1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
КООРДИНАЦІЙНИЙ ЦЕНТР З НАДАННЯ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
НАКАЗ
19.07.2019 № 60
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації надання безоплатної правової допомоги місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Координаційного центру з надання правової допомоги № 24 від 23.10.2020 )
З метою забезпечення належного функціонування системи надання безоплатної правової допомоги, зокрема забезпечення надання доступної та якісної безоплатної правової допомоги суб'єктам відповідного права, визначеним Законом України "Про безоплатну правову допомогу" ,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо організації надання безоплатної правової допомоги місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги, що додаються.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Координаційного центру з надання правової допомоги від 26 червня 2015 року № 160 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації надання безоплатної вторинної правової допомоги місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги".
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Директор О. Бонюк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Координаційного
центру з надання правової
допомоги
19.07.2019 № 60
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо організації надання безоплатної правової допомоги місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги
1. Ці Методичні рекомендації:
встановлюють примірний порядок організації надання безоплатної правової допомоги (далі - правова допомога) місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги (далі - місцеві центри) суб'єктам права на таку допомогу, визначеним Законом України "Про безоплатну правову допомогу" (далі - Закон);
не є нормативно-правовим актом та не встановлюють обов'язкових норм (правил поведінки) для осіб, які звертаються за правовою допомогою до місцевих центрів;
розроблені та рекомендовані для використання виключно працівниками місцевих центрів під час прийому осіб, які звертаються за отриманням правової допомоги (далі - клієнт).
2. Після отримання згоди клієнта на оброблення його (її) персональних даних, оформленої відповідно до додатка 1 до цих Методичних рекомендацій, відомості про кожного клієнта, який вперше відвідав місцевий центр з метою отримання правової допомоги, вносяться до реєстраційної картки клієнта (далі - РКК), форма якої наведена у додатку 2 до цих Методичних рекомендацій. Відсутність зазначеної згоди не є підставою для відмови у наданні такої допомоги. У разі, якщо клієнт подає заяву про надання БВПД, така згода не вимагається.
Внесення відомостей до РКК здійснюється за допомогою спеціального модуля комплексної інформаційно-аналітичної системи забезпечення надання безоплатної правової допомоги (далі - КІАС). У виключних випадках відомості про клієнта вносяться у форму РКК, виготовлену на паперових носіях, з обов'язковим подальшим внесенням їх до КІАС.
3. Відомості до РКК вносяться під час першого візиту клієнта або законного представника, представника (далі - представник) клієнта до будь-якого з місцевих центрів і в подальшому можуть оновлюватися і доповнюватися працівниками відділу правопросвітництва та надання безоплатної правової допомоги (далі - Відділ 1) / бюро правової допомоги (далі - Бюро) відповідних місцевих центрів в міру подання інформації клієнтом / представником клієнта.
Якщо у клієнта або його представника відсутні документи, що посвідчують особу клієнта, працівник Відділу 1/Бюро заповнює розділи I і II РКК з його слів. Відомості про документ, що посвідчує особу (у разі наявності), які включаються до розділу III РКК, вносяться виключно після пред'явлення зазначеного документа.
Внесення відомостей до розділу IV РКК відбувається у разі, якщо клієнт чи його представник погоджуються надати таку інформацію.
4. Відомості до розділів I, II та пунктів 1-5 розділу III Реєстраційної картки звернення клієнта (далі - РКЗК) вносяться працівником Відділу 1/Бюро після внесення повної або мінімально необхідної інформації до РКК (всіх передбачених РКК відомостей, крім відомостей про документ, що посвідчує особу (у разі наявності)).
У разі подання клієнтом або його представником заяви про надання БВПД працівник Відділу 1/Бюро вносить до розділу III РКК відомості про документ, що посвідчує особу клієнта (якщо така інформація не була внесена під час реєстрації клієнта у РКК), та реєстраційний номер облікової картки платника податків.
Відомості до РКЗК вносяться окремо для кожного звернення клієнта або його представника з різних правових питань.
5. Для заповнення розділів I, II та пунктів 1, 2 розділу III РКЗК працівник Відділу 1/Бюро:
1) вносить відомості до розділу I, використовуючи інформацію, внесену до розділів I і II РКК;
2) у разі звернення представника клієнта вносить відомості до розділу II РКЗК;
3) з'ясовує категорію та підкатегорію питання, з яким звернувся клієнт, вносить відповідні відомості до пункту 1 розділу III РКЗК. У разі, якщо питання є комплексним та одночасно належить до кількох підкатегорій, відзначає всі такі підкатегорії. У разі, коли правове питання, для вирішення якого клієнт звернувся до місцевого центру, охоплюється однією правовою консультацією, таке звернення реєструється один раз. Не допускається "штучний" поділ одного звернення на декілька з подальшою реєстрацією їх у КІАС. У разі неможливості віднесення питання до категорії/підкатегорії, вказує відповідну інформацію в графах "інші питання" / "інше (вказати)";
4) зазначає коротко суть питання із лаконічним описом ситуації, що склалася у клієнта;
5) за результатами попереднього розгляду звернення вносить відповідні відомості до пункту 2 розділу III РКЗК:
у разі якщо питання потребує лише надання БППД, і така допомога надана працівником Відділу 1/Бюро, іншим працівником місцевого центру, відзначає опцію "Надано правову інформацію" або "Надано роз'яснення, консультацію працівником центру";
у разі, клієнт не є суб'єктом права на БВПД та потребує правової допомоги (представництво в суді, складання процесуальних документів), працівник місцевого центру може направити таку особу до установи, організації, з якою відповідним місцевим центром налагоджено співпрацю. У такому разі працівником місцевого центру під час заповнення РКЗК може бути використано одночасно дві опції - "Надано БППД" та "Спрямовано до установи, організації (установ, організацій), з якою центром організовано співпрацю для надання правової допомоги по суті порушеного питання", зазначивши найменування такої організації. У такому разі працівник Відділу 1 / Бюро видає клієнту направлення для отримання правової допомоги, форма якого наведена у додатку 3 до цих Методичних рекомендацій (далі - направлення). Номер такого направлення є ідентичним номеру звернення. Підписане клієнтом / представником клієнта направлення сканується, після чого повертається клієнту/представнику;
( Абзац третій підпункту 5 пункту 5 в редакціїНаказу Координаційного центру з надання правової допомоги № 24 від 23.10.2020 )
у разі, якщо клієнт потребує БВПД, відзначає опцію "Прийнято заяву про надання БВПД" та вносить дані про вид послуги БВПД.
6. Заява про надання БВПД складається клієнтом у довільній формі із зазначенням виду послуг БВПД та суті правового питання. Якщо клієнт або його представник не склав заяву про надання БВПД самостійно, працівник Відділу 1/Бюро допомагає йому у складенні такої заяви за формою, наведеною у додатку 4 до цих Методичних рекомендацій.
Надання БВПД за такими видами правових послуг як захист та здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на БВПД, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами, включає в себе і складення документів процесуального характеру. Прийняття заяви про надання БВПД у вигляді складання процесуального документа можливе у випадку бажання клієнта отримати БВПД, що не включає захист / здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на БВПД, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами.
Відмова у прийнятті заяви про надання БВПД через відсутність повного комплекту документів, що підтверджують належність особи до однієї з вразливих категорій осіб, визначених статтею 14 Закону, не допускається. Після прийняття заяви про надання БВПД працівник вносить дані до РКЗК про вид послуг БВПД, необхідних клієнту, шляхом обрання відповідних варіантів.
У разі прийняття заяви про надання БВПД працівник Відділу 1/Бюро:
з'ясовує зі слів клієнта або його представника до якої з вразливих категорій, визначених Законом, належить клієнт та вносить відповідну відмітку до пункту 3 розділу III РКЗК;
зазначає у пункті 4 розділу III РКЗК перелік документів, необхідних для підтвердження належності клієнта до відповідної категорії, сканує, у разі наявності, надані клієнтом / представником клієнта документи та зазначає дату їх прийняття, а також прізвище та ініціали працівника Відділу 1/Бюро, який вніс дані.
Після сканування документів клієнту / представнику клієнта видається талон про прийняття заяви про надання БВПД, форма якого наведена у додатку 5 до цих Методичних рекомендацій. У талоні, зокрема, зазначається перелік отриманих документів та дата отримання кожного з таких документів, а також перелік документів, які необхідно подати додатково. У разі, якщо документів надано не було, відображається повний перелік документів, що необхідно надати. Номер такого талона є ідентичним номеру звернення. На зворотній стороні зазначеного талона вказується інформація про права та обов'язки особи, з якою працівник місцевого центру ознайомлює клієнта / представника клієнта під розпис. Підписаний клієнтом представником клієнта талон сканується, після чого повертається клієнту / відповідному представнику. Під час видання талона клієнту / представнику клієнта роз'яснюється, що рішення про надання БВПД або відмову у її наданні приймається місцевим центром протягом 10 днів з дня отримання заяви та всіх необхідних документів, про що його буде поінформовано додатково;
після прийняття всіх необхідних документів, що підтверджують належність клієнта до однієї з вразливих категорій осіб, визначених статтею 14 Закону, в установленому порядку перевіряє належність особи до такої категорії.
7. Під час подання заяви про надання БВПД пред'являються паспорт або інший документ, що посвідчує особу, реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті) такої особи та/або її представника, опікуна, піклувальника, та у разі звернення:
1) осіб, які перебувають під юрисдикцією України, якщо їхній середньомісячний дохід не перевищує двох розмірів прожиткового мінімуму, розрахованого та затвердженого відповідно до закону для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, додаються:
довідка про доходи за останні 6 місяців;
довідка про перебування на обліку в центрі зайнятості та проведені виплати - у разі звернення до місцевого центру осіб, зареєстрованих у встановленому порядку як безробітні (за наявності);
довідка про подану декларацію про майновий стан і доходи (про сплату податку на доходи фізичних осіб та про відсутність податкових зобов'язань з такого податку), видана відповідним центром обслуговування платників Державної фіскальної служби - у разі звернення до місцевого центру, зокрема фізичних осіб - підприємців, самозайнятих осіб;
відомості з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків Державної фіскальної служби, зокрема щодо сум виплачених доходів та утриманих податків;
довідка про інформацію, що міститься в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, зокрема, щодо одержаного доходу та/або виду та розміру призначеної пенсії (довідка ОК5/ОК7, видана Управлінням Пенсійного фонду України) за останні 6 місяців;
2) осіб з інвалідністю, які отримують пенсію або допомогу, що призначається замість пенсії, у розмірі, що не перевищує двох прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб, додаються:
пенсійне посвідчення або посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги, або довідка медико-соціальної експертної комісії (МСЕК) про встановлення інвалідності;
довідка про розмір пенсії або довідка про розмір соціальної допомоги, що призначається замість пенсії за останній місяць, що передує даті звернення;

................
Перейти до повного тексту