- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Про затвердження Положення про інформаційне забезпечення банками клієнтів щодо банківських та інших фінансових послуг
Відповідно до
статей 7,
15 та
56 Закону України "Про Національний банк України",
статей 54,
55 та частини другої
статті 56 Закону України "Про банки і банківську діяльність", з метою інформування банками клієнтів - фізичних осіб щодо банківських та інших фінансових послуг Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про інформаційне забезпечення банками клієнтів щодо банківських та інших фінансових послуг (далі - Положення), що додається.
3. Управлінню захисту прав споживачів фінансових послуг (Ольга Лобайчук) після офіційного опублікування довести до відома банків України інформацію про прийняття цієї постанови.
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Якова Смолія.
5. Постанова набирає чинності з 01 вересня 2020 року.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
28.11.2019 № 141
ПОЛОЖЕННЯ
про інформаційне забезпечення банками клієнтів щодо банківських та інших фінансових послуг
( У тексті Положення слова "додаткові та супутні послуги", "додаткові і супутні послуги" в усіх відмінках замінено словами "супровідні послуги" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку
№ 47 від 11.06.2021 )
( У тексті Положення та додатках до нього слова "супровідні послуги" у всіх відмінках замінено словами "додаткові та/або супутні послуги" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку
№ 27 від 14.03.2024 )
І. Загальні положення
2. Це Положення визначає вимоги до банків щодо інформаційного забезпечення клієнтів - фізичних осіб (далі - інформування клієнта) про умови та порядок надання банками банківських та інших фінансових послуг, включаючи фінансові платіжні послуги, державне регулювання ринку яких здійснюється Національним банком України (далі - банківська послуга), шляхом розміщення інформації про банківські послуги на всіх власних вебсайтах банку (далі - власний вебсайт банку), поширення реклами, а також інформування під час користування банківськими послугами.
( Абзац перший пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
Вимоги цього Положення не поширюються на інформування клієнтів - суб'єктів підприємницької діяльності, осіб, які проводять незалежну професійну діяльність, та юридичних осіб.
3. Терміни, що використовуються в цьому Положенні, вживаються в таких значеннях:
1) інформування клієнта - інформування банком клієнта про умови та порядок надання банком банківських послуг (включаючи пакет банківських послуг), а також надання іншої інформації, визначеної цим Положенням та внутрішніми документами банку, шляхом розміщення такої інформації на власному вебсайті банку, поширення реклами, а також надання інформації під час користування банківськими послугами;
2) істотна характеристика банківської послуги - відомості та/або дані про банківську послугу, визначені цим Положенням та внутрішніми документами банку;
3) калькулятор - інструмент, що розміщується на власному вебсайті банку для розрахунку витрат або доходів від послуги з надання споживчого кредиту та залучення банком у вклади (депозити) коштів та банківських металів з урахуванням вибраних клієнтом умов цієї банківської послуги;
( Підпункт 3 пункту 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
4) клієнт - фізична особа, яка звертається до банку за придбанням банківської послуги або користується нею;
5) неповна інформація про діяльність банку у сфері банківських послуг - недостатня за обсягом або повнотою інформація про діяльність банку у сфері банківських послуг, яка, за професійним судженням Національного банку України, вводить або може ввести клієнта в оману щодо прийняття рішення про придбання банківської послуги;
6) неправдива інформація про діяльність банку у сфері банківських послуг - інформація, яка не відповідає дійсності [містить відомості або вказує на події (факти), яких не існувало взагалі або які існували, але відомості про них не відповідають дійсності], неповна чи перекручена інформація;
6-1) основний текст реклами - текст, що розміщено на рекламному макеті між заголовком/підзаголовком та реквізитами рекламодавця або під заголовком/підзаголовком у разі розміщення реквізитів рекламодавця на початку рекламного макета чи на полях рекламної площини;
( Пункт 3 розділу I доповнено новим підпунктом 6-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
7) пакет банківських послуг - пропозиція банку придбати разом дві або більше окремі банківські послуги, які можуть бути придбані окремо;
8) перекручення інформації про діяльність банку у сфері банківських послуг - перебільшення чи применшення інформації про діяльність банку у сфері банківських послуг, яке, за професійним судженням Національного банку України, вводить або може ввести клієнта в оману щодо прийняття рішення про придбання банківської послуги;
9) поширення неправдивої інформації про діяльність банку у сфері банківських послуг - розміщення безпосередньо банком або на замовлення банку на власному вебсайті банку та/або в рекламі інформації, яка є неправдивою;
10) професійне судження Національного банку України - висновок та/або оцінка Національного банку України щодо фактів, подій, обставин, осіб, що ґрунтується на знаннях і досвіді Національного банку України у сфері банківського регулювання та нагляду, практичному застосуванні положень законодавства України, а також на комплексному та всебічному аналізі:
інформації та документів щодо надання банківських послуг, розміщених на власному вебсайті банку;
інформації щодо надання банківських послуг шляхом поширення реклами в будь-якій формі та в будь-який спосіб;
внутрішніх документів банку, які визначають порядок інформування клієнтів;
інформації та документів, наявних у Національного банку України, уключаючи отримані в результаті здійснення ним банківського нагляду;
інформації з відкритих джерел;
11) реквізити рекламодавця - довідкова інформація про рекламодавця та його відокремлені підрозділи, яка міститься в рекламному повідомленні та є контактною інформацією. До реквізитів рекламодавця належать такі відомості про рекламодавця та його відокремлені підрозділи: адреса, телефон/факс, електронна пошта, мобільний застосунок, вебсайт, графік роботи, контактна особа, дозволи, ліцензії, свідоцтва, сертифікати;
( Пункт 3 розділу I доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
12) рекламний макет - графічне, візуальне (анімаційне), звукове оформлення повідомлення про фінансову установу, її діяльність та фінансові послуги, що поширюється споживачам реклами в друкованій або електронній формі;
( Пункт 3 розділу I доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
13) система дистанційного обслуговування - сукупність каналів дистанційного електронного обслуговування [телефон, месенджер, банкомат, пристрій з функцією приймання готівки (cash-in), мобільний застосунок, мережа Інтернет та інші засоби, пов’язані з електронною комунікаційною мережею], які без одночасної фізичної присутності споживача та надавача послуг забезпечують надання споживачу фінансових, платіжних або інших послуг.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
4. Банк несе відповідальність за актуальність та достовірність інформації, яка надається під час інформування клієнта. Банк забезпечує повноту та зрозумілість цієї інформації.
Банк розробляє та впроваджує внутрішні документи, які визначають порядок інформування клієнтів.
5. Банк здійснює інформування клієнта з дотриманням вимог
Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної".
( Пункт 5 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
6. Банк здійснює інформування клієнта в частині поширення реклами з урахуванням вимог законодавства про рекламу, споживче кредитування, законодавства України, що регулює діяльність на платіжному ринку та діяльність з надання фінансових послуг.
7. Банк не має права під час інформування клієнта поширювати неправдиву інформацію про діяльність банку у сфері банківських послуг.
7-1. Національний банк застосовує своє професійне судження під час визначення того, що неповна або перекручена інформація про діяльність банку у сфері банківських послуг є такою, що вводить або може ввести клієнта в оману щодо прийняття рішення про придбання банківської послуги.
( Розділ I доповнено новим пунктом 7-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
8. Банк у разі використання інформації третіх осіб [результатів досліджень, рейтингів, класифікацій або інших аналогічних за змістом даних (далі - дослідження)] надає клієнту такі відомості: прізвище, ім’я, по батькові або найменування особи, яка виконала дослідження, дату проведення дослідження, інформацію про найменування видання, в якому опубліковані результати дослідження (за наявності).
9. Банк під час інформування клієнта на власному вебсайті про послугу з надання споживчого кредиту або залучення банківського вкладу (депозиту) забезпечує розміщення попереджень про можливі наслідки для клієнта в разі користування цією банківською послугою або невиконання ним обов’язків згідно з договором про надання цієї банківської послуги на кожній вебсторінці вебсайту з інформацією про таку послугу та умови її надання у вигляді текстового блоку (абзаців), наступного (наступних) за умовами послуги.
Банк під час розповсюдження в будь-якій формі та в будь-який спосіб, крім рекламного макета, інформації про послугу з надання споживчого кредиту або залучення банківського вкладу (депозиту) на вебсайті, який не є власним вебсайтом банку (далі - реклама на іншому вебсайті), забезпечує розміщення одразу під такою інформацією гіперпосилання на попередження про можливі наслідки для клієнта в разі користування цією банківською послугою або невиконання ним обов’язків згідно з договором про надання цієї банківської послуги, що розміщені на власному вебсайті банку.
Розміщення попереджень на вебсторінці, окремій від вебсторінки з відомостями про умови надання відповідної банківської послуги, включаючи вебсторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про банк як юридичну особу, у нижній статичній частині вебсторінки вебсайту (футері), в окремому документі (файлі), включно з тим, що додається до вебсторінки з інформацією про послугу, а також на інших вебсторінках і в документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються відповідної банківської послуги, не є виконанням вимоги, передбаченої в абзаці першому пункту 9 розділу I цього Положення.
Банк має право на власний розсуд використовувати попередження про можливі наслідки для клієнта в разі користування банківською послугою або невиконання ним обов’язків згідно з договором про надання цієї банківської послуги в рекламному макеті.
10. Банк під час інформування клієнта розміщує інформацію про дві та більше банківські послуги, послуги з надання споживчого кредиту або залучення банківського вкладу (депозиту) одного виду поряд, зазначивши в однаковий спосіб істотні характеристики цих банківських послуг.
Інформацію про дві та більше інші банківські послуги одного виду банк розміщує поряд, зазначивши в однаковий спосіб умови надання цих послуг.
( Пункт 10 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
( Пункт 10 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
11. Банк під час інформування клієнта про банківські послуги у формі пакета банківських послуг розміщує таку інформацію:
1) умови та порядок придбання клієнтом пакета банківських послуг;
2) загальну вартість банківських послуг у разі придбання пакета банківських послуг;
3) істотні характеристики послуг з надання споживчого кредиту/залучення банківського вкладу (депозиту) у разі включення цих послуг до пакета;
( Підпункт 3 пункту 11 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
4) вартість придбання кожної банківської послуги пакета окремо;
5) перелік банківських послуг, що можуть бути додатково отримані клієнтом, та вартість цих банківських послуг;
6) гіперпосилання на вебсторінку банку, де розміщено умови договору (оферти) та інших типових договорів про надання пакета банківських послуг.
( Підпункт 6 пункту 11 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
12. Банк під час розміщення попереджень відповідно до цього Положення використовує таке виділення тексту:
1) зазначення тексту в рамці та
( Абзац другий пункту 12 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
2) напівжирний шрифт, гарнітура та розмір якого ідентичні гарнітурі та розміру шрифту тексту інформування клієнта про умови надання послуги.
( Абзац третій пункту 12 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
( Абзац четвертий пункту 12 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
13. Банк використовує примітки для уточнення інформації, що надається ним під час інформування клієнта. Гарнітура, колір і розмір шрифту примітки повинні бути ідентичними гарнітурі, кольору та розміру шрифту тексту інформування клієнта про умови надання послуги.
( Абзаци перший-третій пункту 13 розділу I замінено одним новим абзацом згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
Інформація у примітках не може містити істотні характеристики банківської послуги, умови отримання акційної та інших аналогічних за змістом пропозицій.
13-1. Банк розміщує в рекламі, включно з рекламою на іншому вебсайті, продуктів (роздрібних продуктів), технологій та інструментів банку, що існують у вигляді окремих проєктів (далі - фінтех проєкт), найменування банку та відомості про його банківську ліцензію, на підставі якої провадиться діяльність фінтех проєкту.
( Розділ I доповнено новим пунктом 13-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
14. Банк розміщує в рекламі послуги з надання споживчого кредиту інформацію про такі істотні характеристики послуги:
1) максимальну суму/ліміт кредиту, гривень;
2) строк кредитування, днів/місяців/років;
3) реальну річну процентну ставку, відсотків річних.
14-1. Банк розміщує в рекламі послуги залучення банківського вкладу (депозиту) інформацію про такі істотні характеристики послуги:
1) процентну ставку, відсотків річних;
2) строк вкладу (депозиту), днів/місяців/років;
3) мінімальну суму вкладу (депозиту), гривня/іноземна валюта/банківські метали;
( Абзац четвертий пункту 14-1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
4) валюту вкладу (депозиту), гривня/іноземна валюта/банківські метали.
( Розділ I доповнено новим пунктом 14-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
14-2. Перелік істотних характеристик інших банківських послуг для розміщення в рекламі визначається банком самостійно з урахуванням вимог цього Положення та законодавства України про рекламу.
( Розділ I доповнено новим пунктом 14-2 згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
14-3. Кожна з істотних характеристик банківської послуги, визначених нормативно-правовими актами Національного банку, викладається в основному тексті реклами або вебсторінки вебсайту однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту незалежно від форми її подання (текст, зображення, елемент зображення).
Гарнітура, колір і розмір шрифту істотних характеристик банківської послуги повинні бути ідентичними гарнітурі, кольору та розміру шрифту, якими на рекламному макеті або на відповідній вебсторінці викладені процентні ставки, будь-які дані, що стосуються витрат споживача за споживчим кредитом або доходу споживача за послугою залучення банківського вкладу (депозиту), а також іншу інформацію про банківську послугу, яку розміщено в межах основного тексту.
Слоган, заголовок/підзаголовок реклами можуть містити істотні характеристики банківської послуги, викладені в повному обсязі та однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту.
Істотні характеристики банківської послуги не можуть додаватися до реквізитів рекламодавця.
( Розділ I доповнено новим пунктом 14-3 згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
14-4. Цифрове значення істотної характеристики банківської послуги, включаючи цифри ліворуч та праворуч від десяткової коми, викладаються однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту.
( Розділ I доповнено новим пунктом 14-4 згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
15. Банк надає інформацію клієнту під час користування банківськими послугами за рахунком обліку фінансового активу в порядку та на умовах, передбачених відповідним договором, який обов’язково включає умову про інформування клієнта шляхом відправлення повідомлень на обраний клієнтом канал для комунікацій (смс-інформування, месенджер, електронна пошта, Інтернет-банкінг) про:
1) дату, баланс рахунку обліку фінансового активу та суму встановленого кредиту (за наявності) на цю дату;
2) суму здійснення операції за рахунком обліку фінансового активу із зазначенням окремо суми використаного кредиту (за наявності).
15-1. Банк повідомляє клієнта про розмір наданого кредиту (овердрафту, кредитної лінії) або його зміну. Повідомлення включає дату та суму такого кредиту.
( Розділ I доповнено новим пунктом 15-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
II. Інформування клієнтів шляхом розміщення інформації на власному вебсайті банку та в рекламі на іншому вебсайті
( Заголовок розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
( Пункт 16 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
17. Банк розміщує на власному вебсайті таку інформацію:
1) перелік банківських послуг, що надаються банком клієнту;
2) істотні характеристики банківських послуг [для послуг з надання споживчого кредиту та залучення банківського вкладу (депозиту)] та умови і порядок надання (для інших банківських послуг);
( Підпункт 2 пункту 17 розділу II в редакції Постанови Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
3) вартість, ціну (тарифи, процентні ставки) залежно від виду банківської послуги [для вкладів (депозитів) - зазначається мінімальне їх значення, а для кредитування - максимальне], порядок їх визначення та сплати, період, протягом якого вони застосовуються, та розмір після завершення цього періоду;
4) умови отримання акційної та інших аналогічних за змістом пропозицій, уключаючи термін їх дії;
5) про право клієнта на відмову від договору про надання банківської послуги, якщо таке право передбачено законом;
6) суму (ліміт), на яку(ий) може бути надана банківська послуга (від мінімального розміру до максимального), строк користування нею (ним) (від мінімального значення до максимального);
7) інформацію про наявність, перелік і вартість додаткових та/або супутніх послуг банку, кредитних посередників та третіх осіб, включаючи розмір платежу та базу його розрахунку;
8) найменування комерційного агента (у разі надання банківської послуги за його участю);
9) гіперпосилання на вебсторінку банку, де розміщено умови договору (оферти) та інших типових договорів про надання банківських послуг;
( Підпункт 9 пункту 17 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
10) попередження про:
можливі наслідки для клієнта в разі користування банківською послугою або невиконання ним обов'язків згідно з договором про надання цієї банківської послуги;
можливі наслідки для клієнта в разі його несвоєчасного звернення до банку щодо повернення грошових коштів, залучених за договором банківського вкладу (депозиту);
те, що банку забороняється вимагати від клієнта придбання будь-яких товарів чи послуг від банку або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання цих послуг (крім надання пакета банківських послуг);
те, що банк не має права вносити зміни до укладених з клієнтами договорів в односторонньому порядку, якщо інше не встановлено договором або законом;
можливість клієнта відмовитися від отримання рекламних матеріалів каналами дистанційного електронного обслуговування;
( Абзац шостий підпункту 10 пункту 17 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
11) калькулятор [для послуг з надання споживчого кредиту та залучення банком у вклади (депозити) коштів та банківських металів];
( Підпункт 11 пункту 17 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
12) рекомендації щодо:
безпечного використання системи дистанційного обслуговування банку;
( Абзац другий підпункту 12 пункту 17 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
уникнення випадків підвищеного ризику збитків для користувача електронного платіжного засобу;
виявлення фішингових вебсайтів та гіперпосилання на сторінку офіційного Інтернет-представництва Національного банку, на якій розміщено довідник банків, що містить інформацію про банки та відокремлені підрозділи банків;
( Абзац четвертий підпункту 12 пункту 17 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
13) повідомлення про:
необхідність негайного інформування клієнтом банку про втрату електронного платіжного засобу;
несанкціонований доступ або зміну клієнтської інформації в системі дистанційного обслуговування;
( Абзац третій підпункту 13 пункту 17 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
виявлені фішингові вебсайти або отримані відомості подібного змісту;
( Підпункт 14 пункту 17 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
15) порядок та процедуру захисту персональних даних клієнтів (витяги з них);
( Підпункт 15 пункту 17 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
( Підпункт 16 пункту 17 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
17) відомості про можливість та умови дострокового розірвання договору про надання банківської послуги, а також спосіб такого розірвання договору;
18) інформацію про право клієнта після припинення дії договору про надання банківської послуги, включно у зв’язку із завершенням строку дії, розірванням або виконанням такого договору, звернутися до банку із запитом на інформацію (довідку), що стосується виконання сторонами своїх зобов’язань, установлених договором, включаючи інформацію (довідку) про відсутність заборгованості та виконання зобов’язань клієнта за договором у повному обсязі, яку банк надає у формі паперового або електронного документа (за вибором клієнта) протягом п’яти робочих днів із дня отримання банком такого запиту.
( Пункт 17 розділу II доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку
№ 27 від 14.03.2024 )
Банк надає інформацію, визначену в підпунктах 2-9 та в абзацах першому - третьому підпункту 10 пункту 17 розділу II цього Положення в розрізі кожного виду банківської послуги.
( Абзац двадцять восьмий пункту 17 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
Банк має право використовувати приклади під час розміщення інформації, визначеної в підпунктах 2-4, 6 та 7 пункту 17 розділу II цього Положення.
18. Банк розміщує інформацію про істотні характеристики банківської послуги на власному вебсайті банку безпосередньо на вебсторінці з відомостями про умови надання такої послуги у вигляді окремого документа (файла) з назвою "Істотні характеристики послуги" у форматі pdf, що додається до цієї вебсторінки, за формою, встановленою нормативно-правовими актами Національного банку з питань інформаційного забезпечення банками клієнтів. Зміст документа (файла) викладається з використанням типової (не різновиду) гарнітури Times New Roman, шрифту розміром не менше 12 друкарських пунктів.
Банк у рекламі на іншому вебсайті безпосередньо на вебсторінці з відомостями про умови надання банківської послуги розміщує гіперпосилання на документ (файл) з назвою "Істотні характеристики послуги", що розміщений на власному вебсайті банку, або на його вебсторінку з таким документом (файлом).
Інформація про істотні характеристики послуг з надання споживчого кредиту та залучення банківського вкладу (депозиту) розміщується за формою, наведеною в додатках 1-4 до цього Положення.
Банку забороняється розміщувати документ (файл) із назвою "Істотні характеристики послуги" на вебсторінці, окремій від вебсторінки з відомостями про умови надання цієї послуги, включаючи вебсторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про банк як юридичну особу, у нижній статичній частині вебсторінки вебсайту (футері), а також на інших вебсторінках і в інших документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються відповідної банківської послуги.";
19. Банк має право зазначати інформацію про істотні характеристики інших банківських послуг, що ним надаються, з урахуванням вимог пункту 18 розділу II цього Положення.
21. Банк розміщує на власному вебсайті інформацію про порядок розгляду банком звернень клієнтів.
Порядок розгляду банком звернень клієнтів має включати посилання на розділ "Звернення громадян" офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
21-1. Банк розміщує на власному вебсайті інформацію про власний фінтех проєкт безпосередньо на сторінці з інформацією про банк.
( Розділ II доповнено новим пунктом 21-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
22. Банк розміщує на власному вебсайті (на сторінці з інформацією про послугу) калькулятори для порівняння загальних витрат або доходів за послугами з надання споживчого кредиту та залучення банком у вклади (депозити) коштів з урахуванням додаткових та/або супутніх послуг банку, кредитних посередників і третіх осіб, включно з податками та зборами з урахуванням вимог законодавства України.
( Абзац перший пункту 22 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
Банк зобов'язаний використовувати функцію ЧИСТВНДОХ (XIRR) програмного продукту Microsoft Excel або іншу ідентичну функцію під час розроблення калькулятора для порівняння загальних витрат за послугою з надання споживчого кредиту.
Банк під час надання відповідно до цього Положення інформації про вартість додаткових та/або супутніх послуг бере до розрахунку максимально можливе значення вартості додаткових та/або супутніх послуг за банківською послугою, якщо немає можливості достовірно оцінити вартість цих послуг. Банк, якщо немає інформації про вартість додаткових та/або супутніх послуг третіх осіб, що є обов'язковими для отримання споживчого кредиту, для надання такої інформації визначає вартість цих послуг відповідно до їх орієнтовної вартості за аналогічними договорами про споживчий кредит, які вже укладені банком за попередні три місяці, або, якщо немає цих договорів здійснює розрахунок середньої вартості такої послуги, що пропонується щонайменше трьома постачальниками на ринку цих послуг, шляхом проведення аналізу вартості цих послуг.
22-1. Банк розміщує на сторінці з інформацією про послугу приклади результатів розрахунків калькуляторів, до яких включає інформацію про всі припущення, використані для розрахунку загальних витрат за послугами з надання споживчого кредиту та доходів за послугами із залучення банком у вклади (депозити) коштів.
( Розділ II доповнено новим пунктом 22-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
22-2. Банк забезпечує відображення таких результатів розрахунків калькулятора для послуги з надання споживчого кредиту:
1) загальні витрати за споживчим кредитом, гривень;
2) суму платежу за розрахунковий період [включає платіж за кредитом, проценти за користування кредитом, розмір платежів за додаткові та/або супутні послуги банку, кредитного посередника (за наявності) та третіх осіб], гривень;
3) загальну вартість кредиту для клієнта, гривень;
4) реальну річну процентну ставку, відсотків річних.
( Розділ II доповнено новим пунктом 22-2 згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
22-3. Банк забезпечує відображення таких результатів розрахунків калькулятора для послуги залучення банківського вкладу (депозиту):
1) загальну суму платежів за додаткові та/або супутні послуги банку, отримання яких є необхідним для укладення договору банківського вкладу (депозиту): відкриття поточного рахунку та інші послуги (за наявності), гривень;
2) процентну ставку за вкладом (депозитом) без урахування сплати податків, відсотків річних;
3) суму доходу від вкладної (депозитної) операції до оподаткування: у гривні [для вкладів (депозитів) у гривні], у валюті вкладу (депозиту) [для вкладів (депозитів) в іноземній валюті], у банківських металах [для вкладів (депозитів) у банківських металах];
4) оподаткування доходів від вкладної (депозитної) операції: суми податку на доходи фізичних осіб та військового збору, гривень;
5) суму доходу від вкладної (депозитної) операції після оподаткування в гривнях [для вкладів (депозитів) у гривні], у валюті вкладу (депозиту) [для вкладів (депозитів) в іноземній валюті], у банківських металах [для вкладів (депозитів) у банківських металах];
6) процентну ставку за вкладом (депозитом) з урахуванням сплати податків, відсотків річних.
( Розділ II доповнено новим пунктом 22-3 згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
23. Пропозиція банку, адресована невизначеному колу осіб, укласти договір (оферту) щодо надання банківських послуг [далі - публічна пропозиція (оферта)] розміщується банком на його власному вебсайті.
Банк на вимогу клієнта зобов'язаний надати копію публічної пропозиції (оферти), що була чинною на зазначену клієнтом дату.
24. Банк під час здійснення публічної пропозиції (оферти) на власному вебсайті розміщує таку інформацію:
1) повне найменування банку;
2) ідентифікаційний код та місцезнаходження банку;
3) контактну інформацію та адресу власного вебсайта банку;
4) гіперпосилання на відомості про ліцензії та дозволи, надані банку;
( Підпункт 4 пункту 24 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
( Підпункт 5 пункту 24 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
6) відомості про:
види банківських послуг, що надаються банком клієнту, гіперпосилання на тарифи та вебсторінку банку, де розміщено істотні характеристики послуг з надання споживчого кредиту та залучення банківського вкладу (депозиту) та умови їх надання відповідно до пункту 11 розділу I цього Положення;
( Абзац другий підпункту 6 пункту 24 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
( Абзац третій підпункту 6 пункту 24 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
гіперпосилання на вебсторінку банку, де розміщено порядок і процедуру захисту персональних даних (витяг);
( Абзац третій підпункту 6 пункту 24 розділу II в редакції Постанови Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
порядок дій банку в разі невиконання клієнтом обов'язків згідно з договором про надання банківських послуг;
гіперпосилання на внутрішньобанківський документ (витяг), який регламентує порядок розгляду банком звернень клієнтів, а також гіперпосилання на розділ "Звернення громадян" офіційного Інтернет-представництва Національного банку, де розміщено інформацію про розгляд звернень;
( Абзац п’ятий підпункту 6 пункту 24 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
дату набрання чинності публічною пропозицією (офертою);
7) гіперпосилання на вебсторінку банку, де розміщено інформацію про систему гарантування вкладів фізичних осіб в обсязі, визначеному нормативно-правовими актами Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;
( Підпункт 7 пункту 24 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
8) попередження про:
те, що підписання клієнтом публічної пропозиції (оферти) передбачає надання його згоди на зазначені умови надання банківських послуг;
можливість клієнта відмовитися від отримання рекламних матеріалів каналами дистанційного електронного обслуговування.
( Абзац третій підпункту 8 пункту 24 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
Банк має право розмістити на власному вебсайті іншу інформацію щодо публічної пропозиції (оферти).
( Абзац шістнадцятий пункту 24 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
25. Інформація, зазначена в пункті 24 розділу II цього Положення, розміщується на початку першої сторінки публічної пропозиції (оферти) на власному вебсайті банку.
Банк використовує для позначення гіперпосилання шрифт контрастного до решти тексту кольору з підкресленням або з символом, що застосовується для позначення гіперпосилання.
III. Інформування клієнтів шляхом поширення реклами
26. Банку забороняється під час інформування клієнтів про умови надання банківських послуг шляхом поширення реклами надавати інформацію у спосіб, що ускладнює її візуальне та/або аудіальне сприйняття.
( Пункт 26 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
27. Ознаками, які свідчать, що спосіб викладення інформації про умови надання банківських послуг шляхом поширення реклами ускладнює її візуальне та/або аудіальне сприйняття, є використання:
( Абзац перший пункту 27 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
1) приміток, виділення тексту з використанням напівжирного шрифту та/або похилого накреслення, візуальних елементів, великих літер (включаючи абревіатури), розміщених поруч, якщо такі способи виділення тексту реклами в сукупності становлять 40 та більше відсотків від загальної(го) площі/обсягу реклами;
2) кольорів тексту реклами, загальна кількість яких становить більше трьох;
3) стилю цифр іншого, ніж арабські;
4) відстані між рядками тексту реклами, яка менша 120 відсотків від кегля шрифту;
5) відстані між літерами тексту реклами, яка менша за товщину обведення цифр і літер або більша за ширину однієї літери цього тексту;
6) пропорційного співвідношення між висотою великих і малих літер тексту реклами іншого, ніж 3:2;
7) побудови геометричних фігур із рядків тексту реклами;
( Підпункт 8 пункту 27 розділу III виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
9) фону тексту реклами, колір якого є однаковим з кольором тексту реклами, або використання як фону для тексту малюнків, фотографій або інших аналогічних зображень;
10) звукового супроводу реклами, зміст якого суперечить або не відповідає змісту, візуалізованому в будь-якій формі в такій рекламі.
( Пункту 27 розділу III доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку
№ 129 від 18.10.2023 )
28. Ознаки, визначені в пункті 27 розділу III цього Положення, не застосовуються до використання в рекламі товарного знаку банку (логотипу).
( Положення доповнено новим розділом згідно з Постановою Національного банку
№ 62 від 14.05.2020 )
Начальник Управління захисту прав споживачів фінансових послуг |
О. Лобайчук |
Додаток 1
до Положення
про інформаційне забезпечення
банками клієнтів щодо банківських
та інших фінансових послуг
(у редакції постанови Правління
Національного банку України
)
(пункт 18 розділу II)
Логотип банку
ІНФОРМАЦІЯ
про істотні характеристики послуги з надання споживчого кредиту (без застави) (ця інформація містить загальні умови надання банком послуг споживчого кредитування та не є пропозицією з надання цих послуг. Запропоновані індивідуальні умови залежатимуть від результатів оцінки банком кредитоспроможності, проведеної на підставі отриманої від клієнта інформації та з інших джерел за наявності законних на це підстав, і надаються клієнту до укладення договору про споживчий кредит у формі паспорта споживчого кредиту)
I. Загальна інформація
Таблиця
№ з/п |
Вид інформації |
Інформація для заповнення банком |
1 |
2 |
3 |
1 |
1. Інформація про банк |
2 |
Найменування |
|
3 |
Номер і дата видачі банківської ліцензії |
|
4 |
Адреса |
|
5 |
Номер контактного(них) телефону(ів) |
|
6 |
Адреса електронної пошти |
|
7 |
Адреса офіційного вебсайта |
|
8 |
2. Основні умови споживчого кредиту |
9 |
Мета отримання кредиту |
|
10 |
Цільова група клієнтів |
|
11 |
Сума/ліміт кредиту, грн |
|
12 |
Строк кредитування, дн./міс./р. |
|
13 |
Процентна ставка, відсотки річних |
|
14 |
Тип процентної ставки (фіксована/змінювана) |
|
15 |
Реальна річна процентна ставка, відсотки річних |
|
16 |
Власний платіж клієнта, відсотки від суми кредиту |
|
17 |
3. Інформація про орієнтовну загальну вартість споживчого кредиту для клієнта |
18 |
Загальні витрати за кредитом [уключаючи відсотки за користування кредитом, комісії банку та інші витрати клієнта на додаткові та/або супутні послуги банку, кредитного посередника (за наявності) та третіх осіб], грн |
|
19 |
Орієнтовна загальна вартість кредиту для клієнта за весь строк користування кредитом (сума кредиту та загальні витрати за кредитом), грн |
|
20 |
4. Порядок повернення споживчого кредиту |
21 |
Періодичність погашення: |
|
22 |
суми кредиту |
|
23 |
відсотків за користування кредитом |
|
24 |
комісій |
|
25 |
Схема погашення |
|
26 |
Спосіб погашення: |
|
27 |
через термінал самообслуговування |
(Розмір витрат клієнта, база їх розрахунку) |
28 |
через операційну касу |
(Розмір витрат клієнта, база їх розрахунку) |
29 |
через систему дистанційного обслуговування |
(Розмір витрат клієнта, база їх розрахунку) |
30 |
інший спосіб погашення |
(Розмір витрат клієнта, база їх розрахунку) |
31 |
Попередження: клієнт повертає суму кредиту, комісії та відсотки за його користування відповідно до умов договору та вимог законодавства України |
32 |
5. Можливі наслідки в разі невиконання клієнтом обов'язків за договором |
33 |
Неустойка (штраф, пеня) за прострочення сплати: |
|
34 |
платежів за кредитом |
|
35 |
відсотків за користування кредитом |
|
36 |
інших платежів |
|
37 |
Неустойка (штраф, пеня) за невиконання інших умов договору |
|
38 |
Інші заходи: |
39 |
право банку у визначених договором випадках вимагати дострокового погашення платежів за кредитом та відшкодування збитків, завданих йому порушенням зобов'язання |
40 |
унесення інформації до кредитного бюро / Кредитного реєстру Національного банку України та формування негативної кредитної історії, що може враховуватися банком під час прийняття рішення щодо надання кредиту в майбутньому |
41 |
6. Права клієнта згідно із законодавством України |
42 |
До укладення договору: |
43 |
отримання від банку пояснень з метою оцінки договору з огляду на потреби та фінансовий стан клієнта |
44 |
безкоштовне отримання на вимогу клієнта копії проєкту договору в паперовому або електронному вигляді (за його вибором), крім випадків, коли банк не бажає продовжувати процес укладення договору з клієнтом |
45 |
звернення до банку щодо ознайомлення з інформацією, на підставі якої здійснюється оцінка кредитоспроможності клієнта, уключаючи інформацію, що міститься в бюро кредитних історій / Кредитному реєстрі Національного банку України |
46 |
Після укладення договору: |
47 |
відмова від договору про споживчий кредит протягом 14 календарних днів з дня укладення цього договору (у разі відмови від такого договору клієнт сплачує відсотки за період з дня одержання коштів до дня їх повернення за процентною ставкою, встановленою цим договором, та вчиняє інші дії, передбачені Законом України "Про споживче кредитування" або договором) |
|
48 |
7. Прийняття рішення банком про розгляд заяви на отримання споживчого кредиту |
49 |
Строк прийняття банком рішення за заявою (після отримання всіх необхідних документів), днів |
|
50 |
Строк дії рішення банку за заявою, днів |
|
51 |
8. Подання клієнтом звернення та терміни його розгляду |
52 |
До банку: |
53 |
перелік контактних даних банку зазначено в рядках 2, 4 - 7 таблиці додатка 1 до Положення про інформаційне забезпечення банками клієнтів щодо банківських та інших фінансових послуг (далі - Положення). Термін розгляду банком звернення - не більше одного місяця з дня його надходження. Загальний термін розгляду звернення (у разі його подовження, якщо в місячний строк вирішити порушені у зверненні питання неможливо) не повинен перевищувати сорока п'яти днів або |
54 |
до Національного банку України: |
55 |
перелік контактних даних розміщено в розділі "Звернення громадян" на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку України. Термін розгляду звернення - не більше одного місяця з дня його надходження. Загальний термін розгляду звернення (у разі його подовження, якщо в місячний строк вирішити порушені у зверненні питання неможливо) не повинен перевищувати сорока п'яти днів, або |
56 |
до суду: |
57 |
клієнт звертається до судових органів у порядку, визначеному законодавством України (клієнти - споживачі фінансових послуг звільняються від сплати судового збору за позовами, пов'язаними з порушенням їх прав як споживачів послуг) |
................Перейти до повного тексту