- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 18 жовтня 2021 року № 419 |
Про окремі питання діяльності Ружинської селищної територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області
До Центральної виборчої комісії 25 серпня 2021 року за вх. № 21-33/1-8612 надійшла постанова Ружинської селищної територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області (далі - Ружинська селищна територіальна виборча комісія) від 23 липня 2021 року № 1 "Про дострокове складання депутатських повноважень депутата Ружинської селищної ради від місцевої організації партії "Батьківщина" Тимошенко В.А. в зв’язку з призначенням його на посаду, зайняття якої не сумісне з виконанням депутатських обов’язків", якою за результатами розгляду заяви Тимошенка В.А. про дострокове складання депутатських повноважень депутата Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області (далі - Ружинська селищна рада) прийнято рішення припинити депутатські повноваження Тимошенка В.А. у зв’язку з призначенням його на посаду, зайняття якої несумісне з виконанням депутатських обов’язків, та визнати обраним депутатом цієї селищної ради Кухара М.А. як наступного за черговістю кандидата в депутати від Ружинської організації партії "Батьківщина".
До вказаної постанови Ружинської селищної територіальної виборчої комісії додано відповідний протокол засідання від 23 липня 2021 року. Як зазначено у цьому протоколі засідання Ружинської селищної територіальної виборчої комісії "до територіальної виборчої комісії надійшла заява від депутата Ружинської селищної ради Тимошенко В.А. з проханням припинити його депутатські повноваження у зв’язку з обранням на посаду старости сіл Верхівня і Мусіївка", тому Ружинська селищна територіальна виборча комісія вирішила припинити його депутатські повноваження.
Також у протоколі відображено, що відповідно до законодавства "обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати від місцевої організації партії. По виборчому списку місцевої організації партії "Батьківщина" таким кандидатом є Кухар Михайло Анатолійович", у зв’язку з цим Ружинська селищна територіальна виборча комісія вирішила визнати обраним депутатом Ружинської селищної ради Кухара М.А. як наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина".
За результатами попереднього опрацювання зазначеної постанови Ружинської селищної територіальної виборчої комісії від 23 липня 2021 року було виявлено необхідність додаткового з’ясування обставин прийняття Ружинською селищною територіальною виборчою комісією рішення про припинення повноважень депутата місцевої ради та визнання обраним наступного за черговістю кандидата, оскільки вбачалося ймовірне порушення територіальною виборчою комісією порядку заміщення депутата місцевої ради, повноваження якого достроково припинені.
З метою з’ясування таких обставин, керуючись пунктом 1 частини третьої статті
29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон), член Комісії звернувся до Ружинської селищної територіальної виборчої комісії з вимогою надіслати до 10 вересня 2021 року пояснення щодо обставин та підстав, які зумовили прийняття вказаною виборчою комісією відповідних рішень, зокрема, про визнання обраним депутатом Ружинської селищної ради Кухара М.А., який за черговістю не є наступним після Тимошенка В.А. за територіальним виборчим списком відповідної місцевої організації політичної партії (далі - організація партії) в територіальному виборчому окрузі № 3.
Станом на момент розгляду цього питання на засіданні Комісії від названої територіальної виборчої комісії відповідних пояснень та/або документів не надходило.
Водночас на запит члена Комісії від архівного відділу Бердичівської районної державної адміністрації Житомирської області 20 вересня 2021 року надійшла архівна копія протоколу про результати виборів депутатів Ружинської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 04 листопада 2020 року (далі - протокол про результати виборів).
Крім того, 24 вересня 2021 року на адресу Комісії від указаного архівного відділу надійшли копії протоколів засідань Ружинської селищної територіальної виборчої комісії від 25 - 30 жовтня 2020 року № 15, від 06 листопада 2020 року № 16 та від 24 листопада 2020 року № 17, а також постанов зазначеної виборчої комісії щодо реєстрації обраних селищного голови та депутатів відповідної ради № 42 - 70, прийнятих цією комісією 04 та 24 листопада 2020 року.
За змістом частини другої статті
1, пунктів 3, 4 статті
17, пунктів 1, 2 статті
21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті
16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
На виконання визначених такими нормами законодавства повноважень, з огляду на наявні матеріали Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Ружинської селищної територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Так, проаналізувавши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи, Комісія зазначає.
Пунктом 20 частини першої статті
92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснювалися організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є
Виборчий кодекс України (далі - Кодекс).
Згідно з частиною першою статті
32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених
Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України,
Кодексу та законів України (частина третя статті
32, частина четверта статті
38 Кодексу).
Порядок визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX
Кодексу, а заміщення депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинено, розділом XXXXI
Кодексу.
Пунктом 12 частини першої, частини третьої статті
256 Кодексу, пунктом 5
Роз’яснення передбачено, що територіальна виборча комісія на підставі відомостей щодо сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу, визначає організації партій, що мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного виборчого округу подано п’ять і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу.
Організація партії, яка отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах, гарантовано отримує один депутатський мандат, який розподіляється в порядку черговості відповідно до затвердженого нею єдиного виборчого списку (абзац другий частини першої статті
260 Кодексу). Так, за змістом протоколу про результати виборів право на участь у розподілі депутатських мандатів Ружинської селищної ради отримали дев’ять організацій партій.
Разом з тим порядок встановлення кількості мандатів, отриманих територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій, передбачено статтею
258 Кодексу.
Територіальна виборча комісія визначає порядок розміщення кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому списку кожної організації партії, встановлений з урахуванням результатів голосування виборців у відповідному територіальному виборчому окрузі, у порядку, встановленому частиною другою статті
259 Кодексу (частина перша статті
259 Кодексу).
За змістом частини другої вказаної статті
Кодексу кандидати в депутати, які отримали кількість голосів виборців, що дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, визначеної відповідно до частини третьої статті 257 Кодексу, розміщуються на початку територіального виборчого списку відповідної організації партії у порядку зменшення кількості голосів виборців, які підтримали відповідного кандидата в депутати. За рівної кількості голосів кандидати розміщуються в черговості, визначеній організацією партії під час висування кандидатів. Після кандидатів у депутати, які отримали кількість голосів виборців, що дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, у територіальному виборчому списку розміщуються інші кандидати в черговості, визначеній організацією партії під час висування кандидатів.
Слід зазначити, що з метою здійснення контролю за організацією підготовки і проведення місцевих виборів, своєчасного отримання інформації про перебіг виборчого процесу та результати виборів Центральна виборча комісія постановою від 25 серпня 2020 року № 200 затвердила Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів (далі - Порядок інформування), відповідно до пункту 1.1 якого територіальні виборчі комісії згідно з вимогами
Кодексу інформують Центральну виборчу комісію про перебіг виборчого процесу відповідних місцевих виборів, зокрема, шляхом надання відомостей за встановленими формами.
Як вбачається з протоколу про результати виборів та наданих відповідно до
Порядку інформування Ружинською селищною територіальною виборчою комісією відомостей, за результатами виборів депутатів Ружинської селищної ради Житомирська обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина" отримала в єдиному багатомандатному виборчому окрузі три депутатські мандати (у тому числі один гарантований мандат), у територіальному виборчому окрузі № 3 - один депутатський мандат, в інших територіальних виборчих округах - нуль депутатських мандатів.
Згідно з даними протоколу про результати виборів та відомостями за результатами виборів депутатів Ружинської селищної ради в територіальному виборчому окрузі № 3 було визнано обраним Тимошенка В.А., який у цьому окрузі набрав найбільшу кількість голосів виборців - 175 (43,31 % виборчої квоти), а в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з урахуванням черговості, визначеної організацією партії під час висування кандидатів, було визнано обраними депутатами за єдиним виборчим списком Житомирської обласної партійної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина" таких осіб:
1. Саківський В.Ц. (перший кандидат);
2. Ількевич А.В. (№ 2 у єдиному виборчому списку);
3. Безкоровайний С.А. (№ 3 у єдиному виборчому списку).
Водночас, як вбачається з наданих копій постанов Ружинської селищної територіальної виборчої комісії від 24 листопада 2021 року № 57, 59, 60, депутатами Ружинської селищної ради зареєстровано Саківського В.Ц. (перший кандидат у єдиному виборчому списку), а також Кулибабу О.В. (№ 10 у єдиному виборчому списку) та Соломяну Н.В. (№ 8 у єдиному виборчому списку), а не Ількевич А.В. та Безкоровайного С.А., які розміщені у єдиному виборчому списку Житомирської обласної партійної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина" під № 2 та № 3 відповідно.
Статтею 283 Кодексу врегульовано питання реєстрації обраних депутатів місцевих рад. Крім того, постановою Комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 затверджено
Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - Роз’яснення щодо порядку реєстрації).
Так, за змістом частини п’ятої вказаної статті
Кодексу та пункту 5.4
Роз’яснення щодо порядку реєстрації в разі невиконання особою, обраною депутатом за виборчим списком організації партії, у визначені Кодексом строки, вимог, передбачених частиною першою статті
283 Кодексу, щодо подання документів для реєстрації або подання цією особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата відповідна виборча комісія приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному (у разі обрання за територіальним виборчим списком) або єдиному (у разі обрання за єдиним виборчим списком) виборчому списку кандидатів від відповідної організації партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата.
Отже, у разі настання вказаних обставин Ружинська селищна територіальна виборча комісія повинна була б прийняти рішення про визнання відповідної особи такою, яка не набула депутатського мандата, та визнати обраним депутатом місцевої ради наступного за черговістю кандидата у єдиному виборчому списку від Житомирської обласної партійної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина".
При цьому в разі вичерпання відповідного єдиного виборчого списку організації партії такий мандат залишається вакантним.
Разом з тим інформації, зокрема, щодо відмови від депутатського мандата особами, які розміщуються у єдиному виборчому списку Житомирської обласної партійної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина" під № 2 - 7, 9, Комісія не має і на запит члена Комісії Ружинська селищна територіальна виборча комісія відповіді не надала.
Крім того, вказаною територіальною виборчою комісією до Центральної виборчої комісії не надіслано її відповідних рішень про визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у єдиному виборчому списку від Житомирської обласної партійної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина" внаслідок ненабуття депутатських мандатів особами, яких було обрано за результатами виборів.
Аналогічні за змістом порушення вбачаються в діях Ружинської селищної територіальної виборчої комісії і щодо реєстрації депутатом з єдиного виборчого списку від Житомирської обласної організації Політичної партії "Слуга Народу". Так, за результатами виборів депутатів Ружинської селищної ради Житомирська обласна організація Політичної партії "Слуга Народу" отримала в єдиному багатомандатному виборчому окрузі три депутатські мандати (у тому числі один гарантований мандат), а в територіальних виборчих округах - нуль депутатських мандатів.
За результатами виборів депутатів Ружинської селищної ради, відображеними в протоколі про результати виборів, у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з урахуванням черговості, визначеної організацією партії під час висування кандидатів, було визнано обраними депутатами за єдиним виборчим списком Житомирської обласної організації Політичної партії "Слуга Народу" таких осіб:
1. Думікян А.К. (перший кандидат);
................Перейти до повного тексту