1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
24.05.2011 N 306
( Наказ скасовано на підставі Розпорядження КМ N 103-р від 15.02.2012 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість (від'ємного значення податку на додану вартість)
(Витяг)
З метою удосконалення механізму адміністрування відшкодування податку на додану вартість та налагодження ефективного контролю за станом та порядком організації перевірок достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, відповідно до статті 200 Податкового кодексу України
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити:
1.1. Методичні рекомендації щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість (від'ємного значення податку на додану вартість) (далі - Методичні рекомендації), що додаються;
1.2. зразок форми Акта (довідки, довідки у формі висновку) про результати камеральної перевірки з питань достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (додаток 1);
1.3. зразок форми Акта (довідки) позапланової виїзної (документальної) перевірки з питань достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (додаток 2);
2. Вважати такими, що втратили чинність:
наказ ДПА України від 18.08.2005 р. N 350 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість";
<...>
Голова комісії
з проведення реорганізації ДПАУ,
Голова ДПСУ


В.Захарченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної податкової
адміністрації України
24.05.2011 N 306
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість (від'ємного значення податку на додану вартість)
1. Загальні положення та основні терміни
1.1. Ці Методичні рекомендації розроблено згідно з вимогами Податкового кодексу України (далі - Податковий кодекс) та Закону України від 4 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні", із змінами і доповненнями (далі - Закон N 509), для застосування органами державної податкової служби при здійсненні контролю за достовірністю нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість суб'єктами господарювання - юридичними та фізичними особами.
1.2. Викладені у Методичних рекомендаціях терміни вживаються в такому значенні:
1.2.1. ПЛАТНИК ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ (далі - платник ПДВ) - особа, яка зареєстрована платником ПДВ відповідно до вимог розділу V Податкового кодексу, Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом ДПА України від 22.12.2010 р. N 978, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 29.12.2010 р. за N 1400/18695, та в декларації з ПДВ декларує від'ємне значення цього податку, в тому числі із самостійним прийняттям рішення про зарахування суми бюджетного відшкодування ПДВ у зменшення податкових зобов'язань з цього податку наступних податкових періодів або одночасним поданням розрахунку суми бюджетного відшкодування ПДВ за формою, затвердженою наказом ДПА України від 25.01.2011 р. N 41 "Про затвердження форм та порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість", зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 16.02.2011 р. за N 197/18935 (далі - наказ N 41);
1.2.2. КАМЕРАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ДОСТОВІРНОСТІ НАРАХУВАННЯ БЮДЖЕТНОГО ВІДШКОДУВАННЯ ПДВ - відповідно до статей 75, 76 Податкового кодексу проводиться в приміщенні органу державної податкової служби виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях з ПДВ (розрахунках) платника податків;
1.2.3. ДОКУМЕНТАЛЬНА ПЛАНОВА ПЕРЕВІРКА - перевірка платника податків, що проводиться відповідно до статті 77 Податкового кодексу та плану-графіка перевірок;
1.2.4. ДОКУМЕНТАЛЬНА ПОЗАПЛАНОВА ВИЇЗНА ПЕРЕВІРКА ДОСТОВІРНОСТІ НАРАХУВАННЯ СУМ БЮДЖЕТНОГО ВІДШКОДУВАННЯ ПДВ - перевірка платника ПДВ, що проводиться відповідно до пункту 200.11 статті 200 Податкового кодексу за наявності підстав, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року N 1238 "Про затвердження переліку достатніх підстав, які надають податковим органам право на проведення документальної позапланової виїзної перевірки платника податку на додану вартість для визначення достовірності нарахування бюджетного відшкодування такого податку" (далі - постанова N 1238);
1.2.5. ДОКУМЕНТАЛЬНА ПОЗАПЛАНОВА ВИЇЗНА (НЕВИЇЗНА) ПЕРЕВІРКА ДОСТОВІРНОСТІ НАРАХУВАННЯ ВІД'ЄМНОГО ЗНАЧЕННЯ ПДВ - перевірка платника ПДВ, що проводиться відповідно до підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78, статті 79 Податкового кодексу;
1.2.6. ЗУСТРІЧНА ЗВІРКА - співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що проводиться відповідно до статті 73 Податкового кодексу та постанов Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року N 1232 "Про затвердження Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок" (далі - постанова N 1232) та N 1245 "Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом" (далі - постанова N 1245) з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
2. Приймання та обробка декларацій із заявленим до бюджетного відшкодування податком на додану вартість
2.1. Подання податкової декларації з податку на додану вартість (далі - декларація) передбачено статтями 46 - 51 Податкового кодексу.
2.2. Порядок заповнення та подання декларації регламентується Податковим кодексом та наказом N 41.
2.3. Порядок приймання та комп'ютерної обробки податкової декларації з ПДВ платників податків державних податкових інспекцій районного рівня та спеціалізованих державних податкових інспекцій по роботі з великими платниками податків охоплює повний цикл приймання та обробки документів податкової звітності, які подаються до органів державної податкової служби суб'єктами господарювання, та регламентується відповідним наказом ДПА України щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах державної податкової служби України.
2.4. Підрозділи ведення та захисту податкової звітності не пізніше граничного терміну подання податкової звітності передають декларації з ПДВ із заявленими сумами бюджетного відшкодування ПДВ до підрозділів, що забезпечують контроль за правомірністю відшкодування ПДВ у частині адміністрування податку, реєстри таких декларацій (як основних, так і уточнюючих) з додатками та декларації (як основні, так і уточнюючі) з додатками у разі їх надходження до органів державної податкової служби від платників податку на паперових носіях.
Передача декларацій оформлюється реєстром, про що робиться відповідний запис у Єдиному спеціальному журналі передачі інформації із зазначенням дати та відповідальної особи, яка одержує ці матеріали.
Такий журнал може вестись в електронному вигляді за допомогою спеціального програмного забезпечення.
Відповідно реєстр може надаватись у паперовому або електронному вигляді (з накладанням електронного цифрового підпису та доставкою через корпоративну пошту).
Відповідальними за ведення Єдиного спеціального журналу передачі інформації є підрозділи, що здійснюють приймання та обробку документів податкової звітності.
2.5. Одночасно копія реєстру декларацій із заявленими сумами бюджетного відшкодування ПДВ надається підрозділам податкової міліції, які:
2.5.1. у разі наявності, надають до підрозділів, що забезпечують контроль за правомірністю відшкодування ПДВ (адміністрування ПДВ, податкового контролю юридичних осіб, контрольно-перевірочної роботи фізичних осіб відповідно), інформацію, яка може свідчити про безпідставне декларування суми бюджетного відшкодування ПДВ та/або протиправний характер господарських операцій платника (порушені кримінальні справи, інформація про опитування відповідальних осіб контрагентів щодо непричетності до створення та діяльності таких суб'єктів господарювання, непідтвердження фактичного здійснення операцій тощо), для використання під час проведення перевірок;
2.5.2. по відібраних для відпрацювання деклараціях з ПДВ здійснюють оперативне супроводження та відпрацювання інформації щодо суб'єктів господарювання, які заявили до відшкодування з бюджету суми ПДВ, у порядку, встановленому чинними законодавчими та нормативно-правовими актами.
Перелік відібраних для відпрацювання декларацій з ПДВ службовою запискою надається до підрозділів оподаткування юридичних осіб впродовж 15 календарних днів, наступних за граничним терміном подання податкової декларації платника;
2.5.3. під час прийняття рішень, що передують відшкодуванню ПДВ з бюджету, надають обгрунтовані зауваження стосовно такого відшкодування (у разі їх наявності);
2.5.4. беруть участь у проведенні документальних перевірок у разі, якщо такі перевірки пов'язані з веденням оперативно-розшукових справ або розслідуванням кримінальних справ, порушених стосовно таких платників податків (посадових осіб платників), що знаходяться в їх провадженні;
2.5.5. за виявленими під час опрацювання порушеннями податкового законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність, приймають рішення у порядку ст. 97 Кримінально-процесуального кодексу України;
2.5.6. по відібраних для відпрацювання деклараціях з ПДВ погоджують відшкодування ПДВ з бюджету шляхом підписання довідок "А1", "А2", зразки форм яких наведеною у додатках 1, 2 до цих Методичних рекомендацій.
3. Організація і проведення камеральної перевірки декларації із заявленим до відшкодування з бюджету податком на додану вартість
3.1. Декларації із заявленими сумами бюджетного відшкодування ПДВ (з додатками та реєстром отриманих податкових накладних) підлягають опрацюванню на відповідність критеріям, визначеним пунктом 200.19 статті 200 Податкового кодексу (далі - критерії):
3.1.1. відбір платників, що відповідають критеріям та мають право на автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ, проводиться відповідно до Порядку визначення відповідності платника податку критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого наказом ДПА України від 25.01.2011 р. N 42, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 31.01.2011 р. за N 136/18874 (далі - наказ N 42);
3.1.2. декларації платників, які одночасно відповідають критеріям, визначеним підпунктом 200.19 (право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування) статті 200 Податкового кодексу, відбираються для першочергового відпрацювання.
3.2. Зареєстровані у податковій інспекції декларації із заявленими сумами бюджетного відшкодування ПДВ підлягають обов'язковій камеральній перевірці, яка проводиться:
впродовж 20 календарних днів, наступних за граничним терміном подання податкової декларації платника, яка підлягає першочерговому відпрацюванню згідно з підпунктом 3.1.2 пункту 3.1 розділу 3 цих Методичних рекомендацій (відповідно до абзацу другого пункту 200.18 статті 200 Податкового кодексу) ;
впродовж 30 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації платника, яка не підпадає під критерії, визначені підпунктом 3.1.2 пункту 3.1 розділу 3 цих Методичних рекомендацій (відповідно до пункту 200.11 статті 200 Податкового кодексу) .
3.3. Камеральній перевірці достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування ПДВ може передувати документальна позапланова невиїзна перевірка законності декларування від'ємного значення об'єкта оподаткування (податку на додану вартість) у попередніх звітних періодах, яке становить більше 100 тис.грн., проведена відповідно до статті 79, підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу.
Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться в порядку, визначеному розділом 4 цих Методичних рекомендацій.
3.4. Одночасно з метою посилення контролю за правомірністю декларування сум бюджетного відшкодування ПДВ підрозділами, що здійснюють контроль за правомірністю відшкодування ПДВ, проводиться опрацювання податкових декларацій із заявленими сумами бюджетного відшкодування ПДВ відповідно до наказу ДПА України від 18.04.2008 р. N 266 "Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при проведенні перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість з урахуванням інформації розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів", із змінами.
3.5. Перевірка правомірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ охоплює декларації, починаючи з попередніх звітних (податкових) періодів, у яких виникло від'ємне значення ПДВ, до звітного (податкового) періоду, за який задекларовано бюджетне відшкодування ПДВ, включно.
У разі збереження від'ємного значення різниці податкових зобов'язань та податкового кредиту (за наслідками наступних податкових періодів не погашено позитивним значенням) аналізуються обставини та фактори, що можуть свідчити про відповідність/невідповідність таких звітних даних.
3.6. Основними завданнями камеральної перевірки є опрацювання декларацій платників за такими напрямами:
перевірка на наявність арифметичних або логічних помилок у декларації, в тому числі дотримання вимог підпункту 4.6.7 пункту 4.6 порядку, затвердженого наказом N 41, у частині відображення збільшення або зменшення залишку від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду (рядок 24) за результатами камеральної чи документальної перевірки, проведеної органом державної податкової служби;
дослідження питання наявності у платника права на отримання бюджетного відшкодування ПДВ з урахуванням вимог статті 200 Податкового кодексу, у тому числі достовірності проведених операцій з поставки товарів (послуг), зокрема, за наявності операцій з купівлі-продажу товарно-матеріальних цінностей у одного і того ж контрагента;
аналіз результатів звірки даних декларації з ПДВ з даними декларації з податку на прибуток підприємства за відповідні звітні періоди, врахування результатів контролю за справлянням податку на прибуток за декларацією, форму якої затверджено наказом ДПА України від 28.02.2011 р. N 114 (наказом ДПА України від 29.03.2003 р. N 143) , зокрема:
а) відображення товарно-матеріальних цінностей у рядку 01.2 К1 декларації з податку на прибуток підприємства, додатку К1/1 до рядків 01.2, 01.5, 04.1, 04.10. 04.12 та 07 декларації (Таблиця 1) у разі, якщо причиною виникнення від'ємного значення є перевищення обсягів придбання (у тому числі при імпорті) над обсягами продажу;
б) відображення у звітності нарахування амортизації на оприбутковані основні засоби (рядок 07 К1 декларації з податку на прибуток підприємства) , звірка фактичного придбання основних засобів з даними додатка К1/1 до рядків 01.2, 01.5, 04.1, 04.10, 04.12 та 07 декларації (Таблиця 2) у разі, якщо причиною виникнення від'ємного значення є їх придбання);
звірка даних декларації з наявними в податкових органах інформаційними базами даних та з'ясування достовірності здійснення операцій з імпорту/експорту товарів, аналіз даних вантажних митних декларацій (далі - ВМД);
вивчення обставин виникнення або стану усунення виявлених розбіжностей (заниження податкових зобов'язань, завищення податкового кредиту) у податкових періодах, починаючи з періоду виникнення від'ємного значення;
побудова ймовірних схем залучення платником до ланцюгів постачання ризикових контрагентів (у разі їх виявлення впродовж терміну, визначеного для проведення камеральної перевірки), які при здійсненні оподатковуваних операцій не задекларували податкові зобов'язання з ПДВ або по яких на дату опрацювання наявна інформація щодо сумнівного податкового кредиту у ланцюгах постачання;
3.6.1. складається перелік суб'єктів господарювання - постачальників, відібраних для опрацювання (додаток 5 до цих Методичних рекомендацій) із числа контрагентів, щодо яких починаючи з періоду виникнення від'ємного значення у будь-якому із цих звітних періодів за даними Системи співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (далі - Система співставлення) впродовж строку проведення перевірки виявлено розбіжності у звітності (заниження податкових зобов'язань, завищення податкового кредиту) та/або наявна щодо таких контрагентів інформація може свідчити про можливість їх залучення для формування схемного податкового кредиту, в тому числі у ланцюгах постачання, з урахуванням суттєвості їх впливу на загальні обсяги ПДВ та з'ясування причин їх виникнення, можливостей усунення.
Перелік має містити інформацію щодо реквізитів контрагента (назва, код ЄДРПОУ), суми ПДВ за операцією, суми розбіжностей та її розшифровку тощо.
За наявності у Єдиному реєстрі податкових накладних зареєстрованих податкових накладних, виданих суб'єктом господарювання та включеним до такого переліку, вживаються заходи щодо проведення зустрічних звірок, визначені постановами N 1232 та N 1245.
У разі направлення запитів щодо надання інформації та її документального підтвердження дані про суми розбіжностей у звітних даних на дату опрацювання, реквізитів (дата та номер) таких запитів тощо зазначаються у переліку суб'єктів господарювання - постачальників, відібраних для відпрацювання (додаток 5 до цих Методичних рекомендацій);
3.6.2. у разі виявлення серед постачальників платника податків, що перевіряється, суб'єктів господарювання, відсутніх за місцезнаходженням (місцем проживання) та місцезнаходження (місце проживання) яких не з'ясовано, проводяться заходи, визначені наказом ДПА України від 17.05.2010 р. N 336 "Про затвердження Положення про організацію взаємодії підрозділів податкової міліції з іншими структурними підрозділами органів державної податкової служби для встановлення місцезнаходження платника податків" (далі - наказ N 336).
3.7. Результати камеральної перевірки оформлюються:
довідкою у разі підтвердження правомірності заявленого бюджетного відшкодування ПДВ (у повному обсязі);
актом у разі:
встановлення факту заниження податкових зобов'язань та/або завищення податкового кредиту та відповідно зменшення суми заявленого бюджетного відшкодування ПДВ (частково або на повну суму);
відмови у наданні бюджетного відшкодування сум ПДВ (через недотримання вимог пункту 200.6 статті 200 Податкового кодексу) ;
довідкою у формі висновку - по платниках, відібраних для проведення документальної позапланової виїзної перевірки із переліку платників, по яких згідно постанови N 1238 наявні достатні підстави для такої перевірки із зазначенням цих підстав (підпункт 3.9.2 пункту 3.9, пункт 3.12 розділу 3 цих Методичних рекомендацій).
Акт камеральної перевірки оформляється відповідно до вимог статті 86 Податкового кодексу.
Зразок форми акта (довідки, довідки у формі висновку) наведено у додатку 1 до наказу.
3.8. У разі невідповідності платника податку критеріям, зазначеним у підпункті 3.1.2 пункту 3.1 розділу 3 цих Методичних рекомендацій, орган державної податкової служби зобов'язаний у терміни, визначені пунктом 200.21 статті 200 Податкового кодексу, повідомити суб'єкта господарювання про таке рішення шляхом надання повідомлення про невідповідність платника податку критеріям на автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ з наданням детального пояснення і розрахунків за критеріями, значення яких не дотримано за формою, наведеною у додатку до порядку N 42, що формується автоматично із використанням даних АС "Перелік платників податку, які не мають права на автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ".
Повідомлення про невідповідність платника податку критеріям на автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ може бути надано керівнику або уповноваженій особі суб'єкта господарювання або направленим поштою із заповненням відповідних граф.
3.9. Якщо платник податку відповідає критеріям, визначеним підпунктом 3.1.2 пункту 3.1 розділу 3 цих Методичних рекомендацій, але суму бюджетного відшкодування ПДВ не підтверджено камеральною перевіркою, підрозділом, яким проводилась така перевірка:
3.9.1. протягом трьох робочих днів, але не пізніше ніж на 17-й календарний день після граничного терміну подання звітності платнику податку вручається або надсилається для підписання акт камеральної перевірки відповідно до пункту 86.2 статті 86 Податкового кодексу;
3.9.2. з числа платників, щодо яких згідно з постановою N 1238 наявні достатні підстави, що надають право на проведення документальної позапланової виїзної перевірки платника податків, визначається перелік платників, достовірність нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ яких буде визначено в ході позапланової виїзної документальної перевірки, та вживаються заходи, зазначені у пункті 3.12 розділу 3 цих Методичних рекомендацій, але не пізніше наступного робочого дня за 20-м календарним днем після завершення граничного терміну подання звітності.
3.10. У разі якщо за результатами камеральної перевірки виявлено невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у декларації з ПДВ, орган державної податкової служби відповідно до пункту 58.1 статті 58 та пункту 200.14 статті 200 Податкового кодексу надсилає платнику ПДВ податкове повідомлення-рішення згідно з Порядком направлення органами державної податкової служби податкових повідомлень платникам податків та рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій, затвердженим наказом ДПА України від 22.12.2010 р. N 985, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 грудня 2010 року за N 1440/18735 (далі - наказ N 985), з урахуванням пункту 4.5 цих Методичних рекомендацій.
3.11. На підтверджену до відшкодування суму ПДВ підрозділом, відповідальним за проведення перевірки, у двох примірниках складається довідка ("А1", "А2" відповідно) про підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами камеральної перевірки (додаток 1, 2 до цих Методичних рекомендацій), що реєструється в окремому журналі, який має містити реквізити такої довідки (номер та дату), суму ПДВ, що підтверджується до відшкодування, реквізити довідки/акта про результати камеральної перевірки (додаток 4 до цих Методичних рекомендацій):

................
Перейти до повного тексту