1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про міський електричний транспорт
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2004, № 51, ст.548) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 2856-VI від 23.12.2010, ВВР, 2011, № 29, ст.272 № 3158-VI від 17.03.2011, ВВР, 2011, № 39, ст.398 № 5502-VI від 20.11.2012, ВВР, 2014, № 8, ст.88 № 552-VIII від 30.06.2015, ВВР, 2015, № 32, ст.318 № 1812-VIII від 17.01.2017, ВВР, 2017, № 7-8, ст.51 № 124-IX від 20.09.2019, ВВР, 2019, № 46, ст.295 № 1909-IX від 18.11.2021, ВВР, 2023, №№ 12-13, ст.28 № 2849-IX від 13.12.2022. ВВР, 2023, №№ 47-50, ст.120 № 3778-IX від 05.06.2024 ) ( У тексті Закону слова "центральний орган виконавчої влади у галузі транспорту" в усіх відмінках замінено словами "центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту" у відповідному відмінку згідно із Законом № 5502-VI від 20.11.2012 ) ( У тексті Закону слова "засоби масової інформації" у всіх відмінках і числах замінено словом "медіа" згідно із Законом № 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон визначає правові, організаційні та соціально-економічні засади функціонування міського електричного транспорту загального користування на ринку транспортних послуг і спрямований на створення сприятливих умов для його розвитку, задоволення потреб громадян у доступних, якісних і безпечних перевезеннях.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення основних термінів
1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
автоматизована система обліку оплати проїзду - програмно-технічний комплекс, призначений для здійснення обліку наданих транспортних послуг за допомогою електронного квитка;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 1812-VIII від 17.01.2017 )
діяльність у сфері міського електричного транспорту - здійснення комплексу робіт і заходів, пов’язаних з підготовкою, організацією та наданням транспортних послуг;
електронний квиток - електронний проїзний документ, інформація в якому зафіксована з дотриманням вимог, встановлених законодавством, у формі електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити та відомості, який після реєстрації в автоматизованій системі обліку оплати проїзду надає право пасажиру на одержання транспортних послуг;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 1812-VIII від 17.01.2017; в редакції Закону № 3778-IX від 05.06.2024 )
замовники транспортних послуг (замовники) - місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та/або уповноважені ними юридичні особи, які замовляють транспортні послуги;
квиток - проїзний документ встановленої форми, що містить обов’язкові реквізити та відомості, який надає пасажиру право на одержання транспортних послуг;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 1812-VIII від 17.01.2017; в редакції Закону № 3778-IX від 05.06.2024 )
маршрут (лінія) - напрямок руху трамвая, тролейбуса (поїзда метрополітену, швидкісного трамвая) за встановленим розкладом між визначеними та відповідно обладнаними пунктами на зупинках;
міський електричний транспорт - складова частина єдиної транспортної системи, призначена для перевезення громадян трамваями, тролейбусами, поїздами метрополітену на маршрутах (лініях) відповідно до вимог життєзабезпечення населених пунктів;
об’єкти міського електричного транспорту - рухомий склад, контактні мережі, тягові підстанції, колії трамвайні та метрополітену, а також споруди, призначені для забезпечення надання транспортних послуг;
пасажир - фізична особа, яка користується транспортним засобом, перебуваючи в ньому, але не причетна до керування ним;
одиниця транспортної роботи - пробіг однієї одиниці рухомого складу міського електричного транспорту з пасажирами на відстань в один кілометр (вагоно-кілометр або тролейбусо-кілометр);
перевізник - юридична особа, яка в установленому законодавством порядку надає транспортні послуги, здійснюючи експлуатацію та утримання об’єктів міського електричного транспорту;
рухомий склад - трамвайні вагони, тролейбуси, вагони метрополітену;
тариф - вартісна величина плати за разовий проїзд одного пасажира або перевезення одного місця багажу міським електричним транспортом у межах установленої відстані (зони) або строку;
транспортні послуги - перевезення пасажирів та їх багажу міським електричним транспортом, а також надання інших послуг, пов’язаних з таким перевезенням.
Стаття 2. Сфера дії Закону
1. Цей Закон регулює відносини, пов’язані з діяльністю у сфері міського електричного транспорту загального користування, в яких беруть участь замовники транспортних послуг, перевізники та пасажири.
Стаття 3. Законодавство про міський електричний транспорт
1. Законодавство про міський електричний транспорт складається з цього Закону, законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух" та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у цій сфері.
Розділ II
ПЕРЕВЕЗЕННЯ МІСЬКИМ ЕЛЕКТРИЧНИМ ТРАНСПОРТОМ
Стаття 4. Порядок надання транспортних послуг
1. Транспортні послуги надаються з додержанням таких вимог:
постійності (надійності) перевезень на маршрутах (лініях), що передбачає запобігання незапланованим перервам руху та відновлення перевезень у разі їх виникнення;
врахування пасажиропотоків під час визначення кількості рухомого складу, що працює на маршрутах (лініях), та складання розкладу руху на відповідний час доби;
встановлення швидкості руху на маршрутах (лініях) з урахуванням технічних та експлуатаційних характеристик рухомого складу, а також вимог безпеки руху;
відповідності технічного стану рухомого складу, що працює на маршрутах (лініях), визначеним законодавством нормативам;
безпечності перевезень.
2. Транспортні послуги надаються на договірних засадах між перевізником та замовником з урахуванням:
норм забезпечення обслуговування міським електричним транспортом;
показників якості транспортних послуг.
3. Оплата транспортних послуг проводиться безпосередньо пасажирами та замовником. Право на користування транспортними послугами надає придбаний разовий квиток, закомпостований абонементний талон, проїзний квиток тривалого користування, картка, посвідчення або довідка, що дає право на пільговий проїзд згідно із законодавством, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - зареєстрований електронний квиток.
( Частина третя статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законами № 552-VIII від 30.06.2015, № 1812-VIII від 17.01.2017 )
4. Фінансування перевезення пільгової категорії громадян здійснюється згідно із законодавством.
5. Перевізник не вправі відмовлятися від пільгових перевезень, крім випадків, передбачених законами.
6. Пільговий проїзд у міському електричному транспорті не дає права на безоплатне перевезення багажу.
7. Правила надання послуг міським електричним транспортом затверджуються Кабінетом Міністрів України.
8. Правила користування міським електричним транспортом затверджуються відповідним органом місцевого самоврядування. Вони визначають порядок проїзду і його оплати, права та обов’язки пасажирів, а також взаємовідносини перевізників і пасажирів під час надання транспортних послуг, враховуючи особливості транспортної інфраструктури та наявність автоматизованої системи обліку оплати проїзду.
( Статтю 4 доповнено частиною восьмою згідно із Законом № 1812-VIII від 17.01.2017 )
Стаття 5. Маршрути (лінії) перевезень
1. Основною формою транспортного обслуговування населення є перевезення трамваями і тролейбусами за маршрутами, а метрополітеном, швидкісним трамваєм - за лініями відповідно до затверджених в установленому порядку транспортних схем міст (регіонів).
2. За видами транспортного сполучення маршрути (лінії) поділяються на міські, приміські (позаміські) та міжміські.
3. Затвердження маршрутів (ліній) здійснюється замовником на підставі генерального плану населеного пункту та схеми планування відповідного регіону з урахуванням попиту на міські, приміські (позаміські) та міжміські пасажирські перевезення.
4. Маршрути (лінії) обладнуються диспетчерськими станціями, засобами управління рухом, павільйонами (станціями) для пасажирів, а також необхідним санітарно-гігієнічним облаштуванням.
5. Розклад руху на встановлених маршрутах (лініях) затверджується перевізником за погодженням із замовником транспортних послуг.
6. Перелік маршрутів (ліній) та зміни до них доводяться до відома населення через місцеві медіа.
7. На напрямках із значними пасажиропотоками, а також на курортах, у зонах відпочинку, щільної житлової забудови та підвищеного рівня забруднення довкілля перевага надається створенню маршрутів (ліній) міського електричного транспорту.
Стаття 6. Права та обов’язки пасажирів
1. Права та обов’язки пасажирів, порядок проїзду і його оплати визначаються Правилами користування міським електричним транспортом, які повинні гарантувати пасажирам право на одержання:
( Абзац перший частини першої статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законами № 5502-VI від 20.11.2012, № 1812-VIII від 17.01.2017 )
якісних і безпечних транспортних послуг відповідно до цього Закону;
своєчасної та достовірної інформації стосовно транспортних послуг;
компенсації згідно із законодавством заподіяної під час користування міським електричним транспортом шкоди.
Розділ III
ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ У СФЕРІ МІСЬКОГО ЕЛЕКТРИЧНОГО ТРАНСПОРТУ
Стаття 7. Принципи та шляхи реалізації державної політики у сфері міського електричного транспорту
1. Державна політика у сфері міського електричного транспорту проводиться на засадах:
доступності транспортних послуг для усіх верств населення;
пріоритетності розвитку міського електричного транспорту у містах з підвищеним рівнем забруднення довкілля та курортних регіонах;
створення сприятливих умов для виробництва вітчизняного рухомого складу та його удосконалення;
беззбиткової роботи перевізників.
2. Реалізація державної політики у сфері міського електричного транспорту здійснюється шляхом:
формування нормативно-правової бази його функціонування;
здійснення державного контролю за його технічним станом та забезпеченням безпеки руху;
сприяння реалізації інвестиційних та інноваційних проектів у цій сфері;
підтримки вітчизняних виробників рухомого складу та обладнання;
забезпечення захисту прав споживачів транспортних послуг.
Стаття 8. Державне регулювання діяльності у сфері міського електричного транспорту та його розвитку
1. Загальне регулювання діяльності у сфері міського електричного транспорту та його розвитку здійснює Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у межах своїх повноважень.
2. Забезпечення реалізації державної політики у сфері міського електричного транспорту здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
( Частина друга статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5502-VI від 20.11.2012 )
3. Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування забезпечують реалізацію державної політики у сфері міського електричного транспорту, а також розробляють регіональні та місцеві програми його розвитку і забезпечують їх виконання, встановлюють тарифи на проїзд, організовують перевезення пасажирів та здійснюють контроль за ним, встановлюють порядок справляння плати за проїзд, інформують населення про зміни, що стосуються надання транспортних послуг, забезпечують координацію роботи, пов’язаної з функціонуванням міського електричного транспорту та інших видів міського транспорту, створюють належні дорожні умови для здійснення перевезень, реалізують заходи з розвитку, вдосконалення та облаштування маршрутної мережі, виконують інші функції щодо створення безпечних умов діяльності у сфері міського електричного транспорту згідно із законодавством.
4. Органи місцевого самоврядування запроваджують автоматизовану систему обліку оплати проїзду, встановлюють порядок її функціонування, визначають особу, уповноважену здійснювати справляння плати за транспортні послуги в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду.
( Статтю 8 доповнено частиною четвертою згідно із Законом № 1812-VIII від 17.01.2017; в редакції Закону № 3778-IX від 05.06.2024 )
Стаття 9. Функції уповноважених центральних органів виконавчої влади у сфері міського електричного транспорту
1. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, здійснює:
( Абзац перший частини першої статті 9 в редакції Закону № 5502-VI від 20.11.2012 )
підготовку пропозицій і реалізацію державної науково-технічної та економічної політики у сфері міського електричного транспорту;
( Абзац третій частини першої статті 9 виключено на підставі Закону № 5502-VI від 20.11.2012 ) ( Абзац четвертий частини першої статті 9 виключено на підставі Закону № 5502-VI від 20.11.2012 ) ( Абзац п’ятий частини першої статті 9 виключено на підставі Закону № 5502-VI від 20.11.2012 ) ( Абзац шостий частини першої статті 9 виключено на підставі Закону № 124-IX від 20.09.2019 )
затвердження порядку формування тарифів на проїзд ;
( Абзац сьомий частини першої статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5502-VI від 20.11.2012 )
нормативно-методичне забезпечення експлуатації об’єктів міського електричного транспорту, визначення пріоритетних напрямів науково-технічних досліджень у сфері міського електричного транспорту, впровадження новітніх технологій, виконання функцій державного замовника відповідних науково-технічних робіт;
( Абзац дев’ятий частини першої статті 9 виключено на підставі Закону № 5502-VI від 20.11.2012 ) ( Абзац десятий частини першої статті 9 виключено на підставі Закону № 5502-VI від 20.11.2012 )
затвердження форми, обов’язкових реквізитів та відомостей, які повинні міститися у квитку та електронному квитку;
( Частину першу статті 9 доповнено абзацом одинадцятим згідно із Законом № 3778-IX від 05.06.2024 )
затвердження технічних вимог до автоматизованих систем обліку оплати проїзду, що мають забезпечувати інтероперабельність засобів реєстрації електронних квитків, які надають право на одержання транспортних послуг пільговим категоріям громадян.
( Частину першу статті 9 доповнено абзацом дванадцятим згідно із Законом № 3778-IX від 05.06.2024 )
2. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює:
контроль за додержанням вимог законодавства, норм на міському електричному транспорті та підготовку пропозицій щодо їх удосконалення;
( Абзац другий частини другої статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 124-IX від 20.09.2019 )
розроблення державних програм з питань безпеки на міському електричному транспорті та забезпечення їх виконання;
державний контроль за технічним станом об’єктів міського електричного транспорту та забезпечення безпеки його руху;
ведення обліку та аналіз причин виникнення катастроф, аварій, дорожньо-транспортних пригод на міському електричному транспорті;
розроблення заходів щодо запобігання виникненню катастроф, аварій, дорожньо-транспортних пригод на міському електричному транспорті та контроль за їх виконанням;
ведення обліку пожеж на міському електричному транспорті;
підготовку пропозицій щодо призначення органів з оцінки відповідності на проведення робіт з підтвердження відповідності у сфері міського електричного транспорту, участь у розробленні проектів технічних регламентів та інших нормативно-правових актів з питань технічного регулювання у цій сфері, організацію підготовки та підвищення кваліфікації фахівців з підтвердження відповідності;
інші повноваження, визначені законами та покладені на нього Президентом України.
( Статтю 9 доповнено частиною другою згідно із Законом № 5502-VI від 20.11.2012 )
Стаття 10. Державний нагляд і контроль у сфері міського електричного транспорту
1. Основним завданням державного контролю у сфері міського електричного транспорту є забезпечення надання безпечних транспортних послуг та додержання перевізниками законодавства про міський електричний транспорт.

................
Перейти до повного тексту