1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 11 червня 2003 р. N 340-р
Київ
Про затвердження плану дій на 2003 рік щодо виконання Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки
1. Затвердити план дій на 2003 рік щодо виконання Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки (далі - план дій), що додається.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським держадміністраціям забезпечити:
виконання завдань і заходів, передбачених планом дій;
інформування про стан виконання плану дій у порядку і строки, визначені пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. N 1139 "Про заходи організації виконання актів законодавства з питань зайнятості населення".
3. Мінпраці здійснювати координацію діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади, пов'язаної із забезпеченням виконання завдань і заходів, передбачених планом дій.
4. Міністерствам, іншим заінтересованим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським держадміністраціям:
а) проаналізувати стан використання трудових ресурсів у регіонах, звернувши особливу увагу на:
підготовку робочої сили, професійний склад і кваліфікаційний рівень якої відповідав би потребам ринку праці;
використання та підвищення якості робочої сили на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності;
вжиття заходів до виявлення громадян, які працюють без належного оформлення трудових відносин;
зменшення обсягів та зниження рівня безробіття, визначеного за методологією МОП;
б) подати до 1 вересня 2003 р. Мінпраці інформацію про результати вивчення питань, зазначених у підпункті "а" цього пункту, та вжиті заходи з викладенням пропозицій щодо подальших кроків з поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення.
Мінпраці на підставі одержаних матеріалів підготувати і до 1 грудня 2003 р. подати на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції про підвищення ефективності використання та розвитку трудових ресурсів країни.
5. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським держадміністраціям:
вжити заходів до поліпшення роботи з розроблення і реалізації територіальних програм зайнятості населення як основного інструмента регулювання регіонального ринку праці та сприяння зайнятості населення;
забезпечити подання на погодження проектів територіальних програм зайнятості населення на 2004 рік у визначені Мінпраці строки.
6. Мінпраці здійснити методичне забезпечення розроблення територіальних програм зайнятості населення на 2004 рік.
7. Визнати такими, що втратили чинність:
розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2000 р. N 306 "Про затвердження заходів щодо здійснення політики ефективної підтримки самостійно зайнятого населення, сімейного підприємництва, малого та середнього бізнесу, вдосконалення системи надання допомоги безробітним та їх професійно-психологічної реабілітації, збільшення обсягів громадських робіт";
розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 р. N 87 "Про затвердження плану дій на 2002 рік щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення та оптимізації регулювання ринку праці".
Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 26
ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 11 червня 2003 р. N 340-р
ПЛАН
дій на 2003 рік щодо виконання Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки ( 3076-14 )
I. Стан виконання заходів щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення у 2002 році
У 2002 році завдяки позитивним зрушенням в економіці країни та вжитим заходам щодо сприяння зайнятості населення було закріплено тенденцію до поліпшення ситуації на ринку праці, яка намітилася у попередні роки. Вона характеризується збільшенням обсягів та підвищенням рівня зайнятості з одночасним зменшенням обсягів та зниженням рівня безробіття серед економічно активного населення у віці 15-70 років, уповільненням темпів та зменшенням обсягів вивільнення працівників з підприємств, установ та організацій, підвищенням рівня заробітної плати, істотним зменшенням чисельності працівників, які перебували у відпустках без збереження заробітної плати з ініціативи адміністрації підприємств або працювали у режимі неповного робочого часу, збільшенням чисельності населення, працевлаштованого за сприяння державної служби зайнятості.
Чисельність працівників у віці 15-70 років, зайнятих економічною діяльністю, в середньому за 2002 рік збільшилася порівняно з 2001 роком більш як на 189 тис. чоловік і становила 20,4 млн. чоловік. Збільшення чисельності працюючих відбувалося, насамперед, у приватному секторі економіки. Серед осіб працездатного віку рівень зайнятості в середньому за 2002 рік зріс порівняно з 2001 роком на 0,3 відсоткового пункту і становив 64,8 відсотка. Чисельність безробітних, визначена за методологією МОП, у середньому за 2002 рік зменшилася порівняно з 2001 роком майже на 203 тис. чоловік, або на 8,1 відсотка, і становила 2,3 млн. чоловік. Рівень безробіття, визначений за методологією МОП, за цей період знизився на 0,9 відсоткового пункту і становив 10,2 відсотка економічно активного населення зазначеного віку.
Значно зменшилися обсяги вимушеної неповної зайнятості. Чисельність працівників, які протягом 2002 року перебували у відпустках без збереження заробітної плати з ініціативи адміністрації підприємств, зменшилася порівняно з 2001 роком на 33,5 відсотка і становила 621,9 тис. чоловік (5,1 відсотка середньооблікової чисельності працівників). Втрати робочого часу внаслідок вимушених відпусток без збереження заробітної плати з ініціативи адміністрації підприємств за 2002 рік зменшилися порівняно з 2001 роком в 1,87 раза.
Чисельність працівників, які працювали на умовах неповного робочого часу (дня або тижня), за цей період зменшилася на 11,5 відсотка і становила 1,52 млн. чоловік (12,4 відсотка середньооблікової чисельності працівників), а втрати робочого часу внаслідок роботи в режимі неповного робочого часу зменшилися на 12 відсотків.
Виконано завдання з розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць. Протягом 2002 року в усіх сферах економічної діяльності введено в дію 622,2 тис. нових робочих місць, що більш як у 1,5 раза перевищує річне завдання. Найбільше нових робочих місць створено у м. Києві, Донецькій, Одеській, Харківській, Луганській, Львівській, Дніпропетровській областях та Автономній Республіці Крим (60,6 відсотка загальної кількості нових робочих місць).
Органами приватизації здійснювався контроль за дотриманням власниками роздержавлених підприємств умов договорів купівлі-продажу державного майна в частині збереження діючих та створення нових робочих місць. Протягом 2002 року перевірено 5,6 тис. договорів купівлі-продажу, з них 481 договір, у якому містяться умови збереження діючих робочих місць, та 168 договорів, якими передбачені умови створення нових робочих місць. За результатами перевірок встановлено, що зазначені умови в основному виконуються.
У 2002 році на приватизованих підприємствах створено близько 2,1 тис. нових робочих місць.
За сприяння державної служби зайнятості у 2002 році працевлаштовано 831,8 тис. чоловік із числа незайнятого населення (105,3 відсотка річного завдання), в оплачуваних громадських роботах брало участь 345,2 тис. чоловік цієї категорії населення (115,1 відсотка річного завдання). Найкраще виконали річне завдання:
з працевлаштування незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості, - Волинська, Чернівецька, Рівненська, Вінницька і Херсонська області;
із залучення до участі в оплачуваних громадських роботах незайнятого населення та зареєстрованих безробітних - Рівненська, Вінницька, Волинська, Чернівецька, Тернопільська, Донецька, Івано-Франківська і Запорізька області.
Набувають розвитку такі види підтримки зареєстрованих безробітних, як одноразова виплата допомоги по безробіттю для зайняття підприємницькою діяльністю, надання дотацій роботодавцям для працевлаштування безробітних, особливо з числа неконкурентоспроможних на ринку праці та безробітних з тривалим строком перебування на обліку в державній службі зайнятості. Поширюються нові напрями професійного навчання зареєстрованих безробітних - навчання на замовлення роботодавців та за індивідуальними планами і програмами, стажування безпосередньо на робочих місцях тощо.
Реалізація заходів щодо сприяння зайнятості населення дала змогу скоротити тривалість перебування безробітних на обліку в державній службі зайнятості з 12 місяців у 2001 році до 10 місяців у 2002 році.
Вживалися також заходи до збільшення мінімального розміру допомоги по безробіттю. У 2002 році мінімальний розмір допомоги по безробіттю збільшено з 60 гривень у січні до 74 гривень у вересні - грудні.
Більшої ваги в сучасних умовах набуває питання конкурентоспроможності працівників, якості робочої сили. Одним з механізмів розв'язання даної проблеми є відновлення та подальше вдосконалення системи професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації зайнятого населення. З цією метою у 2002 році центральними та місцевими органами виконавчої влади забезпечувалося виконання заходів щодо сприяння підприємствам в організації професійного навчання кадрів на виробництві, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 січня 2001 р. N 13. У результаті виконання цих заходів намітилася позитивна тенденція до збільшення чисельності працівників, охоплених професійним навчанням на виробництві.
Кабінет Міністрів України постійно приділяє увагу розв'язанню проблем зайнятості населення в малих монофункціональних містах і населених пунктах, які пов'язані із закриттям, реструктуризацією збиткових підприємств вугільної промисловості та інших галузей економіки, виведенням з експлуатації Чорнобильської АЕС тощо. З цією метою у 2002 році розроблено проекти Законів України "Про затвердження Загальнодержавної програми розвитку малих міст України" і "Про засади стимулювання розвитку регіонів". Для вирішення питання щодо працевлаштування працівників, які вивільняються з підприємств вугільної промисловості у процесі їх реструктуризації, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 25 грудня 2002 р. N 1954 "Про заходи щодо створення нових робочих місць для працівників, які вивільняються з вугледобувних та вуглепереробних підприємств, що ліквідуються згідно з рішеннями Кабінету Міністрів України". З метою сприяння зайнятості вивільнюваних працівників Чорнобильської АЕС у 2002 році виконувалися завдання і заходи, визначені Програмою створення додаткових робочих місць для працівників Чорнобильської АЕС, які вивільняються після закриття станції, та жителів м. Славутича (схвалена постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2001 р. N 1411.
Для розв'язання проблеми зайнятості сільського населення розроблено проект Закону України "Про врегулювання статусу зайнятості громадян, які мають у приватній власності земельну ділянку". Розроблення цього законопроекту викликане потребою мати правову основу для визначення статусу зайнятості громадян, які мають у приватній власності земельну ділянку, одержану в результаті розпаювання земель сільськогосподарських підприємств і організацій колективної форми власності або за рішенням органу місцевого самоврядування чи місцевого органу виконавчої влади, а також умов надання таким громадянам у працездатному віці статусу безробітного у разі їх звернення до державної служби зайнятості за сприянням у працевлаштуванні.
З метою вжиття ефективних заходів щодо протидії незаконному використанню роботодавцями найманої робочої сили Держнаглядпраці в 2002 році перевірив 1977 фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників. Установлено, що кожен третій з найманих працівників, які працюють за трудовими договорами з фізичними особами, не має відповідних записів у трудових книжках. Найбільше таких порушень виявлено у Вінницькій, Тернопільській, Херсонській, Житомирській, Кіровоградській, Харківській, Закарпатській та Сумській областях. Виявлено також факти використання фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності праці найманих працівників без укладання з ними трудових договорів. За фактами виявлених порушень до суду передано 326 протоколів про адміністративні правопорушення, 53 матеріали перевірок передані правоохоронним органам.
З метою посилення соціального захисту громадян, які здійснюють трудову діяльність за кордоном, у 2002 році заінтересованими центральними органами виконавчої влади проводиться робота, пов'язана з приєднанням України до Європейської конвенції про правовий статус трудящих - мігрантів 1977 року. Приєднання України до цієї Конвенції сприятиме підвищенню рівня захисту прав трудящих - мігрантів з України, які легально працюють на території держав - членів Конвенції.
II. Основні завдання та очікувані результати поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення в 2003 році
В умовах переходу до ринкових відносин і здійснення структурної перебудови економіки політика Кабінету Міністрів України в 2003 році буде спрямована на сприяння зайнятості населення, запобігання масовому безробіттю, підтримку неконкурентоспроможних на ринку праці верств населення, посилення соціального захисту безробітних.
Основними завданнями щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення визначені:
удосконалення нормативно-правової бази з питань зайнятості населення;
сприяння підготовці робочої сили, професійний склад і кваліфікаційний рівень якої відповідав би потребам ринку праці;
створення нових робочих місць і підтримка самостійної зайнятості населення, сприяння розвитку малого та середнього підприємництва;
підвищення якості робочої сили, передусім шляхом удосконалення системи професійної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації кадрів на виробництві;
розв'язання проблем зайнятості населення в регіонах з критичною ситуацією на ринку праці, насамперед у малих монофункціональних містах, шахтарських регіонах та сільській місцевості;
сприяння зайнятості неконкурентоспроможних на ринку праці верств населення (інвалідів, молоді, особливо випускників навчальних закладів, жінок, які мають неповнолітніх дітей, військовослужбовців, вивільнених внаслідок скорочення їх чисельності, та інших);
регулювання трудової міграції, забезпечення соціального захисту трудящих - мігрантів з України, контроль за діяльністю іноземців, які працюють в Україні;
посилення мотивації до легальної продуктивної зайнятості;
сприяння у працевлаштуванні зареєстрованих безробітних і підвищення мінімального розміру допомоги по безробіттю.
Протягом 2003 року передбачається створити близько 575 тис. нових робочих місць в усіх сферах економічної діяльності, працевлаштувати на вільні та новостворені робочі місця понад 838 тис. чоловік, залучити майже 342 тис. чоловік з числа незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості, та безробітних до участі в оплачуваних громадських роботах, здійснити ряд інших заходів, спрямованих на сприяння зайнятості населення.
У результаті здійснення заходів щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення в 2003 році очікується:
збільшення чисельності зайнятого населення;
посилення конкурентоспроможності робочої сили;
підвищення заінтересованості зареєстрованих безробітних до зайняття підприємництвом та повернення їх до трудової діяльності;
зменшення обсягів та тривалості безробіття, визначеного за методологією МОП.
Прогнозується, що в 2003 році чисельність зайнятого населення збільшиться (в середньому за рік) на 520 тис. чоловік і становитиме майже 21 млн. чоловік, а рівень зайнятості населення зросте на 1,4 відсоткового пункту і становитиме близько 58 відсотків, чисельність безробітного населення в середньому за 2003 рік зменшиться на 260 тис. чоловік і становитиме понад 2 млн. чоловік, а рівень безробіття, визначений за методологією МОП, знизиться на 1,3 відсоткового пункту і становитиме близько 9 відсотків економічно активного населення у віці 15-70 років.
III. Основні показники ринку праці на 2003 рік
(у середньому за рік)
------------------------------------------------------------------
Показник | 2001 рік|2002 рік|2003 рік
|(звітні |(звітні |(прогнозні
|дані) |дані) |дані)
------------------------------------------------------------------
1. Економічно активне населення у 22,76 22,74 23
віці 15-70 років, млн. чоловік
2. Зайняте населення, млн. чоловік:
у віці 15-70 років 20,24 20,43 20,95
у тому числі працездатного віку 18,75 18,86 19,32
3. Безробітні, визначені за 2,52 2,31 2,05
методологією МОП, млн. чоловік
4. Рівень зайнятості, у відсотках
до населення відповідної вікової
групи:
у віці 15-70 років 55,8* 56,3* 57,7*
працездатного віку 64,3* 64,6* 66,2*
5. Рівень безробіття, визначений за 11,1 10,2 8,9
методологією МОП, відсотків
6. Середньомісячна заробітна плата 311,08 376,38 437
працівників у цілому по економіці,
гривень (без малих підприємств)
7. Розширення сфери застосування 390,4 622,2 574,7
праці за рахунок створення нових
робочих місць, тис. чоловік
(у цілому за рік)
8. Чисельність працевлаштованих за 772,7 831,8 838,4
сприяння державної служби
зайнятості, тис. чоловік (у цілому
за рік)
9. Чисельність зареєстрованих 1008,1 1034,2 1087,3
безробітних, тис. чоловік (на
кінець року)
10. Рівень зареєстрованого 3,68* 3,78* 3,97*
безробіття, відсотків до
працездатного населення
працездатного віку (на кінець року)
___________________
* Підлягають уточненню за результатами Всеукраїнського перепису населення 2001 року.
IV. Розрахунковий баланс зареєстрованого ринку праці
(тис. чоловік)
------------------------------------------------------------------
Показник | 2001 рік|2002 рік|2003 рік
|(звітні |(звітні |(прогнозні
|дані) |дані) |дані)
------------------------------------------------------------------
1. Чисельність незайнятого 2760,2 2799,2 2855,2
населення, зареєстрованого в
державній службі зайнятості -
всього
у тому числі:
2. Чисельність незайнятого 1188 1028,8 1055,2
населення, зареєстрованого в
державній службі зайнятості на
початку року
3. Чисельність незайнятого 1572,2 1770,4 1800
населення, яке звернулося до
державної служби зайнятості за
сприянням у працевлаштуванні
протягом року
з них:
звільнені у зв'язку із змінами в 185,4 155 172,6
організації виробництва і праці
звільнені з причин плинності кадрів 397 390,9 401,1
випускники вищих та 112,8 106,3 119,8
професійно-технічних навчальних
закладів, середніх загальноосвітніх
шкіл та особи, які звільнилися із
строкової військової або
альтернативної (невійськової) служби
інші категорії незайнятого населення 877 1118,2 1106,5
4. Чисельність працевлаштованих за 772,7 831,8 838,4
сприяння державної служби зайнятості
5. Чисельність осіб, знятих з обліку 958,7 912,2 904,2
в державній службі зайнятості для
самостійного працевлаштування та з
інших причин
6. Чисельність незайнятого 1028,8 1055,2 1112,6
населення, зареєстрованого в
державній службі зайнятості на
кінець року
V. Завдання регіонам з розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць на 2003 рік
(тис. чоловік)
------------------------------------------------------------------
Регіон | 2002 рік | 2003 рік
| (звітні |----------------------
| дані) | прогнозні | прогнозні
| | дані, | дані,
| |передбачені|сформовані
| | Державною | на основі
| | програмою |пропозицій
| | зайнятості| місцевих
| | населення | органів
| | на 2001 - |виконавчої
| | 2004 роки | влади
| |( 3076-14 )|
------------------------------------------------------------------
Автономна Республіка Крим 32,8 10,4 19,8
Області:
Вінницька 13,2 7,5 7,5
Волинська 7,7 8,1 8
Дніпропетровська 33,1 33 33
Донецька 57 57 62,6
Житомирська 19,8 10,8 19,9
Закарпатська 14,3 16,3 17,2
Запорізька 22 14 20
Івано-Франківська 20,1 22 22
Київська 13,1 12,7 12,7
Кіровоградська 9,7 6,8 10
Луганська 42,4 12 43,1
Львівська 39,2 27 39
Миколаївська 12,8 10,7 15
Одеська 56 28 51
Полтавська 11,6 10,6 25,8
Рівненська 7,9 7 7,2
Сумська 18,9 3,4 18,1
Тернопільська 6 6,2 8,1
Харківська 49,5 35 41,3
Херсонська 14,3 10,3 14,8
Хмельницька 13 8,6 13,2
Черкаська 14,6 3,7 15,2
Чернівецька 8,8 7,6 9,5
Чернігівська 12,7 12,5 13,6
м. Київ 66,8 22,6 22,6
м. Севастополь 4,9 4,5
------------------------------------------------------------------
Усього 622,2 406,5 574,7
VI. Завдання регіонам на 2003 рік з працевлаштування та залучення до участі в оплачуваних громадських роботах незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості
(тис. чоловік)
------------------------------------------------------------------
Регіон |Працевлаштування| Залучення до
| на вільні та | участі в
| новостворені | оплачуваних
| робочі місця | громадських
| | роботах
------------------------------------------------------------------
Автономна Республіка Крим 33,1 8,9
Області:
Вінницька 36,4 24
Волинська 26,5 16
Дніпропетровська 62 12
Донецька 67 25
Житомирська 31,5 12,7
Закарпатська 24,9 6,6
Запорізька 38,2 13
Івано-Франківська 38 8,3
Київська 27,2 8,2
Кіровоградська 23,3 12,1
Луганська 41 22,3
Львівська 33,9 16
Миколаївська 23,5 8,9
Одеська 26,7 10,2
Полтавська 36,6 14
Рівненська 25,7 23,2
Сумська 30 19,2
Тернопільська 23,6 5
Харківська 44,1 19,5
Херсонська 18,6 10
Хмельницька 26,2 9,1
Черкаська 34,4 13,1
Чернівецька 15,6 5,7
Чернігівська 27,5 11,1
м. Київ 19,5 7,7
м. Севастополь 3,4 0,2
------------------------------------------------------------------
Усього 838,4 342
VII. Заходи на 2003 рік щодо виконання Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки ( 3076-14 )
------------------------------------------------------------------
Найменування заходу | Відповідальні | Строк
| виконавці | виконання
------------------------------------------------------------------
Формування нормативно-правової бази
у сфері зайнятості населення
1. Розробити (доопрацювати) і
подати на розгляд Кабінету
Міністрів України проекти законів
України:
Про внесення змін до деяких законів Мінпраці III квартал
України у зв'язку з прийняттям Мінекономіки
Закону України "Про Мінпаливенерго
загальнообов'язкове державне Мінфін
соціальне страхування на випадок Державна
безробіття" податкова
адміністрація
Мін'юст
Про внесення змін до Закону України Мінпраці -"-
"Про загальнообов'язкове державне Мінекономіки
соціальне страхування на випадок Мінфін
безробіття" Мін'юст
2. Продовжити розроблення нової Мінпраці IV квартал
редакції проекту Закону України Мінекономіки
"Про зайнятість населення" Мінфін
Мін'юст
Національна
академія наук за
участю об'єднань
роботодавців і
профспілок
3. Вивчити питання щодо доцільності Мінпраці III квартал

................
Перейти до повного тексту