- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 липня 2024 р.
за № 1013/42358
Про затвердження Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти
1. Затвердити Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, що додається.
3. Директорату фахової передвищої, вищої освіти (Шаров О.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України.
4. Департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій (Єрко І.) зробити відмітку у справах архіву у встановленому порядку.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Винницького М.
6. Цей наказ набирає чинності з 01 серпня 2024 року.
ПОГОДЖЕНО: Міністр фінансів України Перший заступник Міністра цифрової трансформації України Заступник Голови Служби безпеки України Керівник Секретаріату Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні |
С. Марченко О. Вискуб С. Наумюк Р. Іллічов |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
15 травня 2024 року № 686
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 липня 2024 р.
за № 1013/42358
ПОЛОЖЕННЯ
про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти
I. Загальні положення
1. Це Положення визначає основні засади та порядок проведення акредитації освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, як інструменту зовнішнього забезпечення якості вищої освіти в Україні.
2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
акредитація - оцінювання освітньої програми та/або освітньої діяльності закладу вищої освіти за цією програмою на предмет забезпечення та вдосконалення якості вищої освіти, що здійснюється за визначеними цим Положенням критеріями;
акредитаційна справа - це сукупність документів, наданих для здійснення процедури акредитації освітньої програми (документи, подані закладом вищої освіти відповідно до пунктів 4, 17, 19 розділу II, пункту 9 розділу IV цього Положення, звіт експертної групи, експертний висновок галузевої експертної ради (далі - ГЕР), рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (далі - Національне агентство) та супровідні матеріали до них);
акредитаційна експертиза - частина процесу акредитації, що передбачає експертне оцінювання освітньої програми експертною групою, підготовку та затвердження експертного висновку ГЕР;
візит експертів - робота експертної групи у закладі вищої освіти з метою експертного оцінювання та уточнення інформації, вказаної у відомостях про самооцінювання, інтерв’ювання заінтересованих сторін про освітню програму та діяльність закладу вищої освіти за цією програмою, формування рекомендацій щодо вдосконалення якості освітньої діяльності за освітньою програмою;
експерт - особа, залучена до акредитаційної експертизи, яка володіє необхідними знаннями та навичками, зокрема у сфері забезпечення якості вищої освіти, що дають їй змогу ефективно здійснювати оцінювання якості освітніх програм та освітньої діяльності закладів вищої освіти за цими програмами та розробляти рекомендації щодо покращення якості вищої освіти;
експертний висновок ГЕР - документ, укладений за результатами розгляду ГЕР акредитаційної справи, який містить обґрунтовані пропозиції Національному агентству щодо відповідності освітньої програми критеріям визначеним додатком 1 до цього Положення;
звіт експертної групи - підсумковий документ експертного оцінювання, у якому експертна група обґрунтовує відповідність освітньої програми критеріям, визначеним додатком 1 до цього Положення, визначає сильні і слабкі сторони за кожним критерієм, та містить обґрунтовані пропозиції щодо рівня відповідності за кожним критерієм і покращення якості освітньої програми;
іноземні акредитаційні агентства - іноземні акредитаційні агентства чи агентства забезпечення якості вищої освіти, сертифікати (офіційні рішення) про акредитацію яких визнаються в Україні;
інформаційно-комунікаційна система Національного агентства (далі - ІКС) - це сукупність інформаційних та електронних комунікаційних систем, що забезпечують автоматизацію процесу акредитації освітніх програм у сфері вищої освіти. ІКС адмініструється Національним агентством та передбачає інформаційну взаємодію між Національним агентством, закладами фахової передвищої, вищої освіти (науковими установами), експертними групами та ГЕР. У процесі взаємодії в межах ІКС відбувається обмін інформацією та документами за визначеними формами та у визначеній послідовності, а також зберігання такої інформації;
узгоджена освітня програма - освітня програма, що передбачає спільне провадження освітньої діяльності та реалізується між закладами вищої освіти (науковими установами), у тому числі іноземними;
силабус - документ, який надає основну інформацію про освітній компонент у стислій формі, зокрема може включати тематику, види завдань, критерії оцінювання тощо. Наявність, форма та зміст силабуса визначається закладом вищої освіти.
3. Це Положення поширюється на заклади вищої освіти. Вимоги цього Положення поширюються також на відокремлені структурні підрозділи та територіально відокремлені структурні підрозділи закладів вищої освіти (у тому числі іноземні), якщо їх право на провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти зазначено в ліцензії відповідного закладу вищої освіти. Освітні програми, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти у таких структурних підрозділах, підлягають окремій акредитації у порядку, встановленому цим Положенням.
Акредитація проводиться з ініціативи закладу вищої освіти.
5. Акредитація здійснюється шляхом проведення процедури акредитації, що включає доекспертну підготовку матеріалів акредитаційної справи, акредитаційну експертизу, розгляд та прийняття рішень Національним агентством, передбачених пунктом 2 розділу III цього Положення.
Доекспертна підготовка матеріалів акредитаційної справи включає:
опрацювання заявок закладів вищої освіти про наміри проведення акредитації;
перевірка належності оформлення поданої акредитаційної справи;
визначення форми процедури акредитації освітньої програми на основі пропозицій закладів вищої освіти;
формування та затвердження Графіка прийняття заяв про акредитацію освітніх програм (далі - графік);
формування експертних груп та призначення їх складу;
інформаційне та організаційне забезпечення процедури акредитації.
Акредитаційна експертиза включає експертне оцінювання освітньої програми експертною групою, підготовку та затвердження експертного висновку ГЕР.
6. Акредитація здійснюється з використанням ІКС.
Суб’єктами відносин, пов’язаних із захистом інформації в ІКС, є:
володільці інформації - заклади вищої освіти, Національне агентство;
власник системи - Національне агентство;
користувачі - будь-яка фізична або юридична особа.
7. Акредитація здійснюється:
в очній формі, що передбачає перебування всіх членів експертної групи у закладі вищої освіти під час візиту експертів;
у дистанційній формі, що передбачає візит експертів шляхом використання технічних засобів відеозв’язку без перебування у закладі вищої освіти під час візиту;
у змішаній формі, що передбачає використання експертною групою технічних засобів відеозв’язку, за умови перебування члена/членів експертної групи у закладі вищої освіти під час візиту експертів.
Акредитація може проводитися у дистанційній або змішаній формі на підставі рішення Національного агентства у разі, якщо заклад вищої освіти є тимчасово переміщеним, розташований на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії та/або зазнав руйнувань внаслідок бойових дій, або з урахуванням обставин здійснення освітньої діяльності за освітньою програмою в умовах воєнного стану та необхідності забезпечення безпеки для всіх учасників акредитаційної експертизи.
8. Акредитація здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання якості освітньої програми, наведених у додатку 1 до цього Положення (далі - Критерії), які базуються на Стандартах і рекомендаціях із забезпечення якості у Європейському просторі вищої освіти. Критерії використовуються закладом вищої освіти - для підготовки відомостей про самооцінювання, Національним агентством, його експертними групами та ГЕР - для оцінювання освітньої програми та освітньої діяльності за цією програмою.
Оцінювання освітньої програми та освітньої діяльності за цією освітньою програмою за кожним критерієм здійснюється за шкалою рівнів відповідності:
"F" - повна невідповідність визначеному Критерію, виявлені недоліки мають фундаментальний характер та унеможливлюють якісну реалізацію освітньої програми;
"E" - часткова невідповідність визначеному Критерію;
"B" - відповідність визначеному Критерію;
"A" - зразковість та/або інноваційність практик реалізації визначеного Критерія, що безпосередньо вплинуло на реалізацію освітньої програми, та повна відповідність визначеному Критерію, відсутність недоліків.
Під час акредитації міждисциплінарних освітніх програм Критерії застосовуються з урахуванням
Вимог до міждисциплінарних освітніх (наукових) програм, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 01 лютого 2021 року № 128, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 06 квітня 2021 року за № 454/36076.
9. Для забезпечення відкритості та прозорості акредитації в машинозчитувальному форматі оприлюднюються:
1) на офіційному вебсайті закладу вищої освіти:
відомості про самооцінювання відповідної освітньої програми - не пізніше 5 робочих днів із дня подання закладом вищої освіти матеріалів акредитаційної справи до Національного агентства;
програма візиту експертів та повідомлення про дату, час і місце проведення відкритої зустрічі - не пізніше ніж на наступний робочий день після погодження програми відповідно до цього Положення;
рішення Національного агентства, експертний висновок відповідної ГЕР, звіт експертної групи або посилання на їх розміщення в ІКС - упродовж 5 робочих днів після оприлюднення рішення Національного агентства в ІКС.
Заклад вищої освіти зобов’язаний забезпечити доступ до документів, визначених цим підпунктом, на своєму вебсайті не менше ніж протягом одного року після прийняття Національним агентством рішення щодо освітньої програми;
2) в ІКС:
наказ про призначення складу експертної групи для проведення експертного оцінювання певної освітньої програми (певних освітніх програм) - не пізніше наступного робочого дня після його підписання;
рішення Національного агентства, експертний висновок відповідної ГЕР, звіт експертної групи - упродовж 10 робочих днів після прийняття Національним агентством відповідного рішення.
10. У випадку зміни очікуваних програмних результатів навчання (компетентностей) акредитованої освітньої програми змінена освітня програма вважається новою освітньою програмою, щодо якої заклад вищої освіти зобов’язаний внести відповідні відомості до ЄДЕБО. Така освітня програма підлягає новій акредитації у порядку, визначеному цим Положенням. Ця норма не застосовується у випадку приведення програмних результатів навчання (компетентностей) у відповідність до стандарту вищої освіти, або розширення очікуваних програмних результатів навчання (компетентностей), або заміни програмних результатів навчання (компетентностей), крім передбачених стандартами вищої освіти, в обсязі до 50 відсотків.
11. Матеріали акредитаційної справи подаються до Національного агентства в електронній формі із застосуванням кваліфікованого електронного підпису через ІКС.
Особливості подання до Національного агентства документів, які містять інформацію з обмеженим доступом (службову або таємну), визначені розділом VII цього Положення.
12. Навчальний рік для цілей цього Положення вважається таким, що розпочинається 01 вересня та закінчується 31 серпня наступного року.
II. Акредитаційна експертиза
1. Акредитація освітньої програми вперше проводиться, якщо на дату початку акредитаційної експертизи здобувачі вищої освіти першого набору виконали не менше 60 відсотків від обсягу кредитів Європейської кредитно-трансферної системи за відповідною освітньою програмою.
2. Одна і та ж освітня програма може проходити акредитацію протягом одного навчального року лише один раз.
Акредитаційна експертиза освітньої програми, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професії, для якої запроваджено додаткове регулювання, проводиться в змішаній або очній формі, крім випадків, коли фізична присутність експерта або його пересування до місця проведення візиту експертів обмежено законодавством або є небезпечним для життя і здоров’я учасників процедури акредитації, зокрема в умовах воєнного стану або виникнення інших обставин непереборної сили.
3. Заклади вищої освіти у визначені Національним агентством строки повідомляють Національне агентство про намір акредитувати освітні програми в наступному навчальному році через ІКС. У разі наміру здійснювати одночасну акредитацію декількох освітніх програм заклад вищої освіти звертається до Національного агентства з обґрунтуванням підстав для такої одночасної акредитації. Одночасно акредитаційна експертиза може здійснюватися для не більше ніж трьох освітніх програм у межах однієї спеціальності (з поєднанням освітніх рівнів: доктор філософії/доктор мистецтва та магістр, бакалавр та магістр, молодший бакалавр та бакалавр) або для не більше ніж трьох освітніх програм у межах одного освітнього рівня. Можливості поєднання освітніх програм у межах одного освітнього рівня для одночасної акредитаційної експертизи в межах спеціальностей або галузей здійснюється відповідно до додатка 2 до цього Положення.
До початку навчального року секретаріат Національного агентства розробляє проєкт графіку і подає його на затвердження Національного агентства.
При розробленні графіка ураховується кількість освітніх програм, щодо яких заклад вищої освіти подав повідомлення про намір акредитувати, можливість формування груп освітніх програм для одночасної акредитаційної експертизи, планові дати випуску здобувачів вищої освіти тощо.
Сформовані групи освітніх програм для одночасної акредитаційної експертизи об’єднуються в графіку для одночасного подання заяви про проведення акредитації та відомостей про самооцінювання. Освітні програми, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, а також для узгоджених між закладами вищої освіти, у тому числі іноземними, освітніх програм не можуть включатися до груп освітніх програм для одночасної акредитації.
Графік може бути змінений Національним агентством у встановленому ним порядку.
4. Заклад вищої освіти, що бажає акредитувати освітню програму, у термін, встановлений у графіку, подає Національному агентству:
заяву про проведення акредитації;
відомості про самооцінювання освітньої програми, включаючи затверджені в установленому порядку освітню програму та навчальний план (навчальні плани) за цією програмою; інші документи або посилання на електронні ресурси, що підтверджують інформацію, наведену у відомостях про самооцінювання освітньої програми.
5. Достовірність змісту відомостей про самооцінювання освітньої програми та участь закладу вищої освіти у процесі акредитації забезпечує керівник закладу вищої освіти (уповноважена ним особа) та визначений закладом вищої освіти науково-педагогічний або науковий працівник, який працює у закладі вищої освіти - гарант освітньої програми.
Одна особа може одночасно бути гарантом тільки однієї освітньої програми. Функції, повноваження, порядок призначення та вимоги до гаранта освітньої програми визначаються закладом вищої освіти самостійно.
Заява про проведення акредитації та відомості про самооцінювання освітньої програми підписуються керівником закладу вищої освіти або іншою посадовою особою, уповноваженою на це закладом вищої освіти.
Особливості подання заяви про проведення акредитації, узгодженої між закладами вищої освіти освітньої програми, визначені в розділі VI цього Положення.
Відкликання закладом вищої освіти заяви про проведення акредитації можливе лише до призначення експертної групи для проведення акредитаційної експертизи.
6. Подана закладом вищої освіти заява про проведення акредитації реєструється Національним агентством упродовж 3 робочих днів від дати отримання, визначеної у графіку.
У випадку подання заяви та/або інших документів акредитаційної справи із порушенням вимог цього Положення заява про проведення акредитації не підлягає реєстрації, про що заклад вищої освіти повідомляється не пізніше 3 робочих днів.
7. Акредитаційна справа ведеться в електронній формі. Ведення, облік та зберігання акредитаційних справ, у тому числі архівне, здійснює Національне агентство.
8. Не пізніше ніж через 10 робочих днів із дня реєстрації заяви про проведення акредитації Голова Національного агентства видає наказ про призначення експертної групи, в якому визначає її склад, строк роботи, у тому числі дати візиту експертів у відповідному закладі вищої освіти, та кінцевий термін подання звіту експертної групи. Візит експертів розпочинається не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня видання наказу про призначення експертної групи.
Експертна група формується в складі керівника та двох експертів, у тому числі одного експерта з числа здобувачів вищої освіти, якщо інше не передбачене цим Положенням.
На підставі подання роботодавця, організації (об’єднання) роботодавців, професійної асоціації, що вноситься не пізніше ніж за 10 робочих днів до початку візиту експертів, до її складу може бути залучений представник роботодавців (за його згодою) відповідно до наказу Національного агентства. Участь представника роботодавців в акредитації освітньої програми здійснюється за рахунок роботодавця, організації (об’єднання) роботодавців, професійної асоціації, від яких було подання.
Експертна група формується без залучення експерта з числа здобувачів вищої освіти за зверненням закладу вищої освіти у випадку проведення акредитації освітньої програми у вищому військовому навчальному закладі або закладі вищої освіти зі специфічними умовами навчання, якщо проведення процедури акредитації вимагає доступу до інформації з обмеженим доступом.
До складу експертної групи не включаються експерти, які працюють (у тому числі на умовах сумісництва або академічної мобільності) чи працювали впродовж 5 попередніх років або навчаються чи навчались особисто або їх близькі особи впродовж 5 попередніх років (у тому числі в межах програм академічної мобільності, програм освіти дорослих тощо) у відповідному закладі вищої освіти, чи за наявності інших обставин, що свідчать про реальний чи потенційний конфлікт інтересів.
Керівнику та членам експертної групи надається доступ до матеріалів акредитаційної справи в ІКС для попереднього вивчення.
За запитом керівника експертної групи заклад вищої освіти надає експертній групі тимчасовий доступ до матеріалів дистанційного навчання та інших навчально-методичних матеріалів на відповідних ресурсах закладу вищої освіти (за наявності). Відмова закладу вищої освіти в наданні такого доступу прирівнюється до недопуску експертної групи до проведення візиту експертів у заклад вищої освіти.
9. До складу експертної групи залучається міжнародний експерт:
у випадку акредитації освітньої програми, узгодженої між українським та іноземним закладами вищої освіти;
щодо будь-якої іншої освітньої програми - за ініціативою або згодою закладу вищої освіти.
У разі залучення міжнародного експерта заклад вищої освіти забезпечує:
переклад документів, що подавалися для акредитації, англійською мовою;
проведення візиту експертів у закладі вищої освіти та/або із використанням технічних засобів відеозв’язку англійською мовою або із забезпеченням закладом вищої освіти їх послідовного чи синхронного перекладу англійською мовою.
Не може бути міжнародним експертом особа, яка є громадянином (підданим) держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом.
10. У разі одночасної акредитаційної експертизи двох чи трьох освітніх програм склад експертної групи збільшується на одного або двох експертів відповідно.
11. Експерт може бути відкликаний зі складу експертної групи із одночасною заміною на іншого експерта з урахуванням вимог, встановлених до складу експертної групи цим Положенням, до дати початку візиту експертів.
Заміна експерта може відбутися за заявою закладу вищої освіти, у якій обґрунтовується наявність конфлікту інтересів. Така заява подається не пізніше ніж за 5 робочих днів до початку візиту експертів.
Врегулювання конфлікту інтересів експерта за зверненням інших осіб здійснюється у порядку, визначеному законодавством.
12. Настання обставин на етапі експертного оцінювання, що унеможливлюють його належне закінчення/завершення та/або подання звіту відповідно до вимог цього Положення, є підставою для скасування рішення про призначення експертної групи, що тягне за собою втрату її повноважень. У такому випадку призначається нова експертна група відповідно до вимог цього Положення.
13. Програма візиту експертів узгоджується керівником експертної групи та керівником закладу вищої освіти (уповноваженою ним особою) або гарантом освітньої програми в ІКС не пізніше ніж за 3 робочі дні до початку роботи експертної групи у закладі вищої освіти.
Тривалість візиту експертів до закладу вищої освіти становить 3 робочі дні, крім випадку, визначеного пунктом 4 розділу VII цього Положення.
Дотримання програми візиту експертів є обов’язковим для закладу вищої освіти та експертної групи. Заклад вищої освіти забезпечує присутність усіх осіб, визначених програмою візиту експертів, для зустрічей та інтерв’ю у вказаний у програмі час (у тому числі дистанційно).
Програма візиту експертів передбачає проведення відкритої зустрічі з усіма зацікавленими особами, у якій можуть брати участь будь-які особи, крім гаранта освітньої програми та представників адміністрації закладу вищої освіти.
Зміни до програми візиту експертів можуть вноситися за взаємною згодою закладу вищої освіти та експертної групи.
14. Керівники закладів вищої освіти, підприємств, установ та організацій, де працюють (у тому числі на умовах сумісництва) або навчаються члени експертної групи, сприяють участі таких осіб у проведенні акредитаційної експертизи, зокрема шляхом створення умов для повного виконання працівниками своїх посадових обов’язків (навчального навантаження здобувачами освіти).
15. Експертна група у строк, визначений у наказі про її призначення, складає проєкт звіту і направляє його до Національного агентства.
Національне агентство після отримання проєкту звіту перевіряє його на відповідність законодавству, вимогам до оформлення, у разі невідповідності проєкту звіту законодавству у сфері вищої освіти, вимогам до оформлення повертає його на доопрацювання експертній групі.
16. Звіт експертної групи вважається завершеним і поданим після підписання членами експертної групи. Член експертної групи, який повністю або частково не погоджується із зазначеними у звіті оцінками відповідності Критеріям та/або рекомендаціями, підписує його з додаванням окремої думки, яка містить обґрунтування позиції експерта та є невід’ємною частиною цього звіту.
У разі залучення до експертної групи міжнародного експерта звіт подається українською та англійською мовами.
У випадку проведення одночасної акредитаційної експертизи двох чи трьох освітніх програм звіт складається окремо щодо кожної з них.
17. Після подання звіту експертної групи керівнику закладу вищої освіти та гаранту освітньої програми надається доступ до звіту в ІКС для ознайомлення та надання мотивованих зауважень до звіту або повідомлення про відсутність таких зауважень упродовж 3 робочих днів (починаючи із дня, наступного після отримання доступу до нього), після цього доступ до акредитаційної справи в ІКС автоматично надається ГЕР. У разі неподання зауважень до звіту або повідомлення про відсутність зауважень протягом вказаного строку доступ до акредитаційної справи в ІКС надається ГЕР.
18. Для підготовки проєкту експертного висновку ГЕР голова ГЕР або його заступник упродовж 3 робочих днів призначає доповідача з числа членів ГЕР.
У разі акредитації міждисциплінарної освітньої програми, що реалізовується за спеціальностями різних галузей знань, акредитаційна справа розглядається із залученням представників інших ГЕР (за потреби).
19. Експертний висновок ГЕР готується на основі звіту експертної групи з урахуванням зауважень закладу вищої освіти до звіту експертної групи (за наявності). Експертний висновок ГЕР містить рекомендації з удосконалення освітньої програми та освітньої діяльності за цією програмою, а також обґрунтовані пропозиції щодо рівня відповідності за кожним критерієм.
Керівник закладу вищої освіти впродовж 3 робочих днів із дня наступного після отримання доступу до проєкту експертного висновку ГЕР має право надати мотивовані зауваження до нього або зазначити про відсутність таких зауважень. Акредитаційна справа та проєкт експертного висновку ГЕР розглядаються на засіданні ГЕР, яка більшістю голосів від свого повного складу схвалює експертний висновок ГЕР і направляє справу на розгляд Національного агентства.
Порядок підготовки експертного висновку ГЕР та проведення засідання ГЕР, призначеного для розгляду акредитаційної справи, у тому числі дистанційного, визначається положенням про ГЕР, затвердженим Національним агентством.
Члени ГЕР, за наявності обставин, що свідчать про реальний чи потенційний конфлікт інтересів, зобов’язані заявити про зазначене та не беруть участь у розгляді акредитаційної справи і прийнятті рішення.
III. Розгляд акредитаційної справи та прийняття рішення про акредитацію
1. Акредитаційна справа розглядається на засіданні Національного агентства.
2. За наслідками розгляду акредитаційної справи (крім випадків, передбачених пунктами 3, 4 цього розділу) Національне агентство приймає одне з таких рішень:
1) про акредитацію освітньої програми з визначенням "зразкова" - за сукупністю наступних умов:
щодо жодного з Критеріїв не встановлено відповідність за рівнями "Е" чи "F";
відповідність за рівнем "А" щодо п’яти і більше Критеріїв, включаючи Критерії 2 "Структура та зміст освітньої програми", 6 "Людські ресурси" і 8 "Внутрішнє забезпечення якості освітньої програми", а для програм третього (освітньо-наукового/освітньо-творчого) рівня - також Критерію 10 "Навчання через дослідження";
2) про акредитацію освітньої програми - за сукупністю наступних умов:
щодо жодного з Критеріїв не встановлено відповідність за рівнями "Е" чи "F";
відповідність за рівнем "А" встановлено менше ніж з п’яти Критеріїв або відповідність за рівнем "А" встановлено з п’яти і більше Критеріїв, проте не встановлено відповідності за рівнем "А" за Критеріями 2 "Структура та зміст освітньої програми", 6 "Людські ресурси" і 8 "Внутрішнє забезпечення якості освітньої програми", та Критерію 10 "Навчання через дослідження" - для програм третього (освітньо-наукового/освітньо-творчого) рівня;
3) про умовну (відкладену) акредитацію освітньої програми - за сукупністю наступних умов:
відповідність за рівнем "Е" не більше ніж з трьох Критеріїв;
щодо жодного з Критеріїв не встановлено відповідність за рівнем "F";
4) про відмову в акредитації освітньої програми - у разі:
відповідності за рівнем "Е" щодо чотирьох і більше Критеріїв;
або відповідності за рівнем "F" хоча б одного з Критеріїв;
3. Національне агентство має право прийняти рішення про повернення акредитаційної справи до ГЕР для повторного розгляду за однією з таких підстав:
1) експертний висновок ГЕР не містить обґрунтування відповідності Критеріям
2) ГЕР порушила процедуру розгляду акредитаційної справи;
3) після розгляду акредитаційної справи ГЕР з’ясувалися нововиявлені обставини щодо освітньої програми та/або освітньої діяльності за освітньою програмою, які не були враховані ГЕР.
Національне агентство може повертати акредитаційну справу для повторного розгляду ГЕР не більше двох разів.
4. Національне агентство має право прийняти рішення про призначення повторної акредитаційної експертизи у разі:
1) виявлення порушень експертною групою встановленої цим Положенням процедури акредитації;
2) коли обґрунтування звіту експертної групи, не дозволяє встановити відповідність освітньої програми Критеріям.
У разі прийняття рішення про призначення повторної акредитаційної експертизи процедура акредитації проводиться без її оплати закладом вищої освіти.
Повторна акредитаційна експертиза проводиться у загальному порядку відповідно до цього Положення.
У разі прийняття рішення про призначення повторної акредитаційної експертизи строк проведення акредитації обчислюється з дати прийняття рішення про її проведення.
Повторна акредитаційна експертиза може призначатися лише один раз.
5. Рішення Національного агентства, передбачені пунктом 2 цього розділу, приймаються за результатами акредитаційної експертизи та розгляду акредитаційної справи.
6. Національне агентство має право прийняти рішення про відмову в акредитації відповідної освітньої програми у разі виявлення у поданих закладом вищої освіти документах недостовірних відомостей про зміст та реалізацію освітньої програми, відмови закладу вищої освіти в допуску до місця проведення акредитаційної експертизи членам (члену) експертної групи.
7. Національне агентство має право прийняти рішення про умовну (відкладену) акредитацію освітніх програм без проведення або з частковим проведенням акредитаційної експертизи без оплати вартості акредитації закладом вищої освіти відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 березня 2022 року
№ 295 "Про особливості акредитації освітніх програм, за якими здійснюють підготовку здобувачі вищої освіти, в умовах воєнного стану".
8. Національне агентство приймає рішення про призупинення процедури акредитації у разі виникнення обставин непереборної сили, що унеможливлюють подальше здійснення акредитації та сталися не з вини закладу вищої освіти.
9. У разі прийняття рішення про акредитацію освітньої програми, Національне агентство видає закладу вищої освіти сертифікат про акредитацію освітньої програми за
формою та у
порядку, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 05 березня 2024 року № 244 "Про затвердження Порядку оформлення, переоформлення, видачі, зберігання та обліку сертифікатів про акредитацію освітньої програми і форм таких сертифікатів".
10. У разі проведення одночасної акредитаційної експертизи кількох освітніх програм Національне агентство приймає окреме рішення щодо кожної освітньої програми.
11. Керівник закладу вищої освіти (уповноважена ним особа), гарант освітньої програми, а також керівник і члени експертної групи, голова і члени ГЕР можуть бути присутніми, у тому числі дистанційно з використанням технічних засобів відеозв’язку, на засіданнях Національного агентства, під час яких розглядається відповідна акредитаційна справа та надавати пояснення, додаткову інформацію, зауваження та пропозиції щодо освітньої програми. Відомості про дату, час і місце засідання Національного агентства розміщуються в ІКС. З моменту розміщення таких відомостей відповідні особи вважаються повідомленими про розгляд акредитаційної справи, однак їх відсутність на засіданні не перешкоджає розгляду акредитаційної справи.
12. Після прийняття остаточного рішення щодо освітньої програми Національне агентство забезпечує підготовку акредитаційної справи до архівного зберігання в електронній формі та організацію роботи з архівними електронними документами.
Національне агентство забезпечує безоплатний вільний доступ до матеріалів акредитаційної справи через ІКС.
Положення цього пункту застосовуються з урахуванням вимог і обмежень, встановлених законодавством щодо оприлюднення інформації з обмеженим доступом, та розділом VII цього Положення.
IV. Постакредитаційний моніторинг
1. Постакредитаційний моніторинг - оцінювання Національним агентством виконання наданих за результатами акредитації рекомендацій та/або відповідності Критеріям.
2. Національне агентство здійснює постакредитаційний моніторинг акредитованих ним освітніх програм на безоплатній основі.
3. Постакредитаційний моніторинг здійснюється на підставі рішення Національного агентства на третьому році після отримання акредитації відповідно до графіка проведення постакредитаційного моніторингу, сформованого Національним агентством, щодо освітніх програм, акредитованих згідно з цим Положенням.
Постакредитаційний моніторинг освітніх програм здійснюється позачергово, але не частіше одного разу на рік, на підставі рішення Національного агентства:
за зверненням суб’єктів, визначених пунктами 1-7 частини першої
статті 12 Закону України "Про вищу освіту", до сфери управління яких належать заклади вищої освіти;
за зверненням Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України;
за зверненням закладу вищої освіти про проведення постакредитаційного моніторингу його освітніх програм.
4. Для здійснення постакредитаційного моніторингу у термін, встановлений у графіку проведення постакредитаційного моніторингу, заклад вищої освіти подає Національному агентству:
відомості про зміни, що зазнали освітня програма та освітня діяльність за освітньою програмою після попередньої акредитації, за формою, затвердженою Національним агентством;
інформацію про реагування на зауваження та недоліки, виявлені під час проведення акредитації відповідної освітньої програми, за формою, затвердженою Національним агентством;
................Перейти до повного тексту