- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Висновок
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ВИСНОВОК
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до статей 76 та 77 Конституції України (щодо зменшення конституційного складу Верховної Ради України та закріплення пропорційної виборчої системи) (реєстр. № 1017) вимогам статей 157 і 158 Конституції України
м. Київ 16 грудня 2019 року № 8-в/2019 |
Справа № 2-251/2019(5583/19) |
Велика палата Конституційного Суду України у складі суддів:
Тупицького Олександра Миколайовича - головуючого, доповідача,
Головатого Сергія Петровича,
Городовенка Віктора Валентиновича,
Завгородньої Ірини Миколаївни,
Касмініна Олександра Володимировича,
Колісника Віктора Павловича,
Кривенка Віктора Васильовича,
Лемака Василя Васильовича,
Литвинова Олександра Миколайовича,
Мельника Миколи Івановича,
Мойсика Володимира Романовича,
Первомайського Олега Олексійовича,
Саса Сергія Володимировича,
Сліденка Ігоря Дмитровича,
Філюка Петра Тодосьовича,
Юровської Галини Валентинівни,
Заслухавши суддю-доповідача Тупицького О.М., постійного представника Верховної Ради України у Конституційному Суді України Совгирю О.В., Представника Президента України у Конституційному Суді України Веніславського Ф.В., залучених представників Центральної виборчої комісії Любченка П.М., Всеукраїнської громадської організації "Комітет виборців України" Тригубченка Є.Г., а також доктора юридичних наук Ключковського Ю.Б. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
установив:
"І. Внести до Конституції України (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., № 30, ст. 141) такі зміни:
1. Статтю 76 викласти в такій редакції:
"Стаття 76. Конституційний склад Верховної Ради України - триста народних депутатів України, які обираються строком на п’ять років.
Народним депутатом України може бути громадянин України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу, постійно проживає в Україні не менше останніх п’яти років і володіє державною мовою.
Не може бути народним депутатом України громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку.
Повноваження народних депутатів України визначаються Конституцією та законами України.
Строк повноважень Верховної Ради України становить п’ять років".
2. Статтю 77 викласти в такій редакції:
"Стаття 77. Чергові вибори до Верховної Ради України відбуваються в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень Верховної Ради України.
Позачергові вибори до Верховної Ради України призначаються Президентом України і проводяться в період шістдесяти днів із дня опублікування рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України.
Верховна Рада України обирається за пропорційною виборчою системою. Порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом".
3. Розділ XV "Перехідні положення" доповнити пунктом 17 такого змісту:
"17. Після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до статей 76 та 77 Конституції України (щодо зменшення конституційного складу Верховної Ради України та закріплення пропорційної виборчої системи)" Верховна Рада України, обрана до набрання чинності зазначеним Законом, продовжує виконувати свої повноваження до наступних виборів народних депутатів України".
ІІ. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування".
У пояснювальній записці до
Законопроекту зазначено, що він "сприятиме оптимізації роботи парламенту та ефективному виконанню ним своїх функцій". Метою Законопроекту "є реалізація заходів парламентської реформи в частині оптимізації загальних засад статусу єдиного органу законодавчої влади".
Згідно зі
статтею 159 Основного Закону України законопроект про внесення змін до Конституції України розглядається Верховною Радою України за наявності висновку Конституційного Суду України щодо відповідності законопроекту вимогам
статей 157 і
158 Конституції України.
2. Надаючи висновок щодо відповідності
Законопроекту вимогам
статей 157 і
158 Конституції України, Конституційний Суд України виходить із такого.
Здійснюючи перевірку
Законопроекту на предмет наявності в ньому положень, які передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина або спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України (частина перша
статті 157 Конституції України), Конституційний Суд України оцінює кожне його положення.
2.1. Аналізуючи пропоновані
Законопроектом зміни щодо зменшення конституційного складу Верховної Ради України з чотирьохсот п’ятдесяти народних депутатів України до трьохсот народних депутатів України, Конституційний Суд України виходить з такого.
Єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України (
стаття 75 Конституції України); конституційний склад Верховної Ради України - чотириста п’ятдесят народних депутатів України (частина перша
статті 76 Конституції України).
Повноваження Верховної Ради України реалізуються спільною діяльністю народних депутатів України на засіданнях Верховної Ради України під час її сесій ( абзац третій пункту 1 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 17 жовтня 2002 року
№ 17-рп/2002).
Парламент наділено правом представляти весь Український народ - громадян України всіх національностей - і виступати від його імені, а отже, він є представницьким органом державної влади. Зменшення конституційного складу Верховної Ради України не впливає на представницьку функцію органу законодавчої влади в Україні, не чинить втручання у здійснення ним конституційно визначених повноважень.
У Висновку від 27 червня 2000 року
№ 1-в/2000 Конституційний Суд України зазначив, що зменшенням конституційного складу Верховної Ради України з чотирьохсот п’ятдесяти народних депутатів України до трьохсот народних депутатів України права і свободи людини і громадянина не скасовуються і не обмежуються; такі зміни не спрямовані також на ліквідацію незалежності чи порушення територіальної цілісності України ( абзац третій підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини).
Конституція України передбачає у певних випадках взаємозв’язок реалізації повноважень народними депутатами України із конституційним складом Верховної Ради України. Так, окремі положення щодо чисельності народних депутатів України пропорційно співвідносяться з положеннями щодо конституційного складу Верховної Ради України ( частини третя, п’ята, шоста
статті 20, частина друга
статті 82, частини друга, шоста, десята
статті 83, частина перша
статті 84, частина перша
статті 87, частини перша, третя
статті 89,
стаття 91, частина четверта
статті 94,
стаття 110, частини друга, п’ята, шоста
статті 111, частина перша
статті 135,
статті 154,
155, частина перша
статті 156 Конституції України), а отже, чисельність народних депутатів України, у цих випадках, пропорційно зменшується зі зменшенням конституційного складу Верховної Ради України.
Разом з тим Конституційний Суд України як застереження наголошує, що інші положення Конституції України, зокрема її
статей 150,
151, визначають певну кількість народних депутатів України та передбачають право народних депутатів України, щонайменше сорока п’яти, тобто однієї десятої від конституційного складу Верховної Ради України, на звернення до Конституційного Суду України з конституційним поданням та конституційним зверненням. Тобто у такому випадку, зі зменшенням конституційного складу Верховної Ради України, не відбувається домірного зменшення кількості народних депутатів України, внаслідок чого ускладнюється можливість їх звернення до Конституційного Суду України, що може призвести до обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Пропоноване
Законопроектом положення щодо зменшення конституційного складу Верховної Ради України до трьохсот народних депутатів України повинне розглядатись у взаємозв’язку з тими положеннями Основного Закону України, які визначають певну (конкретну) кількість народних депутатів України. При внесенні таких змін має бути дотримана відповідна домірність та збережена системність усіх положень Конституції України.
2.2. У частині першій
статті 76 Конституції України зазначено, що народні депутати України "обираються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування". Пропонована
Законопроектом редакція частини першої статті 76 Конституції України не передбачає положення "на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування".
Щодо змін, пропонованих
Законопроектом в цій частині, Конституційний Суд України зазначає таке.
Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову (частина перша
статті 6 Основного Закону України); єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України (
стаття 75 Конституції України).
У
статті 71 Конституції України, яка міститься у розділі III "Вибори. Референдум", закріплено, що вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування ( частина перша ); виборцям гарантується вільне волевиявлення ( частина друга).
Основоположні принципи загального, рівного і прямого виборчого права, вільне і таємне волевиявлення громадян України на виборах народних депутатів України становлять конституційну основу правового регулювання виборчого процесу ( абзац другий пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 26 лютого 1998 року
№ 1-рп/98).
З огляду на наведене вибори до Верховної Ради України мають відбуватись виключно "на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування".
Отже, Конституційний Суд України констатує, що пропоновані
Законопроектом зміни не передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина. Водночас Конституційний Суд України звертає увагу ще й на таке.
Засади, на яких відбуваються вибори і про які йдеться у частині першій
статті 71, частині першій
статті 76 Конституції України, передбачені також іншими нормами Основного Закону України.
Відповідно до частини першої
статті 103 Конституції України Президент України обирається громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п’ять років.
Згідно з частиною першою
статті 136 Конституції України представницьким органом Автономної Республіки Крим є Верховна Рада Автономної Республіки Крим, депутати якої обираються на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Статтею 141 Конституції України передбачено, що до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування (частина перша); територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях (частина друга).
Конституційний Суд України як застереження констатує, що вилучення з частини першої
статті 76 Конституції України положення "на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування" зі збереженням у інших нормах Основного Закону України такого ж положення створить неузгодженість між цими положеннями та може надати можливість відійти від вимог, передбачених у частині першій
статті 71 Конституції України, і на законодавчому рівні закріпити будь-які засади виборів народних депутатів України.
2.3. У частині другій
статті 76 Основного Закону України встановлено перелік вимог, яким має відповідати кандидат у народні депутати України, а
Законопроектом пропонується розширити цей перелік, закріпивши такі вимоги, як постійне проживання в Україні не менше останніх п’яти років і володіння державною мовою.
За юридичною позицією Конституційного Суду України, викладеною у Рішенні від 18 квітня 2000 року
№ 5-рп/2000, "встановлення Конституцією України та законами України певних кваліфікаційних вимог не порушує конституційного принципу рівності (
стаття 24), адже всі громадяни, які відповідають конкретним кваліфікаційним вимогам, мають право займати відповідні посади" ( абзац третій пункту 2 мотивувальної частини).
Конституція України передбачає відповідні кваліфікаційні вимоги до претендентів на певні державні посади, зокрема й до кандидатів у народні депутати України.
Отже, Конституційний Суд України констатує, що пропоновані
Законопроектом зміни стосовно встановлення додаткових вимог для представників органу законодавчої влади в Україні не передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина. Водночас Конституційний Суд України вважає за необхідне звернути увагу на таке.
Пропоноване
Законопроектом положення частини другої
статті 76 передбачає, що "народним депутатом України може бути громадянин України", замість закріпленого у частині другій статті 76 Конституції України положення "народним депутатом України може бути обрано громадянина України". Така редакція дає можливість дійти висновку, що пропоновані Законопроектом вимоги, яким мають відповідати представники органу законодавчої влади в Україні, поширюються на вже обраного народного депутата України, а не на громадянина України, який є кандидатом у народні депутати України.
................Перейти до повного тексту