- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 16 жовтня 2014 р. № 630 Київ |
Про затвердження Положення про Міністерство освіти і науки України
Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Положення про Міністерство освіти і науки України, що додається.
Прем'єр-міністр України |
А.ЯЦЕНЮК |
Інд. 18 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 16 жовтня 2014 р. № 630
ПОЛОЖЕННЯ
про Міністерство освіти і науки України
( У тексті Положення слова "навчальний заклад", "загальноосвітній навчальний заклад", "професійно-технічний навчальний заклад", "вищий навчальний заклад" в усіх відмінках і формах числа замінено відповідно словами "заклад освіти", "заклад загальної середньої освіти", "заклад професійної (професійно-технічної) освіти", "заклад вищої освіти" у відповідному відмінку і числі, а слова "навчально-виховний процес" в усіх відмінках і формах числа замінено словами "освітній процес" у відповідному відмінку і числі згідно з Постановою КМ
№ 642 від 22.08.2018 )
1. Міністерство освіти і науки України (МОН) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
МОН є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної діяльності, інноваційної діяльності в зазначених сферах, трансферу (передачі) технологій, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю закладів освіти, підприємств, установ та організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов’язану з наданням таких послуг, незалежно від їх підпорядкування і форми власності.
2. МОН у своїй діяльності керується
Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
3. Основними завданнями МОН є:
1) забезпечення формування та реалізація державної політики у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної діяльності та інноваційної діяльності в зазначених сферах, трансферу (передачі) технологій;
2) забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю закладів освіти, підприємств, установ та організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов’язану з наданням таких послуг, незалежно від їх підпорядкування і форми власності.
4. МОН відповідно до покладених на нього завдань:
1) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенції, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавчих актів, актів Президента України, Кабінету Міністрів України та в установленому порядку вносить їх на розгляд Кабінету Міністрів України;
2) розробляє проекти законів та інших нормативно-правових актів з питань, що належать до його компетенції;
2-1)здійснює підготовку та подання Кабінетові Міністрів України пропозицій щодо застосування, скасування та внесення змін до спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), що вносяться Кабінетом Міністрів України на розгляд Ради національної безпеки і оборони України відповідно до
Закону України "Про санкції", та бере участь у формуванні, реалізації та моніторингу ефективності державної санкційної політики з питань, що належать до його компетенції;
3) погоджує проекти законів, інших актів законодавства, які надходять на погодження від інших міністерств та центральних органів виконавчої влади, готує в межах повноважень, передбачених законом, висновки і пропозиції до проектів законів, інших актів законодавства, які подаються на розгляд Кабінету Міністрів України, та проектів законів, внесених на розгляд Верховної Ради України іншими суб’єктами права законодавчої ініціативи, нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
4) готує в межах повноважень, передбачених законом, зауваження і пропозиції до прийнятих Верховною Радою України законів, що надійшли на підпис Президентові України;
5) здійснює нормативно-правове регулювання у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної діяльності, інноваційної діяльності в зазначених сферах, трансферу (передачі) технологій, а також у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю закладів освіти, підприємств, установ та організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов’язану з наданням таких послуг, незалежно від їх підпорядкування і форми власності;
6) забезпечує інтеграцію вітчизняних освіти і науки, інших сфер, що належать до його компетенції, з неухильним дотриманням принципів збереження і захисту національних інтересів;
7) визначає перспективи і пріоритетні напрями розвитку дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, спеціалізованої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, освіти дорослих, у тому числі післядипломної освіти;
8) розробляє стратегію та програми розвитку вищої освіти і подає їх на розгляд Кабінету Міністрів України;
9) провадить аналітично-прогностичну діяльність у сфері вищої освіти, визначає тенденції її розвитку, вплив демографічної, етнічної, соціально-економічної ситуації, інфраструктури виробничої та невиробничої сфери, формує стратегічні напрями розвитку вищої освіти з урахуванням науково-технічного прогресу та інших факторів, узагальнює світовий і вітчизняний досвід розвитку вищої освіти;
10) здійснює в межах повноважень, передбачених законом, координацію діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сферах, що належать до його компетенції;
11) створює умови для здобуття громадянами дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, спеціалізованої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої і вищої освіти, інклюзивного навчання, освіти дорослих, у тому числі післядипломної освіти, наукових ступенів та вчених звань;
12) організовує розроблення і затверджує стандарти освіти, оприлюднює їх на своєму офіційному веб-сайті;
12-1) затверджує положення про форми здобуття освіти;
13) затверджує типові освітні програми;
14) розробляє Державні стандарти загальної середньої освіти та здійснює навчально-методичне забезпечення їх реалізації;
15) розробляє та затверджує державні освітні стандарти з конкретних професій;
16) координує діяльність місцевих органів управління освітою в частині формування оптимальної мережі закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти та забезпечує формування оптимальної мережі закладів професійної (професійно-технічної) освіти, експериментальних закладів освіти для задоволення освітніх потреб населення з урахуванням потреб особистості і регіональної специфіки;
16-1) надає методичні рекомендації щодо освітньої діяльності та управління закладами освіти шляхом затвердження їх наказами;
18) визначає основні цілі та завдання виховного процесу в закладах освіти;
19) розробляє та затверджує умови прийому до закладів освіти;
20) здійснює нормативно-правове та навчально-методичне забезпечення функціонування закладів освіти, організовує і здійснює наукове та методичне забезпечення освіти у межах, визначених спеціальними законами;
20-2) затверджує типове положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти;
20-3) затверджує положення про міжшкільний ресурсний центр;
20-5) затверджує типове положення про філію закладу освіти;
20-6) затверджує типові штатні нормативи закладів загальної середньої освіти;
20-7) затверджує порядок зарахування, відрахування та переведення вихованців до державних та комунальних закладів освіти для здобуття дошкільної освіти;
20-8) затверджує порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти;
21) погоджує проекти концепцій державних програм розвитку галузей економіки та державних програм у частині трансферу (передачі) технологій;
22) розробляє засади наукового і науково-технічного розвитку;
23) забезпечує розвиток наукового і науково-технічного потенціалу;
24) здійснює заходи щодо проведення єдиної науково-технічної та інноваційної політики у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної діяльності;
25) формує пріоритетні напрями розвитку науки і техніки та інноваційної діяльності на підставі довгострокових і середньострокових прогнозів науково-технічного та інноваційного розвитку;
26) організовує та координує інноваційну діяльність у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної діяльності;
26-1) організовує проведення наукових досліджень у сфері освіти, необхідних для формування та реалізації державної політики у зазначеній сфері;
27) формує державні цільові наукові та науково-технічні програми з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки;
28) забезпечує формування державної політики щодо трансферу технологій, передачі майнових прав на технології та/або їх складові;
29) здійснює керівництво системою наукової і науково-технічної експертизи;
30) забезпечує інтеграцію вітчизняної науки у світовий науковий простір із збереженням і захистом національних пріоритетів;
31) забезпечує організацію діяльності у сфері науково-технічної інформації;
32) здійснює функціональне управління національною системою науково-технічної інформації;
33) організовує використання державних ресурсів науково-технічної інформації, здійснює її пошук і передачу на безприбуткових засадах;
34) погоджує рішення про створення наукових парків та затверджує пріоритетні напрями їх діяльності;
34-1) забезпечує реєстрацію та облік науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт та реалізацію міжнародних науково-технічних програм і проектів відповідно до міжнародних договорів;
34-2) забезпечує координацію співробітництва між Україною та НАТО в сфері науки відповідно до компетенції Спільної робочої групи Україна - НАТО зі співробітництва з питань науки та довкілля;
34-3) забезпечує координацію міжнародного білатерального науково-технічного співробітництва та роботу відповідно до компетенції спільних комісій з науково-технічного співробітництва;
35) подає державним замовникам пропозиції до проектів державних програм розвитку галузей економіки стосовно набуття або передачі майнових прав на технології та/або їх складові;
36) готує пропозиції щодо законодавчого стимулювання діяльності із створення та впровадження високих технологій;
37) визначає порядок та проводить державну акредитацію фізичних і юридичних осіб на право проведення наукової та науково-технічної експертизи, а також визначає форму свідоцтва на право проведення зазначеної експертизи та перелік документів державного зразка, що дають фізичним особам право на провадження експертної діяльності і надання експертних послуг без отримання свідоцтва;
37-1) затверджує порядок акредитації та ведення реєстру громадських фахових об’єднань та інших юридичних осіб, що здійснюють незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти (крім закладів вищої освіти), порядок ведення їх реєстру;
38) забезпечує розвиток наукового і науково-технічного потенціалу у сфері генетично-інженерної діяльності, розробляє критерії безпеки поводження з генетично модифікованими організмами та провадження генетично-інженерної діяльності в замкнених системах, розробляє та вдосконалює систему контролю за дотриманням правил безпеки генетично-інженерної діяльності;
39) затверджує типове положення про комісію з біологічної та генетичної безпеки проведення генетично-інженерних робіт;
40) установлює разом з Мінприроди порядок утилізації, знищення та знешкодження облікового матеріалу генетично модифікованих організмів, отриманого під час випробувань, непридатних або заборонених до використання генетично модифікованих організмів, а також тари від них;
41) розробляє та затверджує перелік альтернативних методів та об’єктів для використання замість експериментальних тварин;
42) установлює порядок проведення наукових дослідів, експериментів на тваринах, затверджує альтернативні методи та об’єкти для отримання наукових даних;
43) затверджує порядок, види та форми проведення моніторингу якості освіти;
44) здійснює ліцензування освітньої діяльності у сферах вищої, післядипломної, фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти;
44-1) розробляє проекти ліцензійних умов провадження освітньої діяльності і змін до них та подає їх в установленому порядку на затвердження Кабінету Міністрів України;
44-2) здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сферах вищої, післядипломної, фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти шляхом проведення планових та позапланових перевірок;
44-3) здійснює ведення Реєстру суб’єктів освітньої діяльності у сферах вищої, післядипломної, фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти;
44-4) утворює експертні комісії для проведення виїзних ліцензійних експертиз у сферах фахової передвищої та вищої освіти та бере участь в їх проведенні;
44-5) організовує та забезпечує проведення процедури державного визнання документів про вищу духовну освіту, наукові ступені та вчені звання, виданих закладами вищої духовної освіти, та відзначення здобувачів вищої освіти;
44-6) здійснює атестацію закладів професійної (професійно-технічної) освіти на право провадження освітньої діяльності незалежно від їх підпорядкування і форми власності;
47) формує та забезпечує функціонування системи атестації педагогічних, зокрема керівних, наукових і науково-педагогічних кадрів, організовує їх атестацію щодо присвоєння їм кваліфікаційних категорій, педагогічних та вчених звань і підвищення їх кваліфікації;
47-1) подає за погодженням з Мінекономрозвитку на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції про державні пріоритети з підготовки фахівців, педагогічних, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів у розрізі галузей знань;
47-2) формує та забезпечує функціонування системи сертифікації педагогічних працівників, забезпечує створення умов для підвищення їх кваліфікації, затверджує положення про акредитацію центрів сертифікації педагогічних працівників;
48) утворює атестаційну колегію, яка на принципах прозорості та відкритості затверджує рішення вчених рад закладів вищої освіти (наукових установ) про присвоєння науковим і педагогічним працівникам вчених звань старшого дослідника, доцента та професора, організовує її роботу, розглядає питання про позбавлення зазначених звань, оформляє та видає відповідні атестати, а також розглядає апеляції на рішення атестаційної колегії;
49) за поданням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти схвалює порядок присудження наукових ступенів спеціалізованими вченими радами закладів вищої освіти (наукових установ) та подає його на розгляд Кабінету Міністрів України;
49-1) погоджує за поданням МКІП порядок здобуття освітньо-творчого ступеня доктора мистецтва та навчання в асистентурі-стажуванні;
49-2) затверджує положення про акредитацію спеціалізованих вчених рад (спеціалізованих рад з присудження ступеня доктора мистецтва);
49-3) розробляє порядок підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах) та подає їх Кабінетові Міністрів України для затвердження;
50) встановлює порядок присвоєння вченими радами закладів вищої освіти та науково-технічними радами наукових установ вчених звань науковим і науково-педагогічним працівникам, а також порядок позбавлення вчених звань;
51) затверджує за поданням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти положення про акредитацію освітніх програм вищої освіти та порядок проведення інституційної акредитації;
52) призначає в установленому порядку на посади директорів державних закладів загальної середньої та позашкільної освіти;
53) призначає на посаду за результатами конкурсу та звільняє з посади керівників закладів вищої та професійної (професійно-технічної) освіти, що перебувають у сфері його управління;
54) затверджує статути закладів вищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої та позашкільної освіти, що перебувають у сфері його управління;
55) погоджує статути закладів професійної (професійно-технічної) освіти державної форми власності, що підпорядковані іншим центральним органам виконавчої влади, закладів професійної (професійно-технічної) освіти, що належать Автономній Республіці Крим, закладів професійної (професійно-технічної) освіти комунальної форми власності;
56) погоджує статути закладів професійної (професійно-технічної) освіти приватної форми власності;
57) формує перелік галузей знань і перелік спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, зокрема за поданням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, та подає їх на розгляд Кабінету Міністрів України;
58) затверджує перелік спеціальностей, прийом на навчання за якими здійснюється з урахуванням рівня творчих та/або фізичних здібностей вступників;
59) за дорученням і в межах, встановлених Кабінетом Міністрів України, реалізує права і обов’язки уповноваженого органу стосовно заснованих державою закладів вищої освіти;
60) розробляє положення про порядок реалізації права на академічну мобільність та подає його на розгляд Кабінету Міністрів України;
61) систематично відстежує та аналізує потреби вітчизняного ринку праці, вносить пропозиції щодо обсягів і напрямів державної підтримки підготовки фахівців з вищою освітою;
62) формує щороку пропозиції та доводить до підпорядкованих закладів освіти державне замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, на підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів для державних потреб з урахуванням середньострокового прогнозу потреби у фахівцях та робітничих кадрах на ринку праці у порядку, встановленому законодавством;
63) сприяє працевлаштуванню випускників закладів вищої освіти;
64) здійснює заходи щодо матеріального та морального стимулювання працівників освіти і науки, інших учасників освітнього процесу та вживає заходів до поліпшення матеріальних і житлових умов студентів, учнів, слухачів, вихованців, молодих вчених, працівників освіти, науки і науково-технічної сфери, організації їх медичного та побутового обслуговування;
65) бере участь у визначенні мінімальних нормативів матеріально-технічного, фінансового забезпечення закладів освіти;
66) організовує навчання державних службовців з питань, що належать до його компетенції;
67) затверджує порядок проведення експертизи освітніх програм, поданих до Державної служби якості освіти для затвердження;
68) організовує проведення експертизи та апробації навчальної літератури для закладів дошкільної та загальної середньої освіти, визначає види навчальної літератури, що підлягають експертизі та апробації, забезпечує підготовку і видання підручників, посібників, методичної літератури для закладів освіти, у тому числі схвалює їх видання для закладів загальної середньої освіти;
68-1) установлює вимоги до інтерактивного електронного додатка до підручника для повної загальної середньої освіти;
68-2) визначає вимоги щодо забезпечення дотримання принципів академічної доброчесності у процесі створення навчальної літератури;
69) затверджує порядок надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам і відповідно до зазначеного порядку надає рекомендації для їх використання в освітньому процесі, визначає необхідність та порядок проведення експертизи навчальної літератури;
69-1) розробляє та затверджує примірні переліки матеріально-технічного оснащення закладів дошкільної освіти, ігрового, навчально-дидактичного обладнання;
69-2) затверджує типові та примірні переліки обов’язкового навчального та іншого обладнання закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, навчально-методичних та навчально-наочних посібників, підручників, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами;
69-3) координує підготовку та підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти;
69-4) затверджує порядок заохочення та відзначення учнів, педагогічних та інших працівників системи освіти відомчими заохочувальними відзнаками;
69-5) координує діяльність структурних підрозділів з питань освіти місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;
69-6) затверджує порядок надання професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам (здійснення супервізії);
69-7) затверджує вимоги до рівня володіння українською мовою як іноземною та порядок проведення сертифікаційного іспиту з української мови;
................Перейти до повного тексту