1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПЛЕНУМ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
N 9 від 19.09.75
м.Київ
Про практику застосування судами України статті 105 Цивільного кодексу України
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Пленуму Верховного Суду України N 3 вiд 30.03.84 N 10 вiд 11.10.85 N 14 вiд 26.12.86 N 13 від 25.12.92 N 15 від 25.05.98 )
При застосуванні судами ст.105 ЦК, що регулює наслідки самовільного будівництва будинку, виник ряд питань, які потребують роз'яснення.
З метою правильного й однакового застосування законодавства з цього питання Пленум Верховного Суду України постановляє дати судам слідуючі роз'яснення:
1. Згідно з ст.105 ЦК безоплатному вилученню підлягають лише жилий будинок або частина його (самовільно зведена прибудова).
На нежилі, підсобні приміщення (літні кухні, сараї, гаражі тощо), якщо вони не є належністю будинку, що підлягає вилученню, а також на садові будиночки в садових товариствах правила ст.105 ЦК про безоплатне вилучення самовільно споруджених будівель і зарахування їх до фонду місцевої ради не поширюються.
( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду України N 15 від 25.05.98 )
2. Роз'яснити судам, що жилий будинок, побудований хоча і за належно затвердженим проектом, але особою, яка користується земельною ділянкою в порядку незаконної її переуступки, слід розглядати як самовільне будівництво з наслідками, передбаченими ст.105 ЦК.
Самовільним будівництвом визнається також спорудження без дозволу виконавчого комітету відповідної ради нового будинку замість зруйнованого на раніш відведеній громадянину земельній ділянці, а також переобладнання нежилої будівлі в жилу.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду України N 15 від 25.05.98 )
3. Вирішуючи позови про право власності на самовільно споруджені жилі будинки або прибудови, в тому числі пов'язані з купівлею-продажем, міною, даруванням, спадкуванням останніх, а також вимоги про поділ цих будівель між учасниками будівництва і визначення порядку користування приміщеннями в них, про відшкодування витрат, понесених на самовільне будівництво, суди повинні враховувати, що щодо таких жилих будинків і прибудов не виникає прав і обов'язків власника ні в осіб, які їх спорудили, ні в осіб, які уклали щодо них угоди.
Самовільно споруджені будинки чи прибудови не можуть бути об'єктом права приватної власності і на них не може бути звернено стягнення за виконавчими документами; вони не можуть бути продані з прилюдних торгів або передані у власність кредиторам.
Вимоги громадянина, який самовільно побудував будинок чи частину його, або заінтересованої особи, не пов'язані з правом власності на ці будівлі, зокрема, про визнання права на матеріали, одержані при їх знесенні, про вселення на раніше займану площу в таких будівлях тощо, підлягають розгляду судами на загальних підставах.
( Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду України N 15 від 25.05.98 )
4. Втратив силу.
5. При спорудженні без належного дозволу прибудови вилученню підлягає лише прибудова, а не будинок або частина будинку, що належать громадянину на праві приватної власності.
При спорудженні громадянином жилого будинку з перевищенням розміру, передбаченого проектом забудови, безоплатному вилученню підлягає увесь будинок, а не лише та частина, яка перевищує встановлений розмір.
( Абзац третій пункту 5 виключено на підставі Постанови Пленуму Верховного Суду України N 15 від 25.05.98 )
При спорудженні громадянином жилого будинку з перевищенням розміру, передбаченого проектом забудови, безоплатному вилученню підлягає увесь будинок, а не лише та частина, яка перевищує встановлений розмір.
( Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Постановами Пленуму Верховного Суду України N 13 від 25.12.92, N 15 від 25.05.98 )
6. Розглядаючи позови про безоплатне вилучення самовільно споруджених будівель, суди повинні, зокрема, перевіряти, чи є у відповідача встановлений дозвіл на спорудження будинку або прибудови і належно затверджений проект, а також, чи не допущене при будівництві грубе порушення основних будівельних норм і правил.
Належним дозволом на будівництво індивідуального жилого будинку визнається: рішення відповідної сільської, селищної, міської районного підпорядкування чи районної ради про передачу земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування жилого будинку і господарських будівель (присадибної ділянки), для ведення селянського (фермерського) господарства, для ведення особистого підсобного господарства, акт про перенесення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), державний акт про право власності на землю, документ про погодження будівництва жилого будинку та інших будівель і споруд з радою, яка передала земельну ділянку у власність громадянину.
( Пункт 6 із змінами, внесеними згідно з Постановами Пленуму Верховного Суду України N 13 від 25.12.92, N 15 від 25.05.98 )
7. Роз'яснити судам, що під грубим порушенням основних будівельних норм і правил слід розуміти, зокрема, недодержання архітектурних, санітарних, протипожежних вимог, а також змінення окремих конструктивних елементів будинку, що впливає на міцність і безпечність будівлі.
При вирішенні питання про те, чи є відхилення від проекту істотним, судам необхідно у кожному випадку з'ясовувати, наскільки споруджена будівля за розміром відповідає площі, поверховості та іншим умовам, передбаченим проектом, як впливає допущене порушення на планіровку, забудову, благоустрій вулиці, на зручність утримання суміжних ділянок тощо.
В необхідних випадках для з'ясування питань, що виникають при розгляді справи і потребують спеціальних знань, суд вправі призначити експертизу відповідно до ст.57 ЦПК.
8. Незначне відхилення від проекту (порушення внутрішньої планіровки будинку із збереженням встановленого проектом розміру жилої площі, незначна зміна його зовнішніх габаритів тощо) не може розглядатися як підстава для безоплатного вилучення будинку. В таких випадках, за наявності законних до того підстав, виконавчий комітет районної, міської ради вправі пред'явити до забудовника вимоги про усунення порушень. Питання про усунення порушень в будівництві будинку або частини будинку вирішується в адміністративному порядку. Разом з тим рішення про це виконавчого комітету може бути оскаржене в суд у порядку, встановленому гл.31-А ЦПК.

................
Перейти до повного тексту