1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 7 травня 2024 р. № 513
Київ
Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. № 827 і від 25 червня 2020 р. № 614
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Внести до постанов Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. № 827 "Деякі питання здійснення державного моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря" (Офіційний вісник України, 2019 р., № 70, ст. 2451; 2020 р., № 2, ст. 62, № 76, ст. 2432, № 91, ст. 2950) і від 25 червня 2020 р. № 614 "Деякі питання Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів" (Офіційний вісник України, 2020 р., № 59, ст. 1853) зміни, що додаються.
2. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім підпункту 1, абзаців другого, третього, сімнадцятого, вісімнадцятого, двадцять п’ятого - двадцять восьмого, п’ятдесят другого - п’ятдесят четвертого, сімдесят четвертого - сімдесят шостого, вісімдесят восьмого, вісімдесят дев’ятого, сто двадцять п’ятого - сто двадцять сьомого, сто тридцятого, сто сорок п’ятого підпункту 2 пункту 1, абзацу третього підпункту 1, підпунктів 2 і 3 пункту 2 змін, затверджених цією постановою, які набирають чинності одночасно із Законом України від 20 березня 2023 р. № 2973-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної системи моніторингу довкілля, інформації про стан довкілля (екологічної інформації) та інформаційного забезпечення управління у сфері довкілля".

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 75


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 7 травня 2024 р. № 513
ЗМІНИ,
що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. № 827 і від 25 червня 2020 р. № 614
( Див. текст )
( Див. текст )
1. У постанові Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. № 827:
1) у назві та пункті 1 постанови слова "здійснення державного моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря" замінити словами "організації та проведення моніторингу атмосферного повітря";
2) у Порядку здійснення державного моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря, затвердженому зазначеною постановою:
у назві Порядку слова "здійснення державного моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря" замінити словами "організації та проведення моніторингу атмосферного повітря";
у пункті 1 слова "здійснення державного моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря" замінити словами "проведення моніторингу атмосферного повітря", а слова "здійснення такого моніторингу" - словами "проведення такого моніторингу";
у пункті 2:
доповнити пункт підпунктом 2-1 такого змісту:
"2-1) викиди з природних джерел - викиди забруднюючих речовин, які не спричинені прямо чи опосередковано антропогенною діяльністю, зокрема внаслідок таких природних явищ, як виверження вулканів, сейсмічна активність, геотермальна активність, пожежі природного походження, сильні вітри, розпилення морської води, повторне суспендування чи перенесення природних часток з пустель та напівпустель;";
підпункт 3 після слів "в цілому" доповнити словами ", який повинен бути досягнутий в межах визначеного законодавством строку і не повинен бути перевищений після його досягнення";
доповнити пункт підпунктами 4-1, 4-2 і 5-1такого змісту:
"4-1) загальний об’єм ртуті в газоподібному стані - пари елементарної ртуті (Hg-0) та хімічно активної ртуті в газоподібному стані, тобто різновидів ртуті, розчинної у воді, з досить високим тиском пари, щоб мати здатність існувати в газоподібному стані;
4-2) загальний осад - загальна маса забруднюючих речовин, яка осідає з атмосферного повітря на поверхні на певній території протягом певного часу;";
"5-1) індекс якості повітря в Україні - показник, що використовується в рамках проведення моніторингу атмосферного повітря для відображення інформації про комплексний вплив рівнів основних забруднюючих речовин на здоров’я населення в адаптованому для користувача форматі;";
підпункт 7 виключити;
доповнити пункт підпунктом 10-1 такого змісту:
"10-1) леткі органічні сполуки - органічні сполуки походженням з антропогенних і природних джерел, крім метану, які визначені у списку Б пункту 1 додатка 2 та/або можуть утворювати похідні сполуки шляхом фотохімічної реакції з оксидом азоту під впливом сонячного світла;";
доповнити пункт підпунктом 11-1 такого змісту:
"11-1) оксиди азоту (NOx ) - сума об’ємного співвідношення концентрацій оксиду азоту та діоксиду азоту (кількість на 1 млрд. часток за об’ємом), виражена в одиницях масової концентрації діоксиду азоту (мкг/куб. метрів);";
підпункт 12 викласти в такій редакції:
"12) орган управління якістю атмосферного повітря - облдержадміністрація, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, що здійснює виконавчу владу на території відповідної зони, а також Київська та Севастопольська міськдержадміністрація, виконавчий орган міської ради, що здійснює функції і повноваження органу місцевого самоврядування на території відповідної агломерації;";
доповнити пункт підпунктом 13-1 такого змісту:
"13-1) поліциклічні ароматичні вуглеводні - органічні сполуки, що складаються щонайменше з двох конденсованих ароматичних кілець, що повністю складаються з карбону та гідрогену;";
доповнити пункт підпунктами 16-1і 16-2такого змісту:
"16-1) тверді частки (ТЧ2,5 ) - частки, які проходять через розмірно-селективний пробовідбірник, як визначено у референс-методі для відбору проб і вимірювання таких часток, з ефективністю затримання, що становить 50 відсотків при аеродинамічному діаметрі 2,5 мікрометра;
16-2) тверді частки (ТЧ10 ) - частки, які проходять через розмірно-селективний пробовідбірник, як визначено у референс-методі для відбору проб і вимірювання таких часток, з ефективністю затримання, що становить 50 відсотків при аеродинамічному діаметрі 10 мікрометрів;";
останній абзац після слів "наведеному в" доповнити словами " Кодексі цивільного захисту України,", а після слів "Про метрологію та метрологічну діяльність" - словами ", "Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів";
абзац перший пункту 3 викласти в такій редакції:
"3. Моніторинг атмосферного повітря проводиться з метою забезпечення збирання, оброблення, зберігання, поширення та аналізу інформації про якість атмосферного повітря, оцінювання та прогнозування змін і ступеня небезпечності рівня забруднення атмосферного повітря, розроблення науково обґрунтованих рекомендацій для прийняття управлінських рішень у галузі охорони атмосферного повітря, у сфері охорони навколишнього природного середовища, а також інформування населення про якість атмосферного повітря, вплив його забруднення на здоров’я та життєдіяльність населення.";
пункт 4 викласти в такій редакції:
"4. Моніторинг атмосферного повітря є підсистемою державної системи моніторингу довкілля.";
пункт 5 викласти в такій редакції:
"5. Об’єктами моніторингу атмосферного повітря є:
атмосферне повітря;
атмосферні опади;
загальний осад.";
у пункті 6:
в абзаці першому слово ", ДАЗВ" виключити, а слова "міська держадміністрація" замінити словами "та Севастопольська міські держадміністрації";
абзац восьмий після слова і цифри "додатка 2" доповнити словами і цифрами ", а також списку Б пункту 1 додатка 2 у випадку, визначеному в пункті 7 цього Порядку,";
доповнити пункт після абзацу дев’ятого новим абзацом такого змісту:
"проводить моніторинг транскордонного перенесення забруднюючих речовин відповідно до Конвенції про транскордонне перенесення забруднення;".
У зв’язку з цим абзаци десятий - п’ятнадцятий вважати відповідно абзацами одинадцятим - шістнадцятим;
абзаци одинадцятий і дванадцятий виключити;
абзац чотирнадцятий після слова і цифри "додатка 2" доповнити словами і цифрами ", а також списку Б пункту 1 додатка 2 у випадку, визначеному в пункті 7 цього Порядку,";
в абзаці п’ятнадцятому слова "міська держадміністрація" замінити словами "та Севастопольська міські держадміністрації";
абзац шістнадцятий після слова і цифри "додатка 2" доповнити словами і цифрами ", а також списку Б пункту 1 додатка 2 у випадку, визначеному в пункті 7 цього Порядку,";
доповнити пункт абзацами такого змісту:
"Суб’єкти моніторингу атмосферного повітря можуть залучати підприємства, установи та організації, що належать до їх сфери управління, до встановлення пунктів спостережень та проведення спостережень у рамках державної системи моніторингу атмосферного повітря.
Обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, виконавчі органи міських рад можуть залучати до встановлення пунктів спостережень та проведення спостережень у рамках державної системи моніторингу атмосферного повітря підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління відповідних обласних та міських рад, що здійснюють функції і повноваження місцевого самоврядування на території відповідних зон та агломерацій.";
в абзаці другому пункту 7 слова "реєстру викидів та перенесення забруднювальних речовин відповідно до Протоколу про реєстри викидів і перенесення забруднювачів" замінити словами "Національного реєстру викидів та перенесення забруднювачів";
у пункті 8:
перше речення абзацу першого після слів "з виконанням вимог" доповнити словом і цифрами "пунктів 7, 8, 10";
в абзаці третьому слова і цифри "Фіксовані вимірювання здійснюються із застосуванням методів, що визначені у пункті 4 додатка 3, та дотриманням цілей якості даних для фіксованих вимірювань, визначених у додатку 3" замінити словами і цифрами "Фіксовані вимірювання проводяться із застосуванням референс-методів, що визначені у пункті 4 додатка 3, на пунктах спостережень, вимоги до розміщення та мінімальної кількості яких визначені в Порядку розміщення пунктів спостережень за забрудненням атмосферного повітря в зонах та агломераціях, затвердженому наказом МВС від 21 квітня 2021 р. № 300 (далі - Порядок розміщення пунктів спостережень), та дотриманням цілей якості даних для фіксованих вимірювань, визначених у додатку 3 ";
в абзаці четвертому слова "комбінування фіксованих вимірювань та методу моделювання або" замінити словами "комбінування фіксованих вимірювань на пунктах спостережень, вимоги до розміщення та мінімальної кількості яких визначені в Порядку розміщення пунктів спостережень, та методу моделювання та/або";
абзац п’ятий після слова і цифри "додатка 2." доповнити словами "Суб’єкти моніторингу атмосферного повітря проводять оцінювання рівнів забруднюючих речовин методом моделювання або об’єктивного оцінювання з використанням даних фіксованих, індикативних пунктів спостережень на відповідній території, інформації з Національного реєстру викидів та перенесення забруднювачів, даних передбаченої законодавством звітності (включаючи державну статистичну звітність), даних та інформації щодо об’єктів, діяльність яких призводить або може призвести до погіршення стану атмосферного повітря, а також іншої інформації, використання якої передбачено відповідною математичною моделлю або методом об’єктивного оцінювання.";
доповнити пункт після абзацу п’ятого новим абзацом такого змісту:
"Кількість пунктів спостережень та/або частота відбору проб може бути збільшена у разі прийняття Міндовкіллям рішення про перехід державної системи моніторингу довкілля у режим підвищеної готовності або режим реагування на надзвичайні екологічні ситуації відповідно до Порядку функціонування державної системи моніторингу довкілля та її підсистем.".
У зв’язку з цим абзац шостий вважати абзацом сьомим;
абзац сьомий виключити;
у пункті 11:
в абзаці першому слова "порядку, що встановлюється МВС за погодженням з Міндовкіллям" замінити словами "Порядку розміщення пунктів спостережень";
доповнити пункт після абзацу першого новими абзацами такого змісту:
"Оцінювання якості атмосферного повітря за рівнями діоксиду сірки, діоксиду азоту та оксидів азоту (NOx ), бензолу, оксиду вуглецю, озону, свинцю та твердих часток (ТЧ2,5 і ТЧ10 ) для фіксованих та індикативних вимірювань для цілей охорони здоров’я населення не проводиться:
на місцевості, до якої населення не має доступу;
у виробничих приміщеннях або на територіях промислових підприємств;
на проїзній частині і центральних розділювальних смугах автомобільних доріг, крім автомобільних доріг, на яких пішоходи мають доступ до розділювальної смуги.
У зонах та агломераціях, у яких інформація від фіксованих пунктів спостереження за рівнями діоксиду сірки, діоксиду азоту та оксидів азоту (NOx ), бензолу, оксиду вуглецю, свинцю, твердих часток (ТЧ2,5 і ТЧ10 ) доповнена інформацією, отриманою з використанням додаткових методів вимірювання (моделювання або індикативних вимірювань), кількість пунктів спостереження, визначена в Порядку розміщення пунктів спостережень, може бути зменшена на 50 відсотків за умови дотримання таких вимог:
додаткові методи вимірювання (моделювання або індикативні вимірювання) забезпечують отримання інформації, необхідної для оцінювання якості атмосферного повітря щодо граничних величин та порогів небезпеки відповідно до пунктів 3, 4 додатка 2, а також для оприлюднення інформації, визначеної у пункті 14 цього Порядку;
кількість пунктів спостережень, які потрібно встановити, і просторове охоплення додаткових методів вимірювання (моделювання або індикативних вимірювань) є достатніми для встановлення рівня забруднюючої речовини згідно з цілями щодо якості даних, визначених у додатку 3.
У зонах та агломераціях, у яких інформація від фіксованих пунктів спостереження за рівнями озону доповнена інформацією, отриманою з використанням додаткових методів вимірювання (моделювання або індикативних вимірювань), кількість пунктів спостережень, визначена в Порядку розміщення пунктів спостережень, може бути зменшена до однієї третини за умови дотримання таких вимог:
додаткові методи вимірювання (моделювання або індикативні вимірювання) забезпечують отримання інформації, необхідної для оцінювання якості атмосферного повітря щодо цільових показників, довгострокової цілі, інформаційного порогу та порогу небезпеки відповідно до пункту 4 додатка 2;
кількість пунктів спостережень і просторове охоплення додаткових методів вимірювання (моделювання або індикативних вимірювань) є достатніми для визначення рівнів озону згідно з цілями щодо якості даних, визначених у додатку 3;
кількість пунктів спостережень в кожній зоні чи агломерації встановлюється з розрахунку як мінімум один пункт на 2 млн. жителів або на 50 тис. кв. кілометрів залежно від того, в якому з цих двох випадків буде більша кількість пунктів спостережень, але не менше ніж один пункт спостереження на кожну зону чи агломерацію.
Вимірювання діоксиду азоту повинні здійснюватися як мінімум 50 відсотками пунктів спостережень, на яких проводяться спостереження за рівнями озону, мінімальна кількість яких визначена в Порядку розміщення пунктів спостережень.".
У зв’язку з цим абзац другий вважати абзацом чотирнадцятим;
абзац чотирнадцятий виключити;
абзац перший пункту 13 після слів "органів управління якістю атмосферного повітря" доповнити словами ", регіональних центрів моніторингу довкілля у разі їх утворення";
пункт 14 викласти в такій редакції:
"14. Суб’єкти моніторингу атмосферного повітря оприлюднюють через автоматизовану інформаційну систему у сфері охорони атмосферного повітря, для якої забезпечується технологічна сумісність та здійснюється інформаційна взаємодія із загальнодержавною екологічною автоматизованою інформаційно-аналітичною системою забезпечення прийняття управлінських рішень та доступу до екологічної інформації та з її мережею:
інформацію про концентрацію в атмосферному повітрі діоксиду сірки, діоксиду азоту, твердих часток (ТЧ2,5 і ТЧ10 ), озону і оксиду вуглецю - щогодини, а у разі обґрунтованої технічної неможливості - щодня;
аналітичні дані щодо стану та оцінки якості атмосферного повітря, прогнозу стану атмосферного повітря і його змін - щодня;
у разі перевищення інформаційного або будь-якого з порогів небезпеки, визначених у пункті 4 додатка 2, інформацію про місцевість, в якій зафіксовано перевищення, час початку і тривалість перевищення, найвищу концентрацію за одну годину, найвищу середню концентрацію озону за вісім годин - в найкоротший строк з моменту отримання такої інформації;
узагальнену інформацію про зафіксовані перевищення граничних величин, цільових показників, довгострокової цілі, інформаційного порогу, критичних рівнів, причини та вплив перевищення рівнів забруднюючих речовин на життя та здоров’я населення - щороку;
у разі виявлення концентрацій ртуті в атмосферному повітрі відповідну інформацію - в найкоротший строк з моменту виявлення;
інформацію про рівні в атмосферному повітрі свинцю і бензолу -щомісяця;
інформацію про рівні в атмосферному повітрі арсену, кадмію, нікелю, бенз(а)пірену, а також загального осаду арсену, кадмію, ртуті, нікелю та поліциклічних ароматичних вуглеводнів, визначених у підпункті 12 списку А пункту 1 додатка 2, - щороку;
інформацію про перевищення граничних величин забруднюючих речовин, що виникли внаслідок впливу викидів з природних джерел, - щороку.
Органи управління якістю атмосферного повітря оприлюднюють щороку інформацію про перевищення граничних величин для твердих часток (ТЧ10 ), пов’язані з повторним суспендуванням часток внаслідок посипання доріг піском чи сіллю в зимовий період, а також про перевищення граничних величин забруднюючих речовин, що виникли внаслідок впливу викидів з природних джерел. Міндовкілля затверджує методичні рекомендації щодо проведення аналізу інформації та інформування населення про перевищення граничних величин забруднюючих речовин, пов’язані з повторним суспендуванням часток внаслідок посипання доріг піском чи сіллю в зимовий період, а також внаслідок впливу викидів з природних джерел.
МОЗ оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті щорічний звіт про стан здоров’я населення та епідемічну ситуацію, що включає, зокрема, інформацію про вплив рівнів забруднюючих речовин в атмосферному повітрі на життя та здоров’я населення, зокрема вплив на здоров’я населення перевищення граничних величин, цільових показників, інформаційного порогу, порогів небезпеки і відповідних рекомендацій для населення.
Для забезпечення оперативного інформування населення про якість атмосферного повітря та його передбачуваний вплив на здоров’я та життєдіяльність населення Міндовкілля затверджує порядок інформування населення про якість повітря за основними показниками з використанням індексу якості повітря в Україні.

................
Перейти до повного тексту