скарга щодо порушень, які мали місце до дня голосування, може бути подана не пізніше часу закінчення дня, що передує дню початку голосування. Враховуючи положення частини першої статті
18 Закону, на підставі яких усі строки, визначені в Законі, обчислюються в календарних днях, під словосполученням "час закінчення дня" слід розуміти 24 годину, а враховуючи положення частини першої статті 75 Закону, на підставі яких голосування проводиться у день виборів та в день повторного голосування з 8 до 20 години, під словосполученням "днем початку голосування" слід розуміти день виборів та день повторного голосування.
4.2.2. Згідно з частиною четвертою статті
94 Закону скарга щодо порушень, які мали місце під час голосування, може бути подана до виборчої комісії, яка допустила порушення, не пізніше закінчення голосування (до 20 години дня виборів та дня повторного голосування), а до виборчої комісії вищого рівня або до суду - не пізніше 24 години дня, наступного за днем голосування.
4.3. При розгляді виборчою комісією питання щодо дотримання суб'єктом звернення із скаргою строків оскарження, встановлених
Законом, виборча комісія повинна також враховувати такі положення Закону.
4.3.1. Відповідно до частин другої, третьої статті
18 Закону першим днем строку, який відповідно до Закону має початися у зв'язку з настанням певної події, є день, наступний після дня настання вказаної події; останнім днем строку, який відповідно до Закону має закінчитися у зв'язку з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події.
4.3.2 Відповідно до частини другої статті
94 Закону бездіяльність, що може бути оскаржена відповідно до цього Закону, вважається вчиненою в останній день строку, в який мала бути, але не була вчинена відповідна дія.
4.3.3. Враховуючи положення статей
18,
94 Закону, обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються.
Наприклад, якщо рішення, яке оскаржується, прийнято 1 вересня 2004 року, то загальний семиденний строк оскарження починається 2 вересня 2004 року і закінчується 8 вересня 2004 року, у зв'язку з чим подання скарги 9 вересня 2004 року буде вважатися поданням скарги після закінчення строків, встановлених
Законом.
4.3.4. Згідно з частиною п'ятою статті
94 Закону зміна або уточнення вимог скаржника під час розгляду скарги у виборчій комісії, викликані виявленням обставин, невідомих раніше суб'єкту звернення із скаргою, не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків.
4.3.5. Згідно з частиною третьою статті
96 Закону днем подачі скарги вважається день фактичного отримання скарги суб'єктом розгляду скарги.
4.3.6. Відповідно до частини п'ятої статті
94 Закону строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає.
У разі подання до виборчої комісії скарги після закінчення строків оскарження, встановлених
Законом, виборча комісія приймає рішення про залишення цієї скарги без розгляду.
4.4. Дільнична виборча комісія при поданні до неї скарги у день виборів (день повторного голосування) повинна також керуватися такими положеннями
Закону.
4.4.1. Згідно з частинами другою, четвертою статті
34 Закону скарги щодо допущених при складанні списку виборців неправильностей, в тому числі невключення, неправильне включення або виключення громадянина із списку виборців, у зазначений вище день не приймаються і не розглядаються дільничною виборчою комісією.
4.4.2. Згідно з частиною восьмою статті
28 Закону скарги щодо інших порушень законодавства України про вибори Президента України, крім тих, що зазначені в підпункті 4.4.1 цього пункту Порядку, дільничною виборчою комісією приймаються у зазначений вище день, однак розглядаються невідкладно після закінчення голосування.
5. Приймання та реєстрація скарг
5.1. Приймання та реєстрація скарг, поданих до Центральної виборчої комісії, здійснюються в порядку, встановленому інструкцією з діловодства Центральної виборчої комісії, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 30 листопада 2001 року N 50.
5.2. Приймання та реєстрація скарг, поданих до територіальних і дільничних виборчих комісій, здійснюються в порядку, встановленому Порядком ведення діловодства виборчих комісій та комісій з референдумів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 29 липня 2004 року
N 280.
5.3. Виборча комісія не має підстав для відмови у прийнятті скарги. Усі скарги підлягають прийому та розгляду відповідно до вимог законодавства України про вибори Президента України.
Не приймаються скарги лише дільничними виборчими комісіями, які подані в день виборів та виключно з питань неправильностей у списку виборців.
6. Вимоги до змісту і форми скарги. Наслідки подачі неналежно оформленої скарги
6.1. Виборча комісія повинна перевірити дотримання суб'єктом звернення зі скаргою вимог Закону щодо оформлення скарги, передбачених у статті
95 Закону.
6.2. Згідно з частиною першою статті
95 Закону скарга повинна подаватися в письмовій формі.
6.3. У частині другій статті
95 Закону встановлено, що скарга повинна містити:
................Перейти до повного тексту