1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 7 жовтня 2015 року № 395
Про заяву Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 5 жовтня 2015 року за № 21-34-10155
До Центральної виборчої комісії 5 жовтня 2015 року надійшла заява Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області про сприяння реалізації виборчих прав з доданими до неї документами щодо прийняття Харківською обласною виборчою комісією постанови від 1 жовтня 2015 року № 77, якою відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку кандидатів у депутати зазначеної ради від Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року, а також відмовлено в реєстрації представника вказаної місцевої організації партії в територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу.
У заяві суб'єкт звернення просить у межах передбачених законом повноважень Центральної виборчої комісії вжити вичерпних заходів, спрямованих на сприяння йому в реалізації виборчих прав, гарантованих Конституцією України та законами України, а також вказує на невідповідність зазначеного рішення Харківської обласної виборчої комісії вимогам Закону України "Про місцеві вибори" з наведених у заяві обґрунтувань.
До Центральної виборчої комісії 7 жовтня 2015 року надійшли пояснення Харківської обласної виборчої комісії щодо обставин, викладених у заяві Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, згідно з якими в реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради, включених до виборчого списку вказаної місцевої організації партії, було відмовлено через неподання документів відповідно до вимог статті 38 Закону України "Про місцеві вибори" та порушення порядку висування кандидатів, установленого розділом VІ зазначеного Закону .
Також 7 жовтня 2015 року до Центральної виборчої комісії надійшли додаткові пояснення до заяви Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми, виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому вказаним Законом порядку.
Вивчивши наявні в Центральній виборчій комісії матеріали, Комісія встановила.
За змістом частини першої статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Згідно з пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Спеціальним законом, який регламентує порядок підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост, є Закон України "Про місцеві вибори" (далі - Закон).
Статтею 10 Закону передбачено, що право висування кандидатів належить громадянам України, які мають право голосу. Це право реалізується громадянами України відповідно через республіканські в Автономній Республіці Крим, обласні, районні, міські, районні у містах організації політичних партій або шляхом самовисування відповідно до Закону.
Частиною третьою статті 11 Закону встановлено, що одним із етапів виборчого процесу є висування та реєстрація кандидатів.
Порядок висування та реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних, рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища регламентовано розділом VI Закону .
Згідно із частиною другою статті 35 Закону право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, в тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах через місцеві організації партій у порядку, передбаченому Законом .
Зокрема, обласна організація партії може висунути виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради (із закріпленням не більше ніж по одному кандидату в депутати у територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів обласної ради) (частина шоста статті 36 Закону).
Частиною першою статті 36 Закону встановлено, що висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови, старости місцевою організацією партії відбувається на підставі Закону, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових та/або позачергових, перших виборах, прийнятого після початку виборчого процесу відповідних чергових та/або позачергових, перших виборів.
Згідно з частиною першою статті 37 Закону висування кандидатів місцевою організацією партії проводиться на зборах (конференціях) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом партії.
Отже, висування кандидатів відбувається на підставі Закону та статуту партії.
За змістом частини першої статті 38 Закону відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання передбачених указаним положенням Закону документів, а також ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати відповідної місцевої організації партії.
Частинами першою та другою статті 41 Закону визначено, що кандидати в депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включені до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 38 Закону.
Подання документів до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі закінчується за 24 дні до дня голосування.
Відповідно до частини дев'ятої статті 41 Закону територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття документів, зазначених у частині першій статті 38 Закону, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів), включених до виборчого списку кандидатів у депутати.
Виключні підстави, за наявності яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, визначено частиною першою статті 46 Закону.
Харківською обласною виборчою комісією 1 жовтня 2015 року за результатами розгляду документів Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку цієї місцевої організації партії, прийнято постанову № 77, якою відмовлено в реєстрації зазначених кандидатів.
На обґрунтування прийнятого рішення Харківською обласною виборчою комісією вказується на подання документів для реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 41 Закону, порушення порядку висування кандидатів у депутати, а також невідповідність поданих документів вимогам статті 38 Закону.
У постанові Харківської обласної виборчої комісії від 1 жовтня 2015 року № 77 указується, що документи для реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, надійшли до територіальної виборчої комісії 1 жовтня 2015 року о 1 год 40 хв, що свідчить про порушення визначеного частиною другою статті 41 Закону строку.
Частина друга статті 41 Закону встановлює, що подання документів до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі закінчується за 24 дні до дня голосування.
Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону представник місцевої організації партії, уповноважений на підставі довіреності від місцевої організації партії, подає для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі документи, передбачені частиною першою статті 38 Закону.
Згідно з частиною третьою статті 38 Закону документи, передбачені частиною першою цієї статті, подані до відповідної виборчої комісії з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 41 Закону, не розглядаються, рішення виборчої комісії у такому випадку не приймається.
Частиною п'ятою статті 41 Закону встановлено, що представнику місцевої організації партії, уповноваженому на підставі довіреності від місцевої організації партії, який подав передбачені частиною першою статті 38 Закону документи, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.
Таким чином, зазначені приписи Закону встановлюють обов'язок для місцевої організації партії подати документи, передбачені частиною першою статті 38 Закону, для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі до територіальної виборчої комісії за 24 дні до дня голосування (не пізніше 24 години 30 вересня 2015 року), а для територіальної виборчої комісії - перевірити документи, що подаються, на їх комплектність та прийняти відповідні документи від представника місцевої організації партії з видачею довідки із зазначенням дати і часу прийняття документів та переліку прийнятих документів.
Отже, із системного аналізу вказаних норм Закону випливає, що час подання та час прийняття документів не є тотожними поняттями, а ці дві події можуть відбуватися у різні моменти часу. При цьому Закон не встановлює обмеження для виборчих комісій щодо часу проведення перевірки комплектності поданих до комісій документів та складання довідки про їх прийняття.
Територіальна виборча комісія на виконання вимог частини п'ятої статті 41 Закону склала довідку про прийняття документів. Часом їх прийняття вказано 1 година 40 хвилин 1 жовтня 2015 року, в довідці перелічені назви поданих документів та кількість аркушів у кожному з них. Всього, як засвідчено довідкою, до територіальної виборчої комісії було подано 11 документів загальним обсягом 1278 аркушів.
Разом з тим, як вбачається зі змісту заяви Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області та пояснень Харківської обласної виборчої комісії, а також доданих до них документів, документи для реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради, включених до виборчого списку зазначеної місцевої організації партії, представником цієї організації партії було подано до обласної виборчої комісії о 23 годині 40 хвилин 30 вересня 2015 року.
Як указано в поясненнях Харківської обласної виборчої комісії, член зазначеної виборчої комісії, який здійснював прийом документів для реєстрації кандидатів, відмовився приймати документи від представника Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області без розписки від суб'єкта їх подання, передбаченої Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 228. У зв'язку з вимогою скласти таку розписку прийняття зазначених документів розпочалося обласною виборчою комісією лише о 1 годині 20 хвилин 1 жовтня 2015 року.
У зв'язку із цим Центральна виборча комісія зазначає, що порядок прийняття документів, які подаються для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, визначений частинами четвертою, п'ятою статті 41 Закону. За змістом частин третьої та п'ятої статті 41 Закону обов'язок прийняти документи та видати довідку про їх отримання із зазначенням переліку прийнятих документів та дати і часу їх прийняття покладається на відповідного члена виборчої комісії.
Враховуючи викладене, встановлено що Регіональною організацією Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області було подано до Харківської обласної виборчої комісії документи для реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі у строк, визначений частиною другою статті 41 Закону.
Крім того, Харківська обласна виборча комісія у своєму рішенні вказує на порушення Регіональною організацією Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області вимог частини третьої статті 35 Закону, згідно з якою місцева організація політичної партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна місцева організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.
При цьому Харківська обласна виборча комісія у своєму рішенні посилається на відсутність відомостей про Регіональну організацію Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області у відомостях щодо зареєстрованих структурних утворень політичних партій та їх місцевих організацій із зазначенням керівників таких партії та їх місцезнаходження станом на 25 вересня 2015 року, наданих указаній територіальній виборчій комісії Головним територіальним управлінням юстиції у Харківській області на виконання частини шостої статті 37 Закону листом від 25 вересня 2015 року № 43857/08.02-25.
Також Харківська обласна виборча комісія на обґрунтування своїх висновків посилається на лист Головного територіального управління юстиції у Харківській області від 1 жовтня 2015 року № 46500/08.02-23, згідно з яким станом на 24 годину 30 вересня 2015 року в Єдиному реєстрі громадських формувань та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців інформація щодо Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області відсутня.
У зв'язку із цим Центральна виборча комісія зазначає, що порядок прийняття рішень щодо змін у складі керівних органів, зміни найменування та місцезнаходження структурних утворень політичних партій визначається Законом України "Про політичні партії в Україні" та Порядком підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 8 липня 2011 року № 1828/5 (далі - Порядок).
Так, за змістом статті 3 зазначеного Закону політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному Законом України "Про політичні партії в Україні" порядку.
Згідно з частиною другою статті 10 указаного Закону діяльність політичної партії може здійснюватися лише після її реєстрації. Не допускається діяльність незареєстрованих політичних партій.
Відповідно до частини сьомої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" реєстрація обласних, міських і районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється відповідним центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, на місцевому рівні, якщо інший порядок не передбачений законом, лише після реєстрації політичної партії центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань.
Органи, що здійснюють реєстрацію політичних партій та їх обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, ведуть відповідні реєстри. Форму реєстрів затверджує Міністерство юстиції України.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, після реєстрації видає політичній партії, обласній, міській, районній організації партії або іншим структурним утворенням, передбаченим статутом партії, реєстраційне свідоцтво встановленого Кабінетом Міністрів України зразка (частини десята та одинадцята статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" ).
Пунктом 5 Порядку встановлено, що взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів полягає у перевірці відповідності змісту внесених змін Конституції України, іншим актам законодавства, статуту політичної партії, а також відповідності процедури прийняття (ухвалення) змін статуту політичної партії; прийнятті рішення про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів; занесенні відомостей до відповідного реєстру.
За змістом пункту 9 Порядку рішення про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів структурного утворення політичної партії або про відмову у взятті до відома вказаної інформації приймається залежно від результатів правової експертизи в межах установленого строку виключно на підставах, установлених законами, а також прийнятими на їх виконання актами Кабінету Міністрів України та наказами Мін'юсту України, а також на підставі статуту відповідної політичної партії.
Рішення легалізуючого органу оформлюється у вигляді наказу, який підписує Міністр юстиції/керівник відповідного територіального управління юстиції. Невід'ємною частиною наказу є правовий висновок (пункт 13 Порядку).
Таким чином, саме наказ легалізуючого органу є тим рішенням, що юридично підтверджує реєстрацію місцевої організації партії.
На підставі наказу оформлюється, зокрема, свідоцтво про легалізацію (реєстрацію) громадського формування у разі, якщо його видача передбачена законодавством (пункт 16 Порядку).
Свідоцтво про легалізацію (реєстрацію) громадського формування або довідка, перший примірник статуту (положення, регламенту), програми політичної партії видаються особисто керівнику громадського формування або уповноваженій ним чи центральним статутним органом особі, які на копіях свідоцтва або статуту (положення) проставляють свій підпис із зазначенням своєї посади в громадському формуванні, прізвища, імені та по батькові, дати одержання документів (пункт 21 Порядку).
Згідно з пунктом 20 Порядку відомості про легалізовані (зареєстровані) громадські формування, про зміни до статутних документів громадських формувань та про зміни у складі керівних органів вносяться до Єдиного реєстру громадських формувань у порядку, визначеному Положенням про нього.
Пунктом 1.1 Положення про Єдиний реєстр громадських формувань , затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 19 грудня 2008 року № 2226/5 (далі - Положення), визначено, що Єдиний реєстр громадських формувань (далі - Єдиний реєстр) - це електронна база даних, яка містить відомості про легалізацію (реєстрацію), зокрема політичних партій: політичних партій, обласних, міських і районних організацій політичних партій та інших структурних утворень політичних партій.
Відомості про легалізацію (реєстрацію) в установленому законодавством порядку громадських формувань підлягають обов'язковому внесенню до Єдиного реєстру (пункт 2.1 Положення).
Внесення Реєстратором відомостей до Єдиного реєстру здійснюється протягом трьох днів з дня, зокрема, прийняття рішення про реєстрацію (узяття до відома, погодження) змін у статутних документах/відомостях політичних партій, громадських організацій, благодійних організацій, творчих спілок, торгово-промислових палат, постійно діючих третейських судів, статутів, асоціацій органів місцевого самоврядування (пункт 2.2 Положення).
Таким чином, відповідні відомості обов'язково заносяться до електронної бази даних Єдиного реєстру протягом трьох днів з дня прийняття рішення лише як констатація юридичного факту.
Слід зазначити, що Закон не встановлює припинювальних строків реєстрації (у тому числі внесення змін до назви чи зміни керівників) місцевих організацій партій як обов'язкову умову для реалізації їх права брати участь у місцевих виборах.
Відповідно до частини сьомої статті 35 Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об'єднань громадян не пізніш як за 60 днів до дня голосування передає на паперових носіях та в електронному вигляді до Центральної виборчої комісії та не пізніш як за 35 днів до дня голосування до відповідних територіальних виборчих комісій відомості щодо зареєстрованих партій та їх місцевих організацій із зазначенням керівників таких партій та їх місцевих організацій, а у разі змін керівників таких партій та їх місцевих організацій - невідкладно інформує Центральну виборчу комісію та відповідні територіальні виборчі комісії.
При цьому вказана норма не містить вимог щодо подання відповідних відомостей на підставі електронної бази даних Єдиного реєстру громадських формувань.
Невиконання центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, приписів частини сьомої статті 35 Закону не може бути підставою для відповідальності інших осіб. Згідно з частиною другою статті 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Стосовно посилання Харківської обласної виборчої комісії на відсутність відомостей про місцеву організацію партії в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Центральна виборча комісія зазначає таке.
Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка використовується у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців (стаття 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців").
Водночас за змістом частини сьомої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" після реєстрації обласних, міських та районних організацій політичних партій вони можуть набувати статусу юридичної особи, якщо це передбачено статутом партії.
Таким чином, набуття місцевою організацією політичної партії статусу юридичної особи не є обов'язковою вимогою її функціонування, а Закон не пов'язує право місцевої організації політичної партії висувати кандидатів на місцевих виборах із реєстрацією такої місцевої організації як юридичної особи.

................
Перейти до повного тексту