- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про основи містобудування
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, № 52, ст.683)
( Вводиться в дію Постановою ВР
№ 2781-XII від 16.11.92, ВВР, 1992, № 52, ст.684 )
( Із змінами, внесеними згідно із Законами
№ 2257-III від 08.02.2001, ВВР, 2001, № 16, ст.76
№ 762-IV від 15.05.2003, ВВР, 2003, № 30, ст.247
№ 1026-V від 16.05.2007, ВВР, 2007, № 34, ст.444
№ 509-VI від 16.09.2008, ВВР, 2008, № 48, ст.358 )
( Щодо визнання конституційними окремих положень див. Рішення Конституційного Суду
№ 4-рп/2009 від 03.02.2009 )
( Із змінами, внесеними згідно із Законами
№ 1704-VI від 05.11.2009, ВВР, 2010, № 5, ст.41
№ 3038-VI від 17.02.2011, ВВР, 2011, № 34, ст.343
№ 4220-VI від 22.12.2011, ВВР, 2012, № 29, ст.345
№ 5459-VI від 16.10.2012, ВВР, 2013, № 48, ст.682
№ 222-VIII від 02.03.2015, ВВР, 2015, № 23, ст.158
№ 320-VIII від 09.04.2015, ВВР, 2015, № 28, ст.236
№ 1817-VIII від 17.01.2017, ВВР, 2017, № 9, ст.68
№ 124-IX від 20.09.2019, ВВР, 2019, № 46, ст.295
№ 2849-IX від 13.12.2022 )
( У тексті Закону слова "органи місцевого та регіонального самоврядування" в усіх відмінках замінено словами "органи місцевого самоврядування" у відповідному відмінку; слова "Рад народних депутатів" в усіх відмінках замінено словом "рад" у відповідному відмінку; слова "правила забудови" в усіх відмінках замінено словами "місцеві правила забудови" у відповідному відмінку; слова "Республіки Крим" замінено словами "Автономної Республіки Крим"; слова "у справах містобудування і архітектури" замінено словами "з питань містобудування та архітектури"; слова "державної виконавчої" замінено словом "виконавчої" згідно із Законом
№ 2257-III від 08.02.2001 )
( У тексті Закону слова "засоби масової інформації" в усіх відмінках і числах замінено словом "медіа" згідно із Законом
№ 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон визначає правові, економічні, соціальні та організаційні засади містобудівної діяльності в Україні і спрямований на формування повноцінного життєвого середовища, забезпечення при цьому охорони навколишнього природного оточення, раціонального природокористування та збереження культурної спадщини.
Розділ 1
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Містобудування
Містобудування (містобудівна діяльність) - це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об’єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об’єктів містобудування, спорудження інших об’єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об’єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.
Стаття 2. Головні напрями містобудівної діяльності
Головними напрямами містобудівної діяльності є:
планування, забудова та інше використання територій;
розробка і реалізація містобудівної документації та інвестиційних програм розвитку населених пунктів і територій;
визначення територій, вибір, вилучення (викуп) і надання земель для містобудівних потреб;
здійснення архітектурної діяльності;
розміщення будівництва житлово-цивільних, виробничих та інших об’єктів, формування містобудівних ансамблів і ландшафтних комплексів, зон відпочинку та оздоровлення населення;
створення соціальної, інженерної і транспортної інфраструктур територій та населених пунктів;
створення та ведення містобудівних кадастрів населених пунктів;
захист життєвого та природного середовища від шкідливого впливу техногенних і соціально-побутових факторів, небезпечних природних явищ;
збереження пам’яток культурної спадщини;
розвиток національних і культурних традицій в архітектурі і містобудуванні;
забезпечення високих архітектурно-планувальних, функціональних і конструктивних якостей об’єктів містобудування, формування і реконструкція містобудівних ансамблів, кварталів, районів і ландшафтних комплексів, зон відпочинку та природних лікувальних ресурсів;
розробка правових актів, національних стандартів, норм і правил, пов’язаних з містобудуванням;
контроль за дотриманням містобудівного законодавства;
підготовка кадрів для містобудування, підвищення їх кваліфікації;
ліцензування видів господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми та значними наслідками, за переліком видів робіт та в порядку, що визначаються Кабінетом Міністрів України.
Стаття 5. Основні вимоги до містобудівної діяльності
При здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені:
розробка містобудівної документації, проектів конкретних об’єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням норм і правил;
розміщення і будівництво об’єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об’єктів;
раціональне використання земель та територій для містобудівних потреб, підвищення ефективності забудови та іншого використання земельних ділянок;
охорона культурної спадщини, збереження традиційного характеру середовища населених пунктів;
урахування державних та громадських інтересів при плануванні та забудові територій;
урахування законних інтересів та вимог власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва;
інформування через медіа громадян про плани перспективного розвитку територій і населених пунктів, розміщення важливих містобудівних об’єктів;
участь громадян, об’єднань громадян в обговоренні містобудівної документації, проектів окремих об’єктів і внесення відповідних пропозицій до державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій;
захист прав громадян та громадських організацій згідно із законодавством.
Стаття 6. Законодавство України про містобудування
Розділ 2
ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ МІСТОБУДУВАННЯ
Стаття 7. Органи, що здійснюють державне регулювання у сфері містобудування
Державне регулювання у сфері містобудування здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою та Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами в порядку, встановленому законодавством.
Стаття 8. Зміст державного регулювання у сфері містобудування
Державне регулювання у сфері містобудування полягає в:
плануванні територій на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях;
аналізі стану містобудування, прогнозуванні його розвитку;
підготовці, затвердженні та реалізації державних, регіональних і місцевих містобудівних програм, містобудівної документації;
координації взаємодії суб’єктів містобудівної та архітектурної діяльності;
наданні вимог щодо урахування державних інтересів під час розроблення містобудівної документації;
проведенні експертизи містобудівної документації та проектів конкретних об’єктів;
розробці і затвердженні будівельних норм, кошторисних норм, нормативів і правил;
контролі за дотриманням законодавства у сфері містобудування, норм, вимог вихідних даних, затвердженої містобудівної документації та проектів конкретних об’єктів, раціональним використанням територіальних і матеріальних ресурсів при проектуванні та будівництві;
контролі за дотриманням вимог щодо охорони культурної спадщини та збереженням традиційного характеру середовища населених пунктів;
ліцензуванні видів господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми та значними наслідками, за переліком видів робіт та в порядку, що визначаються Кабінетом Міністрів України.
Стаття 9. Компетенція Кабінету Міністрів України у сфері містобудування
До компетенції Кабінету Міністрів України у сфері містобудування належить:
визначення порядку здійснення державного контролю в містобудуванні;
координація діяльності органів виконавчої влади у сфері містобудування;
забезпечення:
- реалізації містобудівної політики України;
- розробки державних, міждержавних містобудівних програм і проектів;
- розроблення Генеральної схеми території України, схем планування окремих частин території України;
- виконання фундаментальних і пріоритетних науково-дослідних робіт з питань містобудування, збереження традиційного характеру середовища населених пунктів та науково-реставраційних робіт;
визначення порядку:
- розробки і затвердження норм і правил у сфері містобудування;
- ліцензування видів господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми та значними наслідками, за
переліком видів робіт та в порядку, що визначаються Кабінетом Міністрів України;
- встановлення порядку проведення експертизи містобудівної документації та проектів конкретних об’єктів;
встановлення порядку надання вихідних даних для проектування об’єктів містобудування.
Кабінет Міністрів України вирішує й інші питання у сфері містобудування відповідно до закону.
Стаття 10. Компетенція Автономної Республіки Крим у сфері містобудування
До компетенції Автономної Республіки Крим у сфері містобудування належить:
забезпечення реалізації державної політики у сфері містобудування на території Автономної Республіки Крим у межах, визначених законодавством України;
забезпечення розроблення схеми планування території Автономної Республіки Крим та її окремих частин;
утворення органів з питань містобудування та архітектури, керівництво їх діяльністю;
організація розробки та проведення експертизи, затвердження і реалізація республіканських містобудівних програм, проектів об’єктів, що будуються за рахунок бюджету Автономної Республіки Крим;
визначення територій, вилучення (викуп) і надання земель для містобудівних потреб;
організація науково-дослідних та інших спеціальних видів робіт щодо комплексного розвитку території Автономної Республіки Крим;
організація проведення робіт, пов’язаних з прийняттям в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів у порядку, встановленому законодавством;
організація охорони, реставрації та використання пам’яток архітектури і містобудування;
встановлення та зміна меж населених пунктів відповідно до законодавства щодо комплексного розвитку території Автономної Республіки Крим;
врахування інтересів відповідних територіальних громад при вирішенні питань планування територій на регіональному рівні.
Автономна Республіка Крим вирішує й інші питання у сфері містобудування, визначені законом.
Стаття 11. Компетенція обласних і районних рад у сфері містобудування
До компетенції обласних і районних рад у сфері містобудування на їх території належить:
визначення територій, вилучення (викуп) і надання земель для містобудівних потреб відповідно до законодавства;
забезпечення розроблення та затвердження схем планування територій, містобудівних програм відповідно області чи району;
затвердження регіональних містобудівних програм;
встановлення та зміна меж населених пунктів.
До компетенції обласної ради належить затвердження відповідної містобудівної документації.
................Перейти до повного тексту