1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рекомендації


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
фінансового моніторингу
України
08.06.2006 N 103
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державного комітету фінансового моніторингу N 105 від 18.08.2009 )
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
стосовно здійснення внутрішнього фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу - гральними закладами, в яких здійснюється організація та проведення азартних ігор на гральних автоматах Загальні положення
Внутрішній фінансовий моніторинг - діяльність суб'єктів первинного фінансового моніторингу по виявленню, відповідно до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" (далі - Закон), фінансових операцій, що підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу, та інших фінансових операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів.
Порядок здійснення внутрішнього фінансового моніторингу гральними закладами передбачений постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку проведення внутрішнього фінансового моніторингу суб'єктами господарювання, що провадять господарську діяльність з організації та утримання казино, інших гральних закладів, і ломбардами" від 20 листопада 2003 року N 1800 та іншими нормативно-правовими актами в сфері здійснення фінансового моніторингу.
Стаття 4 Закону визначає гральні заклади суб'єктами первинного фінансового моніторингу.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку проведення внутрішнього фінансового моніторингу суб'єктами господарювання, що провадять господарську діяльність з організації та утримання казино, інших гральних закладів, і ломбардами" (далі - Порядок) гральний заклад визначений як окреме приміщення або будівля з гральним залом (залами) для відвідувачів, у якому (яких) проводяться азартні ігри.
Під азартною грою розуміється гра, участь у якій дає змогу набувати гроші, інше майно або майнові права, результат якої визначається діями, цілком або частково залежними від випадку, умовою участі в якій є внесення гравцем ставки (в тому числі ігри в букмекерських конторах, на іподромах та інших видах тоталізатора).
Зважаючи на наведені визначення, суб'єктом первинного фінансового моніторингу є гральний заклад, у якому (яких) здійснюється організація та проведення азартних ігор на гральних автоматах та які знаходяться в окремих приміщеннях або будівлях з гральним залом (залами) для відвідувачів (далі - гральний заклад).
Гральний заклад, в якому здійснюватиметься організація та проведення азартних ігор на гральних автоматах, зобов'язаний дотримуватись вимог законодавства в сфері здійснення фінансового моніторингу з моменту отримання ліцензії на організацію та проведення азартних ігор на гральних автоматах, зокрема щодо:
призначення працівника, відповідального за проведення внутрішнього фінансового моніторингу;
забезпечення виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;
реєстрації фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;
проведення ідентифікації осіб, які здійснюють фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу;
розроблення правил проведення фінансового моніторингу та програми його здійснення;
подання картки реєстрації суб'єкта первинного фінансового моніторингу;
своєчасного подання інформації до Держфінмоніторингу України;
забезпечення протидії фінансуванню тероризму.
1. Призначення працівника, відповідального за проведення внутрішнього фінансового моніторингу
Відповідно до Закону, суб'єкт повинен призначити працівника, відповідального за проведення внутрішнього фінансового моніторингу.
У разі наявності у суб'єкта відокремлених підрозділів, відповідальний працівник за проведення внутрішнього фінансового моніторингу повинен бути призначений і у відокремлених підрозділах суб'єкта.
Відповідальний працівник грального закладу повинен відповідати вимогам, затвердженим наказом Державного департаменту фінансового моніторингу від 12 травня 2003 року N 46 "Про затвердження Вимог до кваліфікації працівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу, відповідального за проведення фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії запровадженню в легальний обіг доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму".
Відповідальний працівник повинен постійно підвищувати свою кваліфікацію з питань методології виявлення фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму, керуючись рекомендаціями Держфінмоніторингу України.
Відповідальний працівник за проведення фінансового моніторингу має право:
1. проводити перевірки діяльності працівників грального закладу на предмет виконання ними правил фінансового моніторингу та програм його здійснення;
2. залучати до проведення заходів фінансового моніторингу та проведення перевірок з цих питань будь-яких працівників грального закладу, надання їм в межах своєї компетенції доручень і вказівок, обов'язкових до виконання, а також вимагання від них допомоги при провадженні окремих дій;
3. одержувати пояснення з питань здійснення фінансового моніторингу від працівників грального закладу, незалежно від займаних ними посад;
4. отримувати доступ до документів та іншої інформації, пов'язаної з проведенням фінансового моніторингу.
До обов'язків працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, відносяться:
1. забезпечення підготовки та навчання персоналу грального закладу щодо виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, шляхом проведення освітніх та практичних заходів;
2. забезпечення дотримання всіма працівниками грального закладу правил фінансового моніторингу та програми його здійснення;
3. надавати консультації працівникам грального закладу відносно виявлених ними підозрілих операцій або незаконних дій;
4. прийняття відповідно до законодавства рішення щодо того, про які операції має бути повідомлено Держфінмоніторинг України і правоохоронні органи, та забезпечувати надсилання відповідних повідомлень;
5. забезпечення надання інформації щодо фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу, на запити Держфінмоніторингу України;
6. інформування керівника грального закладу про виявлені підозрілі фінансові операції та заходи, які були вжиті, не рідше одного разу на місяць;
7. виконання й інших обов'язків, передбачених законодавством у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму.
Не може бути призначена відповідальним працівником особа, що має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята в установленому законом порядку.
На час відсутності відповідального працівника або неможливості виконання покладених на нього обов'язків має бути призначено особу, що виконує його обов'язки. На вказану особу поширюються права, обов'язки та вимоги, встановлені для відповідального працівника. Особу, що тимчасово виконуватиме обов'язки відповідального працівника, у разі його відсутності для зручності можна призначати одночасно із призначенням відповідального працівника за проведення фінансового моніторингу.
У разі недоцільності введення окремої посади відповідальним за проведення фінансового моніторингу може призначатися керівник суб'єкта.
При здійсненні фінансового моніторингу відповідальний працівник у межах своєї компетенції самостійно приймає рішення та керується посадовою інструкцією відповідального працівника, що затверджується керівником грального закладу.
Гральні заклади зобов'язані повідомити протягом трьох робочих днів Держфінмоніторинг України про призначення або звільнення працівника, відповідального за проведення внутрішнього фінансового моніторингу (або особи, яка тимчасово виконує його обов'язки), за формою, затвердженою наказом Держфінмоніторингу України N 48 від 13 травня 2003 року.
Вказаним наказом затверджено, зокрема, таку форму обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу, як N 1-ФМ "Картка реєстрації суб'єкта первинного фінансового моніторингу (відокремленого підрозділу) та відповідальних осіб". Немає необхідності в подачі до Держфінмоніторингу України, разом з формою 1-ФМ, копій відповідних наказів чи інших документів.
У разі, якщо особу, що тимчасово виконуватиме обов'язки відповідального працівника, у разі його відсутності було призначено одночасно із призначенням відповідального працівника за проведення фінансового моніторингу, відомості про них подаються в одній і тій же формі.
2. Встановлення правил проведення внутрішнього фінансового моніторингу та програми його здійснення
Гральний заклад, в якому здійснюється організація та проведення азартних ігор на гральних автоматах, повинен встановити Правила проведення внутрішнього фінансового моніторингу (далі - правила).
Правила визначають структуру внутрішньої системи протидії легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, встановлюють порядок ідентифікації осіб, виявлення та реєстрації фінансових операцій, порядок повідомлення Держфінмоніторингу України, збереження документів, що стосуються ідентифікації осіб, внутрішній порядок прийняття гральним закладом рішення про зупинення фінансових операцій, що можуть бути пов'язані з фінансуванням тероризму, та ін.
Правила затверджуються керівником грального закладу за поданням відповідального працівника за проведення внутрішнього фінансового моніторингу.
Програма - комплекс заходів з організації проведення фінансового моніторингу та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом за допомогою ігрових автоматів (далі - програма).
У разі виникнення необхідності, до правил та програм здійснення внутрішнього фінансового моніторингу можуть вноситись зміни та доповнення.
Правила і програма здійснення фінансового моніторингу є внутрішніми документами грального закладу і не потребують подання до Держфінмоніторингу України.
Працівникам грального закладу заборонено розголошувати інформацію щодо проведення фінансового моніторингу відносно операцій клієнтів, факту надання інформації про такі фінансові операції до Держфінмоніторингу України, зміст правил, програми здійснення фінансового моніторингу та інших документів з питань фінансового моніторингу клієнтам та іншим особам, які не причетні до проведення фінансового моніторингу в гральному закладі, в якому здійснюється організація та проведення азартних ігор на гральних автоматах.
3. Ідентифікація осіб, які здійснюють фінансові операції
Гральні заклади зобов'язані проводити ідентифікацію особи, яка здійснює фінансову операцію, що підлягає фінансовому моніторингу, або за наявності у них підстав вважати, що інформація щодо ідентифікації особи потребує уточнення.
Якщо особа діє як представник іншої особи або у працівника грального закладу виникає сумнів стосовно того, що особа виступає від власного імені чи вигодоодержувачем є інша особа (щодо здійснення гри за власні кошти), гральні заклади зобов'язані ідентифікувати також: особу, від імені або за дорученням якої здійснюється фінансова операція; особу, яка є вигодоодержувачем.
Ідентифікація осіб проводиться на підставі наданих документів або належним чином завірених їх копій.
У разі, якщо гральний заклад здійснює фінансовий моніторинг таких фінансових операцій, як купівля (обмін) жетонів у касі однією особою, але якщо гру такими жетонами на гральних автоматах (одному чи декількох) здійснюють декілька осіб, то він повинен ідентифікувати всіх осіб, за дорученням яких придбання (обмін) жетонів здійснювала інша особа.
З метою ідентифікації фізичної особи визначається:
для резидентів - прізвище, ім'я та по батькові; дата народження; серія і номер паспорта громадянина України (або іншого документа, який посвідчує особу), дата видачі та орган, що його видав; місце проживання; ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів;
для нерезидентів - прізвище, ім'я та по батькові (у разі його наявності); дата народження; серія і номер паспортного документа (або іншого документа, який посвідчує особу), дата видачі та орган, що його видав; громадянство; місце проживання або тимчасового перебування.
Ідентифікація особи не є обов'язковою у разі здійснення фінансової операції особами, що раніше були ідентифіковані відповідно до Закону.
Ідентифікація особи може проводитися гральним закладом під час здійснення фінансової операції (наприклад, при обміні гральних жетонів на грошові кошти у касі).

................
Перейти до повного тексту