1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2020, № 22, ст.150) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 2801-IX від 01.12.2022, ВВР, 2023, № 54, ст.159 № 3991-IX від 08.10.2024 № 4017-IX від 10.10.2024 № 4187-IX від 08.01.2025 )
Цей Закон визначає правові та організаційні засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів та спрямований на виконання зобов’язань України за міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, зокрема, Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, а також на виконання вимог Рамкової конвенції Організації Об’єднаних Націй про зміну клімату та Паризької угоди.
Стаття 1. Визначення основних термінів
1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
1) верифікатор - юридична особа, акредитована відповідно до Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", яка проводить верифікацію;
2) верифікаційний звіт - звіт, що видається верифікатором оператору за результатами верифікації та містить один із таких висновків верифікатора: за результатами верифікації звіт оператора визнано задовільним або за результатами верифікації звіт оператора визнано незадовільним;
3) верифікація - діяльність верифікатора, що полягає у перевірці звіту оператора, підготовці та видачі верифікатором за результатами такої перевірки верифікаційного звіту відповідно до цього Закону;
4) вид діяльності - діяльність, викиди парникових газів від провадження якої підлягають моніторингу, звітності та верифікації та яка входить до переліку видів діяльності, затвердженого Кабінетом Міністрів України;
5) викиди парникових газів з установки - надходження в атмосферне повітря парникових газів, визначених щодо певного виду діяльності, з джерел викидів парникових газів на установці;
( Пункт 5 частини першої статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3991-IX від 08.10.2024 )
6) внутрішня верифікаційна документація - вся внутрішня документація, підготовлена, складена та отримана верифікатором для фіксації документальних відомостей та обґрунтування діяльності, пов’язаної з верифікацією;
7) Єдиний реєстр з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів (далі - Єдиний реєстр) - публічний електронний реєстр, що забезпечує створення, збирання, накопичення, зберігання, облік, захист, відображення, оброблення відомостей про установки та документів у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів з установки, а також електронну взаємодію у цій сфері;
( Пункт 7 частини першої статті 1 в редакції Закону № 4187-IX від 08.01.2025 )
8) джерело викидів парникових газів на установці - окрема частина установки, з якої здійснюються викиди парникових газів, або процес у межах установки, який призводить до викидів парникових газів;
( Пункт 8 частини першої статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3991-IX від 08.10.2024 )
9) звіт оператора - звіт про викиди парникових газів з установки, складений оператором за результатами моніторингу за звітний період;
( Пункт 9 частини першої статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3991-IX від 08.10.2024 )
10) звіт про вдосконалення - складений оператором звіт, що містить інформацію про вдосконалення процесу моніторингу та інформацію про усунення невідповідності даних моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів з установки і виконання рекомендацій щодо вдосконалення, наданих верифікатором;
( Пункт 10 частини першої статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3991-IX від 08.10.2024 )
11) звітний період - один календарний рік, протягом якого здійснюється моніторинг та за який складається звіт оператора;
12) моніторинг - збір, обробка, аналіз та зберігання оператором даних для визначення обсягів викидів парникових газів з установки;
( Пункт 12 частини першої статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3991-IX від 08.10.2024 )
13) оператор - юридична особа або фізична особа - підприємець, яка здійснює технічну експлуатацію установки, що перебуває в її власності або користуванні;
14) парникові гази - гази, а саме: двоокис вуглецю (СО2 ), метан (CH4 ), закис азоту (N2 O), гідрофторвуглеці (ГФВ), перфторвуглеці (ПФВ), гексафторид сірки (SF6 ) та інші газоподібні складові атмосфери, які поглинають та випромінюють інфрачервоне випромінювання;
15) план моніторингу - документ, який визначає комплекс заходів з моніторингу, розробляється оператором на підставі типових форм стандартного або спрощеного плану моніторингу і подається оператором до уповноваженого органу для затвердження;
16) реєстраційна дія - державна реєстрація установки в Єдиному реєстрі, внесення змін до записів Єдиного реєстру, скасування державної реєстрації установки в Єдиному реєстрі;
17) уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів;
18) установка - стаціонарний технічний об’єкт, на якому оператор провадить один або більше видів діяльності, а також іншу діяльність, яка має безпосередній технологічний зв’язок з видами діяльності, що провадяться на такому об’єкті, та може впливати на викиди парникових газів.
2. Терміни "Єдиний реєстр", "держатель Єдиного реєстру", "адміністратор Єдиного реєстру", "технічний адміністратор Єдиного реєстру" вживаються в цьому Законі у значеннях відповідних термінів "публічний електронний реєстр", "держатель публічного електронного реєстру", "адміністратор публічного електронного реєстру", "технічний адміністратор реєстру", наведених у Законі України "Про публічні електронні реєстри".
( Частину другу статті 1 доповнено новим абзацом першим згідно із Законом № 4187-IX від 08.01.2025 )
Інші терміни у цьому Законі вживаються у значеннях, наведених у Цивільному кодексі України, Господарському кодексі України та законах України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", "Про основні засади державної кліматичної політики".
( Частина друга статті 1 в редакції Закону № 3991-IX від 08.10.2024 )
Стаття 2. Сфера дії Закону
1. Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів з установок, розташованих на території України (далі - моніторинг, звітність та верифікація).
Стаття 3. Законодавство у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів з установок, розташованих на території України
1. Відносини, що виникають у сфері моніторингу, звітності та верифікації, регулюються Конституцією України, цим Законом, міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють відносини у зазначеній сфері.
2. Якщо міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші норми, ніж ті, що передбачені законодавством у сфері моніторингу, звітності та верифікації, застосовуються норми міжнародного договору України.
3. Відносини щодо прийняття, набрання чинності, оскарження в адміністративному порядку, виконання, припинення дії адміністративних актів у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів регулюються Законом України "Про адміністративну процедуру" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
( Статтю 3 доповнено частиною третьою згідно із Законом № 4017-IX від 10.10.2024 )
Стаття 4. Основні принципи моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів з установок, розташованих на території України
1. Основними принципами діяльності, пов’язаної із здійсненням моніторингу, звітності та верифікації, є:
1) законність;
2) повнота, прозорість і точність здійснення моніторингу та звітності;
3) узгодженість, порівняність та цілісність моніторингу;
4) постійне вдосконалення процесу моніторингу та звітності;
5) достовірність та незалежність верифікації.
Стаття 5. Суб’єкти, які здійснюють державне управління у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів з установок, розташованих на території України
1. Державне управління у сфері моніторингу, звітності та верифікації відповідно до законодавства здійснюють:
Кабінет Міністрів України;
центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища;
уповноважений орган;
інші органи виконавчої влади відповідно до законодавства.
Стаття 6. Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів з установок, розташованих на території України
1. До повноважень Кабінету Міністрів України належить:
1) забезпечення здійснення державної політики у сфері моніторингу, звітності та верифікації;
2) затвердження переліку видів діяльності;
3) затвердження порядку здійснення моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів;
4) затвердження порядку верифікації звіту оператора;
5) здійснення інших повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Стаття 7. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів з установок, розташованих на території України
1. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, у сфері моніторингу, звітності та верифікації, належить:
1) забезпечення формування державної політики у сфері моніторингу, звітності та верифікації;
2) забезпечення нормативно-правового регулювання у сфері моніторингу, звітності та верифікації;
3) затвердження порядку державної реєстрації установок у Єдиному реєстрі та порядку ведення Єдиного реєстру;
4) затвердження типових форм стандартного та спрощеного плану моніторингу, звіту про вдосконалення та звіту оператора, а також вимог до їх заповнення;
5) розроблення пропозицій щодо вдосконалення законодавчих актів, актів Кабінету Міністрів України у сфері моніторингу, звітності та верифікації та внесення їх на розгляд Кабінету Міністрів України;
6) здійснення інших функцій у сфері моніторингу, звітності та верифікації відповідно до законодавства.
Стаття 8. Повноваження уповноваженого органу у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів з установок, розташованих на території України
1. Уповноважений орган відповідно до покладених на нього завдань:
1) узагальнює практику застосування законодавства, розробляє та подає пропозиції щодо вдосконалення законодавчих актів та актів Кабінету Міністрів України у сфері моніторингу, звітності та верифікації, зокрема щодо:
а) порядку здійснення моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів;
б) порядку верифікації звіту оператора;
в) переліку видів діяльності;
2) здійснює інформування та надає роз’яснення щодо реалізації державної політики у сфері моніторингу, звітності та верифікації;
3) здійснює організаційно-методичне керівництво та координацію роботи, пов’язаної з моніторингом, звітністю та верифікацією;
4) затверджує план моніторингу та план моніторингу із змінами;
5) визначає обсяги викидів парникових газів з установки у випадках, передбачених порядком здійснення моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та має право звернутися до оператора з письмовим запитом про надання інформації, необхідної для визначення обсягів викидів парникових газів з установки;
( Пункт 5 частини першої статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3991-IX від 08.10.2024 )
6) затверджує звіт про вдосконалення;
7) погоджує рішення верифікатора про проведення невиїзної верифікації;
8) приймає звіт оператора;
9) забезпечує ведення Єдиного реєстру, а також відповідає за технічне, технологічне та програмне забезпечення Єдиного реєстру, збереження та захист даних, що містяться у Єдиному реєстрі;
10) здійснює обмін інформацією та координацію дій з національним органом України з акредитації та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів;
11) бере участь у міжнародному співробітництві з питань моніторингу, звітності та верифікації, вивчення, узагальнення та поширення міжнародного досвіду у зазначеній сфері;
11-1) укладає договір з технічним адміністратором Єдиного реєстру;
( Частину першу статті 8 доповнено пунктом 11-1 згідно із Законом № 4187-IX від 08.01.2025 )
12) здійснює інші функції у сфері моніторингу, звітності та верифікації відповідно до законодавства.
2. Уповноважений орган має право уповноважити підприємства, установи та організації, що належать до сфери його управління, на здійснення окремих функцій у сфері моніторингу, звітності та верифікації.
Стаття 8-1. Функціонування Єдиного реєстру з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів
1. Держателем та адміністратором Єдиного реєстру є уповноважений орган, який визначає технічного адміністратора Єдиного реєстру та укладає з ним договір.
2. Єдиний реєстр створюється та ведеться згідно із Законом України "Про публічні електронні реєстри".
3. Єдиний реєстр містить такі документи та відомості, які вносяться до нього у випадках та порядку, визначених цим Законом, зокрема:
1) заява про проведення реєстраційної дії;
2) звіт оператора;
3) план моніторингу;
4) план моніторингу із змінами;
5) звіт про вдосконалення;
6) верифікаційний звіт;
7) відомості про оператора установки, на якій провадиться один або більше видів діяльності, які входять до переліку видів діяльності, в результаті провадження яких викиди парникових газів підлягають моніторингу, звітності та верифікації;
8) відомості про установку, на якій провадиться один або більше видів діяльності, які входять до переліку видів діяльності, в результаті провадження яких викиди парникових газів підлягають моніторингу, звітності та верифікації;
9) відомості про обсяг викидів парникових газів з установки (кількісні та якісні показники);
10) рішення про надання адміністративної послуги;
11) рішення про відмову у наданні адміністративної послуги;
12) документи для обміну інформацією з метою координації дій та/або роботи, пов’язаної з моніторингом, звітністю та верифікацією.
4. Реєстр має передбачати можливість його подальшого розширення та вдосконалення.
5. Функціонування та регулювання роботи Єдиного реєстру здійснюються відповідно до цього Закону та порядку ведення Єдиного реєстру.
6. Реєстрація установок у Єдиному реєстрі здійснюється відповідно до цього Закону та порядку державної реєстрації установок у Єдиному реєстрі.
( Закон доповнено статтею 8-1 згідно із Законом № 4187-IX від 08.01.2025 )
Стаття 9. Реєстрація установок у Єдиному реєстрі з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів з установок, розташованих на території України
1. Установки, з яких здійснюються викиди парникових газів у результаті провадження видів діяльності, які входять до переліку видів діяльності, в результаті провадження яких викиди парникових газів підлягають моніторингу, звітності та верифікації, затвердженого Кабінетом Міністрів України, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі.
Для проведення реєстраційної дії оператор протягом 10 робочих днів з дня введення установки в експлуатацію подає шляхом створення в електронному кабінеті оператора заяву про проведення державної реєстрації установки в Єдиному реєстрі відповідно до порядку державної реєстрації установок у Єдиному реєстрі. Після проведення такої реєстраційної дії оператор автоматично отримує виписку з Єдиного реєстру.
У разі зміни відомостей, зазначених у заяві, на підставі яких проводилася реєстраційна дія, оператор протягом 10 робочих днів з дня виникнення зміни зобов’язаний внести зміни до відомостей Єдиного реєстру шляхом створення в електронному кабінеті оператора заяви про внесення змін до відомостей Єдиного реєстру відповідно до порядку державної реєстрації установок у Єдиному реєстрі. Після проведення такої реєстраційної дії оператор автоматично отримує виписку з Єдиного реєстру.
У разі виникнення підстав для скасування державної реєстрації установки в Єдиному реєстрі оператор протягом 10 робочих днів з дня виникнення підстави зобов’язаний подати шляхом створення в електронному кабінеті оператора заяву про скасування державної реєстрації установки в Єдиному реєстрі відповідно до порядку державної реєстрації установок у Єдиному реєстрі. Після проведення такої реєстраційної дії оператор автоматично отримує виписку з Єдиного реєстру.
( Стаття 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3991-IX від 08.10.2024; в редакції Закону № 4187-IX від 08.01.2025 )
Стаття 10. Організація та здійснення моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів з установок, розташованих на території України
1. Моніторингу підлягають викиди парникових газів у результаті провадження оператором видів діяльності на установці.
2. Моніторинг здійснюється оператором відповідно до плану моніторингу, затвердженого уповноваженим органом відповідно до законодавства. Підстави для застосування оператором стандартного або спрощеного плану моніторингу визначаються порядком здійснення моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
Для затвердження плану моніторингу оператор або уповноважена ним особа протягом шести місяців з дня проведення реєстраційної дії подає:
( Абзац другий частини другої статті 10 в редакції Закону № 4187-IX від 08.01.2025 )
1) заяву;
2) план моніторингу, розроблений за типовою формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, у сфері моніторингу, звітності та верифікації;
3) підтвердження відповідності визначення обсягу викидів парникових газів з установки та заходів, передбачених планом моніторингу, вимогам порядку здійснення моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів;
( Пункт 3 частини другої статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3991-IX від 08.10.2024 )
4) документи, що обґрунтовують застосування оператором методики моніторингу у випадках, передбачених порядком здійснення моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів.
У разі наявності істотних змін до плану моніторингу, визначених порядком здійснення моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів, оператор або уповноважена ним особа подає до уповноваженого органу для затвердження заяву, план моніторингу із змінами та документи, що обґрунтовують необхідність внесення змін до плану моніторингу.
У випадках, передбачених порядком здійснення моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів, розробляється звіт про вдосконалення, який разом із заявою подається до уповноваженого органу для затвердження. Звіт про вдосконалення розробляється оператором за типовою формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, у сфері моніторингу, звітності та верифікації.
3. За результатами моніторингу розробляється звіт оператора, який підлягає верифікації. Звіт оператора розробляється за типовою формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, у сфері моніторингу, звітності та верифікації.
Верифікатор проводить верифікацію на підставі договору, укладеного з оператором.
Верифікація звіту оператора також може бути проведена фізичною або юридичною особою, яка акредитована національним органом з акредитації держави - члена Європейського Союзу, у разі підтвердження нею знання законодавства України у сфері моніторингу, звітності та верифікації парникових газів з установок, розташованих на території України, в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
( Частину третю статті 10 доповнено абзацом третім згідно із Законом № 4187-IX від 08.01.2025 )
4. Верифікатор зобов’язаний відвідати установку для проведення верифікації (виїзна верифікація).
У випадках, передбачених порядком верифікації звіту оператора, верифікатор має право прийняти рішення про проведення невиїзної верифікації.
Рішення верифікатора про проведення невиїзної верифікації підлягає погодженню уповноваженим органом, крім випадків, передбачених порядком верифікації звіту оператора, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
Для погодження рішення верифікатора про проведення невиїзної верифікації оператор подає до уповноваженого органу заяву, рішення верифікатора про проведення невиїзної верифікації, результати аналізу ризиків, що можуть виникнути в разі непроведення виїзної верифікації, та документи на підтвердження відповідності критеріям проведення невиїзної верифікації, визначеним порядком верифікації звіту оператора.
5. На підставі інформації, отриманої під час верифікації, оператору видається верифікаційний звіт, що має містити висновок верифікатора за результатами верифікації. Підстави для визнання верифікатором за результатами верифікації звіту оператора задовільним або незадовільним встановлюються порядком верифікації звіту оператора.
6. Звіт оператора, визнаний за результатами верифікації задовільним, подається до уповноваженого органу разом з верифікаційним звітом та заявою про прийняття звіту оператора не пізніше 31 березня року, наступного за звітним періодом.
Документи для прийняття звіту оператора можуть бути подані до уповноваженого органу особисто оператором або уповноваженою ним особою в електронній формі через Єдиний реєстр з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".

................
Перейти до повного тексту