1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
КООРДИНАЦІЙНИЙ ЦЕНТР З НАДАННЯ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
НАКАЗ
26.06.2015 № 160
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Координаційного центру з надання правової допомоги № 60 від 19.07.2019 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації надання безоплатної вторинної правової допомоги місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги
З метою забезпечення належного функціонування системи безоплатної вторинної правової допомоги, зокрема забезпечення надання доступної та якісної безоплатної правової допомоги суб'єктам відповідного права, визначеним пунктами 1, 2, 8 - 12 частини першої статті 14 Закону України "Про безоплатну правову допомогу",
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити:
Методичні рекомендації щодо організації надання безоплатної вторинної правової допомоги місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги, що додаються;
форму довіреності регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги місцевому центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, що додається.
2. Начальнику відділу координації регіональних центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги С. Здрилюк довести цей наказ до відома директорів регіональних та місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги.
3. Начальнику відділу правового аналізу та нормопроектування А. Мередовій забезпечити розроблення проекту наказу Міністерства юстиції України щодо порядку підтвердження належності осіб, які звертаються за наданням безоплатної вторинної правової допомоги або в інтересах яких звертаються їх законні представники, до категорій суб'єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу шляхом обміну інформацією між місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги та відповідними державними органами з використанням електронних баз даних.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
В.о. директора М. Лаврінок
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Координаційного центру
з надання правової допомоги
26.06.2015 № 160
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо організації надання безоплатної вторинної правової допомоги місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги
1. Ці Методичні рекомендації встановлюють механізм організації надання безоплатної вторинної правової допомоги (далі - правова допомога) місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги (далі - місцеві центри) суб'єктам права на таку допомогу, визначеним пунктами 1, 2, 8 - 12 Закону України "Про безоплатну правову допомогу" (далі - Закон).
2. У разі звернення до місцевого центру особи, яка бажає отримати правову допомогу (далі - клієнт), працівник відділу попередньої роботи з клієнтами місцевого центру приймає клієнта, у разі необхідності роз'яснює йому загальний порядок подання звернення про надання безоплатної вторинної правової допомоги, його розгляду місцевим центром, прийняття рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги або про відмову у наданні такої допомоги, повідомлення клієнта про прийняте центром рішення та залучення адвоката.
Відомості про кожного клієнта вносяться до реєстраційної картки клієнта (далі - РКК), форма якої наведена у додатку 1 до цих Методичних рекомендацій. Внесення відомостей до РКК здійснюється за допомогою спеціального модуля комплексної інформаційно-аналітичної системи організації надання безоплатної вторинної правової допомоги (далі - КІАС). У виключних випадках відомості про клієнта вносяться у форму РКК, виготовлену на паперових носіях, з обов'язковим подальшим внесенням їх до КІАС, при цьому ті поля, що містять відомості, які генеруються КІАС (реєстраційний номер РКК, дата і час внесення і оновлення записів до РКК), не заповнюються.
Відмова у заповненні РКК у зв'язку з відсутністю у клієнта відомостей або документів, необхідних для отримання ним безоплатної правової допомоги, не допускається.
3. Перед внесенням відомостей до блоку I РКК працівник відділу попередньої роботи з клієнтами місцевого центру отримує підписану клієнтом або законним представником клієнта згоду на оброблення персональних даних, оформлену згідно з додатком 2 до цих Методичних рекомендацій.
До блоку I РКК працівником відділу попередньої роботи з клієнтами місцевого центру вносяться відомості про кожного клієнта або законного представника клієнта, який відвідав місцевий центр. Відомості до блоку I РКК вносяться під час першого візиту клієнта або законного представника клієнта до будь-якого з місцевих центрів і в подальшому можуть оновлюватися і доповнюватися працівником відділу попередньої роботи з клієнтами місцевого центру в міру подання інформації клієнтом або законним представником клієнта.
Якщо у клієнта або законного представника клієнта відсутні документи, що посвідчують особу, працівник відділу попередньої роботи з клієнтами місцевого центру заповнює пункти 1 і 2 блоку I РКК з його слів (за винятком відомостей про документ, що посвідчує особу, реєстраційний номер облікової картки платника податків (у разі наявності) та документ, що посвідчує повноваження законного представника клієнта, які включаються до пунктів 1 і 2 блоку I РКК виключно після пред'явлення таких документів).
У разі пред'явлення клієнтом або законним представником клієнта документа, що посвідчує особу, реєстраційного номеру облікової картки платника податків (у разі наявності) та документа, що посвідчує повноваження законного представника клієнта, працівник відділу попередньої роботи з клієнтами місцевого центру сканує такі документи та повертає їх клієнтові та законному представнику клієнта.
У разі звернення до місцевого центру законного представника клієнта працівник відділу попередньої роботи з клієнтами місцевого центру вносить відомості до усіх пунктів блоку I РКК.
4. Відомості до блоку II РКК вносяться працівником відділу попередньої роботи з клієнтами місцевого центру після внесення повної або мінімально достатньої інформації до блоку I РКК (всіх передбачених блоком I РКК відомостей, крім відомостей про документ, що посвідчує особу, реєстраційний номер облікової картки платника податків (у разі наявності) та документа, що посвідчує повноваження законного представника клієнта). У випадку внесення до блоку I РКК мінімально необхідної інформації, відомості про документ, що посвідчує особу, реєстраційний номер облікової картки платника податків (у разі наявності) та документ, що посвідчує повноваження законного представника клієнта, можуть бути внесені до блоку I РКК після прийняття центром звернення про надання правової допомоги (внесено відповідний запис у пункті 3 блоку II РКК) за результатами перевірки комплектності підтверджуючих документів (внесено відповідні записи до пункту 5 блоку II РКК) або у разі, якщо зазначені документи були подані особою до моменту прийняття місцевим центром звернення про надання правової допомоги.
Відомості до блоку II РКК вносяться окремо для кожного звернення клієнта або законного представника клієнта.
Для заповнення блоку II РКК працівник відділу попередньої роботи з клієнтами місцевого центру:
з'ясовує категорію питання, з яким звернулася особа, вносить відповідні відомості до пункту 1;
з'ясовує мету візиту клієнта або законного представника клієнта та вносить відповідну інформацію до пункту 2. У разі, якщо метою візиту є отримання консультації, роз'яснення, - коротко зазначає суть порушеного клієнтом або законним представником клієнта питання. У разі, якщо метою візиту є надання безоплатної вторинної правової допомоги у формі складення процесуальних документів, - зазначає вид (-и) відповідного (-их) процесуального (-их) документу (-ів);
з'ясовує, чи потребує питання, з яким звернувся клієнт або законний представник клієнта, надання безоплатної вторинної правової допомоги та за наслідками такого розгляду вносить інформацію про результати попереднього розгляду до пункту 3. У разі якщо зазначене питання не потребує надання безоплатної вторинної правової допомоги, працівник відділу попередньої роботи з клієнтами місцевого центру надає роз'яснення щодо способів отримання безоплатної первинної правової допомоги (юридичної консультації), спрямовує таку особу до суб'єкта (суб'єктів) надання безоплатної первинної правової допомоги, що здійснює свою діяльність на відповідній території, зазначає його (їх) найменування та видає талон для отримання безоплатної первинної правової допомоги (юридичної консультації) за формою, встановленою у додатку 4 до цих Методичних рекомендацій. Номер такого талону є ідентичним номеру звернення. Підписаний клієнтом або законним представником талон сканується, після чого повертається клієнту;
з'ясовує зі слів клієнта або законного представника, до якої з вразливих категорій, визначених Законом, належить клієнт та вносить відповідну відмітку до пункту 4;
зазначає у пункті 5 перелік документів, необхідних для підтвердження належності клієнта до зазначеної категорії, сканує надані клієнтом або законним представником клієнта документи та зазначає дату їх прийняття. У разі якщо клієнтом або законним представником клієнта вже пред'явлено документ, що посвідчує особу, реєстраційний номер облікової картки платника податків та документ, що посвідчує повноваження законного представника, такі документи не включаються до переліку документів, необхідних для підтвердження належності клієнта до однієї з вразливих категорій осіб, визначених пунктами 1, 2, 8 - 12 частини першої статті 14 Закону. Якщо клієнт або законний представник клієнта не склав звернення про надання безоплатної вторинної правової допомоги самостійно, допомагає йому у складенні такого звернення за формою, наведеною у додатку 3 до цих Методичних рекомендацій. Відмова у прийнятті звернення про надання безоплатної вторинної правової допомоги через відсутність повного комплекту документів, що підтверджують належність особи до однієї з вразливих категорій осіб, визначених пунктами 1, 2, 8 - 12 частини першої статті 14 Закону забороняється. Після сканування документів клієнту або законному представнику клієнта видається талон про прийняття звернення про надання безоплатної вторинної правової допомоги, форма якого наведена у додатку 5 до цих Методичних рекомендацій. У талоні, зокрема, зазначається перелік отриманих документів та дата отримання кожного з таких документів, а також перелік документів, які необхідно подати додатково. Номер такого талону є ідентичним номеру звернення. На зворотній стороні зазначеного талона вказується інформація про права та обов'язки особи, з якою працівник місцевого центру ознайомлює клієнта або законного представника клієнта під розпис. Підписаний клієнтом або законним представником клієнта талон сканується, після чого повертається клієнту. Під час видання талону клієнту або законному представнику клієнта роз'яснюється, що рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги або відмову у її наданні приймається місцевим центром протягом 10 днів з дня отримання звернення та всіх необхідних документів, про що його буде поінформовано додатково;
після прийняття всіх необхідних документів, що підтверджують належність клієнта до однієї з вразливих категорій осіб, визначених пунктами 1, 2, 8 - 12 частини першої статті 14 Закону, перевіряє належність особи до такої категорії.
5. У разі звернення до місцевого центру:
1) осіб, які перебувають під юрисдикцією України, середньомісячний сукупний дохід сім'ї яких нижчий суми прожиткового мінімуму, розрахованого та затвердженого відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, або їх законних представників, до звернення додаються:
паспорт або інший документ, що посвідчує особу;
реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті);
довідка про отримання (неотримання) соціальної допомоги за формою, встановленою у додатку 11 до Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги , затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19 вересня 2006 року № 345, зареєстрованим у Мін'юсті б жовтня 2006 року за № 1098/12972. Зазначена довідка видається органами соціального захисту населення та підтверджує, що особа перебуває (не перебуває) на обліку в управлінні праці та соціального захисту населення, а також те, що така особа отримує чи не отримує соціальну допомогу, як малозабезпечена особа та розмір такої допомоги. Наявність такої довідки підтверджує, що особа, яка звернулася за правовою допомогою, є суб'єктом права на неї.
У разі відсутності зазначеної довідки такими особами подаються:
довідка про склад сім'ї;
довідка про доходи кожного члена сім'ї за останні б місяців;
довідка про перебування на обліку в центрі зайнятості та проведені виплати - у разі звернення до місцевого центру осіб, зареєстрованих у встановленому порядку, як безробітні;
довідка про подану декларацію про майновий стан і доходи (про сплату податку на доходи фізичних осіб та про відсутність податкових зобов'язань з такого податку), видана відповідним центром обслуговування платників Державної фіскальної служби - у разі звернення до місцевого центру фізичних осіб - підприємців, самозайнятих осіб.
У такому випадку уповноважена службова особа місцевого центру самостійно обчислює середньомісячний сукупний дохід сім'ї особи, яка звернулася за наданням правової допомоги, за таким механізмом:
- сума прожиткового мінімуму сім'ї особи, яка звернулася про надання правової допомоги (Pмін), розраховується відповідно до розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, затверджених у Законі України "Про Державний бюджет", за такою формулою:
Pмін = K1 х M1 + K2 х M2 + K3 х M3 + K4 х M4,
де:
K1 - кількість дітей віком до б років у складі даної сім'ї;
K2 - кількість дітей віком від б до 18 років у складі даної сім'ї;
K3 - кількість працездатних осіб у складі даної сім'ї;
K4 - кількість осіб, які втратили працездатність у складі даної сім'ї;
M1 - встановлена сума прожиткового мінімуму для дітей віком до б років;
M2 - встановлена сума прожиткового мінімуму для дітей віком від б до 18 років;
M3 - встановлена сума прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
M4 - встановлена сума прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Для обчислення беруться розміри прожиткових мінімумів для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, затверджених у Законі України "Про Державний бюджет", на дату звернення особи;
- середньомісячний сукупний дохід сім'ї особи, яка звернулася про надання правової допомоги (Pдох), розраховується шляхом ділення суми сукупного доходу сім'ї, вказаного у відповідних підтверджуючих документах, на б місяців:
Pдох =R/6,
де:
R - сума сукупного доходу сім'ї відповідно до поданих підтверджуючих документів за останні б місяців.
Особа, яка звернулася за отриманням правової допомоги, має на неї право у разі, якщо середньомісячний сукупний дохід сім'ї такої особи є нижчим від суми прожиткового мінімуму сім'ї такої особи (Pдох < Pмін);
2) інвалідів, які отримують пенсію або допомогу, що призначається замість пенсії, у розмірі менше двох прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб або їх законних представників, до звернення додаються:

................
Перейти до повного тексту