1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 28 березня 2014 року № 114
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Центральної виборчої комісії № 192 від 21.08.2020 )
Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Центральної виборчої комісії № 317 від 18.04.2014 № 271 від 31.12.2018 )
Відповідно до пунктів 1, 2 частини другої статті 25, частини першої статті 96 Закону України "Про вибори Президента України" , керуючись статтями 11 - 13, пунктами 4, 5 статті 17, пунктами 3, 17 статті 18 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" , Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Затвердити Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України (додається).
2. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Центральної виборчої комісії від 8 грудня 2009 року № 432 "Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України".
3. Цю постанову надіслати окружним виборчим комісіям з виборів Президента України після їх утворення та оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії

М.ОХЕНДОВСЬКИЙ
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 28 березня 2014 року № 114
ПОРЯДОК
розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок розроблено на виконання частини першої статті 96 Закону України "Про вибори Президента України" (далі - Закон) та з метою забезпечення однакового застосування виборчими комісіями Закону при розгляді скарг, що стосуються процесу виборів Президента України.
1.2. Під скаргою, що стосується процесу виборів Президента України, слід розуміти звернення, в якому міститься інформація щодо порушення законодавства України про вибори Президента України та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб’єктів виборчого процесу, поновити порушені виборчі права.
1.3. Виборчі комісії розглядають скарги в порядку, встановленому Законами України "Про вибори Президента України", "Про Центральну виборчу комісію", цим Порядком та іншими актами Центральної виборчої комісії.
2. Суб’єкти звернення зі скаргою. Предмет та суб’єкти оскарження
2.1. Відповідно до статті 91 Закону суб’єктом звернення зі скаргою до виборчої комісії у передбачених законом випадках можуть бути:
1) кандидат на пост Президента України, зареєстрований у встановленому Законом порядку (далі - кандидат на пост Президента України);
2) політична партія (далі - партія) - суб’єкт виборчого процесу, в особі її керівника чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії;
3) офіційний спостерігач від партії - суб’єкта виборчого процесу, кандидата на пост Президента України чи громадської організації, зареєстрований у встановленому Законом порядку (далі - офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації).
При цьому офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України чи громадської організації може звернутися із скаргою лише до виборчої комісії, яка здійснила його реєстрацію;
4) виборець - громадянин України, який відповідно до статті 2 Закону має право голосу на виборах Президента України, в разі, якщо рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження порушено його особисті виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі.
2.2. Від імені кандидата на пост Президента України суб’єктом звернення зі скаргою може бути також:
1) уповноважений представник кандидата на пост Президента України в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу (далі - уповноважений представник кандидата на пост Президента України);
2) довірена особа кандидата на пост Президента України в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі;
3) довірена особа кандидата на пост Президента України в територіальному виборчому окрузі.
При цьому з урахуванням положень частини першої статті 66, частин першої та другої статті 67 Закону уповноважений представник кандидата на пост Президента України може подати скаргу від імені кандидата лише до Центральної виборчої комісії, а довірена особа кандидата на пост Президента України в територіальному виборчому окрузі - до окружної або дільничної виборчої комісії відповідного територіального виборчого округу.
2.3. Уповноважений представник, довірена особа кандидата на пост Президента України діють в інтересах відповідного кандидата без додаткового уповноваження. Документом, що підтверджує повноваження уповноваженого представника, довіреної особи кандидата на пост Президента України, є відповідне посвідчення, видане в порядку, встановленому Законом.
2.4. Суб’єкти звернення зі скаргами можуть з урахуванням вимог Закону та цього Порядку оскаржити до відповідної виборчої комісії:
1) рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій та/або їх членів;
2) дії кандидатів на пост Президента України, їх довірених осіб;
3) дії партій - суб’єктів виборчого процесу.
3. Суб’єкти розгляду скарг
3.1. Скарги, зазначені у пункті 2.4 цього Порядку, в передбачених законом випадках, можуть бути подані до відповідних виборчих комісій.
3.2. Суб’єкт виборчого процесу з виборів Президента України може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
3.3. Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена Центральної виборчої комісії;
2) рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових і службових осіб;
3) дії чи бездіяльність засобів масової інформації та інформаційних агентств, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників;
4) рішення партій - суб’єктів виборчого процесу, рішення чи дії інших об’єднань громадян, їх посадових осіб чи повноважних представників, які стосуються виборчого процесу, крім тих рішень чи дій, які відповідно до закону, статуту (положення) об’єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції;
5) дії чи бездіяльність офіційних спостерігачів від кандидатів на пост Президента України, партій, громадських організацій, що порушують законодавство про вибори Президента України.
3.4. До Центральної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність окружної виборчої комісії, члена такої комісії;
2) дії кандидата на пост Президента України;
( Підпункт 2 пункту 3.4 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії № 317 від 18.04.2014 )
3) дії довіреної особи кандидата на пост Президента України в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі;
( Підпункт 3 пункту 3.4 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії № 317 від 18.04.2014 )
4) дії партії - суб’єкта виборчого процесу.
( Підпункт 4 пункту 3.4 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії № 317 від 18.04.2014 )
3.5. До окружної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її члена - до окружної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію;
2) дії довіреної особи кандидата на пост Президента України в територіальному виборчому окрузі (крім порушень, що мали місце під час голосування) - до окружної виборчої комісії відповідного територіального виборчого округу.
( Підпункт 2 пункту 3.5 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії № 114 від 28.03.2014 )
3.6. До дільничної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються порушення, які мали місце під час голосування, допущені довіреною особою кандидата на пост Президента України в територіальному виборчому окрузі.
3.7. Суд, до якого подано адміністративний позов щодо підготовки і проведення виборів Президента України, невідкладно повідомляє Центральну виборчу комісію, відповідну окружну та (чи) дільничну виборчу комісію про його надходження та про ухвалене судом рішення.
3.8. У разі прийняття судом до провадження адміністративного позову із того ж питання та з тих же підстав, що подано скаргу до виборчої комісії, виборча комісія після отримання повідомлення суду про прийняття до провадження адміністративного позову повертає таку скаргу суб’єкту звернення без розгляду не пізніше наступного дня з дня отримання повідомлення суду із зазначенням підстав її повернення (частина друга статті 93 Закону).
3.9. Скарга, подана до Центральної виборчої комісії, яка відповідно до частини другої статті 93 Закону підлягає поверненню суб’єкту звернення зі скаргою без розгляду, може бути повернута без прийняття рішення Центральною виборчою комісією Головою Комісії або за його дорученням іншим членом Комісії, який попередньо розглядав цю скаргу, із відповідним супровідним листом.
Скарга, подана до окружної чи дільничної виборчої комісії, яка відповідно до частини другої статті 93 Закону підлягає поверненню суб’єкту звернення зі скаргою без розгляду, може бути повернута без прийняття рішення виборчою комісією із супровідним листом за підписом голови цієї виборчої комісії або заступника голови комісії.
4. Строки подання скарги до виборчої комісії
4.1. Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті 94 Закону, відповідно до якої скарга, що стосується підготовки та проведення виборів Президента України, може бути подана протягом п’яти днів після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності.
4.2. Законом установлені такі спеціальні строки оскарження:
1) відповідно до частини третьої статті 94 Закону скарга щодо порушення, яке мало місце до дня виборів, може бути подана у п’ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, але не пізніше 22 години дня, що передує дню виборів;
2) згідно з частиною четвертою статті 94 Закону скарга щодо порушення, яке мало місце під час голосування, може бути подана до відповідної дільничної виборчої комісії не пізніше закінчення голосування (до двадцятої години дня виборів та дня повторного голосування);
3) скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, члена цієї комісії, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів на виборчій дільниці, може бути подана до окружної виборчої комісії у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності (частина четверта статті 94 Закону).
4.3. При розгляді виборчою комісією питання щодо дотримання суб’єктом звернення зі скаргою строків оскарження, встановлених Законом, також враховуються такі положення Закону:
1) першим днем строку, який відповідно до Закону має початися у зв’язку з настанням певної події, є день, наступний після дня настання вказаної події; останнім днем строку, який згідно із Законом має закінчитися у зв’язку з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події (частини друга та третя статті 18 Закону);
2) бездіяльність, що може бути оскаржена відповідно до Закону, вважається вчиненою в останній день строку, в який мала бути, але не була вчинена відповідна дія (частина друга статті 94 Закону);
3) обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються (статті 18, 94 Закону);
4) строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення виборчою комісією без розгляду (частина п’ята статті 94 Закону);
5) зміна або уточнення суб’єктом звернення зі скаргою вимог під час розгляду скарги у виборчій комісії, викликані виявленням обставин, невідомих раніше суб’єкту звернення зі скаргою, не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків (частина п’ята статті 94 Закону).
При цьому скаржник має довести, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою;
6) днем подачі скарги вважається день фактичного отримання скарги суб’єктом розгляду скарги (частина друга статті 96 Закону).
5. Приймання та реєстрація скарг
Скарги, що подаються до окружних і дільничних виборчих комісій, приймаються та реєструються відповідно до Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року № 350 (з відповідними змінами та доповненнями).
6. Вимоги до змісту і форми скарги. Наслідки подання неналежно оформленої скарги
6.1. Після реєстрації скарги виборча комісія перевіряє дотримання суб’єктом звернення зі скаргою вимог Закону щодо форми та змісту скарги.
6.2. Згідно з частиною першою статті 95 Закону скарга до виборчої комісії подається у письмовій (паперовій) формі. Скарга повинна містити:
( Абзац перший пункту 6.2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії № 271 від 31.12.2018 )
1) назву виборчої комісії, до якої вона подається;
2) прізвище, ім’я, по батькові (найменування) суб’єкта звернення зі скаргою, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;
3) прізвище, ім’я, по батькові (найменування) суб’єкта оскарження, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, якщо такі відомі;
4) суть порушеного питання;
5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги;
6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії;
7) перелік документів і матеріалів, що додаються;
8) у разі наявності зазначення зацікавлених осіб, яких суб’єкт звернення зі скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги;

................
Перейти до повного тексту