1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про залізничний транспорт
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 40, ст. 183) ( Вводиться в дію Постановою ВР № 274/96-ВР від 04.07.96, ВВР, 1996, № 40, ст. 184 ) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 2921-III від 10.01.2002, ВВР, 2002, № 16, ст.114 № 860-IV від 22.05.2003, ВВР, 2003, № 37, ст.300 № 1294-IV від 20.11.2003, ВВР, 2004, № 13, ст.181 № 1377-IV від 11.12.2003, ВВР, 2004, № 15, ст.228 № 2705-IV від 23.06.2005, ВВР, 2005, № 33, ст.427 № 3370-IV від 19.01.2006, ВВР, 2006, № 22, ст.184 № 885-VI від 15.01.2009, ВВР, 2009, № 24, ст.299 № 2742-VI від 02.12.2010, ВВР, 2011, № 22, ст.146 № 2753-VI від 02.12.2010, ВВР, 2011, № 18, ст.128 № 4443-VI від 23.02.2012, ВВР, 2012, № 49, ст.554 № 5099-VI від 05.07.2012, ВВР, 2013, № 30, ст.345 № 222-VIII від 02.03.2015, ВВР, 2015, № 23, ст.158 № 2210-VIII від 16.11.2017, ВВР, 2018, № 6-7, ст.38 № 2581-VIII від 02.10.2018, ВВР, 2018, № 46, ст.371 № 124-IX від 20.09.2019, ВВР, 2019, № 46, ст.295 № 1887-IX від 17.11.2021 № 1909-IX від 18.11.2021 ) ( У тексті Закону слово "державної" виключено на підставі Закону № 860-IV від 22.05.2003 ) ( У тексті Закону слова "Міністерство транспорту України" у всіх відмінках замінено словами "центральний орган виконавчої влади в галузі транспорту" у відповідному відмінку згідно із Законом № 885-VI від 15.01.2009 ) ( У тексті Закону слово "Укрзалізниця" в усіх відмінках замінено словами "АТ "Укрзалізниця" у відповідному відмінку згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
Цей Закон визначає основні правові, економічні та організаційні засади діяльності залізничного транспорту загального користування, його роль в економіці і соціальній сфері України, регламентує його відносини з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, іншими видами транспорту, пасажирами, відправниками та одержувачами вантажів, багажу, вантажобагажу і пошти з урахуванням специфіки функціонування цього виду транспорту як єдиного виробничо-технологічного комплексу.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення основних понять
У цьому Законі основні поняття вживаються в такому значенні:
залізничний транспорт - виробничо-технологічний комплекс підприємств залізничного транспорту, призначений для забезпечення потреб суспільного виробництва і населення країни в перевезеннях у внутрішньому і міжнародному сполученнях та надання інших транспортних послуг усім споживачам без обмежень за ознаками форми власності та видів діяльності тощо;
( Абзац другий статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
залізниця - відокремлений підрозділ акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування (далі - АТ "Укрзалізниця"), утвореного відповідно до Закону України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", який здійснює перевезення пасажирів та вантажів у визначеному регіоні залізничної мережі;
( Абзац третій статті 1 в редакції Закону № 4443-VI від 23.02.2012; із змінами, внесеними згідно із Законом № 2210-VIII від 16.11.2017 )
пряме залізничне сполучення - перевезення вантажів і пасажирів у межах двох і більше залізниць України;
пряме змішане сполучення - перевезення, що здійснюється залізничним та іншими видами транспорту за єдиним транспортним документом, складеним на весь шлях;
( Абзац п’ятий статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
міжнародне залізничне сполучення - перевезення пасажирів, вантажів, багажу, вантажобагажу та пошти між Україною та іноземними державами;
непряме міжнародне сполучення - перевезення між Україною та іноземними державами з переоформленням транспортного документа в процесі транспортування;
вантаж - матеріальні цінності, які перевозяться залізничним транспортом у спеціально призначеному для цього вантажному рухомому складі;
багаж - речі та інші матеріальні цінності, що відправляються пасажиром за окрему плату за наявності проїзних документів у багажному вагоні, який прямує в тому ж напрямку, що і пасажир;
вантажобагаж - вантаж, що перевозиться в пасажирських і поштово-багажних поїздах;
транспортні засоби - залізничний рухомий склад (вагони всіх видів, локомотиви, моторейковий транспорт) і контейнери;
промисловий залізничний транспорт - транспортно-технологічний комплекс, який забезпечує системне переміщення вантажів у процесі виробництва (між виробництвами, виробничими циклами, окремими операціями або підприємствами в цілому) та взаємодію із залізничним транспортом загального користування і не належить до нього;
під’їзні колії - залізничні колії, які призначені для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств, організацій та установ у взаємодії із залізничним транспортом загального користування;
підприємства залізничного транспорту - суб’єкти господарювання, які провадять діяльність у сфері залізничного транспорту.
( Статтю 1 доповнено абзацом чотирнадцятим згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
Стаття 2. Залізничний транспорт у народногосподарському комплексі та соціальній сфері держави
Залізничний транспорт є однією з важливих базових галузей економіки України, забезпечує її внутрішні та зовнішні транспортно-економічні зв’язки і потреби населення у перевезеннях. Діяльність залізничного транспорту як частини єдиної транспортної системи країни сприяє нормальному функціонуванню всіх галузей суспільного виробництва, соціальному і економічному розвитку та зміцненню обороноздатності держави, міжнародному співробітництву України.
Підприємства залізничного транспорту у взаємодії з іншими видами транспорту повинні своєчасно і якісно здійснювати перевезення пасажирів і вантажів, забезпечувати безпеку руху, розвивати сферу транспортного обслуговування народного господарства та населення.
( Частина друга статті 2 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
Стаття 3. Законодавство про залізничний транспорт
Законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.
( Частина перша статті 3 із змінами, внесеними згідно із Законами № 4443-VI від 23.02.2012, № 2210-VIII від 16.11.2017 )
Нормативно-правові акти, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України, є обов’язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
( Частина друга статті 3 із змінами, внесеними згідно із Законом № 124-IX від 20.09.2019 )
Стаття 4. Управління залізничним транспортом
З метою забезпечення державних і суспільних інтересів, свободи підприємництва і формування ринку транспортних послуг, безпеки перевезень, захисту навколишнього природного середовища Кабінет Міністрів України визначає умови і порядок організації діяльності залізничного транспорту загального користування, сприяє його пріоритетному розвитку, надає підтримку в задоволенні потреб залізничного транспорту у рухомому складі, матеріально-технічних і паливно-енергетичних ресурсах.
( Частина перша статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 ) ( Частину другу статті 4 виключено на підставі Закону № 4443-VI від 23.02.2012 ) ( Частину третю статті 4 виключено на підставі Закону № 4443-VI від 23.02.2012 ) ( Частину четверту статті 4 виключено на підставі Закону № 4443-VI від 23.02.2012 ) ( Частину п’яту статті 4 виключено на підставі Закону № 4443-VI від 23.02.2012 )
Управління процесом перевезень у внутрішньому і міжнародному сполученнях здійснюється централізовано і належить до виключної компетенції АТ "Укрзалізниця".
( Частина шоста статті 4 в редакції Закону № 4443-VI від 23.02.2012 )
Управління об’єктами державної власності, що не увійшли до статутного капіталу АТ "Укрзалізниця", та його акціями, здійснення державного контролю, регулювання та нагляду за діяльністю залізничного транспорту загального користування провадяться Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, іншими центральними органами виконавчої влади відповідно до закону з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування".
( Статтю 4 доповнено частиною сьомою згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012; із змінами, внесеними згідно із Законом № 2210-VIII від 16.11.2017 )
Стаття 5. Майно залізничного транспорту загального користування
Магістральні залізничні лінії загального користування та розміщені на них технологічні споруди, передавальні пристрої, що безпосередньо використовуються для забезпечення процесу перевезень, а саме: залізничні станції та колії загального користування, тягові підстанції, контактна мережа та інші пристрої технологічного електропостачання, системи сигналізації, централізації, блокування та управління рухом поїздів, об’єкти і майно, призначені безпосередньо для виконання аварійно-відновлювальних робіт, є державною власністю, закріплюються за АТ "Укрзалізниця" на праві господарського відання та не підлягають приватизації.
АТ "Укрзалізниця" не може відчужувати, передавати в користування, оренду, лізинг, концесію, управління, заставу, вносити до статутного (складеного) капіталу суб’єктів господарювання майно, що є державною власністю та передано АТ "Укрзалізниця" на праві господарського відання, а також вчиняти інші правочини, наслідком яких може бути відчуження такого майна.
Розпорядження майном, внесеним до статутного капіталу АТ "Укрзалізниця", у тому числі списання, продаж, безоплатна передача, надання в користування, оренду, обмін, а також виведення з експлуатації рухомого складу, у тому числі контейнерів, здійснюються АТ "Укрзалізниця" відповідно до його статуту та законодавства.
( Стаття 5 в редакції Закону № 4443-VI від 23.02.2012 )
Стаття 6. Землі залізничного транспорту та охоронні зони
Землі, що надаються в користування для потреб залізничного транспорту, визначаються відповідно до Земельного кодексу України та Закону України "Про транспорт".
( Частина перша статті 6 в редакції Закону № 1377-IV від 11.12.2003 )
До земель залізничного транспорту належать землі смуг відведення залізниць під залізничним полотном та його облаштуванням, станціями з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв’язку, водопостачання, каналізації; під захисними та укріплювальними насадженнями, службовими, культурно-побутовими будівлями та іншими спорудами, необхідними для забезпечення роботи залізничного транспорту.
( Частина друга статті 6 в редакції Закону № 1377-IV від 11.12.2003 )
Для забезпечення у межах смуги відведення нормальної експлуатації залізничних колій, ліній електропостачання та зв’язку, інших пристроїв та об’єктів залізничного транспорту загального користування, а також у місцях, де є небезпека зсувів, обвалів, розмивів, селей, снігозанесень та інших небезпечних впливів, встановлюються охоронні зони.
Охоронні зони - ділянки землі, прилеглі до земель залізничного транспорту загального користування і необхідні для забезпечення збереження, міцності та стійкості споруд, пристроїв та інших об’єктів залізничного транспорту.
Порядок встановлення охоронних зон, їх розміри і режим користування визначаються Кабінетом Міністрів України.
Стаття 7. Відносини підприємств залізничного транспорту з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування
( Назва статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законами № 860-IV від 22.05.2003, № 4443-VI від 23.02.2012 )
Відносини підприємств залізничного транспорту з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування базуються на податковій і договірній основах відповідно до чинного законодавства України.
( Частина перша статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законами № 860-IV від 22.05.2003, № 4443-VI від 23.02.2012 )
До компетенції цих органів належать: контроль за роботою залізничного приміського пасажирського транспорту і вокзалів, погодження тарифів у приміських сполученнях, погодження питання щодо пунктів зупинок, закриття залізничних станцій для обслуговування пасажирів, автомобільних переїздів через залізничні колії.
На місцеві органи виконавчої влади і органи місцевого самоврядування покладається організація виконання робіт з благоустрою привокзальних площ, спорудження та впорядкування під’їздів до залізничних станцій, забезпечення їх телефонним зв’язком та транспортним сполученням з населеними пунктами за місцем розташування станцій, запобігання правопорушенням на залізничному транспорті. Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування взаємодіють з підприємствами залізничного транспорту з метою поліпшення використання транспортних засобів власниками вантажів, злагодженої роботи з іншими видами транспорту, розвитку (в тому числі на пайових засадах) транспортної і соціальної інфраструктури щодо обслуговування пасажирів та економіки регіонів.
( Частина третя статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
Органи управління залізничним транспортом разом з відповідними місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування вирішують питання експлуатації малодіяльних збиткових залізничних дільниць, станцій, а також залізничних під’їзних колій, що перебувають на балансі АТ "Укрзалізниця".
( Частина четверта статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законами № 860-IV від 22.05.2003, № 4443-VI від 23.02.2012 )
У разі неприйняття органами місцевого самоврядування (протягом 6 місяців після звернення залізниці) рішень про компенсацію збитків з місцевих бюджетів або за рахунок підприємств, що обслуговуються цими дільницями, станціями та під’їзними коліями, АТ "Укрзалізниця" за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі транспорту має право прийняти рішення про закриття малодіяльних збиткових залізничних дільниць, станцій та залізничних під’їзних колій.
( Частина п’ята статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законом № 860-IV від 22.05.2003 )
Розділ II
ОСНОВНІ ЕКОНОМІЧНІ ТА ФІНАНСОВІ ЗАСАДИ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ
Стаття 8. Основи організації перевезень на залізничному транспорті
Перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов’язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень.
Умови та порядок організації перевезень, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.
( Частина друга статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законами № 4443-VI від 23.02.2012, № 1887-IX від 17.11.2021 )
Умови та порядок організації мультимодального перевезення за участю залізничного транспорту визначаються Законом України "Про мультимодальні перевезення".
( Статтю 8 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1887-IX від 17.11.2021 )
Господарська діяльність щодо перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів залізничним транспортом загального користування провадиться на підставі ліцензії, яка видається в порядку, встановленому законодавством.
( Статтю 8 доповнено частиною згідно із Законом № 3370-IV від 19.01.2006; із змінами, внесеними згідно із Законом № 222-VIII від 02.03.2015 )
Стаття 9. Тарифи на залізничні перевезення
Встановлення тарифів на перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу залізничним транспортом (за винятком приміських пасажирських перевезень) у межах України здійснюється на підставі бюджетної, цінової та тарифної політики у порядку, що визначає Кабінет Міністрів України.
Тарифи на перевезення пасажирів і багажу в приміському сполученні встановлюються АТ "Укрзалізниця" за погодженням з місцевими органами виконавчої влади. При рівні тарифів, що не забезпечують рентабельності цих перевезень, збитки компенсуються з місцевих бюджетів.
( Частина друга статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
Тарифи на залізничні перевезення встановлюються з урахуванням інвестиційної складової.
( Статтю 9 доповнено новою частиною згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
Розроблення тарифів на перевезення вантажів, пасажирів, вантажобагажу залізничним транспортом у міжнародному сполученні, у тому числі транзитом, здійснюється АТ "Укрзалізниця". Тарифи на транзитні перевезення встановлюються АТ "Укрзалізниця" відповідно до міжнародних договорів та законодавства України.
( Частина четверта статті 9 в редакції Закону № 4443-VI від 23.02.2012 )
Розрахунки за роботи і послуги, пов’язані з перевезенням вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу, пошти, щодо яких не здійснюється державне регулювання тарифів, провадяться за вільними тарифами, які визначаються за домовленістю сторін у порядку, що не суперечить законодавству про захист економічної конкуренції.
( Частина статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1294-IV від 20.11.2003 )
Для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.
( Частина шоста статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
Стаття 10. Основи виробничо-фінансової та інвестиційної діяльності на залізничному транспорті
Підприємства залізничного транспорту загального користування здійснюють свою діяльність на основі поєднання принципів державного регулювання та ринкових відносин.
( Частина перша статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
Економічні відносини АТ "Укрзалізниця" та його залежних господарських товариств, порядок взаємодії між ними, включаючи розподіл доходів (прибутку) від перевезень, розрахунки за послуги та роботи, інші розрахунки, пов’язані з централізованим постачанням товарно-матеріальних цінностей, незбереженням вантажу, пошкодженням об’єктів залізничного транспорту загального користування, ремонтом рухомого складу, виготовленням запасних частин, здійснюються з урахуванням єдиної технології роботи в порядку, що визначається АТ "Укрзалізниця".
( Частина друга статті 10 в редакції Закону № 4443-VI від 23.02.2012 )
Доходи залізниць за перевезення вантажів і пасажирів у прямому сполученні формуються з урахуванням їх конкретного внеску в процес перевезень. Організація розрахунків за ці перевезення та використання рухомого складу здійснюється через єдину систему розрахунків шляхом відкриття єдиного поточного рахунку АТ "Укрзалізниця" із спеціальним режимом використання.
( Частина третя статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2921-III від 10.01.2002 )
Плани діяльності і перспективні плани розвитку АТ "Укрзалізниця" затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
( Частина четверта статті 10 в редакції Закону № 4443-VI від 23.02.2012 )
Будівництво і реконструкція магістральних залізничних ліній, об’єктів мобілізаційного призначення, придбання залізничного рухомого складу для перевезень пасажирів у поїздах далекого слідування та місцевого сполучення здійснюються у встановленому порядку за рахунок коштів Державного бюджету України в межах лімітів державних капітальних вкладень, коштів АТ "Укрзалізниця", залучених коштів.
( Частина п’ята статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
Будівництво і реконструкція (у тому числі електрифікація) залізничних ліній, вокзалів, пішохідних мостів і тунелів, пасажирських платформ та інших об’єктів залізничного транспорту, пов’язаних з обслуговуванням населення регіону, придбання електропоїздів та дизель-поїздів для приміського сполучення здійснюються за рахунок коштів АТ "Укрзалізниця" із залученням коштів місцевих бюджетів, а також інших не заборонених законодавством коштів.
( Частина шоста статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4443-VI від 23.02.2012 )
Будівництво і реконструкція залізничних станцій та інших об’єктів залізничного транспорту, пов’язаних з будівництвом або реконструкцією промислових підприємств, здійснюються за рахунок коштів підприємств або коштів, передбачених у Державному бюджеті України на зазначені цілі.
( Частина сьома статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 860-IV від 22.05.2003 ) ( Частину восьму статті 10 виключено на підставі Закону № 4443-VI від 23.02.2012 )

................
Перейти до повного тексту