1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Стратегія


Спільна стратегія
Європейського Союзу щодо України, схвалена Європейською Радою 11 грудня 1999 року
ЄВРОПЕЙСЬКА РАДА,
Беручи до уваги Договір про Європейський Союз, зокрема його статтю 13 (2);
Враховуючи те, що Угода про партнерство і співробітництво (УПС) між Україною і Європейськими Співтовариствами та їх державами-членами набула чинності 1 березня 1998 р.,
ПРИЙНЯЛА ЦЮ СПІЛЬНУ СТРАТЕГІЮ:
Частина I
Бачення ЄС його партнерства з Україною
1. Стратегічне партнерство між Європейським Союзом (ЄС) та Україною, яке грунтується на спільних цінностях та інтересах, є невід'ємним фактором зміцнення миру, стабільності та процвітання в Європі. Свобода, незалежність і стабільність України відносяться до найбільших досягнень нової Європи, яка позбулася старих розподілювальних ліній. Завдяки своєму географічному положенню та розмірам, ресурсам свого населення та своєму розташуванню на вісях Північ-Південь та Схід-Захід, Україна займає унікальне місце в Європі та є визначальною дієвою особою у регіоні.
2. На сьогодні Україна має чудові стосунки з усіма своїми сусідами та зробила важливі кроки в державотворенні та в напрямі консолідації своєї демократії. Той факт, що з часу набуття незалежності Україна завжди була джерелом стабільності в регіоні, незважаючи на внутрішні труднощі та суперечності, є похвальним досягненням. ЄС вітає активну участь України в стабілізації свого регіону та підтримує посилення ролі України у форумах регіонального співробітництва. ЄС також вітає прихильність України до ядерного роззброєння, а також її співпрацю в підтриманні миру та безпеки в Європі та у світі, а саме в рамках Організації з безпеки та співробітництва в Європі (ОБСЄ) та Організації Об'єднаних Націй.
3. Стратегічне партнерство між ЄС та Україною невпинно зміцнювалося з часу набуття Україною незалежності. В цьому контексті, Угода про партнерство та співробітництво є значним досягненням. Україна першою з нових незалежних держав підписала таку угоду, відзначивши таким чином прагнення ЄС та України до зміцнення співробітництва. Шляхом макрофінансової допомоги, через програму Тасіс, а також двосторонні програми ЄС надає вагому підтримку з тим, щоб допомогти Україні в процесі здійснення перетворень та реформ.
4. Після завершення процесу розширення, що триває зараз, деякі з майбутніх держав-членів ЄС матимуть спільний зовнішній кордон з Україною. Розширення Союзу ще більш посилить економічний динамізм та політичну стабільність у регіоні, збільшуючи тим самим можливості співробітництва з Україною.
5. Європейський Союз має наступні стратегічні цілі стосовно України:
- робити внесок у створення стабільної, відкритої, плюралістичної демократії в Україні, що базується на верховенстві права, та підтримку стабільно функціонуючої ринкової економіки на користь усьому народові України;
- співпрацювати з Україною в підтриманні стабільності та безпеки в Європі та усьому світі, та у пошуку ефективних шляхів вирішення спільних проблем, які постають перед континентом;
- розширювати економічне, політичне та культурне співробітництво з Україною, а також співробітництво в сфері юстиції та внутрішніх справ.
6. ЄС визнає європейські прагнення України та вітає проєвропейський вибір України. ЄС залишається рішуче відданою співпраці з Україною на національному, регіональному та місцевому рівнях задля підтримки успішних політичних та економічних перетворень в Україні, які полегшать подальше зближення України з ЄС. ЄС та його держави-члени пропонують поділитися з Україною своїм різноманітним досвідом будівництва сучасних політичних, економічних, соціальних та адміністративних структур, повною мірою визнаючи, що основний тягар відповідальності за майбутнє України лежить на ній самій.
7. Тому Європейська Рада приймає цю Спільну стратегію зміцнення стратегічного партнерства між ЄС та Україною. Європейська Рада визнає, що успішна, стабільна та безпечна Україна найкращим чином відповідає інтересам ЄС. Правовою основою відносин між ЄС та Україною є Угода про партнерство та співробітництво (УПС). Повне виконання цієї угоди є передумовою успішної інтеграції України в економіку Європи та допоможе Україні ствердити свою європейську ідентичність.
8. ЄС та його держави-члени розвиватимуть узгодженість, послідовність та взаємодоповнюваність усіх аспектів їхньої політики щодо України. Союз, Співтовариство та держави-члени будуть також працювати разом та в рамках регіональних та міжнародних організацій, а також із партнерами, які мають подібний підхід, задля досягнення цілей, викладених в УПС та цій Спільній стратегії. Позиції Співтовариства та держав-членів в усіх відповідних форумах будуть відповідати цій Спільній стратегії. Європейська Рада запрошує Україну до взаємовигідної співпраці з ЄС на основі цієї Спільної стратегії.
Частина II
Основні цілі
Європейська Рада визначила такі основні цілі:
I. Підтримка процесу демократичних та економічних перетворень в Україні.
II. Забезпечення стабільності та безпеки і вирішення спільних проблем на європейському континенті.
III. Підтримка зміцнення співпраці між ЄС та Україною в контексті розширення ЄС.
I. Підтримка процесу демократичних та економічних перетворень в Україні
ЄС та Україна мають спільну зацікавленість у прискоренні процесу демократичних та економічних перетворень в Україні. Успішні перетворення в Україні принесуть процвітання не тільки Україні, але й усьому регіонові. Для забезпечення успіху цього процесу мають відбутися реформи, спрямовані на зміцнення демократії та верховенства права, а також соціально-економічні реформи в напрямі створення функціонуючої ринкової економіки.
ЄС пропонує зміцнити співробітництво з Україною в наступних пріоритетних сферах:
I(i) Зміцнення демократії, верховенства права та публічних інститутів в Україні
9. ЄС вітає досягнення України в закладенні підвалин демократичної системи, а саме - в розвиткові багатопартійної системи та прийнятті парламентарної конституції. ЄС визнає досягнення України у збереженні своєї єдності, незважаючи на різнорідний склад країни.
10. ЄС підтримує Україну в усіх її зусиллях, спрямованих на зміцнення демократії та якості керівництва, прав людини та верховенства права. Союз вважає, що верховенство права є передумовою розвитку функціонуючої ринкової економіки, яка надає можливості та приносить користь усім громадянам України. ЄС підтримує зусилля України з реформування правової системи в рамках УПС.
Незалежна судова влада, яка працює належним чином, професійні органи охорони правопорядку, розвиток системи державного управління, котра грунтується на здібностях та добрій освіті, на національному, регіональному та місцевому рівнях - все це ключові елементи ефективного виконання урядових рішень. ЄС підтримує зусилля України, спрямовані на розвиток ефективного, прозорого та демократичного характеру її публічних інститутів, включаючи розвиток вільних засобів масової інформації. Саме ці установи є передумовами економічного та соціального розвитку, роблячи внесок у створення сучасного громадянського суспільства.
11. ЄС надає великого значення розвиткові громадянського суспільства та конкурентного, сприятливого для інвесторів, підприємницького середовища в Україні та заохочує тісніші зв'язки між народами та неурядовими організаціями Союзу та України. ЄС вітає укладання Україною Меморандуму про взаєморозуміння з ОБСЄ та настійливо рекомендує Україні тісно співпрацювати з Координатором проектів ОБСЄ в Україні. ЄС підтримує зусилля України, спрямовані на захист та підтримку прав меншин, та закликає Україну продовжувати свою добру працю в цій царині, в тому числі у співробітництві з Верховним комісаром у справах національних меншин.
12. ЄС надає особливого значення тісній співпраці з Україною в рамках Ради Європи та ОБСЄ. У цьому контексті ЄС закликає Україну виконати свої зобов'язання та привести своє законодавство у відповідність з нормами та стандартами Ради Європи, зокрема зобов'язання, взяті Україною під час вступу до Ради Європи в 1995 р. ЄС бере до уваги висновки місії ОБСЄ (Бюро демократичних інститутів та прав людини (БДІПЛ)) по спостереженню за виборами щодо проведення президентських виборів 1999 року в Україні, відзначаючи, що проведення зазначених виборів не відповідало ряду зобов'язань ОБСЄ, та закликає Україну уважно поставитися до рекомендацій, зроблених місією ОБСЄ по спостереженню за виборами у її звіті, з огляду на майбутні вибори.
I(ii) Підтримка процесу економічних перетворень в Україні
13. ЄС налаштована підтримувати зусилля України у створенні середовища, сприятливого для економічної діяльності, та підтримуватиме Україну в її соціально-економічних реформах.
14. ЄС закликає Україну встановити макроекономічну політику, спрямовану на забезпечення цінової стабільності, оздоровлення державних фінансів та стабільного стану поточного балансу. Для подальшого забезпечення цінової стабільності дуже важливо дати центральному банкові можливість працювати незалежно від політичного втручання. Існуючі норми виваженого регулювання нагляду за фінансовим сектором потребують зміцнення. Необхідно покращити збір податків, а спеціальних податкових амністій та податкових пільг для окремих галузей господарства слід уникати.
15. ЄС наполегливо закликає Україну прикласти більше зусиль для побудови функціонуючої ринкової економіки шляхом більших структурних, економічних та адміністративних реформ у контексті комплексної програми реформування, узгодженої з Міжнародним валютним фондом. Вона має включити створення та забезпечення чітко визначених майнових прав, подальшу приватизацію, подальшу лібералізацію цін, збільшення квартирної плати й тарифів на комунальні послуги енерго- та водопостачання до рівнів, що забезпечують повне покриття витрат, реструктуризацію підприємств та заохочення розвитку малих та середніх підприємств. Слід збільшити загальний темп здійснення цих реформ. Що ж стосується галузевих реформ, то на особливу увагу заслуговують галузі сільського господарства, енергетики та транспорту.
16. Проведення земельної реформи є необхідним для забезпечення, серед іншого, можливості використання права довгострокової оренди землі як застави під позики, що покладе шлях до зростання обсягу інвестицій у сільськогосподарську галузь.
17. Залучення та захист внутрішніх та іноземних інвестицій також відіграють ключову роль у розвитку України. У цьому контексті ЄС відзначає, що звинувачення в корупції та незадовільному управлінні завдають шкоди економічній репутації України. Союз підтримуватиме Україну в розвиткові та ухваленні економічної політики, необхідної для збільшення обсягів внутрішніх та іноземних інвестицій і виконання вимог іноземних кредиторів.
18. Зважаючи на важкий тягар зобов'язань з обслуговування боргу, який несе Україна, оздоровлення її економіки вимагатиме подальшої участі приватних кредиторів. Необхідно найти спільні рішення проблем України, пов'язаних з обслуговуванням боргу.
19. ЄС повністю усвідомлює той факт, що Україні інколи доводиться здійснювати економічні реформи за несприятливих зовнішніх умов. Макрофінансова допомога з боку ЄС надаватиметься, де потрібно, відповідно до визначених критеріїв та процедур, будучи спрямованою на підтримання макроекономічної стабілізації та комплексної структурної реформи, що узгоджується з програмами Міжнародного валютного фонду та Світового банку. ЄС і надалі буде готовим підтримати економічні реформи в Україні за таких обставин. Макрофінансова допомога збоку ЄС допомагає Україні відкрити свою економіку, поліпшити економічну пристосовуваність, посилити конкуренцію та й надалі інтегрувати українську економіку в європейську та світову економіку.
20. ЄС буде підтримувати Україну шляхом заохочення всебільшого зближення її законодавства із законодавством ЄС, зокрема в таких сферах, як конкурентна політика, стандартизація та сертифікація, права інтелектуальної власності, захист даних, митні процедури та охорона навколишнього середовища.
21. У ході здійснення програми створення функціонуючої ринкової економіки необхідно створити цілеспрямовану систему соціального забезпечення для врахування соціальних аспектів переходу до ринкової економіки.
II. Забезпечення стабільності та безпеки і вирішення спільних проблем на європейському континенті
ЄС та Україна поділяють зацікавленість у підтримці стабільності та безпеки у вільній та демократичній Європі. Геополітичне розташування України вздовж осей Північ-Південь та Схід-Захід ставить Україну в унікальне положення в Європі. ЄС визнає регіональне значення України. У цьому контексті ЄС пропонує посилити співробітництво з Україною, приділяючи особливу увагу питанням ядерної безпеки та посиленню політичного діалогу, передбаченого в рамках УПС, маючи на меті зробити його більш послідовним та дієвим. ЄС прагне поглибити співробітництво з Україною, щоб знайти ефективне вирішення спільних проблем, які постають перед континентом, у таких сферах:
II(i) Співробітництво для зміцнення стабільності та безпеки в Європі
22. ЄС підтримує зусилля України, спрямовані на поширення співробітництва та стабільності в регіоні, в тому числі в рамках Організації чорноморського економічного співробітництва, Ради держав Балтійського моря та ГУУАМ (Грузія, Україна, Узбекистан, Азербайджан, Молдова). ЄС вітає позитивний розвиток стосунків України з усіма її сусідами та вірить, що вона зацікавлена в тому, щоб ці стосунки залишалися міцними та стабільними. ЄС також відзначає внесок України в Європейську стабільність через її роль спостерігача в Пакті про стабільність для Південно-Східної Європи.
23. ЄС та Україна поділяють зацікавленість у підтримці стабільності та безпеки у вільній та демократичній Європі. Зміцнення механізмів консультацій між ЄС та Україною в рамках УПС, Ради Європи та Організації Об'єднаних Націй, а також тісне співробітництво між ОБСЄ та Україною є необхідними для спільного та ефективного вирішення проблем європейської та всесвітньої безпеки.
24. ЄС вітає Україну з обранням її до Ради Безпеки Організації Об'єднаних Націй (на 2000/2001 роки). Цей факт посилює необхідність для ЄС подальшого поглиблення та розширення його політичного діалогу з Україною на офіційному та міністерському рівні, як двостороннього, так і через використання механізмів ЄС. Ухвалення Хартії європейської безпеки зміцнить співробітництво між державами-членами ОБСЄ.
25. ЄС розширює та підтримує діалог із загальних та конкретних питань, пов'язаних з діями в умовах кризових ситуацій та зміцненням безпеки, який розвивався протягом останніх років між Західноєвропейським союзом та Україною, а також інтенсифікацію практичного співробітництва у цій сфері, зокрема шляхом виконання Плану дій, нещодавно розробленого Західноєвропейським союзом та Україною.
26. ЄС також зацікавлений у посиленні співробітництва з Україною в сфері контролю за експортом та нерозповсюдженням зброї масового знищення й засобів її доставки, та закликає Україну виконати свої зобов'язання за Конвенцією про хімічну зброю.
27. Окрім цього, ЄС закликає Україну досягти цілей Конвенції про заборону застосування, накопичення запасів, виробництва та передачі протипіхотних мін та про їхнє знищення. ЄС також закликає Україну розробити стратегію по боротьбі з надмірним накопиченням та розповсюдженням стрілецької зброї та легких озброєнь.
II(ii) Співробітництво в сфері охорони навколишнього середовища, енергетики та ядерної безпеки
28. ЄС буде намагатися зміцнити європейську стабільність та співпрацювати з Україною в сфері енергетики та ядерної безпеки підтримуючи комплексне реформування енергетичної галузі, зокрема шляхом продовження співробітництва з Україною у виконанні Плану фінансового оздоровлення енергетичної галузі, який передбачає лібералізацію цін, поліпшення збору платежів та приватизацію розподільних компаній. У цьому контексті, ЄС сприятиме ефективному та екологічно безпечному використанню енергії в Україні та у зміцненні нових інститутів та органів у галузі енергетики й їхнього потенціалу в плані вироблення політики.
29. Ядерна безпека та виведення з експлуатації Чорнобильської атомної електростанції є пріоритетними питаннями у відносинах між ЄС та Україною. ЄС підтримує розвиток незалежного органу ядерного регулювання в Україні та закликає Україну виконати своє зобов'язання з виконання Меморандуму про взаєморозуміння між країнами "Великої сімки" та Україною 1995 року про закриття Чорнобильської АЕС. В свою чергу, ЄС підтримає Україну у фінансуванні заміни енергогенеруючих потужностей в Україні.
30. ЄС також є зацікавленим у посиленні співробітництва з Україною з таких питань, як захист від радіації, поводження з відходами, знезараження та демонтаж ядерних установок та досліди в галузі технології синтезу. Нещодавно підписані угоди про співробітництво в сфері ядерної безпеки та термоядерного синтезу між ЄВРАТОМом та Україною полегшать це співробітництво.
31. Окрім цього, ЄС закликає Україну вжити рішучих заходів у галузі захисту навколишнього середовища. Захист здоров'я населення від забруднення питної води, повітря та грунту, а також раціональне та відповідальне використання природних ресурсів і обмеження транскордонного забруднення повітря та води є пріоритетами в цій галузі.
III. Підтримка для зміцнення співробітництва між ЄС та Україною в контексті розширення ЄС
Після завершення процесу розширення, що триває, деякі майбутні держави і члени ЄС будуть мати спільний зовнішній кордон з Україною. ЄС прагне зробити взаємовигідний для Союзу та України внесок у цей процес. У цьому контексті ЄС пропонує посилити співробітництво з Україною, приділяючи особливу увагу співробітництву в сфері юстиції та внутрішніх справ. ЄС також підтримує участь України в регіональних, європейських та світових структурах.
Європейський Союз міг би посилити співробітництво з Україною в наступних сферах:
III(i) Підтримка інтеграції України в європейську та світову економіку
32. Союз підтримує Україну та закликає її подвоїти свої зусилля з виконання вимог для членства у Світовій організації торгівлі. Союз закликає Україну повною мірою скористатися можливостями, які передбачені УПС, для полегшення двосторонньої торгівлі та інвестицій. Союз також вивчить обставини, які, в доповнення до вступу до СОТ, могли б дозволити створення в майбутньому зони вільної торгівлі між ЄС та Україною, як це передбачено УПС.
33. Для створення в Україні сприятливого інвестиційного клімату ЄС закликає Україну провести переговори та ратифікувати подальші двосторонні угоди про захист інвестицій з державами-членами ЄС для заохочення прямих іноземних інвестицій. ЄС також закликає місцеві, регіональні та загальнонаціональні органи влади України скористатися можливостями, які передбачені новим законом про державні концесії щодо залучення інвестицій у інфраструктуру та послуги державного сектора.
III(ii) Співробітництво в сфері юстиції та внутрішніх справ
34. ЄС та Україна мають спільну зацікавленість у розвиткові співробітництва у боротьбі з нелегальною імміграцією та торгівлею людьми. ЄС та Україна поділяють зацікавленість у розвиткові співробітництва в сфері безпеки кордонів та боротьби проти спільного лиха організованої злочинності, включаючи відмивання грошей, нелегальну торгівлю зброєю та наркотиками.
35. З огляду на процес розширення ЄС, що триває, ЄС буде намагатися посилити діалог з Україною з питань узгодження візової політики України з ЄС шляхом визначення візових вимог відповідно до норм ЄС та запровадження проїзних документів, які досить складно підробити.
III(iii) Регіональне та транскордонне співробітництво з сусідніми країнами
36. ЄС підтримує розвиток та зміцнення ініціатив регіонального та транскордонного співробітництва за участю України та сусідніх їй країн. У цьому контексті ЄС надаватиме першорядного значення питанням прикордонного регулювання.
37. Що стосується розвитку інфраструктурних мереж, особливо в галузях транспорту, телекомунікацій, електроенергетики та трубопроводів, ЄС, через програму Тасіс, приділяє особливу увагу регіональним ініціативам, таким як ІНОГЕЙТ (міждержавний транзит нафти й газу в Європу) та ТРАСЕКА (транспортний коридор Європа-Кавказ-Центральна Азія), прагнучи до поліпшення економічного співробітництва в регіоні. ЄС збільшуватиме масштаби роботи в напрямі з'єднання українських транспортних систем (автомобільних та залізничних) із трансєвропейськими мережами, а також шукатиме взаємовигідних шляхів вирішення транспортних питань. Виконуючи це, особлива увага приділятиметься поліпшенню координації з іншими донорами та міжнародними фінансовими інституціями, а також стимулюванню залучення приватного сектора, який буде вирішальним для успішності зусиль, що докладатимуться.

................
Перейти до повного тексту