1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
III сесія XXIV скликання
РІШЕННЯ
N 144/304 від 28 листопада 2002 року
Про затвердження
Київської міської програми
розвитку малого підприємництва
на 2003-2004 роки
( Із змінами, внесеними згідно з Рішенням Київміськради N 84/1294 ( ra0084023-04 ) від 18.03.2004 )
( Щодо змін див. Рішення Київміськради N 372/1782 ( ra0372023-04 ) від 15.07.2004 )
Відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 5 розділу III "Основні напрями Програми" Закону України "Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні" ( 2157-14 ) та з метою підтримки та розвитку підприємництва в м. Києві, прискорення економічних реформ, формування умов для забезпечення зайнятості населення міста, забезпечення конституційного права громадян на підприємницьку діяльність відповідно до Закону України "Про державну підтримку малого підприємництва" ( 2063-14 ), Київська міська рада В И Р І Ш И Л А:
1. Затвердити Київську міську програму розвитку малого підприємництва на 2003-2004 роки згідно з додатком.
2. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації):
2.1. Забезпечити виконання Київської міської програми розвитку малого підприємництва на 2003-2004 роки.
2.2. Головному фінансовому управлінню Київської міської державної адміністрації забезпечити фінансування заходів Київської міської програми розвитку малого підприємництва на 2003-2004 роки в межах бюджетних асигнувань, передбачених головному розпоряднику коштів.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київради з питань промисловості та підприємництва.
Київський міський голова О.Омельченко
Додаток
до рішення Київської
міської ради
від 28.11.2002 N 144/304
КИЇВСЬКА МІСЬКА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ
МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2003-2004 РОКИ
ХАРАКТЕРИСТИКА
Київської міської програми розвитку
малого підприємництва на 2003-2004 роки
------------------------------------------------------------------
| 1 |Загальна характеристика міста Києва: |
| | - Площа території, кв.км - 836 |
| | - Кількість наявного населення, тис.чол. - 2607,4 |
| | - Специфіка - столиця України, має сприятливі умови для |
| |інтенсивного розвитку |
| | - Відсоток безробітних до всього працездатного |
| |населення, % - 0,51 |
|---+------------------------------------------------------------|
| 2 |Дата затвердження Програми - |
|---+------------------------------------------------------------|
| 3 | Головний розробник Програми - комунальне підприємство|
| |"Науково-дослідний інститут соціально-економічних проблем|
| |міста" |
| | Співрозробники: Управління з питань підприємництва|
| |Київської міської державної адміністрації |
|---+------------------------------------------------------------|
| 4 |Мета і перелік основних завдань Програми |
| |------------------------------------------------------------|
| | Головною метою Програми є збільшення внеску малого|
| |підприємництва у забезпечення сталого розвитку міста шляхом|
| |створення умов для зміцнення його позицій, подальшого|
| |розширеного відтворення та становлення середнього класу. |
| |------------------------------------------------------------|
| | Основні завдання Програми: |
| | - забезпечення сприятливих нормативно-правових умов для|
| |функціонування малого підприємництва, звуження тіньового|
| |сектору економіки; |
| | - спрощення доступу суб'єктів малого підприємництва до|
| |фінансово-кредитних, майнових, земельних ресурсів; |
| | - створення організаційного механізму залучення малого|
| |підприємництва до участі у виконанні робіт за державні|
| |кошти; |
| | - забезпечення зайнятості, в т.ч. молоді та соціально|
| |вразливих верств населення шляхом створення робочих місць на|
| |діючих і новостворених малих підприємствах та розширення|
| |самозайнятості; |
| | - створення умов для випереджаючого розвитку малого|
| |підприємництва виробничої та інноваційної сфери; розширення|
| |його коопераційних зв'язків з крупними підприємствами;|
| |створення умов для залучення інвестицій в економіку міста; |
| | - підвищення якості та конкурентоспроможності продукції|
| |малих підприємств; |
| | - розвиток інфраструктури підтримки малого|
| |підприємництва, забезпечення комплексності та доступності|
| |послуг; |
| | - створення та наповнення єдиної загальноміської|
| |системи інформаційного обслуговування малого підприємництва;|
| | - розширення взаємодії органів влади з громадськими|
| |об'єднаннями підприємців, розвиток соціального партнерства; |
| | - удосконалення і подальший розвиток системи освіти для|
| |підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації кадрів|
| |для сфери малого підприємництва. |
|---+------------------------------------------------------------|
|5. |Очікувані кінцеві результати від | Вихідні |Очікувані |
| |реалізації Програми в динаміці змін | дані на |результати|
| |цільових показників: | початок | |
| | | дії | |
| | | Програми | |
|---+--------------------------------------+----------+----------|
| |Кількість діючих малих підприємств / | | |
| |кількість МП на 10 тис.чол. населення,| | |
| |одиниць | 37600/144| 45990/174|
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Чисельність працюючих на малих | | |
| |підприємствах, тис.осіб | 227,9 | 257,1 |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Кількість приватних підприємців - | | |
| |фізичних осіб, тис.осіб | 106,6 | 141,2 |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Питома вага малих підприємств у | | |
| |виробництві продукції (робіт, | | |
| |послуг), % | 7,2 | 8,0 |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Надходження до бюджету міста від | | |
| |діяльності суб'єктів малого | | |
| |підприємництва, тис.грн. | 918000,0 |1080000,0 |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Кількість об'єктів інфраструктури | | |
| |підтримки малого підприємництва | | |
| |(ЄДРПОУ), одиниць: | | |
| |- бізнес-центри | 68 | 70 |
| |- бізнес-інкубатори | 8 | 10 |
| |- лізингові центри | 76 | 80 |
| |- кредитні спілки | 125 | 150 |
| |- фонди підтримки підприємництва | 22 | 25 |
| |- інвестиційні фонди і компанії | 419 | 430 |
| |- інноваційні фонди і компанії | 175 | 190 |
| |- біржі | 90 | 100 |
| |- страхові компанії | 620 | 640 |
| |- інформаційно-консультативні установи| 436 | 450 |
| |- аудиторські фірми (за даними | 516 | 530 |
| | Аудиторської палати) | | |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Кількість підприємців, що пройдуть | | |
| |підготовку, перепідготовку та | | |
| |підвищення кваліфікації у рамках | | |
| |міської освітньої програми, осіб | | 1230 |
| |--------------------------------------+----------+----------|
| |Кількість створених за два роки у | | |
| |малому підприємництві нових робочих | | |
| |місць, одиниць | | 63800 |
|---+--------------------------------------+----------+----------|
| 6.|Терміни і етапи реалізації Програми | 2003 р.| 2004 р. |
|---+------------------------------------------------------------|
| 7.|Перелік проектів і підпрограм |
| | Забезпечення діяльності Міжрегіонального маркетингового|
| |центру, створення електронної біржі, що працює в режимі|
| |"on-line". |
| | Впровадження програми "Київська якість"|
| |( ra0381017-02 ). |
| | Розробка та впровадження Програми розвитку малого|
| |підприємництва у м. Києві на 2003-2004 роки у сфері народних|
| |художніх промислів. |
| | Створення постійно діючої виставки-ярмарку інноваційної|
| |продукції. |
| | Розробка та впровадження міської освітньої програми для|
| |підприємців та управлінських кадрів у сфері підтримки|
| |підприємництва. |
| | Формування нових туристичних маршрутів, відповідної|
| |інфраструктури для перспективних напрямків туризму|
| |(екстремального, історико-культурного, пізнавального,|
| |мисливського та рибальського, підводного, релігійного і|
| |т.ін.) та залучення малих підприємств до їх розробки.|
| |Створення спеціалізованих центрів туристичної інформації у|
| |м. Києві. Проведення практичних семінарів для працівників|
| |туристичних підприємств м. Києва, в т.ч. малих. |
| | Створення плодоовочевих оптових ринків. |
|---+------------------------------------------------------------|
| |Виконавці: |
| |Головні управління, управління та відділи виконавчого |
| |органу Київської міської ради (Київської міської державної |
| |адміністрації), |
| |районні у місті Києві державні адміністрації, |
| |Державна податкова адміністрація у м. Києві, |
| |Головне управління МВС України в м. Києві, |
| |Представництво Державного комітету України з питань |
| |регуляторної політики та підприємництва в м. Києві, |
| |Київське міське управління статистики, |
| |Київська торгово-промислова палата (за згодою), |
| |Київський міський центр перепідготовки та підвищення |
| |кваліфікації працівників органів державної влади, органів |
| |місцевого самоврядування, керівників державних підприємств, |
| |установ та організацій, |
| |Інститут підвищення кваліфікації кадрів Академії |
| |муніципального управління, |
| |КП "Науково-дослідний інститут соціально-економічних |
| |проблем міста", |
| |Координаційна Рада з питань розвитку підприємництва при |
| |Київському міському голові, |
| |КП "Київський міський бізнес-центр", |
| |громадські об'єднання підприємців (за згодою). |
|---+------------------------------------------------------------|
| 8.|Обсяги коштів з міського бюджету на підтримку малого |
| |підприємництва на 2003-2004 роки - 22868,0 тис.грн. |
|---+------------------------------------------------------------|
| 9.|Основні джерела фінансування: |
| |Міський бюджет, кошти фінансово-кредитних установ, власні |
| |кошти суб'єктів підприємництва, кошти Фонду |
| |загальнообов'язкового державного соціального страхування |
| |України на випадок безробіття. |
|---+------------------------------------------------------------|
|10.|Система організації контролю за фінансуванням Програми |
| |Контроль здійснюють Київська міська рада, Київська міська |
| |державна адміністрація, постійні комісії Київради. |
------------------------------------------------------------------
ВСТУП
Київська міська програма розвитку малого підприємництва на 2003-2004 роки (далі Програма) розроблена на виконання п.3.5 заходів Київської міської державної адміністрації щодо реалізації в м. Києві Концепції державної регіональної політики у 2001-2003 роках ( 341/2001 ), відповідно до положень Закону України "Про державну підтримку малого підприємництва" ( 2063-14 ), Закону України "Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні" ( 2157-14 ) та з урахуванням розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 N 463-р ( 463-2001-р ) "Про заходи щодо виконання Національної програми сприяння розвитку малого підприємництва в Україні на 2002 рік".
Програма тісно пов'язана з Державною програмою соціально-економічного розвитку міста Києва на період до 2010 року, основні положення якої схвалені постановою Кабінету Міністрів України від 15.12.97 N 1409 ( 1409-97-п ), Київською міською програмою "Зайнятість населення", затвердженою розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 21.12.2000 N 2300 ( ra2300017-00 ), Комплексною програмою розвитку внутрішнього ринку м. Києва, схваленою розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 20.09.2002 N 1782, Комплексною програмою забезпечення реалізації стратегії подолання бідності в місті Києві, затвердженою розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 21.03.2002 N 562. Програма є логічним продовженням Регіональної програми розвитку малого підприємництва в м. Києві на 2001-2002 роки ( ra0285023-01 ).
У Програмі враховані положення Указів Президента України щодо дерегулювання та розвитку підприємництва, Послання Президента України до Верховної Ради України "Європейський вибір" ( n0001100-02 ), інших програмних, законодавчих та нормативно-правових документів, доручення Президента України від 29.07.2002 N 1-1/966 за результатами Всеукраїнської наради з питань розвитку малого і середнього бізнесу України.
1. СТАН ВИКОНАННЯ РЕГІОНАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ МАЛОГО
ПІДПРИЄМНИЦТВА В м. КИЄВІ НА 2001-2002 РОКИ
( ra0285023-01 )
Створення сприятливого клімату для розвитку підприємництва, стимулювання ділової ініціативи, зміцнення позицій малого підприємництва є одними з пріоритетних завдань органів влади міста Києва та його районів. Ефективним інструментом реалізації цих завдань є Регіональна програма розвитку малого підприємництва в м. Києві на 2001-2002 роки, затверджена рішенням Київради від 27.04.2001 N 285/1262 ( ra0285023-01 ) (далі - Регіональна програма).
Результатом проведення виконавчим органом Київської міської ради (Київською Міською державною адміністрацією) роботи щодо забезпечення виконання програмних заходів є збільшення кількості суб'єктів підприємництва, в т.ч. малого підприємництва, зростання надходжень податкових та обов'язкових платежів до бюджетів усіх рівнів, створення нових робочих місць.
Так, за час дії Регіональної програми ( ra0285023-01 ), тобто з початку 2001 року, кількість зареєстрованих суб'єктів підприємницької діяльності - платників податків збільшилась на 47,9 тис. суб'єктів, в тому числі кількість юридичних осіб зросла на 18,2 тис. суб'єктів, а підприємців - фізичних осіб - на 29,7 тис. суб'єктів.
Загалом в місті станом на 01.10.2002 налічувалось 218,5 тис. зареєстрованих суб'єктів підприємницької діяльності - платників податків. Особливо значними темпами останніми роками відбувається зростання кількості підприємців - фізичних осіб. У 2001 році темп зростання становив 23,2%, в той час як темп зростання кількості суб'єктів підприємницької діяльності - юридичних осіб - 12,6%. Впродовж 9 місяців 2002 року кількість юридичних осіб зросла у порівнянні з відповідним періодом 2001 року на 8,6% і становить 116,1 тис., а фізичних осіб - на 25,9% та перевищила 102,3 тис. суб'єктів.
Зростає кількість малих підприємств. У 2001 році вона збільшилась порівняно з попереднім роком на 10,6% і становить 33,9 тис. підприємств.
В розрахунку на 10 тис. населення в Києві припадає 130 малих підприємств, або в 2,7 раза більше, ніж в середньому по Україні.
Середньооблікова чисельність всіх працівників малих підприємств зросла на 11,6 тис. осіб або на 5,7% та складає 214,2 тис. осіб, що становить 12,7% працездатного населення міста.
Найбільша кількість працівників задіяна на підприємствах торгівлі - 61,8 тис. осіб, або 28,9%; на підприємствах, що займаються операціями з нерухомістю та надають послуги користувачам - 45,9 тис. осіб, або 21,4%; у промисловості працюють 40,6 тис. осіб, або 19%; у будівництві - 27,1 тис. осіб, або 12,7%.
Середньомісячна заробітна плата працівників малих підприємств складала у 2001 році 282,7 грн., що на 17,8% більше, ніж у 2000 році.
Обсяг виробленої продукції (робіт, послуг) всіх підприємств малого бізнесу збільшився на 11,3% та складає 5,1 млрд. грн.
Найбільші обсяги виробництва припадають на промислові підприємства, на яких у 2001 році вироблено продукції на 1,18 млрд.грн.. або 23,2% від загальних обсягів виробництва малих підприємств. Значними обсягами відзначаються підприємства, які займаються операціями з нерухомістю та послугами користувачам - 1,17 млрд.грн., або 23%, серед них на діяльність у сфері інформатизації, дослідження та розробки припадає 384,8 млн.грн., або 7,5% від загального обсягу; обсяги підприємств оптової та роздрібної торгівлі складають 1,08 млрд.грн., або 21,2%.
Частка продукції (робіт, послуг) малих підприємств у загальних обсягах виробництва по місту не змінилась порівняно з 2000 роком і становила 6,8%.
У 2001 році зросла на 5,7% порівняно з попереднім роком продуктивність праці на малих підприємствах: на одного працюючого вироблялось продукції на 23,9 тис.грн. (у 2000 році - 22,6 тис.грн.).
Довідково: малі підприємства м. Києва відзначаються найвищим серед регіонів України економічним ефектом: ними вироблено 22% всього продукту малих підприємств України, при тому, що на них працювало 12% від усіх зайнятих на малих підприємствах.
Аналіз показників діяльності малого підприємництва по районах міста свідчить про наявність територіальних диспропорцій у рівні його розвитку - більш привабливими для малих підприємств залишаються центральні райони міста.
Так, найбільша кількість малих підприємств зосереджена у Печерському, Шевченківському та Солом'янському районах, на які припадає 51,4% загальної кількості малих підприємств. Ці ж райони посідають перші три місця за показниками середньооблікової чисельності працюючих та обсягів виробленої продукції (робіт, послуг): тут на малих підприємствах працюють загалом майже 51 % від зайнятих на усіх малих підприємствах міста та виробляється 64,6% обсягів продукції (робіт, послуг).
Водночас, найбільша кількість суб'єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб спостерігається за даними Державної податкової адміністрації у Святошинському, Деснянському та Оболонському районах.
Розподіл кількості малих підприємств та чисельності зайнятих на них за видами економічної діяльності також виявляє деякі розбіжності по районах. Так, якщо за цими показниками по усіх районах перше місце посідає сфера оптової та роздрібної торгівлі, то на другому місті у центральних районах - діяльність у сфері операцій з нерухомістю та послуг користувачам, в т.ч. досліджень, розробок та інформатизації, а у віддалених від центру районах, як правило, промисловість і будівництво.
Наведені дані свідчать, що розвиток малого підприємництва виробничого спрямування сприятиме більш рівномірному розподілу малих підприємств по районах міста.
Найбільш вагомим ефектом функціонування малого та середнього бізнесу є збільшення надходжень до бюджету та приріст робочих місць.
У 2001 році надходження податків від суб'єктів малого підприємництва (юридичних і фізичних осіб) до бюджету Києва склали понад 832 млн.грн., що майже в 2 рази перевищує надходження попереднього року. Всього до бюджетів усіх рівнів надійшло від них 1304,4 млн.грн.
Питома вага надходжень від суб'єктів малого підприємництва у доходній частині бюджету міста у 2001 році становила 19,4% проти 13,1% у 2000 році.
Впродовж 2001 року в м. Києві створено 20,8 тис. нових робочих місць. Найбільший внесок у їх створення зробили підприємства колективної - 12,8 тис. (61,5%) та приватної - 5,4 тис. (26%) форм власності, в т.ч. малі підприємства. За 9 місяців 2002 року вже створено 17,5 тис. робочих місць, що на 7,6% більше, ніж у січні - вересні 2001 року.
Одним з пріоритетних напрямів підтримки малого підприємництва, визначених Регіональною програмою ( ra0285023-01 ), є забезпечення його суб'єктів фінансовими ресурсами.
На підтримку вітчизняного виробника та малого підприємництва у 2001 році з міського бюджету витрачено майже 21 млн.грн. Ці кошти виділялись суб'єктам підприємництва на зворотній основі. Крім того, впроваджено новий механізм фінансово-кредитної підтримки малого підприємництва, згідно з яким з міського бюджету виділяються кошти на часткову компенсацію сплачених підприємцями відсотків за кредити, при цьому кредитування здійснюється за рахунок кредитних ресурсів банку "Хрещатик". У такий спосіб суб'єкти малого підприємництва отримали 3,2 млн.грн. кредитів.
На 2002 рік на підтримку вітчизняного виробника, малого і середнього підприємництва в міському бюджеті передбачені кошти в сумі 26 млн.грн., в т.ч. 10,85 млн.грн. - на підтримку малого підприємництва. Ці кошти спрямовуються на виконання Регіональної програми ( ra0285023-01 ), в тому числі надаються на відшкодування відсотків за банківські кредити.
Впродовж 9 місяців 2002 року суб'єктам підприємницької діяльності з міського бюджету на погашення відсоткової ставки банку перераховано понад 677 тис.грн., з них суб'єктам малого підприємництва - понад 311 тис.грн. Банком "Хрещатик" на виконання підписаних кредитних угод перераховано суб'єктам підприємницької діяльності 17,52 млн.грн., з них суб'єктам малого підприємництва - 6,72 млн.грн.
Всього з міського бюджету на виконання Регіональної програми ( ra0285023-01 ) використано 2,57 млн.грн.
З метою проведення більш ефективної підтримки суб'єктів підприємницької діяльності у 2002 році затверджено нове Положення про фінансово-кредитну підтримку суб'єктів підприємницької діяльності в м. Києві ( ra0109023-02 ), в якому передбачено запровадження фінансового лізингу, конкретизовані окремі положення механізму надання допомоги.
Відпрацьовано механізм взаємодії з Кредитно-гарантійною установою, утвореною згідно з Указом Президента України від 20.05.99 N 540/99 ( 540/99 ), щодо гарантування повернення фінансової допомоги, наданої суб'єктам підприємницької діяльності кошти міського бюджету, передбачені для підтримки вітчизняного виробника, малого та середнього підприємництва.
Ще одним видом фінансової підтримки є надання безробітним громадянам одноразової допомоги по безробіттю з Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття для започаткування власної справи. Впродовж 2001 - 9 місяців 2002 року таку допомогу отримали 1069 безробітних на суму понад 4,2 млн.грн.
Удосконалюється система забезпечення суб'єктів підприємництва майновими ресурсами. Затверджено нову Методику розрахунку і порядок використання орендної плати за користування майном територіальної громади м. Києва ( ra0366023-01 ), в якій передбачені пільгові орендні ставки при розрахунку орендної плати за приміщення, що надаються в оренду вітчизняним виробникам - суб'єктам малого підприємництва, та підприємствам, де працюють інваліди.
Всього станом на 01.10.2002 суб'єкти підприємницької діяльності орендують майже 1060 тис.кв.м нежитлових приміщень комунальної власності територіальної громади м. Києва. Крім того, надаються в оренду приміщення комунальної власності районів міста.
З метою створення нових робочих місць, в т.ч. для суб'єктів малого підприємництва, забезпечення цивілізованих умов ведення бізнесу реалізуються інвестиційні проекти будівництва та реконструкції ряду об'єктів. Так, протягом 9 місяців 2002 року розпочали роботу торговельні комплекси "Глобус", "Метроград", введено в експлуатацію приміщення в підземному просторі пішохідного переходу на станції метро "Дорогожичі", павільйони торговельно-побутового призначення в районі станції метро "Видубичі" та ін., що забезпечило створення 1230 робочих місць.
Проведено інвентаризацію тимчасових об'єктів
торговельно-побутового призначення для здійснення підприємницької
діяльності, розроблені пропозиції щодо поступової заміни старих
об'єктів на кіоски нових конструкцій.
Суб'єкти підприємницької діяльності залучаються до виконання державних та регіональних замовлень. Всього у тендерах на закупівлю товарів, робіт, послуг за державні кошти впродовж 9 місяців 2002 року брали участь понад 14,9 тис. постачальників, переможцями визначені майже 6,6 тис. суб'єктів підприємництва. У звітному періоді укладено договорів на суму 749,7 млн.грн.
З метою спрощення процесу становлення та подальшої діяльності суб'єктів підприємництва міська влада в межах своєї компетенції створює сприятливі умови для розвитку мережі об'єктів ринкової інфраструктури.
Станом на 01.10.2002 у м. Києві внесено в Єдиний Державний реєстр підприємств і організацій України за даними органів статистики 90 бірж, 620 страхових організацій, 419 інвестиційних та 175 інноваційних фондів і компаній, 436 інформаційно-консультативних установ, 125 кредитних спілок, 76 лізингових центрів, 68 бізнес-центрів, 8 бізнес-інкубаторів, 22 фонди підтримки підприємництва, 126 громадських об'єднань підприємців. За 9 місяців 2002 року кількість бірж збільшилась на 18 од., страхових організацій - на 11 од., інвестиційних фондів і компаній - на 5 од., інноваційних фондів і компаній - на 49 од., кредитних спілок - на 32 од., громадських об'єднань підприємців - на 7 од.
У Києві з 2001 року активно працює Київський міський бізнес-центр, фахівцями якого здійснюються консалтингові послуги з питань юридично-правового забезпечення підприємницької діяльності, бухгалтерського обліку та звітності, отримання кредитів, розробки бізнес-планів. З початку його діяльності до бізнес-центру звернулось майже 600 підприємців. За інформацією райдержадміністрацій бізнес-центрами, бізнес-інкубаторами, центрами та фондами підтримки підприємництва тільки впродовж 9 місяців 2002 року надано понад 4300 консультацій, підготовлено установчі документи для 634 суб'єктів підприємницької діяльності, розроблено майже 100 бізнес-планів та інвестиційних проектів, проведено 45 маркетингових досліджень, 68 семінарів та тренінгів, 42 конференції та круглі столи. Укладено понад 2000 договорів про співробітництво. Всього надано послуг на суму майже 760 тис.грн. Більш, ніж п'ята частина від загальної кількості послуг надавалась безкоштовно або на пільгових умовах.
З метою упорядкування системи обліку суб'єктів підприємницької діяльності, забезпечення відкритості, оперативного отримання інформації та входження до Європейського реєстру бізнесу продовжуються роботи зі створення інформаційної бази даних інтегрованої інформаційної системи суб'єктів підприємницької діяльності міста (ІІС СПД). Опрацьовується питання організації надання інформації про СПД через мережу Internet, для чого розроблено програмне забезпечення Web-версії ІІС СПД м. Києва.
Особливу увагу приділяють міські та районні органи влади забезпеченню суб'єктів малого підприємництва інформаційними ресурсами, насамперед на безоплатних засадах, яке здійснюється в різноманітних формах. Надаються індивідуальні консультації спеціалістами міськ- та райдержадміністрацій, податкових органів, юристами. Актуальні питання розвитку підприємницької діяльності регулярно висвітлюються у програмах ТРК "Київ", районних телерадіокомпаній, газетах "Хрещатик", "Столиця", районних друкованих виданнях. Розроблено офіційний web-сайт Київської міської державної адміністрації, Солом'янської райдержадміністрації, web-сторінки КП "Київський міський бізнес-центр" та Молодіжного бізнес-центру, де вміщено інформаційні матеріали для допомоги підприємцям.
Значна увага приділяється інформуванню населення про послуги, які надає служба зайнятості, зокрема, для започаткування власної справи. Службою зайнятості проведено 16 ярмарків вакансій, 15 інформаційних заходів для молоді, де консультативні послуги отримали 19,2 тис. громадян.
З метою підвищення соціального статусу та престижу підприємців, залучення до підприємницької діяльності молоді, створення нових робочих місць розпочато проведення щорічного Київського міського конкурсу "Молодий підприємець року".
Одними з найперспективніших напрямів підтримки малого бізнесу в місті є сприяння виробничому кооперуванню малих підприємств між собою і з великими підприємствами, розвитку інноваційного малого підприємництва, розширенню ринків збуту продукції. Вирішенню цих завдань сприяє проведення виставок продукції підприємств міста, в т.ч. малих, створення різноманітних баз даних, використання можливостей мережі Internet, впровадження програм співробітництва з об'єктами інфраструктури підтримки підприємництва зарубіжних країн, видання довідкових каталогів та ін.
Успішно працює виставкова фірма "Київський міжнародний контрактовий ярмарок", яка за сприяння Київської міської державної адміністрації проводить щорічно понад 20 спеціалізованих виставок, в т.ч. міжнародних.
Продукція вітчизняних виробництв реалізується через фірмові магазини, місцеві ринки. Всього в Києві функціонує близько 700 фірмових магазинів, відділів, секцій вітчизняних товаровиробників та 114 ринків.
Розроблено та впроваджено Інтернет-портал "Інноваційний Міст", який спрямовано на інформаційне обслуговування малих та середніх підприємств з питань інноваційно-технологічного бізнесу.
Сьогодні Інтернет-портал обслуговує приблизно 100 звернень за добу. Робота з користувачами виконується колективом проект менеджерів з бізнес-планування і пошуку інвестицій. Всього в базі даних представлено 1360 промислових підприємств і наукових організацій міста та опубліковано понад 1000 рефератів наукових розробок і технологій.
На базі Київського міського бізнес-центру створена та поповнюється інформаційна база даних інноваційних проектів для впровадження їх в сфері підприємництва міста Києва, яка вже зараз налічує 285 розробок.
Створено Міжрегіональний маркетинговий центр "Київ-Москва" який підключено до мережі Міжнародного холдингу ММЦ Росії та ближнього зарубіжжя через систему Internet, що дає можливість доступу до баз даних бізнес-пропозицій, інвестиційних проектів, здійснення презентаційного маркетингу.
Видано довідники: "Бізнес-Київ 2001", "Інноваційний Київ. Промисловість і наука".
Позитивні результати дає співробітництво між Київською міською державною адміністрацією та Київською торгово-промисловою палатою. Так, з метою стимулювання виробництва, в т.ч. малими підприємствами, і визначення продукції та послуг високої якості розроблено Програму "Київська якість" та розпочато роботу з її впровадження. За підтвердження відповідності продукції чи послуги найвищому рівню якості підприємство не тільки одержує сертифікат відповідності та Диплом "Київська якість" але й отримує від Київської міської державної адміністрації та Київської торгово-промислової палати інформаційно-рекламну підтримку протягом 3-х років.
Київською Торгово-промисловою палатою створюються віртуальні павільйони київських підприємств в мережі Internet, щомісячно видаються інформаційні журнали "Ділова панорама" та "Діловий вісник'', видано інформаційно-рекламний каталог "Діловий Київ".
Значна увага приділяється підготовці, перепідготовці та підвищенню кваліфікації кадрів для підприємницького сектора економіки.
Формування економічного мислення розпочинається з дошкільних закладів: програму "Розвиток економічного мислення у дітей дошкільного віку" введено у трьох школах - дитячих садках. В загальноосвітніх школах впроваджується навчання основам підприємництва: введено програми "Ділова кар'єра юних"; "Підготовка учнівської молоді до підприємницької праці в умовах ринку".
У навчальні плани професійно-технічних училищ впроваджені предмети: "Основи підприємницької та управлінської діяльності", "Основи економічної діяльності", "Економіка торговельного підприємства", "Комерційна діяльність на ринку товарів і послуг" та ін.
Майже половина закладів вищої освіти, що працюють в місті, готують фахівців за спеціальностями у галузі "Економіка, комерція, бізнес та підприємництво". За цими спеціальностями щорічно отримують дипломи про вищу освіту близько 21 тис. осіб, або третина всіх випускників.
На виконання програми перепідготовки управлінських кадрів для сфери підприємництва "Українська ініціатива" забезпечується відбір, тестування спеціалістів та направлення їх на навчання у вищі учбові заклади.
Станом на 01.10.2002 39 підприємців вже отримали державні дипломи про перепідготовку, 25 з них пройшли стажування в країнах Євросоюзу. На даний час нова група підприємців у складі 115 осіб проходить навчання у Національному економічному університеті та Київському Національному Торговельно-економічному університеті.
Навчання підприємців здійснюють також бізнес-центри, бізнес-інкубатори, громадські об'єднання підприємців та Київська торгово-промислова палата.
Молодіжним бізнес-центром Київського молодіжного центру праці проводяться тренінги для лідерів молодіжного громадського руху, молодих підприємців, молоді, що цікавиться бізнесом та учасників конкурсу бізнес-планів. Районні бізнес-центри проводять тренінги та семінари, зокрема на тему: "Як стати приватним підприємцем".
Ще одним з напрямів підготовки кадрів для малого підприємництва є навчання незайнятих громадян основам підприємницької діяльності, організоване службою зайнятості міста.
Професійне навчання за спеціальностями "менеджер малого бізнесу - підприємець" та "організатор малого бізнесу" пройшли впродовж 2001 та 9 місяців 2002 року 417 безробітних громадян, з яких більшість жінки та молодь у віці до 28 років.
Професійне навчання здійснюється також за такими професіями, що дають можливість займатися індивідуальною трудовою діяльністю, це: перукар, кравець, автослюсар, закрійник, радіомеханік, декоратор тощо: було охоплено навчанням 953 особи, переважно жінки та молодь.
Особливу увагу міська влада приділяє питанню впровадження єдиної державної регуляторної політики та підтримки підприємницької діяльності на засадах соціального партнерства. Для забезпечення взаємодії органів влади міста, об'єднань підприємців та профспілок створено Координаційну раду з питань розвитку підприємництва при Київському міському голові, проводиться робота по створенню та активізації діяльності районних координаційних рад. Питання регулювання та підтримки підприємницької діяльності обговорюються на нарадах-зустрічах, семінарах та круглих столах із залученням представників міських та районних служб, в т.ч. податкової адміністрації, благоустрою, пожежних, санітарно-епідеміологічних, а також підприємців, представників їх об'єднань та профспілок.
Для запобігання виробничому травматизму та професійним захворюванням організовано і проводиться навчання та підвищення рівня знань з питань охорони праці керівників та спеціалістів з охорони праці малих підприємств: організовані курси в учбово-консультативному центрі "Консультант", де впродовж 9 місяців 2002 року пройшли навчання 622 керівника підприємств малого бізнесу.
Правоохоронні органи міста забезпечують захист підприємців від кримінальних посягань і незаконних дій посадових осіб. На телеканалі "IVK" у програмі "Гаряча лінія" та радіопрограмі каналу "Європа-Центр" керівництвом Головного управління МВС України в м. Києві надаються консультації з питань захисту малого та середнього бізнесу. Завдяки проведеній роботі значно зменшилась кількість звернень підприємців щодо здійснення відносно них вимагань і шахрайств.
Про запровадження нових підходів до державного регулювання підприємництва, зменшення бар'єрів на шляху його розвитку свідчить і зменшення кількості перевірок діяльності суб'єктів підприємництва. Загальна кількість перевірок за 9 місяців 2002 року зменшилась у порівнянні з відповідним періодом попереднього року на 18,2%.
Як видно з наведеного, в Києві проводиться систематична, цілеспрямована робота з підтримки підприємницької діяльності, що сприяє підвищенню рівня розвитку малого підприємництва, завдяки чому знижується рівень безробіття, збільшуються доходи населення, забезпечується зайнятість соціально вразливих верств населення і пом'якшення соціальної напруженості.
Водночас, частина завдань з підтримки підприємництва залишилась невирішеною.
Так, не вдалося створити Міську кредитно-гарантійну установу, активізувати діяльність Фонду підтримки підприємництва Київської міської ради.
Не забезпечено прозорість і доступність для підприємців бази даних вільних приміщень комунальної власності міста та районів.
В районах міста не виділялися кошти з районних бюджетів для підтримки малого підприємництва, мають місце адміністративно-організаційні перешкоди у розвитку підприємництва, зокрема, продовжується практика залучення коштів підприємців до різноманітних фондів, яка носить добровільно-примусовий характер.
Особливе нарікання підприємців викликає процедура надання дозволів на розміщення тимчасових об'єктів торговельно-побутового призначення: така процедура дуже ускладнена та тривала.
Управління з питань підприємництва створені тільки у трьох районах міста, в більшості інших районів функції щодо аналізу стану розвитку підприємництва та його підтримки покладено, в основному, на відділи державної реєстрації райдержадміністрацій.
Наявність невирішених завдань та проблем на державному, регіональному та місцевому рівнях обумовлює те, що не всі передбачені Програмою показники досягнуті. Це стосується, насамперед, кількості малих підприємств, чисельності працюючих на них та питомої ваги виробництва продукції (робіт, послуг) на малих підприємствах у загальних обсягах виробництва по місту.
2. ГОЛОВНА МЕТА КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ
РОЗВИТКУ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2003-2004 РОКИ
ТА ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
2.1. Чинники, що заважають розвиткові
малого підприємництва в місті
Основними чинниками, що перешкоджають розвитку малого підприємництва і потребують першочергового вирішення на міському та районному рівнях є:
- недосконалість системи погодження проектів
нормативно-правових актів, що стосуються сфери підприємницької
діяльності: недостатнє залучення до обговорення представників
об'єднань підприємців, що призводить до сплесків невдоволення з
боку підприємців;
- наявність надлишкових адміністративно-організаційних бар'єрів стосовно здійснення післяреєстраційних процедур, через що суб'єкти підприємництва втрачають зайвий час та кошти, необхідні для початку безпосередньої діяльності;
- ускладнений доступ до фінансово-кредитних ресурсів, недосконалість механізму надання фінансової допомоги за рахунок коштів міського бюджету, що не дає можливості використовувати у повному обсязі передбачені у бюджеті кошти;
- недостатній розвиток фондів підтримки підприємництва та механізмів надання ними фінансової допомоги суб'єктам малого підприємництва у вигляді гарантій по кредитах, пайового фінансування;
- відсутність конкретного механізму залучення малих підприємств до участі у виробництві товарів, виконанні робіт і послуг за кошти місцевого бюджету та позабюджетні кошти, що стримує інвестиційні процеси у сфері малого бізнесу та розширення його коопераційних зв'язків з крупними підприємствами;
- недостатній рівень розвитку фінансового та оперативного лізингу, який є формою довгострокового кредитування малих підприємств, ефективним способом стимулювання інвестиційної діяльності, залучення додаткових вкладень, в тому числі іноземних, у розвиток виробничих малих підприємств;
- обтяжлива і громіздка процедура отримання різноманітних дозволів і погоджень на здійснення або розширення підприємницької діяльності;
- вкрай незначна підтримка інноваційного малого бізнесу, який потребує довго- або середньострокових інвестицій;
- нерозвиненість механізмів та інституцій венчурного фінансування;
- недостатній розвиток бізнес-центрів і бізнес-інкубаторів як елементів інфраструктури підтримки малого підприємництва, що мають забезпечити комплексність та доступність послуг для підприємців-початківців;
- ускладнений доступ суб'єктів малого підприємництва до інформації з широкого кола питань, що їх цікавлять, а саме: про стан ринку та конкуренцію, ресурси, необхідні для діяльності, комунальне майно, що здається в оренду або продається: міські замовлення та умови проведення конкурсів та ін.;
- недостатній рівень державної підтримки системи підготовки управлінських кадрів для сфери підприємництва.
2.2. Головна мета та основні завдання
Головною метою Програми є збільшення внеску малого підприємництва у забезпечення сталого розвитку міста шляхом створення умов для зміцнення його позицій, подальшого розширеного відтворення та становлення середнього класу.
Основними завданнями Програми є:
- забезпечення сприятливих нормативно-правових умов для функціонування малого підприємництва, звуження тіньового сектору економіки;
- спрощення доступу суб'єктів малого підприємництва до фінансово-кредитних, майнових, земельних ресурсів;
- створення організаційного механізму залучення малого підприємництва до участі у виконанні робіт за державні кошти;
- забезпечення зайнятості, в т.ч. соціально вразливих верств населення, за рахунок створення робочих місць на діючих і новостворених малих підприємствах та розширення самозайнятості;
- створення умов для випереджаючого розвитку малого підприємництва виробничої та інноваційної сфери; розширення його коопераційних зв'язків з крупними підприємствами; створення умов для залучення інвестицій в економіку міста:
- підвищення якості та конкурентоспроможності продукції малих підприємств;
- розвиток інфраструктури підтримки малого підприємництва, забезпечення комплексності та доступності послуг;
- створення та наповнення єдиної загальноміської системи інформаційного обслуговування малого підприємництва;
- розширення взаємодії органів влади з громадськими об'єднаннями підприємців, розвиток соціального партнерства;
- удосконалення і подальший розвиток системи освіти для підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації кадрів для сфери малого підприємництва.
Наявні ресурси міста передбачається спрямовувати, насамперед, на підтримку суб'єктів малого підприємництва, що здійснюють діяльність, яка сприяє забезпеченню сталого розвитку міста. Пріоритетними для міста сферами діяльності малих підприємств і підприємців визначені:
- розширення, модернізація виробництва, впровадження нової техніки і технологій, в тому числі енерго- та ресурсозберігаючих, інноваційна діяльність;
- випуск імпортозамінюючої продукції;
- надання побутових послуг і громадське харчування;
- раціональне природокористування, захист навколишнього природного середовища, благоустрій та переробка відходів;
- надання транспортних послуг;
- виробництво продукції широкого вжитку, що створює конкурентне середовище на споживчому ринку;
- туристичний бізнес у сфері в'їзного та внутрішнього туризму.
Першочергову підтримку передбачається надавати
підприємцям-початківцям, де зайняті соціально вразливі верстви
населення (інваліди, молоді, особливо випускники навчальних
закладів).
2.3. Очікувані результати
Реалізація Програми дозволить перетворити мале підприємництво на дієвий механізм розв'язання економічних і соціальних проблем завдяки покращенню його структури, створенню умов для інноваційного зростання, збільшенню внеску в економіку міста, зростанню доходів працівників сфери малого підприємництва, що в свою чергу сприятиме формуванню середнього класу та послабленню тенденцій до соціальної диференціації.
Оптимізація контрольно-дозвільної практики у сфері малого бізнесу дозволить забезпечити поєднання інтересів міста, споживачів та підприємців, сприятиме розширенню сектору малого підприємництва.
Кількість діючих малих підприємств у 2004 році зросте до 174 на 10 тис. осіб наявного населення міста.
Рівень зайнятості на малих підприємствах (питома вага працюючих на малих підприємствах до кількості працездатного населення міста) становитиме 14,3%.
Кількість суб'єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб - платників податків зросте за 2003-2004 роки на 34,6 тис. суб'єктів.
Надходження податкових та обов'язкових платежів від суб'єктів малого підприємництва до бюджету міста перевищать у 2004 році один мільярд гривень.
Питома вага малих підприємств у виробництві продукції (робіт, послуг) становитиме у 2004 році 8% обсягів виробництва по місту.
В малому підприємництві з урахуванням підприємців - фізичних осіб створюватиметься щорічно близько 32,0 тис. робочих місць.
За рахунок впровадження міської освітньої програми з підготовки та підвищення кваліфікації управлінських кадрів для сфери підприємництва за 2 роки пройдуть курс навчання 150 підприємців та державних службовців, діяльність яких пов'язана з регулюванням та підтримкою підприємництва, 1080 слухачів навчатимуться на короткотермінових курсах.
Пройдуть підготовку за спеціальністю менеджер малого бізнесу - підприємець за 2 роки 600 безробітних громадян.
Отримають професії, що дають змогу займатися індивідуальною трудовою діяльністю 1000 громадян.
Підвищиться рівень інформаційно-консультативного забезпечення та його доступність, в першу чергу для підприємців-початківців.
Розшириться мережа об'єктів інфраструктури підтримки малого підприємництва за рахунок збільшення бізнес-центрів, бізнес-інкубаторів, фондів підтримки підприємництва. Буде створено Київський інноваційний фонд та Київську лізингову компанію.
3. ОСНОВНІ НАПРЯМИ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ
РОЗВИТКУ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2003-2004 РОКИ
3.1. Удосконалення нормативно-правового регулювання
підприємницької діяльності
Удосконалення нормативно-правового регулювання та підтримки підприємництва включає до себе по-перше, узгодженість місцевих нормативно-правових актів, що стосуються підприємницької діяльності з національним законодавством; по-друге, забезпечення внутрішньої системності міської нормативно-правової бази, тобто відсутність дублюючих правових норм, закріплених у нормативних актах різної юридичної сили; по-третє, забезпечення прозорості процедури регулювання підприємницької діяльності; по-четверте, удосконалення функціональної та організаційної структури органів виконавчої влади міста та районів в частині забезпечення підтримки малого підприємництва.
Головною метою діяльності у цій сфері є послідовне зменшення адміністративних перешкод у діяльності суб'єктів малого підприємництва за допомогою пріоритетного застосування економічних важелів, адекватних ринковим умовам.
Шляхами досягнення зазначеної мети визначено:
- проведення аналізу наслідків впровадження регуляторних актів, оперативне внесення необхідних змін та доповнень;
- забезпечення гласності у процесі підготовки проектів регуляторних актів, що суттєво впливають на розвиток підприємництва, розгляд та врахування пропозицій суб'єктів підприємницької діяльності та громадськості;
- підготовка та надання пропозицій Київській міській раді, центральним органам державної влади з питань удосконалення нормативно-правової бази з питань підприємницької діяльності;
- забезпечення координації діяльності виконавчої влади міста та районів в місті, пов'язаної з розробленням, погодженням та затвердженням нормативно-правових актів.
3.2. Фінансово-кредитна та інвестиційна підтримка
Метою діяльності органів влади міста з фінансово-кредитної та інвестиційної підтримки малого підприємництва є формування цілісної, послідовної, доступної системи фінансового сервісу для малого підприємництва.
Досягнення зазначеної мети здійснюватиметься у кількох напрямках:
- удосконалення механізмів та підвищення ефективності використання бюджетних коштів, що спрямовуються на підтримку малого підприємництва;
- активізація та диверсифікація діяльності фондів підтримки підприємництва;
- створення умов для розвитку лізингових відносин;
- заохочення підприємців до організації кредитних спілок;
- активізація інвестиційних ринків міста шляхом налагодження співпраці між суб'єктами підприємницької діяльності міста, кредитними спілками, фондами підтримки підприємництва, страховими організаціями;
- одноразова виплата безробітним громадянам допомоги по безробіттю для започаткування власної справи.
Ключовим фактором формування цивілізованого обличчя малого підприємництва є тісна взаємодія його суб'єктів з кредитними інститутами, тому забезпечення умов для активізації цього процесу визначено пріоритетним завданням.
Передбачається розширити співпрацю з банківськими установами по відпрацюванню ефективних механізмів кредитування малого підприємництва; створити систему гарантування банківських кредитів фондами підтримки підприємництва, розвивати лізингову форму інвестування в малий бізнес.
Проводитиметься активна робота зі створення Міського інноваційного фонду як фінансового джерела підтримки малого інноваційного бізнесу та однієї з ланок системи інституціональних інвесторів венчурного підприємництва.
3.3. Ресурсне та інформаційне забезпечення, подальше
формування інфраструктури підтримки підприємництва
Основною метою діяльності у цій сфері є підвищення конкурентоздатності сектора малого підприємництва. Досягнення зазначеної мети передбачається здійснювати шляхом пріоритетної підтримки малих підприємств інноваційного спрямування, тих що випускають імпортозамінюючу продукцію, модернізують та розширюють виробництво, впроваджують нові види продукції та послуг.
Комплексом заходів із забезпечення матеріальних умов для розвитку малого підприємництва передбачається:
- забезпечення суб'єктів малого підприємництва виробничими приміщеннями на пільгових умовах;
- активізація залучення малого підприємництва до виконання робіт і поставок для міських потреб;
- створення умов для впровадження нових технологій і наукових розробок;
- сприяння передачі малим підприємствам основних засобів виробництва, що не використовуються, на умовах лізингу;
- розвиток франчайзингових відносин;
- перетворення ринків у сучасні торговельно-сервісні комплекси.
Особливий наголос передбачається зробити на створенні умов для участі суб'єктів малого підприємництва у виконанні робіт, виробництві продукції для міських потреб, оскільки це сприятиме виходу малого підприємництва із вузької "ніші" торговельно-посередницької діяльності, зближенню його з реальним сектором економіки, активному "проникненню" в інноваційну сферу.
Передбачається створити Київський реєстр бізнесу, в якому суб'єкти малого підприємництва будуть представлені по видах діяльності та номенклатурі продукції, що дасть змогу запрошувати відповідні малі підприємства на тендери по закупівлі товарів, робіт і послуг за кошти місцевого бюджету.
Крім того, буде удосконалюватись система інформування та методично-консультативного забезпечення суб'єктів малого підприємництва щодо проведення закупівель товарів, робіт (послуг) через засоби масової інформації, мережу Internet.
Створенню умов для розвитку виробничих малих підприємств сприятиме формування бази даних щодо наявного обладнання, засобів малої механізації, які можуть бути надані суб'єктам малого підприємництва на умовах лізингу та розповсюдження відповідної інформації.
У сфері інформаційного забезпечення передбачається:
- завершення створення та подальший супровід міської Інтегрованої інформаційної системи суб'єктів підприємницької діяльності;
- створення різноманітних баз даних та спрощення доступу до них суб'єктів малого підприємництва;
- широке використання можливостей мережі Internet;
- організація виставок-ярмарків продукції малих підприємств, участь у конференціях, у т.ч. міжнародних;
- видання довідників, бюлетенів, розміщення необхідних інформаційних матеріалів у засобах масової інформації;
- організація нарад, "круглих столів", науково-практичних семінарів.
Вагоме значення матиме створення умов для всебічного розвитку форм самоорганізації малого бізнесу, асоціацій, об'єднань, спілок, які забезпечуватимуть узгодженість дій, захист інтересів своїх членів перед державою та іншими суб'єктами ринку.
Завдання підготовки кадрів для малого підприємництва буде вирішуватись за рахунок:
- запровадження навчальних програм з основ підприємницької діяльності у загальноосвітніх школах та закладах профосвіти;
- реалізації Програми перепідготовки управлінських кадрів для сфери підприємництва "Українська ініціатива";
- впровадження міської освітньої програми для підприємців та управлінських кадрів у сфері підтримки підприємництва;
- підвищення кваліфікації державних службовців з питань регулювання підприємницької діяльності;
- професійна підготовка незайнятого населення з основ малого бізнесу та за професіями, які передбачають подальшу самозайнятість;
- проведення семінарів, тренінгів, короткострокових курсів, насамперед для безробітних, молоді, інших соціальне вразливих верств населення.
У сфері інфраструктурного забезпечення значна увага приділятиметься розширенню мережі бізнес-центрів та бізнес-інкубаторів, методичному супроводженню їх діяльності.
Основна роль об'єктів інфраструктури підтримки малого підприємництва полягатиме у зменшенні витрат, пов'язаних з подоланням бар'єрів виходу суб'єктів малого підприємництва на ринок, зниженні ризиків за рахунок надання комплексних послуг - навчання, інформаційне забезпечення, консалтингові, сервісні, маркетингові, патентні послуги, бізнес-планування та ін.
Передбачається розширення співпраці з громадськими об'єднаннями підприємців. Київською торгово-промисловою палатою, Київським міським бізнес-центром щодо надання малому підприємництву комплексу послуг.
Відповідно до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 01.03.2002 N 381 ( ra0381017-02 ) буде продовжено впровадження Програми "Київська якість", що сприятиме підвищенню якості і конкурентоспроможності продукції малих підприємств міста.
Дипломанти програми "Київська якість" отримуватимуть інформаційно-рекламну підтримку, а також пільги з місцевих податків і зборів.
Реалізація заходів цього розділу Програми сприятиме підвищенню життєздатності малого підприємництва, орієнтації його структури на збільшення частки малого підприємництва у пріоритетних для міста видах діяльності, підвищенню продуктивної зайнятості населення.
3.4. Захист прав та інтересів суб'єктів малого
підприємництва, формування сприятливого
соціально-психологічного середовища
Метою цього розділу Програми є забезпечення захисту суб'єктів малого підприємництва від кримінальних елементів і бюрократичного тиску, недопущення звуження змісту та обсягу права громадян на підприємницьку діяльність, підвищення впливу малого підприємництва на соціокультурні процеси.
Досягнення зазначеної мети передбачається здійснювати шляхом: - посилення персональної відповідальності керівників органів виконавчої влади за видання нормативно-правових актів, що негативно впливають на розвиток підприємництва;
- забезпечення контролю за діяльністю органів виконавчої влади з питань державної реєстрації, ліцензування, надання дозволів на здійснення підприємницької діяльності;
- організації цільових теле- і радіопрограм, публікацій у засобах масової інформації про позитивний досвід діяльності малого підприємництва та його внесок у вирішення соціальних проблем;
- проведення видовищних, культурних і творчих заходів щодо пропаганди ідей підприємництва;
- активізації взаємодії органів влади міста з громадськими об'єднаннями підприємців з питань реалізації Програми, розвиток соціального партнерства;
- продовження практики надання допомоги суб'єктам малого підприємництва в галузі охорони праці та техніки безпеки;
- забезпечення захисту підприємців від кримінальних посягань і незаконних дій посадових осіб.
Для забезпечення громадського контролю за регуляторною діяльністю органів влади та виконанням Програми передбачається активізувати роботу Координаційної ради з питань розвитку підприємництва при Київському міському голові та районних координаційних рад.
Укріпленню соціального статусу та престижу підприємців сприятиме проведення широкомасштабних заходів з відзначення Дня підприємця, встановленого Указом Президента України від 05.10.98 N 1110/98 ( 1110/98 ), продовження проведення конкурсу "Молодий підприємець року", запровадженого згідно з розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 05.11.2002 N 2005, організація виставок продукції малих підприємств, обмін досвідом з питань розвитку малого підприємництва у регіонах України та зарубіжних країнах з висвітленням цих заходів у засобах масової інформації.
Реалізація визначених завдань дозволить створити умови для зміцнення соціальних позицій суб'єктів малого підприємництва, становлення середнього класу як основи політичної стабільності та демократизації суспільства.
4. МЕХАНІЗМ РЕАЛІЗАЦІЇ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ
РОЗВИТКУ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2003-2004 РОКИ
ТА ЇЇ РЕСУРСНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Організаційне супроводження виконання Програми здійснює Управління з питань підприємництва Київської міської державної адміністрації (далі Управління з питань підприємництва), методичне - Комунальне підприємство "Науково-дослідний інститут соціально-економічних проблем міста".
Передбачається поетапне виконання заходів щодо реалізації Програми та можливість внесення необхідних коректив.
Джерелами фінансування Програми є: цільові кошти міського та районних бюджетів, фінансова діяльність фондів підтримки підприємництва, кредити комерційних банків, вітчизняні та іноземні інвестиції, власні кошти суб'єктів підприємництва.
Розпорядником коштів міського бюджету, що спрямовуються на підтримку малого та середнього підприємництва, є Управління з питань підприємництва.
Виконавцями Програми визначені: головні управління, управління та відділи виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації, Державна податкова адміністрація у м. Києві, Головне управління МВС України в м. Києві, Представництво Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в м. Києві, Київське міське управління статистики, Київська торгово-промислова палата (за згодою), Київський міський центр перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, керівників державних підприємств, установ та організацій, Інститут підвищення кваліфікації кадрів Академії муніципального управління, комунальне підприємство "Науково-дослідний інститут соціально-економічних проблем міста", Координаційна Рада з питань розвитку підприємництва при Київському міському голові, Київський міський бізнес-центр, громадські об'єднання підприємців (за згодою).
Виконавці Програми щоквартально надають до Управління з питань підприємництва інформацію щодо ходу реалізації заходів Програми. Узагальнена інформація розглядається на засіданнях Постійної комісії Київради з питань промисловості та підприємництва, Координаційної ради з питань розвитку підприємництва при Київському міському голові та на апаратних нарадах виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). Київська міська державна адміністрація щоквартально інформує про хід виконання Програми Міністерство економіки та з питань Європейської інтеграції України та Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва і забезпечує висвітлення реалізації заходів Програми в засобах масової інформації.
ЗАХОДИ
з реалізації Київської міської програми розвитку
малого підприємництва на 2003-2004 роки
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| N | Пріоритетні завдання | Заходи | Виконавці |Термін |Джерела |Вартість |
|з/п | | | |виконання|фінансування|тис.грн. |
|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 1. Впорядкування нормативного регулювання підприємницької діяльності |
|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
|1.1. |Забезпечення стабільної |Ініціювання внесення змін |Управління з питань | 2003 | | |
| |та сприятливої |і доповнень до чинних |підприємництва, | | | |
| |законодавчо-правової |законодавчо-правових актів |Державна податкова | | | |
| |основи для ефективного |та надання пропозицій |адміністрація у м.Києві,| | | |
| |розвитку підприємницької|центральним органам влади |Головне управління | | | |
| |діяльності. |щодо: |побутового | | | |
| | |спрощення державної |обслуговування та | | | |
| | |реєстрації та ліквідації |ринків, головні | | | |
| | |суб'єктів підприємницької |управління, управління | | | |
| | |діяльності; |та відділи | | | |
| | |спрощення дозвільних |міськдержадміністрації, | | | |
| | |процедур для започаткування |райдержадміністрації | | | |
| | |діяльності суб'єктів |міста | | | |
| | |підприємництва; | | | | |
| | |удосконалення спрощеної | | | | |
| | |системи оподаткування, | | | | |
| | |обліку та звітності | | | | |
| | |суб'єктів малого | | | | |
| | |підприємництва; | | | | |
| | |удосконалення нормативно- | | | | |
| | |правового регулювання | | | | |
| | |лізингових операцій; | | | | |
| | |удосконалення правил | | | | |
| | |торгівлі на ринках. | | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Оприлюднення проектів |Головні управління, |Щокварта-| | |
| | |регуляторних актів з метою |управління та відділи |льно | | |
| | |одержання зауважень і |міськдержадміністрації, | | | |
| | |пропозицій від фізичних та |райдержадміністрації | | | |
| | |юридичних осіб, їх |міста | | | |
| | |об'єднань, а також відкриті | | | | |
| | |обговорення за участю | | | | |
| | |представників громадськості | | | | |
| | |питань, пов'язаних з | | | | |
| | |регуляторною діяльністю. | | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Розробка та надання |Управління з питань |Постійно | | |
| | |центральним органам влади |підприємництва, головні | | | |
| | |пропозицій до проектів |управління, управління | | | |
| | |законодавчо-правових актів |та відділи | | | |
| | |з питань підприємницької |міськдержадміністрації, | | | |
| | |діяльності з урахуванням |райдержадміністрації | | | |
| | |пропозицій підприємницьких |міста | | | |
| | |кіл та громадськості | | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Дослідження процесу |Головне управління з | 2004 | | |
| | |започаткування і провадження |питань підприємництва, | | | |
| | |підприємницької діяльності в |Державна податкова | | | |
| | |м. Києві та моніторинг |адміністрація у | | | |
| | |нормативно-правових підстав, |м. Києві, головні | | | |
| | |що регулюють ці процеси. |управління, управління | | | |
| | | |та відділи | | | |
| | | |міськдержадміністрації, | | | |
| | | |райдержадміністрації | | | |
| | | |міста, КП НДІСЕП. | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Здійснення заходів щодо |Представництво | Постійно| | |
| | |впровадження і виконання |Державного комітету | | | |
| | |Закону України "Про засади |України з питань | | | |
| | |державної регуляторної |регуляторної політики та| | | |
| | |політики у сфері |підприємництва в | | | |
| | |господарської діяльності" |м. Києві, Головне | | | |
| | |( 1160-15 ). |управління з питань | | | |
| | | |підприємництва, Державна| | | |
| | | |податкова адміністрація | | | |
| | | |у м. Києві, головні | | | |
| | | |управління, управління | | | |
| | | |та відділення | | | |
| | | |міськдержадміністрації, | | | |
| | | |райдержадміністрації | | | |
| | | |міста, КП НДІСЕП. | | | |
|-----+------------------------+------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
|1.2. |Усунення необгрунтованих|Формування механізму |Управління з питань |2003-2004| | |
| |перешкод у створенні і |громадської експертизи |підприємництва, | | | |
| |розвитку малого |проектів нормативних і |Управління зв'язку, | | | |
| |підприємництва, |правових документів, що |телекомунікацій та | | | |
| |передбачених місцевими |стосуються регулювання |інформатизації, | | | |
| |регуляторними актами. |діяльності суб'єктів малого |райдержадміністрації | | | |
| | |підприємництва, шляхом |міста, громадські | | | |
| | |створення спеціального |об'єднання підприємців | | | |
| | |web-сайту для їх обговорення |(за згодою) | | | |
| | |та проведення попередньої | | | | |
| | |експертизи у профільних | | | | |
| | |об'єднаннях підприємців. | | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Забезпечення надання проектів |Головні управління та |постійно | | |
| | |місцевих регуляторних актів |управління Київської | | | |
| | |на розгляд до Представництва |міської державної | | | |
| | |Державного комітету України з |адміністрації, які є | | | |
| | |питань регуляторної політики |розробниками | | | |
| | |та підприємництва в м. Києві. |регуляторних актів, | | | |
| | | |райдержадміністрації | | | |
| | | |міста | | | |
|-----+------------------------+------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
|1.3. |Забезпечення внутрішньої|Забезпечення перегляду діючих |Головні управління та |2003-2004| | |
| |системності міської |нормативно-правових актів |управління Київської | | | |
| |нормативно-правової бази|міського та районного рівнів, |міської державної | | | |
| | |що стосуються сфери |адміністрації, які є | | | |
| | |підприємництва, щодо |розробниками | | | |
| | |приведення їх у відповідність |регуляторних актів, | | | |
| | |до чинного законодавства та |райдержадміністрації | | | |
| | |головної мети Програми. |міста | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Координація діяльності |Управління з питань |Постійно | | |
| | |Київської міської ради, |підприємництва | | | |
| | |виконавчих органів влади щодо | | | | |
| | |здійснення державної | | | | |
| | |регуляторної політики у сфері | | | | |
| | |підприємництва у м.Києві. | | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Систематичне відстеження |Представництво | Постійно| | |
| | |ефективності дії виданих |Державного комітету | | | |
| | |регуляторних актів. |України з питань | | | |
| | | |регуляторної політики та| | | |
| | | |підприємництва у | | | |
| | | |м. Києві, головні | | | |
| | | |управління, | | | |
| | | |управління та відділи | | | |
| | | |райдержадміністрації | | | |
| | | |міста, | | | |
| | | |об'єднання громадські | | | |
| | | |підприємців (за згодою),| | | |
| | | |Головне управління з | | | |
| | | |питань підприємництва. | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Проведення нарад-семінарів |Головне управління з |2003-2004|Міський |2003 - |
| | |для керівників головних |питань підприємництва, | |бюджет |20,0 |
| | |управлінь, управлінь та |КП "Київський міський | | | |
| | |відділів |бізнес-центр", | | | |
| | |міськдержадміністрацій, |Координаційна рада з | | | |
| | |райдержадміністрацій міста з |питань розвитку | | | |
| | |питань здійснення державної |підприємництва при | | | |
| | |регуляторної політики у |Київському міському | | | |
| | |сфері підприємництва на |голові. | | | |
| | |місцевому рівні та | | | | |
| | |впровадження нових | | | | |
| | |законодавчих актів України. | | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Методичне забезпечення та |Управління з питань |Постійно |Міський |2004 - |
| | |координація робіт з |підприємництва, | |бюджет |80,0 |
| | |формування та реалізації |Головне управління | | | |
| | |міських та районних програм |економіки та розвитку | | | |
| | |підтримки малого |міста, КП НДІСЕП | | | |
| | |підприємництва. | | | | |
|-----+------------------------+------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
|1.4. |Формування системи |Оперативне інформування |Управління з питань |Постійно | | |
| |своєчасного та |підприємців щодо виданих |підприємництва, | | | |
| |обов'язкового доведення |нормативно-правових актів |Головні управління, | | | |
| |виданих регуляторних |на нарадах, круглих столах, |управління та відділи | | | |
| |актів до суб'єктів |семінарах, надання |міськдержадміністрації, | | | |
| |підприємництва. |відповідної інформації |райдержадміністрації | | | |
| | |громадським об'єднанням |міста | | | |
| | |підприємців. | | | | |
|-----+------------------------+------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
|1.5. |Удосконалення податкової|Розробка та подання на |Головне управління |2003 | | |
| |політики щодо суб'єктів |затвердження до |соціального захисту | | | |
| |малого підприємництва в |Київміськради пропозицій |населення, | | | |
| |межах повноважень |щодо: |Головне управління | | | |
| |органів місцевого |надання пільг по місцевих |побутового | | | |
| |самоврядування. |податках і зборах суб'єктам |обслуговування та | | | |
| | |малого підприємництва, що |ринків, | | | |
| | |беруть участь у цільових |Головне управління | | | |
| | |міських програмах і проектах |земельних ресурсів, | | | |
| | |та малим підприємствам з |Головне управління | | | |
| | |чисельністю працюючих на них |економіки та розвитку | | | |
| | |інвалідів більше 50% від |міста, | | | |
| | |загальної чисельності |Управління з питань | | | |
| | |працюючих; |підприємництва, | | | |
| | |надання пільг по орендній |райдержадміністрації | | | |
| | |платі за користування майном |міста, | | | |
| | |територіальної громади міста |Міський центр по роботі | | | |
| | |та земельними ділянками |з інвалідами | | | |
| | |підприємцям, які надають | | | | |
| | |населенню соціально необхідні | | | | |
| | |види послуг; | | | | |
| | |повернення ринкам частки | | | | |
| | |ринкового збору для проведення| | | | |
| | |заходів з реконструкції та | | | | |
| | |покращення умов діяльності | | | | |
| | |торгуючих на ринках, в т.ч. | | | | |
| | |суб'єктів малого | | | | |
| | |підприємництва | | | | |
|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 2. Фінансово-кредитна та інвестиційна підтримка |
|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
|2.1. |Удосконалення |Передбачити виділення коштів |Головне фінансове | Щорічно | | |
| |механізмів та |з міського бюджету для |управління, Головне | | | |
| |підвищення |підтримки малого |управління з питань | | | |
| |ефективності |підприємництва на виконання |підприємництва, | | | |
| |використання |Київської міської програми |управління у справах | | | |
| |бюджетних коштів, |розвитку малого |жінок, інвалідів, | | | |
| |що спрямовуються на |підприємництва |ветеранів війни та | | | |
| |підтримку малого |( ra_144023-02 ) та |праці. | | | |
| |підприємництва. |Національної програми | | | | |
| | |сприяння розвитку малого | | | | |
| | |підприємництва ( 2157-14 ). | | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Передбачити виділення коштів з|Головне фінансове |Щорічно |Районні |0,5% |
| | |районних бюджетів для надання |управління, | |бюджети |доходної |
| | |підтримки малому та середньому|райдержадміністрації | | |частини |
| | |підприємництву. |міста | | |районних |
| | | | | | |бюджетів |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Забезпечити надання фінансово-|Управління з питань |2003-2004|Міський |2003- |
| | |кредитної підтримки суб'єктам |підприємництва, | |бюджет |4500,0 |
| | |малого та середнього |Головне фінансове | | |2004- |
| | |підприємництва шляхом |управління, | | |8000,0 |
| | |відшкодування відсотків за |ВАТ КБ "Хрещатик" | | | |
| | |користування банківським | | | | |
| | |кредитом. | | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Забезпечити відпрацювання |Управління з питань |2004 | | |
| | |лізингових схем і визначення |підприємництва, | | | |
| | |лізингових компаній для участі|Головне фінансове | | | |
| | |їх у програмі пільгового |управління, | | | |
| | |кредитування суб'єктів малого |ВАТ КБ "Хрещатик" | | | |
| | |підприємництва. |(за згодою) | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Розробити механізм цільового |Управління з питань |2003 | | |
| | |кредитування суб'єктів |підприємництва, | | | |
| | |підприємницької діяльності в |Головне управління | | | |
| | |сфері побутового |побутового | | | |
| | |обслуговування для проведення |обслуговування та | | | |
| | |реконструкцій та капітальних |ринків, | | | |
| | |ремонтів об'єктів побуту з |райдержадміністрації | | | |
| | |надання соціально необхідних |міста | | | |
| | |видів послуг. | | | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Забезпечення прозорості |Головне управління з | Постійно| | |
| | |надання підтримки суб'єктам |питань підприємництва, | | | |
| | |малого підприємництва за |Комісія по відбору | | | |
| | |рахунок коштів міського |проектів для | | | |
| | |бюджету, проведення аналізу |фінансово-кредитної | | | |
| | |ефективності використання |підтримки суб'єктів | | | |
| | |отриманої допомоги з |підприємницької | | | |
| | |урахуванням при цьому |діяльності в м. Києві, | | | |
| | |тендерного компоненту. |Головне управління | | | |
| | | |промисловості, | | | |
| | | |транспорту та зв'язків, | | | |
| | | |ВАТ КБ "Хрещатик" | | | |
| | | |(за згодою). | | | |
|-----+------------------------+------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
|2.2. |Формування мережі |Активізація та диверсифікація |Управління з питань |2003-2004|Міський |2003 - |
| |небанківських фінансових|діяльності фондів підтримки |підприємництва, | |бюджет, |250,0 |
| |установ з підтримки |підприємництва. |райдержадміністрації | |районні |2004 - |
| |малого підприємництва | |міста | |бюджетні, |550,0 |
| | | | | |інші джерела|2% доходи |
| | | | | | |частини |
| | | | | | |районних |
| | | | | | |бюджетів |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Розробка необхідних |Управління з питань |2003 | | |
| | |документів, забезпечення |підприємництва, | | | |
| | |створення комунального |Головне управління | | | |
| | |підприємства "Київський |промислової, | | | |
| | |інноваційний фонд". |науково-технічної | | | |
| | | |та інноваційної політики| | | |
| | |------------------------------+------------------------+---------+------------+----------|
| | |Забезпечення діяльності |Управління з питань |2003 | | |
| | |комунального підприємства |підприємництва, | | | |
| | |"Київський інноваційний фонд" |Головне управління | | | |
| | | |промислової, | | | |
| | | |науково-технічної та | | | |
| | | |інноваційної політики | | | |

................
Перейти до повного тексту