1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
24.04.2003 N 196
Щодо здійснення ефективного контролю за правомірністю відшкодування з бюджету сум ПДВ юридичним особам
(Витяг)
Із змінами, внесеними наказами Державної податкової адміністрації України від 26 травня 2005 року N 187, від 6 вересня 2005 року N 386
З метою запровадження ефективного механізму упередження безпідставного відшкодування з Держбюджету України сум ПДВ, заявлених до відшкодування згідно з деклараціями з ПДВ, поданими платниками податків до 01.07.2005 р.,
НАКАЗУЮ:
<...>
2. Затвердити Порядок оцінки діяльності СПД за критеріями ризику по декларуванню сумнівних сум ПДВ, заявлених до відшкодування (далі - Порядок), що наведено у додатку 1.
<...>
4. Департаменту автоматизації процесів оподаткування головам ДПА в АР Крим, областях, м. Києві та Севастополі забезпечити передачу:
4.1. декларацій як основних, так і уточнюючих, з від'ємним значенням ПДВ щотижнево після їх отримання до підрозділів оподаткування юридичних осіб;
4.2. копій реєстрів декларацій з від'ємним значенням ПДВ до підрозділів податкової міліції;
4.3. заповнених форм оцінки діяльності СПД за критеріями ризику по декларуванню сумнівних сум ПДВ, заявлених до відшкодування, відповідно до Порядку.
Результати оцінки надаються підрозділам оподаткування юридичних осіб протягом дводенного терміну після закінчення граничного терміну сплати ПДВ.
5. Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України, головам державних податкових адміністрацій в АР Крим, областях, м. Києві та Севастополі забезпечити:
5.1. обов'язковість проведення підрозділами оподаткування юридичних осіб документальних невиїзних перевірок (камеральних) декларацій з від'ємним значенням податку на додану вартість;
5.2. остаточну оцінку діяльності СПД за критеріями ризику відповідно до Порядку, визначеного в додатку 1;
5.3. одночасно з оформленням результатів невиїзної документальної (камеральної) перевірки складання у двох примірниках довідки про підтвердження правомірності заявлених до відшкодування сум ПДВ за формою, наведеною у додатку 2, у разі, якщо за наслідками проведеного аналізу звітності та фінансово-господарської діяльності підприємства встановлено наявність таких обставин:
а) платник здійснює вивезення (реалізацію) за межі митного кордону продукції власного виробництва і не бере участі у проведенні операцій з експорту товарів (послуг), не пов'язаних з основним видом господарської діяльності (нетиповий експорт) протягом попередніх 12 податкових періодів;
б) сума ПДВ, заявлена платником до відшкодування, не зменшувалась у попередніх 12 податкових періодах за результатами перевірок на суму, яка б перевищувала 30 % від суми заявленого у ці періоди відшкодування;
в) платник заявив ПДВ до відшкодування у розмірі, що не перевищує середньомісячну суму відшкодування за попередні 12 податкових періодів більше ніж на 20 %;
г) наявні в органі ДПС відомості (електронні копії) ВМД, реєстри податкових накладних, книги придбання (продажу) товарів тощо) дозволяють зробити висновок, що сума ПДВ до відшкодування утворилась за обставин, які мали місце у попередніх перевірених періодах через взаємовідносини з постійними контрагентами, при яких законність відшкодування ПДВ підтверджено попередніми перевірками.
Перший примірник Довідки у день її складання передається до підрозділів обліку та звітності для проведення підтвердження сум бюджетного відшкодування у картках особових рахунків платників ПДВ, а другий - знаходиться у матеріалах перевірки.
5.4. передачу підрозділам контрольно-перевірочної роботи декларацій СПД з від'ємним значенням податку на додану вартість, діяльність яких документальними невиїзними перевірками (камеральними) визнана ризиковою (набрали найбільшу кількість балів за Порядком, визначеним у додатку 1);
5.5. своєчасне надання підрозділу податкової міліції (не пізніше двох робочих днів з дати складання Довідки про підтвердження правомірності заявлених до відшкодування сум ПДВ) інформації по СПД, яким підтверджено документальними невиїзними перевірками (камеральними) бюджетне відшкодування, для прийняття узгодженого рішення щодо можливого відшкодування ПДВ з бюджету;
5.6. надання до ДПА України узгодженої з підрозділами податкової міліції зведеної інформації про можливі обсяги відшкодування з бюджету ПДВ на підставі довідки про підтвердження правомірності заявлених до відшкодування сум ПДВ;
5.7. надання до підрозділу контрольно-перевірочної роботи інформації щодо платників ПДВ, яким проведеними протягом поточного року документальними невиїзними (камеральними) перевірками підтверджено бюджетне відшкодування ПДВ, для включення їх до плану-графіка планових виїзних (документальних) перевірок.
6. Директору департаменту контрольно-перевірочної роботи, головам ДПА в АР Крим, областях, м. Києві та Севастополі:
6.1. Забезпечити обов'язковість проведення перевірок декларацій з від'ємним значенням ПДВ:
позапланових виїзних (документальних) - платників, діяльність яких за результатами документальних невиїзних перевірок (камеральних) визнана ризиковою (набрано найбільшу кількість балів за Порядком);
планових виїзних (документальних) - у разі їх включення до плану-графіка планових виїзних (документальних) перевірок протягом року від дати подання декларації за відповідний період.
7. Директору Департаменту оподаткування юридичних осіб, начальнику Головного управління адміністрування облікових показників та звітності, головам ДПА в АР Крим, областях, м. Києві та Севастополі:
7.1. проводити на 1 число кожного місяця інвентаризацію невідшкодованих сум ПДВ, термін відшкодування яких настав;
7.2. встановити контроль за відшкодуванням ПДВ суб'єктам господарювання, яким за результатами проведених перевірок підтверджено заборгованість бюджету по ПДВ, у разі виконання всіх вимог, визначених цим наказом;
7.3. готувати керівництву ДПАУ, щомісячно до 20 числа, аналітичні матеріали про результати інвентаризації невідшкодованих сум ПДВ та інформацію про стан відшкодування з бюджету ПДВ з пропозиціями щодо зменшення існуючої бюджетної заборгованості.
8. Головам ДПА в АР Крим, областях, м. Києві та Севастополі:
8.1. проводити планові та позапланові виїзні (документальні) перевірки декларацій відповідно до Програми документальних перевірок з питання правомірності заявлених до бюджетного відшкодування сум ПДВ та Програми роботи підрозділів державної податкової служби по виявленню та недопущенню фактів безпідставного відшкодування ПДВ з бюджету, затверджених відповідними наказами ДПА України.
При визначенні черговості проведення позапланових виїзних перевірок, незалежно від розміру заявлених сум ПДВ до відшкодування та його напряму, домінуючим критерієм повинен бути ступінь ризиковості заявленої до відшкодування суми податку;
8.2. забезпечити оперативне відпрацювання підрозділами податкової міліції інформації щодо суб'єктів господарювання, які декларують від'ємне значення ПДВ.
За наявності інформації відносно суб'єктів господарювання, якими безпідставно заявлено до відшкодування з бюджету ПДВ, підрозділи податкової міліції негайно надають таку інформацію підрозділам адміністрування ПДВ та контрольно-перевірочної роботи (оформлюється службовою запискою, із зазначенням ознак конкретних порушень та пропозицій щодо заходів, необхідних для перевірки даної інформації) для врахування під час проведення перевірок.
У порядку, встановленому чинними нормативно-правовими актами, підрозділи податкової міліції взаємодіють з підрозділами органів ДПС, які беруть участь у проведенні позапланових виїзних (документальних) перевірок платників податків.
У випадку якщо заявлена платником до відшкодування з бюджету сума ПДВ у 250 і більше разів перевищує нмдг, підрозділи податкової міліції беруть участь у прийнятті рішень, які передують факту відшкодування, шляхом надання письмових та обґрунтованих нормами чинного законодавства заперечень та/або пропозицій стосовно перевірок такого відшкодування, з обов'язковим візуванням довідок за встановленою формою, наведеною у додатках 2 та 3.
Під час прийняття рішень, що передують факту відшкодування суб'єкту господарювання сум ПДВ з бюджету за податковими деклараціями, де заявлена до відшкодування сума не перевищує 250 нмдг, підрозділи податкової міліції надають письмові та обґрунтовані нормами чинного законодавства заперечення та/або пропозиції стосовно такого відшкодування;
8.3. у ході проведення планових і позапланових виїзних документальних перевірок заявленого до відшкодування ПДВ забезпечити проведення зустрічних перевірок основних постачальників платника ПДВ з метою встановлення фактичних обставин здійснених операцій, у тому числі факту включення постачальниками сум ПДВ, які підлягають підтвердженню, до складу податкових зобов'язань у декларації з ПДВ за відповідний період.
Основними постачальниками вважаються суб'єкти господарювання, в яких платником ПДВ, що перевіряється, придбано товарів (робіт, послуг) із сумою ПДВ, що складає 3 і більше відсотків від суми податкового кредиту у цьому періоді для юридичних осіб та 1 % - для фізичних осіб.
Необхідність проведення зустрічних перевірок решти постачальників визначається за результатами аналізу відомостей автоматизованих інформаційних систем органів ДПС України або за наявності обґрунтованої письмової ініціативи підрозділів податкової міліції.
Обов'язкові зустрічні перевірки по ланцюгу постачання до виробника, в частині віднесення останнім сум ПДВ, виділених у податкових накладних, до складу податкових зобов'язань відповідного періоду, або імпортера, в частині встановлення факту сплати ПДВ до бюджету, проводяться по фінансово-господарських операціях платника ПДВ, відносно яких виникли сумніви за такими ознаками:
обставини здійснення операції свідчать про відсутність зв'язку між цією операцією і характером діяльності її учасників;
обсяги операції не відповідають фінансовому та майновому стану її учасників;
розміри сплати податків не відповідають обсягам фінансово-господарської діяльності підприємства;
операція не є економічно виправданою (збиткова) або суперечить законодавству України;
операція є складовою частиною фінансово-господарської діяльності, результатом якої є штучне формування від'ємного значення ПДВ;
розрахунки між суб'єктами операцій здійснено з використанням вексельної форми розрахунків;
операція здійснена за обставин, що не є типовими для звичайних умов при здійсненні аналогічних видів діяльності іншими суб'єктами господарювання;
для звичайної діяльності підприємства або невиправдано заплутаними умовами;
операція здійснена з суб'єктом підприємництва, що зареєстрований на недієздатних осіб, з використанням втрачених іншими особами документів тощо;
операція здійснена з суб'єктом підприємництва, держреєстрацію якого скасовано;
операція проведена з фірмою-нерезидентом, зареєстрованою в офшорній зоні;
розрахункова операція здійснена з фірмою-нерезидентом із застосуванням рахунків у банківських установах третіх країн;
контракт укладено з фірмою-нерезидентом, дієздатність і правоздатність якої є сумнівною на підставі інформації Інтерполу, торговельно-економічних місій дипломатичних представництв України за кордоном та Генпрокуратури України;
підрозділами податкової міліції надано службову записку, із зазначенням ознак конкретних порушень та пропозицій щодо заходів, необхідних для перевірки даної інформації;
8.4. забезпечити проведення відповідної зустрічної документальної перевірки протягом 15 календарних днів від дня надходження запиту;
8.5. забезпечити проведення планових і позапланових виїзних документальних перевірок заявленого до відшкодування ПДВ у порядку та терміни, визначені Законом України від 04.12.90 р. N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні", з обов'язковим визначенням при оформленні їх результатів сум бюджетного (експортного) відшкодування ПДВ, у тому числі:
які підтверджені перевірками;
які зменшені за результатами перевірок;
по яких проводиться додатковий комплекс заходів, направлений на підтвердження достовірності відомостей, що є підставою для нарахування такого бюджетного (експортного) відшкодування ПДВ;
8.6. одночасно з оформленням результатів позапланових виїзних (документальних) перевірок забезпечити складання у двох примірниках довідок про підтвердження правомірності заявлених до відшкодування сум ПДВ за формою, наведеною у додатку 3.
Перший примірник Довідки у день її складання передається до підрозділів обліку та звітності для проведення підтвердження сум бюджетного відшкодування у картках особових рахунків платників ПДВ, а другий - знаходиться у матеріалах перевірки;
8.7. у подальшому на суму ПДВ, підтверджену до відшкодування, вчиняються дії, зазначені у пункті 8.6 цього наказу, а в разі виявлення невідповідності підтвердженої суми бюджетного (експортного) відшкодування сумі, заявленій у декларації з ПДВ, відповідно до вимог Закону України "Про державну податкову службу в Україні" вживаються заходи щодо організації та проведення позапланової виїзної перевірки платника ПДВ.
9. Визнати такими, що втратили чинність:
9.1. наказ ДПАУ від 12.11.2002 р. N 538/ДСК "Щодо здійснення ефективного контролю за правомірністю відшкодування з бюджету сум податку на додану вартість";
9.2. наказ ДПАУ від 25.11.2002 р. N 581/ДСК "Про внесення змін до наказу ДПА України від 12.11.2002 р. N 538/ДСК";
9.3. розпорядження ДПАУ від 11.02.2003 р. N 63-р/ДСК "Про здійснення ефективного контролю та моніторингу відшкодування ПДВ";
9.4. розпорядження ДПАУ від 30.07.2002 р. N 215-р "Про координацію дій підрозділів, які контролюють бюджетне відшкодування ПДВ".
10. У місячний термін внести зміни до наказів ДПАУ відповідно до вимог цього наказу, а саме:
10.1. від 01.08.98 р. N 376 "Про затвердження Методичних вказівок по організації порядку адміністрування відшкодування податку на додану вартість";
10.2. від 13.06.2002 р. N 282/ДСК "Про затвердження Програми роботи підрозділів державної податкової служби по виявленню та недопущенню фактів безпідставного відшкодування ПДВ з бюджету".
11. Внести зміни до Порядку податкового обліку ПДВ, затвердженого в редакції наказу ДПАУ від 20.11.98 р. N 569 "Про внесення змін до наказу ДПАУ від 06.07.98 р. N 330 "Про оперативно-бухгалтерський облік податку на додану вартість".
12. В тримісячний термін внести зміни до наказу ДПАУ від 25.12.2002 р. N 608 "Про затвердження нової редакції Порядку комп'ютерної обробки документів податкової звітності та звітності з питань валютного регулювання та внесення змін до наказів ДПАУ" відповідно до вимог цього наказу.
<...>
14. Застосовувати накази ДПА України в частині, що не суперечать вимогам цього наказу.
15. Ці зміни розповсюджуються на декларації з ПДВ, подані платниками податків до 01.07.2005 р. із заявленими до відшкодування сумами ПДВ, перевірки по яких на дату затвердження даного наказу не розпочаті або не завершені.
<...>
Додаток 1
ПОРЯДОК
оцінки діяльності СПД за критеріями ризику по декларуванню сумнівних сум податку на додану вартість, заявлених до відшкодування
N з/п Назва критерію Бали
1 Вид діяльності СПД:
виробник: 90 % і більше; 0
50 % - 90 % 10
до 50 % 20
посередник: 90 % і більше; 60
70 % - 90 %; 40
до 70 % 20
2 Вид заявленого відшкодування ПДВ з бюджету:
експортне; 50
бюджетне 30
3 Порядок відшкодування ПДВ з бюджету:
на розрахунковий рахунок; 50
в рахунок майбутніх платежів 30
4 Розмір заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ:
від 10 до 20 тис. грн.; 10
від 20 до 30 тис. грн.; 15
від 30 до 40 тис. грн.; 20
від 40 до 50 тис. грн.; 25
від 50 до 60 тис. грн.; 30
від 60 до 70 тис. грн.; 35
від 70 до 80 тис. грн.; 40
від 80 до 90 тис. грн.; 45
від 90 до 100 тис. грн.; 50
від 100 до 110 тис. грн.; 55
від 110 до 120 тис. грн.; 60
від 120 до 130 тис. грн.; 65
від 130 до 140 тис. грн.; 70
від 140 до 150 тис. грн. 75
5 Загальний обсяг продажу товарів (робіт, послуг):
від 100 тис. грн.; 5
від 100 до 300 тис. грн.; 10
від 300 до 500 тис. грн.; 15
від 500 до 800 тис. грн.; 20
від 800 до 1000 тис. грн.; 25
від 1000 до 1500 тис. грн.; 30
від 1500 до 2000 тис. грн.; 35
від 2000 до 3000 тис. грн.; 40
від 3000 до 5000 тис. грн.; 45
від 5000 до 10000 тис. грн.; 50
від 10000 до 50000 тис. грн.; 55
від 50000 тис. грн. і більше 60
6 Новостворені СПД, які зареєстровані менше одного року
як платники ПДВ, у яких сума заявленого до
відшкодування ПДВ перевищує розмір статутного фонду
в:
5 разів; 5
10 разів; 10
50 разів і більше 20
7 СПД, у яких протягом останніх шести місяців
діяльності проведена зміна складу засновників (зміна
власників статутного фонду, частка яких складає 25 %
та більше) при умові, що сума заявленого до
відшкодування ПДВ перевищує розмір статутного фонду
в:
5 разів; 5
10 разів; 10
50 разів і більше 20
8 СПД, у яких протягом останніх шести місяців
діяльності по результатах проведених перевірок хоча б
в одному із звітних періодів зменшено заявлену суму
ПДВ до відшкодування на:
10 %; 20
20 %; 30
30 %; 40
50 %; 60
80 %; 80
більше 80 % 100
9 СПД, які здійснювали коригування податкових
зобов'язань (кредиту) у значних розмірах, а саме:
більше ніж 10 % суми податкових зобов'язань; 15
більше ніж 20 % суми податкових зобов'язань; 20
більше ніж 30 % суми податкових зобов'язань 30
10 Характеристика ведення фінансово-господарської
діяльності:
постійно діючі; 0
не постійно діючі 20
11 Збитки, отримані в результаті фінансово-господарської
діяльності:
до 10 тис. грн.; 10
від 10 до 100 тис. грн.; 20
від 100 до 200 тис. грн.; 30
від 200 до 500 тис. грн.; 40
від 500 до 1000 тис. грн.; 50
більше 1000 тис. грн. 60
12 Ритмічність заявлення ПДВ до відшкодування з бюджету:
разово (до 3 разів протягом останніх 12 місяців) 30
постійно (більше 9 разів протягом останніх 12
місяців). При цьому розмір заявленого до
відшкодування ПДВ з бюджету по щомісячних деклараціях
однакова або коливається в межах:
до 15 %; 5
до 30 %; 20
більше 30 %; 50
не постійно (до 9 разів протягом останніх 12 місяців) 10
13 СПД, попередніми перевірками яких встановлювались
взаємовідносини з підприємствами, які мають ознаки
фіктивності.
Розмір ПДВ при здійсненні таких операцій дорівнював:
до 10 тис. грн.; 50
до 20 тис. грн.; 70
до 50 тис. грн.; 100
до 100 тис. грн.; 120
до 200 тис. грн.; 150
до 300 тис. грн.; 200
до 500 тис. грн.; 300
до 1000 тис. грн.; 400
більше 1000 тис. грн. 500
14 СПД, попередніми перевірками яких встановлювались
взаємовідносини з підприємствами, які мають ознаки
фіктивності.
Кількість контрагентів з ознаками фіктивності при
цьому дорівнювала:
1 підприємство; 100
2 підприємства; 120
3 підприємства; 140
4 підприємства; 160
5 підприємств; 180
більше 5 підприємств 200
15 Нараховано комунального податку за останній квартал:
до 5.1 грн. включно 50
до 15.3 грн. включно 30
до 25,5 грн. включно 20
до 51 грн. включно 10
більше 51 грн. 5
Всього

................
Перейти до повного тексту