1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ УКРАЇНИ
Н А К А З
01.02.2011 N 17
Про затвердження Примірних правил проведення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Держфінмоніторинг
З метою надання методичної допомоги суб'єктам первинного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Примірні правила проведення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Держфінмоніторинг (далі - Правила), що додаються.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Держфінмоніторингу від 31.10.2006 N 217 "Про затвердження Примірних правил проведення внутрішнього фінансового моніторингу небанківськими установами".
3. Департаменту взаємодії та координації системи фінансового моніторингу (Ковальчук А.Т.) не пізніше п'яти робочих днів з дати підписання цього наказу розмістити Правила на офіційному веб-сайті Державної служби фінансового моніторингу України.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Державної служби фінансового моніторингу України відповідно до розподілу функціональних обов'язків.
Голова Державної служби
фінансового моніторингу
України


С.Г.Гуржій
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держфінмоніторингу
01.02.2011 N 17
ПРИМІРНІ ПРАВИЛА
проведення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Держфінмоніторинг
I. Загальні положення
1. Ці Правила проведення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Держфінмоніторинг (далі - Правила) розроблені на виконання вимог Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон), постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2010 N 747 "Деякі питання організації фінансового моніторингу", наказу Держфінмоніторингу від 05.08.2010 N 128 "Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Державний комітет фінансового моніторингу України", а також інших нормативно-правових актів у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
2. Правила розробляються суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Держфінмоніторинг, крім тих, які провадять свою діяльність одноособово, без утворення юридичної особи, а також фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб, які проводять фінансові операції з товарами (виконують роботи, надають послуги) за готівку, за умови, що сума такої фінансової операції дорівнює чи перевищує 150000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 150000 гривень, у випадках, передбачених статтями 6 і 8 Закону (далі - суб'єкти).
3. Правила відображають внутрішню систему фінансового моніторингу суб'єкта, визначають порядок та умови проведення заходів і механізми їх реалізації для запобігання використання суб'єкта з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
4. Правила складаються з таких окремих розділів:
опис внутрішньої системи фінансового моніторингу суб'єкта;
перелік прав та обов'язків відповідального працівника, а також інших працівників, що задіяні у проведенні фінансового моніторингу;
порядок реєстрації у Держфінмоніторингу суб'єкта і його відокремлених підрозділів;
порядок ідентифікації та вивчення клієнтів, що проводять фінансові операції, та інших осіб, які беруть у них участь;
порядок вчинення дій під час відмови клієнту, з яким встановлені ділові відносини, в проведенні подальших фінансових операцій у разі ненадання ним необхідної інформації для ідентифікації та вивчення фінансової діяльності;
порядок здійснення відмови від встановлення ділових відносин або проведення фінансової операції у разі, якщо здійснення ідентифікації клієнта відповідно до вимог законодавства є неможливим;
порядок здійснення відмови від проведення фінансової операції у разі, якщо фінансова операція містить ознаки такої, що згідно із Законом підлягає фінансовому моніторингу;
порядок виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок класифікації клієнтів з урахуванням критеріїв ризику, визначених Держфінмоніторингом, і порядок вжиття застережних заходів щодо клієнтів, діяльність яких свідчить про підвищений ризик проведення ними таких операцій;
порядок реєстрації фінансових операцій, що відповідно до Закону підлягають фінансовому моніторингу та можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок повідомлення Держфінмоніторингу про фінансові операції, які відповідно до Закону підлягають фінансовому моніторингу або стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок дій працівників суб'єкта з підготовки та подання відповідальному працівнику інформації, необхідної для прийняття рішення про інформування відповідно до законодавства Держфінмоніторингу та правоохоронних органів;
порядок повідомлення визначених законодавством правоохоронних органів про виявлені суб'єктом фінансові операції, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок надання на запит Держфінмоніторингу додаткової інформації щодо фінансових операцій, які стали об'єктом фінансового моніторингу, та інформації, необхідної для виконання Держфінмоніторингом запиту, що надійшов від уповноваженого органу іноземної держави;
порядок надання на запит Держфінмоніторингу інформації, необхідної для перевірки фактів порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
опис заходів, направлених на запобігання розголошенню інформації, що подається Держфінмоніторингу, та іншої інформації з питань фінансового моніторингу;
порядок збору і зберігання документів щодо ідентифікації осіб, які провели фінансову операцію, що згідно із Законом підлягає фінансовому моніторингу та/або може бути пов'язана, стосуватися або призначатися для фінансування тероризму, а також усіх документів, що стосуються проведення фінансової операції та ділових відносин з клієнтом;
порядок зупинення проведення або забезпечення моніторингу фінансової операції за дорученням Держфінмоніторингу, наданим з метою виконання запиту уповноваженого органу іноземної держави про зупинення відповідної фінансової операції як такої, що може бути пов'язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;
перелік заходів, спрямованих на обмеження ризику зловживань, пов'язаних з послугами, що надаються з використанням новітніх технологій, зокрема забезпечують проведення операцій без безпосереднього контакту з клієнтом;
порядок зупинення проведення фінансової операції у разі, якщо така операція містить ознаки, передбачені статтями 15 і 16 Закону;
порядок зупинення проведення фінансової операції у разі, якщо її учасником або вигодоодержувачем за нею є особа, яку включено до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції;
порядок направлення запитів до органів державної влади з метою виконання завдань, покладених на суб'єкта Законом;
порядок ознайомлення працівників з внутрішніми документами з питань фінансового моніторингу;
порядок інформування керівника про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходи, які були вжиті для реалізації норм законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
5. Основними принципами реалізації Правил є:
безпосередня участь кожного працівника суб'єкта (відокремленого підрозділу), в межах його компетенції, у виявленні фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;
неупередженість у здійсненні фінансового моніторингу;
конфіденційність інформації, яка надається Держфінмоніторингу (у тому числі про факт передачі відомостей про фінансову операцію), та іншої інформації з питань фінансового моніторингу;
запобігання залученню працівників суб'єкта та його відокремлених підрозділів до легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
II. Опис внутрішньої системи фінансового моніторингу суб'єкта
Відповідальність за організацію дотримання суб'єктом (відокремленим підрозділом) вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму несе керівник суб'єкта.
Керівник суб'єкта з урахуванням особливостей, встановлених Законом, призначає працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу (далі - відповідальний працівник) та затверджує його посадову інструкцію.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 3 Вимог до кваліфікації працівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії запровадженню в легальний обіг доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, затверджених наказом Держфінмоніторингу від 12.05.2003 N 46 (із змінами, внесеними наказом від 30.07.2010 N 125) , що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20.05.2003 за N 379/7700, до посад на рівні керівництва суб'єкта первинного фінансового моніторингу (керівних посад) відносяться посади, що передбачають здійснення функцій управління суб'єктом первинного фінансового моніторингу в цілому та всіма його підрозділами або управління окремими (окремим) підрозділами (підрозділом) суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
Суб'єкт повідомляє Держфінмоніторинг відповідно до встановленого ним порядку про призначення відповідального працівника - протягом трьох робочих днів з дати встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити правочин щодо купівлі-продажу нерухомості на суму, яка дорівнює чи перевищує 400000 гривень або дорівнює чи перевищує суму, еквівалентну зазначеній, в іноземній валюті.
Відповідальний працівник є особою, на яку покладаються організація та координація діяльності з проведення суб'єктом (відокремленим підрозділом) фінансового моніторингу.
Відповідальний працівник суб'єкта призначається за посадою на рівні керівництва суб'єкта і є незалежним у своїй діяльності та підзвітним тільки керівнику суб'єкта.
Виконання повноважень відповідального працівника може бути покладено на керівника суб'єкта.
З урахуванням особливостей організаційної структури суб'єкта може бути створено окремий структурний підрозділ з питань проведення фінансового моніторингу.
Зазначений структурний підрозділ функціонує відповідно до положення про нього, яке затверджується керівником суб'єкта.
У разі створення суб'єктом окремого структурного підрозділу з питань проведення фінансового моніторингу керівником цього підрозділу є відповідальний працівник.
На час відсутності відповідального працівника (відрядження, хвороба, відпустка тощо) керівник суб'єкта призначає особу, яка виконуватиме його обов'язки. На вказану особу поширюються права та обов'язки, встановлені для відповідального працівника.
Особа, яка тимчасово виконуватиме обов'язки відповідального працівника, повинна мати бездоганну ділову репутацію та пройти відповідно до внутрішніх процедур підготовку щодо виконання вимог Закону.
Особа, яка тимчасово виконуватиме обов'язки відповідального працівника на час його відсутності, може бути призначена одночасно з відповідальним працівником.
У разі наявності у суб'єкта відокремлених підрозділів керівник суб'єкта за поданням керівника відокремленого підрозділу призначає відповідального працівника відокремленого підрозділу.
Відповідальний працівник відокремленого підрозділу є незалежним у своїй діяльності та підзвітним тільки керівнику суб'єкта.
Одна і та сама особа не може бути призначена одночасно відповідальним працівником суб'єкта і його відокремленого підрозділу, а також одночасно у декількох відокремлених підрозділах.
Виконання повноважень відповідального працівника відокремленого підрозділу може бути покладено на керівника відокремленого підрозділу.
Відповідальний працівник відокремленого підрозділу та інші працівники суб'єкта (відокремленого підрозділу), задіяні в проведенні фінансового моніторингу, забезпечують інформаційну взаємодію з відповідальним працівником суб'єкта в частині надання інформації, необхідної для виконання відповідальним працівником суб'єкта покладених на нього обов'язків.
Перевірка діяльності суб'єкта на предмет дотримання законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму здійснюється не рідше одного разу протягом календарного року.
Внутрішня перевірка призначається керівником суб'єкта та оформляється розпорядчим документом, в якому вказуються строк проведення перевірки та питання перевірки, які можуть включати:
виконання заходів, передбачених програмою проведення фінансового моніторингу (далі - Програма);
дотримання вимог Правил;
відповідність Правил і Програми вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
дотримання працівниками вимог щодо зберігання документів стосовно ідентифікації осіб, які провели фінансову операцію, та документів, що стосуються ділових відносин з клієнтом, інформації про фінансові операції.
Керівник має право встановити додаткові питання, які підлягають перевірці.
Перевірка здійснюється посадовими особами суб'єкта, визначеними керівником суб'єкта.
Перевірку відокремлених підрозділів суб'єкта може здійснювати відповідальний працівник суб'єкта.
За результатами перевірки складається акт, який підписують особи, які здійснювали перевірку. В акті зазначаються висновки та в разі необхідності пропозиції щодо усунення недоліків, виявлених за результатами перевірки.
Акт перевірки після його підписання направляється керівнику суб'єкта для інформування та вжиття, в разі необхідності, заходів реагування.
Ознайомлення керівника з актом перевірки підтверджується його підписом.
Перевірку діяльності будь-якого підрозділу суб'єкта (відокремленого підрозділу) та його працівників щодо дотримання ними Правил та виконання Програми здійснює відповідальний працівник суб'єкта.
Перевірку діяльності відокремленого підрозділу та його працівників на предмет виконання ними Правил та Програми може здійснювати також відповідальний працівник відокремленого підрозділу.
Відповідальний працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу) протягом трьох робочих днів з моменту закінчення перевірки складає на ім'я керівника суб'єкта письмову довідку, в якій зазначає результати проведеної перевірки та, у разі необхідності, пропозиції щодо усунення виявлених недоліків та оптимізації системи фінансового моніторингу суб'єкта (відокремленого підрозділу).
III. Перелік прав та обов'язків відповідального працівника, а також інших працівників, що задіяні у проведенні фінансового моніторингу
Відповідальний працівник здійснює свої повноваження на підставі посадової інструкції, яка затверджується керівником суб'єкта. Відповідальний працівник засвідчує підписом факт ознайомлення з посадовою інструкцією.
Посадова інструкція відповідального працівника повинна містити його права та обов'язки, передбачені законодавством, Правилами, іншими внутрішніми документами суб'єкта.
До обов'язків відповідального працівника відносяться:
організація розроблення та подання на затвердження керівнику суб'єкта Правил та Програми;
поновлення Правил та Програми та забезпечення дотримання їх всіма працівниками суб'єкта (відокремленого підрозділу);
підготовка персоналу щодо виконання вимог Закону, зокрема стосовно виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, або тих, які пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму, шляхом проведення освітньої та практичної роботи;
здійснення класифікації клієнтів суб'єкта (відокремленого підрозділу) з урахуванням критеріїв ризиків, визначених Держфінмоніторингом, під час проведення ними фінансових операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, і вжиття застережних заходів щодо клієнтів, діяльність яких свідчить про підвищений ризик проведення ними таких операцій;
прийняття рішення про відмову від проведення фінансової операції у разі, якщо здійснення ідентифікації клієнта відповідно до вимог законодавства є неможливим або фінансова операція містить ознаки такої, що згідно із Законом підлягає фінансовому моніторингу, та повідомлення про це Держфінмоніторингу протягом одного робочого дня, але не пізніше наступного робочого дня з дня відмови;
прийняття рішення про повідомлення Держфінмоніторингу про фінансові операції, щодо яких є мотивовані підозри, що вони пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або якщо вони пов'язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму, реєстрація таких фінансових операцій в реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу (далі - Реєстр), та здійснення відповідного повідомлення;
надання керівнику суб'єкта інформації про фінансову операцію, учасником якої або вигодоодержувачем за якою є особа, яку включено до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції, або яка містить ознаки, передбачені статтями 15 і 16 Закону, для прийняття рішення щодо зупинення проведення такої фінансової операції;
реєстрація фінансових операцій, учасниками яких або вигодоодержувачами за якими є особи, які включені до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції, або які містять ознаки, передбачені статтями 15 і 16 Закону щодо яких керівником суб'єкта було прийнято рішення про зупинення фінансової операції та здійснення відповідного повідомлення до Держфінмоніторингу;
прийняття рішення про надання інформації з питань фінансового моніторингу на запити Держфінмоніторингу та відповідних правоохоронних органів та надання відповідної інформації;
сприяння проведенню уповноваженими представниками Держфінмоніторингу перевірок діяльності суб'єкта щодо дотримання законодавства у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
щомісячне інформування у письмовій формі керівника суб'єкта про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходи, вжиті, зокрема, для забезпечення проведення фінансового моніторингу.
Відповідальний працівник має право:
здійснювати перевірки діяльності будь-якого підрозділу суб'єкта (відокремленого підрозділу) та його працівників щодо дотримання ними законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, а також виконання правил та програм проведення фінансового моніторингу;
доступу до всіх приміщень, документів, засобів телекомунікації суб'єкта;
залучати до проведення перевірок з питань фінансового моніторингу будь-яких працівників відокремленого підрозділу, надавати їм доручення і вказівки, в межах своєї компетенції, обов'язкові до виконання;
одержувати пояснення від працівників суб'єкта з питань проведення фінансового моніторингу незалежно від займаних ними посад;
у разі незгоди з вказівками керівника суб'єкта (відокремленого підрозділу) щодо проведення фінансового моніторингу повідомляти про це Держфінмоніторинг з письмовим викладенням своїх заперечень.
До посадових обов'язків відповідального працівника відокремленого підрозділу відноситься:
надання пропозицій відповідальному працівнику суб'єкта стосовно розробки та поновлення Правил та Програми;
проведення підготовки та навчання персоналу відокремленого підрозділу щодо виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, шляхом проведення освітніх та практичних заходів;
забезпечення дотримання працівниками відокремленого підрозділу Правил та Програми;
ведення обліку виявлених у відокремленому підрозділі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу (їх реєстрацію здійснює відповідальний працівник суб'єкта);
виконання інших обов'язків, передбачених Законом та посадовою інструкцією відповідального працівника відокремленого підрозділу.
Відповідальний працівник відокремленого підрозділу для виконання своїх посадових обов'язків має право на:
проведення перевірок діяльності відокремленого підрозділу та його працівників на предмет виконання ними законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, а також виконання правил та програм проведення фінансового моніторингу;
залучення до проведення перевірок з питань фінансового моніторингу будь-яких працівників відокремленого підрозділу, надання їм доручень і вказівок, в межах своєї компетенції, обов'язкових до виконання;
доступу до всіх приміщень, документів, засобів телекомунікації суб'єкта.
Для забезпечення належного рівня підготовки персоналу з питань проведення фінансового моніторингу, відповідальний працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу) організовує та проводить відповідне навчання серед працівників суб'єкта (відокремленого підрозділу), які залучаються до проведення фінансового моніторингу.
Керівник суб'єкта зобов'язаний сприяти виконанню відповідальним працівником своїх функцій.
Інші працівники суб'єкта (відокремленого підрозділу), що задіяні у проведенні фінансового моніторингу, зокрема, забезпечують здійснення ідентифікації та/або здійснення фінансових операцій зобов'язані:
дотримуватись вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, а також Правил та Програми;
проводити ідентифікацію та/або вивчення клієнтів та виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, в тому числі тих, які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
надавати відповідальному працівнику установи (відокремленого підрозділу) інформацію, необхідну для прийняття рішення про реєстрацію фінансової операції відповідальним працівником суб'єкта та іншу інформацію, необхідну для виконання відповідальним працівником покладених на нього обов'язків;
надавати відповідальному працівнику суб'єкта (відокремленого підрозділу) пояснення з питань фінансового моніторингу;
сприяти відповідальному працівнику суб'єкта (відокремленого підрозділу) у проведенні перевірки діяльності підрозділів суб'єкта (відокремленого підрозділу) на предмет дотримання ними законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, а також виконання правил та програм проведення фінансового моніторингу;
забезпечувати нерозголошення в суб'єкті (відокремленому підрозділі) та за його межами інформації, яка надається Держфінмоніторингу, та іншої інформації з питань фінансового моніторингу (в тому числі про факт подання такої інформації).
Водночас, працівники суб'єкта (відокремленого підрозділу), що задіяні у проведенні фінансового моніторингу мають право:
ознайомлюватись з внутрішніми документами з питань фінансового моніторингу;
брати участь у навчальних заняттях з питань фінансового моніторингу, що проводяться відповідальним працівником;
отримувати від відповідального працівника суб'єкта (відокремленого підрозділу) консультації з питань фінансового моніторингу, необхідні для виконання покладених на них обов'язків;
надавати пропозиції відповідальному працівнику суб'єкта (відокремленого підрозділу) щодо вдосконалення організації внутрішньої системи фінансового моніторингу.
Відповідальний працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу) та інші працівники суб'єкта (відокремленого підрозділу), що задіяні у проведенні фінансового моніторингу, можуть виконувати інші функції відповідно до законодавства, Правил, Програми та інших внутрішніх документів з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
IV. Порядок реєстрації у Держфінмоніторингу суб'єкта і його відокремлених підрозділів
Відповідальний працівник суб'єкта протягом трьох робочих днів з дати встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити правочин щодо купівлі-продажу нерухомості на суму, яка дорівнює чи перевищує 400000 гривень або дорівнює чи перевищує суму, еквівалентну зазначеній, в іноземній валюті подає Держфінмоніторингу інформацію, необхідну для взяття суб'єкта на облік.
Відповідальний працівник суб'єкта після реєстрації в Держфінмоніторингу суб'єкта забезпечує подання Держфінмоніторингу інформації, необхідної для взяття на облік відокремлених підрозділів, окремо про кожен відокремлений підрозділ суб'єкта протягом трьох робочих днів з дати встановлення відокремленими підрозділами суб'єкта ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити правочин щодо купівлі-продажу нерухомості на суму, яка дорівнює чи перевищує 400000 гривень або дорівнює чи перевищує суму, еквівалентну зазначеній, в іноземній валюті.
Формою обліку суб'єкта (відокремленого підрозділу) є форма N 1-ФМ, затверджена наказом Держфінмоніторингу від 26.08.2010 N 148 "Про затвердження форм обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу, та Інструкції щодо їх заповнення" (далі - форма N 1-ФМ), що зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 06.10.2010 за N 891/18186.
Інформація про суб'єкта (відокремлений підрозділ) за формою N 1-ФМ подається Держфінмоніторингу на паперових носіях - поштою з повідомленням про вручення поштового відправлення або нарочним чи в електронному вигляді - захищеними каналами зв'язку на адреси, визначені Держфінмоніторингом.
У разі отримання від Держфінмоніторингу повідомлення щодо подання інформації, необхідної для взяття суб'єкта (відокремленого підрозділу) на облік, у неповному обсязі або з помилками, відповідальний працівник суб'єкта протягом трьох робочих днів з дати отримання відповідного повідомлення забезпечує подання такої інформації до Держфінмоніторингу в повному обсязі та/або без помилок.
У разі зміни інформації, яка стала підставою для взяття суб'єкта (відокремленого підрозділу) на облік, відповідальний працівник суб'єкта протягом трьох робочих днів з дати настання таких змін подає Держфінмоніторингу відповідну інформацію.
У разі припинення (відновлення) діяльності суб'єкта (відокремленого підрозділу) відповідальний працівник суб'єкта повідомляє про це Держфінмоніторинг із зазначенням підстав.
Примірник форми N 1-ФМ зберігається разом з повідомленням про результати обробки форми обліку суб'єкта (відокремленого підрозділу) ( форма N 3-ФМ) протягом п'яти років з дати подання форми N 1-ФМ Держфінмоніторингу.
V. Порядок ідентифікації та вивчення клієнтів, що проводять фінансові операції, та інших осіб, які беруть у них участь
Проведення ідентифікації та вивчення фінансової діяльності клієнта здійснюються відповідальним працівником або іншими працівниками суб'єкта (відокремленого підрозділу), уповноваженими керівником суб'єкта (відокремленого підрозділу).
Працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу), що приймає безпосередню участь у забезпеченні здійснення фінансової операції проводить:
виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, до початку, у процесі, в день виникнення підозр, після їх проведення або при спробі їх проведення чи після відмови клієнта від їх проведення та тих, які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування терористичної діяльності, терористичних актів чи терористичних організацій та організацій або осіб, до яких застосовані міжнародні санкції;
підготовку та подання відповідальному працівнику суб'єкта (відокремленого підрозділу) інформації, необхідної для прийняття рішення про її реєстрацію відповідальним працівником суб'єкта;
з'ясування суті та мети фінансової операції, що має ознаки внутрішнього фінансового моніторингу;
збір та зберігання документів щодо ідентифікації осіб, які є учасниками фінансової операції, а також усіх документів, які стосуються ділових відносин з клієнтом та всієї документації про проведення такої фінансової операції;
забезпечення заходів щодо запобігання розголошенню (у тому числі особам, стосовно фінансових операцій яких проводиться перевірка) інформації, яка надається Держфінмоніторингу, та іншої інформації з питань фінансового моніторингу (в тому числі про факт подання такої інформації).
Порядок ідентифікації клієнта (особи) та вивчення його (її) фінансової діяльності відповідно до Закону має включати:
здійснення первісної ідентифікації;
проведення заходів, спрямованих на перевірку та уточнення інформації стосовно ідентифікації особи у випадку, якщо є сумніви щодо достовірності чи повноти наданої інформації;
проведення заходів, спрямованих на уточнення інформації щодо ідентифікації, у разі зміни інформації або закінчення строку дії документів, на підставі яких вона проводилась;
проведення заходів, спрямованих на вивчення змісту діяльності і фінансового стану клієнта, відповідності фінансових операцій клієнта специфіці його діяльності;
здійснення моніторингу операцій клієнтів, діяльність яких свідчить про високий (підвищений) ризик проведення ними фінансових операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму.
Ідентифікація клієнтів, які проводять фінансові операції, здійснюється на підставі поданих офіційних документів або їх копій, що засвідчені нотаріально або підприємством (установою, організацією), яке їх видало.
Документи, на підставі яких здійснюється ідентифікація осіб, що є учасниками фінансових операцій, повинні бути чинними на момент їх подання та містити всю необхідну для здійснення ідентифікації інформацію.
У разі якщо документи, на основі яких проводилась ідентифікація, зазнали змін або закінчився строк їх дії, то при проведенні клієнтом чергової фінансової операції проводиться повторна ідентифікація.
Працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу), який проводить ідентифікацію, або відповідальний працівник в присутності клієнта - фізичної особи, робить копії документів, на підставі яких проводилась ідентифікація. Копії засвідчуються підписами відповідального працівника або іншого працівника суб'єкта (відокремленого підрозділу), уповноваженого керівником суб'єкта (відокремленого підрозділу) та клієнта. Одночасно, працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу), або відповідальний працівник, на документі проставляє напис "копія вірна".
З метою ідентифікації резидентів суб'єкти встановлюють:
для фізичної особи - прізвище, ім'я та по батькові, дату народження, серію і номер паспорта (або іншого документа, що посвідчує особу), дату видачі та орган, що його видав. Під час ідентифікації з'ясовують місце проживання або місце перебування фізичної особи, ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів або серію та номер паспорта, в якому проставлено відмітку органів державної податкової служби про відмову від одержання ідентифікаційного номера;
для фізичної особи - підприємця - прізвище, ім'я та по батькові, дату народження, серію і номер паспорта (або іншого документа, що посвідчує особу), дату видачі та орган, що його видав. Під час ідентифікації з'ясовують місце проживання або місце перебування фізичної особи - підприємця, реквізити свідоцтва про державну реєстрацію та орган, що його видав, реквізити банку, в якому відкрито рахунок, і номер банківського рахунку (за наявності);
для юридичної особи - повне найменування, місцезнаходження, реквізити свідоцтва про державну реєстрацію та орган, що його видав; з'ясовують відомості про органи управління та їх склад; дані, що ідентифікують осіб, які мають право розпоряджатися рахунками і майном; відомості про власників істотної участі в юридичній особі; відомості про контролерів юридичної особи; ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України; реквізити банку, в якому відкрито рахунок, і номер банківського рахунку.
З метою ідентифікації нерезидентів суб'єкти встановлюють:
для фізичної особи - прізвище, ім'я та по батькові (за наявності), дату народження, серію і номер паспорта (або іншого документа, що посвідчує особу), дату видачі та орган, що його видав, громадянство. Під час ідентифікації з'ясовують відомості про місце проживання або місце тимчасового перебування фізичної особи в Україні;
для юридичної особи - повне найменування, місцезнаходження та реквізити банку, в якому відкрито рахунок, номер банківського рахунку, з'ясовують відомості про органи управління та їх склад; дані, що ідентифікують осіб, які мають право розпоряджатися рахунками та майном; відомості про власників істотної участі в юридичній особі; відомості про контролерів юридичної особи. Суб'єкту надається також копія легалізованого витягу з торгового, банківського чи судового реєстру або нотаріально засвідчене реєстраційне посвідчення уповноваженого органу іноземної держави про реєстрацію відповідної юридичної особи.
Ідентифікація та вивчення фінансової діяльності здійснюються у разі:
встановлення ділових відносин з клієнтами;
виникнення підозри в тому, що фінансова операція може бути пов'язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;
проведення фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу;
проведення фінансової операції на суму, визначену частиною першою статті 15 Закону, незалежно від того, проводиться така операція одноразово чи як кілька операцій, які можуть бути пов'язані між собою.
Первісна ідентифікація клієнта здійснюється суб'єктом (відокремленим підрозділом) до/або під час встановлення з ним ділових відносин, укладання правочинів, але до проведення фінансової операції.
Ділові відносини - відносини між клієнтом та суб'єктом, що виникли на підставі договору про надання фінансових або інших послуг.
Фінансові операції з існуючими клієнтами (з якими встановлені ділові відносини), які раніше не були ідентифіковані, проводяться суб'єктом (відокремленим підрозділом) після здійснення ідентифікації таких клієнтів у встановленому порядку.
Суб'єкт може здійснити спрощену ідентифікацію клієнта у разі встановлення ділових відносин або проведення фінансової операції, якщо клієнтом виступає орган державної влади, підприємство, що повністю перебуває у державній власності, міжнародна установа чи організація, в яких бере участь Україна відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
У разі виникнення сумнівів щодо достовірності чи повноти отриманої інформації про клієнта суб'єкт здійснює заходи з перевірки та уточнення цієї інформації.
Для проведення перевірки інформації щодо ідентифікації клієнта або інших учасників фінансової операції суб'єкт може запросити додаткову інформацію у клієнта або використати інформацію, яка є публічною (відкритою).
У разі необхідності суб'єкт має право витребувати відповідно до Порядку надання державними органами на запит суб'єкта первинного фінансового моніторингу інформації про ідентифікацію клієнта, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2010 N 746, у державних органів інформацію про ідентифікацію клієнта, передбачену частинами одинадцятою і дванадцятою статті 9 Закону.
Суб'єкт має право витребувати, а клієнт зобов'язаний надати інформацію стосовно ідентифікації його особи, змісту діяльності та фінансового стану, необхідну для виконання таким суб'єктом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
У разі ненадання клієнтом, з яким встановлені ділові відносини, необхідної інформації для ідентифікації та вивчення фінансової діяльності суб'єкт має право відмовити йому в проведенні подальших фінансових операцій.
У разі якщо клієнт (особа) діє як представник іншої особи чи в інтересах іншої особи, або якщо у суб'єкта виникає сумнів стосовно того, що особа виступає від власного імені або вигодоодержувачем є інша особа, суб'єкт зобов'язаний ідентифікувати також особу, від імені або за дорученням чи в інтересах якої проводиться фінансова операція або яка є вигодоодержувачем.
У разі якщо особа діє як представник іншої особи, суб'єкт повинен перевірити також наявність у цієї особи відповідних повноважень.
Якщо під час здійснення ідентифікації або вивчення фінансової діяльності клієнта (особи, що діє від його імені) працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу) встановив відношення клієнта до публічних діячів, або пов'язаних з ними осіб, або до благодійної, чи неприбуткової організації, він повідомляє про це відповідального працівника суб'єкта (відокремленого підрозділу), який, у свою чергу, повинен:
отримати дозвіл керівника суб'єкта на встановлення ділових відносин з таким клієнтом;
вживати заходів для з'ясування джерел походження коштів клієнта;
проводити моніторинг операцій такого клієнта у порядку, визначеному для клієнтів високого (підвищеного) ризику.
При проведенні ідентифікації та вивченні фінансової діяльності клієнта суб'єкт може складати анкету. Анкета є внутрішнім документом суб'єкта, яка заповнюється і підписується працівником, уповноваженим на здійснення ідентифікації (додатки N 1 - 5). Наведена в додатках форма Анкети є рекомендованою. Відповідно до внутрішніх процедур і потреб суб'єкта, вона може доповнюватися додатковими записами та розділами.
Анкета формується за результатами здійснення ідентифікації та вивчення фінансової діяльності клієнта до, під час та в процесі обслуговування клієнта. Анкета має містити всю необхідну інформацію для подання до Держфінмоніторингу, в установлених законодавством випадках, повідомлення про фінансову операцію.
В разі необхідності уточнення інформації про клієнта та його фінансової діяльності, уповноважений працівник (відповідальний працівник) в день отримання від клієнта повідомлення про зміни в інформації, що зазначена в анкеті клієнта, зобов'язаний внести ці зміни у відповідний розділ анкети клієнта. Копії документів, що підтверджують зазначені зміни, а також письмові повідомлення клієнта, відповіді на листи-запити, додаються до справи клієнта.
На етапі встановлення ділових відносин суб'єкт (відокремлений підрозділ) на підставі інформації стосовно ідентифікації клієнта та вивчення його фінансової діяльності здійснює його класифікацію з урахуванням Критеріїв ризику легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму, затверджених наказом Держфінмоніторингу від 03.08.2010 N 126, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11.10.2010 за N 909/18204, та встановлює клієнту рівень ризику, що може набувати таких значень: низький, середній і високий (підвищений).
Ідентифікація клієнта не є обов'язковою у разі проведення фінансової операції особами, які раніше були ідентифіковані відповідно до чинного законодавства.
Документи щодо ідентифікації осіб, які є учасниками фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу, а також усі документи, які стосуються ділових відносин з клієнтом, зберігаються суб'єктом (відокремленим підрозділом) не менше п'яти років після завершення ділових відносин з клієнтом, а вся документація про проведення такої фінансової операції - не менше п'яти років після її завершення. Документи, додаткові відомості, пов'язані з ідентифікацією, повинні зберігатися у справі клієнта.
У разі необхідності продовження встановленого строку зберігання документів щодо ідентифікації осіб, які є учасниками окремих фінансових операцій, та документації про здійснення окремих фінансових операцій Держфінмоніторинг інформує про це суб'єкта шляхом надсилання відповідного листа із зазначенням переліку осіб та/або фінансових операцій, документи щодо яких підлягають подальшому зберіганню суб'єктом, та строку продовження зберігання суб'єктом зазначеної інформації.
VI. Порядок вчинення дій під час відмови клієнту, з яким встановлені ділові відносини, в проведенні подальших фінансових операцій у разі ненадання ним необхідної інформації для ідентифікації та вивчення фінансової діяльності
У разі ненадання клієнтом, з яким встановлені ділові відносини, необхідної для ідентифікації та вивчення фінансової діяльності інформації працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу), що забезпечує здійснення ідентифікації, в день звернення такого клієнта для проведення фінансової операції, але до моменту її проведення повідомляє про це відповідального працівника суб'єкта (відокремленого підрозділу).
На підставі отриманої від працівника суб'єкта (відокремленого підрозділу), що забезпечує здійснення ідентифікації, інформації відповідальний працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу) у відповідності з абзацом першим частини дев'ятої статті 9 Закону, може прийняти рішення про відмову в проведенні фінансових операцій з клієнтом, який не надав необхідної інформації для здійснення його ідентифікації та вивчення фінансової діяльності.
У разі прийняття рішення щодо відмови в проведенні фінансової операції, відповідальний працівник суб'єкта повідомляє про це керівника суб'єкта та забезпечує внесення до Реєстру інформації про спробу проведення клієнтом фінансової операції не пізніше наступного робочого дня після прийняття зазначеного рішення.
У такому разі протягом одного робочого дня з дати відмови, але не пізніше наступного робочого дня відповідальний працівник суб'єкта забезпечує подання повідомлення Держфінмоніторингу про особу, яка до нього звернулась з наміром провести фінансову операцію за формою N 2-ФМ, затвердженою наказом Держфінмоніторингу від 26.08.2010 N 148 "Про затвердження форм обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу, та Інструкції щодо їх заповнення".
У разі надання в подальшому клієнтом необхідної інформації для його ідентифікації та вивчення фінансової діяльності відповідальний працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу) після вивчення наданої клієнтом інформації приймає рішення щодо надання дозволу проведення з таким клієнтом фінансових операцій.
VII. Порядок здійснення відмови від встановлення ділових відносин або проведення фінансової операції у разі, якщо здійснення ідентифікації клієнта відповідно до вимог законодавства є неможливим
У разі неможливості здійснення ідентифікації клієнта відповідно до вимог законодавства працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу), що забезпечує здійснення ідентифікації, в день звернення такого клієнта, але до встановлення з ним ділових відносин та/або проведення фінансової операції повідомляє про це відповідального працівника суб'єкта (відокремленого підрозділу).
На підставі отриманої інформації відповідальний працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу), відповідно до частини першої статті 10 Закону, приймає рішення про відмову від встановлення ділових відносин з клієнтом та/або проведення фінансової операції та інформує керівника суб'єкта про прийняте рішення.
У такому разі протягом одного робочого дня з дати відмови, але не пізніше наступного робочого дня відповідальний працівник суб'єкта забезпечує подання повідомлення Держфінмоніторингу про особу, яка до нього звернулась з наміром провести фінансову операцію.
Повідомлення про відмову від встановлення ділових відносин з клієнтом складається відповідальним працівником у довільній формі з викладенням обставин, за яких звернувся клієнт, та із зазначенням всієї наявної інформації про нього.
Після надання клієнтом, якому було відмовлено у встановленні ділових відносин та проведенні фінансових операцій через неможливість здійснення його ідентифікації, всіх необхідних даних для здійснення його ідентифікації відповідно до вимог законодавства, відповідальний працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу) приймає рішення щодо встановлення ділових відносин та/або проведення фінансових операцій з таким клієнтом.
VIII. Порядок здійснення відмови від проведення фінансової операції у разі, якщо фінансова операція містить ознаки такої, що згідно із Законом ( 249-15 ) підлягає фінансовому моніторингу
У разі виявлення фінансової операції, яка містить ознаки такої, що відповідно до Закону підлягає фінансовому моніторингу, працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу), що виявив таку фінансову операцію, в день звернення такого клієнта, але до проведення фінансової операції повідомляє про це відповідального працівника суб'єкта (відокремленого підрозділу).
На підставі отриманої інформації відповідальний працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу) аналізує інформацію про фінансову операцію, та може прийняти рішення про відмову від проведення фінансової операції (відповідно до абзацу другого частини першої статті 10 Закону) . У разі прийняття такого рішення відповідальний працівник суб'єкта інформує керівника суб'єкта.
У такому разі в день відмови від проведення фінансової операції відповідальний працівник суб'єкта вносить до Реєстру інформацію про таку фінансову операцію та протягом одного робочого дня з дати відмови, але не пізніше наступного робочого дня забезпечує подання повідомлення до Держфінмоніторингу про відмову від проведення фінансової операції за формою N 2-ФМ, затвердженою наказом Держфінмоніторингу від 26.08.2010 N 148 "Про затвердження форм обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу, та Інструкції щодо їх заповнення".
IX. Порядок виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму
Виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, в тому числі тих, які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму, здійснюється відповідальним працівником суб'єкта (відокремленого підрозділу) або іншими уповноваженими керівником суб'єкта (відокремленого підрозділу) працівниками, що забезпечують здійснення фінансових операцій, на підставі:
ознак операцій, які відповідно до статті 16 Закону підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу;
переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції;
типологій міжнародних організацій, що здійснюють діяльність у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
критеріїв ризику легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму, затверджених наказом Держфінмоніторингу від 03.08.2010 N 126, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11.10.2010 за N 909/18204.
Відповідальний працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу) забезпечує виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу або стосовно яких є підозра, що вони можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму, до початку, в процесі, але не пізніше наступного робочого дня після їх проведення, або в день виникнення підозри, або під час спроби їх проведення чи після відмови клієнта від їх проведення.
У разі виявлення фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу або стосовно якої є підозра, що вона може бути пов'язана, стосується або призначена для фінансування тероризму, працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу), що її виявив, невідкладно інформує про це відповідального працівника суб'єкта (відокремленого підрозділу) та надає йому документи, на підставі яких здійснена/здійснюється фінансова операція.
Після отримання від працівника суб'єкта (відокремленого підрозділу), що забезпечує здійснення фінансових операцій, інформації щодо виявлення фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу або стосовно якої є підозра, що вона може бути пов'язана, стосується або призначена для фінансування тероризму, відповідальний працівник суб'єкта (відокремленого підрозділу) невідкладно здійснює перевірку такої інформації.
Заходи, спрямовані на прийняття відповідальним працівником рішення щодо віднесення операції до такої, що підлягає фінансовому моніторингу або яка може бути пов'язана, стосується або призначена для фінансування тероризму, можуть включати здійснення поглибленого аналізу фінансової операції, зокрема, щодо належності осіб, що беруть участь в операції, до осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції; належності їх до осіб, що мають високий рівень ризику; форми та способу розрахунку, предмету договору тощо.
У разі необхідності відповідальний працівник може звернутися до клієнта для отримання додаткових документів, відомостей та пояснень, що стосуються фінансової операції, яку він проводить.
Якщо під час проведення перевірки інформації щодо фінансової операції, наданої працівником відокремленого підрозділу, відповідальний працівник відокремленого підрозділу з'ясовує, що така фінансова операція підлягає фінансовому моніторингу або може бути пов'язана, стосується або призначена для фінансування тероризму, він в той же день передає інформацію про цю фінансову операцію та документи, на підставі яких вона здійснена/здійснюється, відповідальному працівнику суб'єкта для прийняття рішення про реєстрацію такої фінансової операції в Реєстрі та забезпечення, у разі необхідності, її подальшої реєстрації в Реєстрі у порядку, визначеному розділом XI Правил.
X. Порядок класифікації клієнтів з урахуванням критеріїв ризику, визначених Держфінмоніторингом, і порядок вжиття застережних заходів щодо клієнтів, діяльність яких свідчить про підвищений ризик проведення ними таких операцій
Класифікація клієнтів суб'єкта здійснюється з урахуванням Критеріїв ризику легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму, затверджених наказом Держфінмоніторингу від 03.08.2010 N 126, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11.10.2010 за N 909/18204.
Клієнти класифікуються за рівнями ризику: низький, середній, високий.
Для визначення критеріїв ризику та вивчення клієнта використовуються відомості про ідентифікацію клієнта, його власників, інформація про діяльність клієнта та умови її здійснення.
Рівень ризику визначається за наступними напрямками: географічним розташуванням країни реєстрації клієнта або установи, через яку він здійснює передачу (отримання) активів, типом клієнта і видом товарів та послуг.
Оцінювання ризику за географічним розташуванням країни реєстрації клієнта або установи здійснюється стосовно клієнта або установи країна походження та/або реєстрації яких, країна надходження чи переказу коштів яким (якими), країна розташування банку контрагента яких, країна походження, реєстрації контрагента яких є країною, про яку з надійних джерел відомо, що вона:
не виконує або неналежним чином виконує рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму (списки формуються Держфінмоніторингом;
віднесена Кабінетом Міністрів України до переліку офшорних зон (список визначається розпорядженням Кабінету Міністрів України);
підтримує міжнародну терористичну діяльність (список формується суб'єктом самостійно на підставі інформації з відкритих джерел: засоби масової інформації, Інтернет тощо).
Оцінювання ризику за типом клієнта здійснюється за такими критеріями, якщо клієнт:
є публічним діячем або пов'язаною з ним особою;
є клієнтом, щодо якого існують сумніви у достовірності поданих ним документів або раніше наданих ідентифікаційних даних;
надає неправдиві ідентифікаційні дані;
не надає суб'єкту відомостей, передбачених законодавством та відповідними внутрішніми документами суб'єкта;
не відповідає вимогам до рейтингів фінансової надійності (стійкості) страховиків та перестраховиків-нерезидентів, що встановлюються Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України;
є неприбутковою або благодійною організацією (крім благодійних організацій, що діють під егідою міжнародних організацій);
надає послуги з обміну валют та/або переказу грошових коштів (крім банківських установ);
є суб'єктом господарювання, що проводить лотереї та азартні ігри, у тому числі казино, електронне (віртуальне) казино;
має структуру, яка ускладнює процес ідентифікації справжнього власника чи вигодоодержувача;
є акціонерним товариством, яке здійснило випуск акцій на пред'явника;
є іноземним підприємством, контроль та керівництво яким здійснюється за довіреністю;
є підприємством, про яке з надійних джерел відомо, що воно не знаходиться за місцем державної реєстрації, не надає передбачену законодавством звітність та вартість його чистих активів є меншою від статутного капіталу.
Оцінювання ризику за видом товарів та послуг здійснюється за такими критеріями:
наполягання особи провести операцію за правилами, відмінними від встановлених законодавством та внутрішніми документами суб'єкта щодо таких операцій за змістом або за строками її проведення;
внесення особою у раніше узгоджену схему проведення операції (операцій) безпосередньо перед початком її реалізації значних змін, що особливо стосуються напряму руху грошових коштів або іншого майна, в тому числі неодноразова зміна банківських реквізитів бенефіціара після надання першого доручення на переведення коштів або індосацію платіжних документів, надання доручення на перерахування коштів бенефіціару через два та більше рахунки інших осіб;
представлення особою інформації, яку неможливо перевірити;
спроба клієнта здійснити операції з нерухомим майном, на яке накладено арешт;
здійснення операцій з нерухомим майном нижче ринкової ціни;
передавання особою доручення про здійснення фінансової операції через представника (посередника), якщо представник (посередник) виконує доручення особи без встановлення прямого (особистого) контакту з суб'єктом.
Визначений рівень ризику клієнта зазначається у анкеті, або складається окрема довідка про визначений у відношенні клієнта рівень ризику.
У разі, якщо клієнт підпадає хоча б під один із цих критеріїв ризику, рівень ризику, рівень ризику такого клієнта не може визначатися як низький.
Фінансові операції клієнтів, що мають середній або високий рівень ризику є фінансовими операціями, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу і підлягають реєстрації в Реєстрі не пізніше наступного робочого дня з дати їх виявлення.
У разі якщо клієнт віднесений суб'єктом (відокремленим підрозділом) до клієнтів з високим (підвищеним) рівнем ризику, суб'єкт вживає застережних заходів щодо таких клієнтів, що можуть включати:
встановлення контролю за належним здійсненням ідентифікації та вивчення клієнтів до та під час встановлення з ними ділових стосунків та проведення фінансових операцій;
перевірку інформації про клієнта та інших учасників фінансової операції, зокрема шляхом перевірки наданої клієнтом інформації щодо ідентифікації та отримання додаткової інформації від клієнта або з інших публічних джерел;
збирання з публічних джерел інформації про зміст діяльності клієнта, його фінансовий стан;
відмову від встановлення або продовження ділових відносин з клієнтом;
інформування Держфінмоніторингу про фінансові операції клієнтів, яким суб'єкт встановив високий (підвищений) рівень ризику;
зупинення проведення фінансових операцій клієнта з ознаками високого (підвищеного) ризику та інформування Держфінмоніторингу про такі фінансові операції.
Встановлений щодо клієнта рівень ризику переглядається та уточнюється суб'єктом протягом усього часу обслуговування клієнта, зокрема у таких випадках:
у разі уточнення даних первісної ідентифікації та вивчення клієнта;
за фактом проведення клієнтом фінансових операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;
за результатами проведення аналізу операцій клієнта у разі виникнення підозр щодо невідповідності операцій клієнта наявній інформації про його фінансовий стан та зміст діяльності.
XI. Порядок реєстрації фінансових операцій, що відповідно до Закону ( 249-15 ) підлягають фінансовому моніторингу та можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму
Реєстрація суб'єктами фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу здійснюється відповідно до Порядку взяття на облік суб'єктів, реєстрації ними фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, і подання Держфінмоніторингу інформації про зазначені та інші фінансові операції, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2010 N 747 "Деякі питання організації фінансового моніторингу".
Відповідальний працівник суб'єкта здійснює реєстрацію фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, у Реєстрі ( форма N 2-ФМ) , затвердженому наказом Держфінмоніторингу від 26.08.2010 N 148 "Про затвердження форм обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу, та Інструкції щодо їх заповнення", що зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 06.10.2010 за N 891/18186.
У разі виявлення фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу, або може бути пов'язана, стосується або призначена для фінансування тероризму, працівник суб'єкта того ж дня письмово інформує відповідального працівника суб'єкта, а працівник відокремленого підрозділу - відповідального працівника відокремленого підрозділу, який в свою чергу інформує відповідального працівника суб'єкта (у випадку ведення Реєстру суб'єктом).
Відокремлений підрозділ, який самостійно не здійснює подання інформації про фінансові операції до Держфінмоніторингу, забезпечує облік фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, за реквізитами, визначеними в Реєстрі.
Інформація про виявлену фінансову операцію відповідальним працівником відокремленого підрозділу передається до відповідального працівника суб'єкта відповідно до внутрішніх процедур суб'єкта (електронними засобами, нарочним та іншими доступними засобами). При цьому повинні бути застосовані заходи щодо захисту інформації від доступу до неї сторонніх осіб.
Відповідальний працівник суб'єкта, після перевірки і підтвердження отриманої інформації, того ж дня, але не пізніше наступного робочого дня з дати її виявлення проводить її реєстрацію.
Інформація про фінансові операції, проведення яких суб'єкт зупинив у зв'язку з тим, що їх учасниками або вигодоодержувачами є особи, які включені до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або до яких застосовані міжнародні санкції, вноситься до Реєстру в той самий день.
Порядок передачі інформації про виявлену фінансову операцію від працівника суб'єкта до відповідального працівника суб'єкта, а також від працівника відокремленого підрозділу до відповідального працівника відокремленого підрозділу і далі відповідальному працівнику суб'єкта регламентується внутрішніми процедурами суб'єкта, розробленими з урахуванням вимог законодавства щодо строків реєстрації інформації про фінансові операції.
Формат, структура Реєстру, довідники кодів та порядок подання інформації на паперових носіях визначені наказом Держфінмоніторингу від 26.08.2010 N 148 "Про затвердження форм обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу, та Інструкції щодо їх заповнення", що зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 06.10.2010 за N 891/18186.
Порядок електронної взаємодії суб'єктів та Держфінмоніторингу визначено наказом Держфінмоніторингу від 30.08.2010 N 152 "Про затвердження Порядку електронної взаємодії суб'єктів первинного фінансового моніторингу та Державного комітету фінансового моніторингу України".
Інформацію до Реєстру має право вносити відповідальний працівник суб'єкта, або особа, яка тимчасово виконує його обов'язки.
Кожній фінансовій операції, яка внесена до Реєстру, присвоюється порядковий номер і зазначається час та дата її внесення, а також посада, прізвище, ім'я та по батькові відповідального працівника суб'єкта, який вніс запис до Реєстру. Реєстр має наскрізну нумерацію з початку реєстрації першої фінансової операції.
Відповідальний працівник суб'єкта несе особисту відповідальність за захист Реєстру від знищення, несанкціонованого доступу, модифікації або викривлення даних. Виправлення відомостей, внесених до Реєстру, не допускається. У разі допущення помилки у Реєстрі помилковий запис анулюється, а виправлений запис вноситься до Реєстру під новим номером і новою датою реєстрації.
До Реєстру вноситься інформація про проведення або спробу проведення фінансових операцій:
що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу відповідно до статті 16 Закону;
у проведенні яких суб'єкт відмовив у зв'язку з тим, що вони містять ознаки таких, що відповідно до Закону підлягають фінансовому моніторингу;
у проведенні яких суб'єкт відмовив у зв'язку з ненаданням клієнтом, з яким встановлені ділові відносини, необхідної інформації для ідентифікації та вивчення його фінансової діяльності;
стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування терористичної діяльності, терористичних актів чи терористичних організацій та організацій або осіб, до яких застосовані міжнародні санкції;
проведення яких суб'єкт зупинив у зв'язку з тим, що вони містять ознаки, передбачені статтями 15 і 16 Закону;
проведення яких суб'єкт зупинив у зв'язку з тим, що їх учасниками або вигодоодержувачами є особи, які включені до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або до яких застосовані міжнародні санкції;
проведення яких було зупинено за рішенням Держфінмоніторингу, прийнятим з метою зупинення видаткових операцій;
проведення яких було зупинено за дорученням Держфінмоніторингу, прийнятим з метою задоволення запиту уповноваженого органу іноземної держави;
стосовно яких суб'єкт отримав від Держфінмоніторингу запит про подання інформації, зокрема щодо відстеження (моніторингу) фінансових операцій.
До Реєстру вносяться:
порядковий номер і дата реєстрації фінансової операції;

................
Перейти до повного тексту