1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПЛЕНУМ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
N 2 від 26.01.90
м.Київ
Про практику розгляду цивільних справ в порядку нагляду
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Пленуму Верховного Суду України N 13 від 25.12.92 N 15 від 25.05.98 )
Перевірка в порядку нагляду законності й обгрунтованості судових рішень в цивільних справах сприяє зміцненню законності і правопорядку, є важливою гарантією надійного захисту прав і законних інтересів громадян та організацій, додержання демократичних принципів правосуддя.
Суди наглядної інстанції України вживають заходів до усунення судових помилок, забезпечення правильного й однакового застосування законодавства при вирішенні цивільних справ.
Разом з тим, ще не завжди повною мірою виконуються вимоги закону, який регулює перегляд в порядку нагляду рішень, ухвал, постанов в цивільних справах, що набрали законної сили. Нерідко скарги розглядаються неуважно, відмовляється у витребуванні справ для перевірки за наявності переконливих доводів про неправильність судових рішень, витребувані справи вивчаються неглибоко, внаслідок чого допущені порушення закону своєчасно не усуваються. Судами наглядної інстанції окремі справи перевіряються не в повному обсязі, допускаються випадки відхилення обгрунтованих протестів. Іноді прийняті судом в порядку нагляду постанови належним чином не мотивуються, в них встановлюються факти, які не були встановлені рішенням суду першої інстанції.
Суди наглядної інстанції ще слабо впливають на усунення недоліків у розгляді цивільних справ судами першої і касаційної інстанцій, число помилкових судових рішень яких залишається ще значним. Рідко виносяться окремі постанови (ухвали) про виявлені при розгляді цивільних справ в порядку нагляду факти бюрократизму, тяганини, упущень у судовій роботі, інших порушень законності. У багатьох випадках заявникам даються неповні і не досить аргументовані відповіді на їх доводи про неправильність судових рішень, що викликає повторні скарги і необхідність повторного витребування справ.
( Преамбула із змінами, внесеними згідно з Постановами Пленуму Верховного Суду N 13 від 25.12.92, N 15 від 25.05.98 )
Пленум Верховного Суду України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Звернути увагу судів обласного рівня і судової колегії в цивільних справах Верховного Суду України на необхідність усунення зазначених недоліків, поліпшення роботи по розгляду в порядку нагляду цивільних справ і скарг по них, неухильного додержання вимог законодавства, що регулює перегляд судових рішень у цивільних справах, що набрали законної сили. Забезпечити ретельний розгляд в порядку нагляду кожної скарги, що надійшла, глибоке вивчення витребуваних для перевірки справ, перевірку їх у повному обсязі при розгляді судом наглядної інстанції з тим, щоб допущені порушення закону своєчасно усувалися, а незаконні, необгрунтовані судові рішення не залишалися без зміни і виключалися випадки скасування або зміни законних та обгрунтованих судових рішень.
Судам, що розглядають цивільні справи в порядку нагляду, необхідно посилити свій вплив на забезпечення ефективного використання правових засобів для захисту прав і свобод громадян, зміцнення законності й правопорядку.
( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами Пленуму Верховного Суду N 13 від 25.12.92, N 15 від 25.05.98 )
2. Відповідно до ст.329 ЦПК скарги (заяви), в яких наводяться доводи, що викликають сумнів у законності й обгрунтованості судових рішень, мають вирішуватися з витребуванням і перевіркою відповідних справ.
При надходженні скарги на рішення, що набрало законної сили, без оплати державного мита, передбаченого законодавством України про державне мито, заявник (крім випадків, коли він звільняється від його сплати) попереджується про усунення цього недоліку у визначений строк і про те, що скарга буде вважатись не поданою при невиконанні цих вимог закону.
Якщо виконання рішення, для опротестування якого є підстави, спричинить такі зміни, після яких відновлення попереднього становища стане неможливим або утрудненим, службовій особі, до компетенції якої відноситься принесення протесту, слід обговорити питання про зупинення виконання рішення. За змістом ст.331 ЦПК зупинення виконання рішення діє до його скасування відповідною службовою особою, а в разі відхилення протесту - його дія припиняється з моменту прийняття постанови (ухвали) суду наглядної інстанції. Саме по собі принесення протесту на судове рішення зупиняє його виконання лише в разі, коли такі наслідки передбачені законом.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановами Пленуму Верховного Суду N 13 від 25.12.92, N 15 від 25.05.98 )
3. Роз'яснити судам, що вимоги ст.329 ЦПК про дачу мотивованої відповіді особі, яка звернулася із заявою про неправильність судових рішень, стосуються як випадків, коли за заявою (скаргою) справа перевірялася в порядку нагляду і в опротестуванні судових рішень відмовлено, так і випадків відмови у задоволенні заяви (скарги) без витребування справи. У відповіді має бути зазначено, чому доводи заявника визнано необгрунтованими і яким нормам права відповідають судові рішення. При розгляді заяви (скарги) на прийомі мотиви відмови в її задоволенні можуть бути викладені усно.
4. Стосовно до вимог ст.336 ЦПК судові рішення у витребуваних справах перевіряються у повному обсязі, а не тільки в частині, зазначеній у заяві. При цьому, зокрема, має бути перевірено, чи всі обставини, що мають значення для справи, встановлені рішенням суду, чи повно і всебічно вони з'ясовані в судовому засіданні, чи підтверджуються висновки суду про їх наявність або відсутність доказами, які є в справі, чи всім зібраним доказам дано відповідну оцінку, чи не спростовуються висновки суду додатково представленими матеріалами, чи відповідають нормам матеріального права судові рішення і чи додержані норми процесуального права при їх постановленні, чи є допущені судом порушення норм матеріального або процесуального права істотними.
( Абзац другий пункту 4 виключено на підставі Постанови Пленуму Верховного Суду N 15 від 25.05.98 )
5. Судам наглядної інстанції слід мати на увазі, що відповідно до ст.327 ЦПК предметом перегляду в порядку нагляду можуть бути рішення суду першої інстанції, ухвала суду касаційної інстанції, постанова (ухвала) суду наглядної інстанції, що набрали законної сили, а також ухвали суду першої інстанції, що набрали законної сили, незалежно від того, чи підлягали вони оскарженню в касаційному порядку. Якщо протести на судові рішення принесено у зв'язку з нововиявленими обставинами і можливість їх перегляду за правилами глави 43 ЦПК не втрачена, протест повертається для вирішення питання в порядку, встановленому для перегляду за нововиявленими обставинами рішень, ухвал і постанов суду, що набрали законної сили.
( Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду N 13 від 25.12.92 )
6. Судам необхідно враховувати, що згідно зі статтями 21, 335 ЦПК в розгляді справи судом наглядної інстанції не можуть брати участь судді, які брали участь у розгляді тієї ж справи по першій інстанції або в касаційному порядку, а на Пленумі Верховного Суду України - судді, які брали участь у розгляді тієї ж справи по першій інстанції, в касаційному порядку і в порядку нагляду в судовій колегії в цивільних справах Верховного Суду України. Доповідачем у суді наглядної інстанції не може бути суддя, який раніше брав участь в розгляді цієї справи в суді будь-якої інстанції, крім Пленуму Верховного Суду України. Разом з тим участь судді у постановленні ухвали, якою не закінчувалось провадження у справі, не перешкоджає його участі у розгляді справи в порядку нагляду.
Оскільки в силу статей 12, 330 ЦПК президія обласного і відповідного йому суду розглядає протести в порядку нагляду на рішення і ухвали районних (міських) народних судів даної області (м.Києва) і на касаційні ухвали свого суду, при неможливості розгляду протесту в даній президії справа відповідно до компетенції службової особи, яка опротестувала судове рішення, направляється з протестом Верховному Суду України (ч.3 ст.23 ЦПК) або з поданням вищестоящій службовій особі, яка має право принесення протесту (ч.2 ст.329 ЦПК).
( Пункт 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду N 15 від 25.05.98 )
7. З метою всебічної перевірки обгрунтованості протесту на судові рішення суд наглядної інстанції повинен відповідно до статей 332, 333, 335 ЦПК своєчасно направляти копії протесту особам, які беруть участь у справі, забезпечити їх право подати пояснення на протест і суворо додержувати порядку розгляду справ за протестами. Питання про участь зазначених осіб у розгляді справи в порядку нагляду вирішує суд наглядної інстанції і якщо в цьому є необхідність, повідомляє їх у такому разі про час і місце розгляду справи. При явці у засідання суду наглядної інстанції осіб, які беруть участь у справі, без повідомлення вони можуть бути допущені до участі в розгляді справи.

................
Перейти до повного тексту