- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Угода
Офіційний переклад
УГОДА МІЖ УКРАЇНОЮ ТА ЄВРОПЕЙСЬКИМ СОЮЗОМ
ПРО ВПРОВАДЖЕННЯ МЕХАНІЗМУ КРЕДИТНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА ДЛЯ УКРАЇНИ
| Дата вчинення: | 02.12.2024 03.12.2024 |
| Дата ратифікації Україною: | 05.12.2024 |
| Дата набрання чинності для України: | 06.12.2024 |
Цю Угоду укладено між:
Україною
та
Європейським Союзом, представленим Європейською Комісією
далі - "Комісія",
далі разом іменуються "Сторони", а кожна окремо - "Сторона".
ПРЕАМБУЛА
Оскільки:
(1) Регламентом Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2024/2773 від 24 жовтня 2024 року про започаткування Механізму кредитного співробітництва з Україною та надання Україні виняткової макрофінансової допомоги (далі - "Регламент щодо ULCM" )-1 було започатковано Механізм кредитного співробітництва для України та передбачено надання Україні виняткової макрофінансової допомоги у формі кредиту з метою підтримки України у покритті її фінансових потреб. Механізм надає Україні Безповоротну фінансову допомогу з метою сприяння Україні у погашенні Кредиту МФД та Двосторонніх кредитів, що відповідають вимогам. Ресурси Механізму формуються за рахунок коштів, перерахованих відповідно до Додатку XLI до Регламенту Ради (ЄС) № 833/2014-2, та коштів, отриманих як фінансові внески від держав-членів, третіх країн або з інших джерел.
__________
-1 OJ L, 2024/2773, 28.10.2024, р. 1.
-2 OJ L 229, 31.7.2014, р. 1.
(2) Відповідно до Статті 7 Регламенту щодо ULCM, Безповоротна фінансова допомога надається Україні виключно після укладення угоди про впровадження Механізму між Україною та Комісією.
(3) Стаття 15(1) Регламенту щодо ULCM передбачає, що детальні фінансові умови Кредиту МФД мають бути викладені у Кредитній угоді щодо МФД.
(4) Відповідно до Статті 6(1) Регламенту щодо ULCM, якщо Україна бажає надати запит на отримання підтримки в рамках Механізму з метою погашення Двостороннього кредиту, вона має надати Комісії текст відповідної угоди про Двосторонній кредит до 1 червня 2025 року.
(5) Відповідно до Статей 8(2) та 8(3) Регламенту щодо ULCM, за умови наявності ресурсів в рамках Механізму, кожна виплата Безповоротної фінансової допомоги має здійснюватися на основі позитивної оцінки Комісією Запиту.
(6) Рішення Комісії про розподіл має застосовуватися для розподілу Безповоротної фінансової допомоги між Кредитом МФД та Двосторонніми кредитами, що відповідають вимогам.
Сторони домовилися:
Стаття 1 Предмет угоди
1. Відповідно до Статті 7(1) Регламенту щодо ULCM, ця Угода визначає права та обов’язки Сторін, а також умови, що застосовуються до Безповоротної фінансової допомоги, виділеної з метою надання допомоги Україні для покриття основної суми, процентів та Інших супутніх витрат Кредиту МФД та Двосторонніх кредитів, що відповідають вимогам.
2. Відповідно до положень Регламенту (ЄС) 2024/2773, Рішення Комісії про розподіл, цієї Угоди, будь-якого Імплементаційного рішення Комісії про відповідність вимогам та за умови наявності ресурсів в рамках Механізму, Союз надає Безповоротну фінансову допомогу для допомоги Україні у погашенні Кредиту МФД та Двосторонніх кредитів, що відповідають вимогам, включаючи основну суму, проценти та будь-які Інші супутні витрати.
3. У разі необхідності Сторони вносять зміни до цієї Угоди після набрання чинності будь-яким Імплементаційним рішенням Комісії про відповідність вимогам.
Стаття 2 Визначення термінів
У цій Угоді, включаючи Преамбулу до неї, наведені нижче терміни мають такі значення:
1. "Угода" означає цю Угоду про впровадження Механізму кредитного співробітництва для України.
2. "Двосторонній кредитор" означає третю країну по відношенню до ЄС, яка надала Двосторонній кредит.
3. "Двосторонній кредит" означає кредит, наданий прямо чи опосередковано Двостороннім кредитором на користь України.
4. "Комісія" означає Європейську Комісію.
5. "Рішення Комісії про розподіл" означає рішення Комісії, зазначене у Статті 5(3) Регламенту щодо ULCM, що передбачає розподіл Безповоротної фінансової допомоги, яка має бути виділена пропорційно до основної суми кожного кредиту, вираженого в євро, проти основної суми Кредиту МФД та всіх Двосторонніх кредитів, що відповідають вимогам, виражених в євро, з урахуванням змін, внесених відповідно до Регламенту щодо ULCM.
6. "Імплементаційне рішення Комісії про відповідність вимогам" означає імплементаційне рішення Комісії, зазначене у Статті 6(4) Регламенту щодо ULCM, яким затверджується відповідність вимогам Двостороннього кредиту, представленого Україною Комісії, і для погашення якого Україна звертається за підтримкою в рамках Механізму.
7. "Дата здійснення платежу" має значення, надане цьому терміну у Кредитній угоді щодо МФД.
8. "Дострокове відшкодування" має значення, надане цьому терміну у Кредитній угоді щодо МФД.
9. "Дострокове погашення" має значення, надане цьому терміну у Кредитній угоді щодо МФД.
10. "Двосторонній кредит, що відповідає вимогам" означає двосторонній кредит, затверджений як такий, що відповідає вимогам Механізму, відповідно до Імплементаційного рішення Комісії про відповідність вимогам.
11. "ЄС" або "Союз" означає Європейський Союз.
12. "Фінансовий регламент" означає Регламент (ЄС, Євратом) 2024/2509 Європейського Парламенту та Ради від 23 вересня 2024 року про фінансові правила, що застосовуються до загального бюджету Союзу (у новій редакції).
13. "Механізм" означає Механізм кредитного співробітництва для України, започаткований відповідно до Глави II Регламенту щодо ULCM.
14. "Кредит МФД" означає виняткову фінансову допомогу, що надається Союзом Україні у формі кредиту відповідно до Глави III Регламенту щодо ULCM.
15. "Кредитна угода щодо МФД" означає кредитну угоду, підписану Комісією від імені Союзу та Україною відповідно до Глави III Регламенту щодо ULCM.
16. "Безповоротна фінансова допомога" означає підтримку, що надається Україні в рамках Механізму.
17. "Інші супутні витрати" означає будь-які витрати або збори, що підлягають сплаті за Кредитом МФД та відповідним Двостороннім кредитом, що відповідає вимогам.
18. "Субсидія на погашення" має значення, надане цьому терміну у Кредитній угоді щодо МФД.
19. "Запит" означає запит на отримання Безповоротної фінансової допомоги відповідно до Статті 5(1) або Статті 5(4) цієї Угоди.
20. "Регламент щодо ULCM" означає Регламент Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2024/2773 від 24 жовтня 2024 року про започаткування Механізму кредитної співпраці з Україною та надання Україні виняткової макрофінансової допомоги.
Стаття 3 Відповідальність України
1. Україна використовує Безповоротну фінансову допомогу виключно для погашення основної суми, процентів та будь-яких Інших супутніх витрат Кредиту МФД або Двосторонніх кредитів, що відповідають вимогам. Будь-яка Безповоротна фінансова допомога, отримана Україною у будь-який спосіб, повинна використовуватися нею виключно з цією метою. Україна несе відповідальність за повернення будь-яких коштів, що становлять Безповоротну фінансову допомогу, які не були використані з цією метою, та їхнє перенаправлення на цю мету.
2. Україна погоджується з кожним Двостороннім кредитором у відповідній угоді про Двосторонній кредит, щодо якої Україна має намір звернутися за підтримкою в рамках Механізму, що будь-які суми, надані Україною з Безповоротної фінансової допомоги для погашення Двосторонньої кредиту, які не використовуються для негайного виконання зобов’язань з погашення основної суми, сплати процентів та будь-яких Інших супутніх витрат за таким Двостороннім кредитом, залишаються доступними до настання терміну виконання зобов’язань з погашення, а будь-які проценти, нараховані на цю суму, також можуть бути використані для виконання зобов’язань за відповідною угодою про Двосторонній кредит. Україна не подає до Комісії угоду про Двосторонній кредит відповідно до Статті 4(1) цієї Угоди без таких положень, за винятком випадків, коли всі суми, надані Україною як Безповоротна фінансова допомога для погашення Двостороннього кредиту, призначаються для негайного виконання зобов’язань з погашення, у тому числі шляхом добровільного чи обов’язкового дострокового погашення або через аналогічні механізми.
Стаття 4 Відповідність Двосторонніх кредитів вимогам
1. Україна має подати Комісії до 1 червня 2025 року текст угод про Двосторонній кредит, щодо яких вона прагне отримати підтримку в рамках Механізму.
2. Комісія невідкладно оцінює відповідність Двосторонніх кредитів вимогам в рамках Механізму відповідно до критеріїв, передбачених Статтею 6(2) Регламенту щодо ULCM, з урахуванням обмеження, встановленого Статтею 6(6) вказаного Регламенту. Комісія додатково оцінює відповідність зазначеної угоди про Двосторонній кредит Статті 3(2) цієї Угоди. Комісія може попросити Україну надати додаткову інформацію для оцінки відповідності Двостороннього кредиту вимогам.
3. Підтримка в рамках Механізму погашення Двостороннього кредиту надається лише після ухвалення Імплементаційного рішення Комісії про відповідність вимогам щодо такого відповідного Двостороннього кредиту.
4. Україна отримує від кожного Двостороннього кредитора та надає Комісії без затримки підтвердження набрання чинності кожною угодою про Двосторонній кредит, що відповідає вимогам.
5. Україна повідомляє Комісію про будь-які запропоновані зміни та будь-які фактичні зміни до угод про Двосторонній кредит, що відповідає вимогам, та надає Комісії текст таких змін без невиправданої затримки. Після отримання запропонованих змін Комісія оцінює, чи впливають ці зміни на відповідність Двостороннього кредиту вимогам відповідно до пункту 2 цієї Статті, та надає свою оцінку Україні. Після отримання фактичних змін Комісія оцінює, чи впливають ці зміни на відповідність Двостороннього кредиту вимогам відповідно до пункту 2 цієї Статті, та вносить зміни або скасовує відповідне Імплементаційне рішення Комісії про відповідність вимогам, у випадку необхідності. Комісія повинна підтвердити Україні результати своєї оцінки та надати Україні копію будь-яких змін або скасувань такого Імплементаційного рішення Комісії про відповідність вимогам.
6. Комісія погоджується та визнає, що стосовно будь-якого Рішення Комісії про розподіл, прийнятого нею відповідно до Статті 5 Регламенту щодо ULCM:
a) вона невідкладно вносить зміни до вказаного Рішення з метою включення кожного Двостороннього кредиту, що відповідає вимогам, після набрання чинності таким кредитом; та
b) вона може внести зміни до вказаного Рішення для пропорційного зменшення суми розподілу щодо Двостороннього кредиту, що відповідає вимогам, якщо такий Двосторонній кредит, що відповідає вимогам, не буде повністю вибраний до 31 грудня 2027 року.
Стаття 5 Запит, перевірка умов та виплата
1. Україна може двічі на рік подавати до Комісії Запит. Під час подання Запиту, Україна:
a) Використовує типову форму Запиту, викладену в Додатку І до цієї Угоди;
b) Для кожної угоди про Двосторонній кредит, що відповідає вимогам:
i. зазначає основну суму, непогашену на дату подання такого Запиту;
ii. зазначає нараховані, але несплачені проценти та Інші супутні витрати, термін сплати яких настає на наступну заплановану дату сплати процентів за таким Двостороннім кредитом, що відповідає вимогам; та
iii. підтверджує, що загальна вартість виплат Безповоротної фінансової допомоги стосовно такого Двостороннього кредиту, що відповідає вимогам, за попередніми Запитами, разом з будь-якими нарахованими на нього процентами, не перевищує загальну суму, що підлягає сплаті такому Двосторонньому кредиторові за таким Двостороннім кредитом, що відповідає вимогам, в кожному випадку, станом на дату такого Запиту; та
c) Зазначає, станом на дату такого Запиту, для будь-якого Двостороннього кредиту, що відповідає вимогам, суму, за наявності, Безповоротної фінансової допомоги, яка була виплачена для такого Двостороннього кредиту, що відповідає вимогам, яка не була негайно використана для виконання зобов’язань з його погашення, і яка може бути використана для виконання зобов’язань за угодою про такий Двосторонній кредит, що відповідає вимогам, а також суму будь-яких процентів, нарахованих на таку суму.
2. Комісія оцінює кожен Запит відповідно до критеріїв, передбачених Статтею 8(2) Регламенту щодо ULCM.
3. Кожна оцінка Запиту здійснюється Комісією на основі інформації, наданої Україною відповідно до пункту 1 цієї Статті. Комісія може звернутися до України з проханням надати додаткову інформацію для оцінки Запиту.
4. Двосторонні Кредитори Двосторонніх кредитів, що відповідають вимогам, або Європейський Союз, представлений Європейською Комісією, можуть, як виняток, подати Запит, як це передбачено у Статті 8(6) Регламенту щодо ULCM, за умови, що, у відповідних випадках, такий Запит супроводжується інформацією про залишок сум основної суми, процентів та Інших супутніх витрат, що підлягають сплаті Україною за відповідною угодою про Двосторонній кредит, що відповідає вимогам, а також інформацією про будь-які суми, зазначені у Статті 3(2), які можуть бути використані для виконання зобов’язань з погашення за таким Двостороннім кредитом, що відповідає вимогам. Комісія повідомляє Україну про будь-який такий запит.
5. Якщо стосовно Кредиту МФД або Двостороннього кредиту, що відповідає вимогам, загальна сума виплат Безповоротної фінансової допомоги, отриманої Україною, разом з будь-якими нарахованими на неї процентами, перевищує загальну суму основної суми, процентів та Інших супутніх витрат, що підлягають сплаті Україною такому кредиторові згідно з Кредитною угодою щодо МФД або угодою про Двосторонній кредит, що відповідає вимогам, виплата Безповоротної фінансової допомоги за таким кредитом обмежується залишком суми, що підлягає сплаті. Надлишкова сума спрямовується на погашення Кредиту МФД або інших Двосторонніх кредитів, що відповідають вимогам, відповідно до Статі 5(2) Регламенту щодо ULCM.
6. Якщо Комісія надає позитивну оцінку Запиту, за умови наявності ресурсів, Комісія виплачує Безповоротну фінансову допомогу без невиправданої затримки і не пізніше 30 календарних днів з дати повідомлення Комісією України про Рішення щодо виплати коштів відповідно до Статті 8(3) Регламенту щодо ULCM. У такому рішенні зазначається сума Безповоротної фінансової допомоги, що надається Україні, яка дорівнює сумі ресурсів, доступних на підставі Статті 4(1) Регламенту щодо ULCM на день ухвалення такого рішення, та розподіляється відповідно між Кредитом МФД або кожним Двостороннім кредитом, що відповідає вимогам, згідно з Рішенням Комісії про розподіл.
7. Після отримання виплати Україна отримує від кожного Двостороннього кредитора та невідкладно надає Комісії підтвердження виконання кожного зобов’язання з погашення за Двостороннім кредитом, що відповідає вимогам, включаючи, за необхідності, застосовний курс обміну, що використовувався.
8. У випадку надання Комісією негативної оцінки Запиту, вона невідкладно інформує про це Україну з обґрунтуванням своєї оцінки. У конкретному випадку, коли Комісія встановлює, що Україна не виконує попередню умову, викладену в Статті 11(1) Регламенту щодо ULCM, Комісія призупиняє надання Україні Безповоротної фінансової допомоги в частині, що стосується Кредиту МФД, доки Комісія не встановить, що така попередня умова знову виконується. Такі призупинені суми доступні, у випадку необхідності, для підтримки погашення позик Союзу. Україна не має жодного права, юридичної вимоги чи законного очікування на отримання таких сум.
9. Негативна оцінка Запиту не перешкоджає Україні подати наступний Запит, якщо Україна вважатиме, що критерії, передбачені Статтею 8(2) Регламенту щодо ULCM, були виконані.
Стаття 6 Співпраця для захисту фінансових інтересів Союзу
1. Україна повинна в повній мірі співпрацювати для захисту фінансових інтересів Союзу і, відповідно до умови отримання Безповоротної фінансової допомоги, надавати необхідні права та доступ переліченим нижче органам, які можуть здійснювати свої права відповідно до Статті 129(1) Фінансового регламенту, та проводити огляди, перевірки, аудити та розслідування, пов’язані з використанням Україною Безповоротної фінансової допомоги:
- Європейському управлінню з питань запобігання зловживанням та шахрайству (OLAF) відповідно до Регламентів
№ 883/2013-3 та
№ 2185/96-4;
__________
-3Регламент (ЄС, Євратом)
№ 883/2013 Європейського Парламенту і Ради від 11 вересня 2013 року щодо розслідувань, які проводить Європейське бюро по боротьбі з шахрайством (OLAF), та про скасування Регламенту (ЄС) № 1073/1999 Європейського Парламенту і Ради та Регламенту Ради (Євратом) № 1074/1999 (OJ L 248, 18/09/2013, с. 1).
-4Регламент Європейського Парламенту і Ради (Євратом, ЄС)
№ 2185/1996 від 11 листопада 1996 року про виїзні перевірки та інспектування, які проводить Комісія для захисту фінансових інтересів Європейських Співтовариств від шахрайства та інших порушень (OJ L 292, 15/11/1996, с. 2).
- Європейській прокуратурі (EPPO) відповідно до Регламенту
2017/1939, в межах компетенції Європейської прокуратури; та
- Європейському суду аудиторів (ECA) відповідно до
Статті 287 Договору про функціонування Європейського Союзу (ДФЄС) та Статті 263 Фінансового регламенту.
2. Україна повинна забезпечити, щоб будь-які треті особи, що залучені до використання коштів Союзу, надавали еквівалентні права, як це передбачено в пункті 1 цієї Статті. Для уникнення сумнівів, Двосторонні кредитори за Двосторонніми кредитами, що відповідають вимогам, не є такими третіми особами.
Стаття 7 Банківський рахунок для платежів та валюта
1. Безповоротна фінансова допомога деномінується виключно в євро, що є валютою кожного платежу Безповоротної фінансової допомоги.
2. Комісія використовує частку Безповоротної фінансової допомоги, пов’язаної з Кредитом МФД, з кожної виплати, як це визначається Рішенням Комісії про розподіл, для погашення основної суми, процентів та Інших супутніх витрат за Кредитом МФД, відповідно до умов Кредитної угоди щодо МФД. У випадку, якщо частка виплати Безповоротної фінансової допомоги Україні є більшою, ніж сума, що підлягає погашенню за основною сумою, процентами та Іншими супутніми витратами за Кредитом МФД на заплановану Дату здійснення платежу, Комісія може використати суму надлишку для Дострокового відшкодування Кредиту МФД на власний розсуд у будь-який момент або може утримати суму надлишку виключно з метою забезпечення в майбутньому погашення Кредиту МФД за допомогою Субсидії на погашення відповідно до Статті 6(6) Кредитної угоди щодо МФД або за допомогою Дострокового відшкодування відповідно до Статті 7(3) Кредитної угоди щодо МФД. Будь-які проценти, нараховані на таку суму надлишку, також можуть бути використані для забезпечення цієї мети. Такі суми надлишку та нараховані на них проценти не можуть бути повторно використані Україною. Для уникнення сумнівів, витрати, пов’язані з Достроковим погашенням Кредиту МФД та проценти, що підлягають сплаті відповідно до Статей 6(4) та 6(5) Кредитної угоди щодо МФД, не покриваються Безповоротною фінансовою допомогою.
................Перейти до повного тексту