- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 43, ст.2030)
( Із змінами, внесеними згідно із Законами
№ 1706-VII від 20.10.2014 , ВВР, 2015, № 1, ст.1
№ 685-VIII від 15.09.2015 , ВВР, 2015, № 46, ст.417
№ 2293-VIII від 27.02.2018 , ВВР, 2018, № 19, ст.180
№ 2320-VIII від 13.03.2018 , ВВР, 2018, № 16, ст.136
№ 2473-VIII від 21.06.2018 , ВВР, 2018, № 30, ст.239
№ 2530-VIII від 06.09.2018 , ВВР, 2018, № 41, ст.320
№ 114-IX від 19.09.2019 , ВВР, 2019, № 45, ст.289
№ 440-IX від 14.01.2020 , ВВР, 2020, № 28, ст.188
N 1591-IX від 30.06.2021 )
Розділ I
ВІЛЬНА ЕКОНОМІЧНА ЗОНА "КРИМ"
Стаття 1. Територія вільної економічної зони "Крим"
1.1. ВЕЗ "Крим" запроваджується у межах двох адміністративно-територіальних одиниць України: Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.
1.2. Адміністративний кордон між територією ВЕЗ "Крим" та іншою територією України збігається із суходільним адміністративним кордоном між Автономною Республікою Крим та Херсонською областю.
Стаття 2. Строки дії вільної економічної зони "Крим"
2.1. ВЕЗ "Крим" запроваджується на десять повних календарних років, починаючи з дня набрання чинності цим Законом.
2.2. Строк дії ВЕЗ "Крим" може бути продовжено або скорочено законом України.
Функціонування ВЕЗ "Крим" під час режиму тимчасової окупації її території здійснюється з урахуванням особливостей, визначених розділом II "Перехідні положення" цього Закону.
2.3. Закінчення режиму тимчасової окупації не є підставою для припинення дії ВЕЗ "Крим".
Стаття 3. Правовий режим вільної економічної зони "Крим"
3.1. На території ВЕЗ "Крим" діє особливий правовий режим економічної діяльності фізичних та юридичних осіб, у тому числі особливий порядок застосування норм регуляторного, податкового та митного законодавства України, а також особливий режим внутрішньої та зовнішньої міграції фізичних осіб.
3.2. У межах ВЕЗ "Крим" створюється вільна митна зона, що за своїм функціональним типом є одночасно вільною митною зоною комерційного, сервісного та промислового типу згідно із статтею
430 Митного кодексу України.
3.4. Митні формальності, пов’язані з переміщенням товарів, транспортних засобів комерційного призначення та громадян через адміністративний кордон ВЕЗ "Крим", здійснюються у зонах митного контролю, розташованих у місцях, визначених статтею
329 Митного кодексу України.
Стаття 4. Створення вільної економічної зони "Крим" та Керуючої компанії вільної економічної зони "Крим"
4.1. ВЕЗ "Крим" створюється згідно з цим Законом (ipso jure) без погодження з відповідними органами місцевого самоврядування або місцевими органами виконавчої влади.
4.2. Органом господарського розвитку та управління ВЕЗ "Крим" є Керуюча компанія ВЕЗ "Крим" (далі - Керуюча компанія), яка є юридичною особою і перебуває у державній власності.
4.3. Протягом строку дії ВЕЗ "Крим" Керуюча компанія не може бути корпоратизована або приватизована.
4.4. Функції та повноваження Керуючої компанії, а також порядок контролю за її діяльністю визначаються Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України може відмовитися від утворення Керуючої компанії або делегувати її функції та повноваження визначеному ним центральному органу виконавчої влади України або державному підприємству (далі - уповноваженому органу з питань Криму).
Стаття 5. Справляння податків на території вільної економічної зони "Крим"
5.1. На території ВЕЗ "Крим" не справляються загальнодержавні податки та збори, визначені
статтею 9 Податкового кодексу України, та збір на обов’язкове державне пенсійне страхування, передбачений
Законом України "Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування".
5.2. Взаємовідносини між особами, які мають податкову адресу на території ВЕЗ "Крим", та особами, які мають податкову адресу на іншій території України, є контрольованими операціями згідно із статтею
39 Податкового кодексу України.
5.3. Фізична особа, яка має податкову адресу (місце проживання), юридична особа (відокремлений підрозділ), яка має податкову адресу (місцезнаходження) на території ВЕЗ "Крим", прирівнюються з метою оподаткування до нерезидента.
Фізична особа, яка має податкову адресу (місце проживання), юридична особа (відокремлений підрозділ), яка має податкову адресу (місцезнаходження) на іншій території України, прирівнюються з метою оподаткування до резидента.
5.4. Норми пункту 103.1 статті
103 Податкового кодексу України не застосовується до осіб, прирівняних до нерезидентів згідно з пунктом 5.3 цієї статті.
5.5. Норми статей
154,
155,
157,
158 Податкового кодексу України не поширюються на доходи осіб, прирівняних до резидентів згідно з пунктом 5.3 цієї статті, що мають джерело походження з території ВЕЗ "Крим".
5.6. Стаття
160 Податкового кодексу України застосовується з урахуванням того, що пільги, встановлені для оподаткування доходів, визначених підпунктом "і" пункту 160.1 статті
160 Податкового кодексу України , не застосовуються, а призи, що надаються (виплачуються) на користь осіб, прирівняних до нерезидента або резидента згідно з пунктом 5.3 цієї статті, підлягають оподаткуванню при їх виплаті (видачі) та за їх рахунок за подвійною основною ставкою, встановленою у пункті 151.1 статті
151 Податкового кодексу України (з урахуванням підрозділу 4 пункту 10 Розділу XX "Перехідні положення"
Податкового кодексу України ).
5.7. Будь-які доходи з джерелом їх походження з території ВЕЗ "Крим", одержані особою, прирівняною до резидента згідно з нормами пункту 5.3 цієї статті, підлягають оподаткуванню як іноземні доходи за загальними правилами, встановленими
Податковим кодексом України.
5.8. Доходи найманих працівників, які мають постійне місце проживання на території ВЕЗ "Крим", як заробітна плата та інші подібні виплати та компенсації, що виплачуються роботодавцем з місцезнаходженням на іншій території України, оподатковуються за загальними правилами за місцезнаходженням такого роботодавця.
5.9. На території ВЕЗ "Крим" можуть справлятися місцеві податки та збори, визначені статтею
10 Податкового кодексу України, з урахуванням норм цієї статті.
5.10. Фізична особа, яка має податкову адресу на іншій території України ніж ВЕЗ "Крим", зобов’язана задекларувати об’єкти житлової нерухомості, що перебувають у її власності та знаходяться на території ВЕЗ "Крим", з метою:
а) визначення загальної бази оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно до пункту 265.3 статті
265 Податкового кодексу України ;
5.11. Витрати юридичної особи, прирівняної до резидента, що були понесені на оплату вартості товарів (робіт, послуг), поставлених особою, прирівняною до нерезидента, включаються до складу витрат такої особи у сумі, передбаченій пунктом 161.2 статті
161 Податкового кодексу України для офшорних компаній.
Стаття 6. Особливості поставки товарів на (з) території вільної економічної зони "Крим"
Такі поставки не підпадають під норми міжнародних угод (договорів), що регулюють питання міжнародного обігу товарів, зокрема (але не виключно) про зони вільної торгівлі, або укладені у межах ГАТТ/СОТ.
6.2. Тимчасове ввезення зареєстрованих на території ВЕЗ "Крим" автотранспортних засобів (моторних транспортних засобів, причепів, напівпричепів) чи рухомого складу залізниці, що використовуються у перевезеннях через адміністративний кордон ВЕЗ "Крим" для платного транспортування осіб або для платного чи безоплатного промислового чи комерційного транспортування товарів разом з їх звичайними запасними частинами, приладдям та устаткуванням, а також мастилом та паливом, що містяться в їх звичайних баках, упродовж їх транспортування разом із транспортними засобами комерційного призначення, здійснюється з повним умовним звільненням від оподаткування в порядку, встановленому законодавством України для переміщення транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України.
6.3. Митні формальності, пов’язані з переміщенням товарів, транспортних засобів комерційного призначення та громадян через адміністративний кордон ВЕЗ "Крим", здійснюються у зонах митного контролю, розташованих у місцях, визначених у статті
329 Митного кодексу України, як при переміщенні через митну територію України.
6.4. Товари, що були вироблені, достатньо перероблені або ввезені на митну територію України та випущені для вільного обігу на тимчасово окупованій території України до набрання чинності Законом України
"Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" , вважаються товарами українського походження, які вільно переміщуються на іншу територію України без застосування заходів тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності до 1 січня 2015 року.
6.5. Для цілей застосування податкового та митного законодавства договори, укладені між суб’єктами господарювання із місцезнаходженням (місце проживання) на території ВЕЗ "Крим" та іншими суб’єктами господарювання, є документами, що використовуються замість зовнішньоекономічних договорів (контрактів).
6.6. Товари, які згідно з розділом II
Митного кодексу України відповідають критеріям повністю вироблених, достатньо перероблених чи ввезені на митну територію України та випущені для вільного обігу на тимчасово окупованій території України, вважаються товарами походженням з України та вільно переміщуються на іншу територію України без застосування будь-якого мита, передбаченого главою
42 Митного кодексу України, за умови подання сертифіката про походження товару з України, що видається торгово-промисловими палатами на іншій території України.
Стаття 7. Порядок перетину фізичними особами адміністративного кордону вільної економічної зони "Крим"
7.1. На фізичних осіб, які перетинають адміністративний кордон ВЕЗ "Крим", поширюється дія розділу XII
Митного кодексу України з урахуванням положень статті 9 цього Закону щодо переміщення валютних цінностей.
а) мають право перетнути адміністративний кордон ВЕЗ "Крим" за умови пред’явлення належного паспортного документа іноземця, визначеного пунктом 16 частини першої статті
1 Закону України
"Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" , або посвідки на тимчасове проживання, визначеної пунктом 18 статті
1 (за наявності підстав, визначених частинами четвертою - дванадцятою статті
4 зазначеного
Закону ;
Стаття 8. Порядок надання державних гарантій на території вільної економічної зони "Крим"
8.1. Україна гарантує захист майнових і немайнових прав фізичних та юридичних осіб на території ВЕЗ "Крим" згідно із законами України, у тому числі щодо захисту іноземних інвестицій.
8.2. Державні гарантії за внутрішніми та зовнішніми місцевими запозиченнями (позиками) Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, а також осіб, які мають місцезнаходження (проживання, перебування) на цій території, не надаються. Порядок сплати (списання, продажу) раніше гарантованого державою боргу Автономної Республіки Крим та міста Севастополя або осіб, які перебувають на цій території, у частині, що залишається непогашеним станом на дату набрання чинності цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Стаття 9. Дія валютного та платіжних режимів у межах вільної економічної зони "Крим"
9.1. На території ВЕЗ "Крим" може застосовуватися мультивалютний режим, за яким в оплату вартості товарів (робіт, послуг), що продаються (надаються) у межах ВЕЗ "Крим", приймається як гривня, так і валюти іноземних країн, включені Національним банком України до 1-2 груп
Класифікатора іноземних валют та банківських металів .
Будь-які безготівкові платежі (перекази) з території ВЕЗ "Крим" на іншу територію України чи з іншої території України на територію ВЕЗ "Крим" здійснюються виключно у гривні або у вільно конвертованій валюті. Особливості режиму таких платежів (переказів) встановлюються Національним банком України.
а) платіжні інструменти, емітовані на території ВЕЗ "Крим", не можуть використовуватися на іншій території України з метою ініціювання будь-якої платіжної операції;
б) платіжні інструменти, що використовуються в платіжній системі та емітовані на території України, можуть використовуватися на території ВЕЗ "Крим".
9.4. Вимоги законодавства України щодо обов’язкового продажу надходжень (в тому числі виручки) в іноземній валюті не застосовуються до юридичних осіб (філій, відділень, інших відокремлених підрозділів юридичних осіб) з місцезнаходженням на території ВЕЗ "Крим".
Стаття 10. Застосування окремих норм регуляторного законодавства на території вільної економічної зони "Крим"
10.1. Суб’єкти господарської діяльності з місцезнаходженням (місцем проживання) на території ВЕЗ "Крим" можуть набути статусу учасників закупівлі, а товари (роботи, послуги), походженням з території ВЕЗ "Крим", можуть бути об’єктом закупівель на загальних підставах згідно із Законом України
"Про публічні закупівлі", що здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Стаття 11. Особливості трудових відносин на території вільної економічної зони "Крим"
11.1. На громадян України, які постійно або тимчасово проживають на території ВЕЗ "Крим" та/або перебувають у трудових відносинах з роботодавцем, який має місцезнаходження на території ВЕЗ "Крим", поширюються положення конвенцій Міжнародної організації праці, згода на обов’язковість яких надана Україною, принципи Тристоронньої декларації засад, котрі стосуються багатонаціональних корпорацій та соціальної політики 1977 року, а також законодавство України про працю.
11.2. На території ВЕЗ "Крим":
а) гарантується вільна діяльність профспілок і право на страйк згідно із Законом України
"Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" . Профспілка, що поширює свою діяльність на територію ВЕЗ "Крим", може бути створена (її керівні органи розміщені) також за межами території ВЕЗ "Крим";
Розділ II
ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 12. Особливості функціонування вільної економічної зони "Крим" під час тимчасової окупації її території
12.3. Під час тимчасової окупації справляння податків і зборів, єдиного соціального внеску та застосування реєстраторів розрахункових операцій відносно території ВЕЗ "Крим" діють з урахуванням того, що:
Особи, які перебували на обліку в контролюючих органах або мали місцезнаходження (місце проживання) на території Автономної Республіки Крим або міста Севастополя на початок тимчасової окупації, звільняються від обов’язку подання до контролюючих органів декларацій (крім митних декларацій), звітності та інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів протягом строку такої тимчасової окупації та після її завершення;
2) марки акцизного податку, що залишаються невикористаними станом на дату набрання чинності цим Законом виробниками алкогольних напоїв та тютюнових виробів, що були зареєстровані на тимчасово окупованій території до початку тимчасової окупації:
а) або використовуються такими виробниками на іншій території України за умови сплати належних сум акцизного податку;
б) або у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, передаються іншим виробникам алкогольних напоїв та тютюнових виробів, зареєстрованим на іншій території України. У цьому випадку такі інші виробники відшкодовують витрати, понесені на оплату вартості виготовлення зазначених марок акцизного податку на погоджених між сторонами умовах, та сплачують належні суми акцизного податку;
в) або повертаються контролюючому органу - продавцю марок акцизного податку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У цьому випадку:
сума сплаченого акцизного податку повертається такому виробнику алкогольних напоїв та тютюнових виробів або за його бажанням враховується у зменшення його зобов’язань з акцизного податку в наступних податкових періодах;
витрати, понесені на оплату вартості виготовлення зазначених марок акцизного податку, не відшкодовуються;
контролюючий орган приймає рішення про знищення таких марок акцизного податку або про їх видачу іншим виробникам алкогольних напоїв та тютюнових виробів, зареєстрованим на іншій території України, без справляння плати за виготовлення таких марок. Порядок знищення або видачі таких марок акцизного збору встановлюється Кабінетом Міністрів України або уповноваженим органом з питань Криму;
3) з 1 червня 2014 року вважається анульованою податкова реєстрація осіб, які станом на 31 травня 2014 року мали місцезнаходження (місце проживання) та перебували на обліку в контролюючих органах на території Автономної Республіки Крим або міста Севастополя.
Така податкова реєстрація може бути відновленою після евакуації особи на іншу територію України згідно із статтею 15 цього Закону у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань оподаткування, або внаслідок завершення строку тимчасової окупації;
4) у разі ввезення на іншу територію України тютюнових виробів або алкогольних напоїв, що були вироблені на тимчасово окупованій території до набрання чинності цим Законом, платник податку подає контролюючому органу разом з іншими документами, передбаченими Митним кодексом України, примірник заявки-розрахунку з відміткою продавця марок акцизного податку про сплату виробником сум податку з алкогольних напоїв, для виробництва яких використовується спирт етиловий неденатурований, до відповідного бюджету в повному обсязі та/або примірник заявки-розрахунку з відміткою продавця марок акцизного податку про сплату платником податку сум податку з алкогольних напоїв, для виробництва яких не використовується спирт етиловий неденатурований, до державного бюджету в повному обсязі;
5) для отримання права на податкову соціальну пільгу, передбачену статтею
169 Податкового кодексу України, фізична особа-резидент зобов’язана задекларувати доходи, що мають джерело походження з території ВЕЗ "Крим", та подати декларацію про відсутність громадянства держави-окупанта;
6) будь-які податки, збори (обов’язкові платежі), стягнуті на території ВЕЗ "Крим", не змінюють розмір податкових зобов’язань з податків, зборів (обов’язкових платежів), нарахованих (що підлягають стягненню) на іншій території України;
7) будь-які доходи з джерелом їхнього походження з території ВЕЗ "Крим", одержані фізичною, юридичною особами, прирівняними до резидентів, оподатковуються за правилами, встановленими для іноземних доходів;
................Перейти до повного тексту