- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
Друга секція
Р І Ш Е Н Н Я
Справа "Бакалов проти України" (Заява N 14201/02)
Страсбург, 30 листопада 2004 року |
Переклад офіційний
Це рішення стане остаточним за обставин, викладених у п. 2 статті
44 Конвенції. Воно може підлягати редакційним виправленням.
У справі "Бакалов проти України"
Європейський суд з прав людини (друга секція) у складі:
п. Ж.-П.Коста (голова палати),
п. А.Б.Бака,
п. І.Кабрал Баррето,
п. К.Юнгвірт,
п. В.Буткевич,
пані А.Мулароні,
пані Д.Йочєнє, судді,
а також пані С.Доллє, Секретар секції,
після обговорення в нарадчій кімнаті 9 листопада 2004 року,
виносить таке рішення, що було прийняте того ж дня:
ПРОЦЕДУРА
2. Уряд України (далі - Уряд) представляли його Уповноважені - пані Валерія Лутковська, змінена згодом пані Зоряною Бортновською.
3. Скарги заявника про порушення пункту 1 статті
6 та статті
13 Конвенції були комуніковані Уряду-відповідачу 21 квітня 2003 року. Того ж дня Суд прийняв рішення, що має бути застосований пункт 3 статті 29 Конвенції і питання щодо прийнятності та суті заяви розглядатимуться разом.
4. Заявник і Уряд подали свої зауваження щодо суті (
правило 54А).
ФАКТИ
5. Заявник, п. Вадим Федорович Бакалов, - громадянин України, який народився 23 лютого 1970 року і мешкає у м. Одесі. У Суді його інтереси представляє Олександр Казановський - адвокат, який практикує в м. Одесі.
I. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. 24 вересня 1997 року заявника затримали працівники Ленінського районного відділу міліції у м. Одеса.
7. 25 вересня 1997 року у будинку заявника був проведений обшук, під час якого були знайдені набої.
8. 30 вересня 1997 року проти заявника було висунуте обвинувачення у зберіганні набоїв (стаття
222-1 Кримінального кодексу) і проти нього була порушена кримінальна справа.
9. 26 грудня 1997 року кримінальну справу було закрито з огляду на недоведеність його участі у вчиненні злочину.
10. 25 серпня 1998 року заявник звернувся з позовом до Київського районного суду м. Одеси, оскаржуючи незаконне затримання, незаконний обшук та конфіскацію частини його майна. Заявник стверджував, що обшук проводився без ордера і ніяких набоїв знайдено не було. Він також вимагав компенсацію за моральну шкоду, завдану незаконними діями працівників міліції.
11. 16 серпня 1999 року Київський районний суд м. Одеси задовольнив позов заявника і зобов'язав Державне казначейство виплатити заявнику компенсацію у розмірі 82 472,00 грн (1).
----------------
(1) 17 530,3 ЄВРО.
12. 6 червня 2000 року Одеський обласний суд скасував рішення суду в частині, яка стосувалась компенсації матеріальної шкоди, і повернув справу на новий розгляд до Київського районного суду м. Одеси, який пізніше присудив заявнику 2020 грн (2) компенсації за матеріальну шкоду. Суд також зобов'язав Державне казначейство виплатити заявнику компенсацію у розмірі 50 000 грн (3) за завдану моральну шкоду.
----------------
(2) 328,27 ЄВРО.
(3) 9486,76 ЄВРО.
13. 31 жовтня 2001 року заявник подав скаргу до Державного казначейства, яка стосувалась невиконання рішення суду від 6 червня 2000 року, винесеного на його користь.
15. 29 січня 2002 року заявник звернувся до Державного казначейства з проханням виконати рішення суду від 6 червня 2000 року.
16. 26 лютого 2002 року Державне казначейство проінформувало заявника, що не розроблений порядок для виплати компенсації і, таким чином, виплата неможлива.
17. 15 травня 2002 року Національний Банк перерахував заявнику 2020 грн компенсації за матеріальну шкоду.
18. 10 грудня 2002 року Національний банк перерахував заявнику 50 000 грн компенсації за моральну шкоду.
II. ВІДПОВІДНЕ НАЦІОНАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО
19. Відповідне національне законодавство викладене в рішенні від 27 липня 2004 року у справі
"Ромашов проти України" (N 67534/01).
20. Заявник скаржиться на неспроможність державних органів виконати рішення суду від 6 липня 2000 року, винесеного на його користь. Він стверджує про порушення пункту 1 статті
6 Конвенції та статті
1 Першого протоколу
Конвенції, які проголошують у відповідних частинах:
Пункт 1 Стаття 6
"Кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом..."
"Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права.
Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків або інших зборів або штрафів".
I. ПОПЕРЕДНІ ЗАУВАЖЕННЯ УРЯДУ ЩОДО ПРИЙНЯТНОСТІ ЗАЯВИ
А. Статус жертви заявника
21. Уряд наголошував, що рішення суду від 6 липня 2000 року, винесене на користь заявника, було виконане у повному обсязі і заявник не може більше вважатись жертвою порушення його прав в сенсі пункту 1 статті 6. Уряд також пропонував визнати заяву неприйнятною або вилучити її з реєстру справ Суду.
22. Заявник не погоджувався.
23. Суд не поділяє позицію Уряду. Суд вважає, що заявник ще може скаржитись на свій статус жертви стверджуваного порушення прав, гарантованих пунктом 1 статті 6 щодо періоду, протягом якого рішення, про яке йдеться, залишалось невиконаним (див. справу
"Войтенко проти України", заява N 18966/02, рішення від 6 червня 2004 року п. 35; справу
"Шмалько проти України", заява N 60750/00, рішення від 20 липня 2004 року, п. 34; справу
"Ромашов проти України", заява N 67534/01, рішення від 27 липня 2004 року, п. 27).
Б. Заперечення щодо вичерпання національних засобів захисту
24. Уряд стверджував, що заявник не вичерпав національні засоби захисту, оскільки він не звертався до національних судів зі скаргами на бездіяльність Державної виконавчої служби чи для прискорення перебігу виконання рішення у його справі.
25. Заявник заперечував це твердження.
26. Суд повторює свою прецедентну практику в цій сфері. Суд вважає, що ситуація є аналогічною тій, яка склалась у справах
Войтенка,
Шмалька і
Ромашова (посилання вище на пункти 28-31, 37-39 і 30-32 відповідно), і, виходячи з цього, у цій справі немає підстав відхиляти цю заяву. Таким чином, Суд робить висновок, що заявнику не потрібно було використовувати засіб захисту, на який посилався Уряд, і, таким чином, заявник дотримався вимог, непередбачених пунктом 1 статті
35 Конвенції.
В. Висновки щодо прийнятності скарг за пунктом 1 статті
6 Конвенції27. У світлі поданих сторонами зауважень Суд вирішує, що скарга заявника щодо порушення пункту 1 статті
6 Конвенції порушує серйозні питання фактів та права за Конвенцією, встановлення яких вимагає розгляду справи по суті. Таким чином, Суд робить висновок, що скарга не є повністю необґрунтованою в сенсі пункту 3 статті 35 Конвенції. Жодних підстав для визнання її неприйнятною встановлено не було. Таким чином, скарга має бути визнана прийнятною.
................Перейти до повного тексту