1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 19 жовтня 2021 року № 424
Про скаргу кандидата в депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області Лабяк Н.І., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 21 вересня 2021 року за № 21-36/1-10009
До Центральної виборчої комісії 21 вересня 2021 року надійшла скарга кандидата в депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області (далі - Енергодарська міська рада) Лабяк Наталії Іванівни (далі - суб’єкт звернення зі скаргою), суб’єктом оскарження в якій зазначено Енергодарську міську територіальну виборчу комісію Василівського району Запорізької області (далі - Енергодарська міська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати протиправною бездіяльність Енергодарської міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею рішення про реєстрацію суб’єкта звернення зі скаргою депутатом Енергодарської міської ради, обраним у єдиному багатомандатному виборчому окрузі від Запорізької обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ", на виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25 листопада 2020 року в справі № 280/8476/20, що набрало законної сили; встановити факт одноразового грубого порушення Енергодарською міською територіальною виборчою комісією Конституції України, Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та законів України та у зв’язку з цим достроково припинити повноваження всього складу цієї територіальної виборчої комісії; зобов’язати Енергодарську міську територіальну виборчу комісію невідкладно вжити заходів, спрямованих на виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25 листопада 2020 року в справі № 280/8476/20.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що на підставі протоколу Енергодарської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Енергодарської міської ради від 3 листопада 2020 року та постанови вказаної виборчої комісії від 10 листопада 2020 року № 109 "Про офіційне оприлюднення результатів виборів депутатів Енергодарської міської ради та виборів Енергодарського міського голови" її визнано обраною депутатом Енергодарської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від Запорізької обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ".
На виконання вимог статті 283 Кодексу та маючи волевиявлення лише щодо реєстрації депутатом міської ради, суб’єктом звернення зі скаргою 15 листопада 2020 року до Енергодарської міської територіальної виборчої комісії було подано заяву про реєстрацію депутатом Енергодарської міської ради (вх. № 397).
Однак на засіданні Енергодарської міської територіальної виборчої комісії, яке відбулося 20 листопада 2020 року, рішення про реєстрацію Лабяк Н.І. депутатом Енергодарської міської ради не прийнято, оскільки не було підтримано більшістю голосів членів цієї територіальної виборчої комісії.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 25 листопада 2020 року в справі № 280/8476/20 визнано протиправною бездіяльність Енергодарської міської територіальної виборчої комісії щодо неприйняття рішення про реєстрацію Лабяк Н.І., обраної в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від Запорізької обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ", депутатом Енергодарської міської ради, та зобов’язано вказану територіальну виборчу комісію прийняти рішення про реєстрацію Лабяк Н.І. депутатом Енергодарської міської ради від зазначеної місцевої організації політичної партії.
Суб’єктом звернення зі скаргою 3 грудня (вх. № 446) та 8 грудня 2020 року (вх. № 451) до Енергодарської міської територіальної виборчої комісії було подано заяви про виконання вказаного судового рішення, проте зазначеною виборчою комісією рішення про реєстрацію Лабяк Н.І. депутатом Енергодарської міської ради прийнято не було.
Таким чином, на думку Лабяк Н.І., з 20 листопада 2020 року до теперішнього часу Енергодарською міською територіальною виборчою комісією вчинено протиправну бездіяльність, яка полягає у неприйнятті рішення про реєстрацію її депутатом Енергодарської міської ради.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмових пояснень по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 12 жовтня 2021 року надійшли пояснення голови Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Д. Колесника, у яких зазначено, що Енергодарська міська територіальна виборча комісія не має можливості розглянути питання щодо реєстрації Лабяк Н.І. депутатом Енергодарської міської ради, оскільки оригінал її заяви від 15 листопада 2020 року (вх. № 397) вилучено слідчим відділом Енергодарського відділу поліції Василівського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Запорізькій області в рамках кримінального провадження № 12020080160000829 від 24 листопада 2020 року для проведення почеркознавчої експертизи. Так само в рамках кримінального провадження органами Національної поліції України вилучено заяву Лабяк Н.І. від 16 листопада 2020 року (вх. № 428), в якій вона відмовляється від депутатського мандата. За таких обставин Енергодарська міська територіальна виборча комісія без висновку експерта позбавлена можливості прийняти рішення про реєстрацію Лабяк Н.І. депутатом Енергодарської міської ради, оскільки її заяви від 15 та 16 листопада 2020 року суперечать одна одній і містять діаметрально протилежні вимоги. На підтвердження вказаного до пояснень додано копію вимоги слідчого про надання документів від 8 грудня 2020 року № 089/92-2020 та лист Енергодарської міської територіальної виборчої комісії від 9 грудня 2020 року № 453.
Водночас у разі повернення органами Національної поліції України до Енергодарської міської територіальної виборчої комісії заяви Лабяк Н.І. від 15 листопада 2020 року (вх. № 397) рішення про її реєстрацію депутатом Енергодарської міської ради територіальною виборчою комісією буде прийнято.
Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.
Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Частиною першою статті 65 Кодексу, пунктом 2.1 Порядку визначено, що суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах.
До Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів (пункт 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпункт 1 пункту 3.1 Порядку).
Зі змісту скарги вбачається, що суб’єкт звернення оскаржує бездіяльність Енергодарської міської територіальної виборчої комісії щодо неприйняття рішення про реєстрацію її депутатом Енергодарської міської ради, тобто невиконання вимог Кодексу.
Отже, скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта її розгляду.
Відповідно до частини третьої статті 196 Кодексу виборчий процес місцевих виборів завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому Кодексом.
За змістом частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Розглянувши скаргу, додані до неї документи та пояснення суб’єкта оскарження, Комісія зазначає.
Частиною першою статті 38, частиною першою статті 64 Конституції України встановлено, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Пунктом 20 частини першої статті 92 Основного Закону України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який регулює основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, є Кодекс.
Згідно зі статтею 32 Кодексу територіальні виборчі комісії діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України (частина третя статті 32 Кодексу).
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується частиною другою статті 19 Кодексу.
Пунктом 18 частини другої статті 206 Кодексу до повноважень територіальних виборчих комісій віднесено питання реєстрації обраних депутатів місцевих рад.
За змістом частини першої статті 283 Кодексу та Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз’яснення), особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов’язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а в разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради.
Частиною третьою статті 283 Кодексу та пунктом 5.3 Роз’яснення передбачено обов’язок територіальної виборчої комісії у п’ятиденний строк з дня отримання документів, визначених частиною першою цієї статті (розділами 2 - 4 Роз’яснення), прийняти рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови.

................
Перейти до повного тексту