1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
29.07.2022 № 165
Про особливості регулювання та нагляду за здійсненням діяльності з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі в період дії воєнного стану та внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 06 березня 2022 року № 39
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 186 від 23.08.2022 № 192 від 26.08.2022 № 254 від 30.12.2022 № 87 від 29.06.2023 № 68 від 18.06.2024 )
( У тексті Постанови слово "структурний" у всіх відмінках та числах замінено словами "структурний/відокремлений" у всіх відмінках та числах згідно з Постановою Національного банку № 254 від 30.12.2022 )
Відповідно до статей 7, 15, 44, 55, 55-1, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 19, 21, 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статей 66, 67 Закону України "Про банки і банківську діяльність", Закону України "Про валюту і валютні операції", Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", з метою забезпечення безпеки, надійності та стабільності фінансової системи, запобігання кризовим явищам у період дії воєнного стану в Україні Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Цією постановою врегульовуються особливості регулювання та нагляду за здійсненням діяльності з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі в період дії воєнного стану.
2. Вимоги цієї постанови поширюються на такі установи, які отримали ліцензію на торгівлю валютними цінностями (далі - установи):
1) небанківські фінансові установи, які отримали ліцензію на торгівлю валютними цінностями;
2) операторів поштового зв'язку, які отримали ліцензію на торгівлю валютними цінностями.
3. Установам забороняється:
1) інформувати про встановлені курси купівлі та продажу іноземних валют, про здійснення валютно-обмінних операцій у будь-якій формі поза межами кас установи, її структурних/відокремлених підрозділів, філій та інших відокремлених підрозділів, пунктів обміну іноземної валюти, об'єктів поштового зв'язку установи, у яких здійснюється діяльність із торгівлі валютними цінностями в готівковій формі (далі - структурні/відокремлені підрозділи установи), включаючи на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, розташованих усередині будинків, споруд, на відкритій місцевості, на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг, включаючи штендер, підлоговий стенд, мобільний стенд обміну валют, електронне (LED) табло обміну валют;
( Підпункт 1 пункту 3 в редакції Постанови Національного банку № 254 від 30.12.2022 )
2) використовувати спеціальні тимчасові і стаціонарні конструкції, розташовані всередині будинків, споруд, на відкритій місцевості, на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг, уключаючи штендер, підлоговий стенд, мобільний стенд обміну валют, електронне (LED) табло обміну валют, для відображення будь-яких цифрових значень та символів.
4. Установи здійснюють інформування про встановлення курсів купівлі та продажу іноземних валют шляхом розміщення такої інформації виключно в касах установ та їх структурних/відокремлених підрозділів та виключно у формі копії наказу (розпорядження) про встановлення курсів купівлі та продажу іноземних валют.
5. Установа зобов'язана забезпечити обладнання приміщення структурних/відокремлених підрозділів, у якому здійснюються операції з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, системою технологічного відеоконтролю за процесом обслуговування клієнтів (далі - система технологічного відеоконтролю), що відповідає таким вимогам:
1) забезпечено обов'язкову реєстрацію та архівацію відеосигналу із зони робочого місця працівника структурного/відокремленого підрозділу установи, який здійснює операції із торгівлі валютними цінностями в готівковій формі (далі - працівник структурного/відокремленого підрозділу установи), зони клієнтів біля робочого місця працівника структурного/відокремленого підрозділу установи та входу/виходу клієнтів до/з приміщень установи/структурного/відокремленого підрозділу строком не менше ніж 14 діб. Роздільна здатність камери для відеонагляду та зона робочого місця працівника структурного/відокремленого підрозділу установи повинні забезпечувати чітку відеофіксацію процесу обслуговування клієнта, включаючи процес приймання-передавання готівки та видачі квитанції реєстратора розрахункових операцій (далі - РРО) під час здійснення ним операції з купівлі/продажу іноземної валюти;
2) система технологічного відеоконтролю забезпечує:
наявність у відеоматеріалах інформації про дату, час та найменування установи/структурного/відокремленого підрозділу, де встановлено відеореєстратор;
відповідність технічним вимогам до якості фіксації відеосигналу, що відображають процес обслуговування клієнта, включаючи процес приймання-передавання готівки та видачі квитанції РРО під час здійснення ним операції з купівлі/продажу іноземної валюти;
технічну можливість надання на вимогу уповноважених працівників Національного банку України (далі - Національний банк) (інспекційної групи) під час проведення виїзної перевірки установи/структурного/відокремленого підрозділу доступу до перегляду даних відеоархіву та надання копії фрагмента даних відеоархіву за конкретний проміжок часу.
Установа зобов'язана припинити операції з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі в разі виходу з ладу системи технологічного відеоконтролю до відновлення її роботи.
( Пункт 5 в редакції Постанови Національного банку № 192 від 26.08.2022 )
( Пункт 6 виключено на підставі Постанови Національного банку № 254 від 30.12.2022 )
7. Національний банк здійснює безвиїзний нагляд, позапланові виїзні перевірки (далі - позапланова перевірка) відповідно до Положення про порядок організації та здійснення нагляду у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2020 року № 90 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 04 квітня 2024 року № 37) (далі - Положення № 90), постанови Правління Національного банку України від 23 березня 2022 року № 60 "Про особливості виконання окремих вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) протягом дії воєнного стану" (зі змінами) (далі - Постанова № 60) з урахуванням особливостей, визначених цією постановою.
( Пункт 7 в редакції Постанови Національного банку № 68 від 18.06.2024 )
8. Позапланова перевірка проводиться відповідно до наказу, підписаного Головою Національного банку або заступником Голови Національного банку або особою, яка виконує обов'язки однієї із зазначених осіб (далі - наказ про позапланову перевірку).
9. У наказі про позапланову перевірку зазначаються:
1) найменування установи, структурний/відокремлений підрозділ (структурні/відокремлені підрозділи) якої перевіряється (перевіряються);
2) підстава для проведення позапланової перевірки, передбачена в пункті 16 розділу II Положення № 90;
3) строки проведення позапланової перевірки (дати початку і закінчення);
4) період/дата, що підлягає позаплановій перевірці;
5) склад інспекційної групи та її керівник/заступник керівника (із зазначенням прізвища, власного імені, по батькові, посади та номерів службових посвідчень);
6) питання, які підлягають позаплановій перевірці;
7) назва міста та/або області України, в якому (якій) здійснюватиметься позапланова перевірка установи/структурного/відокремленого підрозділу установи;
8) інша інформація стосовно позапланової перевірки (за потреби).
10. Копія наказу про позапланову перевірку вручається працівнику структурного/відокремленого підрозділу установи перед її початком або після проведення/відмови працівника структурного/відокремленого підрозділу установи від проведення валютно-обмінної операції, що проводиться інспекційною групою з метою перевірки дотримання установою встановленого нормативно-правовими актами Національного банку України порядку проведення валютно-обмінних операцій (далі - перевірочна операція) (у разі проведення інспекційною групою перевірочної операції). Зазначені дії вважаються початком позапланової перевірки.
( Пункт 10 в редакції Постанови Національного банку № 87 від 29.06.2023 )
11. Керівник або заступник керівника інспекційної групи самостійно визначає структурний/відокремлений підрозділ установи, що підлягатиме перевірці, в межах визначених в наказі про перевірку установи і міста та/або області України, в якому здійснюватиметься позапланова перевірка.
11-1. Керівник або заступник керівника інспекційної групи тимчасово зупиняє здійснення позапланової перевірки в разі передачі попереджувального звукового сигналу про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій (далі - попереджувальний сигнал) на території, яка є місцезнаходженням структурного/відокремленого підрозділу установи, залишаючи приміщення структурного/відокремленого підрозділу установи.
Керівник або заступник керівника інспекційної групи поновлює здійснення тимчасово зупиненої позапланової перевірки того самого дня не пізніше 30 хвилин після передачі попереджувального сигналу про відміну загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій на території, яка є місцезнаходженням структурного/відокремленого підрозділу установи, з урахуванням встановленого установою розкладу роботи структурного/відокремленого підрозділу установи.
Працівник структурного/відокремленого підрозділу установи зобов’язаний забезпечити можливість поновлення членами інспекційної групи тимчасово зупиненої позапланової перевірки того самого дня не пізніше 30 хвилин з моменту передачі попереджувального сигналу про відміну загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій на території, яка є місцезнаходженням структурного/відокремленого підрозділу установи, з урахуванням встановленого установою розкладу роботи структурного/відокремленого підрозділу установи.
Керівник або заступник керівника інспекційної групи достроково припиняє позапланову перевірку, якщо згідно з установленим установою розкладом роботи структурний/відокремлений підрозділ установи припинить роботу через 30 хвилин після передачі попереджувального сигналу про відміну загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій на території, яка є місцезнаходженням структурного/відокремленого підрозділу установи (далі - обставини, що унеможливлюють здійснення позапланової перевірки).
Керівник або заступник керівника інспекційної групи в день проведення позапланової перевірки складає та підписує акт про тимчасове зупинення/поновлення позапланової перевірки або акт про виникнення обставин, що унеможливлюють здійснення позапланової перевірки, в якому надає опис обставин, що призвели до тимчасового зупинення/поновлення позапланової перевірки, або обставин, що унеможливлюють здійснення позапланової перевірки, що призвели до дострокового припинення позапланової перевірки, а також інформацію, визначену в пункті 11-4 цієї постанови.
Позапланова перевірка вважається достроково припиненою з дати складання акта про виникнення обставин, що унеможливлюють здійснення позапланової перевірки.
( Постанову доповнено новим пунктом 11-1 згідно з Постановою Національного банку № 68 від 18.06.2024 )
11-2. Акт про тимчасове зупинення/поновлення позапланової перевірки складається невідкладно після оголошення попереджувального сигналу про відміну загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій на території, яка є місцезнаходженням структурного/відокремленого підрозділу установи, у паперовій формі не менше ніж у двох примірниках та підписується керівником інспекційної групи і заступником керівника інспекційної групи (одним із них у разі тимчасової відсутності іншого) та працівником структурного/відокремленого підрозділу установи.
Керівник або заступник керівника інспекційної групи в акті перед своїм підписом зазначає: "Працівник структурного/відокремленого підрозділу установи [зазначаються прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), найменування установи, назва та місцезнаходження структурного/відокремленого підрозділу установи] від ознайомлення з актом (з проставленням підпису на акті) відмовився" у разі відмови працівника структурного/відокремленого підрозділу установи від ознайомлення з актом або від проставлення підпису на цьому акті.
( Постанову доповнено новим пунктом 11-2 згідно з Постановою Національного банку № 68 від 18.06.2024 )
11-3. Акт про виникнення обставин, що унеможливлюють здійснення позапланової перевірки, складається в паперовій формі не менше ніж у двох примірниках та підписується керівником інспекційної групи і заступником керівника інспекційної групи (одним із них у разі тимчасової відсутності іншого).
( Постанову доповнено новим пунктом 11-3 згідно з Постановою Національного банку № 68 від 18.06.2024 )
11-4. В акті про тимчасове зупинення/поновлення позапланової перевірки або акті про виникнення обставин, що унеможливлюють здійснення позапланової перевірки, зазначаються:
1) дата його складання/дата та час початку тимчасового зупинення/поновлення позапланової перевірки;
2) найменування структурного/відокремленого підрозділу установи, що перевірявся;
3) адреса місцезнаходження структурного/відокремленого підрозділу установи;
4) дата і номер наказу про позапланову перевірку;
5) інформація про склад інспекційної групи (із зазначенням прізвищ, ініціалів та посад);
6) вид перевірки (позапланова);
7) період, що підлягав позаплановій перевірці;
8) строк проведення позапланової перевірки;
9) опис обставин, що призвели до тимчасового зупинення/поновлення позапланової перевірки, або обставин, що унеможливлюють здійснення позапланової перевірки, які призвели до дострокового припинення позапланової перевірки;
10) інша інформація стосовно зафіксованих в акті обставин (за потреби).
( Постанову доповнено новим пунктом 11-4 згідно з Постановою Національного банку № 68 від 18.06.2024 )
12. Керівник або заступник керівника інспекційної групи під час проведення позапланової перевірки має право подавати структурному/відокремленому підрозділу установи запити у формі електронного документа або в паперовій формі про надання потрібних для позапланової перевірки інформації, матеріалів, документів (в електронній або паперовій формі у визначених структурі, форматі, носіях надання такої інформації), даних відеоархіву документів (їхніх копій та/або витягів із них) та письмових пояснень щодо проведених фінансових операцій і з інших питань діяльності установи, обставин, фактів, що можуть свідчити/свідчать про порушення вимог законодавства України, виявлених під час здійснення позапланової перевірки (далі - запит інспекційної групи).
13. Запит інспекційної групи надсилається структурному/відокремленому підрозділу установи у формі електронного документа або в двох примірниках у паперовій формі за підписом керівника або заступника керівника інспекційної групи з обов'язковим визначенням інформації, матеріалів, документів (їхніх копій та/або витягів із них), даних відеоархіву, письмових пояснень, які потрібно надати, строку, форми, порядку їх надання та носіїв інформації, на яких їх необхідно надати.
На кожному запиті інспекційної групи проставляється відмітка про його отримання установою із зазначенням дати, часу, прізвища, власного імені, по батькові та підпису особи, яка отримала запит.
14. Члени інспекційної групи під час проведення позапланової перевірки установи/структурного/відокремленого підрозділу мають право вимагати у встановленому порядку від установи/структурного/відокремленого підрозділу доступу до перегляду даних відеоархіву та надання на носії установи або Національного банку копії фрагмента даних відеоархіву за конкретний проміжок часу, який відповідає оригіналам, наявним у даних відеоархіву.
( Абзац перший пункту 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 68 від 18.06.2024 )
Копія даних відеоархіву надається на запит інспекційної групи із супровідним листом, який засвідчується підписом керівника установи/працівника структурного/відокремленого підрозділу установи, що скріплюється відбитком печатки установи/структурного/відокремленого підрозділу установи (за наявності), із зазначенням його посади, ініціалів та прізвища, дати засвідчення та проставленням напису "Згідно з оригіналом".
Працівник структурного/відокремленого підрозділу установи в разі ненадання на запит інспекційної групи копії фрагмента даних відеоархіву зобов’язаний надати письмові аргументовані пояснення щодо обставин, що унеможливлюють надання копії фрагмента даних відеоархіву за конкретний проміжок часу, з додаванням їх документального підтвердження (копії та/або витяги з документів).
( Пункт 14 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 68 від 18.06.2024 )
Строк надання інспекційній групі копії фрагмента даних відеоархіву, яка запитується інспекційною групою, або письмових аргументованих пояснень щодо неможливості надання копії фрагмента даних відеоархіву з додаванням їх документального підтвердження не може перевищувати однієї години з моменту отримання запиту інспекційної групи працівником структурного/відокремленого підрозділу установи.
( Пункт 14 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 68 від 18.06.2024 )
Працівник структурного/відокремленого підрозділу установи має право допустити іншого представника/працівника установи/структурного/відокремленого підрозділу установи до приміщення структурного/відокремленого підрозділу установи під час проведення позапланової перевірки.

................
Перейти до повного тексту