1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 29 квітня 2004 р. N 276-р
Київ
Про затвердження плану дій на 2004 рік щодо виконання Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки
1. Затвердити план дій на 2004 рік щодо виконання Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки (далі - план дій), що додається.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським держадміністраціям забезпечити:
виконання завдань і заходів, передбачених планом дій;
інформування про стан виконання плану дій у порядку і строки, визначені пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. N 1139 "Про заходи організації виконання актів законодавства з питань зайнятості населення".
3. Мінпраці:
здійснювати координацію діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, пов'язаної із забезпеченням виконання завдань і заходів, передбачених планом дій;
забезпечити разом з місцевими органами виконавчої влади щоквартальне звітування про стан виконання в регіонах з найвищим рівнем безробіття завдань і заходів, передбачених планом дій, на засіданні Урядового комітету соціального, науково-технічного та гуманітарного розвитку.
4. Мінпраці, Мінекономіки, Мінфіну, Мін'юсту за участю заінтересованих центральних органів виконавчої влади розробити і до 10 травня 2004 р. подати Кабінетові Міністрів України проект Закону України "Про затвердження Державної програми зайнятості населення на 2005-2008 роки".
Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 26
ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 29 квітня 2004 р. N 276-р
ПЛАН
дій на 2004 рік щодо виконання Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки ( 3076-14 )
I. Стан виконання заходів щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення у 2003 році
Протягом 2003 року центральними та місцевими органами виконавчої влади забезпечувалося виконання завдань і заходів щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення, передбачених планом дій на 2003 рік щодо виконання Державної програми зайнятості населення на 2001-2004 роки, удосконалювалася нормативно-правова база, проводилася робота з підвищення якості та ефективності використання робочої сили, здійснювалися заходи щодо збереження і створення робочих місць, сприяння зайнятості населення та запобігання масовому безробіттю, забезпечення соціальної захищеності зареєстрованих безробітних тощо.
З метою удосконалення нормативно-правової бази у сфері зайнятості населення розроблено проекти законів про внесення змін до Законів України "Про зайнятість населення" та "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття".
Проводилася робота з поліпшення системи адміністративної звітності щодо стану ринку праці та створення нових робочих місць в усіх сферах економічної діяльності відповідно до показників, передбачених Державною програмою зайнятості населення на 2001-2004 роки. З цією метою розроблено форму бланків документів щодо проведення державних статистичних спостережень та подання адміністративних даних. Визнано за доцільне затвердити їх та запровадити в практику після внесення змін до Законів України "Про зайнятість населення" та "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття".
Проводився моніторинг використання трудових ресурсів у регіонах країни за останні роки з метою напрацювання пропозицій щодо підвищення ефективності діяльності у цій сфері.
Для підвищення якості робочої сили вживалися заходи з відновлення та удосконалення системи професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації зайнятого населення відповідно до вимог розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 січня 2001 р. N 13. З цією метою розроблено проект Закону України "Про професійний розвиток персоналу на виробництві", прийняття якого сприятиме розв'язанню зазначеної проблеми.
Заінтересованими центральними та місцевими органами виконавчої влади здійснювалися заходи щодо розв'язання галузевих і регіональних проблем зайнятості населення. Так, у рамках виконання Державної програми розвитку соціальної сфери села на період до 2005 року проводилася робота, спрямована на розширення можливостей для створення у сільській місцевості додаткових робочих місць і працевлаштування незайнятих громадян, сприяння самостійній зайнятості сільського населення, залучення зареєстрованих безробітних до підприємницької діяльності. Проводився моніторинг реалізації соціальних гарантій для працівників Чорнобильської АЕС, що вивільняються у зв'язку з її закриттям, за результатами якого підготовлено законопроект про внесення змін до статті 12 Закону України "Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблока цієї АЕС на екологічно безпечну систему" та прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 4 червня 2003 р. N 872 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2001 р. N 1090" (внесені зміни стосуються додаткових державних гарантій для працівників, які вивільняються з роботи у зв'язку з достроковим зняттям Чорнобильської АЕС з експлуатації).
Радою міністрів Автономної Республіки Крим за участю заінтересованих центральних органів виконавчої влади забезпечувалося здійснення заходів щодо сприяння зайнятості депортованих осіб, які повертаються в Україну. З цією метою було активізовано роботу із створення об'єктів соціальної та промислової інфраструктури в місцях компактного проживання зазначених осіб.
Місцевими органами виконавчої влади забезпечувалося виконання завдання з розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць, а державною службою зайнятості - завдання із здійснення заходів активної політики зайнятості, спрямованих на збільшення обсягів та підвищення якості надання соціальних послуг безробітним з метою повернення їх до продуктивної праці. У результаті проведеної роботи чисельність працівників, зайнятих на новостворених робочих місцях, у 2003 році в цілому по країні досягла 651 тис. чоловік, що становить 113,3 відсотка річного завдання. Найвищих показників виконання річного завдання з розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць досягнуто в Автономній Республіці Крим, Вінницькій, Донецькій, Запорізькій, Миколаївській, Одеській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Херсонській, Черкаській областях і м. Києві.
За сприяння державної служби зайнятості на вільні та новостворені робочі місця працевлаштовано 877,3 тис. чоловік (104,6 відсотка річного завдання), у тому числі на робочі місця, що створені роботодавцями за рахунок наданих дотацій з Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, - 36,9 тис. чоловік. До участі в оплачуваних громадських роботах залучено 378,6 тис. чоловік незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості (110,7 відсотка річного завдання). З числа зареєстрованих безробітних 48,5 тис. чоловік здійснено виплати одноразової допомоги по безробіттю для зайняття підприємницькою діяльністю. Пройшли професійне навчання за професіями і спеціальностями, які користуються попитом на ринку праці, з метою подальшого працевлаштування 175,5 тис. зареєстрованих безробітних. Це сприяло зменшенню навантаження на одне вільне робоче місце (вакантну посаду) з 9 чоловік у 2002 році до 7 чоловік у 2003 році. Найкраще виконано річне завдання:
з працевлаштування незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості, - у Тернопільській, Херсонській, Кіровоградській, Волинській, Вінницькій і Хмельницькій областях;
із залучення до участі в оплачуваних громадських роботах незайнятого населення та зареєстрованих безробітних - у Донецькій, Чернівецькій, Одеській, Кіровоградській, Київській, Тернопільській, Закарпатській і Черкаській областях.
Державною службою зайнятості забезпечувалося підвищення якості надання соціальних послуг зареєстрованому нею незайнятому населенню. У 2003 році в системі цієї служби впроваджено Єдину технологію обслуговування незайнятого населення та вживалися заходи щодо впровадження Єдиної інформаційно-аналітичної системи.
Для поліпшення матеріального забезпечення зареєстрованих безробітних збільшено мінімальний розмір допомоги по безробіттю - із 74 гривень на 1 січня 2003 р. до 80 гривень з 1 лютого 2003 року. Для окремих категорій зареєстрованих безробітних підвищено мінімальний розмір допомоги по безробіттю: з 1 лютого 2003 р. - 90 гривень, а з 1 грудня того ж року - 100 гривень.
З метою посилення соціального захисту громадян, які працюють за кордоном, заінтересованими центральними органами виконавчої влади проводилася підготовча робота, пов'язана з приєднанням України до Європейської конвенції про правовий статус трудящих-мігрантів 1977 року, а також здійснювалися заходи щодо укладення двосторонніх міждержавних і міжурядових договорів та угод з працевлаштування і соціального захисту громадян. Для упорядкування процесів, пов'язаних з використанням праці громадян України та Російської Федерації в прикордонних регіонах, опрацьовано заходи щодо визначення порядку здійснення двостороннього обміну інформацією про наявність у цих регіонах вільних робочих місць.
Центральними та місцевими органами виконавчої влади на постійній основі проводиться робота щодо регулювання соціально-трудових відносин. Зокрема, ведеться моніторинг укладення і виконання колективних договорів на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності, які використовують найману працю. Територіальними державними інспекціями праці постійно здійснюється контроль за додержанням законодавства про працю, в тому числі з вивільнення працівників роботодавцями та додержання ними порядку такого вивільнення. У 2003 році за результатами перевірок підприємств виявлено 6587 порушень вимог законодавства щодо трудових договорів, у тому числі їх розірвання у зв'язку з вивільненням працівників. До порушників застосовано відповідні санкції згідно із законом.
Завдяки позитивним зрушенням в економіці країни та вжитим заходам щодо сприяння зайнятості населення у 2003 році було збережено тенденцію до поліпшення ситуації на ринку праці, яка намітилась у попередні роки, зокрема:
збільшився обсяг та підвищився рівень зайнятості з одночасним зменшенням обсягу та зниженням рівня безробіття економічно активного населення;
збалансовано обсяг вивільнення та прийняття на роботу працівників завдяки перевищенню темпів прийняття над темпами вивільнення;
істотно зменшилася чисельність працівників, які перебувають у відпустках без збереження заробітної плати з ініціативи адміністрації підприємств або працюють на умовах неповного робочого часу (дня чи тижня);
зросла середньомісячна заробітна плата працівників у цілому по країні;
збільшився обсяг надання соціальних послуг незайнятому населенню, зареєстрованому в державній службі зайнятості.
II. Основні завдання та очікувані результати поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення у 2004 році
В умовах переходу до ринкових відносин і здійснення структурної перебудови економіки дії Уряду у 2004 році спрямовуються на посилення регулювання ринку праці, сприяння зайнятості населення, забезпечення соціального захисту громадян від безробіття.
Пріоритетними у діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади у 2004 році є питання підвищення якості і забезпечення ефективного використання робочої сили, розв'язання регіональних та галузевих проблем зайнятості населення на депресивних територіях, у малих монофункціональних містах, шахтарських регіонах та в сільській місцевості, а також розв'язання проблем, пов'язаних із соціальним захистом вивільнюваних працівників у зв'язку із закриттям Чорнобильської АЕС, соціальною та професійною адаптацією військовослужбовців, звільнених у запас або відставку.
Основними завданнями щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення визначено:
1) розширення сфери застосування праці за рахунок збереження діючих та створення нових робочих місць;
2) сприяння у підготовці кваліфікованої робочої сили відповідно до потреб ринку праці;
3) підвищення якості робочої сили передусім шляхом удосконалення системи підготовки кадрів на виробництві та забезпечення ефективного її використання;
4) створення умов для самостійної зайнятості населення, сприяння розвитку підприємництва;
5) посилення мотивації до легальної продуктивної зайнятості;
6) сприяння зайнятості населення на депресивних територіях та у малих монофункціональних містах шляхом економічного стимулювання їх розвитку;
7) пом'якшення соціальних наслідків закриття неперспективних вугледобувних та вуглепереробних підприємств;
8) сприяння зайнятості сільського населення в умовах реформування аграрного сектору економіки;
9) забезпечення соціального захисту вивільнюваних працівників у зв'язку із закриттям Чорнобильської АЕС;
10) забезпечення соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, звільнених у запас або відставку;
11) регулювання міждержавної трудової міграції, забезпечення соціального захисту трудящих-мігрантів - громадян України, здійснення контролю за діяльністю іноземців, які працюють в Україні;
12) забезпечення надійного соціального захисту незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості, та безробітних шляхом розширення та удосконалення форм їх соціальної підтримки з метою повернення до продуктивної праці.
Протягом 2004 року передбачається розширити сферу застосування праці за рахунок створення нових робочих місць для 631,5 тис. чоловік з числа незайнятого населення, працевлаштувати за сприяння державної служби зайнятості 897,5 тис. чоловік, залучити до участі в оплачуваних громадських роботах майже 382 тис. чоловік з числа незайнятого населення і зареєстрованих безробітних.
У результаті здійснення заходів щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення у 2004 році очікується:
збільшення чисельності зайнятого населення;
посилення конкурентоспроможності робочої сили та підвищення ефективності її використання;
збільшення обсягів та підвищення якості надання соціальних послуг незайнятим громадянам, зареєстрованим у державній службі зайнятості;
зменшення обсягів та тривалості безробіття, визначеного за методологією Міжнародної організації праці (МОП);
посилення соціального захисту громадян, які працюють за кордоном.
Прогнозується, що в 2004 році чисельність зайнятого населення збільшиться в середньому на 130 тис. чоловік і становитиме близько 20,7 млн., а рівень зайнятості населення зросте на 0,4 відсоткового пункту і становитиме 57 відсотків, чисельність безробітного населення в середньому зменшиться на 110 тис. чоловік і становитиме понад 1,9 млн. чоловік, а рівень безробіття, визначений за методологією МОП, знизиться на 0,5 відсоткового пункту і досягне майже 9 відсотків економічно активного населення віком 15-70 років.
III. Основні показники ринку праці на 2004 рік
(у середньому за рік)
Показник 2002 рік
(звітні
дані)
2003 рік
(звітні
дані)
2004 рік
(прог-
нозні
дані)
1. Зайняте населення, млн. чоловік:
у віці 15-70 років 20,4 20,55 20,68
у тому числі працездатного віку 18,83 18,9 19,1
2. Безробітні, визначені за методологією МОП, млн. чоловік 2,3 2,06 1,95
3. Рівень зайнятості, у відсотках до населення відповідної вікової групи:
у віці 15-70 років 56,2 56,6 57
у тому числі працездатного віку 64,6 65 65,5
4. Рівень безробіття, визначений за методологією МОП, відсотків 10,1 9,1 8,6
5. Середньомісячна заробітна плата працівників у цілому по економіці (без малих підприємств), гривень 376,38 462,59 564
6. Розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць, тис. чоловік (у цілому за рік) 622,2* 651* 631,5
7. Чисельність працевлаштованих за сприяння державної служби зайнятості, тис. чоловік (у цілому за рік) 831,8 877,3 897,5
8. Чисельність зареєстрованих безробітних, тис. чоловік (на кінець року) 1034,2 988,9 1018,9
9. Рівень зареєстрованого безробіття, відсотків до працездатного населення працездатного віку (на кінець року) 3,77 3,61 3,72
______________
* На основі повідомлень місцевих органів виконавчої влади.
IV. Розрахунковий баланс зареєстрованого ринку праці
(тис. чоловік)
Показник 2002 рік
(звітні
дані)
2003 рік
(звітні
дані)
2004 рік
(прог-
нозні
дані)
1. Чисельність незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості - всього у тому числі: 2. Чисельність незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості на початку року 2799,2



1028,8
2835,2



1055,2
2892,3



1003,6
3. Чисельність незайнятого населення, яке звернулося до державної служби зайнятості за сприянням у працевлаштуванні протягом року 1770,4 1780 1888,7
з них: звільнені у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці
155

150,7

159,4
звільнені з причин плинності кадрів 390,9 342,6 375,4
випускники вищих та професійно-технічних, середніх загальноосвітніх навчальних закладів та особи, які звільнилися із строкової військової або альтернативної (невійськової) служби 106,3 101,1 115,7
інші категорії незайнятого населення 1118,2 1185,6 1238,2
4. Чисельність працевлаштованих за сприяння державної служби зайнятості 831,8 877,3 897,5
5. Чисельність осіб, знятих з обліку в державній службі зайнятості для самостійного працевлаштування та з інших причин 912,2 954,3 956,9
6. Чисельність незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості на кінець року 1055,2 1003,6 1037,9
V. Завдання з розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць на 2004 рік
(тис. чоловік)
Регіон 2003 рік
(звітні
дані)
2004 рік
прогнозні
дані,
передбаченіДержавною програмою зайнятості населення на 2001-2004 роки
прогнозні
дані,
сформовані
на основі
пропозицій
місцевих
органів
виконавчої
влади
Автономна Республіка Крим 24,7 11,6 21,2
Області:
Вінницька 14,9 7,4 15
Волинська 9,1 8,6 8,6
Дніпропетровська 33 32 32
Донецька 70,9 57,5 71
Житомирська 20,9 11 21
Закарпатська 18,6 20,2 22,7
Запорізька 30,3 15,1 24
Івано-Франківська 23 24 24
Київська 13,7 13 14,1
Кіровоградська 10,6 7 11,4
Луганська 37 12 37,4
Львівська 39 29 39
Миколаївська 19,5 10,7 19,7
Одеська 57,3 29 54,4
Полтавська 26,6 10,7 26,6
Рівненська 8,9 7,3 8,3
Сумська 22,9 3,5 22,3
Тернопільська 12,3 6,8 16
Харківська 48,5 40 44,3
Херсонська 19,2 10,9 14
Хмельницька 15,4 9 15,5
Черкаська 19,8 3,7 16,7
Чернівецька 9,5 7,8 10,1
Чернігівська 13,9 12,8 14,1
м. Київ 26,8 23,5 23,5
м. Севастополь 4,7 3,1 4,6
______________
Усього

651

427,1

631,5

................
Перейти до повного тексту