- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 29 квітня 2004 р. N 276-р
Київ
Про затвердження плану дій на 2004 рік щодо виконання Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським держадміністраціям забезпечити:
виконання завдань і заходів, передбачених планом дій;
інформування про стан виконання плану дій у порядку і строки, визначені пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р.
N 1139 "Про заходи організації виконання актів законодавства з питань зайнятості населення".
3. Мінпраці:
здійснювати координацію діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, пов'язаної із забезпеченням виконання завдань і заходів, передбачених планом дій;
забезпечити разом з місцевими органами виконавчої влади щоквартальне звітування про стан виконання в регіонах з найвищим рівнем безробіття завдань і заходів, передбачених планом дій, на засіданні Урядового комітету соціального, науково-технічного та гуманітарного розвитку.
4. Мінпраці, Мінекономіки, Мінфіну, Мін'юсту за участю заінтересованих центральних органів виконавчої влади розробити і до 10 травня 2004 р. подати Кабінетові Міністрів України проект Закону України "Про затвердження Державної програми зайнятості населення на 2005-2008 роки".
Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 26
ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 29 квітня 2004 р. N 276-р
ПЛАН
дій на 2004 рік щодо виконання Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки ( 3076-14 )
I. Стан виконання заходів щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення у 2003 році
Протягом 2003 року центральними та місцевими органами виконавчої влади забезпечувалося виконання завдань і заходів щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення, передбачених планом дій на 2003 рік щодо виконання
Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки, удосконалювалася нормативно-правова база, проводилася робота з підвищення якості та ефективності використання робочої сили, здійснювалися заходи щодо збереження і створення робочих місць, сприяння зайнятості населення та запобігання масовому безробіттю, забезпечення соціальної захищеності зареєстрованих безробітних тощо.
З метою удосконалення нормативно-правової бази у сфері зайнятості населення розроблено проекти законів про внесення змін до Законів України "Про зайнятість населення" та "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття".
Проводився моніторинг використання трудових ресурсів у регіонах країни за останні роки з метою напрацювання пропозицій щодо підвищення ефективності діяльності у цій сфері.
Для підвищення якості робочої сили вживалися заходи з відновлення та удосконалення системи професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації зайнятого населення відповідно до вимог розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 січня 2001 р.
N 13. З цією метою розроблено проект Закону України "Про професійний розвиток персоналу на виробництві", прийняття якого сприятиме розв'язанню зазначеної проблеми.
Заінтересованими центральними та місцевими органами виконавчої влади здійснювалися заходи щодо розв'язання галузевих і регіональних проблем зайнятості населення. Так, у рамках виконання
Державної програми розвитку соціальної сфери села на період до 2005 року проводилася робота, спрямована на розширення можливостей для створення у сільській місцевості додаткових робочих місць і працевлаштування незайнятих громадян, сприяння самостійній зайнятості сільського населення, залучення зареєстрованих безробітних до підприємницької діяльності. Проводився моніторинг реалізації соціальних гарантій для працівників Чорнобильської АЕС, що вивільняються у зв'язку з її закриттям, за результатами якого підготовлено законопроект про внесення змін до статті 12 Закону України "Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблока цієї АЕС на екологічно безпечну систему" та прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 4 червня 2003 р.
N 872 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2001 р. N 1090" (внесені зміни стосуються додаткових державних гарантій для працівників, які вивільняються з роботи у зв'язку з достроковим зняттям Чорнобильської АЕС з експлуатації).
Радою міністрів Автономної Республіки Крим за участю заінтересованих центральних органів виконавчої влади забезпечувалося здійснення заходів щодо сприяння зайнятості депортованих осіб, які повертаються в Україну. З цією метою було активізовано роботу із створення об'єктів соціальної та промислової інфраструктури в місцях компактного проживання зазначених осіб.
Місцевими органами виконавчої влади забезпечувалося виконання завдання з розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць, а державною службою зайнятості - завдання із здійснення заходів активної політики зайнятості, спрямованих на збільшення обсягів та підвищення якості надання соціальних послуг безробітним з метою повернення їх до продуктивної праці. У результаті проведеної роботи чисельність працівників, зайнятих на новостворених робочих місцях, у 2003 році в цілому по країні досягла 651 тис. чоловік, що становить 113,3 відсотка річного завдання. Найвищих показників виконання річного завдання з розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць досягнуто в Автономній Республіці Крим, Вінницькій, Донецькій, Запорізькій, Миколаївській, Одеській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Херсонській, Черкаській областях і м. Києві.
За сприяння державної служби зайнятості на вільні та новостворені робочі місця працевлаштовано 877,3 тис. чоловік (104,6 відсотка річного завдання), у тому числі на робочі місця, що створені роботодавцями за рахунок наданих дотацій з Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, - 36,9 тис. чоловік. До участі в оплачуваних громадських роботах залучено 378,6 тис. чоловік незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості (110,7 відсотка річного завдання). З числа зареєстрованих безробітних 48,5 тис. чоловік здійснено виплати одноразової допомоги по безробіттю для зайняття підприємницькою діяльністю. Пройшли професійне навчання за професіями і спеціальностями, які користуються попитом на ринку праці, з метою подальшого працевлаштування 175,5 тис. зареєстрованих безробітних. Це сприяло зменшенню навантаження на одне вільне робоче місце (вакантну посаду) з 9 чоловік у 2002 році до 7 чоловік у 2003 році. Найкраще виконано річне завдання:
з працевлаштування незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості, - у Тернопільській, Херсонській, Кіровоградській, Волинській, Вінницькій і Хмельницькій областях;
із залучення до участі в оплачуваних громадських роботах незайнятого населення та зареєстрованих безробітних - у Донецькій, Чернівецькій, Одеській, Кіровоградській, Київській, Тернопільській, Закарпатській і Черкаській областях.
Державною службою зайнятості забезпечувалося підвищення якості надання соціальних послуг зареєстрованому нею незайнятому населенню. У 2003 році в системі цієї служби впроваджено Єдину технологію обслуговування незайнятого населення та вживалися заходи щодо впровадження Єдиної інформаційно-аналітичної системи.
Для поліпшення матеріального забезпечення зареєстрованих безробітних збільшено мінімальний розмір допомоги по безробіттю - із 74 гривень на 1 січня 2003 р. до 80 гривень з 1 лютого 2003 року. Для окремих категорій зареєстрованих безробітних підвищено мінімальний розмір допомоги по безробіттю: з 1 лютого 2003 р. - 90 гривень, а з 1 грудня того ж року - 100 гривень.
З метою посилення соціального захисту громадян, які працюють за кордоном, заінтересованими центральними органами виконавчої влади проводилася підготовча робота, пов'язана з приєднанням України до
Європейської конвенції про правовий статус трудящих-мігрантів 1977 року, а також здійснювалися заходи щодо укладення двосторонніх міждержавних і міжурядових договорів та угод з працевлаштування і соціального захисту громадян. Для упорядкування процесів, пов'язаних з використанням праці громадян України та Російської Федерації в прикордонних регіонах, опрацьовано заходи щодо визначення порядку здійснення двостороннього обміну інформацією про наявність у цих регіонах вільних робочих місць.
Центральними та місцевими органами виконавчої влади на постійній основі проводиться робота щодо регулювання соціально-трудових відносин. Зокрема, ведеться моніторинг укладення і виконання колективних договорів на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності, які використовують найману працю. Територіальними державними інспекціями праці постійно здійснюється контроль за додержанням законодавства про працю, в тому числі з вивільнення працівників роботодавцями та додержання ними порядку такого вивільнення. У 2003 році за результатами перевірок підприємств виявлено 6587 порушень вимог законодавства щодо трудових договорів, у тому числі їх розірвання у зв'язку з вивільненням працівників. До порушників застосовано відповідні санкції згідно із законом.
Завдяки позитивним зрушенням в економіці країни та вжитим заходам щодо сприяння зайнятості населення у 2003 році було збережено тенденцію до поліпшення ситуації на ринку праці, яка намітилась у попередні роки, зокрема:
збільшився обсяг та підвищився рівень зайнятості з одночасним зменшенням обсягу та зниженням рівня безробіття економічно активного населення;
збалансовано обсяг вивільнення та прийняття на роботу працівників завдяки перевищенню темпів прийняття над темпами вивільнення;
істотно зменшилася чисельність працівників, які перебувають у відпустках без збереження заробітної плати з ініціативи адміністрації підприємств або працюють на умовах неповного робочого часу (дня чи тижня);
зросла середньомісячна заробітна плата працівників у цілому по країні;
збільшився обсяг надання соціальних послуг незайнятому населенню, зареєстрованому в державній службі зайнятості.
II. Основні завдання та очікувані результати поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення у 2004 році
В умовах переходу до ринкових відносин і здійснення структурної перебудови економіки дії Уряду у 2004 році спрямовуються на посилення регулювання ринку праці, сприяння зайнятості населення, забезпечення соціального захисту громадян від безробіття.
Пріоритетними у діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади у 2004 році є питання підвищення якості і забезпечення ефективного використання робочої сили, розв'язання регіональних та галузевих проблем зайнятості населення на депресивних територіях, у малих монофункціональних містах, шахтарських регіонах та в сільській місцевості, а також розв'язання проблем, пов'язаних із соціальним захистом вивільнюваних працівників у зв'язку із закриттям Чорнобильської АЕС, соціальною та професійною адаптацією військовослужбовців, звільнених у запас або відставку.
Основними завданнями щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення визначено:
1) розширення сфери застосування праці за рахунок збереження діючих та створення нових робочих місць;
2) сприяння у підготовці кваліфікованої робочої сили відповідно до потреб ринку праці;
3) підвищення якості робочої сили передусім шляхом удосконалення системи підготовки кадрів на виробництві та забезпечення ефективного її використання;
4) створення умов для самостійної зайнятості населення, сприяння розвитку підприємництва;
5) посилення мотивації до легальної продуктивної зайнятості;
6) сприяння зайнятості населення на депресивних територіях та у малих монофункціональних містах шляхом економічного стимулювання їх розвитку;
7) пом'якшення соціальних наслідків закриття неперспективних вугледобувних та вуглепереробних підприємств;
8) сприяння зайнятості сільського населення в умовах реформування аграрного сектору економіки;
9) забезпечення соціального захисту вивільнюваних працівників у зв'язку із закриттям Чорнобильської АЕС;
10) забезпечення соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, звільнених у запас або відставку;
11) регулювання міждержавної трудової міграції, забезпечення соціального захисту трудящих-мігрантів - громадян України, здійснення контролю за діяльністю іноземців, які працюють в Україні;
12) забезпечення надійного соціального захисту незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості, та безробітних шляхом розширення та удосконалення форм їх соціальної підтримки з метою повернення до продуктивної праці.
Протягом 2004 року передбачається розширити сферу застосування праці за рахунок створення нових робочих місць для 631,5 тис. чоловік з числа незайнятого населення, працевлаштувати за сприяння державної служби зайнятості 897,5 тис. чоловік, залучити до участі в оплачуваних громадських роботах майже 382 тис. чоловік з числа незайнятого населення і зареєстрованих безробітних.
У результаті здійснення заходів щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення у 2004 році очікується:
збільшення чисельності зайнятого населення;
посилення конкурентоспроможності робочої сили та підвищення ефективності її використання;
збільшення обсягів та підвищення якості надання соціальних послуг незайнятим громадянам, зареєстрованим у державній службі зайнятості;
зменшення обсягів та тривалості безробіття, визначеного за методологією Міжнародної організації праці (МОП);
посилення соціального захисту громадян, які працюють за кордоном.
Прогнозується, що в 2004 році чисельність зайнятого населення збільшиться в середньому на 130 тис. чоловік і становитиме близько 20,7 млн., а рівень зайнятості населення зросте на 0,4 відсоткового пункту і становитиме 57 відсотків, чисельність безробітного населення в середньому зменшиться на 110 тис. чоловік і становитиме понад 1,9 млн. чоловік, а рівень безробіття, визначений за методологією МОП, знизиться на 0,5 відсоткового пункту і досягне майже 9 відсотків економічно активного населення віком 15-70 років.
III. Основні показники ринку праці на 2004 рік
(у середньому за рік) |
Показник |
2002 рік (звітні дані) |
2003 рік (звітні дані) |
2004 рік (прог- нозні дані) |
1. Зайняте населення, млн. чоловік: |
|
|
|
у віці 15-70 років |
20,4 |
20,55 |
20,68 |
у тому числі працездатного віку |
18,83 |
18,9 |
19,1 |
2. Безробітні, визначені за методологією МОП, млн. чоловік |
2,3 |
2,06 |
1,95 |
3. Рівень зайнятості, у відсотках до населення відповідної вікової групи: |
|
|
|
у віці 15-70 років |
56,2 |
56,6 |
57 |
у тому числі працездатного віку |
64,6 |
65 |
65,5 |
4. Рівень безробіття, визначений за методологією МОП, відсотків |
10,1 |
9,1 |
8,6 |
5. Середньомісячна заробітна плата працівників у цілому по економіці (без малих підприємств), гривень |
376,38 |
462,59 |
564 |
6. Розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць, тис. чоловік (у цілому за рік) |
622,2* |
651* |
631,5 |
7. Чисельність працевлаштованих за сприяння державної служби зайнятості, тис. чоловік (у цілому за рік) |
831,8 |
877,3 |
897,5 |
8. Чисельність зареєстрованих безробітних, тис. чоловік (на кінець року) |
1034,2 |
988,9 |
1018,9 |
9. Рівень зареєстрованого безробіття, відсотків до працездатного населення працездатного віку (на кінець року) |
3,77 |
3,61 |
3,72 |
______________
* На основі повідомлень місцевих органів виконавчої влади.
IV. Розрахунковий баланс зареєстрованого ринку праці
(тис. чоловік) |
Показник |
2002 рік (звітні дані) |
2003 рік (звітні дані) |
2004 рік (прог- нозні дані) |
1. Чисельність незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості - всього у тому числі: 2. Чисельність незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості на початку року |
2799,2 1028,8 |
2835,2 1055,2 |
2892,3 1003,6 |
3. Чисельність незайнятого населення, яке звернулося до державної служби зайнятості за сприянням у працевлаштуванні протягом року |
1770,4 |
1780 |
1888,7 |
з них: звільнені у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці |
155 |
150,7 |
159,4 |
звільнені з причин плинності кадрів |
390,9 |
342,6 |
375,4 |
випускники вищих та професійно-технічних, середніх загальноосвітніх навчальних закладів та особи, які звільнилися із строкової військової або альтернативної (невійськової) служби |
106,3 |
101,1 |
115,7 |
інші категорії незайнятого населення |
1118,2 |
1185,6 |
1238,2 |
4. Чисельність працевлаштованих за сприяння державної служби зайнятості |
831,8 |
877,3 |
897,5 |
5. Чисельність осіб, знятих з обліку в державній службі зайнятості для самостійного працевлаштування та з інших причин |
912,2 |
954,3 |
956,9 |
6. Чисельність незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості на кінець року |
1055,2 |
1003,6 |
1037,9 |
V. Завдання з розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць на 2004 рік
(тис. чоловік) |
Регіон |
2003 рік (звітні дані) |
2004 рік |
прогнозні дані, передбаченіДержавною програмою зайнятості населення на 2001-2004 роки |
прогнозні дані, сформовані на основі пропозицій місцевих органів виконавчої влади |
Автономна Республіка Крим |
24,7 |
11,6 |
21,2 |
Області: |
|
|
|
Вінницька |
14,9 |
7,4 |
15 |
Волинська |
9,1 |
8,6 |
8,6 |
Дніпропетровська |
33 |
32 |
32 |
Донецька |
70,9 |
57,5 |
71 |
Житомирська |
20,9 |
11 |
21 |
Закарпатська |
18,6 |
20,2 |
22,7 |
Запорізька |
30,3 |
15,1 |
24 |
Івано-Франківська |
23 |
24 |
24 |
Київська |
13,7 |
13 |
14,1 |
Кіровоградська |
10,6 |
7 |
11,4 |
Луганська |
37 |
12 |
37,4 |
Львівська |
39 |
29 |
39 |
Миколаївська |
19,5 |
10,7 |
19,7 |
Одеська |
57,3 |
29 |
54,4 |
Полтавська |
26,6 |
10,7 |
26,6 |
Рівненська |
8,9 |
7,3 |
8,3 |
Сумська |
22,9 |
3,5 |
22,3 |
Тернопільська |
12,3 |
6,8 |
16 |
Харківська |
48,5 |
40 |
44,3 |
Херсонська |
19,2 |
10,9 |
14 |
Хмельницька |
15,4 |
9 |
15,5 |
Черкаська |
19,8 |
3,7 |
16,7 |
Чернівецька |
9,5 |
7,8 |
10,1 |
Чернігівська |
13,9 |
12,8 |
14,1 |
м. Київ |
26,8 |
23,5 |
23,5 |
м. Севастополь |
4,7 |
3,1 |
4,6 |
______________ Усього |
651 |
427,1 |
631,5 |
................Перейти до повного тексту